Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Тъй като напоследък е все по-разпространена теорията, че османската империя е наследник на Византия то следва да включим и османският период на византийското изкуство, има и руски но за него ще оставя да говорят специалистите които изобилстват в Бг. и тук.

"Национален девиз
осм. دولت ابد مدت‎ — Devlet-i Ebed-müddet
бг. „Вечната държава“
В периода 14 - 20 век във Византия настъпва османския период това на практика е най-важният и най-интересният период за съвременните историци които не пестят енергия и време да изследват, анализират и обобщават тази част от световната история. Не случайно в англоезичните форуми най-популярните теми са "Османската империя наследник на Византия", "Кой е най-важния Султан", "Кой е най-великия Велик Везир", "Приносът на Османската империя към ренесанса", "Османско изкуство и култура" и т.н.
Изследователите на този период няма нужда да копаят и да се цапат защото антропологическите и историческите следи са живи и са буквално навскякъде около нас.

След като османците вземат властта по мирен път и след първоначалния период на смут и объркване те се заемат с реформиране и модернизиране на изкуството, а османския образователен модел напрактика работи и до наши дни.
Основни черти:
Премахва се изобразяването на хора със закон.

На шиитите им е разрешено да рисуват куче но тъй като те нямат особено влияние в империята (същото е и в наши дни) този феномен почти не се наблюдава.
Като основен материал заместваш мозайката и фреската се налага гасената вар - така наречената техника варосване.

Бояджията измества художникът.

Характерно за този похват е липсата на претрупаност, чистота, спокойствие за окото, а оттам и отсъствие на ненужно затормозяване на ума. Той - умът и съзнанието могат да си останат деактивирани в очакване на по- важни моменти от ежедневието като отсичането на главата на някой неверник и или неговото изнасилване. В този смисъл османското изкуство трансформира исляма в първата атеистична религия като връща животинската прагматика на мястото на византийската интелектуална разтучителност и мистицизъм.

В интерес на истината и науката трябва да отбележим, че варосването е практикувано и от християнското население - раята или още наричано гяури, но предимно в овощарството като почти единствения естетически ефект е , че дръвчетата изглеждат кото обути в бели чорапки нещо което не можем да кажем за самите гяури които не ползват бельо и си честитят банята.

От османската култура идва почитта към бельото и то става толкова достъпно, че може да се закупи направо от пътя на османско-византийския-юнеско Несебър.

Всичко това е можело да се наблюдава в църкводжамията Св? София в османският и период, за съжаление турците станаха много комерсиални и върнаха църкводжамията в предишния и византийски вид с цел по-големи приходи от туризъм и от криворазбран хуманизъм и комплексарщина.

Връщат се някои позабравени езически сексуални практики като се и усъвършенстват- налага се турската еротична терминология.

Много хубава литература и най-вече музика която е жива и до днес. Също така и някой манджи. И политическа култура да не забравя.

  • Мнения 62
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува (edited)

Хм, и таз добра. Няма как през 14-20 век във Византия да настъпи османски период, защото няма Византия. Не съм и сигурен, че това е най-важният и интересен период за съвременните историци. Казваш, че са забранени образите, което не е вярно - образите в ислямското изкуство са забранени векове преди това, а в православната живопис, за която пишем в тази тема, не само не са забранени, но търпят интересна еволюция. Можем да пишем за османското влияние върху православната живопис и архитектура, защото има такова и е много силно, и ако имам време ще засегна този въпрос. Не да пишем за бояджии и дръвчета....

След като османците вземат властта по мирен път

WHF???

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Айде де, чакам мнението Ви за влиянието на исляма върху православата византийска/българска живопис....И ако може без кучета, бояджии и тн. Аз имам много какво да кажа по тоя въпрос.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

Иконоборството, макар че там влиянието е по-скоро арменско. Но на изток монотеистите не тачат особено изображенията ;)

  • Потребител
Публикува (edited)

Не е точно иконоборството. Все пак то се появява, когато ислям почти няма, има араби, заплашващи империята, но религията им като такава ще се развие едва в следващите три-четири века. Но аз имам предвид влиянието на исляма в следиконоборческия период и по-конкретно в епохата на Османската империя.

