Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува
Преди 3 часа, sir said:

А и това е само един документ, до който имаме достъп; можем да предположим, че той едва ли е единствен по темата.

Това е следващият документ по темата.

..jpg.f01966d2d59de49835096e0a2bf3460b.jpg

 

  • Мнения 1,1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува
Преди 4 часа, sir said:

и това е само един документ, до който имаме достъп; можем да предположим, че той едва ли е единствен по темата.

Да, документите са единствено важни и такива липсват. Знае се например, че Мазхар паша е ходил на крака до Органие и Тетевен за около десетина дена. През това време няма телеграми. Друго - в Орхание е имало телеграф, но в Тетевен - не. И трето - местните власти в Орхание, Тетевен и Ловеч са правили свои вътрешни разследвания. Колко от резултатите на тези разследвания е получил устно Мазхар паша и е преценил, че няма нужда да дребнавее за несвързаните селски брътвежи да ги съобщава нагоре, но си е правил изводите... никой не знае. За нас е важно всичко да е било записано, но явно не е. 

Какъвто е случаят и с Кръстьо. Стопроцентово вътрешно разследване в Ловеч, без да е пращан в София. Какво там (в Ловеч) той е говорил и какво са го питали - неизвестно.

Телеграмата, която току-що Гербов я даде. Тя е от 24 ноември, а попът е арестуван на 18.11. На 17-18 в София пристигат с белезници Поплуканов, Пъшков, Лилов и веднага в Ловеч е Арестуван Кръстьо, а не никому неизвестният Христо или някой друг от другите общо 7 попа в Ловеч. Изводът е ясен. Някой от тримата ловчанци е казал името на попа. И нещо друго. В тази телеграма се чете не, че попът е доносник, а се чете заповядайте на доносника поменатият поп Кръстьо да съобщи как са устроени ... събрание в неговите лозя... Т.е. тук думата „доносник“ не визира попа, още повече, че събранието не е било в неговите лозя, каквито попът не е имал, а е било в лозята на Яким Шишков. 

 

  • Потребители
Публикува
Преди 1 час, Borova gora said:
Чела съм всичко, преди малко прегледах да видя откъде е останало това впечатление в мен, не е от Параскев Стоянов, а от спомените на Димитър Пъшков
 
Разбира се, знам кой е Пъшков и че трябва да бъде четен тройно внимателно... Принципно, всеки от авторите трябва да се чете критично, няма нито един, който да заслужава сто процента доверие.

Критиката тук може да докара до изпушване, защото самият единствен свидетел на това събитие - Николчо - или е давал различни поукрасени сведения, или различните автори на интревюта с него са доукрасявали. Нщо са казвали, друго са премълчавали. Кацев-Бурски например казва, че преди да разпита Куюмджията той изтичал при Пъшков да го пита дали да казва всичко или да не казва. За известното сведение, че Величка видяла попа да клечи в храстите и да дебне, Пъшков пред Кацев-Бурски например казва, че не Величка, а Куюмджията видял попа, а Стоян Куюмджията казва пред същия (Кацев-Бурски), че го видял не в храстите, а в конака. Иди се оправи с такива сведения.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 17 минути, Incorrectus said:

Да документите са важни и такива липсват. Знае се например, че Мазхар паша е ходил на крака до Органие и Тетевен за около десетина дена. През това време няма телеграми. Друго - в Орхание е имало телеграф, но в Тетевен - не. И трето - местните власти в Орхание, Тетевен и Ловеч са правили свои вътрешни разследвания. Колко от резултатите на тези разследвания е получил устно Мазхар паша и е преценил, че няма нужда да дребнавее за несвързаните селски брътвежи да ги съобщава нагоре, но си е правил изводите... никой не знае. За нас е важно всичко да е било записано, но явно не е. 

Т.е. тук думата „доносник“ не визира попа, още повече, че събранието не е било в неговите лозя, каквито попът не е имал, а е било в лозята на Яким Шишков. 

