Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Може би на Ребека ще й е интересно :animatedwink:

Наскоро разкопана мозайка в Израел, украсявала пода на синагога, датирана от началото на 5 век, изобразява среща между гръцки изглеждащ пълководец и еврейски лидери. Някои научнопопулярни списания /вкл. Нешънъл Джиографик/ побързаха да обявят изобразеният персонаж като Александър Велики. Други изследователи, визиращи късноантичната епоха, през която е строена сградата, смятат, че тук е представен император Юлиан /традиционно представен като отстъпник от християнските автори/, който търсел поддръжка от евреите в Палестина, планирайки дори да възстанови храма им /с оглед да си осигури сигурен тил при планираната инвазия срещу Сасанидите/.

15171085_1784326601829534_3824630795637554945_n.jpg

По-вероятно е сцената да изобразява въстанието на Макавеите срещу Антиох IV Епифан - потомък на един от Александровите генерали, управлявал Селевкидската империя през 2 век пр. н. е. и провел насилствена елинизация сред юдеите. Виждаме две централни фигури в идеологически спор в центъра на паното. Елинистичният водач е стиснал бик /аналогията със златния телец, символ на езическтвото за юдеите/. Юдейският водач, който може да е учителят Елеазар сочи небето /предполагам жест, отхвърлящ чуждата религия и позоваващ се на единствения бог на Израел/. На заден фон имаме войска от пехотинци и слонове, типична за империята на Селевкидите, макар че въоръжението е силно стилизирано и сходно с други мозайки характерни за късната античност. Юдеите са представени с гръко-римско облекло, също характерно за периода. въпреки силно повредената част на паното, може да различим 9 юдейски фигури, които може да персонифицират Хабим, Антонин, Гуриа, Елеазар, Еусебон, Халим, Марцел, майка им Соломония и учителят Елеазар /централната фигура/. За съжаление недобре запазената част на мозайката не ни позволява да твърдим със сигурност, но с оглед на победената войска на нашественика долу вляво, предположението, за успешния край на въстанието на Макавеите се натрапва логично.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 10 минути, Last roman said:

Може би на Ребека ще й е интересно :animatedwink:

Наскоро разкопана мозайка в Израел, украсявала пода на синагога, датирана от началото на 5 век, изобразява среща между гръцки изглеждащ пълководец и еврейски лидери. Някои научнопопулярни списания /вкл. Нешънъл Джиографик/ побързаха да обявят изобразеният персонаж като Александър Велики. Други изследователи, визиращи късноантичната епоха, през която е строена сградата, смятат, че тук е представен император Юлиан /традиционно представен като отстъпник от християнските автори/, който търсел поддръжка от евреите в Палестина, планирайки дори да възстанови храма им /с оглед да си осигури сигурен тил при планираната инвазия срещу Сасанидите/.

15171085_1784326601829534_3824630795637554945_n.jpg

По-вероятно е сцената да изобразява въстанието на Макавеите срещу Антиох IV Епифан - потомък на един от Александровите генерали, управлявал Селевкидската империя през 2 век пр. н. е. и провел насилствена елинизация сред юдеите. Виждаме две централни фигури в идеологически спор в центъра на паното. Елинистичният водач е стиснал бик /аналогията със златния телец, символ на езическтвото за юдеите/. Юдейският водач, който може да е учителят Елеазар сочи небето /предполагам жест, отхвърлящ чуждата религия и позоваващ се на единствения бог на Израел/. На заден фон имаме войска от пехотинци и слонове, типична за империята на Селевкидите, макар че въоръжението е силно стилизирано и сходно с други мозайки характерни за късната античност. Юдеите са представени с гръко-римско облекло, също характерно за периода. въпреки силно повредената част на паното, може да различим 9 юдейски фигури, които може да персонифицират Хабим, Антонин, Гуриа, Елеазар, Еусебон, Халим, Марцел, майка им Соломония и учителят Елеазар /централната фигура/. За съжаление недобре запазената част на мозайката не ни позволява да твърдим със сигурност, но с оглед на победената войска на нашественика долу вляво, предположението, за успешния край на въстанието на Макавеите се натрапва логично.

Какви въпроси трябва да поражда у мен  или какви въпроси искаш ти да ми зададеш?

