Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Едно по едно...

1. Допълнителен час по физкултура в гимназията.

Такъв е въведен преди няколко години. Провежда се в определен за всеки випуск (или клас?) ден, в другата смяна. Ако учениците учат в първа смяна, след училище остават за още един час (или идват по-късно през деня?). И обратното - ако учат втора смяна, идват преди началото на учебните занятия за деня, преди обяд.

2. Всеки ден час по физкултура. (За авторството на тази идея спорят ББЦ и ПФ.)

Това е безумие. За сметка на кои други часове? Ако се въведе, учениците ще трябва да учат или и в двете смени, или пък - и в събота, а защо не - и в неделя? А най-добре - хем - и в двете смени, хем - и в почивните дни! А най-хубаво - и без лятна ваканция. (В действителност, в много от по-развитите държави лятната ваканция е значително по-къса, отколкото у нас.) От друга страна, ако не им се увеличи времето, в което учениците да учат, трябва да бъдат намалени часовете по някои учебни предмети. Въпрос - кои предмети да бъдат с намалени седмични часове? И още - с колко часа седмично да бъдат намалени тези учебни предмети?

3. Час по начално военно обучение (НВО). Виж точка две! Ние учехме такъв предмет, но учехме и в събота. Имахме по 6 часа всеки ден. В момента елементи от НВО се преподават като част от темите, разглеждани в часа на класа (наред с природни бедствия, тютюнопушене, алкохолизъм, болести и др. такива неща.)

4. Час по вероучение / история на религиите. В отделни училища и класове е въведен като СИП - по желание на учениците или на родителите.

5. Таблет на всеки ученик. В бедните държави на учениците им предоставят тетрадки, учебници, учебни помагала, компютри, лаптопи, таблети, смартфони, интернет, интерактивни дъски... В богатите държави на учениците се осигуряват най-добрите учители. Без коментар!

6. Час по родолюбие / патриотизъм. Вероятно ще се преподава като СИП/ЗИП.

(ВМРО са направили учебник, по-точно - "Патриотичен буквар", който раздават на първокласниците на 24-ти май, но той съвсем не е от вчера.)

Нямам представа в кой курс на обучение ще се преподават часовете по родолюбие/патриотизъм (предучилищен, начален, основен, среден?). Казва ли ни някой?! Този учебен предмет би дублирал до голяма степен часовете по история, литература, география, ако щете - и свят и личност.

Въпросът тук е КАКВО се предвижда са се преподава? Ура-джийски кръчмарски и футболен патриотизъм? Ракия, шопска салата, таратор, боб с наденица... (най-вкусните!), високи сини планини (най-високите и най-сините!), Черно море (най-черното!)... Имена на футболни отбори (всеки да изреди за себе си десетина!, щото аз не мога; не ги знам, не се интересувам от този псевдо спорт.)... Джон Атанасов, славни битки, най-старото злато на света... Най-най-най...

До патриотизма няма да се докоснат само онези ученици, които бягат от часовете по български език, история, литература и география, за да ритат топка в задния двор, да играят тенис на маса или на корт, карти или табла (щото за шахмат не им достига акълът!).

Ако някой иска, може да си изтегли патриотичното букварче.

А колкото до всички популистки идеи, трябва да се има предвид, че всички те струват пари. Много пари. И ето - накрая - и сметката! Става дума за цената на популизма, изразена в пари.

Post scriptum

По темата за желаещите повече спорт в училище.

Колкото до учениците, които се интересуват от даден спорт повече от общата маса, те могат да се запишат в най-близкото спортно училище - в паралелка, изучаваща онзи спорт, който най-много им допада. После може да продължат в НСА със същия вид спорт или със съвсем друг.

От друга страна, ученик в определен вид гимназия (езикова, математическа или художествена, да речем), би могъл да се запише паралелно в друг вид гимназия (например - спортна), в която само ще се явява на изпити по учебните предмети, които профилират втората гимназия, избрана от него.

post-471-0-02848300-1415006700_thumb.jpg

ПАТРИОТИЧЕН БУКВАР.rar

post-471-0-38839800-1415006911_thumb.jpg

Редактирано от ISTORIK
  • Мнения 197
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

Айде пак политика. Ако политиката е забранена само за обикновените потребители, особена полза от тази забрана няма, защото модераторите са мнозинство.

Е, има и такива, разбира се. Огромни изключения.

Но ние все пак говорим за масов спорт, средно образование и тн. Ами масово спортът води до затъпяване.

Този е спортен коментатор, а не физик, не е работил като такъв. Някои професионални спортисти успяват да се образоват и в области извън спорта, тук имат значение и преференциите в университетите за елитни спортисти. А масовият спорт е масово застъпен сред учените, включително и физиците. Например, във Фзф на Софийския университ е на почит туризма. Едно време даже хитруваха задължителните политически мероприятия да ги обръщат в туристически, например на 7 ноември се катереше връх Вихрен.

  • Глобален Модератор
Публикува

Образователната политика е част от политиката. Няма как да се избяга от това. А споменатите партии, опитващи се да налагат определени популистки идеи в образователната сфера, са всеизвестни. Тази информация не е някаква държавна тайна, която аз съм издал.

  • Потребител
Публикува

Ами известни са, тука всички сме наясно от къде се появиха коментираните идеи, но се опитваме да гледаме на тях като се абстрахираме от връзката с политиката. Аз например харесвам идеята за всеки ден час по физическо по съвсем други причини. Сега излиза, че съм привърженик на споменатата от теб партия

  • Потребител
Публикува

Физик е по образование и е работил като физик, преподавател във физическия факултет на съответния университет. И то точно по времето когато се състезаваше. Сега може да е коментатор, но това не го прави по-малко физик.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Аз никъде не твърдя, дори и не намеквам, че ако някой човек харесва някаква идея, лансирана от друг човек (или пък харесва самия човек, лансиращ дадената идея), представител на определена партия, да я наречем партия Хикс, той непременно е бил, е или пък ще бъде (или би бил някога) избирател на същата тази партия.

