Отиди на
Форум "Наука"

Сравнителни данни за военния потенциал на балканските държави граничещи с България.


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува (edited)

"Папкат и слушкат", както се казваше в една крилата казармена фраза.:bg:

А имаше в Плана някакви бодри и оптимистични перспективи за "разкриване" на нови щатове, нещо за 3000 бройки, ако се не лъжа, доброволни формирования ли, нещо не успях да схвана замисъла, бихте ли разяснил?

А, ето го този текст-шедьовър на канцеларския стил:

"Бързо променящата се среда за сигурност и редуцирането на личния състав на въоръжените сили, както и ограничените финансови ресурси за отбрана породиха необходимостта от надграждане и развитие на визията за доброволен резерв на военните формирования. С оглед подобряване функционирането на доброволния резерв се предвижда да се направи анализ на разкритите длъжности и при необходимост да се преразпределят между военните формирования. Предвижда се създаване на отделни структурни звена от доброволния резерв в длъжностните разписания на военните формирования, в състав от отделения, взводове и роти, които ще отговарят за дейности, свързани с подпомагане и осигуряване изпълнението на задачите на военните формирования. От друга страна, се поражда необходимост от увеличаване на мобилизационните способности на въоръжените сили и в тази насока се предвижда доброволният резерв да се явява ядро за сформиране на военновременните формирования. Числеността на доброволния резерв на въоръжените сили на Република България до 2020 г. ще бъде до 3000 резервисти.
Към 31 декември 2018 г. съотношението на личния състав за мирно време, без доброволния резерв, по категории военнослужещи и цивилни служители ще бъде, както следва:
 военнослужещи/цивилни служители - 78 на сто/22 на сто;

Значи там "се разкриват длъжности" и после "се преразпределят", какво ще рече това? резервистите им се назначават щатни длъжности ли, те къде се преразпределят, честно казано така е увъртяно, че ми звучи като "липса на необходимост".

Редактирано от Б. Киров
  • Мнения 183
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

ДАААА! Който слушка, той папка!:bg:

Аз съм на мнение да сменим химна на армията от " Велик е нашия войник" на "Велик е нашия политик". Но това е друга бира!

 

  • Модератор Военно дело
Публикува (edited)

 

Цитирай

20х Пу Стрела 10, а къде изчезнаха  50 -те ПУ Стрела 1

Това отдавна е свалено от въоражение и вероятно нарязано на скраб.

Според информация "от кухнята" в нашия край има ужасно много бедни и гладни млади мъже, които дават мило и драго да влязат в армията на сигурна държавна служба... но, в армията се вземат само "наши" и се предпочита много места да останат свободни, отколкото да се вземат "случайни" хора.

Мила родна картинка дето се вика.

Редактирано от Frujin Assen
  • Потребител
Публикува

Не подлежи на модернизиране ли?

Преди 2 минути, Frujin Assen said:

Това отдавна е свалено от въоражение и вероятно нарязано на скраб.

Не подлежи на разбиране тъпотията на военните ни стратези!

Сигурно ще правят ПВО като на Фред Флинстоун с прашки от каменната ера!

  • Потребител
Публикува
Преди 53 минути, Capitainofmarine said:

Не подлежи на модернизиране ли?

Не подлежи на разбиране тъпотията на военните ни стратези!

Сигурно ще правят ПВО като на Фред Флинстоун с прашки от каменната ера!

Днеска по радиото , което слушам чрез интерннет по телефона с едно ухо чух, че Европа дава нов транш на нашите съседи Гърците. Отделно дълга им се преструктуризира, опрощават още 20 % , Гърция няма да плаща лихви. Ако слушат ще получат още парички. Можем да се порадваме за съседите си и съм сигурен , че те няма да нарежат танкове и ракети, а ще си подържат армията на ниво.

  • Потребител
Публикува

Warlord-е с твое позволение ще те цитирам в тази тема:

Кюрдите са се вдигнали на масирана офанзива към Ракка. Говори се че вече дори са влезли в някои от северните квартали и ги контролират. Все още няма потвърждение за подобно нещо, но до момента със сигурност напредват доста успешно между 20 и 40 000 кюрди по целия фронт, докато Ракка я отбраняват към 5000 идилци, но добре укрепени. Очакват се подробности.

Междувременно запален и експлоадирал турски танк М60 на сирийската граница.

Накъде по-горе стана въпрос за това каква армия ни е нужна и как нискотехнологичната армия е немислима за България. Перефразирам разбира се.

Подчертаната новина демонстрира че високотехнологичната турска армия срещу нетехнологичното кюрдско опълчениегуби високотехнологични танкове. М60 в турската армия е модернизиран до ниво Сабра от израелски специалисти и със израелски технологии, танка е сравним със Леопард 2 и М1 Амбрамс съвременните  модификации.

това първото не е точно кюрдско но е на същото технологично ниво

и вече пред вас е топа унищожил турската Сабра.

Click image for larger version.   Name: tmp_17075-FB_IMG_1449907059420-1513384981.jpg  Views: 27  Size: 38.6 КБ  ID: 29497

Шегата настрана по-добре нискотехнологична наборна народна армия отколкото оперетна балетшкола.

 

  • Потребители
Публикува
Преди 23 часа, Frujin Assen said:

Тук си в тотална грешка. Как става обучението? Примерно купуваме 10 самолета от един тип, с един тип радиостанции. Държавата плаща маса пари (разбирай не МНОГО, а ОЩЕ ПОВЕЧЕ) няколко души да отидат на обучение в чужбина на курсове. Там те се научават да ползват и/или ремонтират тази техника. Идват си в България и на свой ред обучават още хора да ползват/ремонтират съответните радиостанции. След 5 години държавата купува от същите самолети, но... старите радиостанции вече не са в производство... оттук насетне има два варианта. Плащат се солидни суми производителя да постави старите радиостанции или нашите техници отново отиват на обучение при производителя и държавата отново плаща маса пари. 

Тъй като техниката е военна и не се намира в свободна продажба няма как армията да наеме хора които да са квалифицирани да я ползват/ремонтират. Така че, въпроса не е в това дали военните техници са мързеливи, въпроса е, че държавата трябва да плати на производителя солидни суми да се обучат да я ползват/ремонтират. 

