Отиди на
Форум "Наука"

Обстоятелствата около смъртта на Христо Ботев - истини и митове


Recommended Posts

  • Мнения 113
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

+ boilad, поздравления за сериозната изследователска работа, която си свършил.

Имам един въпрос: какви са били мотивите на Обретенов и хората около него да убият Ботев? Според мен, ако той е искал да оттегли четата в Сърбия, убийството му само би усложнило и без това тежкото положение на останалите четници.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами точно това е мотива, че Ботев настоява за оттегляне към Сърбия (също като Перо и хората, които по-късно начело с хаджи Бенчо се отделят от Войновски - общо около 25 души, ако не бъркам), другите като Войновски, Георги Апостолов и хората, които ги следват настояват да се върви към Тракия. 

Доколко тежко е положението на четата и доколко убийството на Ботев го е усложнило (или би го усложнило, ако погледнем на въпроса без предзнание) са съвсем отделни въпроси. Както и до колко е кадърен като воевода (Обретенов, разбира се, и последователите му го представят негативно в това му амплоа). Стигнем ли до тук неизменно ще опрем и до характера му, а от там и до помията изсипвана с кофите в една друга тема. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1 hour ago, boilad said:

Ами точно това е мотива, че Ботев настоява за оттегляне към Сърбия (също като Перо и хората, които по-късно начело с хаджи Бенчо се отделят от Войновски - общо около 25 души, ако не бъркам), другите като Войновски, Георги Апостолов и хората, които ги следват настояват да се върви към Тракия. 

Доколко тежко е положението на четата и доколко убийството на Ботев го е усложнило (или би го усложнило, ако погледнем на въпроса без предзнание) са съвсем отделни въпроси. Както и до колко е кадърен като воевода (Обретенов, разбира се, и последователите му го представят негативно в това му амплоа). Стигнем ли до тук неизменно ще опрем и до характера му, а от там и до помията изсипвана с кофите в една друга тема. 

Не поставям под съмнение кадърността /или некадърността/ на Ботев, нито имам някакво намерение да се присъединявам към "демитологизаторите". Предишните ми постинги в тази тема, неподкрепени от такова задълбочено изучаване на източници като твоето, бяха защита на мнението ми тогава, че убийството е от вражески куршум. Но новата информация в твоя постинг ме кара да ги преосмисля. Според мен, много би ти помогнало, ако разшириш периметъра на изследванията си като време около година преди гибелта на Ботев и в месеца след тази гибел, да проследиш в този месец маршрута на отделните групи. Обретенов, един от членовете на Гюргевския комитет /Ботев е изолиран от него/ сам е твърдял, че този комитет го е назначил за апостол на Софийския революционен окръг, който е обхващал и Пиринска Македония. Това е мотив.

Дори и бегъл поглед върху картата показва че Враца е относително най-близкото място до сръбската граница. Подминавайки Враца, въстаниците вече са били наясно, че там въстание няма, че въстанието в цялата страна е потушено, рационалния ход за тях е бил преминаване в Сърбия. След убийството на Ботев обаче те не тръгват в посока към сръбската граница, а продължават в посока към София, Обретенов е заловен на 17 юни край Шипково, Троянско, но би ми било интересно да се проследи маршрута на групата му дотам. Идеята ми е, че те са били съвсем наясно, че въстанието в Четвърти окръг  е потушено по това време, така че какво да търсят в Тракия, предположението ми е, което обаче трябва да се провери /а не ми е приоритет:)/ е, че мотивът им е бил да вървят към Софийско, надявайки се да вдигнат въстание там, имайки пълномощията на Обретенов като главен апостол за този окръг. Желанието на Ботев да изтегли четата в Сръбско влиза в противоречие, освен това апостол за революционния окръг е Обретенов, а не Ботев.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Б. Киров said:

Не поставям под съмнение кадърността /или некадърността/ на Ботев, нито имам някакво намерение да се присъединявам към "демитологизаторите"... Според мен, много би ти помогнало, ако разшириш периметъра на изследванията си като време около година преди гибелта на Ботев и в месеца след тази гибел, да проследиш в този месец маршрута на отделните групи.

