Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

На проведената родителска среща преди няколко дена с учудване разбрах, че дъщеря ми, която ще бъде в първи клас, трябва задължително да изучава предмет Религия. Беше ми предоставено готово заявление за ЗИП с три попълнени предмета в него - единият от тях е Религия, като и трите са задължителни и аз трябваше да го подпиша.

Интересно ми е следното - кое им е избирателното на тези предмети, след като са задължителни и трите? Как е възможно предметът Религия да е задължителен по толкова брутален и бих казала противоконституционен начин?

Ще съм благодарна, ако някой ми разясни какво точно е ЗИП и дали е редно да нямам право на избор по въпроса.

Не желая темата да се превръща в спор между атеисти и вярващи, за и против вярата и религиите... сещате се :grin: Казусът е съвсем друг. И все пак, разгледайте съдържанието на учебника за първолаците - жития на светци? Сериозно?! Това е като да обясняваш на децата, че да се жертваш/биеш за вярата е нещо хубаво, благородно и морално. Принизяваме се до нивото на джихадистите, буквално.

Не ме разбирайте погрешно, не казвам, че изучаването на тези неща, особено при изявен интерес и желание, е нещо грешно и лошо по принцип. Грешно е, когато се прави с толкова малки деца, които нямат изградено критично мислене и приемат всичко за чиста монета. Както винаги съм казвала, това трябва да бъде право на личен избор! Не може да тъпчеш в главата на човек истории за светци, ако той не вярва, че те са светци и т. н...

Естествено, аз нямам нито времето, нито нервите, нито желанието да оборвам всички родители, които възторжено биха приветствали идеята детето им да бъде индоктринирано по този начин. Но не бих се съгласила да ме задължават да приема това за дъщеря си. Вероучението тихомълком и под сурдинка се пробутва в училищата и аз ще си търся правата до дупка. Предполагам, че не съм само аз.

ПП: Ако админите преценят, че разделът не е подходящ, нека преместят темата. Доста се колебах къде точно да я пусна...

  • Upvote 3
  • Мнения 178
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува (edited)

Глас в пустиня е твоето, моме... Да не говорим, че и тук, във форума, има страшно много хора, които ще са за задължително вероучение. Да казвам ли и за познати младоземни креационисти...в БАН. А за ЗИП-овете- това е безсмислица, като например прилагателното "тунквана" за вафлите. По-просто казано- пълна липса на връзка с главния мозък, хем задължителни, хем избираеми, а най-големия майтап е, че в някои паралелки конкретен ЗИП е единствен предмет в списъка с такива. Егати избираемия, с други думи. Например аз, когато бях ученик, имахме един-единствен ЗИП за целия клас( е, не беше вероучение, история беше). Въобще, вероучението си се налага бавно и подмолно в БГ образованието. И като гледам, нищо не може да го спре. То, като се позамисли човек, наистина май по-добре православно вероучение, поне ще е официално санкционирано това, с което ще се промиват умовете на децата, защото харизматичните и петдесятните църкви вече си практикуват вероучение на неделните училища, а как промиват мозъците на децата там, без да ги питат, не е истина просто. Та пред тоя ужас(видял съм го с очите си), по-добре православие, поне е официалната религия на БГ.

Редактирано от kall
  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

ЗИП (задължително избираем предмет). Лошо няма в предметът Религия (в случая Вероучение).

Проблемът е, че този предмет не трябва да се изучава в първи и втори клас. Дечицата още се учат да мислят; да четат и пишат; структура на изречението, смятане; рисуване и т. нат. Малките дечица са като малките животинки. Те трябва и да играят (да правят зулуми, защото са с най-здравословното кръвно от порядъка 90/50, което предполага неизчерпаема енергия), а не да ги заглависва човек с приказки за Дядо Божи.

Морал и нравствено поведение, както и приказките за Дядо Божи и Иисус Христос - всичко това в къщи. Обикновено повечето семейства направо абдикират от задълженията си по изграждането на нравственото възпитание, мирогледът и характерът на своите деца, оставяйки всичко в ръцете на даскалите. А даскалите, въпреки цялата им методика, са безпомощни. Те не са учили за звероукротители.

Виж, трети и четвърти клас са най-удачните за изучаването на този предмет. Информация от детски Библийки за Господ; дискусии относно доброто и злото; морал, нравствено поведение. Тук вече има място за някакви философски постановки, защото дечицата вече (въпреки всичко) са се превърнали в мислещи деца.

От изучаването на този предмет по нататък (в пети и шести клас) просто няма смисъл. Цивилизацията (покварата на князът на този свят) вече ги е грабнала.

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

А защо този предмет трябва да е задължителен, пита се в задачата. Ако толкова се държи да има такъв предмет, то нека да е СИП, нека учениците сами да си решават в по-горните класове( 11-12), тогава те са вече по-мислещи и ориентирани. Защо трябва да им се промиват мозъците с глупости в ранна и неориентирана възраст, просто не е нужно.