Когато си купиш нова кола, просто се качваш в нея, палиш и потегляш. При самолетите не е така. Група пилоти отиват при производителя и преминават там курсове, след което получават китап за инструктори. Като си дойдат в България обучават на място другите наши пилоти. За това обучение естествено се плащат солидни суми. 

Военната техника е ужасно скъпа, няма я в свободна продажба и е неоправдано техниците тепърва да се учат на нея. 

И отново за примера от по предния ми пост. Имаш 20 самолета от един тип, държиш примерно 2 радиостанции в склада в случай на война. Щото като почне войната врагът няма да чака доставка от чужбина. Ако обаче имаш 2 типа самолети, следва да имаш в склада 4 радиостанции, което е два пъти повече. 

Излиза, че за България е огромен проблем да прати 20 пилота и 20 техника на обучение - това при положение, че изпрати всички. И то да речем да става максимум веднъж на 5г., защото едва ли ще се намерят пари ежегодно да се купуват по 20 самолета последен модел. Това като аргумент е направо абсурдно. У нас се правят съвсем безумни реформи и след тях хиляди и дори милиони трябва да се обучават (е, някои се самообучават в движение и после всички се жалват за ниско качество във всяка сфера, но това е друга тема), но когато нещата опрат 20 военни да се обучат веднъж на 5г. се оказва непосилно. 

Вече казах, че данните са много относителни. Швейцария има доста добри финансови възможности. На второ място там има "албански планини" - Алпите, но просто използвам израз от нещо, което посочих по-горе, т.е. специфичен терен. Швейцария е интересна като функционираща система, но като територия е нещо, което не се струва особено. Те нямат проблем толкова със съседните държави, колкото примерно за тях да са потенциална заплаха нароилите се из Европа талибани. В смисъл има риск на тяхна територия да се направи някаква талибанска формация на база на пребиваващи в съседни държави. В този случай, някой трябва да се справи с тях и ако няма армия, трябва да вика чужда държава.

При нас проблемите са други. Като население не можем да се мерим с Турция и Румъния. При това положение трябва да се търси решение в друга насока. И тази насока е да имаме по-технологична армия, защото като население те нямат стигане. То това е общ принцип. Примерно където е равно сеят пшеница, защото лесно се обработва с техника. Където обаче не е, сеят култури, за които трябва много работна ръка - примерно тютюн. Така тези в камънаците не могат да работят с комбайни и да се мерят с тези на равното, но като наблегнат на други култури, могат да се конкурират. Сиреч принципът е, че се изоставя това, за което няма шанс и се набляга там, където може да се надпреварваме. 

Пак се изброиха едни цифри за това какво имаме като армия. Аз и преди съм го разказвал какъв беше хала на нашата армия в края на Живковото управление - при една учебна тревога от 9 бойни машини на една от ротите 3 не успяват да излязат от парка, 3 закъсват между портала на парка и този на поделението и само 3 стигат до ИКП и там издъхват. Е, това го няма като статистика в Уикито, ама си е важно каква част от техниката ще стигне до фронта.

Гърците няма какво да ги мислим. Парите не им ги дават заради армията. Гръцката армия не е превзела нито Берлин, нито Брюксел.

Тъй че да си се върнем на армейските въпроси. Бих искал да посоча още един аспект, който остава малко настрана от статистиките. По-скоро да върна малко разговора към ремонтите и резервните части. Та ето един епизод от одисеята на нашите самолети:

Цитирай

Федералната служба за военно-техническо сътрудничество на Русия е изпратила писмо на българскто МО за двигателите на МиГ-29. Полша няма лиценз за ремонта им - See more at: http://www.pan.bg/view_article-49-31683-RUSIYA-OFICIALNO-POLShA-NYAMAT-LICENZ-ZA-REMONT-NA-DVIGATELITE-NA-MIG-29-NAKYDE-OTLITAT-RODNITE-VVS.html#sthash.AX4TO88R.dpuf

Сиреч не е важно само кой какво има, а и какви опции има да го поддържа в изправност. При нас дискусиите все се въртят около духовата музика и кипрещите се площадите генерали. Малко обаче се говори, че каквото й въоръжение да имаме, то е много важен въпросът дали можем сами да го поддържаме. То имаме едни заводи, ама се оказа, че и те за да работели им трябвал лиценз от една друга държава. Та ето още един аспект, който остана извън таблицата. Но при война техниката се чупи и ако зависим от друга държава за оправянето им ... ами тогава си има значение и с коя държава воюваме. Това разбира се е нещо по-трудно за реализация, но докато казармата е само разход, това може да носи приходи от една страна, а пък при война да осигури по-голяма самостоятелност, независимо с кой се воюва.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Въпросът не е в лиценза Галахаде, въпроса е в комплектуващите. Например нашите САУ Карамфил са със съветски двигатели и цеви, защото такива не се произвеждат у нас. А лиценза винаги и навсякъде си е лиценз. Примерно и Турция "произвежда" по точно сглобява Ф-16, но няма право да ги продава. 

  • Потребител
Публикува
On 22.05.2016 г. at 13:29, Frujin Assen said:

БМП-1 (крайно неудачна машина), БМП-23 (също не модернизирани)

Приятелю , ти почти уби в мен романтика, ми аз съм служил в ОПР и тя беше на БМП 1 , това бяха двете най-прекрасни години в живота ми, е, тогава е имало моменти които ми са се стрували черни , но днес не помня нищо черно.:bg:

БМП 1  е създадена да съпровожда и подкрепя пехота срещу пехота защитена от леки и среден тип укрития, може да унищожава огневи точки до 4400м, подкрепя и съпровожда пехота при срещен бой срещу пехота подкрепена  с Патъни  Чифтени и първите две-три модификаци Амбрамси и се справя успешно с тази си задача, защото има на въоръжение ПТУРС Малютка и къртеше на до 3км разстояние  брони хомогенни до 400 мм при 90 градуса на контакта и 200мм при 60 градуса на контакта с бронята, да не говорим, че оръдието и Гром е еквивалента на безоткатното оръдие Копие и има до 1300 м бойна далекобойност и мисля 765м прав изстрел с противотанкова граната, която, също кърти 300мм хомогенни брони а тандемната комулативна  версия и над 400 мм брони зад ДЗ, а противопехотната й граната ОФ е с далекобойност 4400м.  И всичкото това със скорострелност 6-8 изстрела в минута. Та като изключим противокуршуменото брониране и остарелия ПТУРС , с какво по-добро могат да се похвалят съвременните БМП-та.

