Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

Винаги съм защитавал високото ниво на образование на българите, а когато го сравняваме с останалия свят, сме наистина много по-напред. Но тук ще говоря основно за минусите и то на власт имащите. Не може всички да си измиват ръцете с липсата на пари, а да се говори за приоритет. Най-важното в едно общество са децата, а най-важното за децата (след здравето) е образованието и тяхното бъдеще. Как се осигурява образованието, обаче? Всички плюят по местното училище, най-често думата учител се свързва със скандал, а нови кадри все няма.

online_education

До три години ще се пенсионират около 50% от учителите, които упражняват професията си в момента, а нови млади просветители няма. Едва ли някой изобщо е мислил как ще се разреши този проблем.

Струва ми се, че съборът на учителите е бил 100% популистки, нищо съществено не е било казано и никакви решения не с били взети. Ще започнат ли децата да учат по нова програма? Ще има ли повече стимули за младите учители? Ще се променят ли условията? Ще започнат ли да се пишат учебници от по-”концентрирани” и кадърни автори?

Другият проблем е, че най-много учители липсват в слабо населените райони, което е логично, но и за това няма стратегия и решение.

Нещо, за което много ме боли е, че проекти като БГ Наука са тези, които истински запълват дупките в образованието, но няма как изцяло да решат проблема. Казвам “боли”, защото ние сме организация, която на мускули прави всичко, а щом има над 100 000 човека, които всеки месец се вълнуват и четат, това означава, че наистина дупките са много, а необходимостта още по-голяма.

52cf8da9408c2917119bda6b2a92ecf9

Миналата година получихме имейл – “Аз ви чета и ми е много интересно, въпреки че съм още на 9”. Тогава осъзнахме каква всъщност отговорност носим не само за популяризирането на науката, а и за изграждането на едно поколение, което се много рано започва да се образова в интернет. Текстовете, статиите и списанията си остават в интернет пространството и все по-лесно могат да бъдат намерени, което подпомага образоването на поколения млади българи.

--

Вярвам, че решението също е в нас – тези, които въпреки всичко създават образователни продукти. Винаги ще повтарям, че в нашата сфера – популяризиране на науката и знанието, няма конкуренция. Имаме мисия, която е над всичко друго.

Много ми се иска все повече хора да се занимават с писане на качествени текстове, които да бъдат от полза за всеки.

В интернет е пълно с всичко, но колко от това “всичко” е качествено и достоверно?

Ще кажа няколко думи и за университетите – има още много какво да предложат.

1444706415_obrazovanie_online

Ако начинът на работа не се промени изцяло, не мисля, че имат добро бъдеще в този си формат. Например, необходимо е 100%-ово дигитализиране на администрацията – това значително ще улесни както студентите, така и преподавателите, а в момента се губи страшно много време с бумащина. Следващата стъпка е създаване и реформиране на специалности, които реално да осигуряват реализация в съвременните бизнес сфери.

Също така, много добре трябва да се замислят дали дипломите им вече имат такава стойност? Все повече хора работят нещо, което не е свързано с образованието им. Други пък изкарват множество допълнителни курсове, които определят работата и заплатата им, а те не се дължат на дипломата от университета. Дори забелязвам, че такава диплома все по-често не се иска – уменията са важни. Това, разбира се не е никак изненадващо, имайки предвид колко университети имаме и колко хора завършват всяка година. Къде обаче отиват всички тези висшисти – на пазара на труда, където никой не ги търси. Затова се налага да се преориентират или просто да емигрират.

329452349

Университетът е много важен за израстването на всеки млад човек, да не говорим пък за тези, които искат научна кариера. Но без да се променя, няма как да бъде в крак с времето, което днес е много изменчиво.

  • Мнения 65
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Образованието е приоритет само на думи. 

Цитирай

Разходите по функция „Образование“ ще намалеят от 4.1% на БВП през 2014 г. на 3.2% от БВП през 2019 г. в резултат на мерките, насочени към постигане на по-висока прозрачност и ефективност на изразходването на публични средства в образователната система, оптимизация на структурите в системата на училищната мрежа и по-пълно обхващане на ученици в системата. 

Това е от Конвергентната програма на Република България за периода 2016-2019

  • Потребител
Публикува (edited)

На всеки е ясно, че трябва да има промени. Но какви трябва да са тези промени - всеки си има свое мнение.

Да приемем, че оправим учебната програма и подготвим супер добри специалисти. Те какво ще направят - ще емигрират, защото там на запад, където икономиката не е разбита те ще се реализират и ще могат да упражняват професията си ефективно. Затова с образование ли трябва да се започне?

