Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано (edited)

На мен обаче в тези хипотези за Латинеца като автор на донесението ми се губи обосновката защо и неговото име присъства там. Просто няма логичен сценарий освен онзи, който вече описах малко по-напред. Въобще всички хипотези, в които автор на донесението е някое от изброените в него лица, имат този изначален проблем. 

Съгласен съм, че конкретно при Латинеца впоследствие има редица, да ги наречем, съмнителни моменти, но проблемът си остава. Същата хипотеза може да се състави и за поп Кръстю - и при него не е като да няма съмнителни моменти, а можем дори да му пришием и мотив, който той и сам ни дава: идеен разрив по линия убийствата и обирите. За Никола Сирков (ако действително той е "Никола" от доклада) може да се състави хипотеза, дори за Димо Драсов може. А най-накрая, разбира се, имаме и Добри Механджията.

Освен това мен не ми е ясно кой от тези не знае за Общи. И още по-конкретно: каква въобще е вероятността значително количество хора от комитета в Ловеч да не са чували за Димитър Общи след убийството на дякон Паисий? Доносът е примерно от около месец след това убийство, но Общи продължава да е масово неизвестен? Пък и в крайна сметка кой упълномощава Общи да обикаля сам - според Анастас Попхинов (в показанията си пред съда) на това конкретно събрание е имало "около двадесет души", всичките от Ловеч. А и самият Левски в последното си писмо по нищо не личи да говори само за няколко човека, когато укорява комитета, че са се предоверили на Общи. Тъй че далеч преди втората половина на август 1872г. едно сравнително солидно количество ловчанлии са знаели кой е тоя Общи и са гласували в негова подкрепа и противно на мнението и желанията на Левски. Да, след това се осъзнават, но в случая това е без значение - важното е, че са знаели кой е Общи.

p.s. А и още нещо: авторът на донесението знае за убийството на дякон Паисий, т.е. каква е вероятността да не е чувал за изпълнителя на това убйство?

Редактирано от sir
  • Мнения 1,4k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикувано

Понеже съм от Орхание  ,днес Ботевград ,в това новсъздадено ,но бързоразвиващо се градче ,Димитър Общи си създал автономен революционен окръг ,който на практика е отказвал ,да с е подчинява на централният комитет в Ловеч.Отец Паисий много добре е познавал Димитър Общи и неговата организация и цел ,той е бил  от тези българи ,че българският народ  ,ще се освободи , по мирен път когато се образова и  надмине османският поробител.Отец Паисий ,не е имал проблем ,да бъде на една маса ,както с орханийския каймаканин ,така и с Димитър Общи.Много пъти е заплашвал Общи ,че ще го издаде на властите ,но не го е издал ,но Общи решава ей таак превантивно ,да го убие и то на рожденият му ден..Самият Общи е имал инкогнито в Орхание ,като търговец на оцет и е бил уважаван от османските сановници също ,като Отец Паисий.

  • Потребители
Публикувано
Преди 1 час, Borova gora said:

Една по-луда идея, може Латинеца сам да е поискал името му да е в списъка, от страх, ако изтече информация, никой не би го заподозрял, защото името му е вътре. Това е само фикшън, но не невъзможен. Като член на тайната полиция, Латинецът е имал най-добра представа за компрометиране на информация, търсене на издайници, отмъщения след разкриване и т.н. 

Не е въпрос, според мен, какво той е искал или не, името му е било сложено в списъка, независимо от неговото желание.

Нали си спомняте, че този който е дал информацията така извърта нещата, че все едно комитетът е съставен към началото на юни 1872 /фразата преди 2.5-3 месеца, точно съвпада с връщането на ловечкия делегат от Букурещ, Марин Поплуканов, някъде през юни, Левски се връща в България на 1 юли/. Тоест доносникът е искал да каже, че и той членува в Ловечкия комитет /не е могъл да отрече това при хипотеза Латинеца, хванали са го на местопрестъплението/, но оттогава, преди това комитет не е имало, Левски го основал. Така естествено омаловажава и своята вина, прехвърляйки я върху Левски, така правят и по другите комитети, провалени заради Общи, всички охкат как Левски ги заплашвал, някъде и с убийство, ако не станат членове на комитета.

Преди 1 час, Borova gora said:

Самият Каравелов "гръмва" в последното действие с безумното искане за обявяване на ненавременно въстание, което наистина е игра с живота на 7 милиона българи, след което ролята му приключва. Глупаво и тъжно. Епилогът е Стамболов, който го гони с оръжие из Букурещ, за да отмъщава и никой повече не го слуша и приема като един от тях...

Каравелов и Хитов са просръбски тандем, единият е на сръбска държавна пенсия /Хитов/, другият е купил печатницата си /еквивалент на влиятелна телевизия днес/ благодарение на заем от сръбското правителство, осигурен му по линия на жена му Ната. Но за конкретния списък едва ли са имали някакъв пръст, тъй като той е съставен от човек на терена на Ловеч, а и двамата са им били къси ръцете да стигат до ловченските дела, за безпомощността на Каравелов говорят двете дописки за предателите на Левски, каквото са му подхвърлили от Ловеч, това е публикувал, той не е познавал живота вътре в града.

  • Потребители
Публикувано
Преди 1 час, sir said:

Освен това мен не ми е ясно кой от тези не знае за Общи. И още по-конкретно: каква въобще е вероятността значително количество хора от комитета в Ловеч да не са чували за Димитър Общи след убийството на дякон Паисий? Доносът е примерно от около месец след това убийство, но Общи продължава да е масово неизвестен? Пък и в крайна сметка кой упълномощава Общи да обикаля сам - според Анастас Попхинов (в показанията си пред съда) на това конкретно събрание е имало "около двадесет души", всичките от Ловеч. А и самият Левски в последното си писмо по нищо не личи да говори само за няколко човека, когато укорява комитета, че са се предоверили на Общи. Тъй че далеч преди втората половина на август 1872г. едно сравнително солидно количество ловчанлии са знаели кой е тоя Общи и са гласували в негова подкрепа и противно на мнението и желанията на Левски. Да, след това се осъзнават, но в случая това е без значение - важното е, че са знаели кой е Общи.

p.s. А и още нещо: авторът на донесението знае за убийството на дякон Паисий, т.е. каква е вероятността да не е чувал за изпълнителя на това убйство?