Дорис, хайде да не слагаш в устата ми думи, които не съм изрекъл и, които нямам намерение да изричам.

---

По-горе Alvasareiro ме помоли да коментирам някои идеи за нови часове в училищното образование и аз се включих, споделяйки мнението си. Нищо повече.

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува

Специално за Alwasareiro ще разкажа една случка.

Като учител, аз бързам да си нанеса пръв (или един от първите) учебния материал, който преподавам за деня в материалната книга. Първо, за да не пропусна да добавя някой час и после - защото това, което преподавам, го намирам за много интересно и давам възможност на колегите си, вписващи своите часове след мен, да видят какво ще преподавам за този ден. Та, ако имат въпроси, да ме питат...

И веднъж след мен идва да пише един от няколкото учители по физкултура и... "Абе, колега Бояджиев, ти в това малко квадратче да не се опитваш да ни разкажеш целя урок?..." (Понеже аз подробно описвам заглавието, годините, някакви уточнения, ако е необхидимо...) Поглеждам той какво е писал в неговото си квадратче и виждам само две букви - ИТ. На свой ред го питам "Що е то ИТ? Откога часът по физкултура се провежда в компютърната зала?" На което той ми отговори, че И. Т. било означавало игра с топка. Е, нямаше как да се сетя.

  • Потребител
Публикува

Привърженик и избирател са различни неща.

Не е честно в началото проблемът изрично да се представя като неполитически, а след това да се прави такъв, защото "образователната политика е част от политиката".

  • Потребител
Публикува (edited)

Айде пак политика. Ако политиката е забранена само за обикновените потребители, особена полза от тази забрана няма, защото модераторите са мнозинство.

Този е спортен коментатор, а не физик, не е работил като такъв. Някои професионални спортисти успяват да се образоват и в области извън спорта, тук имат значение и преференциите в университетите за елитни спортисти. А масовият спорт е масово застъпен сред учените, включително и физиците. Например, във Фзф на Софийския университ е на почит туризма. Едно време даже хитруваха задължителните политически мероприятия да ги обръщат в туристически, например на 7 ноември се катереше връх Вихрен.

Айде пак. Туризмът не е спорт, а водещ световен икономически отрасъл, даващ над 15% от БВП в световен мащаб. Конкретно в България, има катедра по туризъм в СУ, която имам честта да съм завършил след 5 години следване, 4 научени езика и купища географии, истории и тн. дисциплини. Част от геолого-географския факултет, основана още в далечната 1974 г.

А ходенето но хижи също не е спорт, защото не се състезаваш с никого, а чисто разхождане, не е и туризъм, освен ако нямаш платена нощувка.

Айде ще ви замоля всичките стига сте ме занимавали с този прословут физик-спортист-коментатор, че прословут стана.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

1. Допълнителен час по физкултура в гимназията.

Такъв е въведен преди няколко години. Провежда се в определен за всеки випуск (или клас?) ден, в другата смяна.

Вярно, бях забравил за него. А бях забравил за него, защото даже учениците не знаят за съществуването му. Ако редовните часове евентуално са свободен час за учениците, то този модул е свободен час за учителите. без коментар :grin:

6. Час по родолюбие / патриотизъм. Вероятно ще се преподава като СИП/ЗИП.

(ВМРО са направили учебник, по-точно - "Патриотичен буквар", който раздават на първокласниците на 24-ти май, но той съвсем не е от вчера.)

Нямам представа в кой курс на обучение ще се преподават часовете по родолюбие/патриотизъм (предучилищен, начален, основен, среден?). Казва ли ни някой?! Този учебен предмет би дублирал до голяма степен часовете по история, литература, география, ако щете - и свят и личност.

Въпросът тук е КАКВО се предвижда са се преподава? Ура-джийски кръчмарски и футболен патриотизъм? Ракия, шопска салата, таратор, боб с наденица... (най-вкусните!), високи сини планини (най-високите и най-сините!), Черно море (най-черното!)... Имена на футболни отбори (всеки да изреди за себе си десетина!, щото аз не мога; не ги знам, не се интересувам от този псевдо спорт.)... Джон Атанасов, славни битки, най-старото злато на света... Най-най-най...

До патриотизма няма да се докоснат само онези ученици, които бягат от часовете по български език, история, литература и география, за да ритат топка в задния двор, да играят тенис на маса или на корт, карти или табла (щото за шахмат не им достига акълът!).

Напълно подкрепям :bg:

А масовият спорт е масово застъпен сред учените, включително и физиците. Например, във Фзф на Софийския университ е на почит туризма.

Нямам наблюдения, но си мисля, че активните в интелектуално ниво хора имат достатъчно воля и фантазия да видят красотата в туризма да речем. Но обратното - спортуващия да се мотивира от спортуване да прочете нещо повече от Паулу Келю - забрави.

  • Глобален Модератор
Публикува

Дорис, струва ми се, че да си привърженик на (някакви политики, които се подкрепят от) дадена политическа партия, и по време на избори да не гласуваш за тази партия (особено - ако харесваш лидера й и нейните кандидати!) е най-меко казано странно.

  • Глобален Модератор
Публикува

Връщам се на темата за туризма.