Моето мнение е, че трябва всичко да се прави паралелно в точно ясно изградени обмислени направления. Примерно решаваме да правим роботи и фокусът ще падне върху програми за съответното - образование, реализиращи технологии, експериментална наука, информационни системи, медийна агитация - и всичко това точно тази избрана област. В противен случай страната ни ще продължи да е донор на високо квалифицирани кадри и нищо друго.

Редактирано от xyz1
  • Модератор Инженерни науки
Публикува
Преди 6 минути, xyz1 said:

На всеки е ясно, че трябва да има промени. Но какви трябва да са тези промени - всеки си има свое мнение.

Да приемем, че оправим учебната програма и подготвим супер добри специалисти. Те какво ще направят - ще емигрират, защото там на запад, където икономиката не е разбита те ще се реализират и ще могат да упражняват професията си ефективно. Затова с образование ли трябва да се започне?

Моето мнение е, че трябва всичко да се прави паралелно в точно ясно изградени обмислени направления. Примерно решаваме да правим роботи и фокусът ще падне върху програми за съответното - образование, реализиращи технологии, експериментална наука, информационни системи, медийна агитация - и всичко това точно тази избрана област. В противен случай страната ни ще продължи да е донор на високо квалифицирани кадри и нищо друго.

Веднага мога да ти отговоря на поста.

Няма нищо лошо в това. Образованието у нас отдавна е платено, аз съм учил платено (преди има няма 20 г.) и който познавам също. Ако сме толкова добри и се реализираме навън, ще дойдат и чужденци да учат. UK и Германия какви донори са, не ми се мисли. В някои страни (като Дания, не съм сигуррен и за Белгия) образованието е безплатно, но плащаш кампусите. И тези университети искат да привличат студенти. Що? Егати будалите. Донори с донори! Ако искаш да кажеш пък че таксите у нас са ниски.. Не съм съгласен. Нека оправят продукта, койо заплащаме.

 

ДОнори на доктори за Гърция бяхме доскоро по обясними причини.

Накратко - университетите у нас трябва да са по-практически насочени (не бъркайте с "да отговарят на нуждите на бизнеса") и трябват сериозни реформи.

P.S. Обхватътъ на темата засяга и училищата, не само университетите.

  • Потребител
Публикува

Големите пари не са нито в образованието, нито в туризма, нито в земеделието. Големите пари са в технологиите - ако тях ги има, тогава тези дейности ще се облагат с данъци и ще има пари както за основно и средно безплатно образование, така и за здравеопазване.
Така че това което правим си е точно 100% донорство. Подготвяме кадри, които правят големите пари и големите покупки и плащат тлъстите данъци навън!
Както казах трябва държавата да сложи някакъв приоритетен технологичен отрасъл в който да инвестира от-до във всички аспекти. Ясно е, че не сме толкова богати като Германия, за да го правим в много направления.

И все пак обясни ми, какво те вълнува дали университетите са по-практически насочени? То всеки завършил отива навън, защото тук просто няма работа по специалността му. Щом отива, значи има какво да прави там и всичко си е наред...

 

  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Да, ок.

 

Високите технологии кой ги разработва?

1. Spin off компании - които доразвиват и въвеждат резултата от някакво университетско/преавителствено/военно изследване (проект)

2. Някакъв читав бизнес  - с иновации

Първото е в подкрепа на твърдението ми, че университетите трябва да са по-практични. Пропуснах в предходния си пост да кажа за донорството - На много мои познати (и някои роднини) децата учат в чужбина. Как пък от там не се притесняват, че са донори? Ама и завършилите деца сами не искат да работят в БГ и си се връщат там..

Второто (сега намесваме политика, ама няма начин - всичко е политика) е препратка към некадърното и корумпирано правителство. Нормалния бизнес вирее в нормални условия. При нас виреят мафиоти.

 

Ти навън ли си? Завършил си предполагам. Вероятно 90% от най-активните във форума също са/сме завършили.

  • Потребител
Публикува

Тези чуждите държави не се притесняват, че чрез обучението са донори, защото един съществен процент от завършилите остават точно в техните икономики! Подобно на дотациите в селското стопанство - държавата не се притеснява, че им дават директно пари (на земеделците), защото стоките които произвеждат са евтини, което е добре финансово за индустриалните държави (банановите държави не могат да ги конкурират и се принуждават и те да продават евтино).

