Отиди на
Форум "Наука"

Българите през VIII век по сведения на ал-Масуди


Recommended Posts

  • Потребител

Интересно. Но и сведението на Масуди, вместо да улесни, усложнява и без това безнадеждно сложното прото-българско уравнение. Дайте да тръгнем по доста страховития път "Когато сред тях велемощен мъж умре, събират домашните на покойника и хората от свитата му и след като отслужват заупокойна молитва, изгарят ги заедно с мъртвия.." Кой, кога и къде е практикувал подобен ритуал ? Тук привържениците на тезата за християнство/арианство удрят на камък. "Вярата на магите" ? Кои са ? "С него затварят жена му"... Единствено число - извода е моногамия. "Дават по-големи дялове от наследството на момичетата..". Още една интересна отметка..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Така предаденото "Юнан" най се доближава до Javan - четвъртият Яфетов син.

Точно Иаван е. В повлияните от Библията генеалогии Иаван се смята за праотец на гърците.

Интересно. Но и сведението на Масуди, вместо да улесни, усложнява и без това безнадеждно сложното прото-българско уравнение. Дайте да тръгнем по доста страховития път "Когато сред тях велемощен мъж умре, събират домашните на покойника и хората от свитата му и след като отслужват заупокойна молитва, изгарят ги заедно с мъртвия.." Кой, кога и къде е практикувал подобен ритуал ? Тук привържениците на тезата за християнство/арианство удрят на камък. "Вярата на магите" ? Кои са ? "С него затварят жена му"... Единствено число - извода е моногамия. "Дават по-големи дялове от наследството на момичетата..". Още една интересна отметка..

Затварянето на жена му не е индикатор за моногамия. Най-вероятно са затваряли първата му жена, старшата съпруга. За трупоизгарянето и за изгарянето на слуги имат думата археолозите дали е установено при дунавските българи.

Мен ме смущава и дразни обаче това, че например един Бешевлиев, който цитира през втора ръка сведението на Масуди, го прави избирателно. Цитира данните за военната им тактика, за съгрешилия роб, но няма и дума за "вярата на магите".

Но с "вярата на магите" работата е дебела. Който търси зороастризъм у (дунавските) българи, веднага ще се хване за това сведение. Само че при Масуди названията на религиите са малко нещо нестандартни. Той използва "сабеянство", с което могат да се обобщят древните месопотамски астрални култове, не в този смисъл, а за да обозначи изобщо многобожието и в частност гръко-римските култове към Юпитер, Сатурн, Венера, Марс и т.н. В "Накратко за чудесата" Масуди съобщава, че първоначално персите били сабеяни, а след това прегърнали "вярата на магите". Пак там той съобщава, че първоначално китайците също били сабеяни, а след това почнали да почитат Буда, а след това почнали да обожествяват мъртвите си императори. Пак там Масуди казва, че някои от тюрките били пълни диваци, други били от "вярата на магите", а трети (явно има предвид хазарите) били юдеисти.

За да стане ребусът още по-заплетен, Масуди съобщава, че някои от "славяните" (така е във френските преводи, явно оригиналният термин е "саклабия", "сакалиба") били християни, а други от вярата на магите и боготворели Слънцето. Последното уточнение обаче загатва, че това северно магианство не е било идентично с персийския маздеизъм, а е сродно със старите вярвания на средноазиатските иранци и индо-иранци отпреди Зороастър, за които (например за масагетите) Херодот пише, че почитали само Слънцето. А то вероятно е древният индо-ирански любим на военното и аристократичното съсловие бог Митра, а не Ормазд.