Понятието "туризъм" произлиза от френската дума „tour“ (обиколка). Туризмът, в класическия смисъл а понятието, се нарича пътуване с цел отдих и развлечение. Той може да се разглежда и като стопански отрасъл (спада към сектора на услугите), който обслужва туристическата дейност. Основател на българския туризъм е българският писател и общественик Алеко Константинов.
Туризмът има важно значение в социален и икономически аспект. Благодарение на него човешкото здраве и трудоспособността се стабилизират и се разкриват работни места, които понякога са основен източник на доходи за определено селище и подобряват жизнения стандарт в него. В личен план, пътуванията, които хората предприемат, често обогатяват тяхната езикова, познавателна и социална култура.
Съвременният туризъм се заражда през XIX век в Западна Европа, като първоначално той е по-развит в индустриализиращи се страни като Англияво, Франция, Швейцария и други. След Втората световна война става масово социално-икономическо явление. Като цяло се развива с високи темпове и е определян като един от водещите отрасли на XXI век. Туризмът представлява сериозно предизвикателство за способността на човека да се организира.
Още от незапомнени времена е имало посетители в градовете. Туристите са пристигнали по различни начини и тяхното присъствие в града, е имало своето въздействие върху икономиката, пейзажа/ландшафта и обичаите. Може да се твърди, че някои европейски градове като Париж и Лондон са били туристически дестинации, още по времето на античността - в древен Египет, древна Гърция/Елада и древен Рим! Още тогава туризмът е имал разнообразен характер - спортен (Олимпийските игри!), религиозен/поклоннически, военен (по време на военните походи и по време на колонизацията на нови земи), търговски, рекреационен...
През средновековието туризмът е предимно поклоннически (Йерусалим, Рим, Константинопол, Сант Яго де Компостела, Льо монт Сент Мишель, Мека), военен (напр. - кръстоносните походи или експанзията на арабите).
Характерна особеност на пътуванията през Ренесанса, визуализираща стремежът за знания и опознаване на историята, природата, изкуствата и културата, е т.нар. Голямо пътешествие (Grand Тур), което започва да се провежда около 1500 г. и в което участват млади аристократи от Централна и Северна Европа. Мотивите на тези пътешественици са предимно познавателни. Целта им е да опознаят Европа и паметниците на античността. Пътуването е било дълго, понякога - опасно и свързано с преодоляването на много трудности. Участниците в Гранд Тур обикновено пътуват на големи групи и са придружавани от приятели и слуги. По пътищата на техните постоянни маршрути се създават условия за наченки на обслужваща туристическа дейност страноприемници, станции за почивка и смяна на конете, водачи, екскурзоводи, биват следвани или пресрещани от пътуващи артисти и музиканти.
Особеност за късния Ренесанс (XVII-XVIII век) е реактивизирането на използването на някои минерални бани. Те се посещават с цел лечение и почивка от короновани глави, аристократи, интелигенцията, някои богати представители на буржоазията. През този период се поставят основите на много известни европейски бански курорти - Карлови вари, Виши, Баден-Баден, Евиан, Спа, Бат и др.
Пътуванията през епохата на Ренесанса се характеризират с качествено и количествено нарастване. Въпреки създаването на някои от предпоставките за обособяване на туристическо обслужване, зараждането на първите курорти и създаването на обслужващи навици у населението, пътуванията все още не могат да бъдат определени като туристически. Те все още са рисковани и съпроводени с големи транспортно-технически и други затруднения.
А в ерата на индустриалния Grand Tour завършилите своето средно образование посещват "културните градове” на Европа, сред които са Лондон, Париж, Рим, Торино, Базел, Берлин, Мюнхен, Виена и Прага. Индустриализацията и урбанизацията през XIX-ти век изместват фокуса на туристическото движение от градските към селските райони, предизвиквайки сезонна миграция на хората от града към планината, морето и селото.
Родоначалникът на съвременния туризъм е англичанинът Томас Кук, който е първият в света регистриран ,,екскурзионен агент" (1842 г.) Той първи стига до идеята, че влакът може да се използва за организирането на туристически пътувания, които едновременно хем да са удобни и приятни за хората, хем - и да носят печалба. За близо 50 години Т. Кук успява да развие напълно концепцията за комплексното туристическо обслужване. Той е създателят на туристическия пакет (организирано туристическо пътуване с обща цена), международния бланков билет, на туристическият ваучер, на пътническите чекове и на кредитните карти. Кук съдейства за масовизация и демократизация на туристическото движение чрез разсрочено плащане на пътуванията, пакетиране на различни видове услуги на по-ниска цена и др. Кук полага основите на туристическото развитие в много страни като Швейцария, Италия, Франция,
Египет и др. Благодарение на дейността на Кук англичани са пионерите на туристическото усвояване на Алпите, на френската и италианската Ривиера. През 1872 г. той организира първото околосветско туристическо пътуване, открива Америка за туристически посещения и доказва, че няма недостижими туристически цели по света.
Предисторията на организирания туризъм в България е свързана с пътувания до Божи гроб в Ерусалим, с поклоненията в Рилския манастир на търговци, пътуващи от Беломорието за Дубровник, Виена и Будапеща, които преминават през Разложката котловина и ползват местни водачи, с уроци сред природата на даскал Бачо Киро Петров, с излети на членуващите в клуб "Весела България" към читалище "Славянска беседа" и създатели на Урвич клуб.
На 27 август 1895 г. у нас, на Черни връх е учреден клуб на българските туристи по покана на Алеко Константинов - виден български общественик, демократ, юрист, писател. Поканата е публикувана във в. "Знаме", бр.99 от 23 август с.г. с адресат - любителите на българската природа. Отзовават се повече от 300 души, различни по възраст, пол и социална принадлежност. Идеята е чрез създаването на организирано туристическо движение да се изучава България - нейните прекрасни природни дадености и богато културно-историческо наследство, да се възпитават гражданите й в морални добродетели. Поради убийството на Алеко движението заглъхва, за да се възроди отново през 1899 г. в Първо българско туристическо дружество "Алеко Константинов".
---
От изнесената лекция става очевидно, че туризмът не е спорт, а спортът не е туризъм. :-)

  • Потребител
Публикува (edited)

Историк, хайде не ме въвличай в политически спор - за партии и избори, едно че е забранено за такива като мен, друго, че не ми е по вкуса.