Работя си аз (макар от доста време да обитавам в Късното средновековие), но ако ти кажа само този очерк колко време ми отне, макар основата, като познания, да я имам, ще ти стане ясно, че не е съвсем проста и елементарна работа (сигурно си го знаеш, де, и хич не е за форумен формат, ама нали ако само кажа "подозирам обкръжението на Ботев, заради кръвта и басните на Обретенов" пак ще се почне, ама каква кръв, какви басни, пък кой какво бил чел, или не е чел, тоя така казал, оня иначе написал). То не са библиографии, извори и източници, сверявания и проверки и не на последно място оформянето на самия текст. Та представи си сега и задачата, която поставяш в цитата, като имаш предвид и, че не с това си вадя хляба. 

По отношение проследяване маршрута на групите, с някои дребни забележки, Бурмов се е справил сравнително добре със задачата.

 

Преди 3 часа, Б. Киров said:

Обретенов, един от членовете на Гюргевския комитет /Ботев е изолиран от него/ сам е твърдял, че този комитет го е назначил за апостол на Софийския революционен окръг, който е обхващал и Пиринска Македония.

Това, че Ботев е изолиран от Гюргевския комитет е поредната басня, която Обретенов разправя. Истината е, че той съдейства за сръбските им паспорти и търчи напред и назад да урежда всякакви подобни дреболии (къде е тука уж огромното честолюбие в което го обвиняват), най-малкото поддържа връзка със Стамболов. После, когато голяма част от тях вече са по местата си пак търсят бае си Христа и накрая пак до него опират да оглави четата (тука пак има един тънък момент в спомените на Обретенов, че той и Апостолов на колене и със сълзи на очи му се молели да им бъде водач с намека, че едва ли не те са го назначили, докато в действителност след превземането на парахода той пита строените на палубата четници приемат ли го за воевода). Простата истина е, че Ботев е направил за Гюргевския комитет и подготвяното от него въстание толкова, колкото никой друг от т. нар. апостоли взети по отделно не е направил. Голяма част от офицерите участвали във въстанието също са привлечени от Ботев.

 

Преди 3 часа, Б. Киров said:

Подминавайки Враца, въстаниците вече са били наясно, че там въстание няма, че въстанието в цялата страна е потушено, рационалния ход за тях е бил преминаване в Сърбия.

Нали това обяснявам. Част от тях (може би по-голямата) не искат да ходят там, искат в Тракия (дори и те не са единни обаче, Георги Апостолов бълнува за хайдушкия Сливен, пък други сънуват Панагюрище), а хора като Ботев, Перо и хаджи Бенчо са пречка. 

Икономов пише, че неговата група научава за погромите в Тракия чак на 26 май.

Редактирано от boilad
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, boilad said:

Нали това обяснявам. Част от тях (може би по-голямата) не искат да ходят там, искат в Тракия (дори и те не са единни обаче, Георги Апостолов бълнува за хайдушкия Сливен, пък други сънуват Панагюрище), а хора като Ботев, Перо и хаджи Бенчо са пречка. 

Икономов пише, че неговата група научава за погромите в Тракия чак на 26 май.

Перо, доколкото си спомням, е убит край Челопек, на 6 км от Враца, героинята на разказа на Вазов "Една българка", баба Илийца е от там.

Като погледнеш картата на Враца и околностите веднага става ясно, че ако Ботев е настоявал да поведе четата към Сърбия, след това четниците поемат в съвсем противоположна посока, след убийството му:

59fa2edacf8be_homeX7bqmS7r306AI6jIG8_1_b.thumb.jpg.94aff67645357cee4e649695b899c635.jpg

1.thumb.jpg.287ff180f8d2daf38898c5aeecd4e1ca.jpg

Стрелката вдясно показва приблизително мястото където е заловен Никола Обретенов 17 дни след убийството на Ботев.

Дядо ми по майчина линия беше от този край, Врачанския,по конкретно от с. Дълги дел, сега Монтанско, ходил съм неведнъж там, балканско село почти на границата със Сърбия, местните знаят наизуст всяка пътечка и могат със завързани очи да те преведат от другата страна, правели са го дори по време на соца, не е било проблем. Стара планина се пресича от Петроханския проход, от мястото на последното голямо сражение на четата до границата са 30-на километра, най-много ден-два път и е имало съвсем реален шанс да спасят цялата чета. Те обаче поемат в съвсем противоположна посока, което е самоубийствено.