Машината не е създавана за антипартизанска война в силно пресечен планински терен. А лошата й слава тръгна именно от там от Афганистан – Братска Могила на Пехотата.Той руския генералитет не винаги  блести с ум и проницателност – по-скоро точно обратното. Да припомня ли заповедта на Жуков, като командващ Московския Резервен фронт, с която забранява фронталните атаки срещу укрепени височини срещу ДОТ-ове и други дълготрайни отбранителни съоръжения – когато червените преминават  към контраудар край Москва.

Спомни си колко модификации има Брадлито към ден днешен.

Де ги модификациите на БМП 1 което имаме на въоръжение ние Де го БМП 1 BG.?!

А ако ги модернизираме макар и малко, снемем от бойния комплект Малютката  и сложим външно от едната страна 2 ТПК /външен боен модул/ ПТУР Конкурс/ 4 км далекобойност бронебойност 400мм при 60градуса среща 600мм бронебойност при 90 градуса среща с броня а има и ракета с тандемен комулативен заряд /

  както например това

Башенная установка МА3

 А  ако отгоре  поставим ТПК на сдвоена ПЗРК Игла а от другата страна модул с АГ НАТО стандарт, като например това 

башенная установка МТ-ЛБ 6МБ 

и после като им лепнем един MEXAS-M в челна проекция и в подходящите ъгли от -30 до +30 градуса в странична проекция. Аз не виждам как и няма да се съглася че БМП 1 БГ тоест така модернизирана по българско НАТОвски стандарт е технологично изостанала или няма да може да се справя със задачата си - съпровождане и огнева поддръжка на пехотата срещу жива сила на противника в пеши строй и зад леки укрития и съпровождана от бронирани бойни превозни средства и ОБТ. Още повече че дори и с най съвременното СУО - съвременния ОБТ трябва да го улучат на подходящи место поне до 10 пъти за да го поразят те извадят от строя.

При положение, че имаме лицензии за производство и на Конкурс и на Игла и на  30 мм ГШ и боеприпаси за него и  имаме и опит в изполването им, можем сами да си ги ремонтираме, имаме нужните права и технологически възможности, то тогава какво ?!.

А сега ми светна то всичко това - долната картинка де, направо можем да я лепнем на БМП 23 и да му увеличим бойната ефективност а с мексаса и живучеста. и нали разбираш от 86-те БМП 1  и 114-те БМП 23 ще си имаме 200 бойни машини на пехотата.и понеже долната картинка е специално създадена за МТЛБ модернизиране, то нужните ни за три механизирани бригади  бойни машини на пехотата ще са том поне още 15 - 20 години.

А сега се замисли - така модифицирана колко неща може тази модифицирана машина.

Защитена е от РПГ и 30 мм БОПС и от фугасен взрив на 155мм на разстояние до 15м за екипажа и бойното отделение при съпровождане на пехотата в боя. Може успешно да се справя с жива сила вкл и зад леки укрития включително и в лекобронирани  машини, Може да се справя с ОБТ до 4000м.Може да се справя с лекобронирани и бронирани машини за съпровождение на пехотата. Може непосредствено да прикрива екипажа си при въздушна опастност от атакуващи нисколетящи с околозвукова скорост и пикиращи самолети, от зависнали  и летящи вертолети и нисколетящи крилати ракети.

Въобще можем да си поговорим и за възможностите за модернизация на една цяла линия от бойни  машини които ги има в България и са уникално унифицирани като корпус двигатели  бронезащитеност плавучест но са с различни боеви модули и различно предназначение разбира се. Нещо което нашите съюзници сега започнаха- последните 20 години- да правят. При това  имаме лицензиите за производството им.

 

 

  • Потребители
Публикува
Преди 58 минути, Capitainofmarine said:

Де ги модификациите на БМП 1 което имаме на въоръжение ние Де го БМП 1 BG.?!

Не съм специалист по пехотните машини, виждам че тук аргументите отиват на много високо професионално ниво, но мисля, че след като имаш нещо, което можеш да надграждаш, имаш лиценз за него, направо е безотговорно и глупаво да купуваш чужда стока, та намирисва и на корупция, още повече, че не сме богати като швейцарците (ама те продават на американците собствения им модернизиран самолет, швейцарци трябва да сме поне малко);

Та на въпроса за бойните машини тук, съвсем любителски, но реален аргумент да ги модернизираме. Ето ви го това вече направено и то от поляците, а те не се славят с любов към руското, не са русофили. Обаче са си запазили всичките BMP-1, като са им направили полска модернизация. Вижте за какви количества става дума:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Polish_Land_Forces

 

Amphibious Tracked Infantry Fighting Vehicle     

 

BWP-1 - Polish designation for BMP-1

 

BWP-1                                               1,131

BWP-1D                                            33

BWR-1D                                            22

BWR-1S                                             16

Общо                                                  1202 машини

 

Сега има конкретни въпроси в целия този казус: колко ще струва тази модернизация, колко ще е ефективна, кой ще я прави, нали знаете – дявола е детайлите; щото българската модернизация и швейцарската модернизация сигурно няма да са едно и също нещо. Тук всичко е конкретно и се мери в цифри и качество, но дотам ми е компетентността в темата. Само повтарям, вижте горе как са решили въпроса поляците. Ако можем да го направим, имаме лиценз да го направим, по-евтино ни излиза, и можем да спечелим – защо не го направим?

 

Е, той Хайтов беше казал: “Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш.”

 

Така че тук става въпрос най-малко за четири неща, а сигурно и повече.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Ако е това тази модернизация на поляците за която знам "Бате по добре недей". Сложили са едно прекрасно 40 мм шведско зенитно оръдие. То оръдието хубаво, обаче... оръдието е тежко и машината не може да плува, мястото което заема е голямо и побира едва 6  десантника. Поради по голямото тегло машината е загубила проходимост и маневреност. Ако нахакат и двигател ще стане още по тежко... по тази причина не са сложили и прекрасната шведска СУО (система за управление на огъня). Така, днес те имат един скъп и почти безполезен гънтрак. 

