Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 19 часа, КГ125 said:

2/ помолено е робинята да бъде изтрита от СПИСЪЦИТЕ на съпругата. (Да не е имало регистър на робите???????? в съда????)

По-вероятно става въпрос за тапията с която съпругата владее въпросната робиня и сигурно и други роби вписани в нея.

Редактирано от boilad
  • Мнения 57
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Още една софийска махала, кръстена на човек - тоя път мюсюлманска: "Хаджи Хамза", където живеел някой си Дервиш ибн Хусам, който бил наел банята. Не знам кой се е къпал в Средновековието и кой не, ама София от такива проблеми не е страдала. Предишния наемател не държал достатъчно чиста тая баня, заради което имало оплаквания от населението. 

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 4 часа, boilad said:

Не съм сигурен за етимологията, но името Бали е разпространено и сред турци и юруци. Например старото име на Княжево е Бали ефенди по името на някакъв дервиш юрук.

Черибашиите във войнушката организация пък по правило са мюсюлмани и, освен тимар (вероятно за това е означен като забитин на даденото село), имат право да събират за себе си и някои от данъците с които са обложени подчинените им войнуци. 

Мхм значи явно става дума за мюсюлманин. 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Та негово преосвещенство, навярно грък, защото имаме 16 век - владиката на София, Ниш и Берковица, се явил в съда и обявил, че ПРОДАВА на един османец правото си да събира такси при сключване на брак и още и ДАРЕНИЯТА на хората за църквата... - стр.78... 

Тия гърци ..... даренията за църквата да се плащат на турците, че негово свещенство му трябват бързи пари.. 

Името на владиката е Еремия. 

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 11 часа, КГ125 said:

Тия гърци ..... даренията за църквата да се плащат на турците, че негово свещенство му трябват бързи пари.

Откупуването на приходите е масова практика (явно концесиите не са измислени вчера). Така държавата (или в случая църквата) си спестява разходите по събирането им. В този случай, сещаш се, човека който ги е откупил ще направи всичко възможно да излезе на печалба, макар да не са редки случаите на невъзможност да се избият парите и фалити и задлъжнялост към хазната на подобен род "предприемачи" (сигурно и тогава е процъфтявал друг национален спорт като укриването на данъци). Съвсем като странична вметка, Раковски също се е занимавал с подобна дейност.

Редактирано от boilad
  • Глобален Модератор
Публикува

Раковски може и да е, ама църквата не може да връчва даренията, бъдещите дарения, които ще се правят, на не-християни.... Гърците ги обичат тез неща - Охридската архиепископия я закриват през 18 век заради ... ФАЛИТ, а пък в сандъците на един търновски владика, изпълнителите на завещанието му намерили 2 милиона гроша, до един завещани на роднините му в Гърция... 

  • Модератор История
Публикува
Преди 11 часа, boilad said:

 Съвсем като странична вметка, Раковски също се е занимавал с подобна дейност.

Подробности в темата за демитологизането, дето някой си с ник боилад много държеше да закрие. :)

  • Модератор История
Публикува
Преди 2 часа, КГ125 said:

Раковски може и да е, ама църквата не може да връчва даренията, бъдещите дарения, които ще се правят, на не-християни.... Гърците ги обичат тез неща - Охридската архиепископия я закриват през 18 век заради ... ФАЛИТ, а пък в сандъците на един търновски владика, изпълнителите на завещанието му намерили 2 милиона гроша, до един завещани на роднините му в Гърция... 

http://daritelite.bg/mitropolit-panarеt-rashеv-fondovе-2/

 

Тука може да видиш какви пари е имал митрополит Панарет и как се е занимавал не само с пастирска дейност, но примерно с воденици и ценни книжа.

  • Глобален Модератор
Публикува

Само по себе си не е проблем да се занимава с имуществени дела, но да търгува със даренията за църквата.... Има разлика. 

  • Потребител
Публикува
1 hour ago, Thorn said:

Подробности в темата за демитологизането, дето някой си с ник боилад много държеше да закрие. :)

За Раковски там да съм казал нещо? А темата не съм искал да я закриват, щеше да е достатъчен малко модераторски контрол върху откровените лъжи и произволни твърдения, като тези за "малолетното чираче" и "гръцкия град Меленико" например, да не говорим за позоваването на недостоверни източници (като пасквилите на Иван Стоянов, които също са пълни с не малко фактически грешки и също толкова произволни твърдения, които ни се представят като историографски откровения).

П. П. Сори за отклонението.

  • Потребител
Публикува (edited)

Темата за демитологизирането я закриха, когато предложих за демитологизиране граф Игнатиев. : D

Сигур щото е граф, не върви някак граф да бъде демитологизиран... : D

 

Редактирано от Doris
  • Глобален Модератор
Публикува

Данъкът от с. Вълковци, Софийска област, за 1612 г.: 13 кила софийско (?) жито; 3 кила софийски ечемик; 2000 акчета. (стр.82 и 83 от текста). 

Това ще да е някакво малко село, вероятно вече изчезнало. Какво ли се разбира под "кило"? Ако е килограм ми се вижда малко? С три кила ечемик конят на събралия данъка пълномощник на представителя на великия везир ще изкара 2 дни..??

  • Потребител
Публикува
1 hour ago, КГ125 said:

Какво ли се разбира под ило"?

