Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Предполагам, че всеки ще забележи лесно разликите между съдовете от Наги Сент Миклош и сасаснидските образци - в смисъл качеството и реалистичността на вторите е доста по-голяма, докато първите са доста схематични. Това естествено поставя въпросът дали не трябва да говорим за "варварска реплика" на сасанидски образци, а на второ място дали не става дума за отразяване на някаква местна версия на сасанидска легенда и разбира се дали не се касае за легенда известна на прабългарите и персите, която съответно да е била интерпретирана от всеки, но по свой начин.

Ако се обърне внимание на орнаменталната украса, примерно на флоралните мотиви, ще се види, че те са твърде близки до тази на мраморните релефи от Преслав примерно.

l_block_record_730_1p9o3s0w6m.jpg

Иначе по принцип такива съкровища обикновено се попълват от разни дарове и по тази причина са разнородни. Но не трябва да се омаловажа фактът, че съкровища с подобна окомплектовка и украса се намират по цялата територия, където битуват прабългарите или пък попадат на територията на Дунавска, Велика или Волжка България. Което пък поставя въпросът доколко подобни комбинации се срещат на територията на Византия или Иран?

Когато говорят за прабългарски предмети в съкровището, предполагам, че са визирали някои не толкова популярни елементи. Това, което слагам като прикачен файл е доста размазано, но за съжаление съкровището във Виена е зад стъклени витрини, а и не дават да се ползва светкавица, пък снимачната ми техника вече явно е и поостаряла.

post-549-0-79292100-1411936802_thumb.jpg

Има и от добре познатите ни коланни накити, дето се намират навсякъде, дето е имало прабългари.

  • Глобален Модератор
Публикува

Чудесен материал!!!

От самите артефакти обаче, можем ли да направим обосновано предположение чии са били? Стилът им обяснява само откъде би бил авторът им (нещо ми прилича на Средна азия..??). Ако има и други елементи, еклектиката обяснява че майсторите са копирали, т.е. можем да ги отнесем или към българските или към аварските, или към който още е бил наоколо...

Съкровището е било събрано от някого и заровено. Това би могъл да е българин, бягащ от унгарците по времето на Симеон, би могъл да е авар...

Всъщност, прави впечатление, че наистина има разнообразни елементи в изображенията и във вида на изделията, но нито един не е като другите изцяло, а само ги наподобява...

  • Глобален Модератор
Публикува

attachicon.gifФиг. 6.jpg

Фиг. 6. „Пиршество на княз Крум след победата над император Никифор” (вляво) и „Угощение на цар Симеон при византийския император в Цариград” (вдясно), миниатюри от българския превод на Манасиевата хроника

Достатъчно е да видим сравнително скромният вид на пиршествата на княз Крум и цар Симеон, нарисувани в Манасиевата хроника от придворен художник на цар Йоан Александър. Създателят на изображенията не може да не е имал за прототип пиршество в царския дворец в Търново. На което е присъствал лично, пък макар и може би само като наблюдател. Гледайки миниатюрите, можем да се убедим, че на царската трапеза, дори и по време на Второто българско царство, виното не се е леело в пищни златни сервизи.

Ако се доверяваме 100% на миниатюрите, и на банкетите на василевса не са се черпели в кой знае колко луксозни чаши. Само че при нас са в сребърни, а при императора - в златни.

post-4986-0-70594200-1411986769_thumb.jp

  • Глобален Модератор
Публикува

Гербов дори част от вещите да са със сасанидски произход пак не би трябвало да се изключи вероятността за българския му произход.

  • Потребител
Публикува

Че каните са с произход Персия, мисля, няма съмнение. Такива кани са открити дори в колекциите на разни китайски принцове. Съкровището е просто сбор от различни съдове.

  • Потребител
Публикува

Аз съм привърженик на теорията, че номадския владетел изобразен на кана N: 2 е именно хан Крум. Първо съкровищито е датирано 9-и век, второ по това време земите около течението на Средния Дунав са били български владения и трето наистина има сходство с релефа на Мадарския конник ( хан Тервел ), като съпътстващия надпис разказва за победите на един триумфиращ хан, и недвусмислено отхвърля твърдението, че е изображение на някакъв обикновен ловец.

