Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 108
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува

добър обзор, но да допълня, че римляните използват достатъчно широко куполите - като после ги прилагат и в градежа на християнски храмове. Освен Пантеона, куполен е бил и храмът на Минерва Медика или във вилата на Адриан и баните на Каракала, куполите са си характерен елемент.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ех, Глишо, де да имах твоето леко перо и де да нямах моя мързел, че да пиша и аз с лекота в свободното си време такива стегнати обзори. :)

НО, малко критични бележки. :)

Мечът - още една икона на Средновековния свят.

Тук не бих се съгласил. Мечът е издигнат в култ още при скитите. Спомни си и легендата за меча на Арес, който открил Атила и който трябвало да го поведе към завюването на света. Ще добавя и една чисто филологическо-историческа бележка, а именно, че средновековните арменски текстове (тоест не западноевропейски) са изпълнени с фрази като "предал на меча", "посякъл с меч", "изтребили с меч", "подложили на клане с острието на меча", "направили храна на меча", тоест самата фразеология показва меча не само като основно средство за убиване, но и като основно оръжие на доблестния войн и на война изобщо.

Иначе казано, култът към меча не е средновековно християнско западно и централноевропейско културно явление, а явление, чиито генезис идва от родовите общества извън някогашната гръко-римска цивилизация. Такива са били и древните германци, и скитите, и сарматите, и българите, и аварите, и арменците и иранците (перси). Християнската среда и средновековната трубадурско-кръстоносна традиция в Западна Европа оформят този съществуващ родово-аристократичен и войнско-аристократичен култ.

Светецът - нищо по-средновековно.

Ако имаш предвид под "средновековно" само европейско-християнското средновековие, не си прав. Защото силна традиция на култ към светците има и в ислямския свят. Само да ти припомня, че официалното име на еничарския корпус в Османската империя е "Орден на свети Бекташ". Спомни си и колко текета са останали от османско време на Балканите.

Куртоазията - пренасянето на жената от нечистото към чистото.

Защо ми се струва, че куртоазията е първоначално южнофренско явление, или греша? Ако не греша, има ли обяснение защо тя се заражда точно в Южна Франция?

Днес бих се отказал само от старото си твърдение за липсата на благотворителни институти в Античността - защото Романа навремето ми беше дал редица чудесни примери за антична благотворителност, болници и приюти. Всъщност това е поредният аргумент за ролята на Църквата в опазването на антично наследство.

В Армения 40-50 години след покръстването също се появяват приюти, сиропиталища, лепрозии и училища, прикрепени към църквата. Всички те са били на издръжка на църквата, но са липсвали през езическия период. Така че не трябва да се подценява ключовата роля на църквата (от Британия до Арарат) за създаването на такива институции.

  • Потребители
Публикува

Някои от нещата си ги има и през античността, разбира се някои особености, но не в същността, а в детайлите. Напр. няма точно манастири, но пък има храмове, които понякога са с доста близки функции. По тази причина ударът срещу храмовете в Египет от Ехнатон и срещу манастирите при Иконоборческата династия поражда сериозни икономически сътресения за държавите.

Не са посочени обаче някои други неща, които се случват през средновековието - поклонническите пътувания и мисионерството. Благодарение на тях обаче стават известни много територии, които са съвсем бегло познати през Античността - почти всичко на изток от Черно море и на Запад от Атлантика, както и на юг от Сахара. Това дава вече възможността в края на Средновековието да се стигне до Великите географски открития, които са си преди Великата френска революция, т.е. преди новото време, а са именно в преходния период.

  • Глобален Модератор
Публикува

Страшна тема! Средновековието си се нуждае от реабилитация, защото не е никакъв мрак, а майката и бащата на днешна Европа.

  • Глобален Модератор
Публикува

И още нещичко да добавя, което заедно с университетите и свободния град ме е удивлявало винаги - средновековните корпорации и занаятчийски гилдии, сложният свят на средновековния корпоративизъм.

И средновековната законност (sic!) да си припомним двете тела на краля, Habeas corpus и Салазар Фриас.

  • Потребител
Публикува

Страшна тема! Средновековието си се нуждае от реабилитация, защото не е никакъв мрак, а майката и бащата на днешна Европа.

всеки период има доста мрачни моменти, а средновековието е дълъг период и има изключително много такива

колко са мрачните моменти през 20ти век? ПСВ, ВСВ? тоталитарни режими и диктатури, колещи, бесещи и избиващи собственото си население? Великата депресия? Хирошима? Пол Пот?