За Гюргевския комитет съм съвсем повърхностно запознат, но от биографичната книга на Захари Стоянов за Ботев останах с впечатлението, че учредителите на този комитет са се държали едва ли не като секта от съзаклятници и са вземали важните решения в техния тесен кръг, Ботев са го използвали за набавяне на пари и оръжие, а също така и заради огромния му авторитет сред хъшовете, но са го заблуждавали за мащабите на въстанието и Заимов му е писал писма за хиляди въстаници в Балкана, докато истината се оказва съвсем различна, когато стъпват на българска земя. Стамболов, Бенковски, Заимов, Обретенов са били от "новата вълна" национални революционери след Левски, Каравелов и Ботев, с огромни амбиции и самочувствие, но без достатъчно покритие като опит и възможности, което до голяма степен слага и отпечатък върху хода на подготвеното и осъществено от тези хора Априлско въстание.

Очеркът ти е много добре написан и си заслужава да го разшириш в нещо по сериозно, според мен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Б. Киров said:

Като погледнеш картата на Враца и околностите веднага става ясно, че ако Ботев е настоявал да поведе четата към Сърбия, след това четниците поемат в съвсем противоположна посока, след убийството му:

Знам, нали за това са го убили. Спас Соколов разказва, че преди да отиде при Ботев Войновски издал заповед на къде да се оттегли четата, посока съвпадаща с дясната стрелка. Според мен с това е целял да наложи мнението си, като постави Ботев пред свършен факт. Воеводата хич не е въодушевен от това и когато се срещат между двамата започва спор. Тогава именно Ботев се обръща към придружаващите ги Обретенов, Апостолов, Димитрото и Сава Пенев примерно с думите: "Как мислите момчета, не е ли по-добре да отидем в Сърбия?" На някой от тях не му издържат нервите, отговаря остро нещо в смисъл, че Ботев иска да дезертира и дърпа спусъка. Този някой може би е Апостолов за когото има сведения, че е сприхав, своенравен и добър стрелец, а и Обретенов казва за него, че бил патриот фанатик, т. е. напълно възможно е да е схванал въпроса на Ботев като предателство.

 

1 hour ago, Б. Киров said:

Стара планина се пресича от Петроханския проход, от мястото на последното голямо сражение на четата до границата са 30-на километра, най-много ден-два път и е имало съвсем реален шанс да спасят цялата чета. Те обаче поемат в съвсем противоположна посока, което е самоубийствено.

Самоубийствено е, защото притежаваме послезнанието какво се е случило с четата. Отбелязах вече, че групата на Икономов едва на 26 май научава за погрома на въстанието в Тракия, затова към момента на смъртта на Ботев подобно решение не е изглеждало толкова безумно. Макар и с преполовени муниции и оскъдни провизии, те са можели да разчитат, че веднъж достигнали въстаналите райони ще могат да ги попълнят и да продължат борбата. Друг е въпроса, че подобни очаквания са нереалистични, или както отбелязва захаристояновия Перо: "Аз  почнах  да  се  съмнявам  за  вътрешното  въстание  в България – казал Пера. – Ако да би била пълна планината с въстаници, ако би Тракия да гореше на огън, то тукашните турци трябваше да почувствуват това, а те ни преследват с кучетата си заедно."

Границата със Сърбия по онова време трябва да е била по на запад.

Редактирано от boilad
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 11 часа, boilad said:

Границата със Сърбия по онова време трябва да е била по на запад.

Карта на Сърбия от 1870 - Пирот, който е на успоредна линия с мястото на сражението, след което е убит Ботев, и тогава е бил в сръбска територия; ако имало някаква разлика в границата, тя е от порядъка на 7-8 км по на запад при мащаба на картите, не променя съществено разстоянието, по въздух между Пирот и Челопек е то е 83 км, въздушната линия е около 50 км между Челопек и границата, по онова време да е било около 60, на втората карта е посочен обиколен маршрут пеш за около 1 ден и 6 часа време ходене от Челопек до Пирот, до границата е най-много 1 ден.

map-of-serbia-in-the-1870s-B70X1G.thumb.jpg.303c12fcadf632c6ffc69a5f46441c93.jpg

http://www.alamy.com/stock-photo-map-of-serbia-in-the-1870s-21533388.html

2017-11-02_091129.thumb.jpg.44fc2cde90687a250536421e13263095.jpg

http://directions.somemaps.com/bg/пирот/с.челопек_враца.php

Преди 11 часа, boilad said:

Самоубийствено е, защото притежаваме послезнанието какво се е случило с четата. Отбелязах вече, че групата на Икономов едва на 26 май научава за погрома на въстанието в Тракия, затова към момента на смъртта на Ботев подобно решение не е изглеждало толкова безумно. Макар и с преполовени муниции и оскъдни провизии, те са можели да разчитат, че веднъж достигнали въстаналите райони ще могат да ги попълнят и да продължат борбата. Друг е въпроса, че подобни очаквания са нереалистични, или както отбелязва захаристояновия Перо: "Аз  почнах  да  се  съмнявам  за  вътрешното  въстание  в България – казал Пера. – Ако да би била пълна планината с въстаници, ако би Тракия да гореше на огън, то тукашните турци трябваше да почувствуват това, а те ни преследват с кучетата си заедно."

