Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Знае ли някой коя е най-ранната икона на Св.Георги като конник. Дали има изображения датирани от преди 4 век и преди приемането на християнството в империята?

Ето една монета с него от 5 век

943031_561912533860856_1304718400_n.jpg

Печат-медальон от 5 век. Изработен от олово чрез отливане в двустранен
калъп.По твърдения на собственика му,е намерен в Харманлийско. Източник:
списание Археология, 1999 г.,книга 3-4.

  • Потребители
Публикува

Знае ли някой коя е най-ранната икона на Св.Георги като конник. Дали има изображения датирани от преди 4 век и преди приемането на християнството в империята?

Това предполагам е някакъв майтап, нали? Св. Георги е убит , т.е. е станал мъченик през ІVв. (303г.). Тъй че няма как да има негови изображения, които да са преди това.

  • Потребител
Публикува

Има основания да се приеме че въпросният Георги който е убит през ІVв. просто е заел мястото на светец или нещо подобно съществувало преди него. По същия начин много хора приемат посветените на Светата Божия Мъдрост църкви Св.София че са посветени на мъченицата София която загинала за вярата си заедно с децата си.

  • Потребители
Публикува

Черквите са посветени на мъченицата св. София, а името означава "мъдрост". Храмът, който е ползвал патриарха между строителните периоди на цариградската св. София пък е посветен на св. Ирина, чието име означава "мир".

Идеята за "прототипите на светците" е атеистичен догмат, той трябва да се приеме на вяра, не може да бъде доказан научно.

Не че не може всеки конник да се обяви за св. Георги, ама то един екземпляр обявяваше всяко старинно изображение на град за рисунка на Пловдив. Имаме и тема, че изображенията на монаси в Сан Клементе в Рим били портрети на цар Петър І. Та странни идеи много, проблемът им е, че изобщо не са верни.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Знае ли някой коя е най-ранната икона на Св.Георги като конник. Дали има изображения датирани от преди 4 век и преди приемането на християнството в империята?

Ето една монета с него от 5 век

943031_561912533860856_1304718400_n.jpg

Печат-медальон от 5 век. Изработен от олово чрез отливане в двустранен

калъп.По твърдения на собственика му,е намерен в Харманлийско. Източник:

списание Археология, 1999 г.,книга 3-4.

Ами ето ти един образ /тракийският Херос/, много разпространен по нашите земи, от който произхожда св. Георги:

Teteven-History-museum-Thracian-god-3-ce

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува

Да де, то и аз това обяснявах - че за Йерусалим в средновековните миниатюри е бил рисуван Пловдив. Щом е град е Пловдив, щом е конник е св. Георги. :laugh:

Нали все пак основната идея е, че убива дракона, а не че се возил на кон. Можеше да се прояви поне малко находчивост във фантазиите:

herculesHydra.jpg

Или пък за да ми се хареса още повече - това:

character-body-tristan.jpg

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

всеки светец, драги ми Галахаде не идва от празно място /щото нали от нищо нищо не произлизало/, а е префасониран езически бог или полубог. Иконографията на св. Георги и на Хероса си съвпадат доста убедително. Мисля че като добър християнин поне това би трябвало да знаеш най-добре.

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува

Между езическите богове и християнските светци няма ама никаква прилика. Но като се вижда как на автохонците им стига и само една дума за да установят, че някой народ са българи, то какво пречи на техни научни събратя по метод да открият също толкова дълбоки връзки примерно по това, че някой е конник.

Тракийският Херос не е просто някой от навалицата богове, а е Богът, Героят, Спасителят. Като персонаж тракийският Бог стои по-близо до Христос, отколкото до св. Георги. На второ място стои въпросът за разпространеността на изображението на тракийския конник и на св. Георги на кон - тя е голяма. Технически погледнато св. Георги трябва да е аналог на Марс/Арес - богът на войната и трябваше да имаме негови изображения как убива змея. Опасявам се, че атеистични догмат за тъждеството на светците с езическите богове няма никаква научна опора.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

май френд, отново не си прав. Църквата попива всякаква религиозна обредност, йерархия и дори ако щеш вещеви атрибути /жезли, носии, митра, свещи/ от официалната римска религия, митраизма, дори и от култа към Изида, само и само да стане по-конкурентноспособна. Върху свещенните езически капища и храмове се строят църкви и параклиси, езически празници се префасонират в християнски такива /напр. Рождеството си е денят на Непобедимото слънце както и да го въртиш/, съответно боговете и полубоговете, които са почитани на дадено място стават светци за по-лесно приемане на новата вяра.

