Отиди на
Форум "Наука"

Резюме на Софийските османски шериатски архиви


Recommended Posts

  • Мнения 57
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Хм, в София през 17 век имало махала КАЛОЯН? Стр.6 на пдф файла, означена на текста като 64. 

 

????

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Махалите в Османската империя са били по енории, т.е. около всяка черква, джамия или синагога си е имало махала и гробище. Тъй че този Калоян е малко вероятно да е царя или севастократора, а по-скоро тамошния поп или местен първенец. Има например махала "Поп Милчо" или "Папукчи Драган". За мен по-интересна е например последната бележка от 1615г. за тикнат в затвора хайдутин, избил много мюсюлмани. Махалата "Калоян" е била в района на сегашната Митрополия и черквата "Света Петка Стара". Даже май една от улиците там и сега се казва така.

  • Глобален Модератор
Публикува

стр.11/72 - Йехуди (евреинът?) Аврам син на Нафтали, от ГЕРМАНСКАТА ОБЩИНА?! в София си продал лозето в с. Драговищица... 

Не само значи, че имало немци и немски евреи в София през 17 век, ами и софиянци са имали лозя на такива отдалечени места като с.Драговищица... Ще рече, сигурността е била на ниво. 

 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
1 hour ago, Galahad said:

Махалите в Османската империя са били по енории, т.е. около всяка черква, джамия или синагога си е имало махала и гробище. Тъй че този Калоян е малко вероятно да е царя или севастократора, а по-скоро тамошния поп или местен първенец. Има например махала "Поп Милчо" или "Папукчи Драган". За мен по-интересна е например последната бележка от 1615г. за тикнат в затвора хайдутин, избил много мюсюлмани. Махалата "Калоян" е била в района на сегашната Митрополия и черквата "Света Петка Стара". Даже май една от улиците там и сега се казва така.

Да, там си е улица Калоян. Значи носи името на стара софийска махала... 

Много е интересно и сведението на 71 стр. - Войниган черши баши - т.е. началникът на войнуганите от с. Биримирци на име Бали обвинил няколко от своите войници ! всички българи по имена в убийство, но поради липса на доказателства кадията ги оправдал до един. 

 

 

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

В случая войнугани е преведено като войници, което не е съвсем същото. Християните не са служили в армията, а в помощните части - войнугани, мартолоси и др. под.

А чужденци също е имало, представители на търговски компании. Отново е въпрос на прецизност на превода доколко наистина думата означава германци или е нещо примерно от типа дженевари, което може да е я римляни, я генуезци. Тук по принцип е имало доста кантори на дубровнишки търговци. Но през София е минавал пътя на коприната и подправките, тъй че по трасето е имало всякакви търговци. Населението е живеело в религиозно и етнически обособени махали, т.е. всеки около храма си.

  • Глобален Модератор
Публикува

Генуезци в 17 век в София? Малко вероятно. Въпросът е, че евреинът Аврам може да е отвсякъде.. 

Интересно е че явно в турския думата е влязла от българския, войнуган. Иначе няма отде да се окаже там. 

  • Потребител
Публикува

Много ценно!

На няколко места прочетох препратки на царските укази, от първо лице, към времената на завладяване на страната и не е изключено данъчната система да е била общовалидна за целият регион, в резултат на тесните връзки, изразяващи се във военни конфликти, търговия и династични бракове.

Т.е подобни данъци може би са съществували и преди османското завладяване на Балканите.

Прави впечатление, също така, че царските укази, не на едно място, поставят знак за равенство между мюсюлманите и раята. Дори специално внимание се обръща на това, че тези държавни чиновници, които си позволят каквото и да е издевателство над раята, са врагове на Държавата и Султана, и подлежат на сериозни наказания.

Забелязва се съвети за обгрижване, с цел необезлюдяване на села и земи, естествено, за да се събират нужните данъци. Но това хвърля малко по правдоподобна светлина върху политиката на Цариград към завладяните земи.

До колкото си спомням в началото на миналия век, БГ купува тонове Османски архиви, продавани като вторични суровини от турското правителство- къде са, има ли ги, няма ли ги? Ако ги има, преведени ли са?