  • Upvote 2
  • Потребители
Публикува

Те това е въпросът. А отговорът разбира се е, че децата няма никога по свое собствено желание да се втурнат да "изучават" вероучение, не и всичките. Затова им го налагат насила. Това е начинът на Църквата да се справи със собственото си безсилие и да попълни поне отчасти оределите си редици.

Всички тук, като мислещи хора, сме наясно, че един такъв предмет няма да направи децата по-отдадени християни/вярващи. Точно обратното може да стане - задължителното изучаване да предизвика отвращение и неприязън, като към всичко задължително. Но въпросът, както казах, е принципен. Правата ни са гарантирани от конституцията и е редно да си ги защитаваме, защото в противен случай все така ще продължава.

Това трябва да е личен избор на родителя, а не държавна политика за...ъъъ... иначе уж светското ни образование.

  • Глобален Модератор
Публикува

Няма страшно в това. Тая дълбока и красива история е в основата на цивилизацията и следва да я изучат. После ще научат и другите неща като пораснат.

  • Потребител
Публикува (edited)

Скоро беше вицът с родителско ... оплакване:

"Имам три етапа в развитието си:

1, Вярвах в Дядо Коледа.

2. Не вярвах в Дядо Коледа.

3, Бях Дядо Коледа."

По принцип - приказките са хубаво нещо, ако се афишират като такива. :grin:

Мисля си, че само организирано с повече родители можете да възразите на управата на училището.

Обяснете им - на уважаваната управа, че религията отдавна е търговия. И ако искат - спокойно могат да въведат предмет "Икономика на шашмата" като ЗИП. Поне от малки децата да се научат, че ще ги лъжат на едро!

В училището трябва да се преподават достиженията на НАУКАТА, а не да се проповядва ... за по-нататъшна принадлежност към групи с промити в неграмотност мозъци.

...

Да добавя виц на деня:

http://nauka.offnews.bg/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8_1/%D0%92%D0%B8%D1%86-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%8F-6-%D1%81%D0%B5%D0%BF%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B2%D1%80%D0%B8_20107.html

...

Редактирано от Малоум 2
  • Upvote 2
  • Потребители
Публикува

Аз съм за това да се изучава религия. Но не и в началното училище. Как е възможно на дечица, които тепърва ще се учат да четат, да им обясняваш философската и историческа страна на материята?! Те приемат всичко буквално.

Мястото на религията е в гимназията, поне в училище. А възпитаването в християнски ценности и морал си е вече право на избор на всеки родител. Аз лично нямам намерение да позволя да бъде обяснявано на детето ми, че моралът идва от християнството, което автоматично означава, че всички нехристияни са по-лоши. Това е абсурдно. Хората са добри или лоши и това не зависи от вярата им или липсата й.

Религия - в гимназията :)

Наистина е търговия. Едва ли някой си въобразява, че са се загрижили за децата.

  • Upvote 2
  • Глобален Модератор
Публикува

Да, може би по-късно. Но който не познава собствената си културна традиция е слаб. Като народ, общество и държава.

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

kall, в РБ официална религия няма.

Ето от Конституцията:

Чл. 13. (1) Вероизповеданията са свободни.

(2) Религиозните институции са отделени от държавата.

(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.

(4) Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели.

Друг е въпросът доколко задължителното обучение по религия в държавно училище не противоречи на ал. (2) от горния член.

Ама керванът си върви...

Но политиката, която Божо Мощите прави с разните базилики-бъзици, е в разрез с ал. (4). И никой не се обадил на КС. Опа, гражданите нямат право да сезират КС...

Тъжна родна картинка...

КГ125, ако някой ще обучава детето ми на "културна традиция", каквато я сервират Божо Мощите и Талибанът в расо/Витрината с ролексите, просто ще му забраня да посещава тези часове.

Редактирано от Perkūnas
  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

Да, може би по-късно. Но който не познава собствената си културна традиция е слаб. Като народ, общество и държава.

КГ, часовете по литература и история в гимназията се използват предимно за това - утвърждаване на културни традиции, възпитание на патриотизъм и т.н. Естествено всичко така, както го разбира някой си.

В българските училища тези предмети рядко се използват за изграждане на умения за четене с разбиране, критично мислене, анализ на различни източници на информация, сравнителен анализ и други преносими умения, които биха били полезни на подрастващите във всяка една сфера от бъдещия им живот, отвъд това коя е баба Илийца или на колко морета е била България - едно, две или три.

Културата и традициите са хубаво нещо, но не може всичко в образованието да се върти само около тях. Специално в случая, религията няма място сред ЗИП-овете нито в първи, нито в който и да е клас. СИП който иска да изучава, но едва в гимназията.

  • Upvote 4
  • Глобален Модератор
Публикува

Не, този член от Конституцията не забранява преподаването на религия.

Интересно, а отде накъде решихте, че Божо ще ви преподава по "традиция"?

И в края на краищата, за какъв дявол е нужно на човек да изучава и физика? И история... И без Война и мир ще мине.

Всъщност без всякакво образование е още по-добре. Свобода от ранна детска възраст.


Всъщност, това не забранява изучаването на религия точно тъй като не забранява и изучаването на история.

