Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор антропология
Публикува

Добре написано и много любопитно, Глишев. Няма да се съглася само с интерпретацията ти заа "непродуктивния секс" у богомилите, но и няма да си излагам и аргументите за това, за да не се повтарям. Нямам нищо против и срещу интерпретацията на Аспандиат -напълно възможно е да е вярна, но, Аспандиат, не виждам и съществено противоречие между написаното от теб и от мен - богомилството инкорпорира редица стари вярвания, т.е. по-вероятно е сексът на Олимпиада със змея да е пристигнал в Б-я през медиума на богомилството, отколкото да се е съхранил от от времето на Александър до времето на П. Тодоров - въпросът е, че този секс не противоречи на богомилските схващания, поради което може да бъде инкорпориран.

  • Мнения 73
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Модератор антропология
Публикува

...старият Николай Райнов е имал подчертан интерес към богомилството в неговия въображаем, романтичен вид в представите на 30-те години. Това е епохата на писателското кафене на "Цар Освободител", когато тукашните моди никак не са били далеч от ставащото в Берлин - ложи, спиритически сеанси, мистицизъм за скучаещи интелектуалки, езотерика, викане на духове и какво ли още не.

Действително, в България преходът от епохата на романтизма към епохата на декаданс е главозамайващо бърз, за разлика от този в Европа; дотолкова главозамайващ, че в едно и също кафене докато на една маса замаяни глави все още пият пеят буйни песни и зъбят се на тирана в стила на романтизма от 1840-те (Вазов, примерно), на съседната маса други замаяни глави - Дебелянов и Смирненски мъдрят мрачни мисли над чаша зелен декадентски абсент в стил декадентски Париж, 1890-те; без да си дават сметка, че декадентското ново е добре забравено старо; абсентът на европейския декаданс е напитка, направена от една добре известна на българите билка, която наричат Пелин (като Елин Пелин), трева горчива....., от която българите приготвят по същество същата напитка от много векове. Имената на Богомил и Боян набързо подменят или поне се конкурират с Асен или Петър; това, че самият Пелин, е, такова, Пелин, а синът му е Боян, така, както синът на Райнов е Богомил, е доста казващо. Докато в техните случаи не може да се тегли ясна черта между домашно богомилство и европейска мода - която обаче, при все окултизма си, стои твърдо в рамките на християнството, при П. Ю. Тодоров, богомилизмът изглежда доморасъл и нативен и черпи чертите си предимно от фолклора.

Богомилството в третото царство и в съвременна България, в наши дни, е отчетливо, без да е нужно да е директен наследник на богомилството и павликянството от 8-ми - 10 в.; както основателно е отбелязал полякът от книгата, която спомена, богомилството в социалистическа България и в преходната е напълно реална "ерес" и изключително рядък феномен - християнска ерес от 20-ти век, което е огромна рядкост и може би подсказва, че дето е текло, пак ще тече. Псевдонимът на Пелин, името, което е дал на сина си и връзката му с Дънов все пак подсказват определен афинитет на писятеля към богомилството, който може би отива отвъд европейската мода и - пак може би - се отразява и на сюжетите на някои от разказите му и на отношението към християнството, намекнато в тях - жената на хоризонта, към която се преплитат краката на християнския поп, воден от похотливостта си, набързо се превръща в озъбена, демонична биволска глава, т.е. похотта на свещеника го води право в ада, а жената се асоциира директно със смъртта, злото и разложението - в духа на класическата богомилска традиция и трядицията на анадолския язидизъм, такъв, какъвто го познаваме от свещенните книги на язидите, впечатлили сериозно част от европейската интелигенция в началото на 20-ти в.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ще е добре някой по запознат да направи една сравнителна таблица с разликите и приликите на елементите на богомилството и павликянството. Богомилството се води че е умерен дуализъм, а павликянството - краен дуализъм.

Ако се слага равенство между богомилството и павликянството трябва да се обяснят различията. Богомилите имат едни кръстове които служат като ритуални места и оброци и те са характерни за Западна България и особено в шоплука. При павликяните такива кръстове доколкото знам няма.

