Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Как руснаците за малко не създадоха кораб за многократна употреба:

https://warspot.ru/16337-sekretnaya-zarya?fbclid=IwAR1pkpY_lnzvv8ekh0Ui921Ipwm7w3d_pfuNwVKkJaRGjg_26urV3hv9FzA

 

  • Мнения 503
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Модератор Космически науки
Публикува

Специалистите ще подменят повредената трета степен на неизлетялата ракета Союз

1 февруари 2020 г. 10:30 ч. Руските медии потвърдиха - ще се наложи да се подмени цялата трета степен на ракетата-носител "Союз 2", за да може тя най-сетне да изведе спътника "Меридиан-М" в орбита. Сега изстрелването ще се състои не по-рано от 14 февруари.

Според РИА Новости, която се позовава на източник в ракетно-космическия отрасъл, специалистите не са успели да установят причината за неизправността в кабелната система на третата степен. Това налага строгата мярка, а именно цялостната подмяна на степента.

Отлагането на полета на "Меридиан-М" забавя и другите руски космически проекти на космодрума Плесецк. Оповестеният по-рано старт на навигационен спътник "Глонасс" няма да може да се осъществи както бе планирано на 28-ми февруари, а най-рано на 15-ти март. 

2019-soyuz-ms-14-launch-pad.png

От архива: снимка на ракета-носител "Союз-2.1а". Фото: РКК Енергия

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3169-2020-soyuz-third-stage-to-be-replaced

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Накъде отива Роскосмос?

priest-blessing-rocket.jpg

На снимката: руски свещеник освещава пилотирана космическа ракета "Союз-ФГ". Photo credit : NASA/Bill Ingalls

10 февруари 2020 г. 17:35 ч.

Светослав Александров. Роскосмос е на кръстопът, пише основателят на проекта "Открит космос" и космически анализатор Виталий Егоров. Ето материала, представен от Егоров и преведен на български: 

И така, Роскосмос е на кръстопът. От една страна държавата не обещава да повиши финансирането на космическия отрасъл. От друга страна предишните чуждестранни клиенти си тръгват - американските астронавти се готвят да се преместят в собствените си кораби, комерсиалните клиенти вече се прехвърлиха от руската ракета "Протон" на американската "Фолкън 9", заместителят на руския двигател "РД-180" е вече в етап на изпитания, французите подготвят за изстрелване "Ариана 6" - ракетата-конкурент на "Союз-СТ". Последният голям договор със спътниковия оператор УанУеб едва сега навлиза в активната си фаза, а самият клиент изпитва проблеми с доверието на инвеститорите и отлага насрочените изстрелвания. На фона на всичко това се натрупват политически фактори - например забраната на Пентагона за изстрелването на комерсиални спътници на руски ракети.

Всеки, който оценява трезво състоянието на нашия космически отрасъл, разбира, че ситуацията се променя кардинално. Все още можете да иронизирате авариите на американските кораби, но времето, което остава за шеги, е малко. Сметката вече не е за години, а за месеци. Ако се запази текущото ниво на държавно финансиране, нашата космонавтика е застрашена от бавен разпад, загуба на компетенция и също така преход - от производство към решаването на земни задачи. 

Роскосмос се опитва да спаси положението, като ще изстрелва "туристи" от Турция и ОАЕ. Усърдието на ръководителя Дмитрий Рогозин относно предлагането на тази услуга на международната сцена заслужава уважение, но тези успехи не са способни да покрият дори една четвърт от финансовата черна дупка след като американците ни напуснат.

Единственото реално спасение, което Роскосмос вижда за себе си, е многократно увеличение на държавното финансиране. Нашата космонавтика се нуждае от 1.5 пъти повече средства, за да може да си стои на краката и да си отдъхва от постоянните реорганизации и оптимизации - и това е просто за да изпълни федералната космическа програма до 2024-та година, която включва справянето с дълговете на ГКНПЦ "Хруничев", завършването на руския сегмент на МКС, изстрелването на три апарата до Луната и привършването на полетните изпитания на ракетите "Ангара". А за да може изобщо да започне някакво развитие, са нужни два пъти повече пари - за да се направи нов космически кораб, ново семейство ракети, да се дострои Восточний, да започне оборудването на спътниците с руски електронни компоненти и да се пристъпи към нов етап от фундаментални научни изследвания със съвременни задачи - не просто тези, които датират още от 80-те и 90-те години. Но всичко това е в мечтите на представителите на нашата космическа индустрия - там се намират и тези мечти за възраждането на "Буран", обитаема база на Луната и полет до Марс.

Държавата не разполага с пари за реализацията на тези мечти, защото и в другите ведомства също има мечтатели. Космонавтиката на Русия не може да расте по-бързо от икономиката, ако не се стигне до нещо радикално ново и важно не само за Роскосмос, но и за цялата страна. През последните години бяха инициирани цели три мащабни проекта в Роскосмос: пилотирана лунна програма, глобална мрежа за нискоорбитален спътников интернет "Ефир" и многофункционална спътникова система "Сфера".

