Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува (edited)

Когато се занимавате с ИИ, то определено ще стигнете (а може и да започнете от там), да четете общи приказки, а не неща по същество. Това, обаче, е напълно нормално за тази дисциплина (както и за всяка друга, която не е особено добре изучена). Именно и от такъв вид е по-долното определение.

И така, не очаквайте някаква строгост на определението. По-скоро то ще е интуитивно, отколкото точно изказано. Първо, може ли компютърът да мисли? Отговорът е еднозначен и той е "не". Тогава, какво означава изкуствен интелект?

Когато например делите две числа, то вие изпълнявате така да се каже някакви "механични действия". Така се казва, въпреки че няма никаква механика при изчисленията - не съществуват зъбчати колела в главата ви, които да започнат да се въртят. Именно, ако извършвате "на ръка" някакъв алгоритъм, който е реализиран като компютърна програма, то вие ще извършвате подобни механични действия.

Изкуственият интелект (ИИ) е програма, която цели да имитира хода на мислите ви, в случай когато решавате някаква задача, но не извършвайки механични действия. Един прост пример е попълването на кръстословица. Друг пример е подреждането на кубчето на Рубик (ако не сте чували, какво е това, то ще ви кажа в една от следващите теми) и т.н..

Ще се опитам да ви запозная с примери от теорията на ИИ, в някои други постове!

Редактирано от ISTORIK
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува

Ето още една напълно неточна дефиниция за изкуствен интелект (която измислих днес). Това са програми в които броят на операторите "if ... then .... else ...." представени явно или неявно е доста по-голям от "нормалното" количество.

Във връзка с тази дефиниция ми дойде на ум нещо което правих преди време. Разработвах специален мод за IPB. Като разглеждах сорсовете, то видях един огромен оператор if. Съдържаше множество условия от вида:

Ако това и онова, но ако не еди какво си ...

Тогава си казах: Е, ако направим малка грешка в логиката, то условието ще е грешно, т.е. нещата изглеждаха някак паянтово. Мислех, че има някакъв начин за заобикаляне на подобни сложни конструкции с вероятно на появата на грешки. И начин има с ИИ. Остава отворен въпроса за:

Вграждане на елементи от ИИ (например локиката на езика Prolog) в нормални процедурни езици.

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува

Изкуствения интелект (мое мнение) е алгоритъм ,който може да получава информация от външния свят и на базата на сравнението и запазване на константите и периодичностите да се надгражда ,нещо ,което аз и вероятно доста хора по света се опитваме да открием .

  • 3 years later...
Публикува

Част от интелекта на живите същества се състои в тяхната индивидуалност, емоционалност и повечеденчески черти и инстинкти, както и индивидуално възприемане и преценяване на нещата. една машина никога, няма да има интелект, по-висш от този на една амеба, да не говорим равностоен на едно домашно куче, или на домашна котка, а на човек абсурд. можете да си пишете милиони редове код, на милион езици за програмиране, милиони логически преходи и милиони условни преходи, да ги компилирате както намерите за добре, ще имате променливи резултати понякога по-добри, по-някога по-лоши, но машината винаги ще е жертва на собствените си ограничения, и никога няма да има истинска душа с която да участва във вземането на решение.

Публикува

адхок отговори на темата, получмих известие с неговия отговор който гласи че докаго хардуера не се радвие достатъчно е е само безпредметно чесане на езици, но не му виждам поста. Според мен и 1000 квантови процесора да хванеш, и да ги вържеш да работят по изкуствен интелект, пак няма да има машинен интелект, равностоен на този на едно домашно куче, от най-тъпите породи.

  • Потребител
Публикува (edited)

Част от интелекта на живите същества се състои в тяхната индивидуалност, емоционалност и повечеденчески черти и инстинкти, както и индивидуално възприемане и преценяване на нещата. една машина никога, няма да има интелект, по-висш от този на една амеба, да не говорим равностоен на едно домашно куче, или на домашна котка, а на човек абсурд. можете да си пишете милиони редове код, на милион езици за програмиране, милиони логически преходи и милиони условни преходи, да ги компилирате както намерите за добре, ще имате променливи резултати понякога по-добри, по-някога по-лоши, но машината винаги ще е жертва на собствените си ограничения, и никога няма да има истинска душа с която да участва във вземането на решение.

И как душата участва във вземането на решения? Ако вземем едно новородено бебе (което се предполага да има душа) какви решения може то да вземе? Всички решения, които хората вземат съзнателно ( а и повечето от несъзнателните) се базират на натрупан предишен опит или знания. Естествено има и такива, които са биологично заложени и оформени в процеса на еволюция (чрез гени и т.н.) - в примера с бебето - това е плач, когато е гладно, завъртане на главата по посока на звук и други подобни.