Колкото до БМП-1. В днешно време Малютката си е музеен експонат, нежели оръжие. Проблемът е в оръдието... то е правено уж да поразява вражески танкове. Напълно безполезно против пехота и укрепления. Днес това оръдие е практически ненужно, вместо него може да се използва ПТУР Конкурс (нашите БМП-1 са с него, не с архаичните Малютки). Всички цивилизовани хора в днешно време заменят това оръдие с нещо 20-30 мм. Очевидно България не е цивилизована страна

А, щях да забравя. Киров, 100 мм противотанкови оръдия Рапира са снети от въоражение. 

  • Потребители
Публикува
Преди 7 минути, Frujin Assen said:

А, щях да забравя. Киров, 100 мм противотанкови оръдия Рапира са снети от въоражение. 

Фружине, нещо си се объркал с Рапира-та, не съм я цитирал никъде.

За модернизацията на поляците, аз си казах, че не претендирам за компетентност в тази област, само виждам крайния резултат - 1200 машини. Защо, кое, как, признавам, не ми е в компетентността да влизам в дебат. Въпросът е - е ли тази машина годна за модернизация, какво да се модернизира в нея, колко ще струва? Той си е за професионалисти. факт е обаче, че поляците са ги оставили в армията си.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Frujin Assen said:

оръдието е тежко и машината не може да плува,

Добре де Фружине, то в Полша Висла, Одер мисля гранична им беше , може и да им се наложи да го форсират, ама на нас не ни е нужна плавучест, щото си мисля Марица могат да я прецапат и на брод и Тунджа, и Янтра, и Струма, и Камчия . Та нашия терен позволява да пренебрегнем , така мисля де, плавучеста и да наблегнем на защитеността, защото основната тежест  оттам идва, ако намекваш за допълнителната тежест от допълнителното навесно брониране на Мексас медиум. Ние не знам дали можем да променим нещо в реалноста но можем в приятна дискусия да си разнообразим времето.

  • Потребители
Публикува
Преди 19 минути, Capitainofmarine said:

Ние не знам дали можем да променим нещо в реалноста но можем в приятна дискусия да си разнообразим времето.

Капитане, привет! Ето това най ми харесва в идеята за форум. Не мога да Ви дам плюс за предишния пост, защото съм ги изчерпал за днес, но утре ще го направя.

Въпросът е, докато ние приятно си разнообразяваме времето тук, дали някой от когото зависят решенията, въобще мисли сериозно за тези неща? Защото нещата, които предлагате в предишния си пост ми изглеждат съвсем конкретни и смислени, въпреки че не съм специалист, но какво от това - дето се казва ние си клатим въздуха и претакаме умни мисли, ама има ли някаква файда от всичко това.

И защо, след като този форум е открито пространство, а темата е съвсем конкретна и експертна, освен вас не се включва компетентно никой, който има техническо ниво на познаване на материята - било да ви опонира или подкрепи? Ето това ми е странно. Иначе - време бол, можем да си обсъждаме общо-философски въпроси за войната и мира до Второ пришествие.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Frujin Assen said:

Всички цивилизовани хора в днешно време заменят това оръдие с нещо 20-30 мм. Очевидно България не е цивилизована страна

С  какво 30 мм е по ефективно от 73 мм ОФ граната. По бронепробойност неизмеримо по-слабо е. Той един приятел смяташе скорострелноста на 30 мм автомат и изчисляваше че в една минута са равнозначни и даже 30 мм има процентно -не помня колко - превъзходство. Но пропуска да спомене че след една минута непрекъсната стрелба оръдието ще е толкова загряло че ще плюе снарядите - ако не си е  изплющяло  боеприпаса. То и преди втората световна война цивилизованите страни си правеха танкове с калибър 37 -45 и  казваха че така е по-добре и всичко вървеше добре докато не срешнаха Т 34 а после по-големия му батко КВ.

Да си призная аз съм фен на калибър и броня и най доброто БМП е белгийско производство с бойно отделение купола  LSTS90 производител Белгия BN Constructions Ferrovaireset Metalliques/ бойна купола с противокуршумено брониране с двучленен екипаж командир и мерач оператор, разполагащи с  наблюдателни прибори и прицели. Прицелът на мерача има дневен, нощен канал, а също е снабден с лазерен далекомер и система за стабилизация и СУО. Системата за управление на  оръжието позволява получаване на данни от мерните прибори и изчислява поправки за  воденето на огъня, в това число за стрелба в движение  и по движеща се цел. Основно оружие на кулата LCTS90 се явява  нарезно оръдие Cockerill Mk 8 калибр 90 мм с ствол дължина 48,5 калибров (4,365 м).Много специалисти твърдят че това орудие по своеята ефективност превосхожда 105-мм танкови оръдия на по- старите модели танкове включително английското L 7, допълнителнооръжие коаксиална с оръдието танкова картечница/

Това оръдие си има АЗ със скорострелност 10 изстрела в минута. Има си БПС , БОПС, бронебоен снаряд, комулативен снаряд и осколочнофугасен. Освен това му разработиха ракета Фаларик съвместно с Украйна, бронепробиваемост 500 мм зад динамична защита, по памет карам ,не ми се рови. Все си мисля приятелю, че щом не можем да сме цивибизована страна , ползвам твоя термин защото е благозвучен, следва да сме варварска, малка армия но с огромна огнева мощ. Щото съвременната война е съчетание от  мобилност, защитеност и огнева мощ.