пп защо нямате навик  да посочвате източниците си така, както е прието  ?

Редактирано от Rebecca
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

този императивен тон по принцип се ползва от модератори и администратори. Ти не си нито едното, нито другото, а най-обикновен /че и нов/ форумен потребител. Така че го имай предвид като кратко напомняне за порядъка на виртуалните обноски.

Мозайката е интересна, защото показва, че въпреки преекспонираните репресии срещу юдеите през 1-2 век, част от тях още живее в римската провинция Палестина - малко по-късно даже вдига въстания по времето на Юстиниан. Така че тази мозайка може да е направена с идеологическа цел - да припомня на поклонниците, че трябва да се бият срещу 'вековния поробител' /неслучайно противникът е изобразен с римска екипировка - подобен похват в изобразителното изкуство ползват и християните/, както някога Макавеите.

Та въпросът ми като човек 'навътре в нещата' е как я виждаш ти тази сцена - дали ти напомня на някое друго упоменание в юдейската традиция, свързана с посочените персонажи /Александър, Юлиан, Антиох/? Интересува ме, дали интерпретацията ми е правилна.

За източници - нетът е пълен с тази раздухана новина, от всевъзможни сайтове, така че не мисля че боравенето с гугъл може да те затрудни. И все пак, ето на прима виста едно линкче /считай го за извънредно благоволение от моя страна/:

http://news.nationalgeographic.com/2016/09/mysterious-mosaic-alexander-the-great-israel/

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Last roman said:

този императивен тон по принцип се ползва от модератори и администратори. Ти не си нито едното, нито другото, а най-обикновен /че и нов/ форумен потребител. Така че го имай предвид като кратко напомняне за порядъка на виртуалните обноски.

 

И все пак, ето на прима виста едно линкче /считай го за извънредно благоволение от моя страна/:

 

 

 

Каква интонация си привидял зад един обикновен въпрос  е ясно само на теб. Но по принцип е прието ,когато нещо се предлага на дискусия да се дава линк. В противен случай би трябвало да зададеш въпроса към духа на Ванга. В Исраел  е пълно с разкопки. Човек не може да знае за всичките.

Като на модератор ли да ти отговарям или като на потребител?:bleh:

 

 

 

  • Потребител
Публикува (edited)
1 hour ago, Last roman said:

Ясно, мерси за отговора :)

 В дискусията модератора е участник ,както всички други.:bleh: Модерира ,когато има нарушение според него -така както го направи в другата тема. В противен случай трябва да имаш два профила.

 

Сега ,относно моето мнение. Тази вечер ще напиша само за Александър. Нямам цялото време на света . Утре също е ден.

Според историята , Александър минава два пъти през Иудея- когато начело на  елинската конфедерация  разбива Дарий Трети при Исос  и пътят му към Египет е открит.  Александър прави обсада на Тир  и на Газа с различно времетраене.

Посрещнат е в Йерушалаим, радушно. Важно е да се знае ,че това е времето  когато богатите евреи се поддават на  гръцкия начин на живот ,който им се вижда по-привлекателен от строгите изисквания на иудейския канон.  Започва началния етап от елинизацията на Иудея. Така ,че не се учудвай на дрехите в гръцки стил с които са облечени евреите от мозайката. Помощ на Александър при завладяването на Египет му оказват и еврейски наемници.

Това ,което служи като примамка за тяхното участие е обещанието, което Александър им дава -да построят т свой храм в Гаризим.

Малко отклонение- кой  и къде да бъде храма-това е което разделя иудеи и самаритяни- едните казват ,че храма трябва да бъде построен на хълма Гаризим / според указаното от Мойсей / , а другите твърдят ,че само храм в Йерушалаим е легитимен. Това е времето в което назовават самаритяните с названието " гоим" Наименование ,което по-късно  антисемитите ще сложат в устите си като аргумент срещу евреите. Основан е град Александрия и още в началото половината от жителите му са евреи.

Точно от там започва да се разпространява иудаизма  из всички гръцки територии. Точно това е историческия период в който започват да  описват евреите като лихвари.  Обвиняват ги ,че вършат ритуални убийства на хора . Много преди да стане християнски , антииудаизмът е  гръцки , александрийски. Сигурно ще ти е интересно ,че един от съветниците на Нерон е бил египетски жрец ,който  е успял да вдъхне на Нерон омраза към иудеите , още преди Нерон да е видял дори как изглеждат на живо. 