За да стане ребусът съвсем заплетен, пак в "Накратко за чудесата" Масуди казва, че сред населението на Франкското кралство някои били християни, имало и маги, имало и зиндики, както и такива, които се изгаряли сами. Последното насочва към индийските практики, вероятно към тези на голите мъдреци (гимнософистите), един от които на име Каланос, придружавала Александър Велики и когато се разболял, се самоубил, като се хвърлил в горяща клада. С названието "зиндики" пък в арабоезичните източници обикновено се обозначават манихеите, но по принцип "зиндик" се е употребявало нерядко и с успоредното значение на "зурванист", тоест последовател на неортодоксалния маздеизъм, характеризиращ се с един ключов и различен елемент - обожественото безкрайно време (Зурван Акарана), което било отец на по-стария брат Ахриман и на по-младия Ормазд.

Накратко, преди някой да тръгне да прави категорични изводи от твърдението на Масуди, че българите били от "вярата на магите", първо трябва да събере и изчете всичките случаи, в които той говори за "вярата на магите" при различни народи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сведението нали не е от Масуди, а е по някакво по-старо сведение от век по-рано. Тоест ако Масуди е бил прочел за валовете и оградите, и за двуобредния български погребален обичай, за които от археологията знаем че са били практикувани и използвани от българите през 8 век, то е логично че е прочел и сведението за вярата на магите и липсата на книги. Тоест това което Масуди е писал за вярата на магите в други случаи не е много важно, а е важно това че той е преписал от по-старото сведение че българите не са били християни, мюсолмани, юдеи, а са били от вярата на магите. И тази вяра едва ли е била зороастризъм, а е бил слънчевия култ и култът към Времето.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"От вярата на магите" и "нямат книги". Демек бурджан са езичници, погански народ.

Това са си чисти клишета, разбираеми за всеки грамотен мюсюлманин и няма смисъл да се рови повече в тях.

Затова и Бешевлиев не го е споменал.

Погледнете съчиненията на Ал-Бируни - всичко е пречупено през призмата на ислямската вяра.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Бешевлиев не го е споменал защото е тюрковъд. За него българската езическа религия има повече общо с американските индианци, отколкото с евразийските народи.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

"Нямат книги" - да, езичници. Ама "вярата на магите"?


И тази вяра едва ли е била зороастризъм, а е бил слънчевия култ и култът към Времето.

Какви са тия култуве и защо да не е било първото?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

"От вярата на магите" и "нямат книги". Демек бурджан са езичници, погански народ.

Това са си чисти клишета, разбираеми за всеки грамотен мюсюлманин и няма смисъл да се рови повече в тях.

Затова и Бешевлиев не го е споменал.

Погледнете съчиненията на Ал-Бируни - всичко е пречупено през призмата на ислямската вяра.

Сега ако обясниш и защо Масуди, казва, че и персите били маги. На всичко отгоре той винаги пише за тях с огромно уважение, а не като за някакви езичници.

Освен това интересно защо той изрично описва като магиани и населението на Хорасан. И тия ли са били безкнижни езичници?

Царете на Хорасан. Сред тях са тези на Согд, на Фергана, на Ушрусна, на ел-Борхас, който е същия като Абу от Дейлем, на Джил, на Лан, на кюрдите, на Шаш и на Мавераннахр. Тези народи имат множество царе и различни вярвания. Повечето от тях били привързани към вярата на магите и боготворели огъня.

Също така защо Масуди разделя тюрките на 3 групи - едната са диви примитивни чергари, други са юдаизирани, а трети са магиани. Само че като описва хазарите, дето уж трябва да са били юдаисти, Масуди всъщност огнен ритуал, извършван от хакана им и не прави никакви препратки към юдаизма. Цитирам.