за някои поколения в родени и живяли в определени локации и времена, мрачните периоди даже преобладават

по време на средновековието е имало много мрак, част от него предизвикан и от църквата

съвсем друг е въпроса, че не е бил само мрак

  • Потребители
Публикува (edited)

А, може, Романе. Аз съм стигнал до Пантеона :) Тъй или иначе, куполът е относително рядък през Античността. Двускатните покриви са по-чести.

Спандю, не споря по това със скитите, просто мечът е икона на Средновековието. Поп-икона, естествено, но това си е факт. Гърците и римляните не му обръщат толкова внимание, а главно за тях съм мислил като противовес.

Ислямът сам по себе си е средновековно явление, така че и тамошните светии попадат в кюпа :) Иначе, да, главно съм мислил за класическото християнско Средновековие, то и заглавието е такова.

За произхода на куртоазията си прав, разпространението е по-голямо, разбира се. А причините май са в доста заплетените контакти в тая зона между мавритански и католически идеи.

За ключовата роля си прав, но специално в Европа Романа беше посочил страхотни примери за предхристиянски болници и приюти. Да речем, че Църквата има важна роля в разпространението им. Нали и тя е оцеляла антична институция :)

Галахад, за поклоненията съм писал, има си няколко изречения. За мисионерството не съм, това лесно може да се поправи.

КГ, така е, корпоративният дух и сложното законодателство (те са даже три - германско обичайно, римско и църковно, свързано с римското).

Няма как да е само мрак, Невски. Хиляда години човешки опит са това. Огромно разнообразие от явления.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

цъковно, свързано с римското)*.

Няма как да е само мрак, Невски. Хиляда години човешки опит са това. Огромно разнообразие от явления**.

*Още наречено каноническо.

**Работата не е в това, имало ли е или е нямало "мрак", а в оня специфичен мит че Средновековието е преимуществено мрачен, безпросветен период (противопоставен на Ренесанса). Това е опасно залитане, защото Ренесанса се ражда именно от средновековието и негово продължение.

  • Потребител
Публикува

*Още наречено каноническо.

**Работата не е в това, имало ли е или е нямало "мрак", а в оня специфичен мит че Средновековието е преимуществено мрачен, безпросветен период (противопоставен на Ренесанса). Това е опасно залитане, защото Ренесанса се ражда именно от средновековието и негово продължение.

онзи специфичен 'мит' от обективна гледна точка изобщо не е мит

Европа се депопулира, деурбанизира, подложена е на всякакви инвазии и ВПН и отстъпва на мюсюлманите, поне през първите 5 века

после следват едни донякъде по-добри 5 века - изначално по-топли и по-ситни, а после чумата избива 1/3 от населението, водят се войни, да не споменаваме еретици, инквизиция и схизми

това, което е грешка, е не да се смята, че средновековието е било доста трудно и мрачно време, нито пък, че сравнено с Ренесанса и модерността като цяло е едно доста безпросветно време, а двата периода да се изолират един от друг и да се смята, че са независими

  • Глобален Модератор
Публикува

Средновековието губи съревнованието единствено сравнено с пика на Рим. Но това сравнение няма да е коректно докрай, защото то стъпва на много от Рим.

Просто на географската сцена идват нови народи. Римляните ги наричат варвари, и те може би са, но те създават Европа.

  • Потребител
Публикува

Средновековието губи съревнованието единствено сравнено с пика на Рим. Но това сравнение няма да е коректно докрай, защото то стъпва на много от Рим.

Просто на географската сцена идват нови народи. Римляните ги наричат варвари, и те може би са, но те създават Европа.

аз не виждам къде им съревнование и в какво

това просто са различни периоди, в които текат съвсем различни процеси

средновековието стъпва на много неща от Рим, но и се различава по също толкова много неща от Рим

  • Потребител
Публикува (edited)

Страшна тема! Средновековието си се нуждае от реабилитация, защото не е никакъв мрак, а майката и бащата на днешна Европа.

Средновековие е доста обширен термин, обхващаш дълъг период от време.

Не малка част от него си е "мрак" (до към XI-XII век). Разбира се, въпросът е - съотнесено с какво. Ами с духа, нравите и цивилизационните постижения (във всяка област) на Римската цивилизация, разбира се. Но, за тези първоначални векове мракът си има обективни причини.

