Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:06, *abi* said:

Бъркаш секта и деноминация. Непрекъснато.

Expand  

Настояваш, че Библията може да се тълкува, което е фундамента/утробата/катализатора на всяка секта. Непрекъснато.

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:04, *abi* said:

Доста вярващи са минали и през съмнения. Вкл. неглижиране на божествената роля в живота им.

Expand  

Напълно погрешно. Не може да си вярващ, който се съмнява в Бог! Това е абсурд! Може да редуваш периоди, в които си вярващ и не си, но съмненията в Бог не са част от периода, в който вярваш в Бог. Не знам как по-очевадно да го напиша.

  On 20.04.2017 г. at 17:04, *abi* said:

Схващането е, че  Бог е добър, търпелив и всепрощаващ....иначе въобще не би ви търпял, нали? :animatedwink:

Expand  

Да ни търпи ли??? Та Ада се намира на Земята!!!

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:06, vorfax said:

Настояваш, че Библията може да се тълкува, което е фундамента/утробата/катализатора на всяка секта. Непрекъснато.

Expand  

Екзегетика тук:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Екзегетика

https://draganbachev.wordpress.com/2012/03/01/задачи-методи-и-принципи-на-новозавет/

Херменевтика тук:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Херменевтика

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:08, *abi* said:

Пак казвам - непрекъснато бъркаш понятията. От там и мн. лесно ползваш "еретик" и т.н.

Expand  


Еретик - последовател на ерес.
Ерес - название, с което християнската църква характеризира религиозните учения, отклоняващи се от официалната догма.
Напълно идентично употребявам думата с нейната дефиниция.

  On 20.04.2017 г. at 17:11, *abi* said:

Херменевтика тук:

Expand  

Абе ти четеш ли какво пиша или какво ме пращаш да чета? Библията не ти е литературен текст да го херменеФтиш!

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:11, vorfax said:

Напълно погрешно. Не може да си вярващ, който се съмнява в Бог! Това е абсурд! Може да редуваш периоди, в които си вярващ и не си, но съмненията в Бог не са част от периода, в който вярваш в Бог. Не знам как по-очевадно да го напиша.

Да ни търпи ли??? Та Ада се намира на Земята!!!

Expand  

За пореден път - наистина, запознай се по-задълбочено с темата. Прим. пусни в Гугъл "съмнения + бог".

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:14, vorfax said:


Еретик - последовател на ерес.
Ерес - название, с което християнската църква характеризира религиозните учения, отклоняващи се от официалната догма.
Напълно идентично употребявам думата с нейната дефиниция.

Абе ти четеш ли какво пиша или какво ме пращаш да чета? Библията не ти е литературен текст да го херменеФтиш!

Expand  

По бързината на отговора виждам, че линковете не са били отворени и прочетени :)

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:16, *abi* said:

По бързината на отговора виждам, че линковете не са били отворени и прочетени :)

Expand  

Сигурно защото са ми познати. Екзегетика не знаех какво е и не го коментирах. Зачетох се, но не открих тълкуването на Библията, в смисъла, който влагаш ти. Да се учи за времената, в които е писано и за езика, на който е писано, е съвсем друг смисъл.

  • Потребител
Публикувано

В момента спориш с човек, който в голяма степен е минал през това:

УЧЕБНА  ПРОГРАМА

ХЕРМЕНЕВТИКАТА е наука и изкуство за тълкуване, обикновено прилагана към древната литература. Това е основен курс, който разглежда как херменевтиката се прилага към Библията. Шейсетте и шест книги на Библията са най-добре доказаните древни текстове, познати на човека. Библията със сигурност е един от най-влиятелните древни текстове, преведена на повече съвременни езици от която и да е друга книга в човешката история. Този курс включва въведение към предмета херменевтика, същността на тълкуването, история на тълкуването, предположенията, с които пристъпваме към тълкуването, една цялостна методология за тълкуване (използуваща както синтетичния, така и аналитичния метод), както и излагане на някои особени проблеми.

 

A.            ЦЕЛИ НА КУРСА:

•             Студентите да разберат уникалността на Библията и от там нуждата от сериозен подход при нейното тълкувание

•             Да са запознати с историческото развитие на науката библейска херменевтика

•             Да научат особеностите на библейската херменевтика

•             Да се запознаят с различните жанрове на Библията и техните особености при тълкуванието

•             Да се научат сами да тълкуват Словото чрез използването на граматико-културният-исторически херменевтичният метод и правилното използване на помощни материали

 

B.            ПРОГРАМА

1.            Херменевтика, екзегетика, тълкувание - определение. Прилики и разлики. Цели и мястото на Херменевтиката в изучаване на Библията.