Ето тук в няколко листа колко полезна информация има, а не мога да си представя във въпросните тонове документи какво е можело да се открие?!

  • Глобален Модератор
Публикува

Наистина безценно!!! 

Това е картината от 17 век и от софийска област - и трябва да се каже, че е доста идилична. Още не съм почнал да чета и вече в три случая българи са безусловно оправдани по обвинения в убийства на османци, че и на спахии. При това съдът се грижи да имат документи за оправдаването, както пише: "за да не бъдат притеснявани занапред за това обвинение". 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 19 часа, КГ125 said:

Хм, в София през 17 век имало махала КАЛОЯН?

Името не е нещо феноменално. Имало е например нахия с име Калоян през 15 век, граничеща с вилаета Неврокоп.

 

Преди 18 часа, КГ125 said:

стр.11/72 - Йехуди (евреинът?) Аврам син на Нафтали, от ГЕРМАНСКАТА ОБЩИНА?! в София си продал лозето в с. Драговищица... 

Не само значи, че имало немци и немски евреи в София през 17 век

"Германската община" едва ли е била населена с германци. Населението й ще да е било от евреи-ашкенази, дошли от Германия и говорещи на идиш, основан на немския.

  • Потребители
Публикува

Данъците за християни и мюсюлмани са били различни - за християните са били по-високи. Имало е някои данъци и такси, които са били общи. Примерно както сега има ДДС, което е еднакво за цялата страна и има Данък сгради, при който има огромни различия като сума в отделните региони на страната.

Не е посочена думата използвана за "германци", но по-скоро не е точно тази, която е в превода, а някоя, която значи и това, но и друго. Примерно както през средновековието се използва франки за латинци - може да са французи, но може да са и италианци.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 7 часа, Frujin Assen said:

Да не би да става въпрос за древната Германея, днес Сапарева баня?

Е, че тогава надали някой го е знаел това име. Има и села Джерман и т.н. но се съмнявам да става дума за джерманска община в София, па и за евреи от тази община. 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Стр.43/72, пункт 54 от текста. 

Съдът уважава претенцията на селяните от селата Горубляне, Орманлии и Кривене (Кривина?) срещу цял паша - Хасан паша, в лицето на пълномощникът му субаш Ахмед, за незаконно увеличени данъци, които той събирал.

17 век, съд срещу паша от български селяни... !  

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Стр.47 и 48 - записана султанска заповед за събиране на джизието от християните. Съобщава се, че до султана стигали "слухове", за това, че някой със сила и заплашване принуждавал цели села да се изселват на нови места и им завземал имотите, добитъка, къщите и т.н. Изрично се разпорежда в този случай този, който е прогонил хората, да плати данъка, а не те като новите населени места се освобождават. 

Твъре меки мерки спрямо такова насилие, при което вече думата "робство" има повече място. 

Информацията е показателна и за затруднената комуникация в империята - до султана стигали били слухове - па ако се окажат верни да се вземат горните мерки.... 

Т.е. ако местния съдия реши, че слуховете са верни то тогава... 

Редактирано от КГ125
  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

"Анагност" и "калогрей"- що ще рече това? 

отнася се за категория християнин - изброяват се: "всички раи от православно изповедание, били те мирски и духовни, първенци, богаташи, сиромаси и работници, земеделци, еснафи, епископи, свещеници, калугери, калугерици, калогреи, стареи, анагности", в султанска заповед за обединение на Кутловишка, Берковска и Врачанска епархия с Видинската.

пп

За анагност се намери - това е във византийската църква низше звание на четец, под иподякона. (а в Рим - роб-четец, образован, който чете и обучава); 

Но калогрей, освен географско понятие за един хълм, не се вижда никъде? 

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува

Стр.127 и нататък от книгата - я какви граждански правила си е въвел уважаемия гръцки владика чрез султанския ферман .... забранява се на християните да встъпват в бракове в страни, където не ги познават ?!?! Да не говорим за църковни данъци и събирането им и как се постъпва с поп, който не ги плаща на владиката, т.е. не ги е събрал от хората. 

