Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)

Нека кажем няколко думи за арменците и християнството - първата държава в света, приела християнството в света през 301 г, по време на цар Трдат и големия арменски просветител и пръв глава на арменската църква Крикор Лусаворич. През 400 г. Месроб Мещроц измисля арменската азбука. Кога арменците са заселват в България, днес има към 10 църкви в 10 различни града. Кое налага да дойдат при нас?Кои са различията между православното християнство и арменската апостолическа църква, която тачи като свои първосветители Свети Тадей и Свети Вартоломей? В общи линии малкото, което знам, е, че арменицте са монофизити, отлъчени от православната църква на Халкедонския събор през 450 г. като отричащи човешката природа на Христос. Основен акцент в арменските църкви е олтарът - ориентиран на изток и без иконостасна преграда, т.е олтарът е открит, като в католическите църкви, като в центъра му винаги се намира изображение на Сурп Азвадзадзин - Света Богородица с младенеца. Отляво на олтара има подобие на нашите владишки тронове - почетно място на проведника, или на епископа, в нашия случай това е епископа на България и Румъния. Често в храмовете им има и паметна плоча на загиналите в арменския геноцид. Основната част е заета от пейки, където сядат вярващите, често в страничните кораби се разполагат параклиси, посветени на различни светии, или място за жените. Прави впечатление липсата на стенописи и малкия брой икони по стените.

Също така ще съм благодарен, ако Аспандиат разясни различията между монофизити, и миафизити.

Редактирано от Aspandiat
  • Потребител
Публикува (edited)

И кое налага тези масови заселвания?

Кажи малко и за различията с православието, и интериора на църквите. Арменците що нямат стенаписи и иконостас?

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Също така ще съм благодарен, ако Аспандиат разясни различията между монофизити, и миафизити.

Отговор на това питане може да получиш от "арменския поп" :grin:отец Бартухимеос:

ВЪПРОС: Арменската църква монофизитска ли е?

Отец Бартухимеос: Благодаря, че сте повдигнали много интересен въпрос. Трябва да отбележа, че това е един от така наречените наболелите въпроси за нашата църква, понеже много църкви имат погрешни представи за учението на нашата църква и са ни преписали неща, които нямат нищо общо с катехизиса ни. Ярък пример за това е монофизитството.

Първо да обясня какво означава „монофизит”. Тя е гръцка дума, която означава „една природа“ (моно-една+физит-природа). Но ни не сме монофизити, а миафизити. Тя също е гръцка дума, която също означава една природа, но думата „миа” означава една и повече.

От пръв поглед се вижда, че между тези два термина няма разлика. И двата означават „една природа”. Но ако погледнем внимателно на думите „моно” и „миа”, ще видим, че има ясна разлика. „Моно” е един, а „миа” един и повече. Ние приемаме, че в Иисус Христос и човешката, и Божествената природа неразделно са обединени в едно тяло, където думата „едно”на старогръцки е преведено с думата „миа”, а не с „моно”. А ако наистина бяхме монофизити, тогава трябваше да приемаме в Иисус Христос или човешката, или Божествената природа, но ние приемаме двете природи неразделно обединени в едно тяло.

За да разберем по добре разликата между „миа” и „моно” ще Ви дам друг пример. Ние приемаме Бог като Един Бог, който в Себе Си е Света Троица. Казваме Бог Отец, Бог Син и Бог Светия Дух, т.е. три отделни същности са обединени в една природа. И тук за думата „една” на старогръцки се използва „миа”, а не „моно”. Много църкви не са успели да улавят тази тънкост в нашето учение и са ни обвинявали в монифизитност.

Превод от арменски: Нерсес Кетикян

Редактирано от “Парекордзагани Цайн”

Редактирано от Drake
  • Потребител
Публикува

Алва, превеждам ти един цитат от Давиденков:

Православната църква изповядва във Христа едно лице (ипостас) и две природи - божествена и човешка.

Несторианството учи за две лица, две ипостаси и две природи.

Монофизитите попаднали в противоположната крайност: във Христа те признават едно лице, една ипостас, една природа.

Въпрос с повишена трудност специално за теб: явяват ли се миафизитите монофизити? :)

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Монофизитизмът е християнска ерес, проповядвана първоначално от цариградския монах Евтихий (378 - ок. 454 г.), ученик на патриарх Кирил Александрийски. Учението добило впоследствие голямо разпространение в Палестина, Сирия и особено в Египет.