Предполагам имаш предвид вземане на решения под влиянието на т.нар. емоции - например - кучето на този комшия ме дразни, затова и комшията ме дразни и затова ще взема да му спукам гумите на колата. Е да, но дори такова решение е следствие от натрупан опит и знания.

Редактирано от kravolok
Публикува

Когато бебето израства до зрял индивид, то се развива в околна среда, част от обществото, от която приема доста информация за света около него, детска градина, училище, университет, родиели, учители, съученици, другите деца с които играе, всичко това има своя дял в оформянето на индивида, ценностите по които се води, начина му на разсъждаване. това му липсва на компютъра. човек вижда и разсъждава не само в единии и нули и черно и бяло както компютъра вижда нещата а и в нюанси на сивото. Имаше една стара задача, за аптекаря и мъжа с болната жена. на един мъж жена му е болна но няма пари да и купи лекарство за да оздравее. в задачата се пита какво трябва да направи мъжа за да помогнена жена си. не може да го купи, ако го открадне, за аптекаря е лош, но за жена си е човека който се грижи и и помага. Ако човека не открадне лекарството, за аптекаря е добър че не го е обрал, ама за жена си е лош че я изоставя в такъв момент. изведнъж излиза че бялото не е толкова бяло и черното не е толкова черно, зависи от каква гледна точка го гледаш. когато питаха малките деца прв пред училищна, те казваха или да не краде, или да открадне за жена си, те виждат само бяло и черно, но когато питаха гимназисти, вичките почти казаха, не може ли да се разберат с аптекаря да вземе лекарството по спешност за да излекува жена си, и да му плати лекарството на части, докато го изплати. Не вярвам че компютъра с изкуствен интелект ще се справи с тази морална дилема, дали мъжат е добър или лош, и да се обоснове защо. човек може да се справи с тази дилема, като се напъне да разсъждава повечко може да се справи. Това е едно от нещата които имам предвид :-)

  • Потребители
Публикува

Diabolik отклоняваш се от темата! Тук се обсъжда определението за изкуствен ителект, а не се дускутира изкуственият интелект има ли нещо общо с естествения. Моля модератор да отдели мнението започвайки от Diabolik в нова тема "Може ли изкуственият интелект да настигне естествения".

Иначе хубаво направи, че съживи писането в този подфорум.

Иначе по твоята тема ще кажа следното. За съжаление човек много често няма реална представа на какъв принцип взима решенията. Примерно имаш задача и в хода на решението се появяват 20 варианта за продължение. Избираш един и той пък се оказва единственият печеливш. Как го правиш (между другото не всеки може да го направи)? Нямаш си и представа! Е, като не си наясно как работи твоят естествен интелект, то как да го имплементираш в компютър - абсолютно невъзможно.

По-конкретен пример е разпознаването на образи - неща да са обикновени букви. Доста често съм си задавал въпроса как се осъществява разпознаването. С "невронна мрежа" - пълни глупости! Дайте на невронната мрежа 100000 ръкописни букви а, след което му дайте да разпознае същата буква а, но контурът й описан с точки (т. е. нямаме непрекъсната линия, като на обучаващите изображения). След това вземете един неук китаец, който не знае латинската азбука. Покажете му една единствена буква а и след това споменатата съща буква, но с точки. Мислите ли, че няма веднага да разпознае приликата?

Във връзка с горният пример мислех да напиша тема. Там да представям евентуалните методи, посредством които да може да се напише програма за разпознаване на букви. Примерно как се въстановяват дефекти, кога разпознаването може да се извърши по част от буквата, премахването пресичания с прави и др. Много неща могат да се напишат, но понеже все още за целия подфорум ИИ няма голям интерес, то не съм се заел с тази задача.

Един съученик обичаше да казва следното. Попитали един математик за част от решение на задача: "Кажете ето тук, защо сте направили ето това". И отговорът бил: "Ами умен съм бил, сетил съм се.".

  • Глобален Модератор
Публикува

***

понеже все още за целия подфорум ИИ няма голям интерес, то не съм се заел с тази задача.

***

Интерес има, но ИИ е доста специфична сфера от ИТ, така че не може да се очаква бум от мнения.

Аз бих започнал от експертните системи, като отправна точка.

  • 8 years later...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Изкуственият интелект е наука за концепциите, които позволяват на компютрите да правят неща, полезни за хората.  Изкуственият интелект има способността да анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели.