2.            Библията

•             боговдъхновение на Словото - теории.

•             Външни и вътрешни доказателства за боговдъхновеността на Писанието.

•             Канон – как стана така, че имаме тези 66 книги.

3.            Кратък исторически преглед на развитието на Херменевтиката.

•             древно-еврейска херменевтика - алегория, мидраш, пешер (100B.C.-100A.D.)

•             новозаветна херменевтика - алегория, типология (100 A.D.)

•             патристична (ранно-християнска) херменевтика - разлика между Антиохийското, и Александрийското тълкувание, Августин Блаженни,

•             функционална, Типологична,  Авторитетна,  Алегорическа, Историческо - граматическа (100A.D.-500.B.C)

•             средновековна херменевтика (600-1500 A.D.) - буквално, алегорично, морално и анагогическо тълкувание

•             херменевтиката на реформаторите - (1500-1800) - историко-граматичен подход

4.            Граматичен-исторически-културен метод за тълкуване на словото

•             общи принципи

•             упражнение

5.            Сериозно четене на текста - основа на тълкуванието

•             изречения - повтарящи се думи, контрасти, сравнения, изброяване, прина-следствие, тропи, съюзи, глаголи, местоимения

•             параграфи - от общо към конкретно, въпроси-отговори, диалог, условни клаузи, човешко и божие действие, емоционални термини, тона на текста

•             пасажи - перикоп, връзка между параграфите в пасажите (епизоди), повратна точка, редуване, хиастична структура, инклузио.

•             Упражнение

6.            Изследване на историко-културният контекст - Sitz im Leben

•             автор

•             първите слушатели/читатели

•             география - топография, обичаи (културни и религиозни)

•             опасности при изучаването на културно-историческият контекст

•             упражнение

7.            Какво носим със себе си, когато четем и тълкуваме Библейският текст

•             предварителни асоциации

•             упражнение

8.            Литературен контекст -

•             какво е литературен жанр

•             заобикалящ контекст - как да го определим

•             непосредствен контекст

•             опасност от пренебрегване на литературният контекст

•             упражнение

9.            Изучаване на думи    

•             Често правени грешки при изучаване на думите

•             Упражнение

10.          Тълкувание и приложение -

•             кой-контролира значението?

•             Как да приложим това, което сме научили от текста

•             упражнения

11.          Ролята на Святият Дух в херменевтичният процес

•             Св. Дух като божествен автор на Писанието

•             можем ли да разберем Библията без работата на Св Дух

•             Работата на Духа в християнският херменевт

12.          Тълкувание на НЗ – Послания

•             характеристика, съдържание и форма

•             Как се тълкуват посланията - практична част

13.          Тълкувание на НЗ - Евангелията

•             характеристика, особености и форма

•             Притчи

•             Упражнение

14.          Тълкувание на НЗ - Откровение

•             Четири теории на тълкувание

•             особености на апокалиптичната литература - откровение, пророчество

•             исторически контекст, жанр, цел на написване

•             тълкувание на откровение - практична част

15.          Тълкуване на СЗ -

•             тълкувание на Закона

•             тълкувание на СЗ закон през призмата на НЗ учения

•             упражнения

16.          Тъклувание на СЗ –

•             поезия,

•             пророци

•             литература на мъдростта

17.          Как се пише екзегетична/курсова работа

Лека вечер!

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:18, *abi* said:

ПС. Може и на курс да се запишеш. Примерна програма тук: http://trivelius.com/?page=campaigns&id=41

Expand  

Трябва ли да припомням, че православието отрича протестантството и те взаимно са се анатемосали?

Поне се избистря каква точно вяра имаш.

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:23, *abi* said:

В момента спориш с човек, който в голяма степен е минал през това:

УЧЕБНА  ПРОГРАМА

....

.......

..........

Expand  

Хайде сега направи и реклама на отделила се от католицизма ерес! В България традиционна религия е православието, а твоята е анатемосана още преди векове.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:04, *abi* said:

Схващането е, че  Бог е добър, търпелив и всепрощаващ....иначе въобще не би ви търпял, нали? :animatedwink:

Expand  

...или несъществуващ. Това последното най-адекватно обяснява "търпението" в цялата човешка история, нали? Без допълнителни предположения, минималистично, точно като по Окам.