Прегледах пак показанията на Общи пред софийската комисия, там той споменава и за второто събрание, вече в къщата на Марин, когато се е събрал "съвет" на който са присъствали и Попхинов и Левски и този съвет решил да се даде пълномощно на Общи от Ловеч до София, а на А.Кънчев от Ловеч до Русе, да обикалят и основават комитети, подписали им и пълномощни, това трябва да е било преди самоубийството на Кънчев в Русе. Общи е много точен, той казва "съвет от 18 души", но кои са присъствали не уточнява, той наистина, според мен, не е познавал повече от 5-6 души от Ловеч. Когато описва как го е водил със себе си Левски, видно е че Апостола демонстративно и безапелационно го е игнорирал, почти никъде не го допуска до събрания, праща го да спи по разни ханове, а не в тайни къщи, държи го изолиран още от началото.

Сега тези 18 души от Ловеч кои са били и бил ли е между тях Латинеца, няма кой да ни каже. Латинеца, противно на повечето битуващи в литературата мнения, според мен е бил доста откъснат от комитетските дела. Стаски беше развил убедително тезата, че ханчето в Къкрина няма нищо общо с комитетски пари и дела, просто Латинеца си го е наел с негови пари и си е гледал частния интерес. Самият Латинец в показанията си казва, че преди това ханче е държал кръчма около Ловеч и с това се е занимавал, Левски пък при неговите показания казва, че го познавал бегло и за последно го бил виждал в тази кръчма край Ловеч, на което Латинеца категорично отрича въобще да е виждал някога Левски с думите "нека си твърди, не го познавам".

Защо не е споменат Общи в този доклад, моята хипотеза е, че Латинеца, ако е автор на сведенията в него, не е знаел нищо за него, но нямам никакъв начин да я докажа, а не виждам и как може да се отрече. Какви са насрещните аргументи, че Латинеца е бил в течение на всички комитетски дела и за ролята на Общи. Като доверено лице на братовчедите си Сирков и Х.Иванов е изпълнявал техни нареждания, но дали се е занимавал с някаква друга комитетска дейност - дали има някакви доказателства за и против?

Много видно е несъответствието в стандарта на разпитващите в комисията, когато му правят /на Латинеца/ очна ставка с Левски - те приемат за чиста монета неговите думи, че няма нищо общо с комитета, че е така доказва, че малко след това е освободен и са му върнати парите. Или между Софийската комисия, Хамди паша и Великия Везир не е имало никаква координация на информацията, за да е вписан Латинеца като член на комита в Ловеч и да го пуснат без повече въпроси, или зад кулисите на официалните разпити е имало и други, където Вутьо изведнъж онемява за участието на Латинеца в обира.

 

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 40 минути, Б. Киров said:

Не е въпрос, според мен, какво той е искал или не, името му е било сложено в списъка, независимо от неговото желание.

Нали си спомняте, че този който е дал информацията така извърта нещата, че все едно комитетът е съставен към началото на юни 1872 /фразата преди 2.5-3 месеца, точно съвпада с връщането на ловечкия делегат от Букурещ, Марин Поплуканов, някъде през юни, Левски се връща в България на 1 юли/. Тоест доносникът е искал да каже, че и той членува в Ловечкия комитет /не е могъл да отрече това при хипотеза Латинеца, хванали са го на местопрестъплението/, но оттогава, преди това комитет не е имало, Левски го основал. Така естествено омаловажава и своята вина, прехвърляйки я върху Левски, така правят и по другите комитети, провалени заради Общи, всички охкат как Левски ги заплашвал, някъде и с убийство, ако не станат членове на комитета.

Каравелов и Хитов са просръбски тандем, единият е на сръбска държавна пенсия /Хитов/, другият е купил печатницата си /еквивалент на влиятелна телевизия днес/ благодарение на заем от сръбското правителство, осигурен му по линия на жена му Ната. Но за конкретния списък едва ли са имали някакъв пръст, тъй като той е съставен от човек на терена на Ловеч, а и двамата са им били къси ръцете да стигат до ловченските дела, за безпомощността на Каравелов говорят двете дописки за предателите на Левски, каквото са му подхвърлили от Ловеч, това е публикувал, той не е познавал живота вътре в града.

Съжалявам много, че не съм го написала разбираемо, аз нямах предвид, че Каравелов е имал отношение към списъка, а че също е допринесъл за провала на организацията и залавянето на Левски. Имаме предатели, първия със списъка на Хамди паша, после Къкрина-там е повече от един, но имаме и още уж "вътрешни" хора, които всъщност съзнателно са провокирали изваждането на Апостола от "голямата игра" за освобождението на българско. Да употребя думата "виновници" за предателството. В Букурещ, има нещо останало неясно, нещо недоизказано се е случило и се върти точно около "конкурента" на Апостола за председателското място. Каравелов хем там се запознава с повечето от дейците, хем изведнъж му имат голямо доверие и гласуват за него без да са го виждали как работи "на терен", а после с действията си по места подсказват, че са получили и някакви специфични инструкции от него. Но Каравелов не е независим и не смята да премине Дунава за да влезе в "обувките на Дякона" и да върши неговата работа, затова пиша, че е навредил, той също е като пушката на стената в пиеса на Чехов, някой натиска спусъка т.е. нарежда му и той "гръмва" с настояването за въстание, независимо какво то би струвало на неподготвения българския народ в онзи момент т.е. около него също има съществени неизяснени въпроси за ролята му в опита за засенчването на Апостола от Общия и изземването на функциите му.

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикувано
Преди 2 часа, Borova gora said:

Самият Каравелов "гръмва" в последното действие с безумното искане за обявяване на ненавременно въстание, което наистина е игра с живота на 7 милиона българи, след което ролята му приключва. Глупаво и тъжно. Епилогът е Стамболов, който го гони с оръжие из Букурещ, за да отмъщава и никой повече не го слуша и приема като един от тях...

Идеята на Каравелов е била винаги за Балканска федерация със Сърбия и Черна гора, той е последователен в това. При това на общославянска основа, за това лежи в Австро-унгарска тъмница при убийството на прозападния Обренович. Австро-Унгария е една от Великите сили в Европа по онова време, тя също е имала своите имперски амбиции да се разпростре и на Балканите.

Точно по времето на Левски се изгражда барон-Хиршовата железница, най-амбициозния инфраструктурен проект по онова време, имащ идеята да свърже Ориента /Цариград/ със Запада /Париж/. И точно по времето на Левски османското правителство отнема лиценза на барон Хирш, чиито капитали са базирани предимно в Париж. И точно по същото време за главен управител на българската част от тази железница е назначен Теофан Райнов, стар конспиративен другар на Левски, който преди това е бил провален като агент на прословутия разузнавателен отдел в османската полиция, работещ срещу емигрантите във Влашко и Сърбия.