Второто минаване на Александър през  Иудея  е на връщане от похода.  Това ,което може да се каже важно тук е : Александър Македонски е единствения пълководец, който не заповядва разрушаването на  Йерушалаим . Като признание  за това, някои евреи започват да дават имена Александър на третите си синове. За съжаление след смъртта му, Иудея става бойно поле разположено на пътя на Птолемей -създал династия в Египет и на Селевкид управлявал Сирия . Александър , Птолемеите и Селевкидите стават проводници на елинската култура,която не подминава евреите, някои от които се елинизират.

Птолемей нарежда превода на писанията на евреите -така се появява Септуагинт-а. Елеазар  - един от най-набожните евреи никога не е бил въвлечен в елинизирането.  Той е известен със срещите си с Антиох Четвърти .

Това ,което искам да пиша в заключение- липсата на надписи може да поведе всеки в различна посока .Тоест -всеки да задоволи собствената си фантазия. Дали съвпада с тази на автора на мозайката -едва ли ще стане известно.

ппп ... късно прочетох за тия девет иудеиски фигури -кои са тия манекени със шенгенски имена,че не мога да те разбера. Как пък разпозна и жена сред тях ?:bleh:

Редактирано от Rebecca
  • Потребители
Публикува

Животното по-скоро е свиня.

бик или свиня.jpg

И тогава горната част на изображението кореспондира с писаното в Житие на св. Седем мъченици Макавеи, майка им Соломония и учителят им Елеазар:

„В това време живеел в Йерусалим един старец на име Елеазар. Той бил уважаван от всички за своите добродетели и ученост. Смятали го за един от най-главните законоучители. Началниците, поставяни от Антиох в Йерусалим, го принуждавали да яде свинско месо от жертвоприношението. Елеазар решително отказвал да изпълни заповедта, понеже това месо било забранено от Мойсей, а да се съгласи някой да яде от него, се смятало като доказателство за отричане от юдейския закон. Някои от приятелите му, жалейки за него, му казвали: “Ние скришом ще заменим месото от жертвоприношението с друго, което можеш да ядеш, без да нарушиш закона. Ти се престори само, че уж ядеш от жертвоприношението и чрез това ще се избавиш от смърт.”

- Това ще бъде измама и лицемерие, недостойно за моята старост – отговорил Елеазар.

– Не ще ли дам аз чрез това гибелен пример на младите? Те ще помислят, че щом 90-годишният старец се отклонява в езичество, за да спаси малкото останали свои дни, защо и те да не могат по също такъв начин да спасят своя живот. Моята измама ще ги съблазни и това ще опозори моята старост. Освен това, ако аз избягна смъртното наказание от човеците, то няма да се спася от ръката на Всевишния. Не, аз по-добре ще ида на смърт и ще дам на младите пример за твърдост, умирайки радостно за нашите свети закони.

Приятелите тогава оставили Елеазар. Те наричали гордост и безумие неговата чистосърдечност и благородна твърдост. Дори му се разсърдили. А старецът бил предаден на жестоки мъчения. Пред смъртта си той извикал с висок глас: “На Господа Бога е известно, че аз имам възможност да се спася от смърт, но търпя жестоки страдания с тялото си, а в душата си се радвам, загдето страдам за Него.”

Тъй умрял светият старец, като оставил на своя народ пример на непоколебима твърдост. Тоя доблестен пример скоро последвали седем момци, които били ученици на Елеазар. Те произлизали от рода на Макавеите. Понеже отказвали да ядат от езическите жертвоприношения, тези момци били доведени заедно с майка им при цар Антиох. Царят заповядал да ги бият жестоко, като мислил чрез това да ги застави да изпълнят волята му. “Какво искаш от нас? – му казал най-големият брат. – Ние сме готови да умрем, но не и да отстъпим от нашия закон…”

Буквата „H” по дрехите би следвало да означава принадлежността към династията на Хасмонеите. Макавеите са били от нея (виж Маккавеи).

 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 1 час, Rebecca said:

 В дискусията модератора е участник ,както всички други.:bleh: Модерира ,когато има нарушение според него -така както го направи в другата тема. В противен случай трябва да имаш два профила.