Изкуственият интелект е наука за концепциите, методите и средствата за създаване на интелигентни компютърни програми и изследване на естествения интелект чрез компютърни системи. Днес изкуственият интелект е важен елемент на информационните технологии, използван за разрешаване на някои от най-трудните задачи в областта на информатиката. Общи за повечето подобласти на изследванията на изкуствения интелект са задачи като възможностите за разсъждение, обучение, планиране, общуване, възприемане, както - и способността за движение и манипулиране на обекти. Определението за изкуствен интелект го характеризира като клон на компютърната наука, който се занимава с автоматизиране на интелигентно поведение.

Автоматизацията представлява използването на автоматични технически средства, заедно с икономико-математически методи и системи за управление, освобождаващи човека от участие в процесите на получаване, преобразуване, предаване и използване на енергия, материали или информация, съществено намаляващи степента на това участие или трудоемкостта на изпълняемите операции.

Автоматизацията на някакъв технологичен процес е съвкупност от методи и средства, предназначена за реализиране на системи, позволяващи да се осъществи управление на технологичните процеси без непосредствено участие на човек, или оставяйки на човек правото за взимане на най-отговорните решения. Изисква се допълнително използване на датчици (сензори), въвеждащи устройства, управляващи устройства (контролери), изпълнителни устройства, извеждащи устройства, използващи електронна техника и методи за изчисления, понякога копиращи нервните и мислените функции на човека. Целта на автоматизацията е повишаване на производителността на труда, подобряване на качеството на продукцията, оптимизация на управлението, изключване на човека от производства, опасни за здравето му.

Кибернетиката е наука, изучаваща системите с изкуствен интелект и свързаните с тях закони за получаване, съхраняване и предаване на информацията. Това е наука, която изучава управлението и регулирането на машините, живите организми и социалните структури и се описва с формулата „изкуство на управлението“.

Представката „кибер-“ се използва в думи, които имат отношение към механичен или електронен механизъм или система, способна да дава обратна връзка. Използва се и като популярен разговорен термин, обозначаващ всичко свързано с компютрите, интернет и техните производни (например - кибернетика, киберсигурност, кибератака, киберпънк и др.).

Типичен пример за кибернетична система е термостатът. Той сравнява действителната стойност на температурата със зададената стойност. При наличие на разлика се задейства поредица от стъпки, с които нагряването се регулира така, че тези температури да се изравнят.

Медицинската кибернетика е клон на кибернетиката, който е се е развил значително след изобретяването на компютъра и прилагането на компютърните технологии в медицинските изследвания и медицинската практика.

С развитието на технологиите медицинската кибернетика се разклонява в различни направления, които включват създаване на високо технологична медицинска апаратура (телемедицина), създаване на компютърни модели на живи организми и системи и обработка на масиви от данни с биологична информация (биоинформатика, медицинска информатика), математическо моделиране и прилагането на методи и системи, открити в природата, в изучаването и проектирането на инженерни системи и модерни технологии (бионика).

Макар и не толкова известно, това научно направление реално управлява почти всяка една медицинска дейност в съвременните медицински кабинети, клиники и болници включително:

   -  софтуерните системи, обработващи потребителски данни и досиета (амбулаторни листи, направления, картони, рецепти, данни от изследвания);
    - медицинската апаратура;
    - изкуствено създадените органи и импланти;
    - софтуерните продукти обработващи медицински данни с цел подпомагане вземането на решения и др.

Един от най-мащабните проекти, продукт на медицинската кибернетика в България е „Електронното здравно досие“ – проект завършен и въведен в експлоатация официално през април 2013 г.

Биомедицинската кибернетика се занимава със изследването на преработката на сигналите, процесите на регулиране и процесите на решаване в живите организми. Приложенията на тази наука са в сферите на биологията, екологията и медицината.

Роботиката е интердисциплинарен клон на техниката, машиностроенето, електроинженерстовото и информатиката, в който са включени дизайна, строежа, управлението и приложението на роботи, както - и компютърните системи, нужни за техния контрол, приемане на данни от сензори и обработка на информацията. Приложението на тези технологии са например в промишлеността и в заместването на хора за опасни дейности като обезвреждане на бомби, изследване на корабокрушения и мини. Класифицира се според средата/състоянието на роботите: неподвижни, наземни, подводни, въздушни, космически и полярни.

Роботът е машина с автоматично управление, което може автономно да изпълнява определени задачи, почти винаги - с помощта на електронен хардуер и с програмирани инструкции. Чрез своя вид и движения роботите често създават усещането, че имат собствени намерения и самостоятелна способност за действие.

Роботите обикновено се използват за изпълнение на задачи, прекалено еднообразни, мръсни или опасни за човека. Индустриалните роботи, използвани в промишленото производство, са най-често срещаният вариант, но постепенно се появяват и потребителски роботи, почистващи пода или пък  косящи трева. Други приложения включват почистване на разливания на токсични вещества, изследване на океаните и на космоса, хирургия, минно дело, спасителни операции, търсене на пехотни и танкови мини. Роботите си проправят път в развлекателната индустрия и домашното здравеопазване.