Херосът е закрилник на войниците, също и на животновъдите, побеждава хаоса и злото. Както и Св. Георги.

И за да не съм голословен /за разлика от тебе/, ето една извадка от статия, опубликувана в БГ Наука:

Хероса преследва силите на злото ,за да ги прогони и да върне баланса между доброто и злото. В началото, когато се появява за първи път, е било нужно да предпазва местните от агресивните племена и народи, които са били постоянна заплаха. Но когато сигурността е относително гарантирана, от друга действаща сила, то за хероса настъпва нова епоха в разбирането и почитането му. Той трябва „перидично да побеждава силите на хаоса”.
Един от най- разпространените в световната митология сюжет е борбата между героя и дракона, който поради множество локални характерности е представен и разработен по различни начини.В Летнишкото съкровище е разказан тракийския вариант на този глобален модел познат като змиеборския мит, който включва в себе си именно побеждаването на силите на злото и хаоса въплътени от змията с три вълчи глави. В митовете от този род драконът затваря водите и иска ежегодно девойки като откуп. Драконът символизиращ силите на хаоса, който проваля съществуващия ред в общността като лишава хората от нужната им вода и обърква вселенския ред като отнема един от елементите му. Нуждата от възстановяване на реда се налага от само себе си. Героя е този, който трябва да премахне силите на злото и по този начин да върне липсващия елемент. След като убива странното животно, той преминава изпитанието и пуска отново водите като по този начин се превръща в покровител на водите, т.е. божество на живота. Премахващ хаоса и отпушващ извора на живота, според Маразов (Видимия мит) „змиеборския мит включва като непременно условие смъртен помощник на бога”. Асоциацията на герой нападащ и убиващ персонифицираните сили на злото е повече от наложителна с образа на тракийския конник, но още повече тук присъства и задължителен помощник.

http://nauka.bg/a/функции-и-хипостази-на-анонимния-бог-конник-или-кой-е-тракийския-херос

Аналогията е налице. Ако не верваш, те ти една интересна статия за "Антични следи в традиционните ритуални практики от с. Долен, Гоцеделчевско" /описани са празници, ритуали и светци със съответните им заемки от тракийската обредност/:

http://drevni.hit.bg/antique_dolen.htm

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува

Творенията на Людмилиния харем, дето за радост на своята менторка все успяват да докарат същината на тракийския култ до секс не са никакъв аргумент. Къде в античните извори са описани такива неща, каквито се приписват на траките?

  • Потребител
Публикува

Мен конкретно ме интересува дали има хиатус между изчезването на Хероса и появата на Св.Георги, и дали няма някоя преходна икона между двата образа. Или дали Св.Георги някъде е нарисуван в други пози и без коня и копието.

  • Потребители
Публикува

Мен конкретно ме интересува дали има хиатус между изчезването на Хероса и появата на Св.Георги, и дали няма някоя преходна икона между двата образа. Или дали Св.Георги някъде е нарисуван в други пози и без коня и копието.

В много от религиите е имало пророчества за появата на Христос и по тази причина народите, които са ги изповядвали лесно и ревностно са приели християнството.

Херос не е име на бог, а означава "Героят". Освен Херос, е наричан още Теос (Богът), Кириос (Господ) и Сотер (Спасителят). Сиреч Херос е по-близо до Христос, а не до св. Георги. Траките са вярвали във Възкресението.

Св. Георги на коня го има на много места, където не е имало тракийски конник, тъй че няма как да има връзка между двете, освен ако Тракия не е била станала иконоливница.

Кога св. Георги трябва да е рисуван без кон и змей - по принцип на житийните сцени дават и други събития от живота му - мъченията и т.н.