Айде пак. Туризмът не е спорт, а водещ световен икономически отрасъл, даващ над 15% от БВП в световен мащаб. Конкретно в България, има катедра по туризъм в СУ, която имам честта да съм завършил след 5 години следване, 4 научени езика и купища географии, истории и тн. дисциплини. Част от геолого-географския факултет, основана още в далечната 1974 г.

А ходенето но хижи също не е спорт, защото не се състезаваш с никого, а чисто разхождане, не е и туризъм, освен ако нямаш платена нощувка.

Айде ще ви замоля всичките стига сте ме занимавали с този прословут физик-спортист-коментатор, че прословут стана.

Когато идеш до Банско и забиеш в някоя кръчма, туризмът не е спорт, но ако тръгнеш нагоре в планината с туристическа екипировка и с планове за изкачване по определени маршрути за определено време е спорт, случват се и състезания и определено изисква да си физически подготвен.

Ти навярно си запознат само с първата част - до кръчмата и хотела, добре че съм аз да ти отворя очите за останалото :happy: .

В Спортната академия също има катедра по туризъм.

Редактирано от Doris
  • Глобален Модератор
Публикува

Нямам ни най-малко намерение да въвличам когото и да било в каквото и да било. Ти сама се въвличаш.

  • Потребител
Публикува (edited)

Историк, хайде не ме въвличай в политически спор - за партии и избори, едно че е забранено за такива като мен, друго, че не ми е по вкуса.

Когато идеш до Банско и забиеш в някоя кръчма, туризмът не е спорт, но ако тръгнеш нагоре в планината с туристическа екипировка и с планове за изкачване по определени маршрути за определено време е спорт, случват се и състезания и определено изисква да си физически подготвен.

Ти навярно си запознат само с първата част - до кръчмата и хотела, добре че съм аз да ти отворя очите за останалото :happy: .

В Спортната академия също има катедра по туризъм.

е, като тръгнеш да катериш с екипировка и състезания, е вече спорт, но не е туризъм. Не бъркай.

Спортната академия трябва да се закрие. И то незабавно! това е вредно образувание!

Връщам се на темата за туризма.

Понятието "туризъм" произлиза от френската дума „tour“ (обиколка). Туризмът, в класическия смисъл а понятието, се нарича пътуване с цел отдих и развлечение. Той може да се разглежда и като стопански отрасъл (спада към сектора на услугите), който обслужва туристическата дейност. Основател на българския туризъм е българският писател и общественик Алеко Константинов.
Туризмът има важно значение в социален и икономически аспект. Благодарение на него човешкото здраве и трудоспособността се стабилизират и се разкриват работни места, които понякога са основен източник на доходи за определено селище и подобряват жизнения стандарт в него. В личен план, пътуванията, които хората предприемат, често обогатяват тяхната езикова, познавателна и социална култура.
Съвременният туризъм се заражда през XIX век в Западна Европа, като първоначално той е по-развит в индустриализиращи се страни като Англияво, Франция, Швейцария и други. След Втората световна война става масово социално-икономическо явление. Като цяло се развива с високи темпове и е определян като един от водещите отрасли на XXI век. Туризмът представлява сериозно предизвикателство за способността на човека да се организира.
Още от незапомнени времена е имало посетители в градовете. Туристите са пристигнали по различни начини и тяхното присъствие в града, е имало своето въздействие върху икономиката, пейзажа/ландшафта и обичаите. Може да се твърди, че някои европейски градове като Париж и Лондон са били туристически дестинации, още по времето на античността - в древен Египет, древна Гърция/Елада и древен Рим! Още тогава туризмът е имал разнообразен характер - спортен (Олимпийските игри!), религиозен/поклоннически, военен (по време на военните походи и по време на колонизацията на нови земи), търговски, рекреационен...
През средновековието туризмът е предимно поклоннически (Йерусалим, Рим, Константинопол, Сант Яго де Компостела, Льо монт Сент Мишель, Мека), военен (напр. - кръстоносните походи или експанзията на арабите).
Характерна особеност на пътуванията през Ренесанса, визуализираща стремежът за знания и опознаване на историята, природата, изкуствата и културата, е т.нар. Голямо пътешествие (Grand Тур), което започва да се провежда около 1500 г. и в което участват млади аристократи от Централна и Северна Европа. Мотивите на тези пътешественици са предимно познавателни. Целта им е да опознаят Европа и паметниците на античността. Пътуването е било дълго, понякога - опасно и свързано с преодоляването на много трудности. Участниците в Гранд Тур обикновено пътуват на големи групи и са придружавани от приятели и слуги. По пътищата на техните постоянни маршрути се създават условия за наченки на обслужваща туристическа дейност страноприемници, станции за почивка и смяна на конете, водачи, екскурзоводи, биват следвани или пресрещани от пътуващи артисти и музиканти.
Особеност за късния Ренесанс (XVII-XVIII век) е реактивизирането на използването на някои минерални бани. Те се посещават с цел лечение и почивка от короновани глави, аристократи, интелигенцията, някои богати представители на буржоазията. През този период се поставят основите на много известни европейски бански курорти - Карлови вари, Виши, Баден-Баден, Евиан, Спа, Бат и др.
Пътуванията през епохата на Ренесанса се характеризират с качествено и количествено нарастване. Въпреки създаването на някои от предпоставките за обособяване на туристическо обслужване, зараждането на първите курорти и създаването на обслужващи навици у населението, пътуванията все още не могат да бъдат определени като туристически. Те все още са рисковани и съпроводени с големи транспортно-технически и други затруднения.
А в ерата на индустриалния Grand Tour завършилите своето средно образование посещват "културните градове” на Европа, сред които са Лондон, Париж, Рим, Торино, Базел, Берлин, Мюнхен, Виена и Прага. Индустриализацията и урбанизацията през XIX-ти век изместват фокуса на туристическото движение от градските към селските райони, предизвиквайки сезонна миграция на хората от града към планината, морето и селото.
Родоначалникът на съвременния туризъм е англичанинът Томас Кук, който е първият в света регистриран ,,екскурзионен агент" (1842 г.) Той първи стига до идеята, че влакът може да се използва за организирането на туристически пътувания, които едновременно хем да са удобни и приятни за хората, хем - и да носят печалба. За близо 50 години Т. Кук успява да развие напълно концепцията за комплексното туристическо обслужване. Той е създателят на туристическия пакет (организирано туристическо пътуване с обща цена), международния бланков билет, на туристическият ваучер, на пътническите чекове и на кредитните карти. Кук съдейства за масовизация и демократизация на туристическото движение чрез разсрочено плащане на пътуванията, пакетиране на различни видове услуги на по-ниска цена и др. Кук полага основите на туристическото развитие в много страни като Швейцария, Италия, Франция,
Египет и др. Благодарение на дейността на Кук англичани са пионерите на туристическото усвояване на Алпите, на френската и италианската Ривиера. През 1872 г. той организира първото околосветско туристическо пътуване, открива Америка за туристически посещения и доказва, че няма недостижими туристически цели по света.
Предисторията на организирания туризъм в България е свързана с пътувания до Божи гроб в Ерусалим, с поклоненията в Рилския манастир на търговци, пътуващи от Беломорието за Дубровник, Виена и Будапеща, които преминават през Разложката котловина и ползват местни водачи, с уроци сред природата на даскал Бачо Киро Петров, с излети на членуващите в клуб "Весела България" към читалище "Славянска беседа" и създатели на Урвич клуб.
На 27 август 1895 г. у нас, на Черни връх е учреден клуб на българските туристи по покана на Алеко Константинов - виден български общественик, демократ, юрист, писател. Поканата е публикувана във в. "Знаме", бр.99 от 23 август с.г. с адресат - любителите на българската природа. Отзовават се повече от 300 души, различни по възраст, пол и социална принадлежност. Идеята е чрез създаването на организирано туристическо движение да се изучава България - нейните прекрасни природни дадености и богато културно-историческо наследство, да се възпитават гражданите й в морални добродетели. Поради убийството на Алеко движението заглъхва, за да се възроди отново през 1899 г. в Първо българско туристическо дружество "Алеко Константинов".
---
От изнесената лекция става очевидно, че туризмът не е спорт, а спортът не е туризъм. :-)