Редактирано от alvassareiro
  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Хм, и таз добра. Няма как през 14-20 век във Византия да настъпи османски период, защото няма Византия. Не съм и сигурен, че това е най-важният и интересен период за съвременните историци. Казваш, че са забранени образите, което не е вярно - образите в ислямското изкуство са забранени векове преди това, а в православната живопис, за която пишем в тази тема, не само не са забранени, но търпят интересна еволюция. Можем да пишем за османското влияние върху православната живопис и архитектура, защото има такова и е много силно, и ако имам време ще засегна този въпрос. Не да пишем за бояджии и дръвчета....

WHF???

Най-накрая някой да ме разбере. Личи си познавачът...

А ето и една творба на последният преставител на македонския ренесанс - напълно сериозно:

post-8179-0-93945900-1433966183_thumb.jp

Теофан Грек е преставител на македонския ренесанс също.

Хайде сега специалистите да се поупражняват малко.

Относно поста ми по-горе нещо да си чувал за сарказъм ;-)

И между другото дъски и платна не се измазват, грундират се. Мазилка се полага върху стена ;-)

Като се пообразоваш още малко ( това е само професионална констатация която не цели ускърбяване, а има за цел само да подтикне индивида към по-решителни действия за самоусъвършенстване и изпълнение на човешките си задължения чрез по-добра образованост и самокритичност ) ще ти обясня и за кучетата, че сега няма да разбереш.

Надявам се, че оценяваш възпитания тон с който се обръщам към теб

  • Потребител
Публикува (edited)

Ти тона го остави, имаме си тема, давай по нея. И сериозно, ако може. Ислямът и византийското (православното) изкуство.

Между другото под файла, който си дал, пише, че половината от картините, приписвани на Ел Греко, не са негови.....

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

Ми на брат му са.... и наистина най-сериозните британски изкуствоведи го водят византийско с елементи на ренесансов упадък :grin:

  • Потребител
Публикува

Казваш да го карам по темата ( Византийско изкуство ) и аз ти поствам последният чист представител ....

Що, колко хора знаят, че е византийско?

  • Потребител
Публикува (edited)

Е, братята Греко са си византийски, спор няма. Наред с Панселинос и дори Рубльов, но не са последните "чисти" представители. Чистото византийско изкуство е анонимно, то е теология освен всичко друго. Знаем две-три имена, и затова ни е лесно да ги цитираме като чисти представители, най-ярки примери и тн. Но мен ако питаш, много ярък представител на византийското изкуство е и Атонската школа, която получава широк обхват в поствизантийския период и действа някъде към триста години, до появата на нашите възрожденски школи в средата на 18 век.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

А, сега си точен и ясен. Не приемай думата "чист" в консервативният и смисъл, все пак знаем за тях- братята Греко от къде са тръгнали и каква е закваската. И да то е теология и у тях тя е водеща повярвай ( спомни си проблемите с инквизицията и парадоксът, че Ел Греко и е "официален" художник) тук и с този пример просто се опитвам да извадя леко шокиращ пример който излиза от рамките и знанията на повечето хора, поне тези които познавам.
Знаех си, че може да се дискутира нормално и с кеф даже между българи, благодаря.

Иначе последният път като се драх с представители на другата религия тук в Норвегия имах доста счупени ребра ама те бяха много народ :grin:

Сега съм по-толерантен и повярвай работя всеки ден по въпроса ;)

Казвам го защото май ми се изяснява защо ние българите сме такива и какъв ни е проблема- виж темата за монумента на Самуил.

Наистина бях зает но тези дни ще се поосвободя и ще напиша нещо по темата, този път сериозно защото виждам вълнува те.

Поздрави!

  • Потребител
Публикува

Естествено, че може да се дискутира нормално, аз дрънкам доста глупости, така че не ми обръщай внимание, макар че като гледам и ти иронизираш и саркизираш, така че пиши смело, имаш какво да кажеш.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!