 

Сега ,относно моето мнение. Тази вечер ще напиша само за Александър. Нямам цялото време на света . Утре също е ден.

Според историята , Александър минава два пъти през Иудея- когато начело на  елинската конфедерация  разбива Дарий Трети при Исос  и пътят му към Египет е открит.  Александър прави обсада на Тир  и на Газа с различно времетраене.

Посрещнат е в Йерушалаим, радушно. Важно е да се знае ,че това е времето  когато богатите евреи се поддават на  гръцкия начин на живот ,който им се вижда по-привлекателен от строгите изисквания на иудейския канон.  Започва началния етап от елинизацията на Иудея. Така ,че не се учудвай на дрехите в гръцки стил с които са облечени евреите от мозайката. Помощ на Александър при завладяването на Египет му оказват и еврейски наемници.

Това ,което служи като примамка за тяхното участие е обещанието, което Александър им дава -да построят т свой храм в Гаризим.

Малко отклонение- кой  и къде да бъде храма-това е което разделя иудеи и самаритяни- едните казват ,че храма трябва да бъде построен на хълма Гаризим / според указаното от Мойсей / , а другите твърдят ,че само храм в Йерушалаим е легитимен. Това е времето в което назовават самаритяните с названието " гоим" Наименование ,което по-късно  антисемитите ще сложат в устите си като аргумент срещу евреите. Основан е град Александрия и още в началото половината от жителите му са евреи.

Точно от там започва да се разпространява иудаизма  из всички гръцки територии. Точно това е историческия период в който започват да  описват евреите като лихвари.  Обвиняват ги ,че вършат ритуални убийства на хора . Много преди да стане християнски , антииудаизмът е  гръцки , александрийски. Сигурно ще ти е интересно ,че един от съветниците на Нерон е бил египетски жрец ,който  е успял да вдъхне на Нерон омраза към иудеите , още преди Нерон да е видял дори как изглеждат на живо. 

Второто минаване на Александър през  Иудея  е на връщане от похода.  Това ,което може да се каже важно тук е : Александър Македонски е единствения пълководец, който не заповядва разрушаването на  Йерушалаим . Като признание  за това, някои евреи започват да дават имена Александър на третите си синове. За съжаление след смъртта му, Иудея става бойно поле разположено на пътя на Птолемей -създал династия в Египет и на Селевкид управлявал Сирия . Александър , Птолемеите и Селевкидите стават проводници на елинската култура,която не подминава евреите, някои от които се елинизират.

Птолемей нарежда превода на писанията на евреите -така се появява Септуагинт-а. Елеазар  - един от най-набожните евреи никога не е бил въвлечен в елинизирането.  Той е известен със срещите си с Антиох Четвърти .

Това ,което искам да пиша в заключение- липсата на надписи може да поведе всеки в различна посока .Тоест -всеки да задоволи собствената си фантазия. Дали съвпада с тази на автора на мозайката -едва ли ще стане известно.

ппп ... късно прочетох за тия девет иудеиски фигури -кои са тия манекени със шенгенски имена,че не мога да те разбера. Как пък разпозна и жена сред тях ?:bleh:

Май не се изрзих ясно. Причината юдеите да са в цивилни дрехи, че и по римски образец е времето, когато е правена мозайката - 5 век. Имаме население, възприело римските дрехи и начин на живот /за вярванията е друг въпрос/.Същата ситуация е, когато ренесансовите художници са рисували митологични герои в средновековни дрехи, примерно. Големият въпрос е, ако Александър е изобразеният на мозайката, откъде са тези слонове. Той докарва слонове от Индия, но чак след срещата си с юдеите. А и защо държи бика за рогата, а те го посрещат на нож?

Жената сред 9-мата си е моя спекулация, тъй като участъкът е прекалено повреден, за да се различи.

Преди 59 минути, К.ГЕРБОВ said:

Животното по-скоро е свиня.

Не, не е свиня, а бик. Виж внимателно мозайката.

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

New Mosaics from the Huqoq Synagogue

Нещо за изображението 'H' на наметките:  Beginning on the left, the top register shows three men clothed in tunics and mantles marked with gammata or gammadia (here the Greek letter eta [H], a symbol of unknown meaning that sometimes appears on clothing of this period).

http://members.bib-arch.org/publication.asp?PubID=BSBA&Volume=39&Issue=5&ArticleID=9

 

  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, Last roman said:

Големият въпрос е, ако Александър е изобразеният на мозайката, откъде са тези слонове. Той докарва слонове от Индия, но чак след срещата си с юдеите.

