Отиди на
Форум "Наука"

НЦИОМ: "18% от младите искат да живеят по времето на Тодор Живков."


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Става дума за изследване на общественото мнение, проведено през месец юни 2013 г. от НЦИОМ.
Изследването на тема "Образованието за комунистическия режим и европейските демократични ценности на младите хора в България днес" обхваща 1100 младежи от цялата страна на възраст между 15 и 35 години.
Образованието на анкетираните е:
- начално - 3,5%
- основно - 18%
- средно - 52,3%
- полувисше - 2,3%
- висше - 23,3%.
Единствено от информацията в учебниците по история за българската история се информират 60% от анкетираните, а за световната - 55%. 50% пък разчитат на информацията в интернет и/или в документалните филми.
Ето резултатите:
- 18% от младите българи искат да живеят по времето на Тодор Живков. (Профилът на младежите, които биха предпочели да живеят по времето на Тодор Живков, включва живеещите в селата, безработните и ромите на възраст между 30 и 35 години.) Според 8% епохата от 1944 до 1989 г. няма недостатъци, а според 10% няма предимства, в сравнение с днес.
- 30% не свързват с нищо Берлинската стена.
- 30% не знаят в кой град се намира Европейският парламент.
- 35% не свързват с нищо датата 09.09.1944 г.
- 40% от анкетираните никога не са чували нищо за остров Персин (Белене).
- 41% мислят, че забогателите след 1989 г. са мафиоти и мутри.
- 42% от младите българи не знаят, че Хитлер и Сталин са диктатори.
- 42 % не могат да посочат името на нито един диктатор.
- 44% не знаят с какво се е занимавала Държавна сигурност (ДС).
- 50% не знаят какво е Освиенцим. За тях това е напълно непозната дума.
- 50% не могат да преценят дали съветската армия в България е била окупатор или освободител.
- 56% не свързват с нищо конкретно Холокоста.
- 66% не знаят какво представляват колективизацията и "желязната завеса".
- 69% не знаят какво е станало в софийската църква "Света Неделя" през 1925 г.
- 76% не знаят нищо за лагера в с. Скравена край Ловеч.
- 78% не знаят кой е Георги Марков и защо и как е бил убит.
- 79% не знаят какво е ГУЛаг.
- 80% не знаят кои и какви са горяните.
- Абсолютно непознати за 85% от участниците в анкетата са полският профсъюз „Солидарност" и създателят му Лех Валенса.
- 88% нямат представа какво представлява пактът "Молотов – Рибентроп".
- За 3% от изследваните ГУЛАГ е интернет търсачка, а отделни отговори свързват понятието с "вид ястие" (вероятна аналогия с гулаш). Думата "кулак" също се оказва непозната за тях, с предположения, че е синоним на каруцар, природно бедствие или шофьор.
- Едва 46% са успели да посочат всички държави, с които България граничи.
- 5% са посочили за съседни на България държави, с които тя не граничи.
---
Според журналиста Иво Инджев, за това са виновни:
- неграмотността на голяма част от младите (над 40%) и това, че те все по-малко четат
- пропуски в историческото образование на анкетираните
- политическата пропаганда на "червените", провеждана у нас
- търпимостта и безразличието на българския народ към лъжите и към наличието на паметник на съветската армия в центъра на София.
Редактирано от ISTORIK
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 159
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

В перспектива процентите на отговорите след първия /може и той де/ ще продължават да растат и поне по едно нещо ще настигнем американците...

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз дори намирам някои проценти за леко занижени.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Остави затъмнението и наказанията за разпространяване на информация - тях и върлите привърженици не ги отричат

Чисто материално - кое е било добере - имало било работа... Номерът е да се заплаща. Един телевизор Велико търново - 1500 лв /по това време (86 г) на запад телевизорите с дистанционно бяха разпросранени/ колко учителски заплати (280 лв) беше?

Съществува ли някъде днес толкова скъп телевизор?

А един автомобил..

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И тези скъпи телевизори помня. Няма да забравя как чакахме за цветен телевизор Велико Търново няколко месеца и майка ми тегли заем 1000 лв. за да го вземи. И пак с връзки. Ако не беше покойният ми чичо сигурно щяхме още дълго да чакаме. За колите също си прав.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да се доуточня, че Търновото 85 нямаше дистанционно, но се водеше нещо уникално ново.. През 86 г.



Дивотия пълна. Единствено ред и сигурност някакви, но и там може да се спори, а и при режимите редът е лесно постижим - не е проблем на практика

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А режима на спиране на тока и на водата - през няколко часа за по няколко часа и връщането на цялата страна в средновековието? Това помните ли го?