 

Именно лозето е на Яким Шишков.А ,че един поп от Ловеч участва в революционния комитет властите разбират от показанията на Димитър Общи.Само,че Общи не го знае по име.Тогава властите решават,че това е поп Лукан Лилов когато арестуват и пращат в София за очна ставка с Общи.Само,че на очната ставка Общи казва,че това не е попа а доста по млад от него / Лукан Лилов е на около 70 години/.Така властите се добират до поп Кръстьо който е арестуван и пребшт от бой в конака.Но поради липса на доказателства е освободен и поставен под строг надзор в къщата си / нещо като домашен арест/.Много странна история ако поп Кръстьо е бил доносник.Защо не е докладвал на властта за събранието в лозето на Шишков?

Редактирано от resavsky
  • Потребители
Публикува
Преди 9 часа, Borova gora said:

Тъмна фигура ми е също Латинеца, 

Чели ли сте спомените на единствения му син?

Преди 23 минути, resavsky said:

Много странна история ако поп Кръстьо е бил доносник.

Така пише в края на телеграмата на Гербов. Но негово превъзходителство не е благоволил да изпрати показанията и такива няма. Освен това словосъчетанието „в качеството му на доносник“ още в 1990г. Д. Панчовски го обясни.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 минута, Incorrectus said:

 

Така пише в края на телеграмата на Гербов. Но негово превъзходителство не е благоволил да изпрати показанията и такива няма. Освен това словосъчетанието „в качеството му на доносник“ още в 1990г. Д. Панчовски го обясни.

Ставаше въпрос за турска дума - нещо като посредник между властите и раята.Доносник не е точен превод.

  • Потребители
Публикува
Преди 2 минути, Borova gora said:

Дали може ли линк към тях ако са електронни?

Не са електронни. Д. Панчовски „Последните дни на В. Левски (1990г, стр. 285 и 310)“. Ако го нямате ще гледам по-късно да направя снимка.

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, Incorrectus said:

Не са електронни. Д. Панчовски „Последните дни на В. Левски (1990г, стр. 285 и 310)“. Ако го нямате ще гледам по-късно да направя снимка.

Нямам, а вероятно и други от читателите тук нямат.

Благодаря много предварително!

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 8 минути, Incorrectus said:

Не са електронни. Д. Панчовски „Последните дни на В. Левски (1990г, стр. 285 и 310)“. Ако го нямате ще гледам по-късно да направя снимка.

Книгата си струва.Между другото Панчовски е един от малкото които разглеждат събитията в по широк контекст а не само Пази мост и Къкрина.Истината е,че Левски поне в последните 15 дни е около Ловеч и по всичко изглежда,че внимателно изучава ситуацията в града.Легендарната " тайна къща" и т.н.

  • Потребители
Публикува
Преди 8 часа, Borova gora said:

Нямам, а вероятно и други от читателите тук нямат.

Благодаря много предварително!

Снимката не става, защото трябва да разкъсам книгата. Много е стегната в средата. Но ето тук намерих. В цитираните от мен страници на Д. Панчовски има в повече писано единствено негови обяснения защо счита този разказ за автентичен.

  • Потребители
Публикува

Това е линк към ново преведени османски документи, публикувани в книга през 2020, където на 72 стр. от книгата е пълния текст на донесението на Хамди паша от 28 септември 1872 до Великия Везир:

https://unibit.bg/files/opismeneh-digital/CHASING LEVSKI and the REVOLUTIONARIES.pdf

има и други ценни документи, особено по отношение на йерархията в османската административна система, както и кой и с какво е бил награден от разследващите.

Отбелязвам датата 28 септември 1872, защото тя е преди арестите в Ловеч, а от документа е пределно ясно, че Хамди паша е имал много точни и пълни сведения за членовете на комитета, както и за ролята на Левски в този комитет и връзката му с комитета в Букурещ. Двама са членовете на Ловчанския комитет, които са придружавали Левски на учредителното събрание на БРЦК през май същата година в Букурещ - Марин Поплуканов и Иван Драсов.

Друго много важно сведение в това донесение е знанието на османската власт за пренасянето на оръжие и муниции през Дунава, а такова е имало интензивно след учредителното събрание в Букурещ в месеците след май 1872. Според Параскев Стоянов за няколко месеца са пренесени 150 револвера с патрони за тях, преди това са били пренесени 42 револвера, което е отразено в показанията на Попхинов пред комисията в София.

Оръжието е било белгийско, купували са един револвер по един наполеон, продавали са го по три турски лири, което е четворна надценка, парите са се събирали в Ловеч и е трябвало да бъдат изпратени в Букурещ за купуване на ново оръжие.