А пропо Кокервил правят същото бойно отделение БО в линия 90 мм, 105мм и 120 мм и това е в НАТО стандарт. е

ето изображение за БМП преработено в танкоунищожител 120мм с Кокервил CMI Defence Cockerill XC-8 120

ето и изображение какво представлява бойния модул, може да се качи и на Т 72,

а тук повече за кокервил производството

 

  • Потребители
Публикува

Не знам какво става с постовете че се повтарят, но ще опитам още веднъж. Вчера се порових в интернет, и ето какво открих:

M 113A1/A2  United States            Armored Personnel Carrier

The M2 Bradley, or Bradley IFV, is an American infantry fighting vehicle that is a member of the ... and a driver; as well as six fully equipped soldiers. The total cost of the program is $5,664,100,000, and the average unit costs $3,166,000.

https://en.wikipedia.org/wiki/M2_Bradley

Значи единичната цена на това по-ново БрадлиА2, което е от 80-те години, е 3 млн. долара; простата сметка за 400 такива машини е 1.2 млрд долара, или точно толкова колкото за 30 нови изтребителя; остава да се прибави и цената за нов боен кораб, който не е уточнен какъв ще е в Плана, и сумата отива към цифрата на целия 5-годишен период 2016-2020. Никъде не видях обяснение, откъде ще се вземат парите, след като през това време трябва да се плащат и заплати и текущи разходи. Мистерия.

Проблемът обаче не е само в това. погледнах пак данните за гръцката армия - ами там над 1200 бронирани коли са брадлита, обаче Брадли1, първата модификация от 60-те, която е направена като аналог на БМП-1. Ако се сравнят данните на едната и на другата, те са напълно аналогични, та даже в някои отношения БМП-1 превъзхожда Брадли1 - вляво са за Брадли, вдясно да БМП-1

Длина, м         4,86                                                                 Длина корпуса, мм    6735

Ширина, м     2,69                                                                 Ширина, мм   2940

Высота, м       2,50                                                                 1924 (по крыше башни)

Масса без нагрузки, т            9,13

Боевая масса, т          10,37                                                   Боевая масса, т          13,0

Двигател   дизельный 6-цилиндровый                             

V-образный жидкостного охлаждения General

Motors 6V53, 212 л. с.                                                           Мощность, л. с. 300

Максимальная скорость по шоссе, км/ч      64                    Скорость по шоссе, км/ч 65 

Максимальная скорость на плаву, км/ч       5,6

Запас хода по шоссе, км        около 480                               Зап хода по ш, км 550—600

Удельное давление на грунт, кг/см²            0,51

Преодолеваемый подъём, град.       30                                                                    35°      

Преодолеваемая стенка, м    0,6                                           Преод стенка, м         0,7

Преодолеваемый ров, м                   1,67                             Преодолеваемый ров, м 2,5

Преодолеваемый брод, м     плавает

Экипаж, чел. 2                                                                      Экипаж 3

Десант, чел.   11                                                                    Десант, чел.   8

Тип брони      катаная алюминиевая                                   стальная катаная броня

Американски експерти твърдят, че БМП-1 е по-уязвим като броня, и наистина вижда се, че бронята на Брадли е от алуминии, тоест по лека, което й позволява да е по-дебела. Погледнах и данните за БМП-23, българската машина. поне по спецификация, тя има по-добри показатели от Брадли1, и от БМП-1. Защо е спряно производството, кой да ти каже. За нея България има напълно лиценз да я произвежда, не знам само как ктои въпроса с двигателя, но той може да се купува и от друг доставчик. И сега задавам въпроса, на който от вчера не мога да си отговоря - защо е спряно производството на БМП-23, българската машина, нали освен всичко, това са работни места тук, инвестиции тук, производство. Само в скоби отбелязвам, че гърците имат освен брадлитата си още 600 машини Леонидис, които сами са произвели. Въобще не дискутирам тук въоръжението на бойните машини, а тяхната носеща част.

 

  • Потребител
Публикува

Една от вероятните машини на пехотата ББМ /бойна бронирана машина / в БА. Това вече е по-сериозно от джипките. Piranha-3 – предложение от GDELS за българския проект за батальонни бойни групи (ББГ)

http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/31091/normal_DSC_0260%5B1%5D.JPG

Димитър Ставрев, сп. "Клуб ОРЪЖИЕ"

Американската компания, чрез швейцарския си клон MOVAG, представя на „Хемус 2016“ като базово шаси за различните модификации заложени в очакваната техническа спецификация за нова колесна бойна машина на българските СВ платформата Piranha-3. Машината е представена с безекипажен купол на израелската компания Rafael с 30 mm оръдие и сдвоена 7,62 mm картечница. От модела има произведени над 5000 машини, които са на въоръжание в 17 държави. Машината е с модулен дизайн, като има създадени 40 модификации – БТР, БМП, за огнева подръжка, линейка, команден пост, носител на ПВО система, самоходна минохвъргачка, бойна-евакуационна машина (БРЕМ), машина за ЯХБЗ и други. Машината е амфибийна, като за движение по вода има 2 пропелера. Колесната формула е 8х8, като механик-водача може да избира коя двойка колела да завърти. В зависимост от избрания вариант варира общата височина на машината. Двигателят е Caterpillar C9 с мощност 400 к.с. С допълнителни модули броня може да се покрият и най-високите нива на балистична и минна защита. Вътрешния обем също е с модулен дизайн, като седалките са закрепени на специална релса, без да имат контакт с пода, с цел защита от мини и ИВУ.

У машины "Пиранья III" передние две оси (управляемые) являются общими для всех вариантов, соединенными с разными карданными передачами. Спиральные пружины и торсионы машины "Пиранья II" вытеснены гидропневматической подвеской, которая обеспечивает более плавную езду и большие возможности использования полной массы.

 

Схема компоновки гидропневматической подвески с регулируемой высотой семейства машин "Пиранья III" Модульная концепция семейства машин "Пиранья" Семейство машин "Пиранья III" обеспечивает характеристики, необходимые для современной многоцелевой машины

1 - Схема компоновки гидропневматической подвески с регулируемой высотой семейства машин "Пиранья III", показывающая общие сдвоенные колесные оси впереди и карданную передачу переменной длины

2 - Модульная концепция семейства машин "Пиранья" предполагает одинаковость передних частей шасси, включая 1 и 2 оси с управляемыми колесами. Семейство машин 6Х6, 8Х8, 10Х10 строится на этой базе путем добавления необходимого количества осей. Благодаря этому заказчик определяет только требуемый объем и нагрузку, по которым и осуществляется выбор типа машины. Такой подход обеспечивает унификацию материально-технического обеспечения и обслуживания всех вариантов шасси.