Редактирано от makebulgar
  • Потребители
Публикува (edited)

Тук темата ни се разделя на две подтеми, но няма смисъл да я разцепваме с ново заглавие. Едната подтема е тази за истинските средновековни ереси, за които пише Южняк. Другата е тази за българската модерна рецепция на богомилството в ХХ в.

Това за семейната история го споменах, за да илюстрирам колко разнообразен и объркан е пейзажът на тази рецепция. Само Умберто Еко би могъл да хване и опише всички нишки на романтизма, национализма и декадентството, от които избуява тази полуокултна-полуисторическа мода. Във всеки случай, тя импонира на доста хора. Мен, признавам си, ме оставя в най-добрия случай безразличен. Но е интересен обект на изследване, защото си е част от културния пейзаж у нас. Но Лозенец наистина е подходящо място за развинтени въображения с гората, хълма, къщите на старите умни глави, гроба на Дънов и храма "Св. Йоан Рилски" в неовизантийски стил, леко имитиращ "Сан Витале" в Равена :)

Колкото до "сакралната зоофилия", Южняк - we agree to disagree, това само прави темата по-интересна. Змейовата сватба може би е остатък от античната митология. За съжаление, в момента не мога да пиша дълго, но сама по себе си и това е любопитна нишка.

Редактирано от glishev
  • Модератор антропология
Публикува

Глишев е абсолютно прав и няма смисъл темата да се цепи на две. И двата богомилски етапа могат да се разгледат тука, съвременния е може ми още по-интересен от средновековния;

Така, някои малки обобщения по темата и някои спекулации - за последните ще подчертавям изрично, че са такива, за да няма подвеждане.

1. Факт: Има свидетелства за многократни форсирани преселвания на павликяни, предимно на територията на Тракия и Македония, но след 970-та г. и в останалата част на България, вкл. североизточна, от времето на Константин Копроним насам. Заселваните паулисти по-често са поставяни там в ролята на буфер между Византия и България, които да укрепи западните граници на византийската империя - какъвто е случаят с преселените от Копроним павликяни, което не значи, че преселването е доброволно - обикновено става след победоносна битка на византийците, при която пада павликянска крепост и цялото население на крепостта колективно се изселва в сивата зона между България и Византия. Павликяните са локални популации от източен анадол, има подсказака за връзка с арменци и исаври, тъй като според някои историци императорите от исаврийски произход са подчертано толерантни към павликяните и обикновено подобряват статуса им във византия, докато повечето от неисаврийските императори ги преследват и воюват с тях. Павликяните са изключително свирепи и добри планински бойци, народ от войници и византийците с охотоа ги използват в армията си. При два от съвместните мюсюлмано - павликянски походи срещу византия армии от павликяни и мюсюлмани, водени от павликянски военачалник, поставят под контрол целия анадол и стигат до стените на Константинопол, Никея и Ефес. Военното сътрудничество между мюсюлмани и павликяни е подчертано добро и се изявява не самов с съвместни действия срещу византийците, но и срещу всички останали - през 1096 павликяни и византийци съвместно воюват дрещу участниците в първия кръстоносен поход - и са разгромени от него; там някъде = през 1096-та, вероятно е и първия контакт между западното християнство и еретиците от източен анадол. Според някои от западните историци, битката през 1096-та е моментът, когато павликяните си дават сметка, че светът не се състои само от византийци и мюсюлмани - отвъд византия има и други народи, и павликяните насочват мисионерските си усилия и отвъд византия, за да се справят с "новия враг" . Според част от западноевропейските историци - по-специално Стивън Росбах, павликяните навлизат в европа заедно с останките от първия кръстоносен поход, който е унищожил господството им в мала азия през 1096, като мисионерите на павликянството директно се присъединяват към участниците в похода, за да достигнат с тях западна европа и да започнат да проповядват там тезата за непродуктивния секс и гршността на християнството; това, според росбах, бележи и появата на Катарите и катаризма в западна европа -т.е. усилията на павликяни да контраатакуват новия враг са поне частично успешни. Павликяните обаче рядко насочват оръжията си срещу българите, въпреки очакванията на византийските императори от Копроним нататък - напротив, те обикновено поставят оръжието си в услуга на българските царе и се опитват да прозелитират българите - ако съдим по широкото разпространение на богомилството - по-скоро,успешно.

