Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Мнения 888
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува
Преди 44 минути, deaf said:

Може ли колегата Б.Киров да коментира това:

https://legalworld.bg/prisydata-na-vasil-levski-e-zakonna-a-kontraproces-shte-ima-samo-emocionalna-stojnost

Мисля че вече много пъти сме го коментирали в тази тема. Според мен да се прави "контрапроцес" и да се връщат нещата назад 148 години е нонсенс.

Но и тезата на   проф. Пламен Митев, че всичко си е било ОК спрямо тогавашното законодателство в Османската империя по отношение на присъдата срещу Васил Левски, според мен, не е вярна.

Проф. Митев цитира:

чл. чл. 55 и 57, третиращи престъпления срещу държава и предвиждащи смъртна присъда. Чл. 55 например гласи, че „всеки, който подбужда лично или чрез другиго турските поданици и жители на Османската империя към въоръжено въстание против султанската държава и неговата замислена цел се осъществи напълно или пък е пристъпил към изпълнението на делото, той се наказва със смърт”. Чл. 57 пък предвижда подобно наказание за „главатарите” и „подбудителите” на действия, насочени срещу държавата. Всички събрани от трите следствени комисии материали, както и набираната чрез турската агентурна мрежа информация, сочат Васил Левски като ръководител на революционната организация в Българско, чиято цел е подготовка на въстание, което трябва да доведе до възстановяване на самостоятелната българска държава.

Но ако това е така, по същите членове е трябвало да бъдат наказани и други подсъдими в този процес, които са извършвали същите деяния, а те получават присъда заточение. Защото деянието /въстание/ не е било осъществено нито пък е било започнало да се осъществява.

Левски и Общи получават смъртни присъди по обвинения в убийство - Общи на дякон Паисий /с негово самопризнание/; Левски за убийството на слугата в Ловеч. Левски не прави самопризнание и отрича участието си в това убийство. Обвинението е прието за доказано единствено от показанията на неговия съучастник Вутьо Ветов, който Левски дори отрича да познава. Освен това, дори при наличието на убийство, ако то е било извършено при самозащита, присъдата не е трябвало да бъде смърт по тогавашното законодателство.

Моето мнение е, че смъртната присъда на Левски е била политически мотивирана, но тъй като законът не е позволявал такава присъда, е била издадена въз основа на недоказано обвинение за убийството на слугата в Ловеч.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 минути, Б. Киров said:

е пристъпил към изпълнението на делото,

Може би турският съд е приемал убийството на слугата извършено от Левски за пристъпване към изпълнение на делото,(въстанието). Проф.Митев си противоречи. Той хем отрича Левски да е осъден за убийството на слугата,хем твърди,че е осъден за действия срещу султанската държава. Но други действия на Левски - освен убийството на прислужника - разглеждани от турския съд няма. А и това убийство така и не е доказано.

Някак си изглежда прекалено дори и за жестоките нрави в Османската империя,да се осъжда на смърт поданик само защото е замислил бунт срещу султана. Вероятно е имало някаква "вратичка" в османските закони позволяваща да се избегне смъртната присъда,както е станало с други съратници на Левски...

  • Потребители
Публикува
Преди 2 часа, deaf said:

Може би турският съд е приемал убийството на слугата извършено от Левски за пристъпване към изпълнение на делото,(въстанието). Проф.Митев си противоречи. Той хем отрича Левски да е осъден за убийството на слугата,хем твърди,че е осъден за действия срещу султанската държава. Но други действия на Левски - освен убийството на прислужника - разглеждани от турския съд няма. А и това убийство така и не е доказано.

Някак си изглежда прекалено дори и за жестоките нрави в Османската империя,да се осъжда на смърт поданик само защото е замислил бунт срещу султана. Вероятно е имало някаква "вратичка" в османските закони позволяваща да се избегне смъртната присъда,както е станало с други съратници на Левски...