Не е случайно, че Левски търси оръжие в Белгия, държава много близо в политиката си до Франция по онова време, и че може да води преговори за безплатна доставка на големи количества оръжие от тази държава, с опция да се плати след основаването на българска държава. Както и не е случайно, че възприемаме белгийската конституция като основа за Търновската и търсим Фердинанд в Австро-Унгария, дворецът му във Виена е разкошен, между другото. И съвсем не е случайно, че до Голямата депресия в България доминират френските капитали и банки.

Пиша всичко това не защото съм специалист в тези взаимоотношения, а защото са видни и с просто невъоръжено око на не специалист. И съжалявам, че професионалните български историци не забелязват и с въоръжено око тези взаимозависимости, или от някакви вътрешни спирачки на автоцензура не работят в тази посока.

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 13 минути, Б. Киров said:

Прегледах пак показанията на Общи пред софийската комисия, там той споменава и за второто събрание, вече в къщата на Марин, когато се е събрал "съвет" на който са присъствали и Попхинов и Левски и този съвет решил да се даде пълномощно ва Общи от Ловеч до София, а на А.Кънчев от Ловеч до Русе, да обикалят и основават комитети, подписали им и пълномощни, това трябва да е било преди самоубийството на Кънчев в Русе. Общи е много точен, той казва "съвет от 18 души", но кои са присъствали не уточнява, той наистина, според мен, не е познавал повече от 5-6 души от Ловеч. Когато описва как го е водил със себе си Левски, видно е че Апостола демонстративно и безапелационно го е игнорирал, почти никъде не го допуска до събрания, праща го да спи по разни ханове, а не в тайни къщи, държи го изолиран още от началото.

Сега тези 18 души от Ловеч кои са били и бил ли е между тях Латинеца, няма кой да ни каже. Латинеца, противно на повечето битуващи в литературата мнения, според мен е бил доста откъснат от комитетските дела. Стаски беше развил убедително тезата, че ханчето в Къкрина няма нищо общо с комитетски пари и дела, просто Латинеца си го е наел с негови пари и си е гледал частния интерес. Самият Латинец в показанията си казва, че преди това ханче е държал кръчма около Ловеч и с това се е занимавал, Левски пък при неговите показания казва, че го познавал бегло и за последно го бил виждал в тази кръчма край Ловеч, на което Латинеца категорично отрича въобще да е виждал някога Левски с думите "нека си твърди, не го познавам".

Защо не е споменат Общи в този доклад, моята хипотеза е, че Латинеца, ако е автор на сведенията в него, не е знаел нищо за него, но нямам никакъв начин да я докажа, а не виждам и как може да се отрече. Какви са насрещните аргументи, че Латинеца е бил в течение на всички комитетски дела и за ролята на Общи. Като доверено лице на братовчедите си Сирков и Х.Иванов е изпълнявал техни нареждания, но дали се е занимавал с някаква друга комитетска дейност - дали има някакви доказателства за и против?

Много видно е несъответствието в стандарта на разпитващите в комисията, когато му правят /на Латинеца/ очна ставка с Левски - те приемат за чиста монета неговите думи, че няма нищо общо с комитета, че е така доказва, че малко след това е освободен и са му върнати парите. Или между Софийската комисия, Хамди паша и Великия Везир не е имало никаква координация на информацията, за да е вписан Латинеца като член на комита в Ловеч и да го пуснат без повече въпроси, или зад кулисите на официалните разпити е имало и други, където Вутьо изведнъж онемява за участието на Латинеца в обира.

 

Да, Анастас Попхинов на очна ставка с Левски всъщност дава и по-точна бройка на присъствалите:

Ние се събрахме в къщата на Ваньо седемнадесет-осемнадесет души, там беше и Дяконът. Той [Димитър] каза: „Три месеца ходя с Дякона, [но] той не ме осведомяваше в нищо, да ходя и още шест, той [пак] не ще ме осведомява! Или да ми определят някой район, или си отивам.“ Ние попитахме Дякона: „Виждал ли си нещо лошо от Димитра?“ „Не“, каза той. „Щом е така, ние казваме да му се даде отделен район, за да обикаля сам.“

И той споменава само четирима души поименно, само тях познавал, а другите - не: Марин, Иван Драсов, Пъшков и поп Кръстю (макар в очната ставка с Левски да пропуска попа и да твърди само за първите трима).

Сиреч, възможно е споменатите поименно да са били и тези, които са взели думата или изразили становище по темата, а останалите просто да са присъствали и впоследствие гласували. Поради което и нито Общи, нито Анастас Попхинов ги познават. В общи линии имаме и сходен списък от Левски (от писмото от 12.12.1872) на най-силно лаещите в подкрепа на Общи:

Да се отпочне, решихте Вие всички, като най-много настояваше Анастас [Попхинов] от Плевен, Ваньо [Иван Драсов] и Пъшков [Димитър]

Но всичко това обяснява единствено защо Общи (както и другото външно лице - Анастас Попхинов) не познава повече от няколко човека поименно. Не обяснява как тези, айде да ги кажем, 15-20 човека от Ловеч може да не познават Димитър Общи.

Тук има и един пасаж със спомени на Анастас Хитров, само че на мен лично той ми идва доста объркан и не мога да се ориентирам на кое събрание, къде и с кои точно хора се е виждал Общи.

https://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=687:vl&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

На "второто заседание", което според Хитров е било в къщата на Драсов, било имало "около 20 души". Сред тях е посочен и Латинеца. Не става обаче ясно бил ли е на това заседание Общи или не. Или поне на мен не ми става ясно. :)

Латинеца е посочен и от Марин Поплуканов (пак там) като участник още в първото събрание след идването на Левски, на което Левски им обяснявал как с чети нищо не можело да стане и т.н.

Доколкото са достоверни тези разкази - знам ли.

А и най-накрая не е ясно какво правим с "Христо Бояджията" от показанията на Общи. Той Латинеца ли е или, както твърди Стаски преди години в темата (или в друга тема - не помня), Христо Големия?

