Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор антропология
Публикува

...Пелей и Тетида, да допълня списъка на Глишев.

Благодарности на Дрейк за четиввото.

  • Глобален Модератор
Публикува

Дрейк отново разцепи мрака на патриотарския спам, който беше се спуснал безнадеждно във форума.

  • Потребител
Публикува

А девойката, която изпитва женихите си, е приказен мотив (Робърт Грейвз би казал, че е първоначално е бил религиозен мотив). Изпитанието на ума е една възможност, но и изпитанието на силата също се среща. Понякога самата девойка трябва да бъде надвита от жениха (редовно срещан мотив с различен изход между Херакъл, Тезей и Ахил с различни царици на амазонките. Брунхилда също трябва да бъде надвита от Зигфрид. Тристан също е подложен на изпитание за ръката на Изолда).

Без съмнение, но все пак част от легендите и митовете водят началото си от истинска история/случка, след което еволюират във времето. За келти, брити, германци и скандинавци се срещат доста сведения за жени воини, та при тях "приказният мотив" може в някаква степен да отразява действително събитие.

  • Потребители
Публикува (edited)

Аз съм предпазлив в този вид изводи. От една страна, може и действително да е имало жени-воини. От друга, въоръжаването на девойка по специален повод може да е някакъв вид подражание на митологични събития. От трета, описанието на жени-воини в далечното, свещено минало или у чужд, далечен народ може да бъде някакво отражение на вярването, че някога е имало "женско царство" или просто да обозначава колко различни от "нас" са "варварите" (Грейвз според мен се е подвел по това).

Между възможностите да приема по-интересните повтарящи се мотиви на древната литература за 1) отражение на действителността, за 2) сложен символ или за 3) чисто психологически, дълбок феномен на (под)съзнанието, клоня повече към комбинация от последните две. Тоест комбинирам възгледите на Грейвз и Елиаде.

Ще си позволя дори да предположа, че въоръжената жена, амазонката, жената в униформа е станала мощен стимул за (мъжкото) въображение, защото във времето на създаване на митове е била схващана като нещо странно, знак за необикновеност, едва ли не чудовище, образ на света, обърнат наопаки. Победата над нея не само прави от персонажа герой, цар и баща, но и опитомява дивия свят - а надвиването на странни създания е основна функция на героя. Поражението от нея пък е гибелно. Грейвз би казал, че това е тревожен (и изпълнен с фалшификации от поколения разказвачи) фолклорен спомен от епохата на матриархата, но такава епоха по-скоро не е имало. Някой последовател на Фройд би предположил направо страх, свещен ужас от vаginа dentata. Разбира се, с превръщането на митовете в литература страховете стават или пародия, или направо обект на интерес. Ето защо Турандот, Брунхилда, Клоринда и изобщо жената в униформа постепенно се превръща в приятна фантазия :)

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува

Правя няколко асоциации:

Описания вид борба много напомня на японското сумо.

Хиперболизирането на жена войн и традицията при предисторическите култури да изобразяват богинята майка с гротески гърди и ханш,свързана с идеята за плодовитостта.

Нежеланието за брак,необичайната сила за жена и войнствения характер,говорят за хормонални нарушения,и евентуална бисексуалност.

Ако приемем че легендата се основава на истина,то действително съществувала такава жена,не би била особено привлекателна(леко казано)и може би ,това е причината за паника във вражеските войски. Както се казва в един виц за каменната ера-"Ба таа мата".

  • 8 years later...
  • Потребител
Публикува

Жени - воини е имало непрекъснато в човешката история. При скити, сармати, келти и много други народи жените активно участват във военни походи. Сред множество народи в Централна и Южна Америка участват в битките наравно с мъжете. Впрочем една такава група въоръжени девойки дотолкова впечатляват патриархално настроения Франциско Ореляна, че днес една от най-големите реки на света носи името Амазонка. Да не пропуснем и жените - воини от Дахомей, всявали ужас сред френските колонизатори. Дори в патриархалната Древна Гърция имаме жени като Кинана, да не говорим за Телесила и въоръжените девойки от Аргос, отказали спартанците да нахлуят в града. За повече подробности има една чудесна книга на Памела Толър "Women Warriors. An Unexpected History".

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!