Относно тежестта на лунната програма и "Ефир"

Относно лунния държавен договор, Рогозин почти повярва в теорията на лунния заговор - така се появи надеждата да се озове първи на Луната. Даже поздравът по случай 50-годишнината от първото кацане на човек на Луната от името на Роскосмос бе написано на такъв език, че бе непонятно дали това се отнася за полет до Луната или за фалшификация в Холивуд. Само че президентът Владимир Путин неколкократно заяви публично, че не се съмнява в реалността на програмата "Аполо". Наскоро предварителният проект за свръхтежката ракета бе отново преустановен заради недостатъчна обосновка. Съгласно някои оценки, лунната програма ще струва на Русия между 0.7 и 1.5 трилиона рубли, което означава увеличение на бюджета на Роскосмос 1.5-2 пъти. Значението на програмата в представата на Роскосмос е само едно - да се натирят носовете на американците.

Проектът "Ефир", мрежа от няколкостотин спътника за предоставянето на интернет връзка по целия свят, бе оповестен още по време на предишното ръководство на Роскосмос. За неговата разработка и изстрелвания Роскосмос предложи да бъде привлечено активно извънбюджетно финансиране. В началото бе предложена сума от 300 милиарда рубли. После тя нарасна, но инвеститори не се намериха. Икономическите перспективи на проекта са илюзорни с всеки изминал ден: конкуриращата система на СпейсЕкс е вече в етап на масово производство на спътници и от тях 240 са изстреляни. Вторият конкурент УанУеб проведе първите си полетни изпитания на спътниците и през февруари бяха изстреляни 34 от тях. В етап на разработка са проекти на Амазон, Самсунг и други желаещи, които са много по-успешни от Роскосмос в изкуството да предлагат стоки и услуги на глобалния пазар. По план "Ефир" трябва да се превърне в глобална услуга и да генерира доходи от чуждестранни инвеститори, но възможностите на Роскосмос да продаде услугата не се увенчаха с успех и нито един от инвеститорите не повярва, че ще има милиони ползватели. 

Проектът "Сфера" е дори по-ефимерен от "Ефир", макар и да има повече материално изражение, тъй като Роскосмос го счита за първия етап от изстрелването на всички съществуващи невоенни спътници. Съдейки по описанията, над 5000 спътника "Сфера" ще трябва да правят всичко наведнъж: да снимат Земята, да разпространяват интернет, да изпращат навигационни сигнали като ГЛОНАСС и т.н. Фактически "Сфера" е програма за обновяване на руската спътникова групировка за граждански цели и преход на спътниковия отрасъл към ново технологично ниво. Но опитът тя да се представи като унифицирана система, която ще доведе до големи ползи за държавата, е профанен. За всяка задача - снимки на Земята, предаване на данни, навигации е нужен отделен апарат, отделен наклон, отделна височина на орбитата, отделна програма на полетите. Уеднаквяването на тези задачи е невъзможно. 

Газпром се надява да участва в проекта "Сфера", но не като инвеститор, а като подрядчик - изготвител на безпрецедентно голямо количество спътници от системата за предаване на данни "Маратон". Странно е, че Роскосмос се съгласява към такъв отлив на съществена част от потенциалния финансов пай. Роскосмос се опитва да заинтересува Китай с проекта "Сфера", но реално погледнато нашата космонавтика не може да предложи нищо на източния ни съсед. Китайците почти ни догониха в сферата на ракетните технологии, а по отношение на микроелектрониката отдавна са ни задминали.

"Сфера" се оценява от порядъка на 1 трилион или повече рубли. Перспективите на проекта са мрачни, дори и да са по-реални от полетите до Луната. Във всеки случай Роскосмос ще се принуди да обнови спътниковите си групировки съгласно предходната програма и сериозно количество пари ще бъдат осигурени, дори и да не се използва названието "Сфера". Главният проблем със "Сфера" е същият като лунната програма - не е ясно защо Русия се нуждае от това. В презентациите си Роскосмос се позовава на "мултипликативния ефект в развитието на новите технологии и икономиката на Руската Федерация", но не може да обясни на прост език по какъв начин този проект ще реши текущите икономически и социални проблеми на страната.

Какво ще избере Роскосмос?