Тюрките. Те са потомци на Иафет, син на Ной и се подразделят на множество племена. Имат градове и крепости. Има едно племе сред тюрките, което обитава върховете на планините и пустините в шатри от плъст. Единственото му занимание е ловът. Онези, които не уловят нищо, прерязват вратната вена на ездитното си животно, събират кръвта му и я изпичат. Тези тюрки ядат лешояди, гарвани и други животни. Има и други, които следват вярата на магите. Има и такива, които са прегърнали юдейството. Техният велик цар се нарича Хакан. Той има златен престол, златна митра, златен колан и копринени дрехи. Разправят, че великият цар на тюрките не може да се показва и в случай, че се покаже, никой не може да издържи на погледа му. Този народ познава изкуството на магията, злобен е, действен и смел. В определен ден тюрките запалват голям огън, царят пристига, после спира на едно място, от където той е над огъня. Измърморва няколко думи и разпалва буйни пламъци от кладата. Ако пламъците са зелени, това е знак за плодородие и изобилие; ако са бели, това е знак за [задаващ се] глад. Огън с червен цвят предвещава кръвопролитие; жълтият цвят вещае болести и чума; черният значи, че царят ще умре или му предстои далечно пътешествие. Когато случаят е последният, царят побързва да замине и да се върне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За Слънчевия култ има освен писмени, но и материални доказателства. И този култ може да е нямал нищо общо с митраизма. Приличал е на тракийския култ към Слънцето. Култът към Времето - Зурван, вероятно се крие в сурвакарския ритуал. На една плочка от Луристан има някакъв зурванистки ритуал с кукери. Пък и сме имали календар, тъй че българите са разбирали времето.

Най вероятно е нямало зороастризъм при нас тъй като липсват следи от зороастризъм. Езическите ни храмове ако наистина са храмове, не приличат на зороастрийските.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Археологията да каже - мисля, че има точно такава теза - че приличат.

Иначе за другото - рехави доказателства, твърде рехави.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Теофилакт Охридскви в "Мъченичеството на 15-те тивериуполски мъченици" дава сведения за вярванията на прабългарите, които може да са от полза за темата. Извадката я направих от ГИБИ, том 9, стр 62-63.

post-11913-0-01670500-1435545692_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нека се ограничим до ал-Масуди и да оставим вярата на прабългарите, за която си имаме доста голяма и още една също толкова голяма за капищата и жертвениците. Ал-Масуди наистина дава едно интересно сведение за погребалните обичаи на прабългарите, но нека се ограничим до него и обсъждането му, а не да забиваме темата пак във вярата на прабългарите. Този ритуал обаче може да е бил наследен от траките и евентуално смесен с някаква прабългарска погребална традиция. В това няма нищо необичайно, тъй като дори и доста развити религии са получавали във външната си форма някакви влияния от други култове - архитектурни елементи, символи, обичаи и др. под. Без да засягат същността на култа, тези външни заемки създават за незапознатите впечатление, че има сходство. Сведението на ал-Масуди е интересно, но при липсата на достатъчно подробна информация е добре изводите, които се правят да са ограничат до известното, а не да се тръгва към фантазиране.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре дошъл в темата, Галахад, но единствено успях да разбера, че нещо си недоволен. Толкова ли е трудно да изразиш мислите си по един стегнат и ясен начин? Ако не си забелязал, Масуди дава лаконично сведение, касаещо религията на прабългарите - "Борджан са от вярата на магите, те нямат изобщо книги." . За да разберем какво е имал предвид Масуди, трябва да намерим друг, независим извор, пряко касаещ изследвания въпрос - това в историческата наука се нарича историко-сравнителен метод, но предполагам ти не си дипломиран историк и съответно си извинен за незнанието. И така, търсейки друг източник на сведения по въпроса, намираме го в лицето на Теофилакт Охридски, който казва -"Те не знаели името на Христа и със скитското си безумие служели както на Слънцето, Луната и други звезди, а някои пък принасяли в жертва и кучета". По този начин, благодарение на историко-сравнителния метод, ние успяваме да определим посоката, в която трябва да вървим, за да разкодираме израза "борджан са от вярата на магите".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Явно трябва арабските извори за българите да бъдат прочетени в оригинал и преведени на високо научно ниво преди да се работи върху тях. В една книжка на Р.Заимова "Арабски извори за българите" превода на същия текст на Масуди е доста по-различен. В него няма "от вярата на магите" а има "са поклонници на огъня". В армията не са споменати жени, а само деца. Описанието на укрепленията с плетовете е съвсем различно и се говори за някакви дървени отвори приличащи на прозорци!? Рум са Византийци. И т.н.

