Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Преди години бях гледал по телевизията предаване за една жена, която беше направила възстановка на тракийска лира като тема на своята дисертация. Но не помня как се казваше тя нито нещо по-конкретно.

Сега като се поразтърсих в нета, намерих, че е наскоро е направена нова такава възстановка в Пловдив.

Ето информацията, в сайта има и видео:

http://ideabg.com/clients/oldtown/bg/mesta/orfey.php



  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

да, в България има лютниер /въпросният Андреев/, който се занимава с изработка на подобни антични инструменти:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.318284429265.152793.278216284265

Изпълнението на химна към Аполон обаче доста фриволно ми се види. Дрехите можеха също да бъдат по-пипнати.

Ето възстановка на химн към Музата /по Месомед/:

http://www.cs.utk.edu/~mclennan/BA/HM.html
Hymn-to-Muse-score-small.png

Така звучи произведението на лира:
http://www.cs.utk.edu/~mclennan/BA/HM_files/Hymn-to-Muse-lyre.mp3


А това и химна към Слънцето /пак на Месомед/, заедно с песнопението:

https://www.youtube.com/watch?v=UnRd8fXdR0U#t=92

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува
още един любопитен сайт, посветен на антична музика и начините на записване на нотите:
свалете семплите А и В, за да чуете пеенето по записите в папируса.
И вижте и останалите трактовки, направени по папируси:
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

по света има няколко състава, които са се посветили на свирене с реплики на антични инструменти. Композициите им са фриволни, разбира се, поради липсата на достатъчно запазени музикални произведения от древността.

Musica Romana /Германия/:
а ето как звучат:
PRAECONES BRITANNIAE - ROMAN MUSICIANS /Англия/
от сайта може да свалите няколко техни семпли.
LVDI SCЕNICI /Италия/

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

И малко 'античен поп' на Omnia за весело настроение /поне са набутали доста древни инструменти в композициите си/.

Трибут към най-палавия бог - Приап:
И на Епона:
и на Марс /чисто импровизе с латински команди тук таме/:
А това си е келтски майтап отвсякъде:
Dulaman
Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

Епитафията на Сейкилос /на камък, и със съвременна нотация/:

post-917-0-20998200-1415779705_thumb.pngpost-917-0-37187700-1415779736_thumb.pngpost-917-0-31139300-1415779761_thumb.png

Трите химна на Месомед /на Музата, Немезида и на Слънцето/:

post-917-0-51647600-1415779900_thumb.png


post-917-0-93127700-1415779931_thumb.png

post-917-0-48594200-1415779945_thumb.png

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

демонстрация на воден орган и духови инструменти от Musica romana;

а ето и хуритска песен отпреди 3000 години, изпълнена на лира;

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

визията на римляните относно египетската религиозна процесия в чест на богиня Изида, описана от Апулей в "Златното магаре":

http://encyclopedia.jrank.org/articles/pages/86/APULEIUS-OF-MADAURUS-A-ROMAN-VIEW-OF-EGYPTIAN-MUSIC.html

Тогава дойде чаровната музиката от многото инструменти и звуците на тръби и флейти изпълняващи най-сладките мелодии. Те бяха последвани от възхитителен хор от избрани младежи, сияйни в снежнобелите си празнични туники; те повтаряха завладяващ песен, който опитен поет е написал към музиката с помощта на богинята на песента, и от време на време звучаха музикални прелюдии към тържествени обети...
Редактирано от Last roman
  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
В късната Антинчост е значим приносът на Боеций към развитието на Средновековната музика, който през 521 г. разпространил сред готите гръцката нотация. Това позволило на варварите да запишат народните си песни.
Друго епохално откритие през тъмните векове е измислянето на нотите преди близо хилядолетие от Guido D'Arezzo. Той въвел нотните знаци /и тяхното звучене/, които заместили буквените такива: ut, re, mi, fa, sol, и la. По-късно била добавена и si /съкращение от Sancte Johannes в химна по-долу/:

Ut_Queant_Laxis_MT.png

Към 1600 г. в Италия музикологът Giovanni Battista Doni заместил ut с по-благозвучното do.
Той натоварил и значението на нотите с религиозен смисъл /подобно на теософската концепцията за "музика на сферите" на Питагор/:
Do - Dominus, Бог.
Si - Sider, звезди /включващи всички галактики/
La - Lactae, мляко, т. е. Млечният път.
So - Sol, Слънце
Fa - Fata, Съдба, управлявана от планетите. Т. е. Fa обозначава планетите.
Mi - Microcosmos, микровселена, т. е. Земята.
Re - Regina Coeli, Царицата на небесата, т. е. Луната.
Do - Dominus, Бог.