  • Глобален Модератор
Публикувано
Преди 1 час, todorg said:

Понеже съм от Орхание  ,днес Ботевград ,в това новсъздадено ,но бързоразвиващо се градче ,Димитър Общи си създал автономен революционен окръг ,който на практика е отказвал ,да с е подчинява на централният комитет в Ловеч.Отец Паисий много добре е познавал Димитър Общи и неговата организация и цел ,той е бил  от тези българи ,че българският народ  ,ще се освободи , по мирен път когато се образова и  надмине османският поробител.Отец Паисий ,не е имал проблем ,да бъде на една маса ,както с орханийския каймаканин ,така и с Димитър Общи.Много пъти е заплашвал Общи ,че ще го издаде на властите ,но не го е издал ,но Общи решава ей таак превантивно ,да го убие и то на рожденият му ден..Самият Общи е имал инкогнито в Орхание ,като търговец на оцет и е бил уважаван от османските сановници също ,като Отец Паисий.

Заповедта за убийството е на Левски не си прави илюзии.

  • Потребители
Публикувано
Преди 11 минути, sir said:

Да, Анастас Попхинов на очна ставка с Левски всъщност дава и по-точна бройка на присъствалите:

Ние се събрахме в къщата на Ваньо седемнадесет-осемнадесет души, там беше и Дяконът. Той [Димитър] каза: „Три месеца ходя с Дякона, [но] той не ме осведомяваше в нищо, да ходя и още шест, той [пак] не ще ме осведомява! Или да ми определят някой район, или си отивам.“ Ние попитахме Дякона: „Виждал ли си нещо лошо от Димитра?“ „Не“, каза той. „Щом е така, ние казваме да му се даде отделен район, за да обикаля сам.“

И той споменава само четирима души поименно, само тях познавал, а другите - не: Марин, Иван Драсов, Пъшков и поп Кръстю (макар в очната ставка с Левски да пропуска попа и да твърди само за първите трима).

Сиреч, възможно е споменатите поименно да са били и тези, които са взели думата или изразили становище по темата, а останалите просто да са присъствали и впоследствие гласували. Поради което и нито Общи, нито Анастас Попхинов ги познават. В общи линии имаме и сходен списък от Левски (от писмото от 12.12.1872) на най-силно лаещите в подкрепа на Общи:

Да се отпочне, решихте Вие всички, като най-много настояваше Анастас [Попхинов] от Плевен, Ваньо [Иван Драсов] и Пъшков [Димитър]

Но всичко това обяснява единствено защо Общи (както и другото външно лице - Анастас Попхинов) не познава повече от няколко човека поименно. Не обяснява как тези, айде да ги кажем, 15-20 човека от Ловеч може да не познават Димитър Общи.

Тук има и един пасаж със спомени на Анастас Хитров, само че на мен лично той ми идва доста объркан и не мога да се ориентирам на кое събрание, къде и с кои точно хора се е виждал Общи.

https://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=687:vl&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

На "второто заседание", което според Хитров е било в къщата на Драсов, било имало "около 20 души". Сред тях е посочен и Латинеца. Не става обаче ясно бил ли е на това заседание Общи или не. Или поне на мен не ми става ясно. :)

Латинеца е посочен и от Марин Поплуканов (пак там) като участник още в първото събрание след идването на Левски, на което Левски им обяснявал как с чети нищо не можело да стане и т.н.

Доколкото са достоверни тези разкази - знам ли.

А и най-накрая не е ясно какво правим с "Христо Бояджията" от показанията на Общи. Той Латинеца ли е или, както твърди Стаски преди години в темата (или в друга тема - не помня), Христо Големия?

И според мен Христо Бояджията е Христо Иванов, мисля че Стаски беше изровил конкретно доказателство за това, но сега не ми се рови назад в темата.

Латинеца е бил участник във Втората Легия, Общи в Първата, там се разминават - Общи по време на Втората Легия е в Италия и в Крит, имал е и гръцки паспорт, сам споменава това при разпита му. Дали Латинеца /прякорът му идвал, според някои от боготворенето на гарибалдийците, които наричал често "латините"/ е познавал Общи от Ловеч или не, нямам никакви твърди доказателства, но нямам и никакви такива в обратна посока.

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 5 часа, sir said:

На мен обаче в тези хипотези за Латинеца като автор на донесението ми се губи обосновката защо и неговото име присъства там. Просто няма логичен сценарий освен онзи, който вече описах малко по-напред. Въобще всички хипотези, в които автор на донесението е някое от изброените в него лица, имат този изначален проблем. 

Латинецът има много причини да е един от заподозрените за залавянето на Левски в Къкрина. Но властта си има свои правила, за да не издаде своя шпионин, формално го арестува и го закарва в София т.е. изглеждал е точно толкова заподозрян колкото останалите арестувани. Но наистина е било само формално, защото по спомените на Никола Цвятков, само той е бит по пътя към Ловеч, само него и Апостола през целия път свързват с общи букаи на ръцете и общи пранги на краката, никога Латинеца и Левски или Николчо и Латинеца, той е този който убеждава Дякона да се храни, нямало да го отровят турците, защото им трябвал жив, Латинеца си мълчи и не се интересува, а в София между Общия и Латинеца очна ставка няма, накрая Латинецът е единствения на когото са върнали кесията с парите... За капак Никола никога не разказва за разменени думи между Левски и Латинеца или между него и Латинеца. Заедно са няколко дни и няма данни Латинеца да им е проговорил. Никола и Левски обаче си споделят това-онова по пътя:

„Ако ме обесят, поне ще ми остане гробът в България и всякой ще го знай, а ако ме пратят на заточение, ще ми изгният костите надалеко.“

За самата Къкрина и Латинеца съм писала доста няколко страници по-назад. 

Идеята ми е, че както формално са преценили, че трябва да го арестуват, така формално и името му може да е сложено в списъка. Пашата и каймакаминът са си имали своята логика. Това не го прави невинен или виновен, други факти са определящи.

Опитвам да си спомня дали Общия или друг арестуван споменават името на Латинеца пред Извънредната комисия?

Редактирано от Borova gora
  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 2 часа, Б. Киров said:

И според мен Христо Бояджията е Христо Иванов, мисля че Стаски беше изровил конкретно доказателство за това, но сега не ми се рови назад в темата.

Латинеца е бил участник във Втората Легия, Общи в Първата, там се разминават - Общи по време на Втората Легия е в Италия и в Крит, имал е и гръцки паспорт, сам споменава това при разпита му. Дали Латинеца /прякорът му идвал, според някои от боготворенето на гарибалдийците, които наричал често "латините"/ е познавал Общи от Ловеч или не, нямам никакви твърди доказателства, но нямам и никакви такива в обратна посока.