2. Факт: В 12-ти век, като резултат от многократните депортации на анадолски павликяни на територията на България, демографската роля на преселниците в тракия е съществена - по думите на Комнина, "във филипополис са си дали среща мръсните води на цялата империя" - "..Philippopolis was 'a meeting place, so to speak, of all polluted waters'" (стр. 465-та). Нямам представа как точно се е изразила Комнина на гръцки, но описанието и се поддържа единодушно в този вид в англоезичната литература и англоезичния превод на Комнина, поради което нямам никакво основание да се съмнявам в превода - погледнете, например, превода тук: "https://books.google.bg/books?id=gPGPlvYbmWkC&pg=PA74&lpg=PA74&dq=a+meeting-place,+so+to+speak,+of+all+polluted+waters&source=bl&ots=JDqMgMosBI&sig=RLEQCyNuFZ4LzvhMk7kqTTIiV9E&hl=bg&sa=X&ei=azOVVPOHOuSZygPb9oKADA&redir_esc=y#v=onepage&q=a%20meeting-place%2C%20so%20to%20speak%2C%20of%20all%20polluted%20waters&f=false" _"Пловдив...някога може би е бил прекрасен град...но по време на упавлението на моя баща беше вече изпаднал..(някога),измежду недостатъците му е било наличието на еретици; тяхното място (сега) е заето от арменци и така наречените богомили... отделно от тях е поселението на паулистите...и на манихейците, една напълно безбожна секта. (...)". След това Комнина обяснява, че манихейците са били разгромени от Йоан Цимицхий на изток и принудително заселени по западната граница на византия, за да я охраняват; вместо това обаче, по думите на Комнина, те влизат в заговор с мигрантите от останалите секти -т.е. предишните принудителни заселници-еретици и воюват срещу Византия (любопитно е, че комнина, поне в английския превод, ги нарича "имигранти" - т.е. според нея изброените секти не са от локални хора, а от принудително преселени); след което, на стр. 465 от Алексиада, Комнина обобщава: В Пловдив са си дали среща мръсните води на цялата империя (http://en.wikisource.org/wiki/The_Alexiad/Book_XIV) "“a meeting-place, so to speak, of all polluted waters” - с което отговарям и на забележката на Аспандиат; не не става въпрос за сирйци - якобити, контекстът е напълно различен - "арменци", "паулисти","богомили", "манихеи", "еретици". - това е мръсната вода на империята, изсипала се в българия от анадола (споре комнина горните са "имигранти" - а всъщност, принудителни заселници от редица византийски императори, изсипани не по своя воля по западната граница на империята; Още за свидетелството на Комнина:

"Comnena represents Philippopolis as the epitome of an impure

city, a foreign society fully indoctrinated in heresy – and thus a new
variety of heresy for Alexius I to overcome. The previous heretical
matters Comnena had discussed center on an individual scholar whose
ideas had become too influential within the aristocracy or had aroused
dissent. Heresy was the exception in Constantinople, but it was the
rule in Philippopolis. Furthermore, Comnena illustrates Alexius I’s
recognition that the residents of the city were new subjects whom
he had to rule carefully. Technically the Manicheans in Philippopolis
were in a specific sect called the Paulicians, named for one of the
founders, Paul. Comnena traces the catalyst for such rampart heresy
to the previous ruler, Tizimises who, she claims, left the residents
to their own devices as long as they served as a buffer zone against
enemy forces. The heretics became so dominant that the city became
“a meeting-place, so to speak, of all polluted waters” (465). Comnena
implicitly justifies the use of military force as a purifying assertion of
political and religious dominance.
Comnena refuses to go into extensive detail about the Manicheans’
theological beliefs because she assumes “that everyone regards them as
absurd” (464). This assertion reveals that her audience must have been
familiar with the Manichean heresy, and that Comnena feels they would
share her contempt. She does not offer detailed descriptions of physical
appearance or behavior as she does with individual heretics, although
she does refer to their “savage and unusually cruel disposition” (464).
Portraying them as a belligerent group of people, she undercuts their
credibility and suggests that their religious ideas reflect this character as