Африканските слонове май не се опитомяваха.Тия на Ханибал дали са били потомци на индийските донесени от Александър?

  • Глобален Модератор
Публикува

Ханибалските слонове са от т. нар. североафрикански подвид, който е изчезнал. Битката при Рафия между Антиох III и Птолемей IV /сириецът - екипиран с индийски, а египтянинът - с африкански слонове/ - показва предимството на източните братовчеди.Battle_raphia.png

  • Потребители
Публикува
Цитирай

Нещо за изображението 'H' на наметките:  Beginning on the left, the top register shows three men clothed in tunics and mantles marked with gammata or gammadia (here the Greek letter eta [H], a symbol of unknown meaning that sometimes appears on clothing of this period).

 

Не съм запознат с античната история, пък и английският го чета с ел.преводач, но в A mosaic of Alexander the Great in an Israeli 5th C synagogue? сцената се свързва с Макавеите, които са от Hasmonean dynasty.

The scene includes elephants outfitted for battle—a detail that immediately suggests the story of the Maccabees, Judean leaders who mounted a revolt against the Seleucid Empire in the mid-second century B.C. The Seleucids, who were descendants of one of Alexander the Great’s generals, are famed for including elephants in their armies.

But excavation director Jodi Magness, an archaeologist at the University of North Carolina, Chapel Hill, has a different interpretation. She believes the leader of the army is none other than Alexander the Great himself. His meeting with the high priest of Jerusalem never happened, but it was a piece of historical fiction that would have been very familiar to the residents of ancient Huqoq. (Learn more about the excavation at Huqoq here and here.)

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 22 часа, Last roman said:

Май не се изрзих ясно.

Аз те разбрах много добре. Обаче ти нищо не разбра от това ,което ти писах. В началото те попитах ,какво искаш да знаеш.

Ти ми изсипа един куп материал касаещ съвсем различни събития  като време и хора , чиито срещи са несъвместими поради това, просто за да ми демонстрираш ,че си в час с да речем историята . Спекулираш с фигурите и пр...Разбирам ,че искаш по някакъв начин да ме изпиташ. Лично на мен ми е смешно,така ,като ми стана Йончев с гатанки от рода на " познай къде пише това , което  искам да ти кажа ".

Както и да е.

 Аз просто ти дадох  отговор ,като малко го завоалирах за да видя запомнил ли си това ,което "казах" още с първите си постове тук : Не правете грешката да разделяте историята на древен Исраел от религията. Запомнете това и търсете отговора на въпросите си там .

Оставете фантазиите си и словесните еквилибристики. 

Нека да започна малко по-отдалеч. В земята на Исраел се правят да речем хиляди археологически разкопки. Където и да копнеш излизат артефакти. Нормално. Исраел е  на важно място на пътя на историята и тук  са минали народи, всеки един оставил нещо от своята култура. Не правете грешката като прочетете ,че някой си английски, френски и и друг някакъв археолог направил откритие и непременно разбира какво е открил

 Представа нямате ,колко посредствени копачи са половината от тях. Представа нямате,колко фалшификации правят самите учени и какви са причините. Ако някой път излезе повод ще пиша и затова. В случая обявлението ,че е открита синагога с показаните  мозайки е смешно и нелепо. Обяснявам защо. Синагогата замества храма. Това е място за религиозна дейност ,обреди и срещи, обучения. Хайде за миг си представете след като най-важната заповед в иудаизма е да "почиташ един бог и да не си правиш кумири на нищо ,което е на небето или земята и то направено от човешка ръка"-дали изобщо може да се каже ,че е открита синагога ? Иудаизма е твърд монотеизъм.

Кажете на някой вярващ  исраелтянин ,че в синагога има изображения и то не само на хора ,ами и на бик.