  • Потребители
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 14:20, Gravity said:

Не е така. Атеистите са тези, които не вярват в бог, нищо друго. Някои от тях може да са убедени, че няма бог, някой не са.

Въпроса "Вярваш ли в бог?" има само два възможни отговора. Единят е "да", тогава си вярващ. Другият е "не", тогава си атеист. Други възможости няма.

 

Expand  

Забележката на Александров е коректна според мен, Нещата не са еднозначни и при атеизма (аз самият съм ги преминал и осмислил):

Всеки агностик е нетеист (след като не съм убеден в съществането на Бог, то няма как да вярвам в него

Атеистът може да едновременно с това и агностик (Не вярвам в Бог, а това дали го има или няма, не ме интересува),  но може да не е- т.е атеситът може може да е "чист" атеист(Не вярвам в Бог, защото няма такъв- един вид, Убеден съм или вярвам че няма бог)

Атеизмът освен това може да има и свойствата и същността на  вярата (Вярвам, че няма бог... и дори търся доказателства за това)

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 20.04.2017 г. at 13:52, vorfax said:

Мисълта ми беше, че в мига, в който един вярващ се усъмни в Бог, той вече е атеист.

Expand  

Това не е вярно, по простата причина, че вярващите са хора и имат своите моменти на самосъжаление, разколебаване, мързел, грешна преценка, подвеждане или най-обикновено правене на глости.

Най-красноречив пример за това моментно разколебаване е даден в Изповедите на Св. Августин, които имах на руски, но съм потурчила някъде.

Сега ги имам само на  файл на латински..... :(

Ето оттам, това е десета книга, глава 41 - това ако имате някакъв начин да си го намерите на друг език.

Ideoque consideravi languores peccatorum meorum in cupiditate triplici, et dexteram tuam invocari ad salutem meam. vidi enim splendorem tuum corde saucio et repercussus dixi: quis illuc potest? proiectus sum a facie oculorum tuorum. tu es veritas super omnia praesidens. at ego per avaritiam meam non amittere te volui, sed volui tecum possidere mendacium, sicut nemo vult ita falsum dicere, ut nesciat ipse, quid verum sit. itaque amisi te, quia non dignaris cum mendacio possideri.

Поколебах се да го пусна, но тук по мои наблюдения има достатъчно хора, които могат да го прочетат без затруднения - заради което реших, че не е неуместно направо така.

Ако Св. Августин не е вярващ, то кой :)
 

п.с.

А, пардон. Намерих го и на английски в крайна сметка:

http://www.newadvent.org/fathers/110110.htm

 

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:31, vorfax said:

Трябва ли да припомням, че православието отрича протестантството и те взаимно са се анатемосали?

Поне се избистря каква точно вяра имаш.

Expand  

Протестантство е християнска деноминация принадлежаща към християнската църква (християни са всички, които признават Исус-Бог), а не ерес.

За поред път  - имаш проблем с понятията по тематиката. 

Пуснах ти линк № 1 от сърч, който не изразява нищо лично. Курсовете по Херменевтика в Богословския факултет https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/universitet_t/fakulteti/bogoslovski_fakultet2/specialnosti/bakalav_rski_programi/bogoslovski_fakultet/teologiya_bogoslovie/obuchenie/anotacii_na_kursovete/t_lkuvanie_na_svesch_pisanie_na_stariya_zavet_s_hermenevtika .

За четене: https://www.book.store.bg/p30784/hermenevtika-na-staria-zavet-nikolaj-shivarov.html

Справка за Деноминации (основни направления в християнството) и Ереси тук:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Християнство

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 17:34, vorfax said:

Хайде сега направи и реклама на отделила се от католицизма ерес! В България традиционна религия е православието, а твоята е анатемосана още преди векове.

Expand  

Това е съвсем друг разговор, който отказвам да водя, защото уважавам всички християни, въпреки догматичните различия.

  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 18:01, scaner said:

...или несъществуващ. Това последното най-адекватно обяснява "търпението" в цялата човешка история, нали? Без допълнителни предположения, минималистично, точно като по Окам.

Expand  

Със сигурност изглежда минималистично и лесно.

Но лишава света ни от чар :) Помисли само колко творби на изкуството не биха могли и няма как да съществуват ако липсва стремежа към понятност като божествената. 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 19:45, *abi* said:

Но лишава света ни от чар :) Помисли само колко творби на изкуството не биха могли и няма как да съществуват ако липсва стремежа към понятност като божествената. 