Прост отговор няма и няма да има, но по моя гледна точка е хубаво да се поучим от собствената си история. Предишната мащабна свръхзадача на нашата космонавтика бе програмата "Енергия-Буран". Космическата совалка си свърши работата - показа на американците, че руснаците могат да правят същото, което и те. Но от практическа гледна точка системата се оказа съвършено безполезна - СССР можеше да изстрелва товари и хора даже без космически совалки. "Енергия-Буран" се разпадна както и СССР, но това, което остана, може да се нарече като полуфабрикат или запас. Полуфабрикатът на "Енергия" стана руско-украинския-американски проект "Морски старт", украинската ракета "Зенит" и самолета "Мрия". Запасът намери израз и в съвременната гордост на Роскосмос - двигателите "РД-180" и "РД-171". Ракетата "Ангара" може да се счита за внучка на "Енергия". Запасът на "Енергия" и "Зенит" сега се преобразува в бъдеща свръхтежка лунна ракета. Тоест безполезният към момента на създаването му проект стана полезен в бъдещето и кърмеше следващото поколение ракетостроители в продължение на три десетилетия. Но много усилия бяха в буквалния смисъл "зарити в пясъка". Изпитателните съоръжения в Подмосковието са превърнати в склад, а стартовият комплекс на Байконур в най-добрия случай ще се превърне в музеен експонат. В най-лошия ще бъде оставен за скрап.

На базата на опита от "Енергия-Буран" Роскосмос ще трябва да измисли проект, който не просто ще запуши финансовите пробойни и ще позволи на сегашните директори да останат на постовете си до пенсия. Нашата космонавтика има нужда от проект, който ще стане база за развитие на следващия половин век. Главните проблеми на отрасъла са недостатъчното използване на съоръженията (хората и заводите могат да бъдат два пъти повече, но има държавна поръчка само за първата половина, значи трябва да има преобразуване - на газопроводите, трамваите, пивозаводите), зависимостта от съветските технологии (нямаме средства да започнем от нулата, тъй като старото още работи и е по-евтино), зависимостта от чуждестранна електроника (космонавтиката се явява твърде малък потребител, за да може наш производител да създаде изцяло нови и модерни елементи за нея), кадровите проблеми поради отсъствието на видимо развитие, слаби кариерни перспективи, лошо заплащане, катастрофална бюрокрация и цялостна регулация на индустрията.

Именно тези проблеми трябва да бъдат решени от новия свръхпроект и по мое мнение най-близо до тази цел е "Сфера". Но проектът трябва да изпълнява и по-важни държавни функции, които да покажат на Кремъл реалната потребност да се дадат пари за него. Роскосмос, в опита си да се представи като лидер на световната космонавтика, изпада в логически капан - ако всичко изглежда толкова добре, защо изобщо просите пари? Ако бъдат признати проблемите, както и убедително решение за тях, разбирате, ще има преместване от сегашната опорна орбита. 

Прочетете целия материал на руски език: Pikabu.ru

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3188-2020-kuda-letit-roscosmos

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Руската космонавтика бе разтърсена от поредния страховит корупционен скандал

2020-20-feb-skafander-scandal.jpg

На снимката - руски космически скафандър "Орлан". Фото : Олег Кононенко / Роскосмос

20 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Руската космическа индустрия бе разтърсена за пореден път от страховит корупционен скандал. Както съобщава Коммерсант, майор Александър Кузмин, един от военните представители на Роскосмос, бе признат за виновен заради получаването на подкуп за одобрението на изпитанията и квалификацията на руските космически скафандри "Орлан". 

Скафандрите "Орлан" са важни, защото благодарение на тях руските космонавти могат да излизат в открития космос и да извършват поправки от външната страна на Международната космическа станция. На МКС винаги трябва да има два скафандъра "Орлан", но в началото на 2018-та на разположение бе само един заради катастрофата на товарния космически кораб "Прогрес МС-04".

Поради това беше много важно да бъде доставен нов скафандър на МКС и такъв бе готов още през лятото на 2018-та година. Именно тогава майор Кузмин е отказал да подпише документите, без да получи подкупа от 200 000. Това е доста дребна сума. Но кое е толкова страховитото на скандала, ще попитате?

Както обяснява Катя Павлушченко в Туитър, съдът е осъдил Кузмин да плати 2.1 милиона рубли и му е възложил забрана да

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3200-2020-korupciq-roscosmos

  • Модератор Космически науки
Публикува

Многострадалният руски спътник Меридиан-М най-после излетя вчера, мисията - на крачка от авария

2020-20-jan-plesetsk-launch.jpg

Снимка от вчерашното изстрелване. Фото: Роскосмос

21 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 20-ти февруари, руската ракета "Союз-2.1а" с космическия спътник "Меридиан-М" най-сетне излетя след близо месец забавяне. Напомням на читателите, че забавянето бе резултат от констатирана повреда в третата степен, касаеща нейното окабеляване. Оказа се, че не е възможно степента да бъде ремонтирана на космодрума, така че екипите се принудиха да доставят резервна трета степен.

Роскосмос оповести, че полетът на ракетата е бил успешен и че спътникът е бил изведен в целева орбита. По-късно обаче се оказа, че руската космическа агенция е премълчала за аномалия, която е могла да доведе до цялостна катастрофа.