Самият Мойсей е наказан заради греха със Златния Телец и въпреки ,че донесе заповедите от  Синай ,точно заради допускането на този грях ,той беше наказан и не бе допуснат в Обетована земя. Кажете на някой ,че в синагога има изображение на бик и ще ви се смеят до сълзи. Шофарите са от овнешки рога точно поради тази причина. Кашрут указва да не се ядат дори определени части от телето  и това  е пак поради религиозни причини. Всички които спазваме кашер хранене се съобразяваме стриктно с това.

Влезте в коя да е синагога по света и вижте  дали има изображение на нещо. Само заради прегрешението на Шломо Едидия , Адонай наказва евреите и разделя царството им на две. Кой първосвещеник ,ще влезе в олтара  и ще сложи свитъците на Тора там в  изписана синагога. Никой!! Това ,което е обявено като синагога -всъщност не може да бъде разкопки на синагога-най-вероятно е под на някоя римска вила ,които знаем били богато украсявани.

Споменах в първия си пост за повода за участие на самаритяните  в похода на Александър- правото да построят своя храм в Гаризим.

Защо никой не тръгна по тази следа ?

 Самаритяните ,тези ,които наричали себе си- Benei Yoseph. Наричали се още samerim или  shomeronim -пазители / на Тора, на закона ,на истината/ Споменах ви за названието ,което им дават " другите " иудеи- гоим. това е описано в книга 4 Царства. Между другото Флавий е направил опит да опише самаритяните ,но  неговия разказ е объркан и неблагонадежден-той твърде често употребява безразборно  определения  за тях като сихемити, сидонци, кутийци ,самаритяни. Втора книга Макавейска е много по-добър вариант за обяснение на събитията. Самаритяните имали свое Петокнижие.

Това е изключително важно положение в историята на Исраел-борбата за легитимност на двата храма. Самаритяните поставят условие на Александър- подкрепяме те при похода в Египет срещу обещанието да построим свой храм. 

Вярващите  при всеки свой шабат имаме задължението да прочетем   по една параша. Така за една година Тора се прочита и обсъжда цялата.

В параша Тецаве   е цитирана историята от Талмуда за срещата на Александър Велики и Първосвещеника -наричан в писанията Шимон а- цадик , което означава Шимон праведника.В парашата са описани подробно  и значението на всяка една от частите от дрехите на първосвещеника. Парашата е един вид обяснение на случилото се между представителите на двата вида иудаизъм  и отношението на Александър към това. 

Редактирано от Rebecca
  • Глобален Модератор
Публикува

точно това е въпросът - зато тази мозайка е в синагога. Иначе и синагогата в Дура Европос /дн. Сирия/ от средата на 3 век /което си личи и по облеклото на персонажите/ е пълна с фрески, представящи също старозаветни сцени:

034245.jpg07-0413094606127341350170770512.jpgDamasco Museo Nazionale 005.jpgDuraSyn-NB1-Eben_Ezer_battle-The_Ark.jpgEzequiel presents the House of Israel.jpgsynagogue-.jpg

Така че изключения от правилото явно има. Е, ще почакаме тълкуването на археолозите в публикацията им догодина.

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, Last roman said:

 

Така че изключения от правилото явно има. 

Няма изключения от правилото ,когато се касае за иудаизма.  !!!!!!!!!!

 Ти просто не вникваш в нещата ,които ти пиша.Някаква мания ви е затресла тук   да изсипвате на кило материали кило. След като ти натвърдих ,че рисувана синагога няма, ти ми "домъкваш" от нета ,картинки ,които трябва да ме убедят ,че вярващи иудеи нарушават заповедите на бога си.Въпроса е ,че ти продължаваш да не обръщаш внимание на това ,което ти пиша.

Споменах го в другата тема :" Никой тук не знае ,че дефиницията иудаизъм изключва еврейските секти ". Освен това : понятието синагога е гръцко. Оригиналното назоваване е бейт кнесет . От гърците навлиза като масова употреба и означава събрание- място където се събират хора за молитви. В случая синагога не означава непременно ,че там са се събирали хора изповядващи иудаизъм. Защото рисунките категорично отхвърлят това да е молитвен дом на евреи изповядващи иудаизма поради една много ясна причина. Бейт кнесет в пълния смисъл на думата  има значение на    микдаш меат- малко светилище на Адонай - според определението на пророк Езекия. Обясних вече в предишния пост какви са категоричните забрани в тази насока. 

