Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Здравейте! Много спешно ми трябват решения на колкото се може повече задачи от линковете по-долу !

http://elearning-phys.uni-sofia.bg/~gchris...LBZ-01-M-01.pdf
http://elearning-phys.uni-sofia.bg/~gchris...BZ-02-TD-01.pdf
http://elearning-phys.uni-sofia.bg/~gchris...BZ-03-EL-01.pdf
http://elearning-phys.uni-sofia.bg/~gchris...BZ-04-TR-01.pdf

Ще бъда изключително благодарна !

  • Глобален Модератор
Публикува

не виждам кой ще си губи времето да ги решава ей така за чест и слава.

  • Потребител
Публикува (edited)

Аз те разбирам Романе, ама не така с чепатия. Маргаритка пусна първи пост. Верно не е както ни се иска, но според твоя 10 848-ми пост, и като модератор, излиза че си искаме пари. Или друго нещо извън "чест и слава". Ми направо пусни ценоразписа.

А това далеч не е така. Тук има хора които са помагали и още ги има. Но помагат (с удоволствие) ако някой нещо не разбира. Помагат му да разбере и съответно сам да си свърши работата.

Редактирано от sirius
  • Глобален Модератор
Публикува

Лично аз съм на мнение, че за да си изкараш необходимото образование, трябва преди всичко сам да си решаваш задачките, а не да чакаш помощ на гюме. Но понеже ти си се доказал като един трансцедентен и безподобен алтруист чувствай се поканен да помогнеш на девойката, щом те влече. Отделно - има си подобна тема за такива щения и въжделения:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=16568

Не е нужно да се създават нови такива.

  • Потребител
Публикува

Задачите са лесни (като за биолози) и са подредени по трудност, като за първата от раздела е нужно само да се намери в лекциите съответната формула и да се заместят стойностите на величините, за следващите постепенно се добавят условия . Би трябвало с помощта на съответния учебник да няма особени проблеми, само малко работа, от която ще има полза - разбиране на материала.

  • Потребител
Публикува

Съгласен съм с Романа. Ако някои иска помощ бе трябвало да положи малко повече услия от това да даде линк към задачите. Да каже какво се е опитвал, до къде стига, кое не му е ясно, какво и по какво учат и т.н. Сега е само утре трябва да ги предам, искам готови решения.

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

← Физика

БГ Наука - Форум

»

ГОЛЯМА СПЕШНА помощ

Първо да поздравя всички. Много ми е приятно!Аз не съм физик и не ми се отдава смятането. Но ми поставиха следната задача, която трябва да реша бързо, затова прибягвам до помощта на вас умни хора. Та на въпроса: Aко тръгнеш от Сф до Варна с кола и изхарчиш за път 40л. дизел, колко литра повече ще изхарчиш на връщане при еднаквиусловия за пътуване.Приемама, че София е на 560 м.надморска височина, а Варна на 0 м. А колата с пътниците тежи 2 тона.

Аз с беглите си познания сметнах промяната на потенциалната енергия. Сметнах и колко Джаула има в 1 л. дизел, но от тук нататък не мога да продължа.

Моля някой само да ми подскаже как да стигна до отговора!!!!

Безкрайно ще съм благодарна!!!!!!

  • Потребител
Публикува

Няма разлика, според мен.

Ако сведеш задачата до задача за движение по наклон, то разликата във височините ще прибави една компонента в направление на движението, която е пренебрежима в сравнение с тежестта на колата и съпротивлението.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

експериментално погледнато - няколкото ми отивания и връщания до Варна с Опел Астра /дизеляк/ определено не се отличаваха с драстични разлики в разхода на гориво. Все пак наклонът на пътната мрежа в тези участъци е пренебрежимо малък. А когато и бензинът ти е служебен, не обръщаш много внимание на подробности с колко ти се е повишил разходът при наклон. Всичко зависи от това с каква скорост караш. ;)

Редактирано от Last roman
  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Няма на практика, щото разликата се изяжда от всички участъци където имаме променлива скорост по една или друга причина - завои, ограничения, маневри заради трафик и спирания. Тоест - химическата енергия на бензина се превръща в топлинна (най-калпавата за певръщане), топлинната в механична - да движи колата, механичната пак в топлинна - топли спирачните дискове, когато убиеш скорост.