Първоначално руските медии съобщиха на базата на свои интервюта с анонимни източници в ракетно-космическия отрасъл, че третата степен се е изключила по-рано от очакваното и че въвеждането на спътника в орбита е станало само благодарение на допълнителната работа на ускорителния блок "Фрегат". Причината за това отклонение от работата на третата степен е била недостатъчно зареждане с гориво.

По-късно обаче РИА Новости оповести, че не е имало претупване на работата на стартовата площадка и ракетата е била напълнена с гориво по план. И докато действително е сработила сигнализацията за недостиг на гориво, което е довело до преждевременното изключване, причината е била в програмното обезпечение. 

Всичко това показва, че дори и руските ракети "Союз" не са застраховани от грешки в програмния код. Хубаво е да го имаме предвид занапред - особено знаейки, че от месец април нататък космонавтите ще бъдат изстрелвани с ракети от серията "Союз 2" като тази, която летя вчера - а те са модернизирани и цифровизирани за разлика от предишните аналогови "Союз-ФГ". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3202-2020-russian-satellite-launch-anomaly

  • Глобален Модератор
Публикува

успешно изстрелване, и много необективни емоции от автора на новината :)

Публикува
Преди 50 минути, Last roman said:

успешно изстрелване, и много необективни емоции от автора на новината :)

Логично, активирани са сътрудниците по програмите да работят , обработка е нужна местни правителства и компании да бъдат принудени да ползват услугите на онези пичове дето ги дават по тАлавизията и всяка седмица по медии и шоупрограми.................

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Отложиха първото изстрелване на Протон с два месеца заради некачествени компоненти

11 март 2020 г. 08:00 ч. Руската информационна агенция РИА Новости оповести, че изстрелването на ракетата-носител "Протон-М" с телекомуникационните спътници "Експрес-80" и "Експрес-103", което бе планирано в края на март, се отлага с два месеца - за края на май. Причината - дефектни компоненти.

"По време на контрола на качеството на компонентите беше открито несъответствие на един от тестовите параметри. За да се обезпечи надеждността и да се гарантира изпълнението на задълженията, центърът Хруничев взе решение да замени серия от компонентите", съобщи шефът на предприятието ГКНПЦ "Хруничев" Алексей Варочко.

Пак по думите на Варочко, подмяната на компонентите ще стане директно на космодрума Байконур, след което ракетата трябва да мине отново през цикъл изпитания преди да бъде одобрена за полет. 

Така ракетата "Протон-М", която допреди няколко години извеждаше повечето спътници в световен мащаб, няма да лети в продължение на близо половин година. Не мога да не обърна внимание на тези, които ме критикуват, че съм писал с "кравешки възторг" за редовните и успешни полети на СпейсЕкс, но не съм писал със същия възторг за руските изстрелвания. Но извинявайте - февруарският полет на спътник "Меридиан" бе отложен с няколко седмици заради дефектна трета степен (накрая бе успешен - но пак с отклонения от работата на ракетата), а преди броени дни изстрелването на руска ракета "Союз-СТ" от европейския космодрум Куру бе отложено също заради повреден блок и необходимост от замяната му. Това е третият случай. Равносметката за 2020-та година е, че до средата на март има само две руски изстрелвания, а останалите се туткат заради некачествен хардуер. За какво да пиша - кажете ми?!

2019-proton-launches-eutelsat.jpg

Снимка от изстрелването на ракета "Протон-М" през октомври. Photo credit : Roscosmos

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3228-2020-proton-rocket-delayed

  • Потребител
Публикува

Когато изстрелванията са постоянни, те стават банални.Това вече не е новина , а съобщение,... бюлетин.Което започва да дразни и отегчава  в сивото ежедневие.Прави са русофилите , че не им харесва.

За куция обаче да направи две крачки е огромен успех.

Ей така трябва да се пише.

"Въпреки, че руската космонавтика е  саката, тя успя да направи две блестящи несигурни изстрелвания ,които са  заслужен триумф и обект на справедлив буен възторг и  достойно,   блажено, алкохолно опиянение .

п.п. Тоя път вместо Сорос, ми плати Решетников по 75 рубли за долар.

  • Модератор Космически науки
Публикува

13 март 2020 г. 17:30 ч. На 11-ти март 2020 г. между "Главкосмос" и RUAG Space, водещ независим доставчик на космически компоненти, бе подписан дългосрочен договор. Договорът постановява да бъдат изготвени адаптери за полезен товар и системи за отделяне на спътниците от ракетите "Союз 2". Производството на компонентите от RUAG ще бъде осъществявано на територията на Швеция.

"Ние се радваме, че сключихме това съглашение. "Союз" е една от най-надеждните ракети в света и заедно с RUAG, водещ лидер в разработките на системи за отделяне с дългогодишна история, ще осигурим важни услуги за нашите клиенти", съобщава Александър Серкин, изпълнителен директор на Главкосмос. 

