Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Потребител
On 4.03.2016 г. at 13:59, ISTORIK said:

Военната неадекватност на априлското въстание му придава вид на чиста авантюра. Балансът между героичност и страдания е твърде деликатен. Поради преобладаващите в него страдания и мъченичество, смърт и пепелища, то изглежда не толкова като военно начинание, а по-скоро - като масово заколение на мирно цивилно население.

Планът на неговите ръководители е то да предизвика външна намеса чрез подтикване на турците към зверства и кръвопролития. Моралният проблем, който въстанието повдига е този: доколко е оправдано повеждането на смърт и заколение на военно неопитни хора.

Априлското въстание е първата плочка от "доминото" от последствия, които довеждат до нашето Освобождение. То успя да сполучи именно поради своята несполука. И в това е неговата голяма заслуга.

 

 

Априлското въстание 1876г., си е точно едно осъзнато, целенасочено и искано от българските революционери трагическа обречено заколение...Това е колективен, саможертвен политически акт...

 

Затова ДЪЛБОК ПОКЛОН ПРЕД СМЕЛОСТТА И САМОЖЕРТВАТА НА ОРГАНИЗАТОРИТЕ НА АПРИЛСКОТО ВЪСТАНИЕ!

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 863
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Трудно е да се каже какво точно са очаквали. Предполагам и те самите не са били съвсем наясно. В мемоарите си някой може да казва какво ли не, но какво е мислел в момента... божа работа.

Вероятно все пак са се надявали на някакъв успех, може би блазнейки се от Херцеговина.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Е, от чисто военен аспект Априлското въстание е потушено твърде скоропостижно....При това, в повечето случаи при сраженията не се е налагало да влизат редовните турски части...дори вилнеещиите убийци от башибозука са били достатъчни....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=864:im&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

Интересно изследване.За съжаление не са посочени изворите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, resavsky said:

http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=864:im&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

Интересно изследване.За съжаление не са посочени изворите.

Прочетох го първи път, ще го направя втори и трети, но като първо впечатление: слабостта на този текст е от липсата на извори, прав си; особено някои места са много тънки и се късат по тази причина, ето цитирам едно такова, в което авторът е принуден да пише повече белетристика, отколкото история, липсват му документи и солидни доказателства, затова е пуснал иглата на въображението и шие с нея. Въпреки всичко, като цяло, в този текст има много хляб за историците, според мен, ценен е. Най-вече с доброто познаване на хората, обстановката и силно развитата интуиция на автора да намира логиката в последователността на фактите - една много солидна и правдоподобна хипотеза, на която съм склонен да приема за възможна до голяма степен. Още повече, че в дебата в темата дотук, достигнахме до много близки до неговите заключения.

Въпросният цитат, койте се крепи единствено на въображение и логика, но няма никаква опора в извори:

"Да отнесем мисълта си отново към Величка Хашнова. Аз споменах, че тя е получила писмо от троянеца Ганко Маринов Лисицата, че на 25 декември Левски ще пристигне в Ловеч и още по-точно, че ще пристигне у тях. Тя чака сутринта Левски да дойде у тях, но го няма. Чака го до обед да дойде, но също го няма. Чака го вечерта - също го няма. Чака го цяла нощ, но няма Левски. Идва 26 декември. Чака го сутринта, но Левски не идва. Чака го до обед, на обед, Левски пак не идва. Чака го до вечерта, на самата вечер, но Левски пак не идва. Тя губи вече търпение и вечерта, по тъмно, решава и тръгва към кв. Дръстене. А той е на разстояние повече от километър. Среща се е Никола Сирков и му казва: „Преди получих писмо от един троянец, че Левски на 25 декември ще дойде в Ловеч и по-точно у нас. Чаках го цял ден, но не дойде. Чаках го цяла нощ, но пак го няма. Тая сутрин го чаках, няма го. Чаках го до обед, на обед, но няма Левски. Чаках го цял следобед до вечерта, но Левски пак го няма. Па реших да дойда при теб, като член - съзаклятник, да ти кажа, да ти се оплача. Да не би да е станало е него нещо лошо? Да не би турците да са го убили? Да не би да се е затрил някъде?“ А той й казва: „О-хо, Левски дойде още снощи у дома. Беше много късно. Първата му дума, като влезе, беше: „На никого да не казвате, че съм дошъл!“ През нощта правихме това-онова и днес следобед замина за Търново, но каза, че ще се отбие и ще преспи в Къкринското ханче. Но това, като изключение, като на вярна съзаклятничка на революционния комитет, го казвам само на теб. На никой друг това няма да го казвам. Няма да го казваш и ти“.

След това Величка се връща, отива в конака и казва на каймакама: „Нали бях ви обещала, че ще ви помогна да заловите Левски. Научих от Никола Сирков, че Левски снощи е дошъл късно у тях, че днес следобед той е заминал за Търново и че тая вечер ще е в Къкринското ханче, където ще преспи“.

Приятно изненадан, каймакамът извиква онбашията Юсеин Бошнак и му нарежда веднага да събере 15 души конни заптии, в които, макар да им се полага нощна почивка, да бъдат онбашият Али чауш и Асан Оджоулу. След като се събират и оседлават конете, каймакамът им казва: „След продължително търсене най-после имаме приятния шанс да заловим тоя опасен Джин-гиби - Васил Левски, който тая нощ е в Къкринското ханче. Като заптии бъдете на ниво. Като отидете при Къкринското ханче, за да го изненадате, ви препоръчвам да се представите, уж че сте търговци и че карате добитък от Плевен, че сте много изстинали и искате ханджията да ви отвори, за да се стоплите. Като ви отвори, ще влезете и още заспал ще го заловите. И още. Ако се наложи да гърмите, ще гледате да не стреляте на месо, защото аз го искам непременно да е жив. Пожелавам ви успех. С вас е славата на Аллаха и силата на Мохамеда. Бегом!“

Акцията е сполучлива и Левски е заловен. Поп Цоко, по някакъв начин се научил, че Левски е заловен, казва това нещо на Никола Сирков. Ето как стигаме до истината за заболяването на Никола Сирков. Да, той пребледнява, три дена, по думите на Мария Сиркова, синията не се е слагала нито за закуска, нито за обед, нито за вечеря. И още. По цял ден ходел като замаян, пушел и пиел мастика. И то защо? Защото Сирков осъзнава, че е сбъркал, че не е спазил думите на Левски: „На никого да не казвате, че съм дошъл!“ Сирков се чувства вече като косвен предател на Левски. Той е чувствителен, честен и не може да се помири с това нещо. Сложил вината на сърцето си, той се разболява."