Разбира се, с револвери въстание не се вдига, те са били раздавани срещу споменатата сума на членовете на тайната полиция и по-видни членове на комитети.

Водели са се преговори с белгийски производители на оръжие за закупуване на големи количества винтовки /също споменати в документа на Хамди паша/, като пазарлъците са били оръжието да бъде платено след успех на въстанието от новата българска държава, писал съм за тези преговори по-напред в темата.

Очевидно османските власти са имали добра информация за тези планове, защото се препоръчва затягане на пограничния контрол по Дунава и предупреждават властите в Букурещ да не толерират революционния комитет на българите там.

  • Потребители
Публикува
Преди 13 часа, resavsky said:

Именно лозето е на Яким Шишков.

Това не е вярно.

Д. Панчовски е написал, че при очната ставка с Димитър Общи на 18 ноември в София главатарят на обира припомнил на Димитър Пъшков, че са се срещали у Иван Драсов, в градината на Яким Шишков и в с. Видраре. Сам в спомените си Д. Пъшков обяснява малко по-друго: че на очната ставка Общи бил казал, че е имал само два пъти среща с него: в градината на Яким Шишков и в дома на Иван Драсов. В протоколите на турския съд е записано, обаче, че „споменатият Димитър от Дяково (т. е. Общи) разказа, че Димитър Пъшков е член на комитета, че в Ловеч много пъти са правили събрания заедно”.

Димитър Панчовски, в желанието си да оневини поп Кръстю си позволява да спекулира с разчитането на турската телеграма № 1117 от 24 ноември 1872 г. Там много ясно, и в превода на Мръвкарова се казва:

«Понеже сега споменатите Димитри и Марин съобразно получените от другарите им инструкции отричат да са вземали участие в споменатото долно дело, на поп Христо (т. е. Кръстю) трябва да му се заповяда и обясни да каже пред Вас и полученият отговор за това, какво бунтовно събрание са устроили в лозята на доносника, а още и кои други са участвали от Ловеч, да бъде представен на тукашната комисия и за да могат да бъдат изпратени на височайшите лица назначени с височайше ираде на императорския министерски съвет, които очакваме да пристигнат, моля най-учтиво да ми бъдат изпратени на мене скромния книжата, включващи словесните му сведения за комитета, всичко това, което досега е давал в качеството си на  доносчик, което представлява похвална заслуга спрямо вяра и държава.»

Логиката на цялото мероприятие, което иска Мазхар паша, е, да се вземат допълнителни сведения от поп Кръстю за събранието в «лозята», като заедно с тях му бъдат изпратени и другите сведения, които той като «доносник» е дал вече за «комитета». Само който търси под вола теле, може да каже, че в телеграмата «доносникът» е някое друго лице, а не споменатият поп Кръстю.

С това именно се заема Панчовски. Цялата негова история за „мухбира” Яким Шишков е съшита с бели конци в театрален стил „Деус екс махина” и си е чисто престараване. Като факир Панчовски ни кара да си представяме, че „излязохме в лозята” и „отидохме в лозята”,  както е казал Общи пред турския съд, било „бяхме в градината на Яким Шишков”, където е имало само една асма.

Това, че Левски е пратен в Търново за разпознаване, означава, че никой в Ловеч, който го е познавал, не е предал на турците, че заловеният е Левски!

А че нещо поп Кръстю все пак е казал на турската полиция, пък може и да е било заблуждаващо, се вижда от дописката му, където пише: „Тоя край (на комитета) щеше да бъде по-дебел, ако п. Кръстю не постъпи някак разумно, като видя, че по други начин не ще може да ся погаси належащий пожар, с един изкуствен начин да убеди правителството, че не съществува такова нещо, което ся дири от София, според доказването на Софийските затворници, т. е. в Ловеч каква работа има и кои и колко са участниците.”

Според мен поп Кръстю е успял да заблуди турците, че ръководният Централен комитет е в Букурещ и в Ловеч няма такъв. Така е записано и в окончателните протоколи на турския съд.

  • Глобален Модератор
Публикува

Е градина или

Преди 3 минути, К.ГЕРБОВ said:

Това не е вярно.