Източник : НК

2020-7-feb-oneweb-launches.jpg

Снимка от изстрелването по програма на "УанУеб" през февруари т.г. Photo credits : Roscosmos

 
  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Един от най-важните комуникационни спътници на Русия се повреди

27 март 2020 г. 14:45 ч. Днес информационната агенциа РИА Новости оповести, че комуникационният спътник "Експрес-АМ6", който беше изстрелян в края на 2014-та година, се е повредил. Плановият живот на спътника бе 15 години, но той успя да работи само пет.

Съгласно изпратено писмо от ФГУП "Космическа връзка", "поради аномалната работа на течния охладител на системата за температурен контрол на космическия апарат "Експрес-АМ6", която доведе до деградация на техническите характеристики на спътника, съответно до невъзможността за по-нататъшното осигуряване на услуги в съответствие с лицензионните изисквания за качество и непрекъснатост в Ка-диапазона, след проведена превантивна профилактика на "Експрес-АМ6" на 25-ти март, предавателят в Ка-диапазона подлежи на изключване".

Като резултат от това "Експрес-АМ6" вече не може да осигурява високоскоростен интернет. 

"Експрес-АМ6" е конструиран от руското предприятие "ИСС Решетньов", което е част от Роскосмос. 

express-satellite.jpg

На снимката: спътник от серията "Експрес". Фото: ФГУП "Космическая связь"

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3260-2020-express-satellite-anomaly

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Рогозин обвини НАСА и СпейсЕкс в дъмпинг. Мъск отвърна: руските ракети са 0% възвръщаеми!

11 април 2020 г. 10:00 ч. Вчера, на 10-ти април, ръководителят на руската космическа агенция Дмитрий Рогозин обяви, че за 2020-та година трябва да се осъществят над 30 изстрелвания. Но за пореден път Рогозин обвини американците, че НАСА и СпейсЕкс подбиват изкуствено цените на космическите изстрелвания и че с непазарни методи изхвърлят останалите играчи от спътниковия пазар. 

По думите на шефа, Роскосмос ще снижи цените на изстрелванията с повече от 30%. "Ценовата процедура, която предложихме, е нашият отговор към дъмпинга от страна на американските компании, които се финансират от американския бюджет и ако пазарната цена например на СпейсЕкс е около $60 милиона, тогава НАСА плаща за същата услуга до четири пъти повече", твърди Рогозин.

Изказването се посрещна критично от западнита анализатори. Ето какво отвърна журналистът Ерик Бъргър в Туитър: "Нито руснаците, нито европейците се оплакваха, когато американската компания Юнайтед Лонч Алайънс (бел. прев. - тази, която изстрелва "Атлас 5" и "Делта 4") получаваше далеч по-големи "субсидии". Но сега, когато СпейсЕкс идва с комерсиална ракета, която е далеч по-евтина от конкуренцията, изведнъж става нечестно".

Илон Мъск отвърна лаконично на обвиненията на Рогозин: "Ракетите на СпейсЕкс са на 80% възвръщаеми, техните са 0%. Това е действителният проблем".

Не липсваха и други коментари от анализатори, които напомниха, че когато американските совалки летяха, руснаците продаваха на космическите туристи места за $25 милиона. Но веднага щом совалките бяха пенсионирани и руснаците станаха монополисти, веднага надуха цените до $60-80 милиона. Естествено, че сегашната реакция на Русия е лицемерна! 

2020-18-march-falcon-9-launches.jpg

Кадър от историческото изстрелване на 18-ти март тази година, когато многократна първа степен изпълни за пръв път в историята на космонавтиката пети полет. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3292-2020-rogozin-clashes-spacex

  • Модератор Космически науки
Публикува

Бившата зам. администраторка на НАСА Лори Гарвър: Руснаците се уплашиха и ни завидяха!

11 април 2020 г. 20:45 ч. Вместо да се подготвя да празнува утрешния Ден на космонавтиката, днес шефът на руската космическа агенция Дмитрий Рогозин не спря да мрънка и да се жалва, че НАСА и СпейсЕкс правят дъмпинг на цените, за да изхвърлят руснаците от пазара на спътниковите изстрелвания.

"Това е целият цинизъм и лицемерие на нашите опоненти", написа Рогозин в нов статус за Туитър. "Вместо да има честна борба в сферата на космическите изстрелвания, те лобират за санкции срещу нас и безнаказано използват дъмпинг. А когато ги питаш за истинските цени на стартовите услуги, се изчервяват и вместо отговор ни заблужават".

На този коментар бившата администраторка на НАСА Лори Гарвър отговори следното: "Беше само въпрос на време. Когато съобщихме на нашите партньори по програмата на МКС за плановете ни за пилотирани комерсиални кораби през 2010 г., отговорът бе страх и завист. Отне повече време за мнозина в НАСА, индустрията и Конгреса да го възприемат, но повечето вече свикнаха. Руснаците най-много имаха да губят, но не направиха нищо".