well. " - източник - http://chrestomathy.cofc.edu/documents/vol10/Hoyle.pdf

Комнина квалифицира анадолските еретици като свирепи хора и сурови характери, чиято религия отразява бруталността и свирепостта на характерите им - тема, която по-късно ще се повтори и от основателите на бачковския манастир, които говорят за "трудните хора" от околностите. Според Комнина, голяма част от анадолците са обърнати към православието от баща й, което означава по неизбежност, че поне една част от тях в крайна сметка се е вляла по неизбежност в българската народност и пак по неизбежност е донесла със себе си нещо от културата на отрицание и ненавист към християнството - въпреки, че това християнство вече е "нейно", ненавист към "местните" - въпреки че самите анадолци вече са "местни" след конверсията си, както и нещичко от ираноидния фолклор на източен анадол и културата на този далечен регион планински регион на гъза на географията, известен в наши дни като кюрдистан. (За гораните от ирански кюрдистан, които и до ден днешен са язиди, и за прелюбопитното съвпадение на етнонима им с гораните от съвременните централни балкани, като и двата етнонима - иранския и "славянския", носят смисъла на "планинци" - по късно, защото е спекулация...)

Така, по повод забележката на Аспандиат, че приписвам несъществуващо твърдение на Комнина в изява на wishful thinking - аз невинен, бе, друже; Комнина виновно. Ако е уишфул тинкинга, то той е на Комнина, аз нямам нищо общо с това - аз невинен. По повод на бъдещото ти твърдение, че Комнина се е объркала и генералната ненадеждност на античните и средновековните хроники, които изобилстват както от непреднамерени, така и от преднамерени грешки и поради това свидетелството на Комнина е ненадеждно, аз предварително ще ти кажа, че това не е мислене на историк, защото ако отхвърлим средновековните свидетелства като ненадеждни, от историята няма да остане нищо, освен собствените ни фантазии, а това вече не е история, а друга дисциплина - примерно художествена литература; Колкото и ненадеждни да са свидетелствата на хронистите от 12-ти век, те са все пак по-надежди от "свидетелствата" от 21- век по отношение на събития, разиграли се през 12-ти.

Сега спекулациите: не мога да си представя, че наследниците на многократните преселения на цели анатолийски градове с павликяни в съвременна България са само католиците от Раковски и Павликени, за които това е безспорно; има косвени доказателства - имам предвид византийските хроники, османските документи и елементи от българския фолклор и култура, че голяма част от източноанадолските еретици е приела православието, с което е внесла съществен анадолски елемент в българската култура, народност и светоглед, вкл. религиозен - а именно, латентно отхвърляне на християнството и склонност към нюейджистко мамбо-джъмбо от типа на необогомилства, бели братства, орфизми, атеизми и т.н. маски зад които прозира мрачната фигура на анадолския торбеш, изпратен от злата съдба в чужда държава, с чужда религия, с която той не се чувства свързан и поради това ненавижда, без сам да знае защо - както и държавата и народа, който живее в "тази държава", по популярния израз, спекулацията ми, в която сам се съмнявам е, че на Паисий му се налага да припомня на "българите" историята им -което е странно - как така един народ ще забрави историята си дотам ,че да му се налага някой да му я "припомня" - защо на сърби и гърци, примерно ,не се налага никой да им припоня че, са всъщност сърби, на на част от българите им се налага; та спекулацията ми, с която сам съм напълно несъгласен, но пък би обяснила много неща от историята и културата ни е, че "българите" не знаят историята си, защото няма как да я знаят - тя не е тяхна; тяхната история е текла някъде из баирите на източен анадол, и подвизите на Крума, Аспаруха и т.н. са им напълно чужди -те нито са техни, нито някога са им били известни; поради което и на Паисий се налага да "припомня", а всъщност - да запознае населението на централните балкани с историята на българите; но, отново, подчертавам, това е приятна спекулация, в която ни най-малко не вярвам; освен това директни доказателства липсват; а косвените - като свидетелствата на Комнина и византийските хронисти, както и на българския фолклор (легендата за "съботин", който се преселил в петричко от армения и анадола, например), или етимологията на някои от градовете в южна българия - примерно средновековното наименование на Карнобат е Каринабад - Карин е една от крепостите на паулистите, чието население е преселено изцяло в Тракия, + това твърде иранско "абад", или подозрението ми, че българската народна култура е малко по-иранска, отколкото следва да бъде според географията и историята си, са - ами твърде косвени доказателства.