Искам да кажа, че следваме грешен шаблон на развитие и вместо да опитаме да изграждаме един чисто нов, нямащ нищо общо с настоящия, то търсим проблема другаде - примерно в мисленето на хората. Това, че политиката е не само некадърна, но и явно злонамерена - това е повече от ясно! Но ако ще променяш политиката, то с какво ще я смениш, без да опитваш предварително да изградиш някакъв алтернативен модел??? Козметични промени стил "Слави Трифонов" със сигурност нищо няма да променят...

Между другото, ако живеех трайно навън, то нямаше да се дразня толкова от състоянието тук в страната.

 

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 18 часа, П. Теодосиев said:

Винаги съм защитавал високото ниво на образование на българите, а когато го сравняваме с останалия свят, сме наистина много по-напред.

На последното място ЕС сме по функционална и обща грамотност на учениците.

 

Преди 18 часа, П. Теодосиев said:

До три години ще се пенсионират около 50% от учителите, които упражняват професията си в момента, а нови млади просветители няма. Едва ли някой изобщо е мислил как ще се разреши този проблем.

Проблемът не е толкова в броя на учителите и/или студентите(учениците)

http://www.nsi.bg/en/content/4784/teaching-staff-level-international-standart-classification-education-isced-2011

http://www.nsi.bg/en/content/4790/pupils-and-students-level-international-standart-classification-education-isced-2011

а в (1) подготовката им ( "Страната ни се оказва и сред последните 30 в света по ниво на подготовка на учителите",

и (2) в  тяхната висока средна възраст  Средната възраст на учителите в момента е 57 години. По-лошо е положението само на възпитателите в детските градини, където средната възраст е 59 години.

Учителите на възраст до 30 години в средното образование са 717 или малко над 1 процент. След пет години 35% от българските учители ще бъдат в пенсионна възраст.

По точка 2:

Поради много причини, част от които писани и в букварите за даскали (вашите буквари) , не можете да бъдете адектватни и добри ментори при разминаване (културно и психологическо) с учениците ви в границите на две поколения..(средният по възраст "среден" учител в България е "дядо" или "баба" на учениците си. Той  чака да изкара до пенсия. Липсва му мотивация, и единственото което го тревожи е да не остане без работа преди пенсия, За това е готов на всичко, като например да пуска и дипломира неграмотни българчета, да не говорим за ромчетата, които в шести или седми клас не могат да изваждат, и не знаят  таблицата за умножение.

Да ама учителите масово смятат, че системата трябва да работи за тях и да се грижи за тях  до пенсионирането им (по точно до смъртта им )*, и от там насетне кръгът се затваря.. (параграф 22 но за учениците, които влизат в университетите недостъчно грамотни, там пък ги избутват за да си получат субсидиите, и така нататък)

*"Парадигмата" на масовия даскал е погрешна разбира се, защото системата трябва да работи за учениците, а образованието и добруването им..

ПС

За мен е нормално договорите на всички преподаватели бъдат едно или двегодишни..Има такива практики в западните страни.. Така е било и в България, когато образованието е било обществено, а не държавно, демек по време на Османлъка..

 

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува

Няма голямо значение в личен план, дори ако допуснем че човек получи качествено образование в България, след като няма къде да продаде своето знание и умение, няма пазар в България. Човек с добро образование тук, според мен, има две алтернативи да печели добре от образованието и уменията си – да ги продаде на висока цена (заплащане) на компания, която има осигурен пазар извън България; или самият той физически да се премести в страна с развит пазар, където може да продаде на висока цена знанията и уменията си. И при двата случая той ще вземе високата цена за това, което предлага (знания и умения), но и в двата случая не от българския пазар. Има и още един вариант – чрез информационните технологии и интернет да продава продукта си на чужд виртуален пазар, пребивавайки физически тук – това може да е софтуеър, произведения на изкуството, дори и научни разработки, стига да намери пазар навън.

Проблемът и в трите случая  е само един – липсва добре развит пазар за каквото и да е. И в това е фундаментално заложения дефект на икономиката ни такава, каквато е сега – тя не е пазарна. Можете да я наречете мафиотска, олигархична, псевдокапиталистическа, скована от бюрокрация и корупция – и няма да сбъркате, тя е всичко това, но не е свободен пазар. Проблемът е като взрив с часовников механизъм и ще доведе до фалит на държавата в буквалния смисъл. След което ще трябва да се рестартира.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Не обичам да се самоцитирам ама ...

Най-търсените кадри в България в момента не са програмисти и инженери, а събирачи на дългове, строители, миньори, оператори в кол центрове, банкови и други служители.

Кви технологии, кви 5 лева? Бизнеса търси мутри и майстори. Къде сте видели биячи и работници на тежкия физически труд да им е нужно университетско образование?

