Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 24.11.2016 г. at 15:29, vorfax said:

Ако някой е останал неразбран това не е проблем на неразбралия го, а на този, който е неспособен да се изрази ясно, защото всеки може да разбере всичко.

Expand  

Между другото това е като за учебник - сентенциална фраза, изразяваща каквато и да е способност да се поеме лична отговорност. Само заради едно простичко признание от рода "не съм в състояние да разбера" е нужно да се пише тази небивалица от рода - всеки може да разбере всичко... Очевидно е, че не може, след като става въпрос именно за такъв пример.

И.... изведнъж, по-надолу същия автор пише следното:

  On 24.11.2016 г. at 19:48, vorfax said:

В момента чета една енциклопедия. Колкото и да ми е позната фактологически, пак не мога да обясня много неща от нея. Да ги знам и да ги разбирам са просто две различни неща. Да се обсъжда нещо толкова общо като науката масово е като да очакваме културист да е добър по шорттрек, а шахматист по плуване.

Expand  

най-после - както се казва "алелуйа" :) не било толкова страшно.

Явно относно "енциклопедия", някак си все пак "не е кво да е - тва е "енциклопедия" дет' са я писали толкова умни, учени, знаещи и начетени люде. Приемливо е "да не се разбира", дори и да се "знае"...

Докато някой си рамус (ма тоя на къв се праи, баси надувката)... няма как да не е "виновен", макар да се отнася до същото явление, за същия "четящ"... и вече е трудно да се "преглътне".

Редактирано от ramus
  • Мнения 253
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикувано
  On 24.11.2016 г. at 2:17, vvarbanov said:

Напротив аз не само правя разлика, но и разбирам разликата.Докато ти правиш разлика ,но не я разбираш.

Думата "популярно"  означава "разбираемо от всички", а не "разбрано от всички"

  И така, отговорът на въпроса, "Възможно ли е науката да се обсъжда популярно?"  е , - не може.Защото популярно означава "разбираемо от всички" , а науката не се разбира от всички.

  

 

 

 
Expand  

За мен "популярно" означава разбираемо от някои, които не са професионалисти. Не от всички. За това една и съща тема се разработва с различни нива на достъпност и задълбоченост - в един вид може да е за любители, които са с повече познания и интерес, в друг вид за широка аудитория, в трети - за малки деца.

Гледах наскоро в предаването на Милен Цветков даже книга, която е направена специално за хора със забавено развитие.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.11.2016 г. at 12:34, Doris said:

 

Expand  
  On 25.11.2016 г. at 12:34, Doris said:

За мен "популярно" означава разбираемо от някои, които не са професионалисти. Не от всички. За това една и съща тема се разработва с различни нива на достъпност и задълбоченост - в един вид може да е за любители, които са с повече познания и интерес, в друг вид за широка аудитория, в трети - за малки деца.

Гледах наскоро в предаването на Милен Цветков даже книга, която е направена специално за хора със забавено развитие.

Expand  

 

Graviti : "На определно ниво науката се разбира от всички. На друго ниво тя е разбираема само за специалистите. Точно това определя какво е популярното ниво и какво не. "

Разбира се от всички ,ама чушки! До 8 ми клас се разбира от осмокласниците.До 11 ти от единадесетокласниците.Вече писах ако не и няколко пъти, че знанията се надграждат..Осмокласника не може да реши задача за 11 клас, ако не знае материала от 9 и 10 клас.Ами с тия до 5 клас какво ще правим?Знаят ли физиката за 11 клас?

За да се разбере даден въпрос, тема, статия, наука, книга.....трябват да имаш познания по въпроса, темата,.......Ако нямаш не е фатално можеш да ги придобиеш.

Graviti , ти вече ме цитира, сетне аз се самоцитирах,......:

" Популяризирането, съобразено със средната научна култура, занимателно, интригуващо.Обсъждането, -от хора с близки познания по темата.Дискусиите по правилата. "

Та как ще осъждат химията заедно група ученици от 2 ри и 11 клас? 

Значи тия от 1-5клас имат грубо казано едни знания, от 5-10 клас , от 10-20 клас, 20- 50клас,.....имат различни знания е не могат да обсъждат някаква тема за които половината да кажем нямат хабер за какво става въпрос.

Значи тия със 8 клас могат да обсъждат популярно наука за 8 клас, тия до 11 обсъждат популярно наука за 11клас......

Като казвам 11 клас (примерно) имам предвид знанията които се придобиват до тогава.Иначе, някои които се учат добре може да знаят повече, други знания се забравят с годините.То трябват много уточнения щото все някой не е разбрал.

Ако някой въпрос от науката се разбира и може да се обсъжда само от тия които имат познания за него ,значи науката не може да се обсъжда популярно, а от определена група хора.Та някои имат знания и обсъждат, химията, други физиката,....,това не може да се нарече популярно обсъждане на науката.