Сега, за разлика от горното, което е

  • Потребител
Публикува (edited)

Южняк, а как павликяните от района на Раковски стават след време католици?

Би било интересно да се разкаже.

Редактирано от kramer
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

по принцип религиозните утайки, изповядващи манихейската религия /демек павликяни, богомили и прочии екскременти/ са първите прозелити на алтернативни религии /арианство, ислям, юдаизъм и каквото душа хареса/.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Все си мислех, че Паисий пише българската историята поради започналия процес на погърчване сред българите, не защото са забравили, че са българи, а защото по-лесно се оцелява в империята ако си грък. А и заради винаги презрителното отношение на гърците към българите. С цел да покаже на българите, че няма от какво да се срамуват. Такъв процес на чуждеене има постоянно при българите именно поради нихилизъм и ниско самочувствие и вечно сравнение с Константинопол. То продължава и днес за съжаление

  • Потребител
Публикува (edited)

Много злостна пяна се разпени за богомилите, ама източниците (на Южняка и сие) са егати източниците - да не говорим, че са (де)модулирани, пристрастрията etiam. Затова предлагам по- научен прочит : clic

Аплодирам поста на Аспандиат, направо страховит е и много вещ. Повече Вагнер отколкото Моцарт като емоционално звучене за съжаление, ама това е. Бих оспорил някои елементи от края, но това са подробности в пейзажа. +

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Какво точно им е на източниците на Южняка?

От друга страна, исихастите си заслужават критика. Стъпвам точно на изворите им - дълги отнесени религиозни изречения, хвалебствия на патриарха и между другото - а, Търново падна, та агарянинът дойде и ... и т.н.

Духовенството е изключителен интегриращ фактор на средновековното (и не само) общество и заблее ли се то в небесата (в исихасткият случай, но може да се заблее и другаде, в по-съвременни ситуции), народът остава без водач.

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува

Мдааа, както Емилиян Станев пише: "Българският воин, сразен от византийският Исус..."

Но и тенденциите описани от Южняка имат място и илюстрират генезиса на средновековната деструктивност на ересите и влиянието им в обществото. Може да не са решаващи, но имат място тези процеси.

  • Глобален Модератор
Публикува

Мдааа, както Емилиян Станев пише: "Българският воин, сразен от византийският Исус..."

Много по-дълбоки и сериозни са нещата. Станев е елементаризирал картината с неговото противопоставяне на българския войн (само от това сме разбирали явно в представите му, да колим) и гръцката коварна попщина.

  • Потребител
Публикува

Не, приятелю, не си ме разбрал. Аз не изпитвам персонално разочарование от България, а само от онези сънародници, които винаги са склонни първо да търсят и виждат (хайде да използвам една хубава остаряла дума) лошавината у българина, а пропускат и пренебрегват добрите му страни и качества. Иначе за България - човек има само една майка и само една родина. И трябва да ги обича, защото не само, че не може да избере майката и родината си, а и защото те са му дали живот.

Сега за другото, по темата вече.