Империята като обществен организъм и структура е погинала под ударите на чужди и по-ниско развити в цивилизационно отношение народи. Преди това, още докато съществува, поради редица вътрешни и външни фактори в нея започват процеси на дълбоки промени, които я лишават полека-лека от истинската римска същност на възприятие и отражение (т.е, след II век развитие е по-скоро по инерция с оглед на променящата се същност). Дълги векове, поне според мен, победителите-варвари по-скоро имитират римските постижения на духа, словото и мисълта и чак като започват да се цивилизоват в достатъчна степен (нямам предвид от гледище на материалните придобивки, които най-лесно и почти веднага се възприемат), те започват наистина да ги осмислят вътрешно и без да станат римляни, поне се опитват (без да знаят и съзнават) да мислят като римляни в последващото развитие.

Това касае не само западните, но и източните варвари (виж, например, българите и тяхната цивилизация, сравнена дори с гръко-римската на ИРИ).

Другият важен фактор, водещ до начален регрес е християнството. Не само по себе си като религия, а от гледище възложената му функция като държавна религия с цел обединение и сплотяване на римските граждани. Църквата в това отношение е "земния" орган, който трябва да наложи тази роля на обществен регулатор. В началото тя не се справя добре - свободният античен дух води до множество тълкувания на съдържанието на новата християнска религия. В първите два века след Константин, християнстовото като съдържание е толкова много разпокъсано и изпълнено с ереси, че се налага непрекъснато да се правят вселенски събори за уеднаквяване на концепцията, за да може Църквата да постигне възложената й цел - да обедини и сплоти начина на мислене на всички или поне повечето римски граждани. Положението е било толкова опасно в това отношение, че поучил се от опита, Мохамед творейки алтернативна концепция за сплотяване и обединение на арабите, въвежда редица правила, забраняващи свякаква иновативност във възприятието и отразяването на исляма, за да не стане същото като с християнството.

Това по необходимост ограничава сериозно вариативността в обществено-философското мислене, а то е основен и важен компонент на човешкото свободно мислене, типично за Античността по тези земи. Поради особената обществено-държавна функция на християнството, по необходимост това ограничение (с особености на запад с оглед на ролята на Църквата там и на изток в ИРИ с оглед на мястото и ролята на Църквата във все още съществуващата част от империята) обхваща не само строго религозните теми, но и почти всички аспекти на общественото мислене - етиката, естетиката, философията, логика и т.н.

Типичен пример за мислещ теолог е Тома Аквински - да мисли брилянтно, но мисли в определените тематични граници. Дори и не може да си помисли, че може да се разсъждава извън религията, която по необходимост с оглед на ролята й за обществото е Всичкото в обществен аспект на възприятие.

Така че, според мен, това обективно съчетание на изначално обществено невежество (спрямо завареното, разбира се) и ограничаване на обществената мисълта като граници, по необходимост водят до липса на развитие през първите векове. Та, докато мисленето и възприятието започва да надхвърля тези граници, а и мислещите вече са достатъчно вътрешно готови за това. И идва XIII век, а с него и започва развитието, докато се стигне до Ренесанса и Просвещението, а от там до новите времена (сега, в интерес на истината, пак наблюдаваме регрес, но поради другата тенденция на пълна и неограничена разюданост на мисленето, което дори в логичен аспект е жертвало здравия разум, за да докаже, че правото на абстракция е всичко, но това е друг въпрос).

Редактирано от DendroaspisP
  • Потребител
Публикува (edited)

Браво Дендро.

Само да добавя, че западната Църква все пак прави опити да твори, да се противопостави на диктата на цезарите, докато източната деградира в една канцелария по верските въпроси, послушно подчинена на една светска власт, което я лишава от творческа енергия и тя се превръща в една съсухрена стафида.

нека отбележа, че всички върхове в нашето а и православното изкуство като Бояна, Беренде и тн. са все западно влияние, очевидно православието само по себе си е изчерпано.

Редактирано от alvassareiro
  • Модератор антропология
Публикува

Хм, любопитна вметка на Алвасарейро - дали артефактите на ранния ренесанс като стенописите от боянската църква са *случайно* групирани в един тесен географски ареал около софия, който грубо отговаря на феодалните владения на "латините" в България (имам предвид Кондофрей, Вакарел, Пасарел и т.н. които съдържат подсказки че са бивши феоди на западни рицари - един он потомците на Конт Дьо Фрей дори беше ходил в региона преди няколко години "да си нагледа стоката" :) т.е. да направи дарение на селището от пари, които беше събрал в Белгия за целта...