Монофизитите проповядвали, че Господ Иисус Христос имал само една природа - божествена (а не две - Божествена и човешка природи). Те вярвали, че Иисус, Божият Син, приел човешка природа, но тя после била погълната от Неговата Божественост, и затова природата на Христа е божествена; въпреки, че притежавало някои човешки свойства, тялото Му било привидно човешко.

Монофизитизмът се оформил като самостоятелно течение веднага след Константинополския събор от 381 година. В Църквата тогава възникнали две противоположни направления: едното от тях подчертавало човечеството на Христа и Неговата подчиненост на Отца, другото подчертавало божествеността на Христа и Неговото равенство с Отца. Тъй като по това време християнството вече било станало доминираща религия, този спор (наричан христологически спор) добил не само богословско, но и политическо значение.

Монофизитската ерес била осъдена на Четвъртия вселенски събор в Халкидон (451 г.). Съборът провъзгласил, че един и същият Син Божий, "съвършен по отношение на Божествената Си природа и съвършен по отношение на човешката Си природа", "истински Бог и истински човек, с разумна душа и тяло, единосъщен на Отца по Божество и единосъщен нам по човечество".

Той е "един и същият Христос" и "Единороден Син", "познаван в две естества неслитно, неизменно, неразделно и неразлъчно".

Тази позиция се противопоставя на диофизитската позиция, че Христос има две природи (δύο, две) - една божествена и една човешка - и е осъдена като еретична на Халкедонския събор в 451 г. Две доктрини могат безспорно да се определят като монофизитски:

- Евтихианството твърди, че човешката природа на Христос на практика е унищожена от божествената, "разтворена като капка мед в морето".
- Аполинарианството смята, че Христос е имал човешко тяло, но че Божественият логос е заел мястото на човешкия разум.

Радикалният монофизитизъм на Евтихий е реакция срещу несторианството и днес се отхвърля както от халкедонските диофизитски Църкви - православната, католическата и протестантската, така и от нехалкедонските източни църкви.

Въпросът за съединяването на двете естества в Господ Иисус Христос бил решен окончателно след смъртта на император Теодосий II (450 г.). Императрица Пулхерия и управляващият с нея Маркиан се обявили против еретиците.

През 451 г. бил свикан IV (Халкидонски) вселенски съборРечник, който отлъчил патриарх Диоскор и определил догмата за съчетаването у Господа Иисуса Христа на двете естества: "следвайки божествените отци, всички единогласно поучаваме да се изповядва единосъщният Христос, Сина, Господа единородният, в две естества, несливаемо, неизменно, неразделно, неотделимо познаваем... неразсичан на две лица, а един и същ Син, единородно Слово на Бога".

Решението на Халкидонския събор не било прието в Египет, Армения, отчасти в Сирия и Палестина. В тези страни еретици монофизити съществуват и до днес.

Монофизитизмът се съхранил в коптската, арменската и яковитската Църкви.

Mиафизитизмът е христологията на Нехалкедонските християнски църкви. Понякога диофизитите смятат миафизитизма за еднозначен с монофизитозма, но това се отхвърля от самите миафизити, които смятат теологията си за немонофизитска и анатемосват Евтихий.

Миафизитизмът понякога е смятан от диофизитите за вариант на монофизитизма, но миафизитските Църкви смятат теологията си за немонофизитска и анатемосват Евтихий.

Към групата на миафизитските Църкви спадат 6 автохефални и 5 автономни Църкви: арменската, етиопската, коптската, сирийско-яковитската, еритрейската, индийската и др.

Монотелизмът е еретично учение, възникнало в началото на VII век под влияние на стремежа на византийските управници да примирят с православието широко разпространената монофизитска ерес, която учела, че Господ Иисус Христос има само една - Божествена - природа. Така раздорите между православните и монофизитите били не толкова църковно, но и държавно бедствие. Монотелитските епископи (сред тях най-вече Кир, епископ на Фазиса в Колхида) внушил на император Ираклий (611 - 641), че съединението между тях и православието може да стане само ако православната църква признае у Иисуса Христа една воля и единно действие.