Мнозина от коментиращите се съгласиха с нея. Изминали са 10 години оттогава - време, през което руснаците можеха да иновират и да предложат нови решения. Вместо това те се възползваха от позицията си на монополист, надуха цените "Союз"-ите, но същевременно не създадоха нищо. 

putin-rogozin.jpg

Снимка от срещата между Владимир Путин и Дмитрий Рогозин през август 2019-та. Фото: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3293-2020-lori-garver-rogozin

  • Модератор Космически науки
Публикува

Михаил Кокорич, основател на фалиралата руска космическа компания Даурия, отправи остра критика към руската космонавтика

2017-14-july-soyuz-launches.jpg

Снимка от изстрелването на ракетата "Союз-2.1а" на 14-ти юли 2017 година. По време на полета два спътника, построени от Даурия аварираха, след което компанията бе въвлечена в съдебен спор с Роскосмос и фалира. Photo credit : Roscosmos

15 април 2020 г. 14:00 ч.

Светослав Александров. Предполагам, че голяма част от читателите на КОСМОС БГ си спомнят за трагичната история на руската космическа компания Даурия Аероспейс. През 2017 г. компанията изпрати два спътника в космоса на борда на руска ракета "Союз-2.1а", но те аварираха скоро след старта. И докато повечето западни компании, които също изведоха спътници по време на това споделено изстрелване, получиха обезщетения, Даурия бе буквално съсипана. От Роскосмос си поискаха обратно парите, които бяха дали на компанията за създаването на сателитите. Резултатът от съдебната битка между Роскосмос и Даурия е ясен - компанията фалира. 

Днес "руският Илон Мъск", г-н Михаил Кокорич, е емигрирал в САЩ и работи за развитието на космонавтиката оттам. По повод Деня на космонавтиката на 12-ти април той отправи остра критика към руската космонавтика.

"Никога не съм разбирал", написа той в социалните мрежи, "розовите сополи по повод Деня на космонавтиката. Бедна страна с главен конструктор, чиято челюст бе счупена в лагерите на Сталин, немски технологии - всичко това служеше за създаването на оръжия за убиването на милиони хора, за да може да се защити една тоталитарна идеология. А като страничен продукт - полет на човек в космоса. Заедно с култа към Деня на победата, Денят на космонавтиката е пропаганден прийом за създаване на митология относно режима на престарял и импотентен ръководител. Всичко това е особено смешно на фона на Роскосмос, които за последните 30 години не успяха да изпратят нито един изследователски апарат към Луната или другите планети. Жалко гробище на съветските боклуци". 

Самият Дмитрий Рогозин, ръководителят на Роскосмос, отвърна на тази критика: "Бившият ръководител на Даурия Аероспейс, т.нар. космически ентусиаст Михаил Кокорич след преместването си в Щатите някак си бързо смени възгледите си. Както се казва, нищо лично, това е само бизнес. Очевидно "свободният свят" му е отворил очите за много неща". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3299-2020-dauria-ostra-reakciq

  • Модератор Космически науки
Публикува

Президентът на ULA обясни защо САЩ купува руски ракетни двигатели

16 април 2020 г. 20:00 ч. Тори Бруно, президентът на американската компания ULA, която създава работещите с руски двигатели "РД-180" ракети "Атлас 5", обясни днес защо се налага тяхното купуване. Както сами можете да се досетите - причината е геополитическа.

"Американското правителство ни помоли в края на Студената война да ги купуваме, за да предотвратим руските ракетни учени да се озоват в Северна Корея и Иран", поясни Бруно в Туитър

В продължение на дълги години анализатори на космическата програма на САЩ твърдят същото - но може би за пръв път имаме категорично потвърждение от самия президент на компанията. След разпадането на СССР руснаците остават без пари, космическата програма на страната е застрашена е колапс - и е далеч по-добре в нея да наливат пари американците, отколкото тоталитарните режими.

Пак по думите на Бруно компанията разполага с голям запас от двигатели "РД-180", който ще стигне за години напред. Междувременно се разработва нова ракета "Вулкан", работеща с изцяло американски ракетни двигатели, произвеждани от фирмата Блу Ориджин. 

2020-10-feb-Solar-Orbiter-launches.jpg

Снимка от изстрелването на слънчевата мисия "Солар Орбитър" през февруари. Ракетата-носител "Атлас 5" използва построени в Русия двигатели "РД-180". Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3302-2020-ula-rd-180

  • Модератор Космически науки
Публикува

Американската компания СпейсЕкс е абсолютният лидер като космически превозвач през 2020 г.