  • Потребител
Публикува (edited)

искам само да вметна, че основната маса хора си е невежествена, неграмотна, бедна и безправна и по време на античността, и през средновековието и по време на ренесанса

това се променя съвсем съвсем наскоро

ако говорим за мрачност и разглеждама мрачността чисто като времеви рамки - категорично е, че по-голямата част от средновековието за по-голямата част от европа е 'мрачно' време, наличието на единични острови на стабилност (ИРИ), временни и регионални периоди на възход, технически и социални иновации и даже великите географски открития не може да промени това

има една ключова разлика между античността, средновековието и модерността

именно по време на модерността се разделя светската от църковната власт и това става във всички аспекти на обществото, всъщност точно по време на това разделение идва модата средновековието да се описва като нещо мрачно, а църквата като потисник на развитието (какъвто безспорно е била в много ситуации, а вдруги не)

ако се върнем по-назад към античността пак виждаме силна светска власт, силна светска наука и силно светско общество

оттук и голямото протипоставяне по време на Просвещението, новото трябва да си намери място и влиза в антагонизъм с църквата и старото, пише се и се говори на ниво пропаганда и черно и бяло - античността и ренесанса са чисти и светли времена, а средновековието мръсно и мрачно

всъщност по време и на трите периода обикновеният човек живее в мърсотия и бедност

Редактирано от Alexander_Nevski
  • Модератор антропология
Публикува

По същество съм съгласен с повечето, което Невски написа, специално последното му изречение е безспорно, както и повечето от останалите. Но има и твърдения с които не съм съгласен, например:

"има една ключова разлика между античността, средновековието и модерността...време на модерността се разделя светската от църковната власт" - не съм съгласен с думата *ключова* - не е това ключовата разлика (останалото е в изречението е така), ключовата разлика е в статиката на античността, в стазиса на всични аспекти от социалния свят - култура, социални взаимоотношения, технологии, че и архитектура, ако щете;всичко; общества на статуса с консервираност сравнима с консервираността на китайската империя от същото време и на японските бюрократи от епохата на шогунатите; картите на птолемей не са по-добри от картите на херодот, въпреки че са с няколко века по-късни; разбира се, варварите от раннофеодалните държави и толкова нямат, но пък няколко века по-късно са обиколили земята, открили континенти, и, таквоз, наложили, с извинение за думата, дискурса си над целия свят; докато Рим се мае 700 години дали Британия съществува или е религиозен предразсъдък а плиний млади я чертае като четириъгълник; на 500 километра северно от рим започва тера инкогнита и Страбон от устието на дунав прескача директо на балтийско море все едно между двете нищо не съществува. Пътувания се случват веднъж на век и по-рядко, консерватизмът и отсъствието на интерес към света отвъд римската империя изиграва на римляните същата лоша шега, каквато изиграва и на китайците по-късно - идват варварите с три кораба в яндзъ, (буквално три) и китай капитулира (буквално капитулира, писмено, а имперсторът на китай на практика се самоубива с наркотици от унижението, а варвари трополят по закрития град все едно е врата у поле); по подобен начин атила се разхожда из римската империя с шепа конници без 50 милионната империя да е в състояние да намери воля за съпротива и само гледа отблизо безпомощно, а би могла да го удави само стига всеки римлянин да се изплюе по веднъж, толкова е голямоа разликата в съотношението в жива сила; в римските легиони воюват варвари германци, славяни и всъщност всякакви други, но не и римляни, въпреки че са 50 милиона; 20 хиляди вандала се разхождат през цялата империя от край до край без някой да им каже копче, пътем опожаряват рим който е милионен град и си правят каквото си искат с когото си поискат сякаш не са в най-многолюдната империя в западна евразия, а в кокошарник.

-тоя неспокоен и любопитен варварски дух е запазен и през средновековието, където авантюрите следват една след друга и една пред друга - както на бойното поле така и в науката, където варварите проявяват същия авантюристичен и дързък дух, налитат на античните догми на птолемей и аристотел с дързостта с която вандалите хуните и готите са налитали на римските легиони на бойното поле; варварското безпокойство и дух на динамизъм и иновации е запазен във всички области на живота в ранното средновековие, та дори и в архитектурата, където готиката заменя романеска, ама само колкото да я направи да озверее и да се върне тържествуващо под формата на барок и т.н.Всеки редови римски или китайски бюрократ би получил дамла от яростта, с която варварските фракции се зъбят помежду си и налитат да налагат гледната си точка една на друга във всяка област на живота; викинги с палеолитен начин на живот на ловци събирачи с лодки не по различни от еднодръвките пресичат океана и правят колонии в страна, наречена от тях винланд, или с една дума америка, а други колонизират гренладия и и слагат цветистото име гриин ланд като изпечени брокери на недвижими имоти, които се опитват да маркетират продукта си - едно гигантско парче лед, като му дада атрактивност която не притежава; и всичко това с лодки със цветисти имена от типа на бързия козел и пияното куче, които биха бръкнали в душата на всеки самоуважаващ се античен бюрократ. Общата бройка на документирани пътешествия до балтика в античността: 1.