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Между другото Левски посещава дома на Величка Хашнова във фаталния ден.Това е безспорно доказано.В тази част изследването е некоректно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, resavsky said:

Между другото Левски посещава дома на Величка Хашнова във фаталния ден.Това е безспорно доказано.В тази част изследването е некоректно.

Така е, това сме го дискутирали в детайли, няма противоречия - Левски минава през Хашнови във фаталния ден.

Две неща като принос в цитирания материал от книгата на Дочо Дулев: идването на троянския куриер Ганко Маринов и срещата му с Величка, което досега не бяхме включили във фактите около предателството, и акцента на Дулев върху отговора на Левски на писмото, в което Ловчанския комитет го уведомява за трите подхвърлени писма, писани уж от поп Кръстьо:

Първо: идването на куриера и нощуването му у Хашнови, цитат от Дулев:

"Тук е необходимо да се подчертае, че това писмо е на Троянския частен революционен комитет, но със знанието на Левски.

Изниква въпрос: Кога Ганко Маринов е отишъл в Ловеч? От редица спомени на Никола Сирков, на дядо Петър Попов от с. Къкрина, свидетел на залавянето на Левски, на Христо Цонев Латинеца, съдържател на Къкринското ханче, се вижда, че Левски е дошъл последния път в Ловеч на 25 декември. Необходимо е да се знае, че тоя 25 декември е бил понеделник. Следва, че Ганко Маринов е пристигнал при Величка на 23 декември, т.е. в събота. Разстоянието от Троян до Ловеч е 35 км. В тоя студен зимен ден, при тогавашния примитивен път, това е тежко пътуване. Ганко не е можел да се върне веднага и е останал в неделния ден у тях да се почине. Като се има предвид, че Ганко е член на Троянския революционен комитет, а, от друга страна, Величка е член на Ловешкия революционен комитет, то следва, че двамата, от породено любопитство, са имали оживен разговор през целия неделен ден.

Така настъпва 25 декември (понеделник) и тя изпраща Ганко за Троян. Необходимо е да се подчертае, че на тоя 25 декември в Ловеч никой не е знаел, че Левски ще пристигне там, освен Величка. Тя изпраща Ганко за Троян и след това веднага отива в конака и донася, че Левски на тоя ден ще пристигне в Ловеч. По съобразителност тя не дава писмото на турците в конака, не споменава и името на Ганко, защото в противен случай те ще арестуват тоя Ганко, с което членовете на Троянския революционен комитет ще се сетят, че Величка го е предала, и ще й отмъстят. Доказателство за това е фактът, че с връщането си Ганко не е арестуван. Тя вероятно е казала, че непознат за нея комитетски куриер е придошъл отнякъде, пътьом се е отбил за малко при нея и й е казал, че Левски ще пристигне тоя ден неизвестно откъде в Ловеч."

Второ: писмото на Левски, цитат от Дулев:

"И веднага пише писмо на същия (Величка пише писмо до Левски), в което му съобщава как намерила зад портата си писма, какво пишело в тях, неговия псевдоним ... и му го праща по Никола Сирков.

Левски получава това писмо. Доказателство за това е писмото му до Величка от 12 декември 1872 г., в което пише: „Току да тръгна за градът Ви, получих писмо, в което ми са бележи, че са биле подхвърляли в някоя къща писма с моя подписка... Писмено да ми дадете за тия писма, които са писани от Вас...“

Но в това писмо ни впечатлява следното: Писмото е до Величка, т.е. тя е в единствено число, а Левски пише „...тия писма, които са писани от Вас“, т.е. „Вас“ е в множествено число. Но да се вгледаме по-съсредоточено. Думата „Вас“ е с главна буква. То ще рече, че е учтива форма. Като махнем учтивата форма, текста ще го видим в неговата реалност, т.е. „...тия писма, които са писани от теб“.

Тук виждаме колко той е прозорлив, колко е досетлив. Да, Левски осъзнава, той се досеща, че тия писма, пуснати през нейната порта, или са неверни, или си ги е спуснала Величка.

Затова той сваля доверието си към нея и пише: „...колкото писма, пари, вестници, и всичко, каквото има оставено във Вас,... да се пренесат у Николча“. (Никола Сирков - Д. Дулев)

Тя изпълнява това негово нареждане и пренася архивата заедно с писмата у Никола Сирков.

Ще е необходимо да проследим по-нататъшната участ на тия писма. Левски идва последния път в Ловеч у Никола Сирков. Сирков, нареден от Левски, скришом, взема самара на коня от яхъра на дядо Иван Крачола (той е втори баща на Никола Цвятков, с който Левски ще отива за с. Къкрина, и е съсед на него), двамата го разпарят от вътрешната страна, изваждат сламата, пъхат в него архивата заедно с писмата, зашиват го отново и Никола отново занася самара в яхъра на дядо Иван.

Само тези две попадения да са в книгата на Дулев, те са ценен принос, но не са само те, по-късно ще се спра и на други.

Идването на куриера коренно променя цялата картина, това означава, че още на 23 декември Величка знае за пристигането на Левски, първа в Ловеч. Второто, обръщението Вие, вместо вие в мн.ч. на пръв поглед може да изглежда дреболия, но всъщност не е, а е много важно откритие. Въобще, по принцип, писмата на Левски се четат и цитират много фриволно и невнимателно, а той е бил пунктуален и извънредно държащ на израза си човек - всяка думичка и запетайка в неговите писма има точното си значение. В конкретния случай, обръщението с Вие към Величка коренно променя цялото досегашно тълкувание на историците, че писмото се обръщало към всички дейци на Ловчанския комитет, в писмото Левски се обръща директно към Величка Хашнова и това означава посочване с пръст в предателство и лъжа, това обяснява и категоричното му нареждане цялата архива да се пренесе от скривалището у Хашнови при Сиркови.