Намерих в тази тема Стаски на стр. 20 да твърди:

"Латинеца отново изчезва от сцената за да се появи при един обир организиран от Левски за които е изпратен Хр.Иванов като му се препоръчва да взема с него брата на чорбаджи Патя, Латинеца /"знаеш добър е в решителността"/ и Лукан Цачев през 1872 година."

Стана интересно, значи не е бил редовен член на комитетските събрания, когато поисква, изчезва, значи е възможно да не се е срещал с Общия, наистина... Плюс, че в още един обир участвал освен в онзи на Денчо Халача, също през 1872г. май му е било навик...

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикувано
Преди 1 час, Borova gora said:

Латинецът има много причини да е един от заподозрените за залавянето на Левски в Къкрина.

С риск да се повтарям, но пак ще напомня, веднага след убийството на слугата властта прави обиски в къщите на Марин, Величка и Сиркови в Дръстене, трите къщи, в които Левски се е криел.

Само най-тесен кръг от членове на комитета и много близки на Левски са знаели за къщата на Сиркови, Левски не е свиквал там събрания и не е приемал много хора.

Или властта е имала ясновидски способности да нацели от няколко стотин къщи в Ловеч точно тези три, или някой /кой?/ им е казал къде да търсят, и това става през август. Драсов вече го няма, Марин е примрял от страх, Величка предупреждава Сиркова за обиска в нейната къща /тя пък да не е била абонирана за конака, че е знаела къде ще правят обиски/.

Комитетът съобщава писмено на Левски, когато вече е избягал в Тетевен, че "трима в арнаутски дрехи" нападнали къщата, той го казва пред комисията и Вутьо не го оспорва, защото той му е донесъл писмото там като куриер.

Кой от комитета му пише, и кой знае, че са трима, а не двама /според мен всичките взели колективно решение и теглили жребий са знаели кои са тримата в обира/.

Латинеца обаче никакъв не се чува през това време, а къщата му е на метри от тази на Никола Сирков в Дръстене.

За Латинеца в Къкрина Стаски два пъти писа, че един въпрос не му давал мира: откъде Латинеца разбрал, че Николчо е вътре в хана, след като заловили Левски, та му почукал точно на прозореца до предната врата /публикувал съм тук по-напред план на къкринското ханче с разположението на леглата на Латинеца, Левски и Николчо/ и още защо още преди да вкарат Левски в общото помещение на кръчмата от обора, Николчо струпва всички вещи на Апостола, който вече бягал навън, върху неговото легло /на Левски леглото/. Така и не можах да му отговоря тогава.....

  • Потребител
Публикувано
Преди 12 часа, Borova gora said:

За Латинеца тук се опасявах, че само аз си съчинявам, защото за всички останали неговото име присъстваше в списъка и това автоматично го изключваше. Благодаря, че Вие ме взехте насериозно, аз не можех да го изключа, защото списъкът го прави Хамди паша, а не Латинеца, а Хамди се е чувствал горд да представи на Великия везир всички разкрити "главатари", за него Латинеца е бил "главатар", след като толкова добре е познавал комитетската мрежа. Писах по-нагоре и защо би издал, имал е мотиви, не един мотив... Плюс, че времето на създаването на списъка много съвпада да е след убийството на слугата и преди Арабаконашкия проход.

Хамди паша нищо не е знаел освен това, което са му докладвали от Ловеч, вероятно през Търново, понеже това е била административната верига. Съответно никаква представа не е имал кои са тези лица и не виждам никакви индикации той или въобще някой в Русе да е добавял нещо към този доклад. Няма никакви имена от Русе, дори комитет няма споменат от този град. Същото в общи линии може да се каже и за Търново - комитетът там е споменат, но няма главатар, а действителният му главатар е пратен в Габрово. Убийството на Васил Козлев в Лясковец (на всичкото отгоре и вече разкрито към този момент) както и неизвестното досега в Елена са също така все в юрисдикцията на търговския мютесариф, а информацията си личи отдалеч, че е от някакъв друг източник. Тъй че колко да са разследвали в Търново и Русе и колко да са дописвали от себе си в доклада? 

  • Потребител
Публикувано
Преди 8 минути, sir said:

Хамди паша нищо не е знаел освен това, което са му докладвали от Ловеч, вероятно през Търново, понеже това е била административната верига. Съответно никаква представа не е имал кои са тези лица и не виждам никакви индикации той или въобще някой в Русе да е добавял нещо към този доклад. Няма никакви имена от Русе, дори комитет няма споменат от този град. Същото в общи линии може да се каже и за Търново - комитетът там е споменат, но няма главатар, а действителният му главатар е пратен в Габрово. Убийството на Васил Козлев в Лясковец (на всичкото отгоре и вече разкрито към този момент) както и неизвестното досега в Елена са също така все в юрисдикцията на търговския мютесариф, а информацията си личи отдалеч, че е от някакъв друг източник. Тъй че колко да са разследвали в Търново и Русе и колко да са дописвали от себе си в доклада? 

Аз за комитета в Русе в посочения пост нищо не съм писала и накратко, каква е идеята? Защо някой в Русе следва да добавя нещо?

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 31 минути, Б. Киров said:

С риск да се повтарям, но пак ще напомня, веднага след убийството на слугата властта прави обиски в къщите на Марин, Величка и Сиркови в Дръстене, трите къщи, в които Левски се е криел.

Само най-тесен кръг от членове на комитета и много близки на Левски са знаели за къщата на Сиркови, Левски не е свиквал там събрания и не е приемал много хора.

Или властта е имала ясновидски способности да нацели от няколко стотин къщи в Ловеч точно тези три, или някой /кой?/ им е казал къде да търсят, и това става през август. Драсов вече го няма, Марин е примрял от страх, Величка предупреждава Сиркова за обиска в нейната къща /тя пък да не е била абонирана за конака, че е знаела къде ще правят обиски/.

Комитетът съобщава писмено на Левски, когато вече е избягал в Тетевен, че "трима в арнаутски дрехи" нападнали къщата, той го казва пред комисията и Вутьо не го оспорва, защото той му е донесъл писмото там като куриер.

Кой от комитета му пише, и кой знае, че са трима, а не двама /според мен всичките взели колективно решение и теглили жребий са знаели кои са тримата в обира/.

Латинеца обаче никакъв не се чува през това време, а къщата му е на метри от тази на Никола Сирков в Дръстене.