22 април 2020 г. 16:20 ч. Американската компания СпейсЕкс е абсолютен лидер сред превозвачите на провизии през първото тримесечие на 2020-та година, съобщава анализаторският журнал Bryce Briefing. Основаната от Илон Мъск фирма е извела през настоящата година 61 284 килограма полезен товар в космоса.

На второ място се нарежда европейската компания Арианаспейс с изведени в орбита 26 731 килограма. На трето място в класацията е китайската космическа агенция. На четвърто и пето място са отново американски фирми - Юнайтед Лонч Алайънс и Нортроп Груман.

Едва тогава идва ред на руската космическа агенция Роскосмос, която се класира шеста. 

2020-7-april-dragon-unberthing.jpg

На кадъра: космическият кораб "Драгън" преди освобождаването му от роботизираната ръка на МКС на 7 април. Credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3310-2020-spacex-leader

  • Модератор Космически науки
Публикува

Защо не летят новите руски ракети?

angara-prep.jpg

Модули за руските ракети "Ангара". Снимка: Роскосмос

28 април 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Днес целият свят е вторачен в Илон Мъск и разработката на новите му ракети. При това Мъск не е единствен - има множество други компании в САЩ, които създават нови технологии за изстрелване. Моментът е удачен да си зададем въпроса: а какво стана с модерните руски ракети? Защо Русия продължава да разчита на 60-годишните "Союз" и "Протон", докато съвременните разработки се бавят? Въпросът е особено уместен, още повече на фона на мрънканиците на Рогозин, че от СпейсЕкс му подбиват пазара и изхвърлят руснаците от него. 

Както ни информира Коммерсант, през януари се навършиха цели 25 години от подписването на указа на Президента на Русия за създаването на ракетите "Ангара". Днес равносметката е следната: осъществени са едва два тестови полета - и двата през 2014-та година, преди цели шест години. Оттогава насам - нищо! 

Две са основните причини за сериозните отлагания - едната е прекъсването на работата в ГКНПЦ "Хруничев" заради преноса на производството от Москва в Омск, а втората - новият космодрум Восточний все още не е готов за изстрелването на "Ангара".

Пренасянето на производството винаги крие огромни рискове - и то би следвало да се практикува само в най-краен случай. Две са причините, които според властите са наложили преместване. Първата е, че в омското предприятие "Польот" се разчита на фрикционна заварка, докато в предприятието в Москва, където се правят старите ракети "Протон", се практикува аргонно-дъгово заваряване. Естествено, възниква въпросът: не е ли по-лесно да се смени начинът на заваряване, отколкото да се мести цялото производство? Другата причина, която се оповестява официално е, че Омск е географски по-близо до космодрумите Плесецк и Восточний. Но това е абсурдна обосновна - през изминалите десетилетия руските ракети са били пренасяни безпроблемно с влак както към Плесецк, така и към Байконур.

В края на краищата руските власти свършиха това, което си бяха наумили. Резултатите са ясни - установеният производствен цикъл на най-големия руски холдинг бе разрушен, от неговия състав бяха изведени три крупни предприятия с работещи в тях над 16 000 души, бяха проведени масивни съкращения (т.е. имаше загуба на ветерани с дългогодишен опит в ракетостроенето), производствените линии бяха подкопани и дори унищожени. В периода между 2007-ма и 2013-та година "Хруничев" изстрелваше 10-12 ракети "Протон" годишно, а през 2016 г. бяха осъществени само три пуска, през 2017 - два, през 2018 - четири.

Преди няколко месеца се случи знаков сблъсък - договорът между Роскосмос и ГКНПЦ "Хруничев" за 2 милиарда рубли бе разтрогнат. Според договора трябваше да се произведе ракета "Ангара 1.2" за изстрелването на спътник "Гонец". Официалната позиция е следната - смяната на ракетата-носител е стандартна практика, като по-мощният "Союз" ще се справи по-добре с изстрелването на спътника. Експертите в такъв случай просто биха повдигнали рамене - по традиция ракетите-носители се проектират за специфично тегло и когато се сключва договор, се вземат предвид всички нюанси. Договорът с "Хруничев" бе подписан съвсем скоро - в края на юни. Излиза, че четири месеца преди да бъде разтрогнат, не са били известни спецификите на теглото? Абсурд! Освен това "Гонец" е твърде лек спътник за "Союз" - съгласно експертите смяната на ракетата е аналогично на това да наемеш "Камаз" вместо "ГАЗ" за превоз на хладилник. Как тогава да разберем всичко това? Само по един начин - не е готова нито новата ракета "Ангара", нито нейният космодрум.