Мисля, че този нов материал от Дулев е достатъчно основание, да рестартираме още веднъж анализа на фактите около предателството на Апостола. В следващ постинг, за да не претоварвам този с информация, ще синтезирам всичко съществено, написано от участниците в дебата по тази тема, за да имаме база. Специално се обръщам към Стаски, ако чете това, с молба да се включи, той е най-навътре в темата, казвам го не като комплимент, а като установен от мен факт.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Киров веднага ще ги възразят:ако Левски е убеден / или поне има сериозни съмнения/ че Хашнова е предател защо отива в дома и?Това би било самоубийствено.Иначе не съм убеден че Хашнова знае  предварително за посещението на Левски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 14 минути, resavsky said:

Киров веднага ще ги възразят:ако Левски е убеден / или поне има сериозни съмнения/ че Хашнова е предател защо отива в дома и?Това би било самоубийствено.Иначе не съм убеден че Хашнова знае  предварително за посещението на Левски.

Отива, за да потърси липсващите пари и някои липсващи книжа от архива, това сме го обсъждали в детайли, ще се види като публикувам извадката от репликите ни в тази тема. Той обаче минава през Хашнови, не нощува там. За да се види как е вървял в общи линии дебата ни около фактите, ето:

(специално като отговор на въпроса ти, защо е отишъл у Хашнови, съм подчертал мнението на Стаски, той по-добре от мен го аргументира)

Б. Киров: Левски не ИМ вярва на всички и затова нарежда да прехвърлят нещата у Сиркови. След като НЕ ИМ ВЯРВА, ще остане ли последната нощ да спи у Хашнови, дори там да е останало нещо? Освен това, Цветков е комшия на Николчо, а е трябвало да се подготви самара на коня, да се пришият писмата и документите в него - ще ходи ли Цветков да прави това до Хашнови? И защо Левски да прекарва последната си нощ при Величка, щом дори писмата не иска да са при нея?

resavsky: Казах, че преди да тръгне за Къкрина се е отбил при Величка.....

Б. Киров: Едно е да се е отбил, това го приемам, както се вижда от поста ми към Ресавски, друго е да е тръгнал от там. Ако се е отбил само да прибере нещо от нея, защо трябва тя да знае откъде ще мине и кога тръгва, след като й няма никакво доверие очевидно. Ако е останал у Николчо, то николчо и Марийка вече са доверените лица.

resavsky: Защото Цветков може да се е изпуснал къде ще спят не Левски.

Б. Киров: Може да е постъпила информация и от Сиркови, защото е най-вероятно те да знаят къде ще нощува, щом са доверените му лица. А не Хашнова.

1. Заинтересованите - много са, няма смисъл да стоим в този най-широк кръг.

2. Знаещите - Никола Сирков, Латинеца, Цветков, евентуално Хашнов, но под въпрос; всичките, без Хашнов, са по линията на Христо-Иванов Големия, той е отговорник за канала Ловеч-Русе и неговите хора са единствената линия, по която Левски се движи, докато е около Ловеч; всички останали са компрометирани.

3. Можещите - Латинеца, Сиркови и Хашнови (под въпрос)

Споделям напълно мнението на Стаски, че провала идва по линия на Христо Иванов-Големия, не казвам, че е той. И още - Левски в тази ситуация е поставен в позиция, подобна на тази, когато върху шахматната дъска от едната страна има много и силни фигури, които си взаимодействат, а от другата само един цар без прикритие. Всеки, който играе шах ще ме разбере.

Следователно, господа, поне трима оставаме на мнение, че Левски е бил предаден в Ловеч, и то преди да бъде заловен в Къкрина, при това с точност: Ресавски, Стаски и Киров. Затова ви предлагам, тъй като Гербов ни изостави, да се опитаме да продължим разговора си в тази посока поне още малко, докъдето ни стигнат силите. Каня и другите колеги от форума, ако имат да споделят ценни мисли в тази посока, да го сторят.Както ви писах по-горе, моето мнение е, че потенциално можещите да го извършат са трима или четирима - семейство Сиркови (Марийка и Никола), Латинеца и някой от Хашнови (под условие, защото въпреки че са имали контакт последния ден с Левски, те са от кръга на заподозрените от Левски, след като им нарежда да предадат всичко у Сиркови, и едва ли би рискувал той лично да им посочи маршрут и място); Ресавски изказва теза, че Никола Цвятков може да се е "изтървал" пред Хашнови, но защо да го прави? Самият Цвятков не може да се раздвои на две, за да изтича в конака и едновременно да ходи с Левски. Латинеца е имал тази възможност. Сиркови също.

Стаски: Христо Иванов както и преди съм писал е човека който запознава ловешките младежи с Левски. Самия Христо Големия препоръчва на Апостола Марин Луканов като добро момче, Мария Сиркова също твърди, че запознанството и с дякон Левски е именно чрез Христо Къкринчанина. В своите спомени сам твърди, че преди идването на даскал Ковачев в Ловеч, града е бил заспал. Познатите на същия стават най-близките на Левски.Това е човек контактен с буен нрав. Ловеч, а не някой друг град става столица на ВРО, именно заради Ловчанлията.

И в по-горни постове съм писал, че Христо Големия е човека организирал му канала за Търново, на местна почва това прави първия му братовчед Никола Сирков. С кого заминава Левски към Къкрина? С Никола Цвятков /които е пък доведен брат на същия/. Може още да напиша, но...за сега това стига.

Така Маринчо поп Луканов е злоупотребил с парички във времето от бягството на Иван Драсов след злополучното убийство на Никола /ратая на Денчо Халача/. Драсов сам заявява АЗ БЯХ ВСИЧКО и писма пишел и т.н. до залавянето му от ловешкия каймаканин Хасан /по думите на Д.Пъшков, потурчен грък или от островите/. Парите са отивали във Ловеч за оръжие 2,5-3 лири за револвер. До колкото не ме лъже паметта са внесени 40 бр. Злоупотребата му е разкрита, вероятно с помощта на поп Кръстьо и след пускането на свобода на Величка Хашнова /дали е имало разпит на нея, няма кой да ти каже/ и е издадено тескере с което заминава за София да види брат си. От спомените на Д.Пъшков става ясно, че Величка наистина е посетила затворниците.

Да не забравяме, че ловешките дейци стоят близо 2 седмици като на хотел при ловешкия каймаканин /виж Д.Пъшков/.Дали са дали сведения пред софийската комисия е твърде спорно. Осъдени на заточение в Диарбекир, се оказва, че Марин получава няколко пъти пари, при условие както и негодува Анастас поп Хинов бил беден като църковна мишка. По време на заточението са на лек режим и след близо 3 години успяват с помощта на кюрди да избягат заедно с Пъшков.