Чак пък лекция......

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Темата наистина постави трудната задача да обсъдим политическите идеи на определени партии, но да го направим аполитично. И дискусията върви като позивите на които нищо не пишело защото всички знаели.

Ето примерно аз поставих въпросът ако ще се въвежда нещо, което да учи на родолюбие защо вместо да е предмет с неясно съдържание като бъдещата управленска коалиция на България, да не е диспиплина с ясен предмет и съдържание възпитала поколения българи на родолюбие - етнография. Това са народните приказки, легенди, обичаи. Наскоро мина Хелоин и имаше оплаквания, че ни било роден празник. Ами можеше в училище да си има етнография и да се учат коледни песнички, да обикалят коледарчета и да се прави бъдънак, за Васильовден сурвакарчета, да се боядисват яйца за Великден, да се учи какво ястия да се приготвят за Великден.

Говорих и че е по-добре да има по-малко часове и повече време за клубна дейност, вкл. спортни клубове. Защото това е много по-различно от физкултура. Защото дори тези, дето спортуват като завършат прекъсват връзката с училище и достъпа до спортната база доколкото я е имало. Ако се посещава клуб дори когато се завърши училище връзката с него не прекъсва и може да остане за цял живот. Дори да се иде в друг град там може да се отиде пак в клуб със същата насоченост и да се продължи дейността. Докато училищния спорт с завършването се трансформира в спортни дейности като тласкане на кюфте, 4(ракии) х100, 100м. вита баница и други масови спортове (сиреч което се прави на маса с ядене и пиене) :).

На запад църквите също имат сходни функции. То и у нас старите черкви са с дворове, а в предверията има места са сядане, тъй че хората да могат да говорят като приключи службата. У нас общо взето се отива, пали се свещ и се тръгва. Но е по принцип най-близко до западните клубове. Защото дори да смениш града на другото място има друга черква. Друго сходно са клубовете на пенсионера, но там групирането по интереси е слабо застъпено и общо взето са място за клюки, игра на карти и табла, т.е. кръчма за пенсионери.

  • Потребители
Публикува

Ами според мен е добре децата да са по-малко ангажирани с безумни предмети и да имат повече време за игри. Като имаш уроци, за да учиш неща, които след година или две ще забравиш напълно като съвсем безполезни и практически неприложими в живота ти, то повече време трябва да седиш на масата над книгите и да дебелееш и по-малко време има за игри и движение. Защо непременно трябва да се играе футбол в училище, а не в свободното време? Защото учителя ще обучава?!? Ами обикновено той само дава топката и отива да се занимава с друго (моя в стаичката на учителя по физкултура оправяше щатната комсомолска секретарка на училището).

И нека не бъркаме култура със стил музика. Когато говедото си е просто, то пак няма да те остави да спиш цяла нощ, независимо дали ще ти пусне чалга, Вагнер или Пайдушко хоро. Нека не омешваме обучението в училище с културните недоразумения породени от социализма.