Изобщо затова ще ни яхат ислямците...

  • Upvote 1
  • Модератор Военно дело
Публикува

Религията въвежда най силния морален коректив на един човек, и изучаването и е задължително. В съвременната западна морална система няма греховни неща, има непозволени от закона, но ... само ако те хванат. Тоест, ако човек върши гадости, единствения проблем е да не го залови полицията и да не го осъдят. При религията, независимо дали християнство или ислям се казва, че Бог вижда, всичко и навсякъде. Ако човек извърши грях, той може и да успее да се скрие от закона, но от Бог не може, защото Той вижда всичко. Това в много по голяма степен възпира хората да вършат простотий, отколкото закона, където винаги има вариант "аз ще го направя и никой няма да разбере".

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)
Фружине, напълно си прав за моралния коректив, но затова си има семейство и църква, а училището е да разпространява грамотност.
за съвременната западна морална система напълно бъркаш.
в Германия, въпреки че броят на атеистите се увеличава, в неделя пред църквите в моя квартал е пълно с хора! За благотворителност и самодейност в църковните общини изобщо няма да ти обяснявам, защото всякакви сравнения с България и БПЦ са невъзможни!
В Германия няма да видиш пастор или кюре да освещава магистрална детелина. Прави си сметка моралната система къде каква е.
Редактирано от Perkūnas
  • Upvote 2
  • Потребители
Публикува

Фружине, напълно си прав за моралния коректив, но затова си има семейство и църква, а училището е да разпространява грамотност.
за съвременната западна морална система напълно бъркаш.
в Германия, въпреки че броят на атеистите се увеличава, в неделя пред църквите в моя квартал е пълно с хора! За благотворителност и самодейност в църковните общини изобщо няма да ти обяснявам, защото всякакви сравнения с България и БПЦ са невъзможни!
В Германия няма да видиш пастор или кюре да освещава магистрална детелина. Прави си сметка моралната система къде каква е.

Тук морала е само на приказки и показност, когато се опре до действия най-често се изпарява яко дим.

Иначе по темата чисто педагогически, критичното мислене при децата се развива напълно след 12-та год. и преди това трябва доста внимателно да се подбира как да се поднасят нещата.

  • Потребители
Публикува

Еми тогава да започват първи клас на 12?

Не, но специално за религията в училище може би ще бъде най-добре да започва именно от тази възраст.

  • Потребители
Публикува

Българското образование от няколко десетилетия се е превърнало в печатница на дипломи за потенциално безработни специалисти. Българското образование тръгва от килийните училища, където преподават свещеници и монаси. Въпреки че често самите преподаватели в килийните училища не са имали икономическа възможност да получат добро образование именно оттам тръгват големите имена в българската история и култура.

После дойде едно друго време, когато вероучението беше махнато от учебните програми, а учениците бяха обучавани на хедонизъм, но след това те трябваше да живеят в западаща държава с празни магазини и режим на тока.

Какво се изгуби в този промеждутък? С идването му изчезнаха класиците в българската литература. След него остана чалгата като масов обществен вкус.

Ако видите поведението на хлапетата примерно в Австрия и нашите келеши ще откриете голяма разлика и тя съвсем не е в полза на българчетата. При все че австрийчетата се развиват при висок стандарт и задоволеност. Те са богати, но тихи и скромни, а нашите са бедни, крещящи и демонстриращи лошо възпитание.

Как се получава така, че в условията на чуждо потисничество българската образователна система е изградила големи личности? Как се получава така, че в богати страни децата не са развиват като разглезени келеши? И как една свободна, но бедна България е успяла да формира една толкова разхайтена младеж?

Вероучението не е просто някакъв преразказ на Библията като за деца. То формира морал на просперираща нация. Показателно е, че дори Сталин виждайки през ВСВ катастрофалните последици причинени от войнстващия атеизъм е принуден да позволи да бъдат отново отворени черквите.

Има много народи, които са по-напред от нас. Но те биологично по-нищо не се отличават от българите - нямат нито повече ръце, нето повече пръсти, нито повече глави, нито повече сърца. Това, което ни отличава от тях, е че загубихме морала на една просперираща нация, който се формираше от вероучението.

  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

Хмммм. И ако в един клас има православно, протестанско, мохамеданско, будитско, еврейско дете, коя религия ще се обучава???? :hmmm: :hmmm: :hmmm:

  • Глобален Модератор
Публикува

В миналото е било тъй - всяко на своята, като му се обяснява и чуждата. И че с ценни всички.

http://dveri.bg/94duw


Галахад, да ти напомня, че училището е светска институция...

Това не значи, че не трябва да запознае децата с религията, създала Европа.

  • Потребители
Публикува

Защо даже да не се почва още от детската градина ;)

Детска градина привлича деца с цитати на Мохамед


В миналото е било тъй - всяко на своята, като му се обяснява и чуждата. И че с ценни всички.

http://dveri.bg/94duw


Това не значи, че не трябва да запознае децата с религията, създала Европа.

Тя и сега го запознава в часовете по история.

  • Upvote 1
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!