-докато варварите варварстват из западна европа, целуват ръка на жени, търсят в нетрезво състояния светия граал и подрънкват "романси" на "дамите на сърцето си", отварят врати пред същите дами, учат се да бъдат "кавалери" (т.е. "конници") и че "благородството задължава" и подготвят света за модерната епоха с всичките й особености; нека хвърлим едно око на оцелялата източна римска империя:

-папагалско повтаряне на "скити", "масагети" и "хуни" в "географиите" и "историите" на хронистите, и така с векове - една напълно изчерпана креативност на империя, която живее в призрачен свят, който отдавна не съществува; папагалски преразкази на херодот и прерисуване на картите на птолемей с достоен за възхищение инат; креативния дух у римляните от ИРИ е напълно изчерпан, иновациите се приемат с враждебния консерватизъм на умиращите нации;духът е мъртъв; крайният резултат е неизбежен, но той има и една особеност; призрачния, статичен свят на метрополията има своя негативен ефект и върху византийската периферия, която естествено следва ценностите на метрополията и ги адаптира като свои - резултатът е че леванта и източна европа са по-статични от запада и модерността там на се случва от самосебе си; старите варварски ценности (демократизъм, социален динамизъм, решения с гласуване, кътето дори лидерът на елитите е само пръв между равни), варварското неспокойствие и креативност в културата и технологиите е до голяма степен умъртвено от влиянието на влиятелната римска метрополия, която заедно със себе си успява да завлече на дъното и "своите" варвари.

Този синтез - между варвари и антични елити, който се осъществява в западната римска империя, където обръгналите на война рунтави варвари се женят за градските госпожици (townees) - Атила налита да е*е пощръкляла сенаторка и води със себе си армия от варвари за да му е по-лесно да и поиска ръката - този безспорен синтез между варварска креативност и антична рафинираност който се случва в западната римска империя и води до появата на средновековието, което ражда модерността, не се случва на изток, защото авари, прабългари и славяни не успяват да унищожат римската империя на изток така, както други го правят на запад и с това обричат региона на изключителен застой.

  • Потребител
Публикува

няма да си крива душата (а няма и смисъл), съгласен съм, че античността е статична в много отношения и че това и изиграва много лоша шега

когато писах за 'ключови' разлики горе имах най-вече предвид, къде авторите по време на Просвещението около 19 век са търсили паралел с античността, който едновременно да е съвсем различен по време на средновековието

за тях този паралел е бил до голяма степен в това, че църквата не е всеобвхащаща институция с огромна власт, налагаща къде по-леко, къде безкопромисно своите догми по време на античността

също така съм съгласен, че по време на средновековието се случват ключови иновации а и нямаше да има велики географски открития ако нямаше откривателски дух

  • Потребител
Публикува (edited)

Едно само бегло сравнение между християнска Европа от 10 век и арабска Испания от същия век разкрива колко напред е исляма пред християнството в този период. Арабите са напред във всичко - архитектура - хич не е случайно, че готиката се ражда на границата с арабския халифат, не в сърцето на Запада, в паркостроенето, в медицината и точните науки, в хигиената, в кулинарията - арабите въвеждат приборите за хранене, трите последователни плата, ориза, захарта, олиото, ред подправки и маринати, хартията, даже подават отвъд Пиринеите Аристотел. Наред с това се установяват в Кордобския халифат на 10 век три фундаментални явления, залегнали едва стотици години по-късно в Европа - замечателна религиозна толерантност, светско общество и култура, и социална свобода - арабите освобождават феодалните селяни и ги правят свободни и равноправни граждани - една от първите грижи на готите при реконкистата е отново да феодализират свободните селяни, попадащи в техните владения, затуй има немалко случаи на християнски селяни на бунт срещу освобождаващите ги християнски войски. Също така хич не е случайно, че единственото ядро на творчески дух през епохата, братството в Клюни, пак е на границата с арабския халифат.

Християнска европа е много изостанала през този 10-11 век от арабските си събратя, изникнали като че ли от нищото едва в 8 век. Те също са варвари, идват от най-изостаналите райони на света, пустинята, даже не от степта на средна и северна Европа, и набързо прегръщат една нова религия, родена десетилетия преди това.