Става въпрос и темата е дали науката може да се обсъжда популярно.Не става дума за популяризиране на науката.

 

 

Редактирано от vvarbanov
  • Потребител
Публикувано

Разбира се, но в различна степен.

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия. Обсъждането не означава непременно обучение,  може да е част от обучението, може и да е част от разговор, споделяне на впечатления.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 16:46, vvarbanov said:

Graviti : "На определно ниво науката се разбира от всички. На друго ниво тя е разбираема само за специалистите. Точно това определя какво е популярното ниво и какво не. "

...

 

Та как ще осъждат химията заедно група ученици от 2 ри и 11 клас? 

Значи тия от 1-5клас имат грубо казано едни знания, от 5-10 клас , от 10-20 клас, 20- 50клас,....

Expand  

Споделям. Според мен заблудата на тези, които смятат, че науката може да бъде популярно обсъждана, е че те виждат някакво (не всяко) ниво, което може да бъде предадено на непросветения в дадената област. Аз нарекох този процес, в присъствието на тъпанари, смешен и абсурден. Примерно да обясниш на дете, че когато на облаците им стане студено и те почват да плачат. Това е разбираемо и за дете и в същото време далеч от науката.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:08, Doris said:

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия.

Expand  

Те ще дискутират или единия ще се прави на учител на другия? Дискусията предполага двупосочен обмен на информация, когато тя е вече над средното ниво. Останалото е бошлаф работа.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.11.2016 г. at 17:08, Doris said:

Разбира се, но в различна степен.

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия. Обсъждането не означава непременно обучение,  може да е част от обучението, може и да е част от разговор, споделяне на впечатления.

Expand  

Да, има разни частни случаи. Но най често този дето най малко знае, настоява да учи другите дето знаят повече. 

Редактирано от vvarbanov
  • Потребител
Публикувано

Това, че давате примери на ситуации, в който нещо е невъзможно, не означава, че то никога не е възможно. Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат. Този спор е абсолютно абсурден. Лично аз съм обсъждал наука на популярно ниво с други хора. Да твърдите, че е невъзможно е смешно. Също толкова абсурдно и смешно е да твърдите, че няма такова нещо както популярно ниво на науката.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:41, Gravity said:

Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат.

Expand  

За мен абсурдно е изобщо 11-класници да обсъждат наука, камо ли да открият допирни точки.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:44, vorfax said:

За мен абсурдно е изобщо 11-класници да обсъждат наука, камо ли да открият допирни точки.

Expand  

Може би защото под обсъждане на наука то разбираш нещо различно. Става дума за популярно ниво, например така както е в учебниците за 11ти калсс. Защо да не могат да обсъждат науката така както е представена в учебниците?

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:41, Gravity said:

... абсурдно и смешно е да твърдите, че няма такова нещо както популярно ниво на науката.

Expand  

Учителката ми по етика и философия, която беше голям мозък, твърдеше, че енциклопедичните познания, а мисля, че тази обща култура визираш и ти, не изразяват разбиране на темата. Примерно ако знаеш кой е най-големия диамант на света не означава, че знаеш поведението на атомите в молекулите на алотропите му.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:49, Gravity said:

Може би защото под обсъждане на наука то разбираш нещо различно. Става дума за популярно ниво, например така както е в учебниците за 11ти калсс. Защо да не могат да обсъждат науката така както е представена в учебниците?

Expand  

Аз бях отличник в училище и помня под 1% от наученото там. Ситуацията, в която двама случайни души могат да дискутират по зададена научна тема, е нищожна.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.11.2016 г. at 17:49, vorfax said:

Учителката ми по етика и философия, която беше голям мозък, твърдеше, че енциклопедичните познания, а мисля, че тази обща култура визираш и ти, не изразяват разбиране на темата. Примерно ако знаеш кой е най-големия диамант на света не означава, че знаеш поведението на атомите в молекулите на алотропите му.

Expand  

С това съм напълно съгласен, но това е странично за дискусията тук. Не става дума за рецитиране на наизустени факти, това няма отношение с науката. Става дума за обсъждане на науката на популярно ниво.

Редактирано от Gravity
  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:53, Gravity said:

С това съм напълно съгласен, но това е странично за дискусията тук. Не става дума за рецитиране на наизустени факти, това няма отношение с науката. Става дума за обсъждане на науката на популярно ниво.

Expand  

Дебело искам да отбележа, че аз не съм бил зубрач. Аз имах и все още имам сериозни проблеми с ученето наизуст. Аз НЕ МОГА да уча наизуст.

Опитах да се въздържа, обаче няма да мога. Ще трябва да питам. Абе човек, на коя планета живееш? Хората ти обясняват "по телевизора", че инжектират домати с хормон от пингвини за да не замръзват. Ти какъв диалог ще водиш с изпростаченото ни общество?