  • Потребител
Публикува (edited)

Според мен -Една от неправилните "държавни" позиции в образованието - че не желае да въведе елит-обучение, някой да не вземе да каже, че ... нарушава: "всички сме равни!"

Равни сме по свобода на мисълта и пред закона, а не по акъл. Най-ценното е различието по акъл. Дори и в соца се досетиха, че трябва да има "математически" паралелки в общо-образователната дейност. Малко по-труден материал за изучаване по математика, физика, химия, език и/или др. избрано - сега, направо липсва, а там където го има е на кръжоци - принцип.

Ако има елитни паралелки - младите учители ще се кефят да работят там - удоволствие да се "работи" с умнички.:) Щото - не е най-важно високата заплата. Тя ще си дойде с високите резултати, тъй като от там ще произлезе грамотен управляващ елит. Ще държи въвеждане на печеливши технологии по модерен начин - дето се казва: паста за зъби да правиш ... гледай дискавъри - ще ти вземе акъла, сложнотията и завишените изисквания. Не е за неграмотни инвеститори (сега са такива - само обират каймака, до свършване), а паста за зъби - все още трябва, поне за младите, щото ... имат зъби, искат и да са модерни. Ами в "модната" индустрия ... и т. н...:animatedwink:

За другите - не, че са тъпи - няма тъпи ученици! Но за тях е по-лесно да се специализират в едно-две неща - с интерес за самите тях, професионално. С ясни длъжностни характеристики (№1)- изработени от работодатели, профсъюзи и учители-специалисти.

(Сещам се когато вдигнаха паметника на Ленин в София. Р. Ралин, веднага реагира: "Всичко вече ни е в тон: срещу Ленин -  Шератон!" Та, казваха от там - длъжностните характеристики за персонала - цял том, по-дебела книга от "Война и мир"... Обучават кадрите си за точните изпълнения на задълженията  по "книгата на веригата" :) Тъй се гради авторитет и ... осмисля учене и труд, ... че и човешко заплащане на труд)

...

 

Редактирано от Малоум 2
  • Потребители
Публикува

Е да де - комбинацията събирачи на дългове, банкови служители и държавни чиновници - е точна илюстрация на това което твърдя; това са "кадрите" като в оня виц "оборот да става", икономиката е застинала феодална структура на разчертани от монополи зони. През 90-те един строителен предприемач беше произнесъл крилатата фраза "Не щат да купуват ли? Ако трябва ще ги бием, и ще купуват!".

  • Потребители
Публикува
Преди 39 минути, nik1 said:

На последното място ЕС сме по функционална и обща грамотност на учениците.

 

Проблемът не е толкова в броя на учителите и/или студентите(учениците)

http://www.nsi.bg/en/content/4784/teaching-staff-level-international-standart-classification-education-isced-2011

http://www.nsi.bg/en/content/4790/pupils-and-students-level-international-standart-classification-education-isced-2011

а в (1) подготовката им ( "Страната ни се оказва и сред последните 30 в света по ниво на подготовка на учителите",

и (2) в  тяхната висока средна възраст  Средната възраст на учителите в момента е 57 години. По-лошо е положението само на възпитателите в детските градини, където средната възраст е 59 години.

Учителите на възраст до 30 години в средното образование са 717 или малко над 1 процент. След пет години 35% от българските учители ще бъдат в пенсионна възраст.

По точка 2:

Поради много причини, част от които писани и в букварите за даскали (вашите буквари) , не можете да бъдете адектватни и добри ментори при разминаване (културно и психологическо) с учениците ви в границите на две поколения..(средният по възраст "среден" учител в България е "дядо" или "баба" на учениците си. Той  чака да изкара до пенсия. Липсва му мотивация, и единственото което го тревожи е да не остане без работа преди пенсия, За това е готов на всичко, като например да пуска и дипломира неграмотни българчета, да не говорим за ромчетата, които в шести или седми клас не могат да изваждат, и не знаят  таблицата за умножение.

Да ама учителите масово смятат, че системата трябва да работи за тях и да се грижи за тях  до пенсионирането им (по точно до смъртта им )*, и от там насетне кръгът се затваря.. (параграф 22 но за учениците, които влизат в университетите недостъчно грамотни, там пък ги избутват за да си получат субсидиите, и така нататък)

*"Парадигмата" на масовия даскал е погрешна разбира се, защото системата трябва да работи за учениците, а образованието и добруването им..

ПС

За мен е нормално договорите на всички преподаватели бъдат едно или двегодишни..Има такива практики в западните страни.. Така е било и в България, когато образованието е било обществено, а не държавно, демек по време на Османлъка..