3 - Семейство машин "Пиранья III" обеспечивает характеристики, необходимые для современной многоцелевой машины, которая хорошо подходит для выполнения практически всех боевых и «миротворческих» задач в любом месте мира в качестве либо хорошо защищенного бронетранспортера (БТР) либо платформы для целого ряда систем вооружения от башен с малокалиберным вооружением (БМП) до машин поддержки с 105-мм пушкой.

 

Предлагаются пять разных вариантов силовой установки в диапазоне мощности от 260 до 331 кВТ (350-450 л.с.), включая двигатели 6V-53ТА фирмы "Детройт дизель", 6V183ТЕ22 фирмы "MTU", 6СТАА 8.3-Т350 фирмы "Камминз", DSJ9-48А фирмы "Скания" и 3126 фирмы "Катерпиллер", соединенные с трансмиссиями либо фирмы ZF (Ecomat 7НР 600), либо фирмы "Аллисон" (MD 3560Р/3066Р) с семью передачами вперед и одной-назад. Может также устанавливаться устройство регулировки клиренса с тремя установками высоты, обеспечивающее более легкий доступ для обслуживания и уменьшающее ограничения при транспортировке самолетом С-130 или по железной дороге. Эта возможность регулировки может использоваться тактически для увеличения углов возвышения и склонения вооружения или для занятия укрытия ниже башни. Амфибийные варианты имеют дополнительные лопасть балансировки, воздухозаборник двигателя и двойные гребные винты.

 

В машине "Пиранья III" водитель и командир имеют сиденья, регулируемые в горизонтальной и вертикальной плоскостях. Когда водитель работает в положении "по-походному", рулевое колесо и педали также автоматически поднимаются

 

В машине "Пиранья III" водитель и командир имеют сиденья, регулируемые в горизонтальной и вертикальной плоскостях. Когда водитель работает в положении "по-походному", рулевое колесо и педали также автоматически поднимаются

 

Могут также устанавливаться антиблокировочная тормозная система (ABS), устройство управления диаметром поворота (ТСС) и система централизованной подкачки шин (CTIS). При полной массе 18,5 т и с нормальным давлением в шинах для движения по шоссе давление на грунт [среднее значение максимального давления (ММР)]  машины "Пиранья III" составляет 400 кПА или 180 кПА при установке давления для движения вне дорог при использовании стандартных шин 1200 R20 (или примерно на 10% меньше при использовании шин 365/85 R20).

 

Машина "Пиранья III", оснащенная двухместной башней с 25-мм пушкой, может погружаться и выгружаться из транспортного самолета С-130Н "Геркулес" при минимальной подготовке

 

Машина "Пиранья III", оснащенная двухместной башней с 25-мм пушкой, может погружаться и выгружаться из транспортного самолета С-130Н "Геркулес" при минимальной подготовке

 

Толкование стратегической мобильности на западе обычно зависит от того, может ли или не может машина транспортироваться военно-транспортным самолетом С-130 "Геркулес". Существуют степени возможности перевозки самолетом "Геркулес" в зависимости от того, как быстро и в каком положении  экипажа или оборудования должна размещаться машина на борту самолета. На эти параметры могут влиять частная модель и внутренняя пригонка самолета С-130, а также компоновка самой машины. Разные операторы устанавливают также разные пределы полезной нагрузки/дальности: 19 т обычно устанавливаются в качестве верхнего предела массы полезной нагрузки в случае США. Машина "Пиранья III" даже при оснащении тяжелой двухместной установкой вооружения, такой как башня Delco с 25-мм пушкой, обеспечивает горизонтальный способ погрузки и выгрузки. Предметы снабжения, такие как антенны и штырь вертлюга пулемета, снимаются, высота и ширина машины не превышают 2660 мм. Собственная масса машины "Пиранья" меняется в соответствии со спецификациями заказчика по защите. Машины "Пиранья II"  и "Пиранья III" изготавливаются из броневых плит из высокопрочной стали, которые могут быть усилены дополнительными плитами из броневой стали или керамики. В случае машины "Пиранья II", базовой конструкции приписывается обеспечение круговой защиты от 7,62-мм бронебойных боеприпасов, от снарядных осколков и от противопехотных мин. Однако боевые действия показали, что эта машина выдерживала воздействие 5,3-кг заряда тротила, детонировавшего под колесом (экипажи канадских машин LAV II не получили ранений от мин в Сомали, где их машины, как сообщают, взрывали фугасные мины ТМ-46 в нескольких случаях).

 

Защита

Канадские машины имеют внутренний подбой брони плюс плитки легкой навесной керамической брони Foster-Miller (Foster-Miller Light Applique System Technique Armor), которые крепятся на лобовой части машины и бортах, обеспечивая защиту от 12,7-мм бронебойных боеприпасов. Машины "Пиранья II", производящиеся в настоящее время в Креузлингене для швейцарских сухопутных войск, имеют опорную арматуру для крепления дополнительной брони. Они обычно оснащены одноместной башней, вооруженной 12,7-мм пулеметом, но она может быть заменена более тяжелой башней с 30-мм пушкой фирмы Кuka  или машина может оснащаться дополнительной стальной броней для обеспечения защиты от 14,5-мм бронебойных боеприпасов по фронтальному сектору. Установлен внутренний подбой для усиления защиты от осколков брони и кумулятивной струи.

 

Машина "Пиранья II" швейцарских сухопутных войск, оснащенная башней с 30-мм пушкой фирмы Кuка. Полностью оснащенная машина LAV III, поставляемая фирмой DDGМC канадским вооруженным силам.

 

1 - Машина "Пиранья II" швейцарских сухопутных войск, оснащенная башней с 30-мм пушкой фирмы Кuка. Обратите внимание на места крепления для дополнительной стальной брони на наклонной броне

2 - Полностью оснащенная машина LAV III, поставляемая фирмой DDGМC канадским вооруженным силам. На внешней поверхности видны комплект дополнительной брони фирмы Deisenroth,  двухместная башня фирмы  Delco со стабилизированной 25-мм пушкой М-242 и бортовым приемником системы предупреждения о лазерном облучении, установленным на крыше. Машина LAV III включает информационную систему с дисплеями для командира, наводчика и десанта, на которых могут быть представлены изображения с башенной ИК-системы переднего обзора,  башенного прибора с зарядовой связью и прибора с зарядовой связью заднего обзора. Система регулирования высоты машины, как ожидают, будет модернизирована для ее гидропневматической подвески

 

Машина "Пиранья III" разработана для обеспечения защиты от противотанковых (фугасных)  мин в своем основном виде. Она имеет плиты корпуса и днища, дополненные внутренним подбоем для защиты от осколков брони, и отражающую плиту под "брюхом". Компоновка подвески, с помощью которой передние блоки прикрепляются к верхней части корпуса, также снижает, как утверждают, ускорение корпуса в случае детонации мины путем передачи импульса к верхней части машины (хотя воздействия той части взрывной волны, которая непосредственно ударяет корпус, вероятно, не будут ослаблены).