Това не им пречи обаче за кратко да изпреварят Европата, която 600 години, след като е приела християнството, още тъпче на едно място. Дори не са родени още модерните европейски езици, когато арабите нижат своята калиграфия и пишат стихове.

Същите тези надвисват над европа през 8 век, и пред Източната, и пред Западната ю половина, и хич не са някакви диваци, точно обратното - създават култура, по-висша от европейската, и са по-добри и във военното дело. Арабското нашествие в Европа дава две фундаментални явления в християнската цивилизация:

- феодалният строй в Западна Европа

- цезаропапизма в ИРИ

Две фундаментални черти на средновековието, откоито идват повечето характеристики, по които въздишате - и рицарите, и куртоазията, и замъците, и епичната поезия - каквато нямаше да има без лоши сарацини, с които да се бият рицарите - и ето че и тези същностни черти на европейското средновековие се дължат.....пак на арабите.

В сравнението му е майката господа, не в патетиката.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Алва,

това е безспорен факт, който винаги ме е интригувал от гледище на причините. Какво имам предвид - повечето от тях са безспорни и извън религията. Безспорно е, че ислямският свят на арабите завладява не само най-богатите и икономически проспериращи провинции на източната Римската империя (които или изобщо или в малка степен стават жертва на варварските нашествия), но те са и провинциите с най-богат научен, интелектуален и философски живот и то от векове. Отделно, по същия начин стои въпросът и с другия богат и то не само материално район - империята на Сасанидите, там където от векове има цивилизация на иранците. Арабите по това време не се притесняват да вземат всяко нещо, което им харесва от чужденците. Предполагам, че знаеш, но дори църковните им храмове в основата си са взаимствани от византийските градежи на църквите. Докато Западна Европа, включително и поради съперничеството с ИРИ стига до там да измъдри максимата - гръцко е, т.е не се чете...

Т.е, материалното богатството е едната причина за общественото развитие, включително и в духовната и научна сфера. Западна Европа е толкова зле със златото и среброто, че златото е рядкост, а към XI век се стига до там, че почти изкупуват среброто от арабските държави, та дори арабите имат проблем с пускането на емисии сребърни пари. Покрай кръстоносните походи Западна Европа "захлебва" от ИРИ и арабския свят с доста злато, но то си остава дефицитно до Великите географски открития.

Другата причина е много добре изведена от Бродел относно средиземноморския свят. До турците, ислямските арабски държавни образувания оскъпяват, но не толкова, че да направят търговията с Изтока (включително Индиите и Китай) нерентабилна. Венеция и Генуа не случайно са най-богатите западни образувания по това време - те колкото настървено участват или лично водят войни с арабите, толкова и активно и добросъвестно си търгуват с тях. И цедят Европа за стоките, които тя няма от къде другаде да вземе. Но, турците, водени от малоумната геополитическа идея за ислямска световна държава като прототип на Римската империя, налагат такива условия, че Западът вече или не може да получава стоки през Средиземно море или на такива цени, че те са непродаваеми, т.е с минимална печалба. И затова, предприемчивите люде се принуждават в буквален смисъл да търсят обходен път... И ето ти Великите географски открития поради обективна необходимост.

И тук е деликатния момент - докато ислямският свят е богат, той е и религиозно толерантен, а това се отразява на всички обществени области - наука, култура, философия, етика, естетика и прочие.. Но, когато нещата се променят в материално отношение, то започва и религиозната нетърпимост като своебразна компенсация за задържане на власт и влияние. Така е дори и с най-радикалната като религиозна гео-политика Отоманска империя (първите два века и останалите три века на военен и икономически погром). В Западна Европа това е един от компонентите, но все пак не обяснява изцяло защо през тяхното Средновековие религията е така потискаща общественото развитие особено в първите 5-7 века. Като се има предвид, че като политически монотеистични и тоталитарни религии между двете няма особена разлика в обществената им ролята.

Ти какво мислиш по въпроса?