Ако се сведе задачата до движения по наклон (прав участък, триенето не знам очаква ли се да се вкл) - имаше нещо - 1J е енергията за издигане на 1N (тежест от 102 г., айде 100) на един метър височина... Имаме тегло на кола, имаме каква енергия трябва... Само двигателят в колата губи над 3/4 от джаулите в дизела при преобразиването. 2 т са 20 000 N...При това положениe трябва да нямаш разход на отиване. Но - това е само една компонента, която ще включиш

  • Потребител
Публикува

Благодаря ви за отзивчивостта. Ще се боря още, включвайки и вашите мнения и се надявам да стигна до решение. Засега според формулите и знанията, които имам ми се получава много малка разлика, от рода на 1,75 л. повече, което наистина е незначително. Но не съм сигурна, че подходът, който използвам е правилен. А то е: пресмятам промяната на потенциалната енергия. След което намирам колко J има в 1 л. дизел, съответно после колко са в 40л. И накрая умножих получената цифра от дизела по потенциалната енергия. Ето в това не съм сигурна дали е правилно като операция. Следва ли да се умножава енергията по енергията от горивото?

  • Потребител
Публикува

По-скоро би трябвало да сравняваш енергиите, а не да ги умножаваш. Ако се изчислява енергията от горивото, която се е преобразувала в механична, би трябвало да е дадено КПД на двигателя.

  • Глобален Модератор
Публикува

да, разходът на двигателя е важен, също и скоростта, с която се движи автомобилът. Колкото по-бързо караш, толкова повече харчиш.

  • Потребител
Публикува (edited)

Моята кола пък при по-голяма скорост харчи по-малко до към 80-90 км/ч , при по-големи от тези скорости вече разходът започва да нараства. Но скоростта на придвижване няма значение в тази задача.

Редактирано от Doris
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

да де, аз ти говоря за над 80 км/ч. И да ти кажа, точно това би трябвало да е от значение в реални условия. Щото надморската височина не влияе никак по това трасе. Айде, ако колата се катереше по серпентината на някой фиорд - да.

Редактирано от Last roman
  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Там е работата, че никакви други стойности не са дадени в задачата. Затова ми е толкова трудно, може би.

A da ne би да се очаква за нещо да се сетиш (приемеш)? Или просто да определиш само тази компонента? Която между другото ще е пренебрежима отнесена към загубите от маневрите които споменах по-горе. И от триенето.

За проотокола - загубите в дизеловия двигател са 2/3, в бензиновии 3/4, в газовите LPG и метан - повече и повече. Загубте са топлина отдадена в околното пространство. Не знам имаше ли смисъл да го пиша това.

Моята кола пък при по-голяма скорост харчи по-малко до към 80-90 км/ч , при по-големи от тези скорости вече разходът започва да нараства. Но скоростта на придвижване няма значение в тази задача.

Щото съпротивлението на въздуха расте нелинейно със скоростта

И донякъде щото двигателят излиза от оптимален режим - като обороти...

  • Потребител
Публикува

В задачата е казано, че пътуването е при едни и същи условия, т.е. ефектът от съпротивлението при движението , който се дължи на скоростта, триенето и т.н. е един и същ. Ефектът от промяната на височината обаче е различен, веднъж се прибавя потенциална енергия, веднъж се изважда.

Загубите на дизела са около 2/3, минимално 60%, т.е. максималното кпд е 40%. Ако с това кпд се пресметне енергията, която се получава от 1 литър гориво - топлината на изгаряне на 1 кг дизел , приравнена за 1 литър, умножена по 0,4 и с получения резултат се раздели потенциалната енергия, се получава 0, 87 л. , което умножено по две прави 1,75 л. разлика за двата курса.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ееееее, много ви благодаря. Точно това е отговорът. 1,75 л. Страхотна помощ!!!!!! Да сте живи и здрави!!! Уникални!!!! Даже смятам да остана във форума. Може да не участвам активно, но поне ще научавам интересни и полезни неща! Лека вечер и до скоро!

Редактирано от Iskra ivanova

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!