Прав си, че не бива да мерим нещата с аршина на послезнанието. Но и тогава, както отбелязваш, вече е имало явни признаци, че въстанието не е успешно или е потушено - в последното сражение срещу четата участват два табора /над 1000 души/ редовна войска, освен черкезите. Близо е до ума, че щом от Враца, откъдето се очакват подкрепления от въстаници, идва редовна войска, то едва ли във вътрешността ще ги посрещне нещо по-различно. Разсъжденията на Ботев са били трезви и реалистични, предвид на обстоятелствата, ако е стигнал до решение за оттегляне на четата в Сърбия. Не бива, според мен, да се пренебрегва и човешката страна - Ботев става баща на 13 април същата година, той оставя жена си и рожбата си, преди да замине, сбогувайки се с едно късо писъмце.

Преди 11 часа, boilad said:

Знам, нали за това са го убили. Спас Соколов разказва, че преди да отиде при Ботев Войновски издал заповед на къде да се оттегли четата, посока съвпадаща с дясната стрелка. Според мен с това е целял да наложи мнението си, като постави Ботев пред свършен факт. Воеводата хич не е въодушевен от това и когато се срещат между двамата започва спор. Тогава именно Ботев се обръща към придружаващите ги Обретенов, Апостолов, Димитрото и Сава Пенев примерно с думите: "Как мислите момчета, не е ли по-добре да отидем в Сърбия?" На някой от тях не му издържат нервите, отговаря остро нещо в смисъл, че Ботев иска да дезертира и дърпа спусъка. Този някой може би е Апостолов за когото има сведения, че е сприхав, своенравен и добър стрелец, а и Обретенов казва за него, че бил патриот фанатик, т. е. напълно възможно е да е схванал въпроса на Ботев като предателство.

Моето мнение на това ниво на знания, което имам сега, е че Ботев е бил резервния вариант на Апостолов и Обретенов - четата е трябвало да бъде оглавена от Панайот Хитов, но след като той им отказва, Апостолов и Обретенов се обръщат към Ботев, който всъщност довежда и Войновски като военен командир. Апостолов е бил секретар на четата и същевременно в Гюргевския комитет е бил определен за заместник-апостол на Заимов във Врачански революционен окръг, а Обретенов твърди, че е имало Пети революционен окръг, Софийски, на който той бил определен за главен апостол. Ботев може и да е бил в течение и активно да е участвал в подготовката и логистиката на четата, но Обретенов и Апостолов де факто в йерархията на Гюргевския комитет /в който Ботев няма участие и не е поканен/ двамата са стояли по-високо от него. В това виждам предпоставка за конфликт. Подобен конфликт има в Четвърти революционен окръг между определения от комитета за главен апостол Панайот Волов и Георги Бенковски, но там Волов проявява благоразумие да отстъпи главната роля на Бенковски. Решението да се върви към Тракия не е военно мотивирано, бих го нарекъл политическо в онази обстановка, а мотивите и на Войновски да се противопостави на Ботев едва ли са били от военно-тактическо естество, защото зад неговите решение е тежало и мнението на Обретенов и Апостолов.

Не бива да се пропуска и че според някои сведения, на 17 май, още докато четата е в Оряхово, Ботев бил получил писмо от Заимов, в което Заимов му съобщавал, че въстанието в Панагюрско е разгромено и трябва да продължат към Сърбия, но Ботев тогава го пренебрегнал. / Дафинов, Здравко. Безсмъртен и гениален. Автентичният Христо Ботев. София, Изток-Запад, 2007, с. 254 – 257, 263 – 264. /

https://bg.wikipedia.org/wiki/Христо_Ботев#cite_note-.D0.94.D0.B0.D1.84.D0.B8.D0.BD.D0.BE.D0.B22007254.C2.A0.E2.80.93_257.2C_263.C2.A0.E2.80.93_264-48

Ботев тогава пренебрегнал това писмо, но пътят на четата до Враца е бил достатъчно доказателство, че във Врачански окръг въстанието е неуспешно.