Приятелю, по своята същност падането на двете Българии през 1018 и 1396 г. са несравними и са със съвсем различен ефект. Първото падане е все едно юноша, който още расте и се развива, да бъде сгазен от кола и да остане инвалид за цял живот. Второто е все едно старец да бъде сгазен от кола и това да съкрати живота му с 5 или 10 години. Сега ще обясня метафората конкретно.

В развитието на Европа и на старите европейски народи като българи, французи, германци, англичани, които изграждат ранносредновековни държави, има 2 ключови исторически периода. Хайде, ще използвам термин от твоята област, това са 2 периода на ключови мутации.

Първият е периодът на ІХ - първата половина на Х век. Тогава се ражда средновековна Европа с разпадането на Франкската империя и възхода на България. Тогава се поставят основите на английската, френската, немската и българската народности. За тези бъдещи нации това столетие може да бъде съпоставено с раждането на дете и първите му 7 години. За нас този период е период на благополучие, успех, растеж. Тогава се формира и започва да се консолидира средновековната българска народност, но (противно на традиционната трактовка) процесът не е завършен.

Следващият период в историята на изброените по-горе народности е средата на ХІ - втората половина/краят на ХІІ век. Ако през ІХ-Х век българи, французи, германци, англичани изграждат хардуера или физическото тяло на средновековните си народности, ХІ-ХІІ век е времето за инсталиране на първия софтуер. Може би си спомняш как преди време в една друга тема тук ти обърнах внимание, че докъм средата на ХІІ век френската аристокрация и висш църковен клир носят масово старогермански (франкски имена). Подобна беше ситуацията и в Италия, някогашната лангобардска Италия. През ХІІІ век ситуацията вече е друга - френската аристокрация носи френски, а на франкски имена. Тоест между Х и ХІІІ век, по-точно от началото на ХІ до втората половина на ХІІ век нещо е станало със старофренската народност и тя от франкска се е превърнала във френска. Но вече като "софтуерни", а не като "хардуерни" характеристики, защото физическите носители на старофренската народност не са се променили. Неслучайно към средата на ХІІ век вече се наблюдават ярки примери от френската средновековна култура с например нейната куртоазна литература или рицарските традиции. Тоест към средата и втората половина на ХІІ век във Франция е приключило успешно инсталирането на духовния софтуер, инсталирането на вторичния компонент на всяка народност, на нейната ментална надстройка.

Да се върна сега по-напред, а именно защо за българите превземането на България от Василий ІІ е фатално и не може да се сравнява с превземането на България от Баязид І. Българската средновековна народност поради факта, че възниква приблизително по същото време като френската, германската и английската, следва сходен като времеви темпове процес на еволюция. Към времето, когато започват жестоките войни между България и Византия - 986 г. - България и българската народност са в общи линии приключили с изграждането на хардуера си, тоест на физическите и, ако щеш, биологическите характеристики на средновековната българска народност. Следващата стъпка, която е трябвало да се осъществи през ХІ-ХІІ век, е инсталирането на софтуера. Но точно този процес е пресечен брутално и грубо от унищожаването на българската държава и попадането на българската народност под една власт, чужда не само като държавен модел, но и като ментален модел. И вместо през ХІ-ХІІ век свободна България и свободната българска народност да преживеят и приключат с процеса на инсталиране на собствен културен или ментален софтуер, империята им налага своя. Което води до рязък разнобой, противоречие и конфликт между физическия собствено български хардуер и чуждия византийски софтуер. Този чужд насила инсталиран софтуер затормозява и менталното консолидиране на средновековната българска народност. Неслучайно именно в периода 1018 - 1187 г. етнически ние губим редица периферии - в Албания, Тесалия, Сирмиум (Срем). Няма не само собствен властови носител, който да крепи народността, няма го и софтуерният духовен носител, който да я сплотява.