Д. Панчовски е написал, че при очната ставка с Димитър Общи на 18 ноември в София главатарят на обира припомнил на Димитър Пъшков, че са се срещали у Иван Драсов, в градината на Яким Шишков и в с. Видраре. Сам в спомените си Д. Пъшков обяснява малко по-друго: че на очната ставка Общи бил казал, че е имал само два пъти среща с него: в градината на Яким Шишков и в дома на Иван Драсов. В протоколите на турския съд е записано, обаче, че „споменатият Димитър от Дяково (т. е. Общи) разказа, че Димитър Пъшков е член на комитета, че в Ловеч много пъти са правили събрания заедно”.

 

Димитър Панчовски, в желанието си да оневини поп Кръстю си позволява да спекулира с разчитането на турската телеграма № 1117 от 24 ноември 1872 г. Там много ясно, и в превода на Мръвкарова се казва:

 

«Понеже сега споменатите Димитри и Марин съобразно получените от другарите им инструкции отричат да са вземали участие в споменатото долно дело, на поп Христо (т. е. Кръстю) трябва да му се заповяда и обясни да каже пред Вас и полученият отговор за това, какво бунтовно събрание са устроили в лозята на доносника, а още и кои други са участвали от Ловеч, да бъде представен на тукашната комисия и за да могат да бъдат изпратени на височайшите лица назначени с височайше ираде на императорския министерски съвет, които очакваме да пристигнат, моля най-учтиво да ми бъдат изпратени на мене скромния книжата, включващи словесните му сведения за комитета, всичко това, което досега е давал в качеството си на  доносчик, което представлява похвална заслуга спрямо вяра и държава.»

 

Логиката на цялото мероприятие, което иска Мазхар паша, е, да се вземат допълнителни сведения от поп Кръстю за събранието в «лозята», като заедно с тях му бъдат изпратени и другите сведения, които той като «доносник» е дал вече за «комитета». Само който търси под вола теле, може да каже, че в телеграмата «доносникът» е някое друго лице, а не споменатият поп Кръстю.

 

С това именно се заема Панчовски. Цялата негова история за „мухбира” Яким Шишков е съчинена с бели конци в театрален стил „Деус екс махина” и си е чисто престараване. Като факир Панчовски ни кара да си представяме, че „излязохме в лозята” и „отидохме в лозята”, както е казал Общи пред турския съд, било „бяхме в градината на Яким Шишков”, където е имало само една асма.

 

Това, че Левски е пратен в Търново за разпознаване, означава, че никой в Ловеч, който го е познавал, не е предал на турците, че заловеният е Левски!

 

А че нещо поп Кръстю все пак е казал на турската полиция, пък може и да е било заблуждаващо, се вижда от дописката му, където пише: „Тоя край (на комитета) щеше да бъде по-дебел, ако п. Кръстю не постъпи някак разумно, като видя, че по други начин не ще може да ся погаси належащий пожар, с един изкуствен начин да убеди правителството, че не съществува такова нещо, което ся дири от София, според доказването на Софийските затворници, т. е. в Ловеч каква работа има и кои и колко са участниците.”

 

Според мен поп Кръстю е успял да заблуди турците, че ръководният Централен комитет е в Букурещ и в Ловеч няма такъв. Така е записано и в окончателните протоколи на турския съд.

 

Е не виждам голяма разлика - градина или лозе.А ако поп Кръстьо беше таен агент на турците каква е логиката точно него да го изкарват на очна ставка с Левски?Сами да си осветят агента?

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, Incorrectus said:

Снимката не става, защото трябва да разкъсам книгата. Много е стегната в средата. Но ето тук намерих. В цитираните от мен страници на Д. Панчовски има в повече писано единствено негови обяснения защо счита този разказ за автентичен.

Този спомен ми е  най-недостоверен и мога да посоча няколко причини извън тази, че Али Чауш е обичал да се самоизтъква.

Ако е имал свои хора, шпиони, доносници сред населението, никога не би ги издал, златно правило е в полицията. Нека не забравяме, че това е същият Али Чауш, не друг, а същият, който осигурява тескере на Иван Драсов и го предупреждава на бяга след убийството на слугата на Денчо Халача, на Иванчо Колев също. Но никога нищо никому не разказва защо, по каква причина е осигурил на Драсов и Коев съвсем комфортно избягване на преследване, разпити... Защо не го е направил за друг? Много удобно и много майсторски е прикрил важни тайни за някои хора.