За мен най-убедителното доказателство, което привеждаш, че някой от присъствуващите на последните мигове на Ботев четници е дръпнал спусъка е естеството на раната - при фронтален изстрел, както твърдят Обретенов и клакьорите му, входящата рана няма да дава такова обилно кръвотечение, кръвоизливът ще бъде вътрешен. Само при пробивна рана откъм гърба и то от близко разстояние е възможно такова разкъсване и кръвоизлив откъм изходящата рана. Окървавената карта е пряко доказателство за това. То е подкрепено косвено и от обърканите и противоречащи си показания на очевидците, говорещи ту за рана в гърдите, ту за рана в главата.

Кой е дръпнал спусъка лично за мен няма толкова голямо значение, или поне много по-малко, от отговор на въпроса защо. Затова мисля, че отговорът на този въпрос се крие в предисторията на подготовката на въстанието от дейците на Гюргевския комитет и от взаимоотношенията им с Ботев по време на тази подготовка, както и с цялото разместване в пластовете на революционната емиграция след гибелта на Левски, оттеглянето най-напред на Каравелов от БРЦК, конфликтите между Ботев и Каравелов, краткото председателство на БРЦК от Ботев и последвалото му оттегляне от този пост, както и формирането на Гюргевския комитет и личностите в него.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Единствено Обретенов разправя баснята за "пети революционен окръг" и то много късно. Никой съвременен документ и спомен не говори за пети окръг, напротив писмата на Заимов показват, че той е "двигател на бунта в Западна България". В състава на четата Обретенов е никой, поредния четник, касиер е Коста Апостолов, а не той. Георги Апостолов от друга страна има някаква тежест, тъй като е начело на отделение под командата на Войновски. Ботев решава да застане начело на четата едва след 10 май, когато Тотю и Кекеров си вдигнали чуковете за Сърбия, а Обретенов по това време е в Бекет и няма никакво отношение към предложението Ботев да застане начело на четата. Г. Апостолов по думите на Обретенов в началото на май също е в Бекет, след преговорите с человеколюбивото настоятелство на 4-5 май, а точно на тези преговори е решено, че водач ще е Тотю, тъй че и Апостолов няма отношение към решението Ботев да оглави четата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 6 часа, boilad said:

В състава на четата Обретенов е никой, поредния четник, касиер е Коста Апостолов, а не той. Георги Апостолов от друга страна има някаква тежест, тъй като е начело на отделение под командата на Войновски. Ботев решава да застане начело на четата едва след 10 май, когато Тотю и Кекеров си вдигнали чуковете за Сърбия, а Обретенов по това време е в Бекет и няма никакво отношение към предложението Ботев да застане начело на четата. Г. Апостолов по думите на Обретенов в началото на май също е в Бекет, след преговорите с человеколюбивото настоятелство на 4-5 май, а точно на тези преговори е решено, че водач ще е Тотю, тъй че и Апостолов няма отношение към решението Ботев да оглави четата.

Ти си капацитетът в материята, доверявам се на проучванията ти. Но в такъв случай излиза нещо такова: Ботев пита групичката около Никола Обретенов какво мислят по въпроса дали не е време да преминат в Сърбия, един от тях, по-импулсивен, вероятно Георги Апостолов, вади оръжието и го гръмва. След това групата се договаря да пази мълчание, събличат войводата и го облекчават от вещите му, след което четата се разпада и отделните й групи вместо към сръбската граница, тръгват в противороложна посока, където почти без изключения са предадени от българи и избити или пленени от турците.

Няма да коментирам тази версия, на едно мнение съм с теб, че много вероятно е имало изстрел в гърба на войводата, а очевидно има противоречия и прикриване на нещо от страна на Никола Обретенов. моето участие и компетенции на този етап са дотук, като си запазвам мнението, че така инцидента с фаталния изстрел ми изглежда немотивиран. 

Бих цитирал някои абзаци от работа на уважаемия К.Гербов, който според мен е доборосъвестен изследовател на извори и документи, които влизат в противоречие с цитираната от мен твоя позиция по-горе, но не съм този, който да взема отношение по извори и материя, просто защото не съм достатъчно запознат с тях:

 

Някои събития карат врачанските деятели в Бекет и Крайова в началото на май 1876 г. да потърсят помощта на Христо Ботев. Тогава той приема да стане войвода на тяхната чета. На 26 април 1876 г. Стоян Заимов от Враца изпраща писмо до Бекет, с което съобщава, че бунтът в Панагюрище вече пламнал и не остава нищо друго, освен да се вдигат и те, във Враца. Затова иска незабавно изпращане на „стоката”, т. е. оръжието.42 Човекът, който донесъл това писмо, казал, че на другия бряг на Дунав пристигнали 8 талиги за „стоката”, заедно с 28 души, които щели да бъдат водачи и пазачи. Минаването на „стоката” можело да стане само през Козлодуй или Оряхово. През Корабия било невъзможно.43 Узнал за искането от Враца*, Обретенов организирал на 28 април акция по прехвърляне на оръжието, но тя се провалила.