Левски е познавал добре османското законодателство, защото в показанията си пред Комисията той изтъква точно факта, че прави опит да предотврати въстание, наредено му от ЦК в Букурещ; той последователно твърди, че е възнамерявал да отиде в Цариград и да изложи пред Султана тежкото икономическо положение на българските селяни, да настоява за икономически реформи, намаляване на данъците, ограничаване на западните капитали, съсипващи българските производители. Да му припишат убийството на слугата като деяние въстание е абсолютно невъзможно, защото:

- той отрича да е извършил убийството, което прави самото убийство недоказано само с твърденията на един свидетел /дума срещу дума по право не е валидно доказателство/

- второ - убийството, дори и доказано, в случая не може да се гледа като акт на въстание, то е следствие на влизане в чужд дом с цел присвояване на пари с цел подготовка за въстание, ерго пак в параграфа за въстание с максимално наказание каторга, приложено към всички останали дейци

- трето, самите обстоятелства на убийството, изопачени от разказа на свидетеля Вутьо, реално са при самозащита, слугата ги атакува застрашавайки живота им, Левски се отбранява; до тези обстоятелства обаче така и не се достига, защото съда приема за чиста монета единствено разказа на свидетеля Ветов

Тук обсъждахме и хипотезата, че членовете на Комисията са притежавали самопризнанието на Левски във вид на писмо до Каравелов, но никъде в официалните протоколи на Комисията това не е отразено, следователно то не е валидно доказателство, тъй като не е фиксирано писмено

Другите дейци - Пъшков, Поплуканов, Ан. Попхинов - отиват в Диарбекир по обвинение за подготовка за въстание, при това с техни самопризнания, но това е предвиждал тогава закона за такава дейност. Попхинов обширно разказва как са пренасяли през Дунава стотици револвери в Ловеч - и толкова, каторга, револвери има, но въстание няма.

  • Потребител
Публикува

Някой беше пуснал едно писмо на Поплуканов, в което се заканва на Левски. Поради обемността на темата, авторът или някой, който се сеща за статията, ако може да го пусне отново. Ще съм благодарен 

  • Потребители
Публикува
Преди 35 минути, Mazzini said:

Някой беше пуснал едно писмо на Поплуканов, в което се заканва на Левски. Поради обемността на темата, авторът или някой, който се сеща за статията, ако може да го пусне отново. Ще съм благодарен 

Не знам за писмо на Поплуканов, в което той да се заканва на Левски. Има запазено писмо /записка на хвърчащ лист/ от Анастас Попхинов, брат на Данаил Попов, в което той се заканва на Левски:

„Пишеш ми, че съм се събирал с… и съм му разправял някоя си работа. Аз знам с кого хортувам… Но моля ти се недей ми току стъпва на краката, че ще се изправя един път и ще те клъцна в челото и няма да ме забравиш заникога… Мене ме изпратиха… зимъс до тебе нарочно. Аз изпратих до тебе човек, че да се срещнем и да се разговорим. А ти си казал, че нямаш време. И като си се срещнал с братята ми, те са те попитали за мене, а ти си казал, че ме било страх да отида да се срещна с тебе. Ето, че си лъжец… Но ако да беше жив А. /Ангел Кънчев/, то всичко щеше да излезе наяве. Но занапред няма да те оставим така с Д. /Димитър Общи/. Кривото трябва да го поправим… Няма яма пари! Да се стои на едно място по 3-4 месеца и да се яде. Знаете добре, че и пчелите до едно време отдават чест на бръмбарите, а после им изсичат крилете, като видят, че само наготово ищят да ядат. Укоряваш Д./Димитър Общи/, но нямаш ни едно право. Той ти принесе пари, а не ти нему…”

Н.Б.II.А., п. 107, № 37б

На което писмо Левски му отговаря:

"Байо, аз не те настъпвам по краката, но изпитвам по устава и извършвам според пълномищното си, като по-напред благоразумно изпитвам и вземам факти в ръцете си. Пък ти правѝ по твой кеф. Както казах по-горе: аз съм посветил себе си на отечеството си още от 61-во [лято] да му служа до смърт и да работя по народната воля. И ако това ти не видиш, [защото] си неверен, то децата ти ще видят [и] ще помислят за тебе. Навождаш [споменаваш] ми Ангела [Кънчев], покойния, когото познавам за чист човек и работник, а ти го учернюваш, като [поддържаш] доказваш фактично, че ако той би бил жив, всичко щяло да излезе наяве. Както и за Димитър [Общи], с когото не щели сте да оставите тъй работата занапред. Тук падаш в отговорност да умиеш лицето на покойния с истината, когато мислехме, че не държеше кривото нито минута в себе си, и комуто бях дал пълномощно [да отиде], отдето ме викаха, [за] да каже всичко, щото знае, и като се завърна, няма за много и почина. Да му е лека пръст, защото очевидно е вече тук, че не е имал скрито в себе си нищо. Според писмото ти, както виждам, [Д.Общи] ти се е оплаквал, дето не съм му бил уважавал работата и не съм му давал предница, а ми принасял пари, пък аз стоя по два-три месеца на едно място и ям готови пари! И казваш ми: "Няма яма!" Таквиз частни мръсотии, като говориш от себе си, който няма и право да питаш защо това [е] тъй, или онова инак освен местния к-т, на когото се е писало какво има да прави. Инак ти частно не правиш друго нищо освен интрига, която спира хода на народната работа. Ако си разсъден от оногова, чрез когото си искал да се разбереш с мене за представител – как да стане от Ваша страна, разбери се с него, който казва, че не си дошъл нарочно до мене, а само да се повидиш [с мене]. [Но] и на това не отказах. Когато разговаряхме с пратеника, при нас беше и друг член, който чу, че казах: "Аз ще изляза на моравата, нека дойде." Оттам нататък не зная за приказките Ви. А за представител бях писал на местния Ви комитет да изберат упълномощят и да тръгне по пътя, както бях писал. Както Вам, [така] еднакво бях писал и [на] другите местни к-ти. Сега да прекъсна [да отговарям] на всичките твои бълвочи. Така казвам, защото са [нещо] беззаконно: не са по устава, когото аз почитам за най-свято и съм се заклел да го изпълнявам най-точно. На всичките твои [клевети], изложени в писмото ти, събери от край до край документите и да ги предадеш в местния Ви комитет, че оттам ще се вземат да се преместят на съд. Властта ще разсъди и да ти даде правото. Ако ли пък по твои работи [поради твоите действия] местният Ви к-т е спрял работата си, та няма кой да ги приеме, то [те] нека бъдат готови в тебе, че като се повикаш в часа, трябва да бъдеш готов."

Аслан Дервишоглу Кърджала 25.08.1872

"Свята и чиста република: избрани страници от писма на Васил Левски", съставители Иван Унджиев, Никола Кондарев, София, "Наука и изкуство", 1987, с.47,190–192

 

  • 11 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува (edited)
On 1.03.2016 г. at 18:44, Б. Киров said:
On 1.03.2016 г. at 13:56, Staski said:

В нет-а има  една невероятна статия с предположение за плевенския чорбаджия Костаки х.Костов и за опитите да подхлъзне организацията.

Намерия и я прочети...

Чел съм я. Само кажи какво влагаш в "невероятна" - че не е вероятна, или че е много добра?

Според мен точно тази статия е най-близо до истината- предатели бол, като тръгнеш от чорбаджиите, които не им се дава пари и стигнеш до "разтурения" Ловчански комитет....