Какво  има интересно в тия рисунки, че ми ги представяш като някакво велико доказателство  хич не ми стана ясно. Виждам една пълна какафония от смесване на стилове и епохи. Представи си дали някой който разбира иудаизма ще нашари молитвения дом на бога с картинки  и на всичкото отгоре  ще изобрази Мойсей, Иаков и Йосиф в гръцки дрехи,  еврейски войни в римски доспехи , а царица Естир  издокарана в одежди на партска принцеса. 

 Случайно като си  намерил материала да си обърнал внимание ,че под тази сграда има останки на по древна такава и то без някой древен да се е правил на майстор на религиозен пачуърк - останките са с геометрични рисунки / това да ти говори нещо ?/ Има надстрояване на един обект над друг.

Плана на схемата е план на къща ,не на синагога. Толкова е различно разположението на помещенията и далеч от това ,което трябва да бъде според изискването на бейт микдаш.  В днешните ви църкви също има картини и изображения от Стария завет, но никой не ги нарича синагоги. :bleh:  Нещата ,които показваш -по специално стаята  с фреските може да се види възстановена  в Музея на Изкуствата в Йелския университет. Сградата отдавна е идентифицирана  като частен дом на богаташ  с помещение приспособено за събрания на християнска общност .Има място където се извършва кръщенето. Основният сюжет е Добрият пастир ,чиято роля знаем кой изпълнява. Виж му знака ,който показва с пръстите на ръката си. Нали си наясно ,че изповядващите иудаизъм не сме на ти с християнски Исус Христос ,нищо ,че го водят за лъв от племето на Иуда.

  • Глобален Модератор
Публикува

Май и на теб не ти е ясно какво съм ти показал или просто не си запозната с конкретните находки. Ясно е, че синагогата е молитвен дом и в показаните два примера сградите явно са аранжирани според вкуса на домакините на сградата с определени сцени /исторически или митологични/, за да внушат нужните послания на молещите се. Това вече не е моя интерпретация; археолозите разкопавали обекта в Сирия също го класифицират като молитвен дом. В края на краищата те са специалистите, не аз или ти. А това дали юдеите са се молели точно в това помещение /фреските на което пуснах по-горе/ или то е било за срещи - да обсъждат светски дела е друг въпрос.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Last roman said:

Май и на теб не ти е ясно какво съм ти показал или просто не си запозната с конкретните находки

Мислиш ли ?

Преди 7 часа, Last roman said:

точно това е въпросът - зато тази мозайка е в синагога. Иначе и синагогата в Дура Европос /дн. Сирия/ от средата на 3 век /което си личи и по облеклото на персонажите/ е пълна с фрески, представящи също старозаветни сцени:

 

 

 

Преди 2 часа, Rebecca said:

Плана на схемата е план на къща ,не на синагога Нещата ,които показваш -по специално стаята  с фреските може да се види възстановена  в Музея на Изкуствата в Йелския университет. Сградата отдавна е идентифицирана  като частен дом на богаташ  с помещение приспособено за събрания на християнска общност 

Едва след моето уточнение- ти започваш да ми " обясняваш " -ама защо ми обясняваш нещо,което вече съм ти обяснила -изобщо не ми става ясно

Преди 2 часа, Last roman said:

Ясно е, че синагогата е молитвен дом и в показаните два примера сградите явно са аранжирани според вкуса на домакините на сградата с определени сцени /исторически или митологични/,

Това ,което не искаш да признаеш е ,че през цялото време ти " говориш" за синагогите ,като за свързани с хората изповядващи иудаизъм. 

Аз твърдя :

Преди 20 часа, Rebecca said:

 

 

Кажете на някой вярващ  исраелтянин ,че в синагога има изображения и то не само на хора ,ами и на бик.

 

Влезте в коя да е синагога по света и вижте  дали има изображение на нещо

Ти :

Преди 7 часа, Last roman said:

 

Така че изключения от правилото явно има.

Това показва недвусмислено : ти просто асоциираш синагогите като място където се молят  хора изповядващи иудаизъм. Целия ми предишен пост е обяснение ,което не смятам да повтарям.

 

Преди 2 часа, Last roman said:

 Това вече не е моя интерпретация; археолозите разкопавали обекта в Сирия също го класифицират като молитвен дом. В края на краищата те са специалистите, не аз или ти.