Машина "Пиранья III" защищена от мин с 8-кг зарядом тротила, детонирующих под колесами, и 4,2-кг прыгающих мин, детонирующих под "брюхом". Внутри машины с колесной формулой 8х8 установлены также переделанные складные сиденья, подвешенные к крыше для обеспечения улучшенной защиты от мин. По сообщениям фирмы "Моваг", она недавно испытала новые дополнительные панели для пола машины "Пиранья III", способные защитить экипаж от 6-кг заряда тротила, детонирующего под центральной частью корпуса. Система регулирования высоты позволяет увеличивать клиренс при прохождении предполагаемых минных полей, а удлиненные стойки  способствуют поглощению энергии.

По общему мнению, датская машина "Пиранья III Н" с колесной формулой 8х8 имеет самый высокий уровень баллистической защиты из всех этих машин, производящихся  в настоящее время, который основан на использовании комплекта композиционной керамической высокопрочной брони, разработанной датской фирмой Roulunds. Некоторое понятие о минимальных уровнях защиты, обеспечиваемых этой броней, можно получить по возможностям эквивалентной канадской машины LAV III, над которой фирмы "Моваг" и DDGMC работали в тесном сотрудничестве с германской фирмой IBD  Deisenroth для удовлетворения требований канадских вооруженных сил по баллистической защите (испытания показали, что броня может защищать далеко не от каждого попадания 14,5-мм боеприпа­сов тяжелого пулемета КПВТ на реальных дистанциях боя).

Согласно докладу, сделанному руководителем программы по машине LAV полковником П.М. Холт на четвертом европейском симпозиуме по боевым бронированным машинам, проведенном в военно-научном колледже Великобритании в феврале 1999 г., машина LAV III защищена (на неуточненных дальностях) по 600 лобовому сектору от ударов 30-мм бронебойными снарядами, по круговому сектору от 14,5-мм боеприпасов (в последствии выяснилось, что эти заявления излишне оптимистичны), на дальности 10 м от осколков 155-мм снарядов и от осколков противопехотных мин.

Однако во внутреннем документе сухопутных войск, (ставшим известным прессе) от 1 марта 2002, подписанном полковни­ком Дэвидом Огг, руководителем программы по IА\/ "Страйкер" в г. Уоррен, шт. Ми­чиган, говорится о проблемах с броней и об их влиянии на график выполнения программы. Этот документ одобрен генерал-лейтенантом Джоном Колдуэллом, заместителем помощника министра су­хопутных войск по вопросам закупок систем оружия, тылового обеспечения и техно­логии.

В документе говорится, что сухопутные войска воздерживаются от платежей производителю машины "Страйкер" - фирме GM GDLS Defense Group, Стерлинг Хейтс, шт. Мичиган, пока не будет решена проблема с броней. Стальной корпус толщиной толщиной 12,7 см и дополнительная броня, как пред­полагается, будут защищать от 14,5-мм и 7,62-мм бронебойных боеприпасов. Однако добавленная масса новой брони из керамики высокой плотности может представлять серьезную проблему, существуют пределы по увеличению массы до определенного уровня, когда машина начнет утопать в мягком грунте.

 

Огневая мощь

Кроме того, машина LAV III оснащена автоматической системой подавления пожара и взрыва, защищенными от лазерного излучения оптическими приборами, системой предупреждения о лазерном облучении, системой вентиляции плюс прибором обнаружения химических средств  GID–3 и дозиметром AN/VDR-2 с их дисплеями. Фирма "Моваг" и ее заказчики устанавливали на машинах "Пиранья" I, II и III целый ряд пушечных и ракетных систем вооружения. Они охватывают системы от одноместной башни Helio FVT-800 c 12,7- и 7,62-мм пулеметами, выбранной ирландскими силами обороны для 34 БТР для перевозки личного состава "Пиранья III Н" с колесной формулой 8х8; двухместной башни Delco с 25-мм пушкой, установленной на машине LAV III, до 105-мм пушек с высокой начальной скоростью снарядов, устанавливаемых в трехместной башне TML-105 фирмы GIAT, испытанной на машине "Пиранья III" с колесной формулой 10х10, и башне низкого профиля (LPT) фирмы  "Дженерал дайнэмикс" (машина огневой поддержки «мобильная пушечная система» для бригад промежуточных бронированных машин (IAV) «Страйкер», недавно принятая на вооружение в США) устанавливаемую на производимой фирмой DDGMC машине  LAV III с колесной формулой 8х8. Эта машина также является кандидатом на удовлетворение требованиям канадских вооруженных сил к боевой бронированной  машине (ACV). Еще одним возможным членом семейства машин   IAV является легкая самоходная гаубица (LWSP) фирмы  BAE Systems, которая сочетает качающуюся часть лафета 155-мм гаубицы ХМ-777 с шасси машины "Пиранья III" с колесной формулой 8х8.

 

image008.jpg  Машина "Пиранья IV" (8х8) с установленным зенитным комплексом Skyranger. 4 - Машин "Пиранья II" с колесной формулой  8х8 оснащенная башней Cockerill с 90-мм пушкой LCTS Система вооружения БТР "Пиранья  III Н" (8х8), поставляемого фирмой "Моваг" датским сухопутным войскам, ограничивается башней с 12,7- мм пулеметом. Соответственно, больше полезной нагрузки передано броневой защите

 

1- Машина "Пиранья III" (10х10) прошла успешные испытания в качестве платформы для трехместной башни TML-105 фирмы GIAT Industries.

2 - Машина "Пиранья IV" (8х8) с установленным зенитным комплексом Skyranger.