Наноботиката или нанороботиката е технология за създаване на машини или роботи, чиито компоненти са с размери от порядъка на нанометри. По-точно, наноботиката се отнася за все още широко хипотетичната нанотехнологичната инженерна дисциплина за проектиране и построяване на нанороботи – устройства в размер от 0.1 до 10 микрометра. До момента в света са произведени само някои елементи от тези системи, като лагери, датчици, синтетични молекулярни мотори. Целта е да се създадат роботи с размерите на вирус или бактерия, които да изпълняват задачи на микрониво. Възможни области са микрохирургията (на ниво клетка), производство на оръжие и др. В сериала "Старгейт" наричат тези нанороботи с термина нанити.

Компютърната лингвистика е интердисциплинарна теоретико-приложна наука, която се занимава с формалното описание на естествения език и с разработването и прилагането на компютърните технологии при статистическото и логическото му анализиране и моделиране.

Езиковото компютърно моделиране не е ограничено в конкретен дял или граници в лингвистиката. То обикновено се осъществява от интердисциплинарни екипи от компютърни специалисти, лингвисти, програмисти, логици, математици, специалисти по изкуствен интелект, когнитивна психология и др.

Разработват се електронни езикови приложения и системи, които обслужват потребителите при работата им с текстове – такива са програмите за автоматично коригиране на правописа, за автоматичен превод от един език на друг, за категоризиране и резюмиране на документи; за преобразуване на текст в реч и обратно и други, както - и програми, обслужващи лингвистичните изследвания и анализи.

Компютърният шахмат включва както хардуер (специализирани компютри), така и софтуер, способен да играе шах. Компютърният шах предоставя възможности на играчите да тренират дори и при отсъствие на човешки противници, а също така предоставя възможности за анализ, забавление и обучение.

Компютърни приложения за шах, които играят на ниво майстор по шах или по-високо, се предлагат на хардуер от настолни компютри до смарт телефони. Предлагат се и самостоятелни машини за игра на шах.

Компютърните шахматни приложения, независимо дали са внедрени в хардуер или софтуер, използват различна парадигма от хората, за да изберат своите ходове: те използват евристични методи за изграждане, търсене и оценка на дървета, представляващи поредици от ходове от текущата позиция и се опитват да изпълнят най-добрата такава последователност по време на играят. Такива дървета обикновено са доста големи, хиляди до милиони възли.

От около 1997 г. шахматните двигатели успяха да победят дори най-силните световни шахматисти. Независимо от това, се смята за малко вероятно компютрите да превземат шахмата поради голямата му изчислителна сложност.

В компютърния шах шахматният двигател (chess engine) е компютърна програма, която анализира позициите на шах или вариант в шах и генерира ход или списък от ходове, които счита за най-силни. Шахматният двигател обикновено е заден край с интерфейс на командния ред без графика или прозорци. Двигателите обикновено се използват с преден край, графичен потребителски интерфейс с прозорец като Chessbase или WinBoard, с който потребителят може да взаимодейства чрез клавиатура, мишка или сензорен екран. Това позволява на потребителя да играе срещу множество двигатели, без да научи нов потребителски интерфейс за всеки и позволява на различни двигатели да играят един срещу друг. През последните години има мобилни шахмати за мобилни телефони и таблети, което улеснява използването им. Списъкът включва шахматни двигатели като Stockfish, Komodo, Texel, Bagatur, Houdini и много други.

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Основните военни приложения на изкуствения интелект и машинното обучение са за подобряване на C2, комуникации, сензори, интеграция и оперативна съвместимост.

Технологиите за изкуствено разузнаване позволяват координация на датчици и ефектори, откриване и идентифициране на заплахи, маркиране на позиции на противника, прихващане на цели, координация и деконфликтиране на разпределени присъединяващи се огньове между мрежови бойни превозни средства и танкове, също - в пилотни и безпилотни екипажи (MUM-T).

Интелигентната система за автопилот (Intelligent Autopilot System) съчетава принципите на обучението за чиракуване и поведенческото клониране, при което автопилотът спазва действията на ниско ниво, необходими за маневриране на самолета и стратегията на високо ниво, използвана за прилагане на тези действия. Внедряването на IAS използва три фази; пилотно събиране на данни, обучение и автономен контрол. Целта е да се създаде значително по-автономен автопилот, който да подпомага пилотите при реагиране в извънредни ситуации.

Редактирано от ISTORIK

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!