Марийка Сиркова в последните си спомени за Левски пред даскал Илия Войников в Угърчин:

“Иван Драсов избяга още след Богородица (непосредствено след нападението над Денчо), защото беше богат и Али Чауш и Стамбулоолу му дадоха тескере. А на Иванча Колев дадоха и тескере, и пари (опа-а, значи и пари!)..."

Самият разказ на Латинеца пък е съвсем същия като онзи, даден в спомените на Димитър Пъшков, който пък го поканва като на театрална сцена да разкаже историята пред Иван Драсов, Марин Поплуканов /може би за да убедят Драсов в нея). Да не забравяме и следното:

„Кацев-Бурски например казва, че преди да разпита Куюмджията той изтичал при Пъшков да го пита дали да казва всичко или да не казва.“

Когато след няколко дни Али Чауш отива да им съобщи своята версия, той е имал е достатъчно време да натъкми тази версия да е угодна на силните на деня в Ловеч, Поплуканов и Пъшков, за да няма проблеми с тях, това са годините след Освобождението. Така Пъшков е постигнал ефекта, който е търсел с тази разказ пред публика, пред Драсов, за известно време подозренията изглеждат извън него и Поплуканови.

Ако искаше да получи истинска информация, Димитър Пъшков не е имал нужда нито от още свидетели, нито пък би чакал няколко дни Али Чауш да дойде да разказва, би искал сега и веднага да знае истината ако му е важна, дето се казва, нож би опрял до гърлото, за да я научи. Но… може би я е знаел по-добре и от Али Чауш.

Латинецът пък просто преповтаря този разказ.

Ханчето – има и в интернет достатъчно статии как дълго време са мислели, че Левски е заловен в ханчето до пътя, а не в това вътре в селото. Едва след като дядо Петър, съседът на ханчето разказва своите спомени, поглеждат документите да видят на кое ханче е бил съсед. Там поставят и плоча с надпис след като през 1901г. Параскев Стоянов е водил и Никола Цвятков да го разпознае, да е съвсем сигурен, че няма да стане грешка при две ханчета в селото и няколко на пътя. Но пък от разказа на Али Чауш излиза, че той се е запътил право към ханчето на Латинеца. На друго ханче не е правена засада. Как е възможно да не провери поне едно-две други ханчета?

Тази информация също я спестява, явно за да не издаде някого, плюс:

"На въпроса откъде знае каймакаминът, че Левски тая вечер ще бъде в Къкрино на ханчето, Юсин Чауш каза, че каймакаминът нищо не казал откъде знаече Левски ще бъде в Къкрино тази вечер.”  От друга страна каймакаминът не е длъжен да дава на подчинените си цялата информация, с която разполага, включително с кои от заловените хора от комитетите каква сделка има.

После, как потерията е научила, че Левски не е продължил в тъмното по пътя, за да има смисъл да правят засада и да чакат отвън? Само Латинецът на излизане може да им каже. Плюс, че не дава никакъв възможен сигнал на Апостола и Николчо, които са в къщата, за опасност отвън, въпреки всички конспиративни мерки, които са били длъжни да спазват. Невъзможно да не е чул стъпки, да не е забележил движението на 10-15 заптиета обкръжаващи с пушки ханчето. Идеята пък, че те няма да го спрат, да го проверят, разпитат, задържат докато не хванат Дякона, за да не ги издаде и да не му извика да бяга е абсурдна. Но той бил ни чул, ни видял, стоял в съседен обор да чака „конете да се нахранят“. Обаче без кон се появява при връщането си в ханчето, отново е на „сцената“ ама точно след залавянето, не по времето му, и то за да спаси постройката, за която е платил наем, от чупенето и трошенето на заптиетата, викайки на Николчо доброволно да отвори.

Латинецът вероятно е питан милион и един път, и два пъти, и три пъти какво е станало и преди и след Освобождението, но никога не би си признал пред никого, най-малко пред собствения син, защото би се срамувал, че е участвал в завера срещу Левски, би разказвал в своя защита най-популярната версия, в която името Али Чауш тежи достатъчно, за да й повярват.