4 - Машин "Пиранья II" с колесной формулой  8х8 оснащенная башней Cockerill с 90-мм пушкой LCTS

5 - Система вооружения БТР "Пиранья IIIН" (8х8), поставляемого фирмой "Моваг" датским сухопутным войскам, ограничивается башней с 12,7- мм пулеметом. Соответственно, больше полезной нагрузки передано броневой защите

Димитър Ставрев, сп. "Клуб ОРЪЖИЕ"

Американската компания, чрез швейцарския си клон MOVAG, представя на „Хемус 2016“ като базово шаси за различните модификации заложени в очакваната техническа спецификация за нова колесна бойна машина на българските СВ платформата Piranha-3. Машината е представена с безекипажен купол на израелската компания Rafael с 30 mm оръдие и сдвоена 7,62 mm картечница. От модела има произведени над 5000 машини, които са на въоръжание в 17 държави. Машината е с модулен дизайн, като има създадени 40 модификации – БТР, БМП, за огнева подръжка, линейка, команден пост, носител на ПВО система, самоходна минохвъргачка, бойна-евакуационна машина (БРЕМ), машина за ЯХБЗ и други. Машината е амфибийна, като за движение по вода има 2 пропелера. Колесната формула е 8х8, като механик-водача може да избира коя двойка колела да завърти. В зависимост от избрания вариант варира общата височина на машината. Двигателят е Caterpillar C9 с мощност 400 к.с. С допълнителни модули броня може да се покрият и най-високите нива на балистична и минна защита. Вътрешния обем също е с модулен дизайн, като седалките са закрепени на специална релса, без да имат контакт с пода, с цел защита от мини и ИВУ.
- See more at: http://pan.bg/view_article-4-338896-Piranha-3-–-predlozhenie-ot-GDELS-za-bylgarskiya-proekt-za-bataljonni-bojni-grupi-BBG.html#sthash.uR4eoDqo.8MIwLKLX.dpuf
  • Потребители
Публикува
Преди 29 минути, Capitainofmarine said:

Една от вероятните машини на пехотата ББМ /бойна бронирана машина / в БА. Това вече е по-сериозно от джипките. Piranha-3 – предложение от GDELS за българския проект за батальонни бойни групи (ББГ)

Това ми изглежда много добре, и според мен най-хубавото е, че е модул, който може да се модифицира. Ето един от коментарите в сайта към който е връзката "Дали ще е Пираня, Росомаха , Боксер или др. подобно все тая, стига базата да се прави у нас, както и подръжката." А какви са недостатъците и предимствата на гъсенична и колесна ББМ? Освен това, имаше данни са проблеми със силата на бронята, по-точно, че при добавянето на усилващи компоненти се отива много нагоре в теглото. И най-важното - цената? Предполагам, че този коментар на читателя от другия сайт за "базата", която ще се прави у нас се отнася за цялостно модифициране на базовия модул в България, което пак означава производство.

  • Потребители
Публикува
Преди 29 минути, Capitainofmarine said:

Една от вероятните машини на пехотата ББМ /бойна бронирана машина / в БА. Това вече е по-сериозно от джипките. Piranha-3 – предложение от GDELS за българския проект за батальонни бойни групи (ББГ)

Това ми изглежда много добре, и според мен най-хубавото е, че е модул, който може да се модифицира. Ето един от коментарите в сайта към който е връзката "Дали ще е Пираня, Росомаха , Боксер или др. подобно все тая, стига базата да се прави у нас, както и подръжката." А какви са недостатъците и предимствата на гъсенична и колесна ББМ? Освен това, имаше данни са проблеми със силата на бронята, по-точно, че при добавянето на усилващи компоненти се отива много нагоре в теглото. И най-важното - цената? Предполагам, че този коментар на читателя от другия сайт за "базата", която ще се прави у нас се отнася за цялостно модифициране на базовия модул в България, което пак означава производство.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Докладвам! След проверка в безбрежния интернет открих, че тези 1200 ползки BWS-1 са си нормални БМП-1 произведени по съветски лиценз в Полша. Доколкото разбрах поляците не са ги модернизирали. Модернизацията е само тази за която вече говорех с 40 мм шведско оръдие. Десанта е само 4 души. Данните колко БМП-1 са модернизирани по този начин варират от 1-2 бройки до няколко десетки. 

Киров, колесните машини са много по лесни и евтини за поддръжка. Но пък си имат други недостатъци.

  • Потребители
Публикува

Фружине, не те цитирам, защото нещо повтаря постовете. Е това питах, кои са предимствата и недостатъците - според мен верижните имат по-голяма проходимост, и са по-защитени.

Значи един вид поляците са си запазили старите машини и ги поддържат, трябва им количество. сигурно са взели лиценз за ремонт, защото гледам, че са сменили обозначението. Май и с румънците е така. А знаеш ли защо е спряно производството на БМП-23?

  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, Б. Киров said:

А знаеш ли защо е спряно производството на БМП-23?

Предполагам, че уважаемия Фружин знае, но няма възможност да отговори. Приватизираха завода в Червен бряг, продадоха го на един бизнесмен с прозвището "циганина" той го съсипа за отрицателно време , после каквото беше останало изгоря, накрая оцелелите стени ги продадоха на една мисля швейцарска фирма която започна да прави хидравлични кранове и устройства. Приватизация по български и то на ВПК.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Киров, ти не вярвай много на уикипедия по отношение на бройките. Ако погледнеш Българската армия, ще видиш огромни количества, които обаче ги няма. Та и с поляците е възможно да е станало същото, някога са имали 1200 машини, и е напълно възможно днес да има примерно 120.

По въпроса за БМП-23 съм си играл да превеждам. Приятно четене:

Накратко за тези на които не им се чете: БМП-23 е построен поради това, че нашите не харесват БМП-1 и вместо него искат свое. Тази машина е "пробен камък", първи опит да видят какво ще се получи. Получава се горе доло долбре, имало е планове за модернизация... Идва демокрацията. Както вече казах, ред комплектуващи не се произвеждат в България (примерно двигатели). За да произведем нещо трябва други (обикновенно руснаци, но сме имали и договори с Полша, Чехословакия и май ГДР) да ни доставят важни компоненти.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!