стр. 7

Напълно логично е провалът с опита за пренасяне на оръжието, да е една от причините, накарали дейците от четата „Св. Георги” да решат да потърсят помощта на Христо Ботев. Едва сега те са разбрали, че единственият начин да прехвърлят оръжието през Дунав е чрез чета. Другата причина за търсене на среща с Ботев е била информацията, че Панайот Хитов нямал намерение да идва в Румъния и да става войвода на четата в Бекет. Важен за изясняване на хода на историческите събития е въпросът: кога е станало научаването на тази вест? Според думите на Никола Обретенов, за отказа на Хитов им известил първо Таньо Стоянов, когато те го намерили в Крайова и му предожили да стане войвода на Олтенишката чета. Таньо се съгласил и обещал, че щом се приготви, ще събере другарите си и ще замине за Олтеница. Запитан за Панайот Хитов, Таньо отговорил, че имал скоро писмо от него, в което Панайот му пишел, че няма да дойде да поеме воеводството, защото Сърбия не била готова да воюва с Турция, затова трябвало да се отложи въстанието за идната година. Скоро след това и Петър Йорданов получил известие от Хитов, че няма да дойде.48 Известна е една телеграма на Йорданов изпратена до войводата на 22 април/4 май 1876 г.49 Вероятно отговорът е последвал след това, към края на април.

„Тая новина се изля на главата ни като студен душ” - споделя Обретенов пред К. Апостолов. - Можем ли ние да отложим въстанието за идната година, когато всичко беше готово, когато народът в България беше въстанал и бяхме готови да му отидем на помощ, когато четите бяха готови? Но Панайот не искал да дойде! Какво трябваше да правим ние? Това известие ни съкруши. Мислихме с Апостолова и най-после решихме да се срещнем с Ботева и се съветваме с него какво да правим.”50 Тук се вижда важната информация, че събитието става по време, когато в Бекет вече са научили, че въстанието в България е било вдигнато. А това е не по-рано от 24 април.51 Също така става дума за „чети”, а не за една чета, както е в редактираните спомени на Обретенов от 1942 г.

„Щом стигнахме в Букурещ, веднага отидохме при Ботева - продължава Обретенов за срещата, станала в печатницата на публициста, бъдещ войвода. - ...представихме му положението такова, каквото го представяха и нам, че четата е готова, оръжието, дрехите, припасите и всичко готово, само Панайот, както през 1875 г. отказва да поеме воеводството, затова сме дошли при него да се съветваме какво трябва да правим. Ботев ни изслуша с голямо внимание, замисли се, стана на крака, изправи се пред нас и каза: „Аз ще ви стана воевода!” Тоя неочакван отговор ни толкова зарадва, щото ние скочихме на крака, прегърнахме го, целунахме се и от очите на трима ни потекоха радостни сълзи. Всичко това остана тайно между нас и аз веднага заминах за Бекет да досвърша приготовлението на четата, а Апостолов остана при Ботева да му помага до тръгването.”52

стр. 8

В неведение какво е правил Христо Ботев през месец април 1876 г., и опитвайки се да наблегне на „късното” му включване в четническото движение в Румъния, Стоян Заимов дава следната информация за края на събитията, към които вече е бил съпричастен: „От датата на „сметката” [цитирана от З. Стоянов] се вижда, че Ботев чак през май месец, 1876 г., излязъл на сцената... „Сметката” право казва, че Ботев излязъл на сцената през месеца, в който сухо и сурово бе се подпалило от Панагюрския въстанически пожар, и когато Обретенов и Апостолов бяха отишли от Крайова в Букурещ, за да търсят войвода за четата.”55 От писаното се вижда, че срещата на врачанските дейци с Ботев е станала не през април, а чак през май 1876 г. Врачанските апостоли са били при Ботев едва на 4/16 май 1876 г. Него ден Мито Цвятков изпраща телеграма на Димитър Горов със съдържание: „Апостолов и Тихов [Обретенов] заминаха за Букурещ.”56 Датата 4 май е логична в развоя на събитията, тъй като според сведенията на Обретенов, Христо Ботев от 20 април до 1 май 1876 г. е бил в Одеса.57 Изчакали са и като са разбрали, че се е върнал, са тръгнали при него за драматичната среща. В подкрепа, че на 4 май 1876 г. е произтекъл актът, когато Ботев предлага да стане войвода на четата на врачанци, идва и една телеграма от същия ден, изпратена от сръбският консул в Букурещ до Белград. В която се казва: „Ботев ми яви, че днес тръгва с чета над 100 човека, ще мине при Рахово.”58