Ето и още едно мнение:

„Ханджията Христо Цонев и придружителят на Левски от Ловеч до Къкрина – Никола Цвятков, са арестувани заедно с Левски по “дипломатически” съображения, за да потулят властите, че са го предали. Затова и в София не им е правена очна ставка с Общия, защото той безпогрешно би разпознал Христо Цонев Кулаксъзов – Латинеца Бояджията, когото, преди това, на два пъти, издава без задръжки на турските власти. Цонев и Цветков в последствие са освободени като “невинни”.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 3 часа, Б. Киров said:

Оръжието е било белгийско, купували са един револвер по един наполеон, продавали са го по три турски лири, което е четворна надценка, парите са се събирали в Ловеч и е трябвало да бъдат изпратени в Букурещ за купуване на ново оръжие.

Дали надценката също е дадена за ново оръжие или някой си я е прибрал в джоба?

Ако е така, това до известна степен би дало информация за внезапното забогатяване на Поплуканови, защото пред годините преди това със седем деца поп Лукан 100 гроша накуп не е можел да спести по сведения и спомени на Ловчанлии. Намереното съкровище в имота му не е наследство от прадядо или пра-прадядо, такова поп Лукан отдавна би похарчил. Отнякъде трябва да са се появили тези пари в ръцете му, в семейството му, пратил 10 лири на сина си в София, после в Диарбекир продължил да му праща по 10-15 лири, много пари за времето си, както и на другия си син в Одеса, дори само дотук не е малко, а накрая му останали достатъчно, повече от достатъчно да закопае през войната набързо, само на 30см. в почвата. Интересно съкровище ще да е, как ли е събрано и то за доста кратък период от време, в последните няколко години преди смъртта му? А някакъв сигурен видим източник за тези пари е нямало... 

Редактирано от Borova gora
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 22 минути, Borova gora said:

Дали надценката също е дадена за ново оръжие или някой си я е прибрал в джоба?

Ако е така, това до известна степен би дало информация за внезапното забогатяване на Поплуканови, защото пред годините преди това със седем деца поп Лукан 100 гроша накуп не е можел да спести по сведения и спомени на Ловчанлии. Намереното съкровище в имота му не е наследство от прадядо или пра-прадядо, такова поп Лукан отдавна би похарчил. Отнякъде трябва да са се появили тези пари в ръцете му, в семейството му, пратил 10 лири на сина си в София, после в Диарбекир продължил да му праща по 10-15 лири, много пари за времето си, както и на другия си син в Одеса, дори само дотук не е малко, а накрая му останали достатъчно, повече от достатъчно да закопае през войната набързо, само на 30см. в почвата. Интересно съкровище ще да е, как ли е събрано и то за доста кратък период от време, в последните няколко години преди смъртта му? А някакъв сигурен видим източник за тези пари е нямало... 

В тази връзка трябва да се отбележи,че поп Кръстьо умира в крайна бедност при много сериозни финансови затруднения .

  • Потребители
Публикува
Преди 56 минути, Borova gora said:

Дали надценката също е дадена за ново оръжие или някой си я е прибрал в джоба?

Според мен Левски влиза в Ловеч за по-малко от 24 часа именно за тези пари, защото пише в последното си писмо за тях, като пари "у председателя ви", той затова и минава през къщата на Величка Хашнова /брат й Марин вече е в затвора/.

Сведенията по колко са продавани са в протоколите от разпитите в София, там Попхинов и други членове на комитети посочват сумата 3-3.5 турски лири, турската лира е със стандарт 6.6 гр. чисто злато, златния наполеон - 5.8 гр.

За колко са ги купували съдя по документираната цена на американски военен револвер система Колт от 1870 - 20 сребърни долара, еквивалентна цена на 1 наполеон. Белгийските роволвери внасяни чрез Данаил Попов са били с по-ниско качество от американския Колт.

Параскев Стоянов пише през 1902, че за да закупят първата партида са теглили заем от еснафската гилдия в Ловеч в размер на 6000 лева, което по негово време /на Стоянов/ изчислявам на около 40 наполеона, с която сума са заплатили първата партида револвери, после тези пари са били върнати с лихвата на еснафа и покупките са вървели с парите от надценката. Това е било своеобразен бизнес за набиране на средства, чиста търговия, освен революционна дейност. Левски донася от Букурещ две карабини като мостри - едната американски Ремингтън, другата белгийска, писал съм за нея, с която са били въоръжени белгийските милиции през 1870, много добра за времето си, превъзхождаща оръжието в османската армия по онова време.