След Освобождението, когато излиза Паметник на свещенодякон Левски във в-к Славянин, поп Кръстьо изпраща материали на в-к Марица /мисля тогава под редакцията на Петко Славейков/ за да покаже истината. Кацев-Бурски през 1925 година разговаря със Стоян Куюмджията които си признава, че по време когато окръжен управител е бил Марин Луканов, е иззел документите, тефтерите т.е пощата на попа за в-к Марица. Документите са изгорени.

Марин поп Луканов е знаел, къде във Ловеч нощува Левски. При него, при Сиркови и при Христо Латинеца /виж тефтерчето на Левски/. Ако са издадени и тримата не би било трудно на турската полиция да знае къде да търси. През месец май Латинеца наема ханчето на Генчо Главанака /мисля, че беше/.По това време е имало и други ханове в Къкрина не е бил само на Христо Цонев, но от друг извор разбираме /домакина на другия хан /, че през нощта на залавянето турската полиция обгражда само това на Латинеца.

Доста факти има които не са за пренебрегване, самото залавяне като събитие не виси само във въздуха, то си има и предистория. Така, че нямаме право да го отделяме от другите случаващи се събития.

resavsky: Значи Марин Поплуканов от доста време е задържан в София и не може да носи конкретна вина за залавянето на Левски.Действията му след 1878 г. са друга работа.А Полуканови на са били чак толкова зле финансова.Гечо Хашнов /съпругът на Величка / има дюкян и т.н.Христо Иванов Големия пък съвсем няма мотив и възможност да предаде Левски.

Стаски:  Друго, Левски изпраща писмо на Христо Иванов с послание, че Димитър предава всичко и който го познава да спи по приятели. Да, обаче Христо не се крие, виждаме го как посреща Левски заедно с братовчед си и доведения си брат когато ги водят в Търново, че дори и опит за освобождение прави /което за мен е измислица/.

resavsky: Е каква е твоята теза - Големия чрез брат си е  предал Левски?

Стаски: Аз не говоря за мотив, а за конспиративни грешки който са допуснати и от Христо Големия. От шифрованата телеграма така известна на всички, може да се коментира, че Марин е казал нещо, а после го отрича.

И не на последно място искам да спомена и момента с подхвърлените писма, дело на предателя за когото Левски е 90 % сигурен, кой е! Всички или сам някой......

Злоупотребата на парите не се отнасят към предателството, те само са отбелязани от Левски, предателя е човека с писмата.....ако има такъв или просто опит Величка да махне всичко компрометиращо от нея и семейството и.

resavsky: Между другото какви са доказателствата за съществуването на тези подхвърлени писма.Освен думите на Велчика Хашнова просто никакви.

Стаски: О, не!!!! Тезата ми е следната: Марин Луканов е казал нещо пред комисията и после го отрича. През това време идва писмо от Л.Каравелов, Левски да вдига въстание, с което той не се съгласява. Изпратени си двама човека от Търново: Христо Караминков към Ловеч и отец Матей към Сливен и Ст. Загора. Отчето намира Левски където заедно с него отиват в Карлово, заподозрян какво се бави в града, той е принуден да го напусне, като оставя бележка от къде да мине и къде да дойде /виж Хр.Иванов/. Такова писмо с препоръки Левски получава и от Ловеч /по памет цитирам писмо до Хр.Иванов от Левски : Всичко което си пратил през Алиа Селевли получих и разбрах. Също и от о.Матей/ . От двете места той получава инструкции, като проблема е Ловеч. Както и преди съм казвал Никола Сирков е човека заел се прехвърлянето му към Търново /вж М.Сиркова/. Както и е доказано от В.Боянов "Левски и Ловеч" Левски се крие по лозята в колибите, времето е било необичайно топло /вж Унджиев/ близо 2 седмици. Не ходи при никой, единствено при последния си ден престой посещава Величка Хашнова и Никола Сирков. След като близо 2 седмици той е около Ловеч и не е заловен, значи турската полиция не е знаела, че той е там, но все пак го е очаквала и то близо месец преди това /вж телеграма от 1 дек 1872 година/. Левски напуска Ловеч през стратеш, а Никола през махала Дръстене, като задължително се е минавало през кръчмата на Добри механджията да пие едно за из път. Събират се на Пази-мост, където срещат едно заптие /вж. протоколи от разпити/пита Никола на къде отива, той му казва, след него идва и Левски преоблечен като турчин, казват си нещо, което Никола не чува /за това и после всеки път разказва различни неща/ и си продължава пътя. Дори да е казал Аз съм Левски не ме ли познаваш /в което се съмнявам/, трябва да кажем, че Левски е вече заловен и то две седмици преди това при Хършова. Които е воден в София, където се оказва, че е обикновен турчин на име Осман. Да де, но това заптие от къде да знае, че този не бил този. За това по-скоро на майтап го е приел. След като пристигат при Латинеца, от разпита на Никола Цвятков става ясно, че Левски не е бил спокоен, а напротив дори му задава въпроса : Никак ли не си ходил в Търново? и т.н и тн....

Бележката с инструкциите това е грешката на Христо Иванов, за което едва ли би си признал, че именно от добрина е направил голяма грешка като се е доверил на Ловешките си роднини.

В един спомен се разказваше във връзка с Априлското въстание и криенето му в скривалището при Величка, че Христо на времето, т.е след разгрома на въстанието е искал да убие една жена от Ловеч заради предателство. Това мисля, го пише Д.Греков /близък на Големия/ . Дали е Величка или някоя друга не става ясно.....

resavsky: Откъде турците могат да са сигурни че Левски ще стане да тръгва през нощта?И откъде са сигурни че ще остане да спи точно в Къкрина.Ханове има във всяко село между Ловеч и Севлиево  а и между самите села.Сега това излизане на Латинеца чалко преди турците да обградят хана е обект на немалко спекулации но истината е че по това време турците би трябвало да са в самото село.А и едни момент който май пропускаме:не е заградено цялото село каквота е обичайната турска практика а единствено и само  хана на Латинеца.Съвсем точна информация трябва да са имали.

Стаски: Благодаря, за добавката. Защо три часа? Ами защото късно са уведомени, а случайно ли е Никола Цвятков да иска да тръгват по-рано? Кой светва първи в ханчето....по неговите думи....именно той, бил гладен и да хапне. А излизането на Христо Латинеца, минути преди да заобиколят ханчето? И сега полицията прави акции призори. Трябва им жив, а не като Ангел Кънчев да се самоубие...

Б. Киров: откъде последно тръгва Левски, от къщата на Сиркови във Вароша, или от тази на Величка?

resavsky: Според мене от къщата на Хашнови като Гечо Хашнов дори ги придружава до края на Ловеч.