Редактирано от Last roman
  • 2 седмици по-късно...
  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Мозайка от Сирия /4 в./. От ляво надясно - музикантка със систрум, до нея - свиреща на орган, музикантка, свиреща на двоен авлос, до нея - музикантка с китара, пред тях жена, свиреща на оксивафон /ацетабулум/, а до нея - музикантка с цимбали.

Mosaic_of_the_Female_Musicians.jpg

Оxyvaphi /разпространен на изток през класическата античност и средновековието/ представлявали няколко купи /от стъкло, метал или черупка/, които при удар с дървена пръчица издавали разнообразни звуци. Малко повече за този интересен инструмент в прикачения файл.

Paraskevi-libre.pdf

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

Ромейски 'оркестри' в Σύνοψις Ἱστοριῶν на Йоан Скилица, 12 век:

11070172_10152600560921829_1590418586077

10410784_10152600560586829_4410453423220

  • 3 месеца по късно...
  • 1 year later...
  • Глобален Модератор
Публикува

Music in Ancient Rome (with audio)

Two aulos pipes and ?  

Rome’s hills were alive with the sound of music, and it played an important part in worshipping the gods. In temples and ceremonies and also in the city’s theatres, streets, and humble homes, music was inescapable. This article and performances by James Lloyd, a PhD Classics student at the University of Reading, conjures up the sounds of Ancient Rome.

At a fictional dinner party set in 3rd century CE Rome, we hear that the guests were interrupted by “…an extremely pleasant and enjoyable sound produced by a hydraulic organ coming from one of the neighbouring houses…” (Athenaeus, Deipnosophistae 174b). Centuries before the idea of recorded music had even been dreamt of, its easy to forget just how important music was to the lives of Rome’s inhabitants, but music (literally ‘of the Muses’), was seen as something inspired by the gods and was performed not just for mortal enjoyment, but in worship to the Roman pantheon too.

These audio tracks hope to give a hint of some of the sounds that might have been heard in Rome. Tracks 2,4,5,7 are recordings of improvisations on an aulos (Greek)/ tibia (Latin), with Tracks 1,3,6 providing introductions. The tibia was played by blowing two separate pipes, each with a double reed, at the same time. The ones that I play are replicas of a pair of auloi in the Louvre Museum, Paris, and were made by Thomas Rezanka based on Dr. Stefan Hagel’s plans, with reeds made by Callum Armstrong.

Track 1 - introduction

Track 2 - music played on open auloi

The Louvre auloi were found in Egypt and probably date to around the 4th century BCE. Despite predating 3rd century CE Rome by quite some way, they are actually not too dissimilar to more contemporary examples. However, the Louvre auloi have no key-work, and so can’t modulate between different scales while playing, unlike later, more intricately fashioned instruments which could, such as those found in Pompeii and Herculaneum (to change the playable notes on the Louvre auloi you need to stop-up certain holes; I do this with beeswax mixed with orange oil).

Track 3 - introduction to playing with high pipe stopped

Track 4 - playing with high pipe stopped

Track 5- playing with high pipe stopped

There were a number of different musical instruments that would have been played in ancient Rome, either solo, in groups, or to accompany dancers or singers. In addition to the tibia there were pan-pipes, brass instruments, and many other more exotic types, such as the neighbour’s water-organ. Two of the most popular string instruments were the lyra, which was made with a tortoise-shell sound box, and the cithara, a much larger lyre-type instrument made of wood with a bigger sound box (this made it popular among professional musicians, who benefited from its louder sound).