стр. 9

Захари Стоянов не пропуска да отбележи, че „много чети се готвели едновременно да прегазят Дунава и вървят навътре”. Една чета трябвало да мине Дунава и вземе направление към Враца, като пренесе в същото време и оръжието на врачани. Друга чета трябвало да гони Търново, трета чета при Видин, при Тутракан даже щяла да излезе една чета. „Ботйов, щом дохождало дума за предводителство - вметва Стоянов, - сам се турял при обикновените, сам показвал на войводите, при които се тъкмял да завзема второстепенно място”.59 Дали Ботев е щял да мине в България с някоя чета, не подлежало на съмнение, всички сведения насочвали към това. „Той е щял да мене като прост бунтовник, може би само писар на някого от войводите - уверен е биографът. - Тежката роля на водител той бил принуден да вземе тогава, когато вече видял, че време минува, а войводите, кекеровци и тотьовци, които си накупили с народни пари всичко, безчестно изменили, отказали да вървят.”60

Така се затъмнява един съществен момент от дейността на Христо Ботев, тъй като той се е грижел още от 1875 г. именно за организирането на такава чета. Според Стоян Заимов и Никола Обретенов излиза, че Ботев се включил в делото на Гюргевския революционен комитет в последният момент, когато бил поканен за войвода на четата на врачанци. Още от есента на предната година обаче Ботев обикаля Одеса, Николаев и Белград да търси средства, оръжие и българи, учащи във военните училища. Освен документираните не малки суми, които са похарчени за Гюргевската чета, подсказващи, че много се е тичало за подсигуряването й, съществуват и други сведения, че Ботев е работил за четата и преди май 1876 г.

Има свидетелства, че той се е занимавал лично с покупка на оръжие. Това показват спомените на търговеца Ернст Краус от Виена. Той спазарил чрез фирмата Алберт Симонис в Лиеж лично с младия интелигентен човек, който имал хубава брада, 200 белгийски пушки, револвери и патрони. Пушките били бракувани и виенчанинът чувствал вина за това, считайки, че той е станал причина да бъдат избити толкова много млади българи. След гибелта на четниците бил разтакаван дълго в Румъния по разни следствени комисии.63

стр.10

По-нататъшният развой на събитията се вижда от спомените на Никола Обретенов и сведенията, които привежда Захари Стоянов. Обретенов съобщава в 1929 г. на Константин Апостолов: „Към 8 май 1876 г. [Георги] Апостолов дойде при мен в Бекет и ми съобщи, че Филип Тотю, който щеше да поеме воеводството на Гюргевската чета, искал да се дадат 1000 наполеона. Понеже не могли да му дадат такава сума, той се отказал и заминал за Сърбия, тъй щото Ботев ще вземе и четниците от Гюргево и с австрийския параход ще замине в България. По негово нареждане всички момчета да се смъкнат на дунавските пристанища, а също и оръжие, дрехи, припаси и пр. ще се предадат като стока за Кладово - Сърбия, а за момчетата ще се вземат билети като работници, също за Кладово. Кога ще стане това, ще ми се телеграфира: „Предайте стоката на вапора”. От Бекет Апостолов замина да предаде нареждането на Ботева и на другите дунавски пристанища и след това да замине пак при Ботева в Букурещ, с когото заедно се качил от Гюргево в парахода „Радецки”.79

От последното изречение се вижда, че Апостолов на практика е работил като помощник на Христо Ботев - отначало при организиране на Гюргевската чета, а после и на сборната Ботева чета.

В спомените на Андрей Матев четем по същия повод: „Изпрати [се] нарочно комисия от брата ми Георги Матев, Мито Цвятков Бакалов и Георги Апостолов в Букурещ, които поканиха Христо Ботева да поведе четата сам, като взеха съвместно решение преминаването с четата Дунава да стане с параход, защото е невъзможно с лодки от голямо наводнение.”83 Тук вече става дума определено за покана към Ботев да се изпълни с кураж и да застане начело на вече сборната чета. Вижда се и колко представителна е била делегацията, макар да не се споменава Петър Ванков.