  • Потребители
Публикува
Преди 7 часа, Incorrectus said:

Но ето тук намерих. В цитираните от мен страници на Д. Панчовски има в повече писано единствено негови обяснения защо счита този разказ за автентичен.

Само за протокола да отбележа, че думите на Али Чауш не отговарят на действителността, а именно:

2024-11-30_204125.jpg.4444758c925274e9ad81b9fb64786806.jpg

2024-11-30_204125.jpg.106770f352c2e117a31bff17df516872.jpg

Горно Павликене е и е било чисто българско село, което Левски е посещавал преди да бъде заловен, за да основава комитет. Както в Горно Павликене, така и на разклона за него и имало хан, но потерята не ги претърсва, а отпрашва директно към Къкрина.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 27 минути, Б. Киров said:

Само за протокола да отбележа, че думите на Али Чауш не отговарят на действителността, а именно:

2024-11-30_204125.jpg.4444758c925274e9ad81b9fb64786806.jpg

2024-11-30_204125.jpg.106770f352c2e117a31bff17df516872.jpg

Горно Павликене е и е било чисто българско село, което Левски е посещавал преди да бъде заловен, за да основава комитет. Както в Горно Павликене, така и на разклона за него и имало хан, но потерята не ги претърсва, а отпрашва директно към Къкрина.

Имало е и вариант въобще да не спират никъде,а да пътуват цяла нощ / повтарям се но Левски е смятал този вариант за по безопасен/.Но потерята определено е била насочена към Къкринсконо ханче.Между друтото има свезения,че в самата Къкрина е имало два хана.Но само този на Латиннеца е бил обискиран.Да не говорим,че Левски е можел и да отседне в частен дом.Както и да се гледа кучето е заровено в това ханче.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 час, Б. Киров said:

Само за протокола да отбележа, че думите на Али Чауш не отговарят на действителността, а именно:

2024-11-30_204125.jpg.4444758c925274e9ad81b9fb64786806.jpg

2024-11-30_204125.jpg.106770f352c2e117a31bff17df516872.jpg

Горно Павликене е и е било чисто българско село, което Левски е посещавал преди да бъде заловен, за да основава комитет. Както в Горно Павликене, така и на разклона за него и имало хан, но потерята не ги претърсва, а отпрашва директно към Къкрина.

Нямам намерение да ставам адвокат на Али Чауш, но в същия текст е казано: става въпрос за разказа на отец Илия Цонев, че другото заптие „Оджоолу Асан казало на Али Чауш, че след срещата на Пази-мост съмнителният човек... се опътил за Севлиево“. А не му казал, че се отклонил към Горно Павликене.

Както знаете Али чауш е бил съвсем наясно къде има ханчета и къде няма из селата, защото е бил отговорник именно за тези села. На Пази-мост се среща с Левски именно на връщане от Брестово, Къкрина и Горно Павликене. От Пази-мост до разклона за Горно Павликене са 2 км. Заптиетата са изчакали, както се знае, накъде ще тръгне съмнителният човек и дали ще се върне в Ловеч, наблюдавали са и са разбрали явно, че върви с Николчо и че не са непознати...

Прав сте, Али чауш лъже, но не поради незнание. Или е решил да си спести думи или така е записан...

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, resavsky said:

Имало е и вариант въобще да не спират никъде,а да пътуват цяла нощ / повтарям се но Левски е смятал този вариант за по безопасен/.

От спомените на Мария Сиркова:

Христо си отиде, а Никойлчо си дойде, за да не дойдат коледари, които идваха всякога. Изморен от пътя, Левски си легна.

Заранта се поуспа. 

Обядвахме. Левски си полегна и поспа около два сахата."

Писах по-подробно за този детайл и малко по-назад в темата-стр.38, вероятността да е бил болен, с отслабени физически сили не е малка. Две седмици е спал в ледените Ловчански колиби... Бързал е да си легне и вечерта в Къкрина, макар все още да е имало клиенти, не успява да стане и първия път когато го буди Николчо... Иначе вариантът да пътуват цяла нощ до Севлиево е по-добрият, макар че пак са щели да бъдат преследвани по пътя ако са предадени. Ако са останали в къща в Къкрина да спят, пак е можело да бъдат заловени при предателство. Но самото отваряне на ханчето след като не е работило няколко дни също е било рисково, привличало е вниманието.

