Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор антропология
Публикува

Браво, Глишев, за целия постинг. Много интересно. Добре аргументирано и - ново. Не виждам спекулации, толкова нова и добре агументирана теза. Внимателно си го написал, обаче незабележимо (на пръв поглед) се отклоняваш сериозно както от парадигмата, така и от правилата на политическата коректност. Стува ми се, че позицията ти е новост за българската историография а може би и за западната, ако не директно, то поне в едни любопитни мисловни отпратки, които правиш....Ще го чета няколко пъти и ще се опитам да се обадя по темата, но по твоя начин, т.е., внимателно. Постингът ти е много богат на нови идеи, от всяко изречение може да се развие отделна тема.

  • Потребители
Публикува (edited)

За политическата коректност в случая не съм се замислял. Дори не съм си правил труда по някакъв начин да я накърнявам, а знаеш, че това инак ми е приятно. Ако се е случило, ще се радвам да ми покажеш къде в текста.

Тезите са три:

- светската литература на Средновековието произлиза от дохристиянския фолклор чрез епоса (тук има нужда от една уговорка*); от епоса произлизат балади и саги, а от баладите и сагите - лирика и романи;

- Църквата е толкова силно повлияна от античната цивилизация, че на практика системно осъжда само варварското езичество, а същевременно възприема и предава цялата антична литература (тук пак стигаме до обещаната уговорка*);

- дохристиянският варварски епос се запазва в някаква степен изключително заради кралски интерес; там, където царете не се интересуват от варварското езичество, този епос не е записан и съответно не се появява пълноценна светска литература.

---------

*Уговорката или всъщност четвъртата теза относно светската литература и Църквата през Средновековието е, че дори църковни автори създават особен вид светска литуратура, но тя почти винаги се основава на антични клишета.
В този смисъл има две средновековни светски литератури - дворцова (варварска) и манастирска (антична).
Анонимни манастирски скриптори се забавляват да съставят латински комедии, подражания на Теренций из френските манастири през ХII в. Ако Андреас Капелан е духовник, той е изключително дързък, защото пише разюздани имитации на Овидий. Ако и Кретиен дьо Троа е духовник, той е някакъв вид помирител на античното и варварското светско писане, защото темите му са келтски, но постоянно ги обогатява с коментари върху Вергилий (в "Ерек и Енида" Енида получава седло с изображения на Дидона и Еней). Галфрид Монмаутски определено е духовник и подражава открито на Вергилий и Тит Ливий в своята "История на британските крале", същевременно десакрализирайки, рационализирайки легендите на уелсците в античен маниер. Гийом дьо Лорис и Жан дьо Мьон със сигурност са минали през някаква манастирска школа, но техният "Роман за Розата" е демонстрация на начетеност по антична литература - и отново е доста дързък с постоянните намеси на божеството Амор (Любов, Ерос). Да не говорим за постоянното четене на "Песен на песните" из манастирските килии. А Платон и Аристотел са изключителни авторитети и за православните, и за католическите автори. Нехристиянските автори са "добри", когато са писали на еврейски, гръцки и латински.
"Бесовско" се оказва само това езичество, което се изразява на простонароден език. Зевс е по-приемлив за Църквата от Дажбог или Один. Може би защото езикът на Омир все пак е език и на Евангелието. Или защото ранносредновековният кадрови потенциал на Църквата е от последните антични поколения цивилни магистрати, отгледани с Вергилий (св. Августин, Сидоний Аполинарий и Боеций са отличен пример за това). Ицхак Хен има няколко прозорливи забележки по този въпрос в книгата си "Римските варвари". За такива хора е естествено да ценят Хезиод, но да отхвърлят като недодялани "дивашките песни" на бургундите, вонящи на чесън. Един учен епископ би могъл да се наслаждава на подвизите на Еней в латински хекзаметри, но когато нещата опрат до варварските герои да попита с благочестиво отвращение:
- Quid Christus сum Yngeldo? ("Какво общо има между Христа и [варварина] Ингелд?")
В "Диалог за чудесата" на Цезарий от Хайстербах тази зависимост е илюстрирана много добре. В един от екземплумите проповедникът вижда, че губи вниманието на монасите и вместо проповед започва да разказва легенда за крал Артур. Слушателите се оживяват и тогава той ги укорява, че искат да слушат безполезни светски приказки за нереални лица, а не спасителното Слово. Любопитното е, че целият екземплум е адаптация на античен анекдот за оратора Демостен. Какъв по-добър пример за църковната зависимост от класическото езичество и нетърпимост към варварското?

Ето защо дори след рухването на католическия интелектуален монопол е било трудно да се формулира, че не само гърците, но и варварите имат митологии.

Разбира се, не трябва да се забравя, че с Кръстоносните походи в ХII в. започва християнизиране на варварския фолклор: рицарите стават Христови воини, култът към Дамата и този към св. Богородица имат общи типови черти, появява се и литературният култ към Свещения Граал. Бернар дьо Клерво и куртоазните поети търсят общ път към Йерусалим.

Съвсем накъсо, това е наблюдението ми: че до XII в. Църквата толерира само антични езически текстове, но не и варварски езически текстове. След XII в. поне латинската Църква започва да се отваря към варварското наследство, но умерено. Западноевропейската аристокрация няма такива задръжки и това води до оцеляване и преобразуване на варварското наследство в богата литература, но в България аристокрацията може би е по-силно въцърковена, което води до изчезването на варварската епическа, светска традиция по нашите земи и съответно до бедност на литературата.