Track 6 - introduction to monaulos

Track 7 - playing on the monaulos

One such professional was Mesomedes, the court composer to Roman emperor Hadrian. Mesomedes, who was originally from Crete, was particularly famous for his citharodic music (songs accompanied by the cithara). Four of his songs have even survived with their original musical notation intact; the Invocation of the Muse (track 9); Invocation of Calliope and Apollo; Hymn to the Sun; and Hymn to Nemesis.

Track 8 - introduction to the songs of Mesomedes

Track 9 - Mesomedes’ Invocation of the Muse

While we can learn about the music of ancient Rome by studying the musical instruments which have survived, we can also learn about their music from the surviving passages of ancient Greek musical notation that exist. What is strange is that there is no example of Latin musical notation, only Greek, so while Mesomedes was court composer to a Roman emperor, his surviving songs are all written in Greek (in many ways the lingua franca of the day). There are a number of musical texts in addition to Mesomedes’ which have been found throughout the Roman empire.

Arguably the most famous piece of ancient Roman music is the Seikilos song (track 10), which was found inscribed on a funeral epitaph in Turkey, dating to around the 1st century CE. This makes it the earliest complete piece of music in the world (though there are older examples, they are incomplete).

Track 10 - the Seikilos Song

The Classics Department at the University of Reading has been connected with the study of ancient music since Dr. John Landels’ interest in the subject, and his book Music in Ancient Greece and Rome is a good introduction to the topic. We are also very fortunate to have (one half of) an ancient aulos in the department’s Ure Museum of Greek Archaeology, well worth taking a look at if you are ever in the area.

https://www.futurelearn.com/courses/rome/1/steps/160819

  • 1 месец по късно...
  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Сатирът Марсий с провесена на дървото гайда /изображение върху гема, 1 в. пр. н. е./:

20046718_10213135246997929_4862890642754779816_n.jpg

  • Потребител
Публикува (edited)

Колеги, малко размисли с въпросителен привкус, от моя страна:

Историята на музикалните инструменти, към "музиката" ли се отнася?

Защо темата не е например "история на музикалните инструменти", а е подбрано заглавието "антична музика"?

Само една аналогия - Тома Спространов е известен със своята енциклопедичност спрямо съвременната поп-музика. Но самия той никога нито е свирил, нито разбира от музика, нито е създавал такава. Но "знае" всичко за нейната история - имена, дати, концерти, изпълнители, стилове...

Статистика и знания за историята на нещо, особено пък за изкуствата, доколко приближава някого до самото изкуство?

 

Редактирано от ramus
  • Глобален Модератор
Публикува
On 7/7/2015 at 13:34, Last roman said:

И превод на тзи новина отпреди две години:

Това ли е най-старата песен на света? (видео)

Дъсчицата H6 изглежда съдържа музикални ноти за девет-струнна древна арфа, наричана sammûm

Снимка: Repina Valeriya
 

Казват, че хубавата музика е вечна. Но може ли тя да оцелее 3400 години? Очевидно да.

При разкопки през 1950 г. в древния град Угарит в днешна Сирия, археолози открили комплект от 29 плочки от около 1400 г. пр. н.е. Всички те обозначават някаква форма на символи, но само една от тях е четлива – известна е като текст Н6, пише Live Science.

Дъсчицата H6 изглежда съдържа музикални ноти за девет-струнна древна арфа, наричана sammûm, заедно с текст на химн на Никал*.

*Нингал (от шумерски - "Велика господарка") е шумерска богиня. Наричана още и Никал в Сирия, тя е дъщеря на Енки и Нингикуга. В град Харан смятат Нингал за женския аспект на божеството на луната, бидейки съпруга на лунния бог Наннa. В останалите части на Месопотамия тя е почитана като майка на боговете и богиня на тръстиката. Нингал е майка на богинята на плодородието Инана, на бога на Слънцето Уту, а според някои източници и на бога на бурите Ишкур.

Това превръща откритието в най-ранните оцелели музикални знаци на една мелодия.

Находката е придружена от инструкции как да се настрои арфата.

Отнело е няколко години всички тези знаци да бъдет дешифрирани така, за да се възпроизведе песента. Интерпретацията на най-старата запазена до наши дни древна песен можете да чуете в следващото видео. Тя е дело на композитора Майкъл Леви.

  • 2 years later...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!