Редактирано от soichiro88
  • 3 седмици по-късно...
  • 2 years later...
  • Потребител
Публикува (edited)

Малко късничко, едва в 2024г. но след като изчетох цялата тема ми се иска да отбележа нещо, което май всички са пропуснали:

Али Чауш, професионален полицай, е правел ежедневна обиколка до Къкрина и обратно. На практика той среща Левски по време на своето връщане от Къкрина на Пази Мост, а не просто се е мотаел в района. Ханът на Латинеца не е работел няколко дни, няма начин да не е забелязал това, защото той не пътува веднъж в седмицата до Къкрина, а всеки ден. Изведнъж ханът пак е отворен / Латинеца ще чака Левски да пренощува там /. Вариант да е пропуснал отварянето - нула, дори и да не е добър професионалист, пак би му направило впечатление. Две възможности:

-  Да е влязъл за малко както е влизал често и в хана на бай Добре, да е обменил няколко думи с Латинеца, да го е заплашил, да му е дал да разбере, че и без това турската полиция вече знае премного за Апостола... (хич не ми е приятно да смятам Латинеца заподозрян, но как да го изключа?)

- да е имал свои доносници/доносник и в Къкрина, турската полиция така или иначе е имала свои шпиони сред българите в Ловеч, защо не и в Къкрина, и да им е наредил да отидат в наново отворената кръчма за да чуват, да виждат, и да му съобщят всичко... Имало е около двадесет души до затварянето на кръчмата и всеки от тях е видял Левски да влиза. Тук се навръзват нещата с часовете, тези седем-осем часа мотаене на турската полиция преди да настигне Левски. В тези часове някой информатор е взел разстоянието от Къкрина до Ловеч, намерил е Али Чауш, донесъл му е каквото видял, чул, потерията е събрана и затова едва в малките часове на нощта са обградили ханчето.

А там наистина пък ролята на Латинеца е съвсем странна, защото ако не е свършил работа т.е. да вземе кон за Левски, защо се е върнал с празни ръце, а не е продължил да търси някой друг съселянин да му услужи с кон? Също дали и той самият не е дал инструкции преди това на Николчо уж да чака завръщането му със запалена свещ, че е още тъмно? А свещта е била знак, Юсеин Бошнак също разказва за тази запалена свещ в хана, според него тя им е показала, че вътре са хората, които търсят.

Е, в разказа му за събитието Али Чауш логично не би издал своя информатор - Латинеца или някой от Къкрина, никой полицай не издава своите, пък и друго е да обере сам лаврите за успеха да улови баш комитата. Но това пък изключва паранормални способности при него, благодарение на които да се е насочил точно към ханчето на Латинеца, а не към друго...

 

Както се казва, моите пет цента към дискусията :)

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикува
Преди 2 часа, Borova gora said:

да отбележа нещо, което май всички са пропуснали:

Мисля, че не беше пропуснато, но беше оспорвано от някои съфорумци. Всичко е точно както го отбелязвате. Един от селяните идва при Левски още при влизането им с Николчо и го пита кой е, на което Левски му отговаря с лъжата, че е роднина на Христо Иванов-Големия, а селянинът реагира с реплика, че познава този човек, но много променен му изглежда, след което Левски прекратява разговора и напуска общото помещение и се прибира във вътрешното, сцената е описана от Николчо.

Поведението на Латинеца и за мен също е странно, той минава на излизане необезпокояван през цялата засада навън, никой не го спира. Също така оставя закачен на стената револвера си, който Левски по-късно взема. След разпитите в София на Латинеца са му върнати всичките пари, намерени в него, а те не са били малко.

И, което е най-важното, както сам отбелязвате:

Преди 2 часа, Borova gora said:

да му е дал да разбере, че и без това турската полиция вече знае премного за Апостола...

което е давало, според мен, поглед върху цялата картина от движението на Апостола, а въпросната "случайна" среща на Али Чауш е само едно парче от пъзела, който я сглобява. Ако се върнете назад в темата и четете внимателно, ще видите и останалите, коита аз и потребител с ник Стаски, посочваме поотделно, и които доста разгорещено се оспорват от някои съфорумци.

Потвържедението на всички тези засега хипотези, както и тяхното отричане, както съм писал е в турските архиви, само някой трябва да поиска да ги прочете и да е достатъчно подготвен къде да ги потърси.