Тук обаче идва мястото и на един друг въпрос: ако във Византия духовници и светски лица пишат светска литература на добър гръцки, позовавайки се постоянно на античното наследство и влиянието им върху България е толкова голямо и няма владетелски интерес към варварската традиция, тогава къде е старобългарската антикизираща светска литература? Вероятно отговорът ще бъде: в няколкото превода и адаптации от XIV в.: Троянска притча, Александрия, Константин Манасий на български. Българската средновековна литература е в огромна степен литература на превода, на адаптацията. Може би това е нормално предвид близостта и влиянието на Константинопол.

Може би това е политически некоректното. Тук съм писал повече по темата: http://www.pravoslavie.bg/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%97%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B0-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0-%D0%B2-%D1%81%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

Редактирано от glishev
  • Модератор антропология
Публикува

Изглежда между двата постинга малко си промени позициите. Имам предвид :

*Тезите са три:

- светската литература на Средновековието произлиза от дохристиянския фолклор чрез епоса (тук има нужда от една уговорка*); от епоса произлизат балади и саги, а от баладите и сагите - лирика и романи; * - всъщност съм по-скоро съгласен с първия ти постинг, според който светската литература произлиза не просто от *дохристиянския* фолколор, а от *варварския*, което не е същото, и подчертаваш ролята на варварския епос - основателно -като източник на светска литература, както и причините за специалното място на варварския епост - кралете на запада са наследници на героите от епоса, те им се явяват къде митологично къде не техни предци и причина за високата им позиция. Ине само кралете - епосът е неписаната - или писана - история на западната аристокрация, разказ за събитията, които ги превръщат в аристократи. В качеството си на наследник на имперски рим, у римската църква този епос може да предизвика единствено и само мусене, по много причини; но на запад не е толкова лесно да се отърват от него, колкото на изток, защото епосът ще намери убежище в кралския двор или у аристократите; най много да го изгонят от църквата - но не и да го изкоренят. Напълно съм съгласен, че църквата се отнася към езическите текстове диференцирано. Неспособна да се справи с варварския епос на запад обаче, църквата може само да наблюдавя раждането и растежа на светската литература. А светската литература е много важна - тя има отношение към неща като ренесанса ....:) Много вярно си написал, че църквата обожава античните римски и гръцки текстове, епохата на античността, тя е свързана с нея, и правилно си го написал, тя не изоставя и за миг привързаността си към античната епоха. И тука влизаме в забележителен парадокс, за това ти казах че влизаж в приятен конфликт с парадигмата и дори си некоректен политически - традиционното разбиране за ренесанса е като преоткриването на ценностите и текстовете на античността; от твоя текст обаче виждаме, че това не е така и всъщност тези ценности и текстове саревностно пазени и промотирани от църквата (и си прав - да си псомним преклонението пред аристотел или пред географията на птолемей - изкушавам се да кажа че хипотезите, които се конфронтират с античните източници - коперник, галилей - на тях се гледа като на...варварски. И тука изпадаме в голям абсурд - цял живот учим клишето как ренесанса е роден от подновения интерес към античността - което не е цялата истина, ако изобщо е вярно, като добре го доказваш, и изтъкваш нещо, което аз поне досега не съм чел - че варварският епос има сериозно отношение към възникването на светската литература и специалното му място в кралските дворове предпоставя възникването на мощна светска литература - а значи има много сериозна роля в появата на ренесанса и в крайна сметка просвещението и науката.

-интересно, ако погледнем българския епос и ролята му в българската светска литература, както и ролята му във възраждането, ще го видим също да играе централна роля и в двете. Първата сериозна светска литература в България са стихотворенията на един типичен епически поет - Христо Ботев...който черпи от народната поезия; Нито Ботев, нито Каравелов цититират Омир или се интересуват от Марк Аврелий и гръцки склуптури. Напротив - Ботев пише за "непоринатата воня на византийското православие" , а каравелов реди "свободата не ще екзарх, иска Караджата" - т.е. съвсем категорично, българското възраждане е процес на секуларизация на общественото мислене, който преминава през идентични патерни - и те не са интерес към античността, а облягане на героическия "варварски" епос ("тоз, който падне в бой за свобода, той не умира..." и т.н.) и случайно или не - едно противопоставяне на Рим, т.е. на гръко-византийската традиция. Еманципацията на светската българска литература от църквата минава през отхвърляне на античността, имам предвид, гръко-римската античност и облягане на "варварския" епос по начин, донякъде паралелен на еманципацията на западната секуларна култура..

  • Потребители
Публикува

Позицията е същата. Понякога си променям мненията, но не чак толкова бързо :)

Това казвам - тази светска литература, която се корени във варварския епос, оцелява заради аристокрацията.

Инак, ако парадигмата на историографите е каквато я описваш, то тя се е върнала крачка назад спрямо деветнайсети век. Тогава автори като Иполит Тен са знаели, че Църквата съхранява и цени античната литература.

Това, което си сметнал за ново мнение, а то следва от по-горното, е, че през Средновековието съществуват две различни светски литератури - антична и варварска - от които първата се пише в манастирите, а втората в замъците.

За България ме интересуваше само Средновековието, иначе си прав.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!