 

PS

Рационалното решение в този случай е да се дадат повече пари:

- за по-големи заплати, които ще провлекат по качествени хора за даксали.

- за по-ранно пенсиониране и преквалификация на учителите.

Всъщност няма такъв случай в историята, реформа да се прави без пари, Напротив -всеки преход или реформа изисква допълнителни средства, само че нашите управляващи галфони и галфонки -популисти не го разбират и не го отчитат..(колко от тях имат познания в икономиката или макроикономиката?)

/Аз съм десен, но съвсем не значи, че приемам популизма и невежеството на Бойко и сие, напротив всички истински десни сме антиопопулисти и рационалисти/

ПС

Киров и Фружине, не става дума за високи технологии - около 52 процента от учениците са функционално неграмотни (изследването при деветокласниците показва че 48 процента от тях са функционално неграмотни, но прехвърлен и върху учениците до 9 клас, процентите се увеличават до 52)

Функционално неграмотният човек е способен да си създава и поддържа грешни парадигми  за всяка дейност, която е по-различна от метене, т.е. образно казано той ще бъде и посредствен механик, и посредствен таксиметров шофьор.

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 36 минути, nik1 said:

Рационалното решение в този случай е да се дадат повече пари:

- за по-големи заплати, които ще провлекат по качествени хора за даксали.

- за по-ранно пенсиониране и преквалификация на учителите.

Всъщност няма такъв случай в историята, реформа да се прави без пари, Напротив -всеки преход или реформа изисква допълнителни средства, само че нашите управляващи галфони и галфонки -популисти не го разбират и не го отчитат..(колко от тях имат познания в икономиката или макроикономиката?)

Ник, абсолютно съм съгласен, ама откъде пари? Нали някой трябва да ги прави тези пари, че след това да ги събере държавата като данъци, та тогава да ги дава на учителите? Иначе е като македонското "Нема пари - действайте!" Няма пари. Стратегия  "за  интелигентна специализация" има, вижте я тук, на 150 страници, и всичко в нея изглежда прекрасно.

https://www.mi.government.bg/bg/themes/inovacionna-strategiya-za-inteligentna-specializaciya-na-republika-balgariya-2014-2020-g-i-proces-na-i-1470-287.html

 

Редактирано от Б. Киров
  • Потребител
Публикува

Рационалното решение в този случай е да се дадат повече пари.


  Още ли някой вярва, че проблемът е в парите? Технологията е калпава и колкото пари налееш те не подобряват нищо. Трябва учителите да са мотивирани да преподават качествено, а как ще стане това, след като поредната нахална строителна мутра застроява училищния двор (говоря за действителен случай). Навсякъде в обществото нещата скърцат и се разпадат. В такава обстановка не само учителите, но абсолютно никой не гледа да прави нещата добре, а по-скоро гледа да мине номера и да чака по-добри времена.
  Проблемът е глобален (говоря за страната ни) и той не може да се реши с наливането на едни пари или с промяната на 2-3 закончета. Определено трябва да се почне проектирането на нова обществена организация.

 

  • Потребители
Публикува
Преди 11 минути, xyz1 said:

Определено трябва да се почне проектирането на нова обществена организация.

 

Преди 11 минути, xyz1 said:

Определено трябва да се почне проектирането на нова обществена организация.

Нямам какво да добавя. Казано е пределно ясно и точно.

  • Потребител
Публикува
Цитирай

Дори забелязвам, че такава диплома все по-често не се иска – уменията са важни.

Притча о дымоходах, бессмысленных вопросах и смысле жизни

Чтобы жить и радоваться, нужны всего две вещи – жить и радоваться. И не задавать себе глупых вопросов.
В середине 20-х годов молодой еврей пришел к известному нью-йоркскому раввину и заявил, что хочет изучить Талмуд.
— Ты знаешь арамейский? — спросил раввин.
— Нет.
— А иврит?
— Нет.
— А Тору в детстве учил?
— Нет, ребе. Но вы не волнуйтесь. Я окончил философский факультет Беркли и только что защитил диссертацию по логике в философии Сократа. А теперь, чтобы восполнить белые пятна в моих познаниях, я хочу немного поучить Талмуд.
— Ты не готов учить Талмуд, — сказал раввин. — Это глубочайшая книга из всех, написанных людьми. Но раз ты настаиваешь, я устрою тебе тест на логику: справишься — буду с тобой заниматься.