След освобождението на България през 1187 г. все още има надежда чуждият византийски софтуер да бъде изчистен в повечето си прояви. Петър, Асен и особено Калоян дали интуитивно, или поради тясно политически причини, се противопоставят на византийския софтуер. По времето на Борил въпреки политическите му неуспехи тенденцията е правилна и като политическа, и като църковно-духовна ориентация - това е близостта с Латинската империя, Унгария и католическия свят начело с Рим. При Йоан Асен ІІ до 1230 г. тази разумна тенденция на ориентация към набралия сили Запад с голям бъдещ и вече проявяващ се културен потенциал за създаване на нещо ново извън фанатичното копи-пействане на Античността е запазена. До момента, в който поради дребни конюнктурни политически мотиви и инфантилни съображения за престиж (възстановяване на старата титла "василевс" все едно "крал" е нещо компрометиращо) България се връща доброволно към византийщината и към натрапения през ХІ-ХІІ век чужд културно-ментален софтуер. И неслучайно само 5 години след смъртта на "великия" Йоан Асен ІІ България е пометена от татарите и така и не успява да се изправи на крака до самия си край през 1396 г. За разлика от съседна Унгария, която също е пометена от татарите, но се възстановява бързо и през ХІV век е агресивна сила. Изобщо (но е това е тема на друг разговор) интересен е въпросът за мита за грубата папска намеса в политиката и вътрешния живот на католическите държави и доколко културната надстройка (софтуерът) на католическата църква има толкова рушителен върху местните култури и манталитет на местните елити ефект, какъвто се оказва православно-византийският софтуер, особено върху страни, съседни на империята и били в един момент част от нейното политическо пространство.

Надявам се, че разбираш защо по-горе сравних завоюването на България през 1018 г. с катастрофа, сполетяла юноша, в резултат на която той остава до живот инвалид. Унищожаването на българската държавност и държавни традиции (живи в някаква степен все още докъм 1072 г.) се оказва гибелно, защото съвпада с епохата, на която историческите закономерности са отредили роля на инсталиране на вторичния и по-важния духовен софтуер, епохата на излизане на българската народност от детството и навлизането й в пубертета, когато не само се осъществяват количествените промени на физически растеж, но и се формира характерът, мисленето и душевността на човека, тоест на българската народност в конкретния случай.

Весели празници и от мен. :)

Искрено съм поласкан. Тези неща ги осмислям от няколко години и постепенно добавям късчета към картината. Южнякът с неговия Торбалан просто дръпна връвчицата на казанчето на тоалетната. :)

Когато се излезе от тъпите ограничени рамки на мислене на родната медиевистика, която при анализа си не отчита психологическите и културни последици от политическите събития и процеси, а те са ключови, зазвучава Вагнер вместо Моцарт. Моцарт звучи само докато историята се гледа на хардуерно ниво, премине ли се на софтуерно ниво и времевите отрязъци на анализ не са дребно накъсани на 50 или 100 години, а 1000, идва Вагнер.

Първо не мисля, че е възможно в крайна сметка да се запази чак такава уникалност поне културна, когато народът ти почва малко след стените на Константинопол.

Второ небългаризацията на албанци, власи и сърби се дължи главно на това, че те оцеляват в планинските покрайнини на българската държава, където така или иначе често остават извън държавата, щото просто ги губи.

Трето България и българският народ полочават огромна демографска инжекция от узи, кумани и печенези, главно кумани, които не са обременени с "византийски софтуер".

  • Глобален Модератор
Публикува

Много по-дълбоки и сериозни са нещата. Станев е елементаризирал картината с неговото противопоставяне на българския войн (само от това сме разбирали явно в представите му, да колим) и гръцката коварна попщина.

Е, художествена илюстративност.