Така напрактика преводите в тая книга явно не са много точни и не могат да се използват за правене на наука.

Дали можем да приемем, че френския превод от 19 век е напълно коректен?

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Иначе сведението за погребалните обичаи може да се разтълкува.

Първо, ясно се вижда че погребалните обичаи са два - трупоизгаряне е трупополагане. Това се потвърждава и от археологията и биритуалните некрополи от ПБЦ. Тоест трупоизгарянията не са славянски, както се твърдеше, а са си български.

Второ, благородниците са били изгаряни. Тоест тази вероятно е причината до днес да не сме открили нито един гроб на български владетел от "езическите" времена.

Трето, обичая с трупополагането явно описва погребенията с ниши, които също са характерни за ПБЦ. Вероятно "подземните гробници" в които са били вкарвани и роднини и близки на умрелия са гробовете с ниши или друг вид катакомби подобни на аланските. И Ибн Фалдан също описва погребален обичай във Волжка България с гробове с ниши.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Този ритуал обаче може да е бил наследен от траките ...

Сега нали се съгласихме, че при идването на българите траките са : 1. Романизирани/елинизирани Особено елита. 2. Приели християнството. –//– –//– 3. Намиращи се в демографски колапс, примесени със сирийци, арменци, готи, славяни.... Отделно римската власт е била безкомпромисна към култове практикуващи човешки жертвоприношения. Няма как такава практика да е оцеляла и да се "влее" в новодошлите българи.

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А простолюдието по селата, пазещо дълго езическите практики и традиции? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Нямат книги" - да, езичници. Ама "вярата на магите"?

Какви са тия култуве и защо да не е било първото?

Има ли вариант да не е нещо конкретно тази вяра, а да е съвкупност от суеверия, каквито ги има в излишък дори и в нашето ежедневие, въпреки 1200 годишното ни християнство?

Баене, гадаене, усурнайсет хиляди ритуала , съпътстващи еньовден, игнажден, заговезни, трифон зарезан и т.н.

Има ли аналогии и ако има, къде са по белия свят?

Например:

при облачно нощно небе - дъжд.

при червеникава луна - баталии, малки или големи

При ярки звезди през нощта - над 30 градусови жеги през деня

И т.н.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Явно трябва арабските извори за българите да бъдат прочетени в оригинал и преведени на високо научно ниво преди да се работи върху тях. В една книжка на Р.Заимова "Арабски извори за българите" превода на същия текст на Масуди е доста по-различен. В него няма "от вярата на магите" а има "са поклонници на огъня". В армията не са споменати жени, а само деца. Описанието на укрепленията с плетовете е съвсем различно и се говори за някакви дървени отвори приличащи на прозорци!? Рум са Византийци. И т.н.

Така напрактика преводите в тая книга явно не са много точни и не могат да се използват за правене на наука.

Дали можем да приемем, че френския превод от 19 век е напълно коректен?

Госпожата едва ли е превеждала от арабски, но пък е много вероятно да го е правела от руски. Само от факта, че "Рум са Византийци" би трябвало да ти светне една червена лампичка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
За да стане ребусът съвсем заплетен, пак в "Накратко за чудесата" Масуди казва, че сред населението на Франкското кралство някои били християни, имало и маги, имало и зиндики, както и такива, които се изгаряли сами. Последното насочва към индийските практики, вероятно към тези на голите мъдреци (гимнософистите), един от които на име Каланос, придружавала Александър Велики и когато се разболял, се самоубил, като се хвърлил в горяща клада. С названието "зиндики" пък в арабоезичните източници обикновено се обозначават манихеите, но по принцип "зиндик" се е употребявало нерядко и с успоредното значение на "зурванист", тоест последовател на неортодоксалния маздеизъм, характеризиращ се с един ключов и различен елемент - обожественото безкрайно време (Зурван Акарана), което било отец на по-стария брат Ахриман и на по-младия Ормазд.