Монотелизмът е еретично учение, възникнало в началото на VII век под влияние на стремежа на византийските управници да примирят с православието широко разпространената монофизитска ерес, която учела, че Господ Иисус Христос има само една - Божествена - природа. Така раздорите между православните и монофизитите били не толкова църковно, но и държавно бедствие. Монотелитските епископи (сред тях най-вече Кир, епископ на Фазиса в Колхида) внушил на император Ираклий (611 - 641), че съединението между тях и православието може да стане само ако православната църква признае у Иисуса Христа една воля и единно действие.

Накрая император Константин Погонат свикал в Константинопол Шестия (Трулски) вселенски събор, на който монотелизмът бил осъден като ерес. Било определено, че у Иисуса Христа трябва да изповядваме две действия и две воли, при което човешката е подчинена във всичко на Божията воля, без от това да бъде унищожена.

Остатъци от монотелизма се съхранили в у маронитите. Отначало те намерили убежище (от 680 г.) в ливанските гори; по време на кръстоносните походи (1182 г.) учението на монотелитите проникнало на Запад, в Европа. Но благодарение на дейността на папите то не намерило много последователи, макар че съществувало до 1736 г., когато еврейските монотелити се присъединили към Католическата църква. На Изток в Сирия то съществува и до днес.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Значи, ИСТОРИК, преписвал си (копирал си) от Уикипедиа по най-долен и най-безразборен начин. Надил си, надил си... оттук-таме... заприличало на кърпени селски гащи. Защо не даваш цели линкове, а така допълнително объркваш абсолютно невежото ни общество по въпросите на христологията? Защото хорицата нищичко не знаят (не разбират от тази материя). Между другото, това важи и за свещениците, дори за епископите в България, не само за обикновените люде (миряни), по традиция мислещи се за източно-православни.

При съставянето на тукашната си компилация "що е то монофизитизъм" си допуснал сериозна грешка в систематиката на изложението. Стигаме дори до абсурд - информацията от два съседни абзаца взаимно да се отхвърля (опровергава) една друга.

Можеш ли да познаеш къде точно си "адднал" ненавреме и място?

p.s. и както винаги се случва при теб - от бързане и полет на мисълта в най-различни отправни точки (т.е. неразбиране на извършваните действия) за пореден път два абзаца се повтарят, т.е. копирал си, копирал си, а няма кой да ти оправи сигнатурата... Можел да да познаеш кои абзаци ти се повтарят?

  • Потребител
Публикува

Съгласен съм с горното мнение, само с копи-пейст не става, трябва лично обяснение на процесите, а така все едно чета някой зубър.

  • Потребител
Публикува

Алва, какво повече можем да искаме от гимназиални учители?

Ако искаш да разбираш от всичко - върви в университета и се запиши в катедрата на Арменоглу. Не че и той ще ти помогне де, но пък покрай него (може би) ще имаш възможност да се запознаеш с някои и други арменски свещеници по време на някоя конференция, на която за пореден път ще го награждават.

  • Потребител
Публикува

Православната църква изповядва във Христа едно лице (ипостас) и две природи - божествена и човешка.

Всичко е въпрос на терминология, но реалността е една и съща. Християнството е монотеистична религия. Ортодоксалният християнин мисли само за един Бог и все пак се моли на Бога в различните му аспекти, а един езичник, например, мисли за различни еманации на Бога, а се моли чрез тях на Единния Бог. Религиозните вярвания функционират като ключ, тъй като те са своеобразни практически ръководства, а не академични проучвания.
  • Потребител
Публикува (edited)

Да, все общи приказки, и нищо конкретно, а горното направо ме затри.

Абе, тия арменските попове женят ли се?

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

За да станеш свещеник, задължително трябва да си женен преди това. Това важи за Източно-Православната Църква.

При мен в Опсикий служат доста арменци-халкидонити, нежелаещи да се подчиняват на саракините, та от тях знам, че при арменците-григориани желаещите да поемат духовното поприще сами решават дали да се оженят преди това, или ще си карат в безбрачие. Целибата е задължителен само за епископата.

Между другото, защо не прочетеш нещо от Йоан Майендорф? Знаеш ли, в неговата "Единството на Империята и раделението на християните" ще намериш доста отговори на въросите, които те интересуват. Например за дискусиите относно целибата по време на Пето-Шестият (Трулски) Вселенски Събор от 692 г. Той се явява продължение на Шестият Вселенски събор от 680-681 г., но разглежда концепции и от Петият Вселенски събор от 553 г.