Молодой человек согласился, и раввин продолжил.
— Два человека спускаются по дымоходу. Один вылезает с чистым лицом, другой — с грязным. Кто из них пойдет умываться?
У молодого философа глаза на лоб полезли.
— Это тест на логику?!
Раввин кивнул.
— Ну, конечно, тот, у кого грязное лицо!
— Неправильно. Подумай логически: тот, у кого грязное лицо, посмотрит на того, у кого лицо чистое, и решит, что его лицо тоже чистое. А тот, у кого лицо чистое, посмотрит на того, у кого лицо грязное, решит, что сам тоже испачкался, и пойдет умываться.
— Хитро придумано! — восхитился гость. — А ну-ка, ребе, дайте мне еще один тест!

— Хорошо, юноша. Два человека спускаются по дымоходу. Один вылезает с чистым лицом, другой — с грязным. Кто из них пойдет умываться?
— Но мы уже выяснили — тот, у кого лицо чистое!
— Неправильно. Оба пойдут умываться. Подумай логически: тот, у кого чистое лицо, посмотрит на того, у кого лицо грязное, и решит, что его лицо тоже грязное. А тот, у кого лицо грязное, увидит, что второй пошел умываться, поймет, что у него грязное лицо, и тоже пойдет умываться.
— Я об этом не подумал! Поразительно — я допустил логическую ошибку! Ребе, давайте еще один тест!

— Ладно. Два человека спускаются по дымоходу. Один вылезает с чистым лицом, другой — с грязным. Кто из них пойдет умываться?
— Ну... Оба пойдут умываться.
— Неправильно. Умываться не пойдет ни один из них. Подумай логически: тот, у кого лицо грязное, посмотрит на того, у кого лицо чистое, и не пойдет умываться. А тот, у кого лицо чистое, увидит, что тот, у кого лицо грязное, не идет умываться, поймет, что его лицо чистое, и тоже не пойдет умываться.

Молодой человек пришел в отчаяние.
— Ну поверьте, я смогу учить Талмуд! Спросите что-нибудь другое!
— Ладно. Два человека спускаются по дымоходу...
— О Господи! Ни один из них не пойдет умываться!!!

— Неправильно. Теперь ты убедился, что знания логики Сократа недостаточно, чтобы учить Талмуд? Скажи мне, как может быть такое, чтобы два человека спускались по одной и той же трубе и один из них испачкал лицо, а другой — нет?! Неужели ты не понимаешь? Весь этот вопрос — бессмыслица, и если ты потратишь жизнь, отвечая на бессмысленные вопросы, то все твои ответы тоже будут лишены смысла!


Източник: pritchi.ru
 

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 53 минути, xyz1 said:

 


  Още ли някой вярва, че проблемът е в парите? Технологията е калпава и колкото пари налееш те не подобряват нищо. Трябва учителите да са мотивирани да преподават качествено, а как ще стане това, след като поредната нахална строителна мутра застроява училищния двор (говоря за действителен случай). Навсякъде в обществото нещата скърцат и се разпадат. В такава обстановка не само учителите, но абсолютно никой не гледа да прави нещата добре, а по-скоро гледа да мине номера и да чака по-добри времена.
  Проблемът е глобален (говоря за страната ни) и той не може да се реши с наливането на едни пари или с промяната на 2-3 закончета. Определено трябва да се почне проектирането на нова обществена организация.

 

Далеч съм от мисълта че парите трябва да се наливат и дават на калпак, казвам пак - парите ще бъдат за качествени учители (т.е хора с определени качества),  за които естествено че ще бъде доказвано и предоказвано по несъмнен начин че са такива (обратна връзка, независими оценки и одити и т,н. - по всички  западни методи)

Иначе:За случая и дискусията "Търсим" хора,които се не се демотивират от всяка трудност  и не са изпълнени с черногледство; това са специфични умения и качества, общоприети като принадлежащи към т.н. емоционална интелигентност).Не трябва да има даскали с ниска емоционална интелигентност, това е принцип в Белите страни.

/На Запад при кандидатстване  дадена работа се правят и оценки на емоционалната интелигентност, или се искат някакви референции. Някъде оценките са и ежегодишни,/

-------------------------------------

-------------------------------------

Няма такъв вариант, в който могат да се намерят качествени хора (персонал) да вършват дадена работа за "без пари" (важи и за всеки бизнес и работа,компанията ми има същия хроничен проблем от години с намирането на качествени кадри ). 

