Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Постепенно гражданството се разпространява и знаем какво става при Каракала. Интересното в случая е възможното двойствено положение на местните династи едновременно като римски администратори и варварски subreguli.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

логиката е проста - за да се интегрираш успешно в римското общество и да получиш признание, кариера и власт трябва да говориш латински /че и гръцки/, да получиш добро образование /примерно по реторика/, да спазваш римските обичаи и стил. Така че аристокрацията на покорените народи бързо се ориентира накъде духа вятърът и в замяна на лоялността си получава привилегии като гражданство, имоти и постове в администрацията. Децата им стават по-римляни от римляните. В края на краищата, когато през 3 век Италия губи привилегированото си положение и в един прекрасен момент се оказва, че римските граждани от Трир /примерно/, не отстъпват по нищо на жителите на Вечния град.

Типичен пример за провинциален римлянин е Децим Магн Авзоний - благородник, произхождащ от галското племе на едуите. Освен че е учител по реторика и поет, той е повикан и за възпитател на сина на император Валентиниан - Грациан. Впоследствие става префект на Галия, а в Италия се издига до ранга на консул. Eто едно негово прекрасно произведение /Mosella/, в което той възпява красотата на страната си в хекзаметри:

http://www.parsonsd.co.uk/moselle.php

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува

Това е вярно, разбира се. Вярно е и другото - че италийци и гърци се аклиматизират по цялото Средиземноморие, донякъде измествайки или смесвайки се с местната варварска аристокрация, особено с вече романизираните и елинизираните й представители. Ето защо Анеите живеят главно в Испания.

Моят интерес обаче е предимно към онези по-изолирани райони, където романизацията (и елинизацията) са относително повърхностни, градската мрежа е слаба и администрацията е длъжна да разчита предимно на недоцивилизовани местни елити, запазили варварския си облик в малко по-голяма степен. Вътрешни варвари. Евентуално "крале" или вождове на oppida, вождове на племенни кантони, които про форма носят някакъв римски чин, за да имат правото да продължат да ръководят местно въоръжено опълчение като един вид командири на ауксилиарни части. Все още не германски наемници, а местни келти, иберийци, маври, траки и всякакви подобни. Късно и нецялостно романизирани, които обаче по иронията на "бавната" история, за която Бродел говори, най-дълго ще запазят името "римляни".

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

типичен пример за слабо романизирани /елинизирани/ племена са исаврите, които си живеят необезпокоявано по планините в Мала Азия и през 4-5 век правят периодично проблеми на империята.

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува

И галатите, пак в слабо урбанизираните райони на Мала Азия. Неслучайно при покръстването на империята "селянин" става синоним на "езичник".

  • Глобален Модератор
Публикува

И във византийско време - власите, които даже си говорят с императора на раздумка, но си знаят тяхното :))

  • Модератор антропология
Публикува (edited)

Първият пример, който ми идва на ум (за подчертано не-романизирани "вътрешни" варвари),е, парадоскално, Юдея. 3 века, след като е превзел парчето земя, Рим е в окаяна положение - с разрушени храмове, със забрана да практикува собствената си религия, с патрон бивш рибар от галилея; рим е капитулирал напълно,изгубил е духовния дуел с варварите безапелационно, отказал се е от римските ценности, безропотно възприема миналото си като езическо, респективно отхвърля себе си. Капитулацията е пълна. Вътрешните варвари не просто са отхвърлили романизацията, в една удивителна контраатака на полето на духа те са наложили своите условия на рим, който къса със собственото си римство.

Редактирано от Южняк
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Само че Юдея си плаща цената за отказа от романизация. След 2 век тя е практически ,обезюдена'

Редактирано от Last roman
  • Потребители
Публикува (edited)

Южняка прекрасно го е казал, но аз все си мисля, че в частност християнството е доста необичайна смес от юдейски, елинистически и ориенталски схващания, които Рим адаптира по гениален начин. Неслучайно последната оцеляла антична институция до днес е... Църквата - организирана по римски административен образец. Юдеите някак си остават извън това събитие :)

Във всеки случай това е страхотно разклонение на темата, по което можем направо да започнем нова тема, ако има интерес.