Но специално за ААЦ - след 451 г. тя твърде-твърде не се интересува от Съборите под председателството на Константинополската Църква. Единствено през VII век арменците-халкидонити (за известно време) са били повече от арменците-григориани.

Ето ти тук нещо към темата: ВЪПРОСИ КЪМ СВЕЩЕНИКА: Защо безбрачието е задължително за висшите духовници?

ВЪПРОС: Уважаеми дер Бардухимеос, ще се възползвам от любезната Ви покана за да Ви помоля да дадете подробни разяснения за института на целибата (безбрачието). Според спорадичните ми познания целибата в началото не е съществувал (арменските първосвещеници са си предавали властта по наследство), а после за Арменската и Източно – православната църква той обхваща само висшето духовенство, а за Католическата църква обхваща цялото духовенство. Моля за Вашия отговор и предварително благодаря!

Отец Бартухимеос: Благодаря за изключително интересните въпроси, на които с обич отговарям.

Целибата (կուսակրոնութիւն – гусагронутюн) започва още от времето на апостолите. Както ни завещава Свещеното предание на нашата църква, някои от апостолите са били женени, някои – не. Например апостол Филип бе женен, а Павел – не. Така апостолите посвещаваха целият си живот в служба на Бог. Вярно е, че женените духовници също се посвещават в служба на Бог, но безбрачните са освободени от семейните си ангажименти и могат да предоставят цялото си време на Бог.

Иисус Христос също не отрича целибата. В Евангелието на Матей Христос говори за брака и ясно отбелязва: „11. … не всички възприемат тая дума (скопец), но ония, на които е дадено; 12. защото има скопци, родени тъй от майчина утроба; има и скопци, скопени от човеци; и има скопци, които сами са се скопили заради царството небесно. Който може възприе, нека възприеме.” (Матей 19:11-12). Тук Христос счита брака и целибата като дадени от Бог. Бог трябва да дари човека с благодатта за да се жени, а при целибата те са избрани от Бог още от утробата на майките си. Преди човекът сам да избере целибата като духовник, е избран да бъде такъв от Бог.

От времето на апостолите до V век в нашата църква целибата бе избираем. Който желаеше ставаше безбрачен свещеник (կուսակրոն քահանա – гусагрон кахана), който не желаеше, можеше да се жени и да получи висш духовен сан. До официалното приемане на християнството в нашата страна сме имали много епископи арменци, които са били безбрачни. Крикор Лусаворич (Св. Григорий Просветител) бе женен, но когато стана Католикос, съпругата му се оттегли в женски манастир, а той водеше безбрачен живот.

До V век нашите върховни патриарси са били женени и властта се е предавала по наследство, но големият син на Лусаворич например, католикос Арисдагес е бил безбрачен. Т.е. нашите духовници сами са избрали какъв живот да водят, но това не им е повлиявало да заемат по – висш духовен сан в църквата.

Но през 449 год., на църковния събор в Шахабиван бе прието решение целибата да е избираем за духовниците, но само безбрачните духовници ще могат да се издигат до по – висш църковен сан. От този събор до наши дни Арменската Апостолическа църква свято пази този канон.

В Православните църкви е както при нас, т.е. само безбрачните свещеници могат да се растат в йерархията. Но в Католическата църква целибата вече е задължителна за всички духовници.

Превод от арменски: Нерсес Кетикян

http://gantegh.agbubulgaria.org/%D0%B2%D1%8A%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%B8-%D0%BA%D1%8A%D0%BC-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%B1%D1%80%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%B5/#.VZREVqOGCdY

  • Потребител
Публикува (edited)

Да, това са вече по-конкретни неща. Че и човекът с обич отговаря на въпросите.

Да питам също защо арменските църкви нямат иконостаси, и какво е отношението й към изображенията? Защо няма стенописи? Малко към иконокласия ми отива....

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

Да, графе... Безогледно съм копирал.

Искаш линковете? Ето ти ги:

http://www.pravoslavieto.com/inoverie/eresi/index.htm

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%84%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE

Не, не намирам противоречия или повторения в компилацията, която съм натворил.

Като не ти харесва текстът, създай по-хубав. Успех!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!