Expand  

А, няма да се лиши от нищо света. Хората ще продължат да си вярват в нещо измислено, което ще наричат "Бог", както и досега, и ще продължат да убеждават другите (с всички достъпни средства!), че не е измислено. Ето, цялата тема го показва :)

  • Потребители
Публикувано (edited)
  On 20.04.2017 г. at 21:26, scaner said:

А, няма да се лиши от нищо света. Хората ще продължат да си вярват в нещо измислено, което ще наричат "Бог", както и досега, и ще продължат да убеждават другите (с всички достъпни средства!), че не е измислено. Ето, цялата тема го показва :)

Expand  

Атеистите не трябва да приемаме вярващите непременно като опитващи се да ни наложат нещо недобро за нас, Имам много приятели, които смятат че пропонирайки  вярата си правят добро на мен и на другите (ще обясня по-късно защо)

Проблемът става огромен, когато религията се изполва с политически, икономически или гилдийно-корпоративни цели и/или се представявя за нещо и неща които тя не е

Атеитите трябва да правим разграничението, ако не искаме да сме в постоенен конфликт с религиозните хора.

Та религията и вярата според мен може и трябва да е само лично дело, и да обхваща личното пространство,

Като такава тя не е задължително да се пропонира с лоши цели. Какво има предвид: Мои искрени и лични приятели (имам такива православни, евангелисти и дори мормони) почти постоянно, добронамерено и безкористно се опитват да ме "спасяват" и "спасят",защото ми желаят доброто.

За себе си имам достатъчно доказателства че няма Бог (или ако има - той не е този в които вярват християните, или изобщо хората от абрамистичните религии), така че ако наистина трябва да бъда "спасен", те не биха могли да го направят, но както и да е.

ПС

Сори, за мен религиите, вярванията и суеверията са просто "застраховки" (както написа Романа), в случай че има "друг свят".
(Да но такъв има само в, и заради представите, които са формирани от "приказките" за успокояване на конкретните им "родни" религии)

В тази връзка ми са интересни вярващите личности с тяхното християнство.

Какво щяха да кажат те за християнсткия Бог ,ако майчиният им език например беше турски или арабски, родното им място беше в Турция или Катар, а родните "приказки" за  успокояване бяха малко по-различни ("приказката" за успокояване се  казваше "Коран", а "застрахователят" - Аллах)?

Щяха ли да вярват в христинския Бог ,и той ли ще да ги спасява?

Да вдигнем топката малко: ако приказката се казваше "Три-питака" ("Трипитака" в превод от пали означава "Трите кошници"),

(Въпросът е за умствена разгрявка, и се отнася и до Ансари- авторът на темата)

Не е ли интригуващ този въпрос?

 

Редактирано от nik1
  • Потребител
Публикувано
  On 20.04.2017 г. at 18:45, dora said:

Това не е вярно, по простата причина, че вярващите са хора и имат своите моменти на самосъжаление, разколебаване, мързел, грешна преценка, подвеждане или най-обикновено правене на глости.

Expand  

Значи ако някой периодично чуха малолетни от "самосъжаление, разколебаване, мързел, грешна преценка, подвеждане или най-обикновено правене на глупости", това не го прави педофил.

Просто гениални изцепки има в тази тема!

  • Модератор Космически науки
Публикувано
  On 21.04.2017 г. at 14:51, vorfax said:

Значи ако някой периодично чуха малолетни от "самосъжаление, разколебаване, мързел, грешна преценка, подвеждане или най-обикновено правене на глупости", това не го прави педофил.

Просто гениални изцепки има в тази тема!

Expand  

 

Направо и аз не знам :) Как от атеизма се стигна до педофилията :P

  • Потребител
Публикувано
  On 21.04.2017 г. at 1:51, nik1 said:

В тази връзка ми са интересни вярващите личности с тяхното християнство.

Какво щяха да кажат те за християнсткия Бог ,ако майчиният им език например беше турски или арабски, родното им място беше в Турция или Катар, а родните "приказки" за  успокояване бяха малко по-различни ("приказката" за успокояване се  казваше "Коран", а "застрахователят" - Аллах)?

Щяха ли да вярват в христинския Бог ,и той ли ще да ги спасява?

Expand  

В авраамските религии всъщност богът е само един. Разминаванията са в това кой е пророкът и дали е пророк.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.