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:52, vorfax said:

Аз бях отличник в училище и помня под 1% от наученото там. Ситуацията, в която двама случайни души могат да дискутират по зададена научна тема, е нищожна.

Expand  

Как е при теб е без значение и не може да се правят генерални изводи на тази база. Кажи ми защо смяташ за невъзможно двама души да дискутират това което са научили в последния урок по физика?

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:56, vorfax said:

Дебело искам да отбележа, че аз не съм бил зубрач. Аз имах и все още имам сериозни проблеми с ученето наизуст. Аз НЕ МОГА да уча наизуст.

Expand  

Има ли някакъв шанс да не дискутираме теб! Не е нужно да намесваш себе си постоянно.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.11.2016 г. at 17:56, Gravity said:

Как е при теб е без значение и не може да се правят генерални изводи на тази база.

Expand  

Как да не може? Това отразява общовалидни физиологични и функционални черти на мозъка, в частност да забравя, да има съзнание и т.н.

  On 25.11.2016 г. at 17:56, Gravity said:

Кажи ми защо смяташ за невъзможно двама души да дискутират това което са научили в последния урок по физика?

Expand  

Това няма връзка с дискусията. Тя е дали може да се обсъжда популярно науката, а не съществува ли частен случай, в който може.

 

Редактирано от vorfax
  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:58, Gravity said:

Има ли някакъв шанс да не дискутираме теб! Не е нужно да намесваш себе си постоянно.

Expand  

Ти намекна, че не съм помнел нещо, защото съм ползвал краткотрайната си памет да го науча наизуст. Аз ти написах, че съм го знаел с разбиране, но това не е помогнало ненужната информация да бъде запратена в подсъзнанието.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 17:59, vorfax said:

Това няма връзка с дискусията. Тя е дали може да се обсъжда популарно науката, а не съществува ли частен случай, в който може.

Expand  

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 18:00, vorfax said:

Ти намекна, че не съм помнел нещо, защото съм ползвал краткотрайната си памет да го науча наизуст. Аз ти написах, че съм го знаел с разбиране, но това не е помогнало ненужната информация да бъде запратена в подсъзнанието.

Expand  

Къде? Никъде не съм визирал теб.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.11.2016 г. at 18:02, Gravity said:

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

Expand  

За да бъде популярно не е достатъчно да може, а МНОГО ДА МОЖЕ. Попули май значеше народ (вокс попули - глас народен), а не глас в пустинята. Не се хващай за втората дума от "популярно дискутира" откъсвайки я от първата.

 

Редактирано от vorfax
  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 18:07, vorfax said:

За да бъде популярно не е достатъчно да може, а МНОГО ДА МОЖЕ. Попули май значеше народ (вокс попули - глас народен), а не глас в пустинята. Не се хващай на втората дума от "популярно дискутира" откъсвайки я от първата.

Expand  

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 18:03, Gravity said:

Къде? Никъде не съм визирал теб.

Expand  

Хубаво. Просто когато двама говорят помежду си, логично е единия да си помисли, че думите на другия са инспирирани от неговия отговор. С думи прости - подаване на топката.

Все пак, нека се хванем с един прост пример. Нека за научна тема поставим разширяването на Вселената. Какъв точно диалог въображението ти рисува, когато насреща си имаш второкласник в музикална паралелка, абитуриент, който не знае какво е завършил и висшист по селско стопанство?

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 18:09, Gravity said:

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

Expand  

А?

Подменяш тезата. В момента искаш да смениш "науката" в заглавието с "популярната наука", което е някаква симбиоза между взаимно изключващи се неща - общо знание измежду еднакво невежи.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.11.2016 г. at 12:34, Doris said:
  On 25.11.2016 г. at 18:09, Gravity said:

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

Expand  

 

Expand  

Не става дума за нивото на науката, става въпрос за популярно обсъждане на науката.

  On 25.11.2016 г. at 17:41, Gravity said:

Това, че давате примери на ситуации, в който нещо е невъзможно, не означава, че то никога не е възможно. Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат.  

Expand  

 

  On 25.11.2016 г. at 18:02, Gravity said:

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

Expand  

Това ,че някои групи хора могат да обсъждат науката ,а други не могат, не означава че науката може да се обсъжда популярно.  

И така  "Думата "популярно"  означава "разбираемо от всички, "популярно обсъждане" е разбираемо от всички обсъждане"

 И пак   На въпроса, "Възможно ли е науката да се обсъжда популярно?"  е , - не може.Защото популярно означава "разбираемо от всички" , а науката не се разбира от всички.

 Допущам обаче, че в някоя паралелна вселена е възможно науката да се обсъжда популярно. Даже във всички паралелни вселени може  .Преди през социализма беше друго. но от как влязохме в европейския съюз, не може вече и дума да става. 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.