Под "качествени" учители/кадри разбирам не само хора с хард умения-знания и опит) , но и също така мотивирани и емоционално интелигентни (с т.н. софт умения) и постигащи резултати (вижте след " иначе")

----------

Учебните планове и методи могат да се осъвременят (озападнят) - това не е нещо непредолимо (друг е въпросът защо досега не е правено). Проблемът е откъде и как да се намерят качествени хора?С трици и трохи - ьок, забравете. Ще чакате до второ пришествие (до изчезването и изтичането на етническите българи от България).

 

 

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува (edited)

 Тук учителите са от кол и въже хора (не е достатъчно да изкараш едно педагогическо образование, то не гарантира че ставаш за даскал), ама на Запад не е така разбира се.

Ето ви малко неща по въпросите с мотивацията,и емоционалната интелигентност и резултатите.

Teaching is a profession which demands much more emotional intelligence and motivation.

https://www.google.bg/search?q=emotional+intelligence+and+motivation+in+teachers&rlz=1C1AVSU_enBG358BG382&oq=emotional+intelligence+and+motivation+in+teachers&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Пак казвам, ако се демотивираш да учиш децата или намразваш работата си, заради мутри, неправди и трудности, то обективно не ставаш за даскал ..

 

 

 

 

Редактирано от nik1
  • Потребител
Публикува

Пожелавам на смачканите, комплексирани мизантропи, плюещи българския учител при тия условия, да отидат на ледената планета Хот, или по желание на Меркурий и там да грантаджийстват! 

Цитирай

 

 

  • Потребител
Публикува

Според мен лично терминът "емоционалната интелигентност" е всъщност от пропаганден тип. Защо? Думата "интелигентност" се свързва обикновено с повишени качества на човешкия мозък (например "природна интелигентност"). Това, което описа като "емоционалната интелигентност" по-скоро бих го определи като "емоционална стабилност". Термин "емоционална интелигентност" по-скоро бих свързал с така наречените възвишени хора, което е съвсем различно нещо от това, което ти описа.

Това, което се влага в термина "емоционалната интелигентност" е комбинация от психологически характеристики и психическо състояние (последното може да бъде предизвикано и в здрав човек, подобно на това, както здрав човек може да се разболее от различни болести). Ако има хора, занимаващи се с психология, то те може би ще дадат точните определения.

С пропагандните термини внимавай, защото често те не носят реалната си стойност, а са за манипулиране на тези, които ги използват.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Момчета, вие ПАК слагате каруцата пред коня! Според мен нещата се случват така. На най висше държавно ниво се решава какво е приоритет- примерно производство на стомана. Осигуряват се данъчни и други облекчения, така че за бизнеса да стане изгодно да строи стоманодобивни заводи. Първо се строи един, после втори... започва глад за кадри. Говоря примерно за инжинери, стругари и прочее обучен персонал, а не общи работници. Заплатите са повече от добри и всички искат да работят това. Първоначално може да се внася работна сила и от чужбина, особено ако иде реч за по високи но малобройни специалисти. С времето всичко се нагласява.

Ако говорим за хайтек, то е нужно

1 Държавата да облекчи с всички възможни и невъзможни средства бранша, та даже и с риск да разсърдим ЕС.

2 Да започне създаване на айти фирми и прочее

3 Чак тогава да започне усилено обучение

Вашия път ми се вижда порочен. Добре, ще вдигнете на крака училището, ще произвеждате много и качествени специалисти. А те къде ще работят дори временно? Хайде да приемем, че държавата прави завод второ Кремиковци. Ама докато заработи ще минат години. Този обучен вече персонал за това "второ Кремиковци" какво ще яде докато завода заработи? Ще ги научите да ядът камъни, или ще ги преквалифицирате "за малко" в мутри и общи работници?

  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Frujin Assen said:

Момчета, вие ПАК слагате каруцата пред коня! Според мен нещата се случват така. На най висше държавно ниво се решава какво е приоритет- примерно производство на стомана. Осигуряват се данъчни и други облекчения, така че за бизнеса да стане изгодно да строи стоманодобивни заводи. Първо се строи един, после втори... започва глад за кадри. Говоря примерно за инжинери, стругари и прочее обучен персонал, а не общи работници. Заплатите са повече от добри и всички искат да работят това. Първоначално може да се внася работна сила и от чужбина, особено ако иде реч за по високи но малобройни специалисти. С времето всичко се нагласява.

Ако говорим за хайтек, то е нужно

1 Държавата да облекчи с всички възможни и невъзможни средства бранша, та даже и с риск да разсърдим ЕС.