Ти определено не си специалист ,но аз ..ами то се вижда :

Преди 2 часа, Rebecca said:

. Сградата отдавна е идентифицирана  като частен дом на богаташ  с помещение приспособено за събрания на християнска общност .Има място където се извършва кръщенето. Основният сюжет е Добрият пастир ,чиято роля знаем кой изпълнява. Виж му знака ,който показва с пръстите на ръката си

Драги ,

Принципно да знаеш- не е важно дали си виждал лично всички разкопки по света/ едва ли има такъв човек с такива претенции/-важното е да различиш нещата и да можеш да дадеш обяснение . Това касае не само археолозите:animatedwink:

Докато ти- веднъж тука има, после тука няма

Веднъж :

Преди 7 часа, Last roman said:

точно това е въпросът - зато тази мозайка е в синагога. Иначе и синагогата в Дура Европо

 

 после :

Преди 2 часа, Last roman said:

А това дали юдеите са се молели точно в това помещение /фреските на което пуснах по-горе/ или то е било за срещи - да обсъждат светски дела е друг въпрос.

Нали е изяснено ,че точно това е молитвеното помещение с място за кръщение. Посочих ти къде е възстановено .Пак недоглеждаш какво ти се пише.

Първо- иудеи много. Има и исраелтяни будисти,има евреи християни, има евреи месиани. Местата където се молят не са синагоги в смисъла на хора изповядващи иудаизъм, нищо че са етнически такива.

Второ- понеже не си запознат със устройството на синагогите- те са молитвени домове , а не място за пиене на кафе или чай и обсъждане на светски неща.

Писах вече но повтарям пак - бейт кнесет е микдаш меат- там се споменава и говори само за Адонай.  

Четвърто- от километри на плана се вижда частен дом с много типично са древния Рим вътрешно устройство-да го сбъркаш със синагога  и то точно ти с твоите претенции в тази насока е меко казано недовиждане.

Пето- приемам ,че се опитваш да впечатлиш с ....ами ,честно казано и аз не знам с какво в тази тема в която на мен досега всичко ми е ясно ,въпреки  твоя ироничен намек, който между другото не ме впечатлява. Разбирам ,че си изградил някакъв параден образ на весдесъщ  по всички теми.Няма да се изхвърля  като онзи събеседник в другата тема ,който се опита да ме "нарита" като писа нещо от сорта на " всеки да си знае гьола като специалист"

 Но позволи ми да ти кажа скромното си мнение-на тема иудаизъм си като едно малко момче ,което без никакво въображение разказва за първата си любовна среща.

Здрав да си!

  • Глобален Модератор
Публикува
1 hour ago, Rebecca said:

Ти определено не си специалист ,но аз ..ами то се вижда 

Похвално самочувствие. Но някои от обясненията ти бяха полезни. За което съм благодарен.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 22 минути, Last roman said:

Похвално самочувствие. Но някои от обясненията ти бяха полезни. За което съм благодарен.

Ще мине време ,ще ми свикнеш.:bleh:Света е шарен и това му  е хубавото-че сме различни. Няма нищо лошо в спора.

Винаги ще се радвам ,ако мога с нещо да бъда полезна.

Обаче има нещо ,което наистина ме интересува и търся и други източници освен еврейски- Флавий пише за срещите си с Попея ,жената на Нерон и това,че тя е приела иудаизма. Пише ,че тя е защитила евреите и е предотвратила разправа с техните първенци.

Ще бъда благодарна ,ако ми посочиш има ли римски документ или свидетелство което да потвърждава това. . 

Благодаря предварително:)

Редактирано от Rebecca
  • Глобален Модератор
Публикува

Поздрави, за подобно пристрастие у Попея пише и Тацит. Цитата ще го намеря малко по-късно.

 

  • Потребители
Публикува

Ребака е права, че в юдейския храм и синагогите не е допустимо да има човешки образи. Не е задължително ползването на сградата като синагога и мозайката да са синхронни. Защото то и в Юлиевата курия в Рим има фрагменти от християнски стенописи, ама това не означава, че ги е имало по времето на Диоклециан, еле пък по времето на Август.

  • Глобален Модератор
Публикува

специално в Дура Европоската сграда няма по-късни изображение - към 250 г. персите унищожават града.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!