Основното в сюжета за св. Георги е, че убива дракона. Тъй че ако има връзка с Богът-Господ-Спасител-Герой, то трябва "бог Херос" също да е изобразен убиващ дракон, а не просто като ловец. Защото то изображения на ловци много. В интерес на истината конниците обикновено са били отъждествявани със св. Константин. По тази причина статуята на Марк Аврелиий не е отишла за претопяване през Средновековието.

Ваденето на приказки от края на ХІХ - началото на ХХв., за които няма абсолютно никакви данни, че са съществували по времето на траките и аргументирането с тях е меко казано несериозно. Много от тези приказки са се развили като фолклор въз основа на събития и личности от Библията, а не обратното. В тези приказки липсва архаичния пласт - напр. Илиада е била записана (и редактирана) при Пизистрат, но в нея има елементи, които показват, че отразяват едно много по-старо общество. В използваните в статиите приказки няма дори такова нещо.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Хиатус няма. Разбира се нашият приятел Галахад си мисли, че изведнъж народът се покръстил, отритнал старите вярвания и заживял по нови обичаи. Само че... историята показва че дълбоки езически вярвания са СЕ вкоренили в почти всеки християнски ритуал. Тъй като селото е било пазител на религиозната традиция /не случайно pagan идва от латинското - pagus - село/. Така че там старите традиции се преплели с новите вярвания и се е оформила синкретична какафония, където древният Херос се превърнал в християнски светец и т. н... Приказката оттам е една и съща.

Една лека статия за размисъл:

http://frognews.bg/news_23061/IUnakat_s_kon_roden_ot_sazvezdieto_Pleiadi/

Основното в сюжета за св. Георги е, че убива дракона. Тъй че ако има връзка с Богът-Господ-Спасител-Герой, то трябва "бог Херос" също да е изобразен убиващ дракон, а не просто като ловец. Защото то изображения на ловци много. В интерес на истината конниците обикновено са били отъждествявани със св. Константин. По тази причина статуята на Марк Аврелиий не е отишла за претопяване през Средновековието.

Творенията на Людмилиния харем, дето за радост на своята менторка все успяват да докарат същината на тракийския култ до секс не са никакъв аргумент. Къде в античните извори са описани такива неща, каквито се приписват на траките?

Галахад, издишаш, друже. Като няма какво да кажеш - по-добре не говори.
Пък и ако си беше дал труда да прочетеш предишната статия, щеше да разбереш каква е връзката между тракийския конник, свети Георги и Константин. Ама нали е по-лесно да плямпаме и да си верваме.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Ваденето на приказки от края на ХІХ - началото на ХХв., за които няма абсолютно никакви данни, че са съществували по времето на траките и аргументирането с тях е меко казано несериозно. Много от тези приказки са се развили като фолклор въз основа на събития и личности от Библията, а не обратното. В тези приказки липсва архаичния пласт - напр. Илиада е била записана (и редактирана) при Пизистрат, но в нея има елементи, които показват, че отразяват едно много по-старо общество. В използваните в статиите приказки няма дори такова нещо.

За една кратка приказка от фолклора ни с християнски разказ вътре, знам със сигурност че предхожда Османското робство, държавата на Аспарух и онази на Константин Велики. Със сигурност и ромеите в столицата Рим са я знаели, а и траките преди това е много вероятно да са я сричали в някакъв вариант. :)

  • Потребители
Публикува

Ами значи си имаме св. Георги Глиганоубиец. Това по ми прилича на приказката как агент Гоце убива аркан или прасе, участвало в митинг в подкрепа на бат Бойко. :grin:

Човек първо трябва да може да отсее главното от второстепенното, пък после вече да прави сметки. Но пък както сме я подкарали на писане на глупости, а как открихме, че бог Херос бил всъщност агент Гоце на лов. Щото то мотива на приказката е сходен. НЕма да споменавам коя е девойката на оброчната плочка, че журналиста, дето беше писал за нея нещо го гръмнаха. :mrgreen:

  • Глобален Модератор
Публикува

Добре, Галахад, разбрахме че не си съгласен с мнението на повечето изследователи на фолклора ни. Демек не е нужно да продължаваш да спамиш.:)

  • Потребители
Публикува

Този, който спами си ти, защото не казваш нищо по темата, а наблягаш на лични обиди. Че между убиването на глиган и убиването на дракон има някаква разлика е доста тъпо да се спори.