Ами тези незабравими "екстри":

- Забрана за следване на висше образование за наследствено политически "неблагонадежните".
- Забрана да пътуват където и да било без разрешение по милиционерска и по партийна линия.
- Забрана да слушат забранена музика, особено - по отношение на музиката, която доказано харесват младежите.
- Забрана да носят дрехи, които харесват, защото са модерни.
- Забрана на неприличното поведение, като целуването на публични места, наказвано с "въдворяване" на провинилите се в различни фабрики за по няколко седмици.
- Забрана на прически извън партийно харесваните за девойките и насилствено подстригване на дългокосите момчета - или забрана за подстригване и бръснене на главите на онези от тях, които си падат по гологлавието.
- Забрана на носенето на брада - символ на дисидентството.
- Забрана за каквото и да било злословие към властта под страх от затвор, концлагер и т.н.
- Забрана върху притежаването на средства за производство, водещи до „частно” обогатяване.
- Забранен достъп до внос на стоки от държави, смятани за вражески (дънкови дрехи, мобилни телефони, компютри, телевизори и др. подобни диверсионни стоки)
- Задължително полагане на безплатен труд в полза на Родината, като чукането на камъни, изкопаване на канали за водоплаване без перспектива да бъдат използвани някога и т.н.
- Редовни маршировки на манифестации в облекло по калъп.
- Маршировка на 1 май (а през 1986 г. - и под радиационно заразен дъжд!).
- Задължителна казарма за 18 годишните младежи без право на избор на населеното място.
- Задължително доносничене в стаята на Биг Милиционер по системата „всеки срещу всеки”.
Редактирано от ISTORIK
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Има си хас - за режима

С половината от изброените не съм имал досег / забележки, но с другата половина..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

- Забрана на прически извън партийно харесваните за девойките и насилствено подстригване на дългокосите момчета - или забрана за подстригване и бръснене на главите на онези от тях, които си падат по гологлавието.

За девойките - забрана и за носене на къси поли, задължително трябва да е до под колената. Поне в училищата - със сигурност. Баща ми разправяше, че са им биели печати на краката, които трудно и след доста време се махат, което ги принуждава да сложат дълги поли или панталони след това, ако не искат да изглеждат като щампована стока от корекома (макар че това би било престижно ;)) Интересно ми е какво точно е пишело на тези печати.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Очевидно в анкетата е наблегнато на познанията на по-младите по история на близкото минало. Интересно ми е как е направена. Не мисля, че е имало свободни отговори, а ако е имало резултатите могат да се манипулират по всякави начини. Примерно какъв е Сталин? Ако отговора е генерален секретар на КПСС, значи ли това, че не е диктатор? Ако пък, както предполагам има фиксирани отговори интересно е да се види какви са те и дали 80% са избрали 'не знам'. От анкетата се вадят изводи, че младите хора са необразовани. Не е съвсем така, просто са неинформирани в областта на близката история. Ако аз направя анкета на химическо образование резултатите ще бъдат направо катастрофални, али на математическо. Ще кажете на кого му пука за химията или математиката/ Ми на кого му пука за историята? За Хитлер и Сталин, за Валенса и Солидарност. Всъщност историята има доста по-малка практическа стойност от химията, математиката, физиката дори.

От години (далеч преди да има форуми) повтарям, че прехласването по инциклопедичното образование от преди '89-та, е дълбоко погрешно. Енциклопедичното образование беше и е вредно! На запад отдавна са се ориентирали към тясната специализация, защото само така можеш да пробиеш и успееш в този динамичен и информационен век. А ако в живота или в бачкането ти потрябва да научиш кой е Сталин или колко години е продължила 100 годишната война - има си мрежа за това ;).

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По отношение на печатите, те са били преди моето време. И на мен баща ми ми е разказвал, както и когато си ушил някакви модни панталони (чарлстон май), а на баба ми стара комунистка делегат на 5-я конгрес и ръкувала се със Сталин и направили забележка в партийната организация, а тя се върнала и ги нарязала на парчета ;). А ако не беше син на комунисти!? По времето на Андропов обаче (аз бях в родната казарма) са връщали сестра ми защото косата и била на опашка, а не сплетена (имаше много дълга коса), а на жена ми са казвали да си свали златните обици, не са давали на момичетата да носят обици (това само един ненормалник в НМГ-то даскала по вероучение, пардон обществознание, Каро, другите даскали бяха ларж).