В такъв случай, щом под "зиндик" в арабската литература се разбира манихеи, /може би въобще дуалист/ , то под "маги" трябва да се разбира нещо друго. Според мен трябва да се разграничат понятията зурванизъм и зороастризъм. Но в уикито пише, че под "зиндик" се разбират зороастрийци.

Зиндики (мн ч. занадика, араб. زنديق‎‎, от персидского «зандик» перс. زنديک‎) — интерпретирующий свободно, вольнодум) — термин, обозначавший в средневековой богословской исламской литературе последователей немонотеистических религий, главным образом, манихеев и зороастрийцев. Также применялся по отношению к крайним шиитам, последователям суфизма и му’атазилитам.

Може за арабите мюсюлмани зурванистите и зороастрийците да не са много различими или това да не е твърде съществено и под "зиндик" въобще да се разбира персите езичници и тяхната религия. Тогава може би под "маги" просто се обозначава жреци изучаващи звездите

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А простолюдието по селата, пазещо дълго езическите практики и традиции? ;)

Да, но едва ли са практикували човешки жертвоприношения. Не могат да си го позволят просто. Нямат "свита" , слуги и т. н , които да дадат фира. А и ти знаеш, че римляните не толерират този вид ритуали (убийство на хора) Нали заради това бяха батисали друидите в Уелс. Иначе по селата се е запазило езичеството, но едва ли точно тези изтерзани селяци са предали нещо на Аспаруховите българи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето какво пише ал Масуди за погребалните обичаи на "сакалиба" и "ар-Рус", живеещи в столицата на хазарите Итил:

Они живут в одной из двух половин этого города и сжигают своих мертвецов с их вьючным скотом, оружием и украшениями. Когда умирает мужчина, то сжигается с ним жена его живою; если же умирает женщина, то муж не сжигается; а если умирает у них холостой, то его женят по смерти. Женщины их желают своего сожжения для того, чтоб войти с ними (мужьями) в рай. Это есть одно из деяний Гинда, как мы упомянули выше; только у Гинда обычай этот таков, что жена тогда только сжигается с мужем, когда она сама на это соглашается». (Източник: А. Я. Гаркави, «Сказания мусульманских писателей о славянах и русских», С.-Пб., 1870, с.129)

Редактирано от Drake
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сега ако обясниш и защо Масуди, казва, че и персите били маги. На всичко отгоре той винаги пише за тях с огромно уважение, а не като за някакви езичници.

Освен това интересно защо той изрично описва като магиани и населението на Хорасан. И тия ли са били безкнижни езичници?

Също така защо Масуди разделя тюрките на 3 групи - едната са диви примитивни чергари, други са юдаизирани, а трети са магиани. Само че като описва хазарите, дето уж трябва да са били юдаисти, Масуди всъщност огнен ритуал, извършван от хакана им и не прави никакви препратки към юдаизма. Цитирам.

Да, очаквах нещо подобно...

Само че онези, дето нямат книги (или ghair-kitabi), под книги се има предвид Коранът + Евангелията + Старият завет, не са мюсюлмани, християни, евреи. Това не означава, че бурджан са безкнижни/безписмени в буквалния смисъл на думата, а че не са мюсюлмани/християни/евреи. Понеже не са мюсюлмани, са езичници-поганци, gabr или majus.

Персите и хорасанците били от религията на магите (majus) - ами такива са били повечето преди да приемат Исляма. От гледна точка на мюсюлманин, са били езичници. Освен ако не се открие някаква нова официална религия в Сасанидски Иран?!?

За тюрките - ясно е, че са били езичници (не са мюсюлмани или християни, само някои били юдаизирани - т.е. "имат книги"). Дотук нищо ново под слънцето.

Останалото трябва непременно да се сравни с научен превод от арабски. Ако се превежда през френски или руски, обърквацията ще е пълна.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!