За часовете по родолюбие е ясно, че ще е нещо безумно, малоумно и политически пропагандно. По-скоро ще възпитават в путилюбие, всякакъв вид фобия към различните и набиване колко било хубаво между 1944 и 1989г. Общо взето гледайте Вален Сидеров и си представяйте, че сте в час по родолюбие.

Има си реални учебни дисциплини, които доста добре са възпитали хора като Левски и Вазов. Има си българска литература, история и география, както и етнография. Защо трябва да се заменят хубави учебни дисциплини с поредното недоразумение.

Галахаде, колко прости говеда познаваш, които слушат Вагнер?

Хехе ми виж нивото на водеще спортисти. Все за господари на ефира са.

То си е нормално. Ако цял живот се занимаваш с разни режими и гониш топки нали не очакваш да си магистър по ядрена физика.

Алва, по повод Нилс Бор, един вестник в Копенхаген излиза със заглавие "Известен футболист печели Нобелова награда".

  • Потребител
Публикува

Ако в наши дни аз бях ученик и ме учат как да плета чорапи, кои приказки са български, какъв е шопския диалект, как са се обличали преди векове, какво се прави на Бъдни вечер, как се свири на тамбура и прочие, казвам ви, няма да ми е интересно. Аз, когато съм го практикувал, ми е било интересно, но тогава електричество ползвахме само за електрически крушки. Времената са други и не може образованието да остане същото.

Има нещо много сбъркано от днешните деца да се иска да са родолюбци, когато са закърмени с Холивуд, да тачат българските носии, когато се чувстват граждани на света превърнал се в глобално село, да четат хартиени книги при наличието на по-стимулиращи забавления, изобщо да практикуват неща, с които от детството си сме свикнали ние, техните поучители и съдници. А дали ние живеем живота на своите родители? Ползваме ли свещи за осветление и дърва за огрев? Ходим ли с менците за вода? Изобщо, какъв е тоя инат да сочим на децата кое е интересно? Те глави нямат ли си на рамената? Ами, че тяхната присъда е явна и безусловна - нашето детство е мухлясала страница от човешкият прогрес и те не искат да я повтарят. Защо ги мъчим? Назад написах нещо, дали някой ми обърна внимание? Не трябва да ги учим да обичат България, а да направим България достойна за обичане. На децата не им се ходи на училище, учат и присъстват все по-малко в училище и излизат функционално все по-неграмотни от него. Трябват радикални промени, не взиране в правописни грешки в учебниците. В Русия тази година махнаха всичко книжно от училищата. В Южна Корея отдавна го направиха. Неморално е да принуждаваме децата да ползват пособи познати от пещерния живот на човечеството. Просто това е издевателство над тях. Влизането в училище е влизане от цветен в черно-бял филм. Просто трябва да се спре с тези козметични промени, поетапни нововъведения траещи цяла вечност, които аха да станат практика и се оказало, че са остарели, като кормещите очите бели интерактивни дъски и други примитивни високи технологии, чиято единствена "висота" е, че са на ток.

Децата трябва да се изкарат от училищните сгради, където са принудени да стоят мирно подредени като бездушни шишета. Трябва да се онагледяват уроците с видео уроци, а не черни дъски, да се посещават местата за които се говори, да се гледат даже игрални филми пресъздаващи с историческа достоверност етап от развитието на нашия или друг народ. Да се бутнат в ръцете им киселото мляко, мотиката, мечът, стига с тея картинки. Залегнала е някаква представа, че ученето трябва да е гадно и трудно и да следва стереотипи, които лично сме изстрадали. Децата ще запомнят онова, което ги ангажира и онова, което им е интересно. Няма абсолютно, ама абсолютно никакво значение дали един учител ще разкаже урокът си перфектно, ако никой не го слуша. Аз казвам, че БЕЛ, математика, история, физика, химия, география, всичко що се сетите трябва да бъде илюстрирано сред природата, а ние тука сме седнали да разискваме дали да принудим децата да седят още и то в най-мръсната стая на училището - нейния салон, където да участват в общия хаос на битка кой ще успее все пак да докосне топка. Защото вие всички "законодатели" забравихте едно нещо, забравихте да попитате децата какво искат. И ако все още помните какво е да сте деца или пък сте останали поне малко още деца ще си признаете пред себе си, че сте искали свобода, че правилата гарантиращи възможността на учителя да разкаже нещо са осакатявали вашите лични права и желания. Радикалните проблеми изискват радикални промени. Робуваме на стереотипи с оправданието, че сме бедни за повече, а не съзнаваме, че сме бедни, защото робуваме на стереотипи. Времето се промени, а ние не. Плодовете на това безхаберие са апатия и отчаяние, което изхвърля като аборт децата ни, недорасли във всякакви отношения, извън България, без скрупули или идея за завръщане. Безотговорни сме. И аз повтарям като папагал, че има милион по-забавни, полезни, творчески, стимулиращи и ума и тялото неща от себичното спортуване, а тук май никой не може да се сети и за едно.

  • Потребител
Публикува (edited)
А дали ние живеем живота на своите родители? Ползваме ли свещи за осветление и дърва за огрев? Ходим ли с менците за вода? Изобщо, какъв е тоя инат да сочим на децата кое е интересно? Те глави нямат ли си на рамената?

Прав си Ворфи, ние не живеем живота на родителите си, сега е различно. Но аналогията със свещите когато става въпрос за информационно облъчване, от там и приемане на ценности (т.е. възпитание) и запазване на национално, българско, самосъзнание, не е много подходяща.