Редактирано от glishev
  • Модератор антропология
Публикува

Да, предполагам, че си прав, т.е. че по-скоро би следвало да се разгледа в отделна тема. Ще чета с интерес развитието на тази. Юдея е най-документирания случай на варвари, които отхвърлят романизацията напълно. Сигурно има и други - племена от източна и централна анатолия, за които споменахте, или Швейцарските Алпи може би, или планините на балканите - или шотландия и съм много любопитен да прочета нещо по темата.

  • Потребители
Публикува

Имало е някакви елинизирани (респ. романизирани) юдеи, но повечето им сънародници са се отвращавали от тях, доколкото старозаветната традиция е недвусмислена по адрес на всички, които изменят на Завета между Яхве и Неговия народ. В Алпите романизацията явно се оказва такава, че и днес там живеят реторомани. Шотландия и Ирландия са извън империята, но, естествено, под нейно донякъде осезаемо, макар и закъсняло влияние.

Между Испания и Франция е пиринейският район на кантабрите, които са почти независими от римската власт и също търпят много бавна романизация - чрез покръстителни мисии, както каледоните и хиберните.

  • Глобален Модератор
Публикува

Романизацията на Дакия също е минимална, с оглед че римляните я владеят около 150 години, а след това изселват колонистите на юг от Дунав.

  • Потребители
Публикува

Може би един от най-добрите примери за вътрешни варвари, при това слабо романизирани, непокръстени и с политическа тежест в изолирани райони, са багаудите - късноантичните бунтовници в келтскоезичните провинции на империята. "Свободните" от периферията на недокрай цивилизования свят, неконформистите, герийерос. Армия крайова на Античността :)

  • Глобален Модератор
Публикува

багаудите не бих казал, че са нероманизирани варвари. Просто са селско население, на което му е писнало от данъци и едри земевладелци.

  • Потребители
Публикува

Почти едно и също. Тъкмо rustici и pagani се оказват вътрешни варвари, а и доста добре организирани. Те имат лидерство.

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува (edited)

А кой е признака по който се определя, силно, слабо, средно ли е романизирано или елинизирано дадено племе? Бесите в Родопите силно, средно или слабо романизирано племе ли са, след като Никита от Ремесиана е изпратен в края на 4 век или началото на 5 век да ги покръсти и то на техния език?

Павлин Нолански казва, че :

" ... Там където някога е имало животински нрави, сега властва ангелски дух и в пещерите се подслонява като праведник този, който е живял в тях като разбойник. "

Така че за романизация, в смисъл налагане на римски бит и култура преди 4 век при бесите, ми се струва малко абстрактно. Приемането на християнството счита ли се за романизация ?

Редактирано от thracers
  • Глобален Модератор
Публикува

да, Християнството технически погледнато е романизираната юдейска религия. А за да си римлянин от 4 век нататък не е достатъчно само да живееш по римски /т. е. в равнините и в селищата/, а и да си християнин.

  • Потребител
Публикува (edited)

Това значи ли, че за романизация по нашите земи преди въвеждането на християнството като официална религия в Римската империя през 395 година не може да се говори? Римските и гръцките градове са основно в равнините и по крайбрежието, но до колко е било силно, средно или слабо влиянието на римския бит и култура като цяло е относителен въпрос. Балканите като цяло не са едни от най-равнинните провинции на Римската империя.

Редактирано от thracers
  • Глобален Модератор
Публикува

римските селища са не само по крайбрежието, но и из равнините /разбира се и в полупланинските райони/. Иначе от надгробните надписи оставаме с впечатлението, че тракийците в градовете са се романизирали още през 2-ри век /когато започва и масовата урбанизация на Тракия/. Разбира се несъгласните ренегати търсели убежище из планините и ставали разбойници, но като цяло това не било масово явление, предвид нелекият живот там. Пък и римляните периодично правели хайки, тъй като бандите пречели на търговията.

Но разбира се освен романизацията в начина на живот, другият глобализиращ фактор в духовната сфера е именно Християнството. Тези две явления оформят от различните народи и племена в империята единен суперетнос /да го наречем/, а именно независимо от произхода, ако говориш латински /или гръцки/, живееш по римските закони, изповядваш римски ценности, а и вярваш в Бог, то ти си свой - демек римлянин.

  • Потребител
Публикува (edited)

Това е така, но Балканите са особен район ( в смисъл буферна зона срещу инвазии от варвари ). Да не забравяме и готите и арианството. Доминиращата религия през 4-5 век.

Редактирано от thracers

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!