За Латинеца в Къкрина Стаски два пъти писа, че един въпрос не му давал мира: откъде Латинеца разбрал, че Николчо е вътре в хана, след като заловили Левски, та му почукал точно на прозореца до предната врата /публикувал съм тук по-напред план на къкринското ханче с разположението на леглата на Латинеца, Левски и Николчо/ и още защо още преди да вкарат Левски в общото помещение на кръчмата от обора, Николчо струпва всички вещи на Апостола, който вече бягал навън, върху неговото легло /на Левски леглото/. Така и не можах да му отговоря тогава.....

Излиза, че само къщата на Латинеца не е била бастисана след обира, което е било показателно само по себе си, ако само бяха докладвали този факт на Апостола... 

Стаски много логичен въпрос е задавал, ако Латинеца е бил при съседи да си храни коня, как е видял, че Никола не е изкочил с Левски навън да се сборят заедно със заптиите и да бягат двамата? Как е бил сигурен къде е и го е намерил където е очаквал, до прозореца?

За вещите може ли да зная Вашата теория?  

 

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикувано
Преди 31 минути, Borova gora said:

За вещите може ли да зная Вашата теория? 

Нямам теория, тогава писах на Стаски, че Николчо си е имал редовно тескере на бакърджия, заверено за Търново и един вид, аз съм си аз, и нямам нищо общо с тоя, и да го хванете и да ви избяга, той спеше на това легло и това са неговите неща, аз нямам нищо общо с него.

А откъде Латинеца е разбрал, че Николчо си е вътре, и то в леглото /Николчо сам казва по-късно, че се завил презглава и се правел на заспал/ вече не само, че имам теория, но и съм почти сигурен, че между тях е имало уговорка - двамата са роднини и нямат нищо общо с Левски, който им се представил като търговец от Търново, случайно срещнал Николчо по пътя.

Да, ама такава договорка трябваше да се разпадне на парчета при очната ставка между Латинеца и Левски, ако комисията е имала предвид донесението на Хамди от 28 септември, където черно на бяло като член на комитета в Ловеч фигурира Латинеца. Комисията обаче остава глуха и няма относно написаното от Хамди. Хм... не е до теории, а елементарно събиране на две и две.

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 23 минути, Borova gora said:

Аз за комитета в Русе в посочения пост нищо не съм писала и накратко, каква е идеята? Защо някой в Русе следва да добавя нещо?

Защото Хамди паша е в Русе. Докладът е от него, но информацията вътре - не и с нея той няма нищо общо, а само я препредава. Някъде по архивите (ако са запазени, разбира се) с много висока степен на вероятност съществува почти точно копие на този доклад, само че адресирано до Хамди паша.

Редактирано от sir
  • Потребител
Публикувано
Преди 1 минута, sir said:

Защото Хамди паша е в Русе. Докладът е от него, но информацията вътре - не и с нея той няма нищо общо, а само я препредава. Някъде по архивите (ако са запазени, разбира се) с много висока степен на вероятност съществува почти точно копие на този доклад, само че адресирано до Хамди паша.

За Дунавския вилает и пашата е ясно, а и мисля, че всички сме на едно мнение, издайникът на имената в списъка е от Ловеч, вероятно през каймакамина и неговия шеф във В. Търново е стигнало до валията.

Не ми стана ясен поста по-горе.

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 23 минути, Б. Киров said:

Нямам теория, тогава писах на Стаски, че Николчо си е имал редовно тескере на бакърджия, заверено за Търново и един вид, аз съм си аз, и нямам нищо общо с тоя, и да го хванете и да ви избяга, той спеше на това легло и това са неговите неща, аз нямам нищо общо с него.

А откъде Латинеца е разбрал, че Николчо си е вътре, и то в леглото /Николчо сам казва по-късно, че се завил презглава и се правел на заспал/ вече не само, че имам теория, но и съм почти сигурен, че между тях е имало уговорка - двамата са роднини и нямат нищо общо с Левски, който им се представил като търговец от Търново, случайно срещнал Николчо по пътя.

Да, ама такава договорка трябваше да се разпадне на парчета при очната ставака между Латинеца и Левски, ако комисията е имала предвид донесението на Хамди от 28 септември, където черно на бяло като член на комитета в Ловеч фигурира Латинеца. Комисията обаче остава глуха и няма относно написаното от Хамди. Хм... не е до теории, а елементарно събиране на две и две.

Поне за Николчо ми се искаше да вярвам, че не са го предупредили, че е бил по-чист и невинен от другите... Но пък е искал да тръгнат много по-рано, имал е нещо наум, а и е запалил свещта...

За багажа, ако е разпръснат из ханчето, ще изглежда, че Левски е свой човек там, затова го е събрал накуп, някакъв пътник платил за легло и до леглото, на леглото са му нещата...

Или за да не тарашат цялото ханче, да проверят само на леглото, въпреки че какво биха открили важно, важният е бил Дякона...

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикувано
Преди 11 минути, Borova gora said:

Поне за Николчо ми се искаше да вярвам, че не са го предупредили, че е бил по-чист и невинен от другите... Но пък е искал да тръгнат много по-рано, имал е нещо наум, а и е запалил свещта...

И аз съм на мнение, че Николчо е бил фигурант в цялото действие, той даже не е знаел какво има зашито в самара на коня, който е яздел. Пращат го като Фигаро нагоре-надолу без много обяснения. Той сам пише, че Левски бил много неспокоен, като стигнали в хана, няколко пъти влизал и излизал и го питал "Ти никога ли не си бил в Търново преди?"

Свещта Николчо запалил по негови думи, защото огладнял и станал да яде. Малко след това Латинеца излиза да ходи при вуйчо си за друг кон, пред комисията казва, че той щял да даде коня си на вуйчо си да си ходи до Ловеч, като излиза казва на Николчо да заключи вратата и заминава към къщата на вуйчо си. Юсеин Бошнак обаче никъде не казва, че го видял да излиза, а разказва, че като стигнали се разположили в засада, обградили ханчето, като Бошнака и още няколко заптиета отишли към задния изход от обора, откъде се опитва да излезе Левски,  а другите обграждат ханчето. Има само един преден вход на ханчето, откъдето е излязъл Латинеца и чиято врата заключва след него Николчо. Бошнака казва, че щом светнало вътре те тръгнали да влизат. Латинеца казва, че излязъл и отишъл при вуйчо си. Миракъл, чудо.

  • Потребител
Публикувано
Преди 16 минути, Borova gora said:

За Дунавския вилает и пашата е ясно, а и мисля, че всички сме на едно мнение, издайникът на имената в списъка е от Ловеч, вероятно през каймакамина и неговия шеф във В. Търново е стигнало до валията.

Не ми стана ясен поста по-горе.