  • Потребител
Публикува
Преди 24 минути, Б. Киров said:

Също така оставя закачен на стената револвера си, който Левски по-късно взема.

Да, това е също част от странностите, защото той е комита и някак навън в тъмното комита без оръжие...

Някаква идея защо го е оставил?

  • Потребител
Публикува

Пропуснах и още нещо:

"На никого да не казвате че съм тук" - в цялата тема звучи сякаш е казал :"На никого да не казвате, че съм в Ловеч", поне така го разбират повечето участници във форума, обаче може да е значело и: "На никого да не казвате, че съм Вашата къща" т.е. относно самия Ловеч, може и повече хора да е срещал от Сиркови и да са знаели, че е наоколо през тези две седмици, в които е спял по колибите...

  • Потребители
Публикува
Преди 4 часа, Borova gora said:

Някаква идея защо го е оставил?

1. Отива при роднини и не вижда смисъл да носи оръжие.

2. Знае, че около хана има въоръжени хора, мръзнали няколко часа в засада и вероятно напрегнати, и не иска да минава през тях въоръжен.

Преди 2 часа, Borova gora said:

Пропуснах и още нещо:

"На никого да не казвате че съм тук" - в цялата тема звучи сякаш е казал :"На никого да не казвате, че съм в Ловеч", поне така го разбират повечето участници във форума, обаче може да е значело и: "На никого да не казвате, че съм Вашата къща" т.е. относно самия Ловеч, може и повече хора да е срещал от Сиркови и да са знаели, че е наоколо през тези две седмици, в които е спял по колибите...

По Мария Сиркова предава предната нощ на Величка Хашнова, преди да тръгне към Къкрина, че ще мине през къщата на Величка Хашнова, за да вземе от там комитетски пари и документи. Хашнова е знаела. Пари от нея той очевидно не е взел, имал е малко сребърни грошове при залавянето.

Писал е единствено на поп Кръстьо, че ще мине през Ловеч, но попът не е знаел за минаването му през Къкрина.

Къщата на Сиркови е била наблюдавана от турската полиция, за това свидетелства Мария Сиркова, която и уведомява Хашнова за посещението на Левски през деня на залавянето.

Писал съм в темата за всички тези факти.

  • Потребител
Публикува

Има ли османски документи ,които ,д апоптвърждават ,че е имало такава личност много търсена и освен това ,че е и намерена.В смисъл художествени произведения не се зачитат?

 

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Б. Киров said:

2. Знае, че около хана има въоръжени хора, мръзнали няколко часа в засада и вероятно напрегнати, и не иска да минава през тях въоръжен.

Значи не само аз го помислих, най-вероятно е знаел какво се случва и е хукнал навън под измислен предлог защото не е искал да участва в престрелка ако Левски започне да се отбранява със стрелба отвътре и в отговор заптиетата стрелят отвън... Латинецът няма как да знае всички детайли, например че заповедта е била да заловят баш комитата жив и невредим, без стрелба.

Още нещо, винаги е било учудващо, още от ученическите ми години, че непосредствено след Освобождението не са опитали да отмъстят за залавянето му, за обесването му, макар да е било съвсем нормално верните му хора да са емоционални и да ровят, да искат справедливост, това са хора държали пушки, пистолети... Но... нито Никола Сирков отива да търси сметка на Хашнови или Бонжора, или на дядо Добре, да се разправя с тях, нито Латинеца на Сиркови или Хашнови и т.н. С това не мога да се примиря толкова години откакто знам историята на Апостола и продължавам да се ровя в нея. Аз бих, например в зависимост кого подозирам да го заплаша с оръжие в ръка да си признае, или публично да го/я изоблича на площада, в черква, нещо такова за мен би било абсолютно нормално, но при толкова голяма организация каквато е създал нито един не предприема нещо подобно. 

Ако са участвали не един-двама, а повече т.е. видна част от членовете на комитета в Ловеч - Пъшков, Латинеца, Хашнови, Сиркови, Поплуканови, това обяснява защо никой не е търсил сметка никому, а са гледали да се прикриват.