стр.12

Стоян Заимов твърди, че минаването на Дунав със завладяване на параход, било идея на Обретенов и Апостолов. В последните спомени на Никола Обретенов са се промъкнали обаче редове именно по този въпрос. Ботев бил възмутен от постъпката на Филип Тотю и писаря му Кекеров и казал на дошлите при него: „Тя се видя, че аз ще ви стана войвода”. „И Ботйов прилага плана си да плени австрийския параход и с него да мине Дунава, като пренесе четата и оръжието”, са въпросните редове, очевидно писани от самия Обретенов.84

Най-вероятно въпросното събрание, на което Христо Ботев става войвода на сборната чета, съставена от участниците в Гюргевската и Бекетската чети, е станало на 10 май 1876 г. Защото на 11 май руският консул в Русе донася в министерството на външните работи в Петербург, че българите в Румъния са подготвили две чети, начело на една от които ще бъде Христо Ботев.85 Другата трябва да е била тази на Таню Стоянов в Олтеница.

стр. 13

http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksBG/K_Gerbov_Botev%20_i_%20Radetzky.pdf

От цитираните източници от Гербов за мен става съвершено ясно, че Никола Обретенов и Георги Апостолов са имали много важна роля при формирането на четата /защото тя е сборна от две чети/, както и за набавянето на оръжие, както и за склоняването на Ботев да стане неин войвода. Може и да не чета точно, но това разбирам. Никола Обретенов може да се е подвизавал като обикновен четник в четата на Ботев, но той не е никой - той е от първите членове на БРЦК, фигурира в учредителния протокол от 1872 в Букурещ, а по време на формирането на четата на Ботев е деен член на Гюргевския комитет, същото важи и за Георги Апостолов.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Б. Киров said:

Бих цитирал някои абзаци от работа на уважаемия К.Гербов, който според мен е доборосъвестен изследовател на извори и документи

 

Преди 9 часа, Б. Киров said:

Панайот Хитов нямал намерение да идва в Румъния и да става войвода на четата в Бекет. Важен за изясняване на хода на историческите събития е въпросът: кога е станало научаването на тази вест? Според думите на Никола Обретенов, за отказа на Хитов им известил първо Таньо Стоянов, когато те го намерили в Крайова и му предожили да стане войвода на Олтенишката чета. Таньо се съгласил и обещал, че щом се приготви, ще събере другарите си и ще замине за Олтеница. Запитан за Панайот Хитов, Таньо отговорил, че имал скоро писмо от него, в което Панайот му пишел, че няма да дойде да поеме воеводството, защото Сърбия не била готова да воюва с Турция

 

Може би трябва да надникнем и в записките на румънския революционер Замфир Арборе.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 14 часа, insighting said:

Може би трябва да надникнем и в записките на румънския революционер Замфир Арборе.

Освен този линк към неговите мемоари на румънски нищо друго не открих:),

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zamfir_C._Arbure_-_In_exil_-_din_amintirile_mele.pdf

да си призная за пръв път чувам за него, това, което намерих като информация е, че е бил анархокомунист, последовател на Бакунин и Кропоткин, и още, че е имал връзка със Стамболов и Ботев и им е повлиял да четат Маркс. Какво още имате предвид в неговите записки?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, Б. Киров said:

да си призная за пръв път чувам за него

Той пише за връзката между революционерите емигранти в Румъния и апостолите в България, описва срещите си с баба Тонка и ужасите, на които са били подложени русенци.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Замфир Арборе пристига в Румъния през 1879 г. Силно заинтригуван от разказите на чуждестранните приятели на Ботев за него, той започва да се интересува от дейността му. На практика той е първият биограф на Ботев. През 1881 г. участва в демонстрация по случай годишнината от Парижката комуна. Арестуван е от румънската полиция и според него именно тогава пропада написаната биография (два печатни листа). Евгени Волков в неговата биография на Ботев използва информация и от Замфир Арборе, представяйки го като лично познат на героя. В действителност споменът, който той приписва на Арборе, е на Константин Кац (Добруджано Геря). Авторът се е подвел, защото е получил този спомен от Арборе. Ще отбележа само, че и тук се говори за слухове за експроприация извършена от Ботев. За разлика от днешните митотворци, които представят слуховете като факти, дори едновремешните чужденци са далеч по обективни, непропускайки да отбележат, че става дума точно за слух, тъй като действителността на деянието не е потвърдена.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!