Редактирано от DendroaspisP
  • Потребител
Публикува (edited)

Едно само бегло сравнение между християнска Европа от 10 век и арабска Испания от същия век разкрива колко напред е исляма пред християнството в този период. Арабите са напред във всичко - архитектура - хич не е случайно, че готиката се ражда на границата с арабския халифат, не в сърцето на Запада, в паркостроенето, в медицината и точните науки, в хигиената, в кулинарията - арабите въвеждат приборите за хранене, трите последователни плата, ориза, захарта, олиото, ред подправки и маринати, хартията, даже подават отвъд Пиринеите Аристотел. Наред с това се установяват в Кордобския халифат на 10 век три фундаментални явления, залегнали едва стотици години по-късно в Европа - замечателна религиозна толерантност, светско общество и култура, и социална свобода - арабите освобождават феодалните селяни и ги правят свободни и равноправни граждани - една от първите грижи на готите при реконкистата е отново да феодализират свободните селяни, попадащи в техните владения, затуй има немалко случаи на християнски селяни на бунт срещу освобождаващите ги християнски войски. Също така хич не е случайно, че единственото ядро на творчески дух през епохата, братството в Клюни, пак е на границата с арабския халифат.

Християнска европа е много изостанала през този 10-11 век от арабските си събратя, изникнали като че ли от нищото едва в 8 век. Те също са варвари, идват от най-изостаналите райони на света, пустинята, даже не от степта на средна и северна Европа, и набързо прегръщат една нова религия, родена десетилетия преди това.

Това не им пречи обаче за кратко да изпреварят Европата, която 600 години, след като е приела християнството, още тъпче на едно място. Дори не са родени още модерните европейски езици, когато арабите нижат своята калиграфия и пишат стихове.

Същите тези надвисват над европа през 8 век, и пред Източната, и пред Западната ю половина, и хич не са някакви диваци, точно обратното - създават култура, по-висша от европейската, и са по-добри и във военното дело. Арабското нашествие в Европа дава две фундаментални явления в християнската цивилизация:

- феодалният строй в Западна Европа

- цезаропапизма в ИРИ

Две фундаментални черти на средновековието, откоито идват повечето характеристики, по които въздишате - и рицарите, и куртоазията, и замъците, и епичната поезия - каквато нямаше да има без лоши сарацини, с които да се бият рицарите - и ето че и тези същностни черти на европейското средновековие се дължат.....пак на арабите.

В сравнението му е майката господа, не в патетиката.

поради една или друга причина арабите обаче не правят следващата стъпка/и

като погледнам назад, в историята на човечеството като цяло, става очевидно, че има 2 ключови стъпки, които отличават европейската цивилизация от всички преди нея:

1) географската експанзия в отвъдокеански (подчертавам океански, а не задморски) територии

2) продължителния период на технологични иновации до голяма степен приключил чак във втората половина на миналия век

китайци, араби, рим и неговия наследник ИРИ, елада не постигат това

защо е така, аз лично не знам, и не мисля, че може да има еднозначен отговор

безспорен факт е и че първите 5 века поради една или друга причина, са най-вече мрачни - няма продължителен период на значим възход

изключително интересна е темата за секуларизма и исляма, а този секуларизъм в никакъв случай не е средновековно-европейски феномен, а според мен си е чисто арабски

Другата причина е много добре изведена от Бродел относно средиземноморския свят. До турците, ислямските арабски държавни образувания оскъпяват, но не толкова, че да направят търговията с Изтока (включително Индиите и Китай) нерентабилна. Венеция и Генуа не случайно са най-богатите западни образувания по това време - те колкото настървено участват или лично водят войни с арабите, толкова и активно и добросъвестно си търгуват с тях. И цедят Европа за стоките, които тя няма от къде другаде да вземе. Но, турците, водени от малоумната геополитическа идея за ислямска световна държава като прототип на Римската империя, налагат такива условия, че Западът вече или не може да получава стоки през Средиземно море или на такива цени, че те са непродаваеми, т.е с минимална печалба. И затова, предприемчивите люде се принуждават в буквален смисъл да търсят обходен път... И ето ти Великите географски открития поради обективна необходимост.

друг интересен факт е, че откакто се срива Рим всички африкански стоки изчезват в по-голямата част на Европа

изключение са може би няколко средиземноморски града

т.е. през средновековието ние нямаме значима глобална (за времето) си търговия

по време на средновековието в продължение на векове търговията е най-вече локална, пак с изключението на средиземноморието където има и търговия на средни разстояния

това се разчупва много, много късно, чак към края на средновековието и при прехода му към модерността

една от теориите е, че това е свързана с плътността на населението и че когато населението на Европа нараства (дали заради затоплянето или поради по-добро земеделие или и двете) търговията се разчупва

аз нямам категоричен отговор, но моето усещане е, че от 5-6 век до към 11-12 век европейската търговия и икономика като цяло са на нива по-ниски отколкото в предишни времена, търговските връзки са дезинтегрирани

в последствие, това (търговията и търговските връзки) се разчупва, та даже може да се къже, че създава съвременния свят, такъв какъвто е в момента

от тук и моят аргумент срещу църквата като двигател на прогреса - аз смятам, че ако нещо е придвижило европа напред, това е търговията, търговците и градовете играля роля на търговски хъбове, а не църквата

Редактирано от Alexander_Nevski
  • Потребител
Публикува

..от тук и моят аргумент срещу църквата като двигател на прогреса - аз смятам, че ако нещо е придвижило европа напред, това е търговията, търговците и градовете играля роля на търговски хъбове, а не църквата...