Относно поп Кръстьо, самата Сиркова твърди, че едва след смъртта на поп Кръстьо се развихря истинската голяма кампания срещу него, но това е ясно защо се случва. 

И не мога да се примиря, че братът на Левски отива в Ловеч, търси, а не оповестява какво е научил в детайли за Ловешко-Къкринската афера, а само оневинява попа. За историята, за нас - крайно недостатъчно.

 

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, todorg said:

Има ли османски документи ,които ,д апоптвърждават ,че е имало такава личност много търсена и освен това ,че е и намерена.В смисъл художествени произведения не се зачитат?

 

Потърси :) И побързай, защото има много да четеш докато ни настигнеш... Но той, както и намеренията му, и работата му го заслужават.

  • Потребители
Публикува
Преди 13 часа, Borova gora said:

Още нещо, винаги е било учудващо, още от ученическите ми години, че непосредствено след Освобождението не са опитали да отмъстят за залавянето му, за обесването му, макар да е било съвсем нормално верните му хора да са емоционални и да ровят, да искат справедливост, това са хора държали пушки, пистолети... Но... нито Никола Сирков отива да търси сметка на Хашнови или Бонжора, или на дядо Добре, да се разправя с тях, нито Латинеца на Сиркови или Хашнови и т.н. С това не мога да се примиря толкова години откакто знам историята на Апостола и продължавам да се ровя в нея. Аз бих, например в зависимост кого подозирам да го заплаша с оръжие в ръка да си признае, или публично да го/я изоблича на площада, в черква, нещо такова за мен би било абсолютно нормално, но при толкова голяма организация каквато е създал нито един не предприема нещо подобно. 

Ако са участвали не един-двама, а повече т.е. видна част от членовете на комитета в Ловеч - Пъшков, Латинеца, Хашнови, Сиркови, Поплуканови, това обяснява защо никой не е търсил сметка никому, а са гледали да се прикриват.

Христо Иванов-Големия е един от тези, които търсят възмездие, той идва в Ловеч и провежда собствено разследване.

Относно колективната омерта, аз съм на същото мнение, тези хора са били свързани с роднинско-кланови връзки, навързани като свински черва, може да се проследи в родословните дървета на Хашнови, Поплуканови, Сиркови... и днес в провинцията играят съществена роля подобни роднински обвързаности.

Преди 13 часа, Borova gora said:

Относно поп Кръстьо, самата Сиркова твърди, че едва след смъртта на поп Кръстьо се развихря истинската голяма кампания срещу него, но това е ясно защо се случва. 

Марин Поплуканов след Освобождението става Окръжен управител от партията на Стамболов, а това му е давало голяма власт, всъщност той организира остракизма и преследването на поп Кръстьо, правят дори неуспешен опит да го отровят, спират му кореспонденцията и т.н.

Поп Кръстьо е посочен като "черна душа", доколкото си спомням, за пръв път от Каравелов, после този рефрен е подет и от други, Димитър Страшимиров дори пише специална книга, опитвайки се да докаже предателството на поп Кръстьо /според мен неубедително и предпоставено/.

Лично според мен, попът не носи пряка вина за залавянето на Левски, обосновал съм защо мисля така в темата.

  • Потребител
Публикува
Преди 16 часа, Borova gora said:

Още нещо, винаги е било учудващо, още от ученическите ми години, че непосредствено след Освобождението не са опитали да отмъстят за залавянето му, за обесването му, макар да е било съвсем нормално верните му хора да са емоционални и да ровят, да искат справедливост, това са хора държали пушки, пистолети...

Интересен въпрос. Не ми е хрумвал. Едно от възможните обяснения е,че Левски като лидер е бил строг,безкомпромисен,тесногръд,(в добрият смисъл на понятието),жесток,(в Устава е написал,че всеки който бърка в касата на БРЦК ще бъде наказан със "смърт,смърт,смърт") и като всеки велик човек е изпреварил времето и съвременниците си. Това е породило дистанция (в аристократичният смисъл на думата "дистанция"),между него и съратниците му. Затова след Освобождението те не са изгаряли от желание да мъстят за него...