И да, не можем да сочим на децата кое е интересно. Но можем да направим интересно това, което смятаме за по-подходящо. От една страна за тях, от друга за България. Защо да го правим ли? По същата причина, по която не им даваме да карат коли на пътя когато са на 15. Или смяташ, че си имат глави и могат сами да решат дали да карат или не. И не че не могат да усвоят карането, дори по-добре от възрастните, но нямат изградени надеждни задръжки (напр. от висока скорост) за да карат безопастно. А задръжките се развиват доста по-бавно от ползваната техника. Преди е имало приемственост в предаването на познания в техниката, докато сега родителите са почти безпомощни относно техниката на децата. Баба ми е имала радио, баща ми телевизор, аз касетофон и компютър под ДОС, а сега децата имат компютър и интернет на телефона. Никаква приемственост и съответно невъзможност да се видят опастностите, да се изучат и да се предадат. А на високо ниво има предаващи и насочващи, но определено не предават задръжки и ценности. А те са фундамента на едно общество, но да не забивам в тази насока. Аналогията е, да сме си оставили децата сами да решат дали да управляват ферари. Имам предвид дългосрочни проблеми. И не само в БГ, а в целия т.нар. развит свят където икономиката е поставена на първо място. Та мисълта ми е, че не можем да оставим децата да решават някои неща. Но сме ги оставили, света се развива. Индустриална, технологична, сексуална и сега информационна. И все по-малко философия, задръжки, ценности.

В момента в целия развит свят младежта е оставена на самотек и основните ценности са зарязани далеч след топ 10.

Да, знам че всяко поколение се оплаква от младежта. Но основната разлика е че в момента процесите се развиват 10 пъти по-бързо благодарение на технологиите. Не че технологиите са нещо лошо. Те са като всяка техника - преди да стане полезна трябва да се усвои безопасната работа с нея. А в момента е наблегнато изключително на консумирането.

Какво предлагам? Не виждам как мога да приложа каквото смятам за добре. Остава ми само да наблюдавам.

Не трябва да ги учим да обичат България, а да направим България достойна за обичане. На децата не им се ходи на училище, учат и присъстват все по-малко в училище и излизат функционално все по-неграмотни от него. Трябват радикални промени, не взиране в правописни грешки в учебниците. В Русия тази година махнаха всичко книжно от училищата.

Най-доброто учене е от личния пример. НИЕ трябва да обичаме и показваме че обичаме България, това е начина според мен. И да направим България достойна. Дори този изказ е неправилен от възпитателна гл.т. Да правим България още по-достойна. Децата не трябва да слушат колко е гадно в БГ. Нито от медии нито от възрастни. Както не трябва да знаят всички похождения на майка си. Има си време за това, не мисля и че трябва да се покриват грешките, но си има време.

А радикалните проблеми са заложени още в конституцията - Чл.1 ал3 и чл11 ал2.

Редактирано от sirius
  • Потребител
Публикува

Алва, по повод Нилс Бор, един вестник в Копенхаген излиза със заглавие "Известен футболист печели Нобелова награда".

Журналисти, какво очакваш! Известният футболист е брат му Харолд Бор(математик). Нилс не е бил добър футболист.

  • Потребител
Публикува

Галахаде, колко прости говеда познаваш, които слушат Вагнер?

Как пък един път не проехтя от отсрещния блок нещо от Вагнер на аванта :grin: ?

..... И аз повтарям като папагал, че има милион по-забавни, полезни, творчески, стимулиращи и ума и тялото неща от себичното спортуване, а тук май никой не може да се сети и за едно.

Спортуването може да е и забавно, и полезно,и творческо и да стимулира и ума и тялото - всичко на едно място :)
  • Потребители
Публикува (edited)

Ами, златни.

Объркани до немай къде. Пак културологични обърквации - мери се едно нещо и се обобщава всичко с него.

Нищо объркано като тях, не е вечно.

ОК, със спорта всеки да се оправя както може, има хора, които не щат да спортуват, но с патриотичната тематика нещата са съвършено различни.

К'ва културология?

Нещата не са "объркани" , а са принципи, т.е математически /логически верни и доказани постулати.

/К'во не разбрахте? Постулатът е следният: няма страна със слабоефективно (недостатъчно ефективно) работещи институции и с ниска степен на върховенство на закона, която да е богата/

Другото е демагогия, и сбъркани и погрешни/пожелателни постулати..

Редактирано от nik1
  • Потребител
Публикува

И да, не можем да сочим на децата кое е интересно. Но можем да направим интересно това, което смятаме за по-подходящо. От една страна за тях, от друга за България. Защо да го правим ли? По същата причина, по която не им даваме да карат коли на пътя когато са на 15. Или смяташ, че си имат глави и могат сами да решат дали да карат или не.

Не говоря за права. Казвам, че децата еднолично определят дали нещо им е интересно или не, а когато ние им подаваме информация, то го правим по начина по който на нас ни е било интересно или и към момента смятаме за интересно, а тези представи са различни от тези на самите деца. Аз казвам, че времето за книжни носители мина, а даже и на четенето с очи. Аз казвам, че в условия на глобално село семейството не е селото, а световни ценности. Ето това неразбиране чета и от теб. Ти гледаш на света по начин по който днешните деца просто не разбират. Затова се налага разни популисти да пускат реформи в образованието поне веднъж месечно, поне като проекто закон, за да държи вниманието на такива като теб и създава илюзията, че се работи, че има развитие. А такова няма! Абсурд е след филм с бюджет от 100 милиона долара да буташ дете в стая, където да слуша лекциите на учител. Условията при които се учи днес са неадекватни. Може би трябва да създам нова тема за образованието, където да изложа вижданията си защо четенето и писането с очи, мастила и други пособия е напълно излишно. Сега всички сте шок, как тъй децата ни да са неграмотни, без да знаят А-Бе-то, без да се кьорят по читанки и "Тримата мускетари" ще бъдат приспособими към света, ще им се налива акъл. Ами ей така. Да не разводнявам темата, но ние самите сме сопата в колелото на прогреса, защото робуваме на клишета по медиите и начин на живот базиран на "ми и аз го правих като малък, значи и ти ще минеш от там". Не знам как се нарича - задръстен или непроницаем или какъв живот е това, но в подкрепа на моето твърдение, че най-скъпото нещо на света е времето, по никакъв начин не се споделя от обкръжението ми и от министерствата и от никой, защото то се пилее, то се разхищава, то не се цени, а се запокитва за тотални глупости. Някой от вас да е имал прозрения как може да спести 1-2 години поне от своя съзнателен живот на тоя свят?