2 Да започне създаване на айти фирми и прочее

3 Чак тогава да започне усилено обучение

Вашия път ми се вижда порочен. Добре, ще вдигнете на крака училището, ще произвеждате много и качествени специалисти. А те къде ще работят дори временно? Хайде да приемем, че държавата прави завод второ Кремиковци. Ама докато заработи ще минат години. Този обучен вече персонал за това "второ Кремиковци" какво ще яде докато завода заработи? Ще ги научите да ядът камъни, или ще ги преквалифицирате "за малко" в мутри и общи работници?

Често казано за това което обясни току що, то аз не виждам никаква разлика от това, което казах вече:

Моето мнение е, че трябва всичко да се прави паралелно в точно ясно изградени обмислени направления. Примерно решаваме да правим роботи и фокусът ще падне върху програми за съответното - образование, реализиращи технологии, експериментална наука, информационни системи, медийна агитация - и всичко това точно тази избрана област. В противен случай страната ни ще продължи да е донор на високо квалифицирани кадри и нищо друго.

Всичко останало, което коментирах беше обсъждане на конкретни детайли по конкретните направления...

Между другото технологиите са приоритет и те трябва да се развиват независимо от това, дали ще могат да се приложат на момента. Какво ще стане, ако се появи въпросния вид правителство, за което говориш? Много е вероятно да не се получи нищо, просто защото тези които притежават технологиите (западни и източни фирми) може да откажат да ни ги продатат. А това да почваш тогава да ги правиш е все същото като примера за предприятието. И докато предприятието може да го построиш примерно за 5 години, то някои технологии за да ги развиеш на ниво ще ти трябва много повече години.

 

  • Потребители
Публикува (edited)

Да си поставиш като държавен приоритет високо качество на образованието, да наливаш големи държавни средства в него, в крайна сметка да постигнеш качествен продукт е много хубаво нещо само за себе си. И после, след като си постигнал това качество с цената на големи инвестиции и усилия, какво се получава - образованият и подготвен ТУК специалист заминава за Щатите, за Германия, за Великобритания... Там го оценяват високо, предлагат му добра позиция и с пъти по-високо заплащане отколкото в България, той (или тя) естествено остава, и работи - за американската, английската, германската икономика, реализира себе си, произвежда и печалба за съответната държава, компания и т.н.

И какво се получава - бедна България е инвестирала в един добър и качествен продукт (образование), но не може да спечели от инвестицията си, тя е инвестирала за други държави. Бедните даряват на богатите. И естествено стават още по-бедни.

Доколкото съм чел, в България е имало времена, без да ги идеализирам, когато нещата са били точно в обратната последователност - млади българи отиват за да учат в чужбина, и то конкретни специалности, с много ясната цел след като завършат там да се върнат и да работят в България, даже много са знаели какво и къде точно ще работят. Скоро четох мемоарите на банкера Буров - той изпраща сина си да учи минно инженерство в Германия, след като закупува мините в Перник. Не е задължително държавата да построи завод, може и частна фирма да развие някакво производство да и финансира обучението на специалисти в него. Повечето западни университети са спонсорирани от частни фирми и лица. И за добро образование се плаща скъпо.

Редактирано от Б. Киров
  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 2 часа, xyz1 said:

Според мен лично терминът "емоционалната интелигентност" е всъщност от пропаганден тип. Защо? Думата "интелигентност" се свързва обикновено с повишени качества на човешкия мозък (например "природна интелигентност"). Това, което описа като "емоционалната интелигентност" по-скоро бих го определи като "емоционална стабилност". Термин "емоционална интелигентност" по-скоро бих свързал с така наречените възвишени хора, което е съвсем различно нещо от това, което ти описа.

Това, което се влага в термина "емоционалната интелигентност" е комбинация от психологически характеристики и психическо състояние (последното може да бъде предизвикано и в здрав човек, подобно на това, както здрав човек може да се разболее от различни болести). Ако има хора, занимаващи се с психология, то те може би ще дадат точните определения.

С пропагандните термини внимавай, защото често те не носят реалната си стойност, а са за манипулиране на тези, които ги използват.

Не. Нито е клише, нито е пропаганда., а изразът е правилен с оглед на дефинията за интелигентност .Първоначалното значение е " разбиране и знания за чувствата и насторенията (емоциите демек)", но  в последствие се е разширило ,  Има цяла теория (наука демек) за емоционалната интелигентност, та ако искате четете, ако не недейте: 

https://www.google.bg/search?q=emotional+intelligence+pdf&oq=Emotional&aqs=chrome.2.69i57j0l5.6544j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ето една добра монография

http://unh.edu/emotional_intelligence/EIAssets/EmotionalIntelligenceProper/EI1997MSWhatIsEI.pdf

Редактирано от nik1

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!