В Константинопол и открит оловен печат с текст: "Богородице, помагай на Тервел кесаря", а хана е изобразен с парадно облекло: шлем, ризница, копие и щит с християнски символи и изображения на него, с дълга до раменете коса ( "природната корона" на "варварските" князе, също както при Мадарския конник ) и подкъсена островърха брада и мустаци, досущ като при каната от съкровището от Наги Сент Миклош.

  • Глобален Модератор
Публикува

Това е което ме смущава мене лично в теорията му за българския произход е самото място на откриване.В най добрия случай в далечния северезопад на българската държава.А съкровището е прекалено представително и прекалено ценно /както правилно отбелязва Гербов/ за да бъде собственост на някой провинциален аристократ.Трябва да се признае че Наги сент Милклош е много по близо до центъра на аварската държава отколкото до българската.Много по логично е аварите да са укрили съкровището.

  • Глобален Модератор
Публикува

Мен ме смущава и друго. Ако е било изработено от български майстори или по поръчка на български владетел или аристократ, защо съкровището съдържа толкова изобилна и очевидно вътрешно осмислена зороастрийска символика и мотиви. Както и сасанидски. Особено тази Анахита, която не е на почит извън персийските и парто-мидийските земи. А пък на този етап няма сигурни данни, че българите са били зороастрийци.

  • Потребител
Публикува
плячкосаните предмети през колко ръце са минали преди да бъдат заровени? кога и как - не се знае.
  • Потребител
Публикува

По това време наистина Аварския хаганат е разгромен от франките, а по-късно и държавата им е практически унищожена след като хан Крум настъпва в три бойни колони през Карпатите, нанася решителен удар и печели сражението. Има резон ако съкровището е заровено при бягство на аварите.

Обаче не е ли възможно хана да е носил част от златната посуда със себе си в своите походи, друга част да е допълвана като дарове за един победител ( защото тово е сигурно, че предметите са изработени в различни ателиета ).

Но защо да са били укрити при такъв притежател - историята мълчи.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Както казва още Дуйчев "Ние нямаме история на история на средновековна България, а история на българо-византийските отношения през средновековието". В този смисъл, само Бог може да каже какви епични баталии и важни събития са се случвали там. Нищо чудно, там да е бил и кан Крум, който Господ знае при какви събития е заровил съкровището си. Там може да се е случило всичко, но и на ромейските хронисти, и на западните не им дреме.

  • Потребител
Публикува

Хубаво и вярно казано....,

но пък каква ирония на съдбата, византийските хроники са запазени до днес, но Византия не съществува, а пък ние нямаме хроники, а България я има....

  • Глобален Модератор
Публикува

Това е което ме смущава мене лично в теорията му за българския произход е самото място на откриване.В най добрия случай в далечния северезопад на българската държава.А съкровището е прекалено представително и прекалено ценно /както правилно отбелязва Гербов/ за да бъде собственост на някой провинциален аристократ.Трябва да се признае че Наги сент Милклош е много по близо до центъра на аварската държава отколкото до българската.Много по логично е аварите да са укрили съкровището.

Че то си е имало българи там и дори мисля точно там, дори оттатък в хаганата на аварите, в тия райони. Нали оттам иде Крум преди да стане владетел?

Мен ме смущава и друго. Ако е било изработено от български майстори или по поръчка на български владетел или аристократ, защо съкровището съдържа толкова изобилна и очевидно вътрешно осмислена зороастрийска символика и мотиви. Както и сасанидски. Особено тази Анахита, която не е на почит извън персийските и парто-мидийските земи. А пък на този етап няма сигурни данни, че българите са били зороастрийци.

Ми може сред тях да е имало, и затова да е такова...

Според мен не бива да се заблуждаваме и в другата посока - това, че има източни елементи не го прави аварско по предзадание.