Отговорих на мнението, че Хамди паша е писал доклада, че е бил горд да представи главатарите на организацията пред везира и че за него Латинеца бил главатар.

Казвам просто, че Хамди паша няма представа кои са тези и ми се вижда дори много съмнително да е знаел по име кое точно лице или лица е източникът на информацията. И най-вероярно не е вложил почти нищо от себе си в този доклад, освен неща като хвалбите по адрес на ловешкия каймакам.

  • Потребител
Публикувано
Преди 10 часа, Б. Киров said:

И аз съм на мнение, че Николчо е бил фигурант в цялото действие, той даже не е знаел какво има зашито в самара на коня, който е яздел. Пращат го като Фигаро нагоре-надолу без много обяснения. Той сам пише, че Левски бил много неспокоен, като стигнали в хана, няколко пъти влизал и излизал и го питал "Ти никога ли не си бил в Търново преди?"

Свещта Николчо запалил по негови думи, защото огладнял и станал да яде. Малко след това Латинеца излиза да ходи при вуйчо си за друг кон, пред комисията казва, че той щял да даде коня си на вуйчо си да си ходи до Ловеч, като излиза казва на Николчо да заключи вратата и заминава към къщата на вуйчо си. Юсеин Бошнак обаче никъде не казва, че го видял да излиза, а разказва, че като стигнали се разположили в засада, обградили ханчето, като Бошнака и още няколко заптиета отишли към задния изход от обора, откъде се опитва да излезе Левски,  а другите обграждат ханчето. Има само един преден вход на ханчето, откъдето е излязъл Латинеца и чиято врата заключва след него Николчо. Бошнака казва, че щом светнало вътре те тръгнали да влизат. Латинеца казва, че излязъл и отишъл при вуйчо си. Миракъл, чудо.

"Ти никога ли не си бил в Търново преди?"

Левски е усетил, че са го пратили с новак точно когато е трябвало най-опитния от тях да го пази. В някой момент също така може и да е усетил нещо от страна на Латинеца и да не е искал на другата сутрин да тръгва с него, а да са на пътя само двамата с Никола Цвятков.

Това обаче компрометира Сирков, че може да не е знаел за капана на Поплуканови и Латинеца. Участвал е. Трябвало е да тръгне той, но е изпратил най-младия и неопитния на най-тежката мисия.

Относно Латинеца, ако бяха питали вуйчо му, дали щеше да го е видял онази сутрин? Защо е казал на Николчо да заключи вратата? За да не влезнат заптиетата на пръсти и да ги хванат в леглата с Левски? Освен това Николчо се обърква в спомените си, твърди, че два часа по-рано запалил свещта да яде, а пък Юсеин Бошнак твърди, че щом светнало вътре те тръгнали да влизат. Бъркотия е…

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 10 часа, sir said:

Отговорих на мнението, че Хамди паша е писал доклада, че е бил горд да представи главатарите на организацията пред везира и че за него Латинеца бил главатар.

Казвам просто, че Хамди паша няма представа кои са тези и ми се вижда дори много съмнително да е знаел по име кое точно лице или лица е източникът на информацията. И най-вероярно не е вложил почти нищо от себе си в този доклад, освен неща като хвалбите по адрес на ловешкия каймакам.

 

Аз ще си остана соло с мнението, че не са пращали просто така информация до Великия везир, особено такава, която би влезнала в конфликт с донесението на друг валия например веднага или след седмици. Организацията не е била само в Дунавския вилает, плюс в документите посочват, че са били притеснени как са я допуснали да се формира под носа им. За мен това означава, че е имало усилена класифицирана кореспонденция между Ловеч, Търново, Русе и питане и проверяване какво и как преди да бъде прецнено какво да бъде докладвано на Високата Порта, защото това си е било „изстрел в крака“ от страна на Пашите да признаят, че българите тайно са се подготвили организирано за бунт. За Хамди Паша няма как това да е било рутинна телеграма и първо му е потвърдена информацията, а след това я е препратил. Със сигурност се е интересувал и как е продължило разследването и кой е заловен.

Аз смятам същото и по отношение на разпознаването на Левски. Каймакаминът на Ловеч не би го изпратил в София без да е съгласувал това със своя шеф в Търново. Има си йерархия в Империята и не е като да не е била спазвана. Имало е поне двама заловени фалшиви Левски, нормално е в Търново да са искали на свой ред да се подсигурят, че ще бъде изпратен на Извънредната комисия истинския. Левски е бил „специална акция“, подхождали са си отговорно, не са искали някой на площада например да го разпознае, а само от доверените им хора, за които ще има последствия ако излъжат, поканили са Стефан Карагьозов и Георги Момчев, самият Левски е очаквал това, познавал е правилата и докато са пътували е споделил с Николчо, че се тревожел от реакцията на Карагьозов, защото от него е искал пари, очаквал е точно него да види в Търновския конак очи в очи... Ние може да не знаем как се е процедурало от страна на властта в онези времена, но имаме свидетелство, думите на Цвятков, че Левски добре е знаел практиката.

Съжалявам за думите, които ще употребя, но някак много наивно и детински се подхожда с описването на разпознаването на Апостола в Ловеч, Търново. Това е империя, има си структура, има си правила. Същото и за телеграмите до Велик везир. Та така :)

Редактирано от Borova gora
  • Потребители
Публикувано
Преди 2 часа, Borova gora said:

Левски е усетил, че са го пратили с новак точно когато е трябвало най-опитния от тях да го пази. В някой момент също така може и да е усетил нещо от страна на Латинеца и да не е искал на другата сутрин да тръгва с него, а да са на пътя само двамата с Никола Цвятков.

Николчо казва пред П.Стоянов, че Латинеца е трябвало да ги преведе "по преки пътеки, които само той знае":

"Христо щял да дойде с тях, за да ударят през преки и скрити пътеки, познати само нему, за да избягват шосето, на което постоянно сновели жандари, за да не минат през Севлиево."

Интересно е какво Латинеца казва на Левски и Николчо като причина, че отива при вуйчо си:

“ Щом се събудил, почнал да буди Левски да тръгнат. Те станали и гледали часовника, било 6 часа по турски (12 с. по европейски). Левски казал, че било рано, и си легнали и двамата. На Николчо не му се лежало вече, той станал, запалил печката, извадил си кокоше месо да яде и вино да пие, докато стане време за ставане. Чакал два часа и пак събудил Левски. Станали тогава и той, и Христо. Христо казал, че ще отиде да стори хабер на комшиите роднини, че баща му ще дойде на хана и ако попита за мен, да му кажат, „че съм по селата да си купя свиня и че ще се върна пак сутре“.