  • Потребители
Публикува

Много хубав спор водите в тази тема, Южняк и Спандю, удоволствие е да се чете :) Аз бих се намесил само с едно малко уточнение по офф-топика. Войната на Василий II срещу България е наистина война за политическото унищожаване на една развита държава, още повече между две християнски страни (и в този смисъл е без аналог в средновековната история на Европа). Но не е "тотална война" в собствения смисъл на израза - Василий не иска да остави пустиня, а да завладее България. "Тотална война" в Средните векове може би водят само татарите, които унищожават цели градове и провинции, ама наистина ги унищожават. Докато Василий непрекъснато преговаря с този или онзи болярин и, общо взето, се отнася добре с победените - разбира се, с изключение на страшното ослепяване на Петнайсетте хиляди, което прекършва Самуил. Може би това решително упорство на Василий (и еднократната му стъписваща жестокост) донякъде показва връзка с онзи военен инат, проявен и от Константин V. Ромеите може би просто са продължавали да смятат, че рано или късно ще се наложи да се освободят от противника на западния фронт, за да опрат на старата дунавска граница, която си е тяхна, а и да освободят сили за Азия. Василий довежда тази политическа идея до реалност с много инат и с една всъщност умерена като за Средновековието жестокост. Ако това беше някой монголски хан, Петнайсетте хиляди нямаше да бъдат ослепени, а направо одрани живи. И Пресиан, синът на Йоан Владислав, нямаше да стане стратег, а храна за гарваните. Разбира се, Василий си остава Българоубиец в историята. Изобщо, всички участници в тази дълга война са страшно интересни като личности.
И, разбира се, Спандю, мисля, че си прав с това за голямата покруса и последвалата византинизация на елита след 1018.

  • Глобален Модератор
Публикува

Той Василий си го и казва, мисля, че най-голямото му дело е "обединяването на Империята и България в една държава". Но действително, византизирането и което е по-лошо - упадъкът на византизма се настаняват трайно в българската култура и манталитет...

Публикува

Чувствам се лично засегнат от някои познайници и от Южняка, поради което ще се огранича съвсем накратко с някои забележки! Емиратът в Мелитене е формално арабски и мюсюлмански, защото споменатият "емир Умар ал Адта" е арменец и мой прародетел. Името му все пак е звучало Омар Ибн Абдаллах ал Акта и са го наричали още Амер и Амурон или Амврон. Прародетел е и на един-двама български царе, ама сега няма да коментирам! Бай Спандьо отново се изцепи: "По принцип само арменските историци приемат без уговорки и безкритично директното и пълно отъждествяване между павликяни и богомили. Ама те си гонят да завоюват етно-културно историческо пространство, та ги разбирам. Като онези от нашите историци са, които пък гледат да изкарат катарите една ли не копи-пейст на българските богомили." Кои арменски историци визираш, драги? Източните постсъветски арменоведи или западните арменолози? Всъщност - нито едните, нито другите познаваш, защото в случая са на едно мнение: павликяните са специално нарочени, наименовани и обиждани така от официалните църкви, вместо да се изясни и уточние че нямат общо с предходниците си, които още преди 2-3 века са изчезнали. По тази причина, вместо този пополярен термин и прочее други тъпизми като манихеи и дуалисти, съвременните учени ги наричат тондракийци по името на топонима Тондрак. Според мен богомилите са били шепа слявяноезични последователи на павликяните-тондракийци, които нямат никакви чувствителни прояви в историята! Искам да попитам все пак, Спандьо, ако беше истина твърдението ти, че арменските историци гонят да завоюват някакво пространство, защо продължават да пишат история на армуеногригоряните, а не на арменската нация, която включва и неарменогригоряните? Измисляш си и се представяш за познавач, май?!

  • Модератор антропология
Публикува

Старец, моля, приеми извинението ми за неумишлената обида - на теб и предците ти. Доктрината на богомилите и историята им е слабо позната в България, поради умишлената дезинформация на комунистическата историография и непрофесионалното отношение на българските историци към тях; като резултат от горното, наивното отношение на съвременните българи към богомилите е трагикомедия. Като ще богомилстват и ще ги "харесват", нека да знаят. Информацията, която изнесох, е по същество вярна, за разлика от попарата, която се поднася на обществото вече близо век;

На места преднамерено попресолих супата с някои прилагателни, както и с едно-две съществителни; още веднъж, искрени персонални извинения за това. Весели празници.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!