Тъй като не знаем кой го е притежавал, важно е да се останови от коя традиция майстори са го изработили? И тъй като е еклектично, но с изразени сасанидски и византийски елементи - значи някой е копирал тези елементи, съединил ги е в едно. Кой би могъл? Ако е византиец, ще ги направи византийски; ако е иранец, персиец - ирански. Но кой би ги смесил?

По това време наистина Аварския хаганат е разгромен от франките, а по-късно и държавата им е практически унищожена след като хан Крум настъпва в три бойни колони през Карпатите, нанася решителен удар и печели сражението. Има резон ако съкровището е заровено при бягство на аварите.

Обаче не е ли възможно хана да е носил част от златната посуда със себе си в своите походи, друга част да е допълвана като дарове за един победител ( защото тово е сигурно, че предметите са изработени в различни ателиета ).

Но защо да са били укрити при такъв притежател - историята мълчи.

Ако са изработени от различни хора, значи са събирани от притежателя си. А са заровени по една единствена причина - опасност или тайно съхранение. При тайното съхранение би имало повече ггрижа за тях - сандък, обвивки...

Хубаво и вярно казано....,

но пък каква ирония на съдбата, византийските хроники са запазени до днес, но Византия не съществува, а пък ние нямаме хроники, а България я има....

Действително и доста точно !!! :):):)

  • Потребител
Публикува

ами ако съкровището е просто плячка или подарък (по мое лично мнение си е точно такова)??? да не би китайски майстори да са изработвали персийските кани, които се намират из Китай?!?

  • Потребители
Публикува

Българите имат два основни клона - кутригури и утигури. Там, където е намерено съкровището е територията на подчинения клон - суварите (оригинално кръстени сЕвери и обявени за славяни от родната историография). Това е територията на Седмоградско, наричано още Трансилвания, което буквално преведено означава Загоре. И именно за суварите говорят унгарските извори - Салан е техния вожд и е подчинен на владетеля на България. То всъщност не са открити някакви различия между двата клона, освен политическата автономия и вероятно е имало и диалект, който обаче е бил вече доста сложна задачка за отграничаване. Тези земи са отнети от България по време на татарското нашествие през ХІІІв. и е обособен от маджарите Северинския банат.

Тъй че има си там автономен владетел дето се биел в гърдите "Аз съм българин".

  • Глобален Модератор
Публикува

ами ако съкровището е просто плячка или подарък (по мое лично мнение си е точно такова)??? да не би китайски майстори да са изработвали персийските кани, които се намират из Китай?!?

Съвсем възможно, но то не е само в един стил. Събирано е - това ще рече, че много хора са го правили, и че това е просто извадка от разни видове, сред които собственикът му го е събирал или поръчвал отделните части.

  • Потребител
Публикува

Поздравления за статията!

Аз също съм на мнение, че липсват убедителни доказателства за връзката на съкровището от Над сент Миклош с прабългарите (да не говорим за прабългарска изработка).

Тъй като епохата е тъмна, а информацията за прабългарите е оскъдна - не е ясен произходът, езикът, точното местообитание и границите на евентуалните им държавни формирования преди ПБЦ, не съм привърженик на многобройните спекулации по техен адрес.

Доста митове и легенди започнаха да се натрупват:

1. Над сент Миклош

2. Съкровището от Малая Перешчепина и пръстените

3. Орлето от Вознесенка

4. Кубрат - патриций, живял в Константинопол

5. Кутригури и утигури - клонове на българите...и т.н.

Така че приветствам статии като тези на Гербов и апелирам за малко по-трезв поглед към епохата. Иначе се въртим в едни и същи формули и дискусии (визирам безбройните теми за произхода, които не стигат доникъде и стават смешни).

  • Потребител
Публикува

Съвсем възможно, но то не е само в един стил. Събирано е - това ще рече, че много хора са го правили, и че това е просто извадка от разни видове, сред които собственикът му го е събирал или поръчвал отделните части.

точно разнородността на съдовете показва, че това "съкровище" е сбор от най-различни предмети, които имат различен по време и място произход. може да е било нещо като "хазна".

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!