Стаски: от къщата на Величка

Б. Киров:Ето какво пише Левски на 12.12.1872:

[Да ви кажа] защо исках да дойда: колкото писма, пари, вестници и всичко каквото има оставено у Вас и у председателя [ви] тайни работи да се пренесат у Николча [Сирков], че или аз ще премина да ги взема, или друг ще проводя да ги отнесе, дето събираме вече всичките работи [ЦК в Букурещ], защото времето заповядва.

У председателя има пари, пренесени от други комитети. По-преди ги исках, а той ми писа, че ги употребил за ден-два в своя работа. Той не е ли чел устава? На комитетската парà минутата се не знае, кога[то] ще се поиска! Сега, както казах: пари, писма и пр. да се занесат у Николчови и всичко от днес нататък кой каквото има с мене у Николча да [го] оставя. Оттам ще и [да] получава. Занапред не трябва да го питате отде приема и закъде изпраща. Мои неща, ако дойдат до Вас отнейде, няма да разпечатвате. Писма и пр. недейте бави, а ги предавайте в същото време нему.

Това за мен е достатъчно доказателство, че архива е взет от Сиркови, а не от Хашнови. Левски няма да тръгне да пренася архива от една къща в друга. Значи е тръгнал от Сиркови, а не от Хашнови. Никола Сирков умира на 43-годишна възраст много скоропостижно и ненадейно, без да е боледувал преди това дълго. Говори се, че е отровен. Христо Иванов-Големия лично идва в Ловеч да търси и накаже отровителя му, някакъв хекимин мюсюлманин, мисля че идва през 1877 или 1878 г. затова. Това са само факти, те не отменят изводите на Стаски, че съмненията падат върху Величка, напротив, донякъде ги подсилват, защото очевидно Левски не вярва на Величка, за да иска пренасянето на архива и парите от нейната къща в тази на Сиркови, но такива са фактите.

Resavsky: Добре архива е у Сиркови тогава какво отива да търси Левски у Хашнови?Може би неотчетените пари от брат Марин Поплуканов?Няма друго лгочино обяснение.

Б. Киров: Съгласен съм, логично е, вероятно това или още непредадени писма и документи.

Стаски: Пак казвам, скривалището е било във Величка Хашнова, там е имало и други неща. Също и оръжие, за това Данаил Попов пише след време на министъра на ..../документа не е пред мен/, че едната пушка остава в Марин Луканов и го нарича Народен злодей, както и документите които дава на Филип Симидов за списанието "Опълченец-поборник"

Resavsky: Значи между срещата на Левски и Али Чауш и тръгването на заптиета от Ловеч има около 8 часа.Това винаги ме е притеснявало.

Стаски: Ресавски е напълно прав...Аз също съм минавал пътя поне 100 пъти.

А както казваше моят бивш шеф "Няма смърт без причина", така, че проверката на хана е била целенасочена и по възможност да бъде хванат жив!!!!

Б. Киров: И защо Левски да прекарва последната си нощ при Величка, щом дори писмата не иска да са при нея?

Стаски: КОЙ ти каза, че е спал при нея? Казах, че преди да тръгне за Къкрина се е отбил при Величка.....

Resavsky: Защото Цветков може да се е изпуснал къде ще спят не Левски.Така пъзела се подрежда.А в конака може да е постъпила информация от две места - от Хашнови и от Али Чауш.Примерно Али Чауш докладва някъде около 17.00 часа на каймаканина.но той на първо време не му обръща внимание.Но след това идва по достоверна информация от Хашнови /включваща и това къде ще спи/.Която се засича с тази от заптието - две лица ,посоката и т.н..Затова в студената зимна нощ е дигнат по тревога почти целия личен състав на конака.Иначе излиза че каймаканина е подарил на Левски 8 часа преднина.

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И още едно допълнение към отговора на въпроса защо отива у Хашнови: очевидно част от най-важните писма, които са били необходими на Левски в цялата му авантюра с отбиването в Ловеч, защото Ловеч за него е капан, са останали у Хашнови. Точно тези писма, за които споменава и Гербов, че са били заловени у него и представени пред комисията в София. Левски се е опитал да унищожи част от тях, за това пише, доколкото си спомям Николчо - докато турците блъскат по портата, той се е опитал да изгори някакви книжа, но очевидно не е имал време. Защо са му били толкова необходими, че да рискува живота си за тях? Изказах хипотеза, че Левски е искал да отиде в Букурещ не с празни ръце (архива на БРЦК вече го няма там, той е предвиждал такава възможност), а с копия от необходимите му писма. Необходими за какво? В предишни постинги посочих онзи член от устава, който му е позволявал при такива обстоятелства, като това с провала при Арабаконак, той да поеме председателската роля на БРЦК. Но за да докаже необходимостта от задействането на този член в устава, са му били НЕОБХОДИМИ доказателства, посочващи явни нарушения на устава и ръководството на БРЦК, а такива доказателства са били само и единствено въпросните писма. Ето защо Левски играе ва банк с влизането си в Ловеч (той действа така и преди), но този път мандалото щраква, капанът сработва.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Добре, а какво мотивира и движи Левски?

Мисля, че за почти всеки исторически персонаж, за когото пишат съвременниците (тук визирам и средновековните наративи!) мотивите и чертите (особеностите) на характерите не остават скрити от широката или по-тясна публика -Какви са, що са, какъв човек е тази личност, за "какво се бори", какво го мотивира и движи, и други в този смисъл..

При Левски това ми убягва.. Дали заради "култът към личността му" или заради моята голяма неосведоменост, нямам никакви виждания и впечтления за неговите движещи сили и мотиви (поне впечатления или предубеждения)..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, nik1 said:

Добре, а какво мотивира и движи Левски?

Мисля, че за почти всеки исторически персонаж, за когото пишат съвременниците (тук визирам и средновековните наративи!) мотивите и чертите (особеностите) на характерите не остават скрити от широката или по-тясна публика -Какви са, що са, какъв човек е тази личност, за "какво се бори", какво го мотивира и движи, и други в този смисъл..

При Левски това ми убягва.. Дали заради "култът към личността му" или заради моята голяма неосведоменост, нямам никакви виждания и впечтления за неговите движещи сили и мотиви (поне впечатления или предубеждения)..