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Б. Киров said:

Поп Кръстьо е посочен като "черна душа", доколкото си спомням, за пръв път от Каравелов, после този рефрен е подет и от други, 

Поп Кръстьо ме дразни с нападките си срещу Апостола след убийството на чирака, сякаш се е клел с тежка клетва не върху кама и револвер, а върху сладко от рози... Ами щом ще правиш революция в полза на своя народ, то без бой и оръжие не може, а и без грешки също, Априлското въстание го доказва. Да не е очаквал да получат свободата наготово, на червен килим върху златна табла когато им дойде реда? 

Това негово поведение и настроения, сякаш не е участвал в комитет подготвящ въстание, а в местна седянка на общи приказки, вероятно също е дразнело по-близките съратници на Левски, по-революционно настроени, и затова нападките срещу попа хващат корени.

Но... не го смятам за предател, нищо от архивите не предпоставя да се вярва на такива обвинения. Дори и да е бил доносник, шпионин, това не доказва с нищо, че е предал Апостола в Къкрина или че би го предал ако знаеше, че ще нощува там.

Никола Цвятков също ми е изплъзващ се, дали е бил посветен в издайничеството? Той е бил много млад и много неопитен, може би и Сиркови, и Хашнови са му нямали доверие за да му кажат истината, но пък е бил удобен да го жертват. Николчо трябва да е усещал нещо, след като са му поверили за пръв път такава задача, да съпровожда лидера и то в най-опасното време. Така там е той вместо някой по-сигурен, по-доверен човек на Апостола да е с него и да прави по-малко грешки. Като например да не влиза в такъв ден за "едно из път" в кръчмата на бай Добре, да се пази от всички погледи... и да не забърква някаква каша с последното тескере на Левски... Но... Цвятков му остава по своему верен и през цялото време е до него, той иска да тръгнат много по-рано в тъмното сякаш нещо се досеща, остава в ханчето когато Латинеца се понася навън, отива да върже гащите на Левски и да му пошушне да мълчи, прибира му отровата и парите докато Латинеца се спотайва и не смее да приближи Апостола и да му срещне погледа. На Цвятков слагат белезници, обвързащи го с Дякона, дясна ръка Николчова и лява на Левски, а  по-късно една нощ и имат общи букаи на краката, с които са спали, докато Латинеца е бил привилигирован, отървава се без бой по пътя за Ловеч, а и по-късно пътува без пранги вместо той като по-старшия комита да седи свързан с Апостола чрез тях по пътя. Дали е жест, защото им е помогнал да го хванат? Заптиетата в никакъв случай не са обкръжили ханчето за десетината минути, в които го е нямало и така по случайност да им се бил изплъзнал, няма случайности, потерията трябва да е оставила конете в покрайнините на Къкрина, за да не вдигат шум и крадешком да е заела позиции, очаквайки запалването на свещта като знак. Латинеца трябва да е поглеждал в сенките през прозорците, за да се увери, че са дошли и тогава да е тръгнал навън с измислен предлог, минавайки покрай заптиетата да потвърди, че не обикновени пътници, а баш комитата е вътре, може би им е издал и разположението на изходите, на задния вход, към който се насочва Апостола. Оставил е револвера вътре, за да покаже навън, че е без оръжие, не е враг на потерията. Добър предател е бил, съвсем като Величка Хашнова или Никола Сирков, последния ял и пил на Коледа с Левски, гледал го в очите и... го оставил в капана...

Тъжното е, че Цвятков вероятно се досеща за много неща, но не търси сметка никому. Може би защото е бил сам, съвсем сам в обкръжението на предателите. Но поне от него знаем за последните дни на Левски, който е продължил да му има доверие след ареста и с него е споделял по нещо...

 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!