"Киле" - равнява се на 18 оки, ако не бъркам, или приблизително около 20 кг. Въпросът за Средновековните мерки и теглилки е много мътен понеже силно варират не само от район до район, но понякога дори в един район се използва един термин, но с различно количествено измерение (например през античността се използват няколко вида таланти), наред с това един термин приложен към различни обекти може да има различно количествено измерение (например за насипни товари да отговаря на едно количество, а за течности на друго). 

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, КГ125 said:

Данъкът от с. Вълковци, Софийска област, за 1612 г.: 13 кила софийско (?) жито; 3 кила софийски ечемик; 2000 акчета. (стр.82 и 83 от текста). 

А не пише ли от какъв дънък или данъци са тези 2000 акчета, ако знаем вида и размера на данъка бихме могли да направим и други изводи за това село. Например данъка върху свинете е в пари, или ако става въпрос за джизие бихме могли да предположим числеността на жителите му, ако е поземлен данък - обработваемата площ, и още и още много други. Произведената продукция също може да ни даде представа за обработваемата площ и косвено за населението. Така на прима виста бих казал, че селото е 12-13 ханета или 60-70 души, което дори за епохата си е малко село.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 5 часа, boilad said:

"Киле" - равнява се на 18 оки, ако не бъркам, или приблизително около 20 кг. Въпросът за Средновековните мерки и теглилки е много мътен понеже силно варират не само от район до район, но понякога дори в един район се използва един термин, но с различно количествено измерение (например през античността се използват няколко вида таланти), наред с това един термин приложен към различни обекти може да има различно количествено измерение (например за насипни товари да отговаря на едно количество, а за течности на друго). 

И аз помислих, че "кило" няма как да е "килограм". 

 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 5 часа, boilad said:

А не пише ли от какъв дънък или данъци са тези 2000 акчета, ако знаем вида и размера на данъка бихме могли да направим и други изводи за това село. Например данъка върху свинете е в пари, или ако става въпрос за джизие бихме могли да предположим числеността на жителите му, ако е поземлен данък - обработваемата площ, и още и още много други. Произведената продукция също може да ни даде представа за обработваемата площ и косвено за населението. Така на прима виста бих казал, че селото е 12-13 ханета или 60-70 души, което дори за епохата си е малко село.

Пише, че са "за право на "бащиния", каквото и да значи това. Може би данък върху наследствата за определен период? 

  • Глобален Модератор
Публикува

Хм, ако кило е равно на около 20 днешни кг., то тогава данъкът в днешни мерки е:

260 кг. жито; 

60 кг. ечемик. 

Колко са били 2000 акчета? Ако се съди по другите съобщения за сключени сделки - цената на кило жито била 60 акчета, на кило ечемик - 30 акчета. 

За данъкът "право на бащиния" на стр.100 от текста е описано като установено "от деня на завоеванието" (значи и през 17 век османците са имали понятие за това, че са завоеватели на земята!!!) на 122 акчета за 100 овце, което включва такса за овчара (момък-овчар буквално), беглик ("джелеп - кешан"), други такси, "ергек хакъ", каквото и да значи това; за лозята се плаща по 10 акчета на дюлюм (около декар), а за останалата земя - в натура, по две кила жито и две кила ечемик (от собственик ли, за всичко ли - не е ясно).  

За житото се използва още думата "богдай" ??

  • Глобален Модератор
Публикува

Хах - дело за нещо като крепостно право, ама не съвсем...: 

стр.83 - Спахията на едно радомирско село поискал ОТ СЪДА да задължи един български селянин да се премести да живее в неговото село, на спахията, защото бил родом оттам. Селянинът възразил, че той повече от 30 години живее в друго село и си иска да си е там. 

Съдът, след като със клетва и свидетели установил, в т.ч. и с признанията на самия спахия - ищец, че наистина повече от 30 години българинът живеел в село с наименование Църква (може би днешният пернишки квартал?), отхвърлил иска на спахията. 

Интересното е, че всяко съдебно решение завършва с разпореждане да се издаде препис на спечелилият, "за да не бъде притесняван по този въпрос занапред."

(Само за куриоз - днес ако не си поискаш у нас, няма да ти дадат препис) :)

  • Глобален Модератор
Публикува

През 1615 г. съдът отхвърля иска на един данъкосъбирач срещу едно село, за увеличение на данъците и постановява, "както е според "канун - атик" (т.е. старият закон?) да плащат само това, което са плащали досега. 

 

Данъкът за един занаятчия е бил 6 акчета годишно. Някакъв събирач поискал повече, еснафът го дал на съд, но в хода на делото се споразумяли с него да му плащат по 12 акчета на човек. 

  • Потребител
Публикува

Хайде, преправяйте сметките: :)

Цитирай

Киле — мярка за зърнени храни и други продукти, различна по обем в отделните области на империята. Най-широко употребявано било истанбулското киле, равняващо се на около 25 кг. Използувани били също така бургаското киле (38,52 кг), варненското киле (77,04 кг) и др.

Грозданова, Андреев, 1986: 296

 

  • Глобален Модератор
Публикува

Хммм, в този ред на мисли, "софийско жито" дали не трябва да се преведе там:

"софийско кило"?

и колко ли ще да е то? 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!