„Въпрос за милион” както се казва в клишето, чийто отговор би имал голяма стойност, поне за нас, българите. Много пъти съм си го задавал, бих могъл да ти отговоря какво не е и какво не го мотивира, иначе този човек за мен също е Енигма.

-          не е Властолюбец, това най-често му приписват, иначе щеше да си плете интригите в Букурещ и нямаше да си залага кожата в България, което прави всеки божи ден 3 години;

-          не е сребролюбец – и за това го обвиняват, видно е в тефтерчето му какво харчи, макар че през ръцете му минават доста пари

-          не е бил зъл човек, обичал децата, мнозина очевидци го разказват независимо един от друг; обичал е и можел да пее „ангелогласно”, правел го при всеки сгоден случай;

Сам за себе си написал в тефтерчето си, никъде не се натискал да го публикува или да се докарва пред работодател с биографични данни, за негова си консумация е бил този текст: „Аз Васил Лъвский в Карлово роден, от българска майка юнак аз роден, не щях да съм турский и никакъв роб, същото да гледам и на милия си род...

Поне няколко съвременници, сега не мога да цитирам точно кои, твърдят, че любимата му песен била:

Яничари ходят, мамо,

от село на село.

Мъжки рожби вземат, мамо,

яничари правят /2

Взели, кого взели, мамо,

взели и Стоила.

А Стоил си беше, мамо,

едничък на майка /2

Плакала е много годин'

Стоилова майка...

Все за Стоил тя си мисли...

https://www.youtube.com/watch?v=kij2fIHPKxQ

Моето виждане за него е като за роден свободен човек, такива са много, много малко на белия свят, винаги е било така, така и ще бъде.

 

 

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В писмото си до Панайот Хитов от 1868 г. Левски е написал: „Пак ви моля и познавам за най-искренен и пръв любимец български, да дойдете при мен или да ви пиша какво аз мисля да правя и ще го направя, ако рече бог, с ваше дозволение, ако го намерите благосклонно, и ще ви моля да ми дозволите, за което ако испечеля, печеля за цял народ, ако изгубя – губя само мене си.”

Като се абстрахираме от думите на почит и уважение към войводата, както и искането той да благослови „какво аз мисля да правя и ще го направя”, се вижда, че намеренията на Левски са били да извърши нещо, при което той може да спечели или изгуби. Едва ли става дума за участие в хазарт. Явно се визира борба, която също завършва с печалба или загуба.

Подразбира се, че Левски е имал намерение да поведе борба за освобождение на българите от турската власт. И тъй като сам не може да спечели тази борба, явно става дума той да организира българския народ за такава борба и да стане неин водач. Тогава личният успех, ще бъде успех и на целия народ.

Левски действително е вярвал, че действията му могат да вдигнат целия народ на успешно въстание. Затова е държал всички да му се подчиняват безпрекословно. И когато Общи, Хинов и цели комитети, като тези в Ловеч, Тетевен, Етрополе започват да не одобряват неговите действия, на 16 септември 1872 г. пише на Данаил Попов с указание писмото след това да бъде препратено на членовете на ЦК на БРЦК в Румъния:

„Вижте и направете така: сберете се и прегледайте потънко работите, па дайте гласът си в едно място, като вземете и оттук от някое място и друго глас, отдето да се управлява всяко място и всеки работник в Българско. Аз на драго сърце давам упълномощението си назад и да се управлявам и аз от онова място, но предварително трябва да явя на народът така, че дотук беше моя работа, а отсега занапред вишегласието намира други деловодители, следователно в мое име няма да вземате и да давате. Но това да се извърши така, трябва да взема и дам точна сметка в досегашните си работи (особено копие и аз да си го скрия), па тогава ще се оправям по новата команда с всичките си сили и най-честно. За тия думи, че ги изричам с чисто сърце, кълна ви се в името народно! Така ви казвам, че от едно място трябва да се свири, а всичките други да играят, пък песента ни е отпред очите ни, комуто се хареса, нека се хваща на хорото. Без така да е, няма нищо и по-пусто става!...”

Писмото е в стил „на си ви куклите, дайте си ми парцалките”, но така е виждал нещата Левски. Именно за да бъде готов за евентуален отчет („да дам точна сметка”), той минава през Ловеч да вземе архива си.

Думите „трябва да явя на народът така, че дотук беше моя работа”, показват, че Левски се е изживявал като вожд на целия народ. Това го е поддържало в неговата дейност, както личи и от написаното до Данаил Попов: „Играем с живота на 7 милиона българи.”

През септември 1872 г. Апостолът  не пише в стил „да си кажем кривините и да се поправим”, а открито заявява: ако искате да имате мнение, различно от моето, направете си своя организация. И добавя  веруюто си на авторитарен ръководител: „Така ви казвам, че от едно място трябва да се свири, а всички други да играят... комуто се хареса, нека се хваща на хорото.”

Обяснението за мотивацията на Левски трябва да се търси в мотивацията на действията на други авторитарни личности, които са успели да станат реални вождове на цели народи и империи. Става дума за тези, които не са действали, за да получат лично облагодетелстване, но очевидно са държали да имат властови позиции над големи групи от хора. Сещате се за кои вождове става дума. Те обаче са имали подкрепа на големи части от народните маси, докато при Левски не е така.

Може да се възприеме като обида за паметта му или като прекалена похвала за днешния ни премиер, но последният подаде оставката си с чувството, че народът го иска и пак ще го избере. Реално обаче, за него гласуваха 15-20% от българските граждани. Левски в Букурещ не са го избрали за председател на БРЦК, но и той е имал високо мнение за себе си. Когато не успява да създаде комитет в софийското село Бистрица, отправя упрека си „Народе????”. А писмото от 16 септември 1872 г. най-добре разкрива разочарованието му от неприемането на неговия стил на ръководство, започнало да се проявява все по-отчетливо сред неговите съратници.

Погледнато трезво „крилатата мисъл” на Левски „ако спечеля, печеля за цял народ” си е чисто самоизтъкване, самохвалство. Което се проявява у хората, които надценяват своите способности и подценяват действителността.

Трябва да се има предвид, че Левски е започнал своята дейност сравнително млад. Не е имал кой знае какъв организационен опит и постепенно е придобивал такъв. Не е умеел да работи с хората. Може отначало да ги е привличал с патриотичните си речи, но после ги е отблъсквал с високите си изисквания. Не е имал жена, деца, имот, а повечето от членовете на комитетите са били семейни и са се интересували повече от ставащото в дома и стопанството им, отколкото в държавата. Затова и такива като занимаващите се с „малък бизнес” Марин Поплуканов и Димитър Пъшков разбират, че комитетската работа пречи на дейността им и се опитват да се откачат от нея.