Друго също ми е интересно, през това 'бленувано' време също имаше анкети (бил съм анкетьор към института за младежта), ама как бяха извъртяни отговорите ;).

И последно, тогава 'историята' се менеше също като при Оруел. няма да забравя изпита си по История на БКП. Падна ми се Витошката конференция и Индустриализацията. Викам си лесно ще ги смажа на първия въпрос (интересувах се от история още тогава), а втория ще почна с лакърдиите. Но какво се окаа, преди две години се сменил 'курса' на Партията по отношение на Витошката конференция, ама аз като не ходя на лекции де да знам, та лакърдииките ми изкараха квартата.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Какво лошо има в тези резултати?

По принцип нищо лошо освен това, че една част от въпросните знания се изучават в училище.

За някои неща може би е по-добре, че не знаят.

Въпросът е какво знаят?

Отговорът може да се почерпи от онзиденшното купонче на ученици в съседния блок - знаят наизуст всички текстове на чалга песни. Цяла нощ се пускаше чалга и цяла нощ се пееше. Как не им пресипнаха гласовете до сутринта не знам. :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Образованието залита, но накъде - един господ знае. Показателно е, че доскоро работодателите изтъкваха като недостатък само липсата на практически знания и умения - образованието било много теоретично. Днес все повече става ясно, че и фундаментът куца. Ето една статия:

IT секторът пак настоя за реформа в образованието

Единственото което искат от бранша от образователната система е "...... фундаментални знания, комбинирани със социални умения". Това е - нищо повече.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Искат, защото нямат достатъчно пари.

Като се сетят, че чужбина няма да има за тях и че интернет няма да има, ще се откажат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лично аз не виждам нищо тревожно в това, че много хора не са назубрили това или онова. Точно обратното, ако повечето хора можеха да отговорят на такива зубраческо-учителски въпроси бих се притеснявал. Това което ме тревожи е, че хората не могат и не искат да мислят. Имах съученици, които можеха да рецитират уроците по биология и знаеха всякакви факти относно Дарвин, на подобен списък от въпроси биха се представили блестящо, но в същото време бяха убедени, че света е на около 6000 години.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако бяха питали и не само младите дали искат да живет преди "революцията" процентът щеше да е доста по-висок и "скритият", несъзнателен мотив за това е дето има една приказки - "тогава бяхме млади и хубави, а сега сме само хубави" :grin:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/09/17/2142777_it_sektorut_pak_nastoia_za_reforma_v_obrazovanieto/?ref=id

Оффф, то обективно няма как децата да бъдат кой знае колко по-образовани, по-социално интелигентни, и по-функционално грамотни от от учителите си и родителите си..

Забелязвам "напъни" да се сочат младите за виновни, но как може те да са виновни след като "материала" на учителите и родителите не е най-доброто качество: даскалите (хората свързани с образовнието на подрастващите) и родителите са също толкова функционално неграмотни/грамотни/ и незрели (особено в областите касаещи матетематика, физика и свързаното с тях логическо мислене), колкото подопечните им?

Да не говорим че в България не се възпитават такива ценности като "толерантност" /едва за няколко процента от българите, това е ценност, която се поставя високо, и с нея се възпитават младите, докато при западните универсалистки култури, процентът на хората които поставят тази ценност високо, и възпитават децата си в нея, е над 50/, "емпатично мислене" - какво да говорим за социални умения, работа в екип, разбиране и предвиждане нуждите на клиентите и други такива "западни изгъзици"

/Не може "хем да сме балканци, ганьовци и "турци" , хем да сме с развит бизнес "..Бизнесът днес, 60 процента от който е състредоточен в областта на услугите, зависи (този вид бизнес) най-вече от тези умения и тази култура на хората, но на селчото-българин (родител или даскал, или учен-хуманитарист, или само хуманитарист), който е доста невеж и функционално неграмотен, тази топка му идва високо, да не говорим че за повечето българи "толерантността" (към непознатите, към хората не от нашата рода и нашия прителски и роднински кръг) е невъзможно за осмисляне и разбиране понятие!/

Редактирано от nik1
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"тогава бяхме млади и хубави, а сега сме само хубави" :grin:

Ще си позволя да те коригирам:

"тогава бяхме млади и хубави, а сега сме само "и".

По въпроса за младите и тяхната виновност, мога да кажа, че това не е никак ново.

Приказки от рода: "Тия младите нищо не струват, ние едно време..." ги помня откакто се помня.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Какво предлага ИТ индустрията - накратко...

post-471-0-47659400-1379512000_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!