Там дето на тези "изследователи" са им изтипосали творбите обикновено има и статии, че са българи всички освен турците, гърците, евреите и циганите. :mrgreen: Даже се сещам за един "изследовател", който е "доказал", че Библията всъщност е описала българската средновековна история. Та на хубава литература си попаднал.

  • Глобален Модератор
Публикува

айде, наистина да спреш със спама. Разбира се, ако имаш някакво доказателство, че образът на Св. Георги няма нищо общо с този на Тракийският конник, ще се радвам да го видя. Щото голословни кръчмарски приказки не ми се четат повече.

  • Потребители
Публикува

И на мен ми писна от глупостите ти. Автохонците са академици пред тебе.

По света има много изображения на конници-ловци и св. Георги няма нищо общо с тях. Тракийският конник е местен артефакт, а св. Георги като конник е изобразяван на много по-голяма територия нямаща нищо общо с оброчните плочки.

Където има някакви връзки, те са си много по-ясно изразени.

  • Глобален Модератор
Публикува

обаче окепази темата с безсмислени брътвежи. Поздравления.



Има основания да се приеме че въпросният Георги който е убит през ІVв. просто е заел мястото на светец или нещо подобно съществувало преди него. По същия начин много хора приемат посветените на Светата Божия Мъдрост църкви Св.София че са посветени на мъченицата София която загинала за вярата си заедно с децата си.

Отделен е въпросът, че няма никакви доказателства, че свети Георги е реално съществуваща личност. В легендата за него и змея действието се развива в околностите на напълно измислен град /Ласия/. Нещо повече, както знаем дракони няма. Разбира се легендата носи символика /борбата на доброто срещу злото; на реда срещу хаоса/, даже спокойно може да се потърси и паралел между Св. Георги и Персей. Както са казали древните - нищо ново под Слънцето. Но някои хора не са запознати с термина религиозна трансмутация и за съжаление с невежеството си развалят всяка интересна тема.

  • Потребител
Публикува

Мотивът за дракона и героя, който го убива, е познат още от Древна Месопотамия: при шумерите Гилгамеш и чудовището Хумбаба, във Вавилон Мардук и драконите на Тиямат. Оттам се пренася в Анатолия при хати и хети: Тешуб и драконът Илуянка. Оттам в Гърция, като самата дума дракон е гръцка по произход. Библейският Левиатан също е свързан с месопотамската легенда. Индра и Вритра са също вариант на този мит.

Учудва ме, че статията за тракийския конник-херос не обелва и дума за горните персонажи.

  • Потребители
Публикува

:fool: Ами като гледам как е тръгнало, да не губим време и да си дойдем по същество на въпроса: както знаем всички ка българи, т.е. траки, освен евреите, циганите, турците и гърците. Благодарение на това, са имали общ език и са си разпространявали легендите от единия край на света до другия и на първо място легендата за тракийския конник. Тъй като и ацтекита са българи, т.е. траки, то и те си имат съотв. мит за св. Георги как побеждава дракона:

Кетцалкоатъл, бил победен от велик воин-човек и той (езическият бог Кетцалкоатъл) бил толкова опозорен от загубата, че сам струпал огромна клада, облякъл най-хубавите си доспехи и сам се запалил на кладата и изчезнал.

По-нататъшните вярвания на ацтеките се основавали на мита, че някой ден (нещо като деня на страшния съд при християнството и юдаизма) бог Кетцалкоатъл ще се завърне под формата на бял човек с огнена, изключително мощна пръчка, с която щял да завладее цялата им империя. Именно на тази легенда се дължи парадоксът, благодарение на който с пристигането си Кортес започнал бързо да завладява империята — просто гражданите вярвали, че този бял човек с пушка е завърналият се бог с неговото непобедимо оръжие.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B5%D1%82%D1%86%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE%D0%B0%D1%82%D1%8A%D0%BB

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Quetzalcoatl_and_Tezcatlipoca.jpg?

Кецалкоатл (Змията с драгоценни пера, т.е. Дракона) и Тескатлипока (огненото/димящото огледало, т.е. св. Георги). :haha:

Мога да набавя още такива св. Георги и дракони :grin:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!