Христо излязъл, Николчо заключил вратата и си влязъл в стаята при Левски. Левски си разпасал пояса, за да излезе навън по нужда, в яхъра. Като се върнал, тъкмо си опасвал пояса и се потропало на вратата. "

оттук, ако включем тайминг /броене на времето/ нещата трудно се връзват от гледна точка на това, което разказва Латинеца пред комисията в София. Той там твърди, че отишъл при вуйчо си, съобщил му за коня, и когато се върнал, чул гърмеж и видял, че хванали Левски.

Николчо казва, че когато Левски се върнал от яхъра /колко да е стоял там, не повече от 5-10 минути/ и тъкмо си опасвал пояса, навън се потропало. След като се е потропало следва екшън с бягството на Левски, и чак тогава изстрел, произведен от самия Левски.

Значи, ако включим часовника, Латинеца излиза и минава през единствения вход отпред, казва на Николчо да залости отвътре /това означава вътрешно резе, иначе ако е имало ключалка самият Латинец щеше сам да си заключи отвън/, после отива до роднината, предполага се трябва да го е събудил в 2 часа след полунощ, казва му каквото му казва и се връща обратно, където вече вижда заловения Левски и това всичко е в рамките на максимум 10-15 минути.

И най-важното, когато Латинеца излиза и Николчо заключва след него, потерята още да не е била там, защото никой не го е видял да излиза, цялата потеря трябва да дойде след неговото излизане, да обгради ханчето, едната група с Бошнака да се позиционира откъм задния изход от обора, после да последва борбата за задържането на Левски и изстрелът от неговия револвер в ръката на Бошнака, който Латинеца казва, че е чул, Латинеца да се върне обратно, да види вече заловения Левски и да каже на Николчо да отвори.

В рамките на 10 минути, според мен, всичко това е невъзможно да се случи, трябва да се е включила някаква турбомашина на времето и всичко да се е движело на забързан каданс като в немите филми на Чарли Чаплин и пак няма да успеят сценаристите да го натикат в рамките на 10 минути.

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 2 часа, Б. Киров said:

Николчо казва пред П.Стоянов, че Латинеца е трябвало да ги преведе "по преки пътеки, които само той знае":

"Христо щял да дойде с тях, за да ударят през преки и скрити пътеки, познати само нему, за да избягват шосето, на което постоянно сновели жандари, за да не минат през Севлиево."

Интересно е какво Латинеца казва на Левски и Николчо като причина, че отива при вуйчо си:

“ Щом се събудил, почнал да буди Левски да тръгнат. Те станали и гледали часовника, било 6 часа по турски (12 с. по европейски). Левски казал, че било рано, и си легнали и двамата. На Николчо не му се лежало вече, той станал, запалил печката, извадил си кокоше месо да яде и вино да пие, докато стане време за ставане. Чакал два часа и пак събудил Левски. Станали тогава и той, и Христо. Христо казал, че ще отиде да стори хабер на комшиите роднини, че баща му ще дойде на хана и ако попита за мен, да му кажат, „че съм по селата да си купя свиня и че ще се върна пак сутре“.

Христо излязъл, Николчо заключил вратата и си влязъл в стаята при Левски. Левски си разпасал пояса, за да излезе навън по нужда, в яхъра. Като се върнал, тъкмо си опасвал пояса и се потропало на вратата. "

оттук, ако включем тайминг /броене на времето/ нещата трудно се връзват от гледна точка на това, което разказва Латинеца пред комисията в София. Той там твърди, че отишъл при вуйчо си, съобщил му за коня, и когато се върнал, чул гърмеж и видял, че хванали Левски.

Николчо казва, че когато Левски се върнал от яхъра /колко да е стоял там, не повече от 5-10 минути/ и тъкмо си опасвал пояса, навън се потропало. След като се е потропало следва екшън с бягството на Левски, и чак тогава изстрел, произведен от самия Левски.

Значи, ако включим часовника, Латинеца излиза и минава през единствения вход отпред, казва на Николчо да залости отвътре /това означава вътрешно резе, иначе ако е имало ключалка самият Латинец щеше сам да си заключи отвън/, после отива до роднината, предполага се трябва да го е събудил в 2 часа след полунощ, казва му каквото му казва и се връща обратно, където вече вижда заловения Левски и това всичко е в рамките на максимум 10-15 минути.

И най-важното, когато Латинеца излиза и Николчо заключва след него, потерята още да не е била там, защото никой не го е видял да излиза, цялата потеря трябва да дойде след неговото излизане, да обгради ханчето, едната група с Бошнака да се позиционира откъм задния изход от обора, после да последва борбата за задържането на Левски и изстрелът от неговия револвер в ръката на Бошнака, който Латинеца казва, че е чул, Латинеца да се върне обратно, да види вече заловения Левски и да каже на Николчо да отвори.

В рамките на 10 минути, според мен, всичко това е невъзможно да се случи, трябва да се е включила някаква турбомашина на времето и всичко да се е движело на забързан каданс като в немите филми на Чарли Чаплин и пак няма да успеят сценаристите да го натикат в рамките на 10 минути.

 

С признанието му, че никак не е ходил в Търново, Николчо на практика му потвърдил, че са му изпратили „куц кон“ за придружител и охрана в най-опасното време.

Щом се събудил, почнал да буди Левски да тръгнат.” – Затова си мислех, че Николчо може да не е знаел и само да са го използвали, но поведението му след това показва, че Латинецът му е подшушнал нещо, свещта, правенето на заспал и т.н. Уж двамата е трябвало да пазят Апостола, а на практика единия избягва навън, другия се завива през глава, никой не излиза с него да бягат заедно, да го охраняват. Всъщност Латинецът най-вероятно е излязъл да каже на Бошнак, че има задна врата и оттам почти сигурно ще изкочи Левски, длъжен е бил да им помага докрай, за да го заловят ако се е обещал.

Интересно е, че после през всичките дни и нощи, в които са заедно до София, Левски и Латинеца не си говорят. Николчо, ако е достоверен, твърди, че Апостола е говорил само с него.

Това с резето… за да не заподозре Левски, че е предателя, затова е казал да заключи, иначе е могъл да остави отключено, ще го хванат жив, но ще стане ясно, че той го е предал…

В детайлите е истината и концентрираме ли се в детайлите, излиза информация, която всъщност никой документ никога няма пряко да ни даде. 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.