Много неща могат да се напишат в тази посока, но в новите книжки се търси жълтевината: кой бил предал Левски, защо граф Игнатиев не го спасил от бесилката. Книгите за „предателите на Левски” били бестселър, чета тук една оценка за тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, К.ГЕРБОВ said:

„Вижте и направете така: сберете се и прегледайте потънко работите, па дайте гласът си в едно място, като вземете и оттук от някое място и друго глас, отдето да се управлява всяко място и всеки работник в Българско. Аз на драго сърце давам упълномощението си назад и да се управлявам и аз от онова място, но предварително трябва да явя на народът така, че дотук беше моя работа, а отсега занапред вишегласието намира други деловодители, следователно в мое име няма да вземате и да давате. Но това да се извърши така, трябва да взема и дам точна сметка в досегашните си работи (особено копие и аз да си го скрия), па тогава ще се оправям по новата команда с всичките си сили и най-честно. За тия думи, че ги изричам с чисто сърце, кълна ви се в името народно! Така ви казвам, че от едно място трябва да се свири, а всичките други да играят, пък песента ни е отпред очите ни, комуто се хареса, нека се хваща на хорото. Без така да е, няма нищо и по-пусто става!...”

Писмото е в стил „на си ви куклите, дайте си ми парцалките”, но така е виждал нещата Левски. Именно за да бъде готов за евентуален отчет („да дам точна сметка”), той минава през Ловеч да вземе архива си.

През септември 1872 г. Апостолът  не пише в стил „да си кажем кривините и да се поправим”, а открито заявява: ако искате да имате мнение, различно от моето, направете си своя организация. И добавя  веруюто си на авторитарен ръководител:

Не мога да те разбера по отношение на това ти мнение, Гербов. От твоя извор, който си цитирал (подчертаното от мен), съвсем не се разбира това. Левски заявява, че е готов да се подчини на друга организация, сиреч на друга управа ("други деловодители"), която да дърпа конците във ВРО, а изобщо не става ясно, че авторитарно им заявява да си правят своя организания. Готов е да изпълнява, а не непременно да командва. Цитираното мнение на Левски е почтено във всяко едно отношение и не виждам никакви мотиви на авторитарство. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Incorrectus said:

Не мога да те разбера по отношение на това ти мнение, Гербов. От твоя извор, който си цитирал (подчертаното от мен), съвсем не се разбира това. Левски заявява, че е готов да се подчини на друга организация, сиреч на друга управа ("други деловодители"), която да дърпа конците във ВРО, а изобщо не става ясно, че авторитарно им заявява да си правят своя организания. Готов е да изпълнява, а не непременно да командва. Цитираното мнение на Левски е почтено във всяко едно отношение и не виждам никакви мотиви на авторитарство. 

Гербов открай време свири на тая нихилистична гайда и се радва на верни почитататели. Виж и другите теми за Левски, а и по други исторически въпроси. С годините не е отстъпил и на йота от нихилизма, обличайки го в псевдоисторически дрешки. Та, с радио не можеш да спориш, скоро сам ще се убедиш. Признавам му обаче,  че е умел манипулатор, по отношение на Левски той е това, което са тракоманите по отношение на древните българи. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 20 часа, К.ГЕРБОВ said:

Погледнато трезво „крилатата мисъл” на Левски „ако спечеля, печеля за цял народ” си е чисто самоизтъкване, самохвалство. Което се проявява у хората, които надценяват своите способности и подценяват действителността.

Гербов какво правиш?Ти демитологизираш Левски!Изкарваш го индивид с психични отклонения на комплекс за превъзходство придружен с когнитивни искривявания.Това че е русофоб не пречи пак да е нашия най голям национален герой, не ни го развенчавай!  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Прочел въпросното писмо на Васил Левски от 16 септември 1872 г., Данаил Попов написал на Любен Каравелов следното: 

„От всичко що ми пише и мене В[асил] Л[евски] виждам едни неразборий, на които трябва да се даде един край. Аз, както се научавам от повече лица, които казват, че В[асил] Л[евски] съвсем своеволствува, без да се допитва до никого за нищо. Ний знаеме, че каквото и да би трябвало да се извърши, трябва да се свика събрание и според вишегласието да става всичко. А това той никак не считал за нищо. А пък от друга страна гледам, че се оплаква, че не били го слушали. Че как ще да слушат само него, когато това нито уставът не го гласи. Защо ли не приема той да се споразумява с другите около него членове, ами върши всичко по свое си мнение?

За Д[имитър] Общий всички ми казват, че е заслужил, и че заслужава гдето и да отиде, а той пак стои, че го укорява. Тъй също и с А[настас] Хр. Попов, т. е. с брата ми, защото той искал да му докаже някои си неправилности, които последвали от страна на В[асил] Л[евски], а той обърнал другояче работата. Всичко е, че той [Левски] иска само неговият глас да се чува и неговите мнения криви прави да се одобряват.

Това мисля, че не е тъй, както той го иска - затова не трябва никак да му давате повод за такива своеволия. Защото тези негови своеволия ще принесат  големи разстройства на много места, които после не ще бъде никой в състояние да ги поправи. Зато[ва] както аз тука, тъй и вий, пишете му и направете му забележвание, да се остави от тия безредици догдето е още рано. Брат ми А. Хр. Попов за напред няма да приема ни най-малко участие в нар[одните] работи. Само и само да се угасят тези неспоразумения…

И в Ловеч един от най-добрите работници Д. Пъшков все за[ради] тия негови своеволия, отказал се е вече от работата, а пък то тъй не се вършат такива работи. Ний вместо да гледаме да привличаме повече дейци, а то напротив – според своеволията си отпъждаме и най-добрите.”

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 7.01.2016 г. at 6:43, Б. Киров said:

 

"Кой предаде Левски?”

На пръв поглед изглежда, че Васил Левски е бил предаден и качен на турското бесило от организирана група политически и нравствени гномове, които не са виждали по-далече от собствената си паница с леща.

Но Левски не само е предаден: преди това той е изтласкан брутално от политическата сцена на вече изгражданата от него нова българска държава.

 

Чела съм една много интересна българска книга на Петър Япов- "Зад завесата на историята" . В нея автора пише ,че В.Левски е предаден,съден и обесен от българи.