В момента в целия развит свят младежта е оставена на самотек и основните ценности са зарязани далеч след топ 10.

А може би това е факт защото просто децата вече нямат нужда да стоят в празната стая чакайки да се приберат родителите им за да започне да ги разпитва какво е облак или Тринидад и Тобаго? Информационната революция, дело на Интернет и медии, уби всички възможни табута и научи децата на всичко, което ги интересува. Съвременният човек няма проблем със снабдяването на информация и своето осведомяване. Но задоволяването на тази нужда провокира бойкот срещу първобитните методи да се натъпче още информация - тази залегнала в учебните планове. И на фона на "искам и си го взех" се изправя "каквото ме интересува си взех, а останалото ме карат". И когато метода е затворническия режим в училище, резултат не може да има. Единствено семейството може да натиска децата си и да ги стимулира, но не бъркайте този натиск с интереса или качеството на подаваното в училище.

Най-доброто учене е от личния пример. НИЕ трябва да обичаме и показваме че обичаме България, това е начина според мен.

...

Децата не трябва да слушат колко е гадно в БГ. Нито от медии нито от възрастни.

Че то друго вървежно ли е по новините освен трагедии? България не е лоша държава, но беззаконието и *******. А без закони изглежда на мнозина им е слаб ангела да поемат лошия път и най-малкото да не бъдат достойни хора. Не мога да кажа, че обичам България. Това ми звучи много неразбираемо. Сигурно съм прекалено млад. Нито мога да обичам 5 милиона българи с още 1 милион цигани, нито 111 000 кв.м земи, дето не съм виждал, нито пък държавата като институция ми вдъхва респект и уважение, нито хората са ми пътеводна светлина в живота. И ако някой се кани да ме задължава да обичам страната си, значи е много отчаян и сам не си вярва, че тя заслужава това.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ние от началото на 90-те дефакто нямаме държава. Най-основните, стратегически въпроси не се решават от независима българска институция. Затова и не се води политика на стабилизиране и подобряване на живота в бг. А всяка политика е свързана с подобаващи тежки закони, ограничаващи някои свободи и повишаващи някои отговорности. В сев.ам. въпросът е решен просто: излизат напр. дроновете (играчките с радио управление) и всеки е свободен колкото иска да си играе с тях. Докато не дойдат оплаквания и съответните тежки рестриктивни условия за "практикуване на спорта". А за хората тук (в канада, да припомня да не стане объркване) понятието "извън закона" е забранена зона. В смисъл дори не си задават въпроса защо, колко и как и има ли смисъл; забранено и толкоз, изобщо не го мислят. И на всичкото отгоре като видят някой да не изпълнява закона най-добросъвестно се обаждат където трябва. И понякога правят безумни работи само защото е законно и ги устройва.

Мисълта ми бе за основните стратегически въпроси. Които се определят от идеологията. Идеологията при обществени структури е като мотивите при отделните лица - основното нещо, което определя поведение, посока и пр. Та при нас идеологията е забранена в основния закон - конституцията

Чл.11; ал 2

Нито една политическа партия или идеология не може да се обявява или утвърждава за държавна.

Това означава: забрави кой си и къде си тръгнал, ти си г-никой и ще спазваш законите които ние ти правим.

Това означава да няма работа за укрепване на българското самосъзнание (в случая набиване колко е велик ЕС)

Да няма наука, образование, мед.обслужване и армия.

Ние трябва да забравим кои сме и каква история имаме. И да предадем човешки и природен ресурс.

Относно задължението за обичане. Не мисля, че задължението е най-подходящия стимул. Но някакъв вид наказание за плюене по българия - да. За майка и родина - или добро или нищо. Но ние нямаме право да правим нищо за държавата България. Освен да привличаме "чуждестранни инвеститори". На БНБ е забранено да инвестира в българската икономика.

Но докато не се усетим, че нагло са ни измамили и не си върнем загубения суверенитет, България няма да се развива като държава, ще става все по-зле и хората ще бягат. Като вземат целия контрол... виж за норвегия дето пуснах в "политика".

Та въпроса за "час по родолюбие" отдавна е решен. Тези неща сплотяват българите - т.е. не са ни позволени. И се намират начини да ги нямаме. Не въпрос да нямаме какво да кажем в час по родолюбие, просто няма да ни се даде.

Редактирано от sirius
  • Глобален Модератор
Публикува

Хехе ми виж нивото на водеще спортисти. Все за господари на ефира са.

То си е нормално. Ако цял живот се занимаваш с разни режими и гониш топки нали не очакваш да си магистър по ядрена физика.

Ех, Алва, ти упорито и съвсем съзнателно поставяш знак за равенство между професионалния спорт и любителския. Защото да излезеш 1 или 2 пъти седмично да риташ футбол с приятели не те прави професионален футболист. Нито пък ще те накара да спазваш специален режим. Но пък добре раздвижва мускулите, костите и кръвообращението.

Само една закъсняла казарма ще те оправи теб. И нашият Дендро да ти е взводен командир, да видиш кон боб яде ли. :harhar:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!