 

Това турското робство може да си е османско присъствие, но гръцкото религиозно владичество над българите си е чисто робство. Патриаршията е една чиста симония, командвата от Фенер като паяк из целия Румели бейлер бейлък... 

  • 2 years later...
  • Глобален Модератор
Публикува

Едната махала "Калоян", другата "Папучки Драган" (обущарят Драган). Ще излезе, че в 16-17 век в София имената на махалите са били според някакви видни личности от тях??

  • Глобален Модератор
Публикува

Стр.64 от текста - ОСВОБОЖДАВАНЕ на РОБИНЯ - влахиня, приела мюсюлманската вяра и поради това да се счита свободна. Нима РОБСТВО по това време още е имало? 

Има сред влашките грамоти една в която капитан някой си - с българско име, продава на друг капитан някой си, пак с българско име - по-точно молдовска  е грамотата - циганката Костанда с детето и малолетния там еди си кой...  (хубава ще да е била тая циганка). 

Това дали може да се квалифицира като робство?? Или по-скоро някакви последни реминисценции? 

  • Модератор История
Публикува

Робство, тип класическо е имало и през 19, а не съм сигурен дали не и през 20 век. 

Османската империя все пак не е била с аболиционистка идеология.

 

Пак повтарям - робство, с пазари, продаване за пари и т. н. 

 

През 19, а не примерно 17 век.

  • Потребител
Публикува
Преди 17 часа, КГ125 said:

Едната махала "Калоян", другата "Папучки Драган" (обущарят Драган). Ще излезе, че в 16-17 век в София имената на махалите са били според някакви видни личности от тях??

И по-рано това е основния начин за именуване на махалите - по името на местния първенец, най-често поп. По-рядко се срещат имена на махали според упражняван занаят или местна забележителност (църква). 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 15 часа, Thorn said:

Робство, тип класическо е имало и през 19, а не съм сигурен дали не и през 20 век. 

Османската империя все пак не е била с аболиционистка идеология.

 

Пак повтарям - робство, с пазари, продаване за пари и т. н. 

 

През 19, а не примерно 17 век.

Да, но видимо не масово, иначе всеки трети източник щеше да го казва или разказва. 

 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Съдебният протокол нарича началникът на войнуганите от с. Биримирци (дн.кв. Бенковски край или на София, както ви хареса) НЕГОВО БЛАГОРОДИЕ (фахри-юл-бакран) БАЛИ чери - баши. Даже го нарича "офицер.." и "забитин" на селото, т.е. началник... 

Бали не е турско име, а българско. Бая на почит ще да са били тези помощни войници ..  (стр.71 от текста)

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува

Оп-па. Стр.73 от текста - мюсюлманско семейство освобождава робинята си - унгарка, като я нарича с най-благи думи и я хвали. Подчертава че е приела исляма и че след това вече (!) "е грехота да се държи в робство едно словесно същество, което се счита за член на тая религия" ... то се заявява съгласието си тя да се освободи. 

При това това става с най-тържествени и топли думи. 

Интересни са две неща:

1/ робинята се води собственост на съпругата! Като пълномощник в съда се е явил съпругът й. 

2/ помолено е робинята да бъде изтрита от СПИСЪЦИТЕ на съпругата. (Да не е имало регистър на робите???????? в съда????)

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 19 часа, КГ125 said:

Съдебният протокол нарича началникът на войнуганите от с. Биримирци (дн.кв. Бенковски край или на София, както ви хареса) НЕГОВО БЛАГОРОДИЕ (фахри-юл-бакран) БАЛИ чери - баши. Даже го нарича "офицер.." и "забитин" на селото, т.е. началник... 

Бали не е турско име, а българско. Бая на почит ще да са били тези помощни войници ..  (стр.71 от текста)

Не съм сигурен за етимологията, но името Бали е разпространено и сред турци и юруци. Например старото име на Княжево е Бали ефенди по името на някакъв дервиш юрук.

Черибашиите във войнушката организация пък по правило са мюсюлмани и, освен тимар (вероятно за това е означен като забитин на даденото село), имат право да събират за себе си и някои от данъците с които са обложени подчинените им войнуци. 

Редактирано от boilad

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!