Друга интересна книга посветена на Левски е и една такава от Яна Язова-като част от трилогия.

Стефан Цанев също директно в прав текст обвинява едни от изтъкнатите български революционери в действия против Левски.

Народе ???  :animatedwink:

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Писачи има всякакви и могат да напишат каквото си искат. А всъщност дори и предателство не е имало сигурно!

Политическите разногласия между революционерите са ясни, като по-късно дори разцепват ВМРО на две и почват да се избиват. Това обаче не е нещо българско, ами си е нормално и за всички други. В древна гърция политическите въпроси са се решавали с бой на площада между политическите партии.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хммм ...Плашат неприятните факти за мършата в стадото?, защото освен Левски и други бележити българи са предавани от българи ?

Тримата изброени от мен автори са желязно аргументирани  за всеки един ред излязъл изпод перото им. Отделно е,колко е приятно да хвърлиш истината в очите и да се разделиш с илюзиите.

пп Не се пише  и коментира тук за предателствата в Гърция и пр..за да се крие зад гърба на чуждата история. и тя да бъде оправдание за собствената низост .Въпроса е защо Левски ,Ботев и други национални светини са предавани  и убивани от българи ?

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 20 часа, К.ГЕРБОВ said:

Прочел въпросното писмо на Васил Левски от 16 септември 1872 г., Данаил Попов написал на Любен Каравелов следното: 

Тук даваш друг източник по въпроса, а не коментираш обсъждания. Но, за да си коректен, дай тук и писмото на Данаил Попов до Каравелов два месеца по-късно, когато Левски вече е заловен, в което писмо обвинява включително брат си. Става въпрос за писмото, в което Данаил говори за простотиите на брат си, Общи и другите, и нарича Левски "най-добрият ни българин".

Известен е фактът, че булевардните революционери от Букурещ са подигравали Левски като неук и прост и не са му признавали върховното водителство. В това няма нищо странно, по-скоро е тъжно. След смъртта му всички до един друга песен вече пеят. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 минути, Rebecca said:

Тримата изброени от мен автори са желязно аргументирани  за всеки един ред излязъл изпод перото им. Отделно е,колко е приятно да хвърлиш истината в очите и да се разделиш с илюзиите.

И тримата са национално и интернационално известни академични историци.:bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, Incorrectus said:

И тримата са национално и интернационално известни академични историци.:bigwink:

Прекалено сте влюбени в титлите/разбирам иронията ти за ценза на авторите/ и ги размахвате като знаме срещу събеседника,който може да ги има в не по-малка степен от вас-затова повечето от истината за историята ви никога няма да излезе наяве. Достатъчно се споменаха и показаха клипове тук на професори наричани от самите вас "смешковци".Така ,че в случая тук иронията ти не върви.Иска се смелост да признаеш очевидното и да поискаш прошка за нечестието. Ако не си чел Япов или Язова не коментирай. Използвали са достатъчно факти и документи ,които да послужат като аргументация за написаното от тях.Имам навика да прочитам и библиографията ,която използват авторите и която е указана  в края на книгите.  Въпроса е докога ще си навирате главата в пясъка .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 42 минути, Rebecca said:

Въпроса е докога ще си навирате главата в пясъка .

Въпросът е защо, ако те заболи зъб, да не дава господ, ходиш на стоматолог, а не четеш Стефан Цанев как да се излекуваш; защо, ако ти се развали колата ходиш на монтьор, а не четеш...; защо, единствено по исторически въпроси, се дават като "железни" аргументи на неспециалисти?! Защото историята минава за всеобщо интересна и лесна наука, т.е. счита се, явно, че не изисква някакви специални умения. Затова мнозина я грабят с разни користни цели.

С последното изречение нямам предвид Цанев и другите, говоря по принцип.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Честита Нова Година на всички с пожелание за здраве, късмет и успехи!

Дебатът по темата отново се разводни. За да го насоча, доколкото това е възможно тук, към конкретика, ще припомня някои основни заключения, до които бяхме достигнали:

- Левски е бил предаден от хора, които са имали точна информация за неговия маршрут през Къкрина, защото е бил обграден само комитетския хан в това село, предателят е знаел мястото и го е посочил конкретно, потерята там е била добре организирана и позиционирана, с цел да залови жив Левски, като е имала съвсем точна информация, че той е вътре

- поп Кръстьо, дори да е бил турски доносник (мухтар) не е имал информация за това, не е знаел, по простата причина, че вече е бил изолиран и Левски не е имал среща с него;той отпада от лицата, които биха могли да посочат на турците тази информация

- Кръгът на лицата, осведомени за това е много тесен: съпрузите Сиркови, Хашнови, Христо Латинеца и Никола Цветков – 6 човека

- От тези 6-мата отпада Никола Цветков, който физически няма възможност във фаталния ден да отиде да съобщи на турската власт, защото се движи с Левски, но от друга страна, той се среща с Хашнови

- Левски в писмото си от 12.12.1872 посочва като „писател” на фалшивите подхвърлени писма Величка Хашнова, това става ясно от цитирания материал от линка на Ресавски по горе

- Трите фалшиви писма, за които става дума в писмото на Левски, че са подхвърлени с цел да го примамят в Ловеч, писани от Величка Хашнова, изчезват по късно от архива, съхраняван от Сиркова, която се жени повторно за Никола Цветков, след смъртта на съпруга си

- Никола Цветков е този, който минути преди да влязат турците в хана, става по-рано, пали светлините, уж защото бил гладен и за да „хапне нещо”, минути след това турците влизат в хана

- преди него от хана излиза Христо Латинеца, за да се обадел на близките си в селото и да се сбогувал с тях – в три часа през нощта да се сбогува?, при положение, че задачата му е да заведе Левски до Търново, след което да се върне

- Христо Иванов-Големия, на когото Никола Цветков и Христо Латинеца са роднини, отговаря за целия канал по извеждането на Левски през Търново, това е така, защото Левски се доверява единствено на него и вече е изключил изградената куриерска мрежа след провала и подхвърлянето на лъжливите писма, за които стана дума

- Христо Иванов-Големия по-късно идва в Ловеч, с намерение да накаже жена-предател, възможните две версии за това са Сиркова и Хашнова

- от посочения материал от линка става ясно, че два дни преди тръгването на Левски от Ловеч идва куриер от Троян, който също е знаел за влизането на Левски в града, този куриер нощува при Хашнови, преди да се върне обратно

 

Хипотези и нови факти?

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!