Съгласен съм с това. Църквата не се занимава (поне официално и по предназначение) с външното, материалното. Типичен пример е Испания от края на XIV век до XVIII век. По стечения на обстоятелствата е най-богатата държава и то не само със злато от колониите, но и със суровините, отвърморските земи, с идеално търговско-географско положение, за да диктува с тези средства правила на Западна Европа. И какво правя короната - изхарчва тези богатства в безмислени религиозно-политически борби преди всичко с "братята" си християни от Западна и Централна Европа. И посреща XVIII век като тотално банкрутирала държава.

  • Потребители
Публикува

Само прелитам, радвам се, че има интерес към темата. Хубаво е да се прегледат и коментарите, предложени под основния текст в първия постинг - там става дума за някои от нещата, които вече разглеждате.

По моему (а вероятно и за Иполит Тен) Църквата е основният пазител на античното наследство в Средновековието. Не споделям мнението на Гибън по този въпрос, намирам го за клише.

За търговията - тя е различна във всеки средновековен подпериод и район. Средиземно море само за известно време губи относително значение, но пък има огромно разширяване на усвоени пространства на север и на изток.

  • Потребител
Публикува (edited)

Много интересни аспекти дават Невски и Дендро. По отношение на религиозната толерантност в исляма спрямо другите две монотеистични религии - християнство и юдаизъм, може да се посочат много причини, на мен ми е трудно да изведа една обща. Може би е това, което казва Дендро - икономическият възход генерира толерантност, а толерантността води до възход - все пак неверниците плащат повече данъци. От друга страна се набива на очи една особеност на исляма - много слаба институционализираност. На практика няма духовен водач, няма църква в широкия християнски смъсъл, и следователно няма вселенски събори, на които да си налагат анатеми за напълно несъществени поводи.

Сами разбирате, че под влияние на Църквата търговията запада - християни не могат да печелят, да взимат лихви, да дават кредити. Това налага банковото дело и кредитирането да отидат в ръцете на нехрияни, които в Европа по това време са евреите, все пак тая работа трябва някой да я върши. Когато европейските феодали и крале задлъжняват до шията, трябва да си ликвидират дълговете, затова ликвидират евреите - изселват ги, а Църквата просто припява с разни допотопни антиеврейски клишета в този хор. Ето откъде иде отношението към евреите.

Невски е абсолютно прав, че следващите стъпки са световна експанзия, и техническа революция, която арабите не предприемат.

ислямската цивилизация има още две преимущества над християнството - освен религиозната си толерантност, секуларизма си, социалните свободи, това са отношението към робството, и отношението към алкохола.


Съгласен съм с това. Църквата не се занимава (поне официално и по предназначение) с външното, материалното. Типичен пример е Испания от края на XIV век до XVIII век. По стечения на обстоятелствата е най-богатата държава и то не само със злато от колониите, но и със суровините, отвърморските земи, с идеално търговско-географско положение, за да диктува с тези средства правила на Западна Европа. И какво правя короната - изхарчва тези богатства в безмислени религиозно-политически борби преди всичко с "братята" си християни от Западна и Централна Европа. И посреща XVIII век като тотално банкрутирала държава.

Другата, може би по-съществена причина за банкрута на Испания е, че изгонва единствените хора, които знаят да въртят бизнес, евреите, и то точно в деня и часа, в който Колумб тръгва да открива Америка.

Редактирано от alvassareiro
  • Модератор антропология
Публикува

Действително, хвърлих око на коментарите и на входния ти постинг и виждам че неумишлено съм вървял в паралел с тях - а и не само аз. Не ги четох преди да се обадя - заинтригува ме постинга на Невски - освен товва мисля че съм наясно с мнението ти, но може би все пак трябваше, да за не се повторят едни и същи мотиви и аргументи. Междувпрочем мога предимно да се съглася с тезите във входния ти постинг - ако му бях хвълил око, едва ли щях да се обадя....

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!