Редактирано от Borova gora
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 19 минути, Borova gora said:

От спомените на Мария Сиркова:

Христо си отиде, а Никойлчо си дойде, за да не дойдат коледари, които идваха всякога. Изморен от пътя, Левски си легна.

Заранта се поуспа. 

Обядвахме. Левски си полегна и поспа около два сахата."

Писах по-подробно за този детайл и малко по-назад в темата-стр.38, вероятността да е бил болен, с отслабени физически сили не е малка. Две седмици е спал в ледените Ловчански колиби... Бързал е да си легне и вечерта в Къкрина, макар все още да е имало клиенти, не успява да стане и първия път когато го буди Николчо... Иначе вариантът да пътуват цяла нощ до Севлиево е по-добрият, макар че пак са щели да бъдат преследвани по пътя ако са предадени. Ако са останали в къща в Къкрина да спят, пак е можело да бъдат заловени при предателство. Но самото отваряне на ханчето след като не е работило няколко дни също е било рисково, привличало е вниманието.

В никакви ледени колиби не е спал.Бил в " тайна къща" която най вероятно е конспиративна квартилра в село Микре / на около 20 км. от Ловеч/.В самото населено място и то при прилични условия.Никакви колиби посред зима няма.

П.П.Другия вариант за тази " тайна къща" е тя да е в един от крайните квартали на Троян.Но Микре е доста по-реален вариант.Това селэ е важен транспортен възел/има цели четири хана/ и Левски оттам по лесно може да следи ситуацията в Ловеч,да води своята кореспонденция и т.н.

  • Потребител
Публикува
Преди 19 часа, К.ГЕРБОВ said:

Това е следващият документ по темата.

..jpg.f01966d2d59de49835096e0a2bf3460b.jpg

 

Аз визирам следващ документ след доклада на управителя на Дунавския вилает Ахмед Хамди паша до великия везир Мидхат паша. Този доклад е пратен преди Арабаконашкия обир, два месеца преди цитирания тук от теб документ. И в края му Ахмед Хамди паша изрично моли везира за незабавни указания какво да предприеме от тук нататък. Ето тези незабавни указания например ми се иска да видим някой ден. Предполага се, че такива е имало. А знае ли човек, може пък и да не е имало, ако на Мидхат паша не му е било до това. Така или иначе отговорите са в архивите.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, Б. Киров said:

Това е линк към ново преведени османски документи, публикувани в книга през 2020, където на 72 стр. от книгата е пълния текст на донесението на Хамди паша от 28 септември 1872 до Великия Везир:

https://unibit.bg/files/opismeneh-digital/CHASING LEVSKI and the REVOLUTIONARIES.pdf

има и други ценни документи, особено по отношение на йерархията в османската административна система, както и кой и с какво е бил награден от разследващите.

Благодаря за линка. Там всъщност следващият документ е именно отговорът на Мидхат паша (стр. 77), но той е локуми, сякаш писани от ChatGPT. У мен остава впечатлението, че везирът подценява революционния аспект ("от известно време насам, благодарение на мъдрото и успешно упрвление на честития ни султан, дейността на комитетските дейци е позатихнала"), а държи да се обърне внимание на убийствата, т.е. на криминалния елемент.

И впрочем като е станало въпрос за убийствата, то виждам, че в бележките под линия към доклада на Ахмед Хамди паша авторите на книгата посочват едно убийство (на мъж в община Елена) и едно "покушение" (на Йованчо, наместник на ловешкия митрополит), които от други източници не са известни. Иначе казано, турските власти, още от преди Общи и компания изобщо да излязат на сцената и да започнат да пеят, вече отлично знаят тактиките и методите на революционната организация и категорично са й залепили всички тези убийства и покушения, включително такива, за които ние и след над сто години изследвания не знаем. Как и от кого са разбрали всичко това, а и не само това, но и за схемите и пътищата за преноса на оръжия и т.н.? Кой въобще е имал подобна информация?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!