Как стои въпросът с космодрума? Истината е, че скоро на него няма да има стартова площадка за "Ангара". От една страна, защото нейният строеж е започнал едва през миналата година. Първите два тестови полета на "Ангара" през 2014 г. бяха проведени от Плесецк, въпреки че съгласно първоначалния план ракетите "Ангара" трябваше да излитат от космодрума Байконур в състава на космическия ракетен комплекс "Байтерек". Но съвместният казахстанско-руски проект за новото строителство на Байконур, който бе започнат още през  2004 г., бе преустановен - бе взето решение площадката за "Ангара" да се направи на Восточний, докато "Байтерек" да се използва за украинските ракети "Зенит". През 2014 г. тази схема бе преиграна, като сега Байконур се позиционира за изстрелването на "Союз 5", докато на Восточний започнаха да правят площадки най-напред за ... "Союз"-ите. 

Защо Восточний бе проектиран първо за старите "Союз"-и? Причината се корени във факта, че конструкторите е трябвало да докладват пред властите, че космодрумът е в готовност за изстрелвания - в този аспект създаването на площадка за "Союз" бе по-бързо и по-лесно. Постъпката е разбираема, но ето каква е равносметката - годишно Русия произвежда между 12 и 18 ракети "Союз". В световен мащаб вече има цели шест активни стартови комплекса за ракетите, което означава, че на всеки един тях се падат средно по две-три изстрелвания. Кому е нужно да се харчат всяка година милиарди рубли за поддръжката на бездействаща инфраструктура? 

Засега завършването на стартовата площадка за "Ангара" е обещано за 2022-ра година, но дори оптимистите се съмняват, че ще се случи. За строежа на площадка на космодрума Плесецк (откъдето бяха проведени първите два старта през 2014 г.) били изминали осем години и са били налети 24.8 милиарда рубли. И макар че процесът е бил под контрола на военните, пак е имало сривове. Що се касае до Восточний, процентът на недостроените сгради е висок, а на подизпълнителите са повдигнати 163 дела, като от тях 106 са влезли в съда. Налетите пари са 300 милиарда рубли - 10 пъти повече от дадените за Плесецк. 

С други думи - перспективите пред новите руски ракети са изключително песимистични. На фона на новините, че производството на "Протон" скоро ще бъде прекратено, ролята на Русия в бъдещите тежкотоварни изстрелвания така и не е ясна. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3320-2020-zashto-ruski-raketi-ne-letqt

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Роскосмос се оплака, че отношенията със САЩ са се влошили

putin-rogozin.jpg

Архивна снимка: среща между Владимир Путин и Дмитрий Рогозин. Фото: Роскосмос

17 май 2020 г. 22:00 ч.

Светослав Александров. Роскосмос се оплака, че отношенията със САЩ са се влошили. Това стана ясно след съобщение, публикувано на сайта на руската космическа агенция със становище от главния директор на агенцията по международно сътрудничество Сергей Савельов. От изказването става ясно, че Русия иска да работи съвместно със САЩ по усвояването на Луната. 

"Със съжаление мога да констатирам, че през последните години каналите за пряка връзка между държавната корпорация Роскосмос и НАСА са се влошили съществено", съобщава Савельов. "Вместо да обсъждаме десетки проекти, представляващи взаимен интерес, всичко се свежда само до доставка на астронавти до Международната космическа станция в рамките на пилотираната програма или с доставката на руски ракетни двигатели "РД-180" и "РД-180" към САЩ. Амбициозните проекти, свързани с усвояването на Луната, могат да станат сериозни фактори за взаимодействие между държавите в това сложно време".

Савельов напомня, че делегация от Роскосмос беше поканена официално в Щатите с цел обсъждане на съвместни програми, но "поканата на администратора на НАСА Джим Брайденстайн бе оттеглена под натиск от Сената".

"Поканихме официално ръководството на НАСА в Русия, но не получихме отговор. Надяваме се, че такъв ще последва и ще е положителен", оповести Савельов. 

Напомням на читателите, че освен превоза на астронавти до МКС, руснаците снабдяват две частни американски фирми с ракетни двигатели - Юнайтед лонч алайънс, като те се използват за ракетите "Атлас 5", и Нортроп Груман, където се монтират на ракети "Антарес". Нортроп Груман редовно изстрелва товарни кораби "Сигнус" до МКС посредством "Антарес", а пилотираният кораб на Боинг "Старлайнър" ще се извежда в орбита от "Атлас 5". 

Другата голяма ракета на Юнайтед Лонч Алайънс "Делта 4" използва само американски ракетни двигатели. Технологията на СпейсЕкс е също изцяло американска. Преди няколко години правителството на САЩ реши да прекрати зависимостта на мисиите, свързани с националната сигурност, от руски ракетни двигатели. 

Основният проблем, поради който отношенията между САЩ и Русия са се влошили, се корени във факта, че Путин назначи като шеф на Роскосмос бившия вицепремиер Дмитрий Рогозин. Това бе голямо предизвикателство към Щатите, защото Рогозин е едно от седемте длъжности лица на Русия, на които бяха наложени санкции през 2014 г. след инвазията на Украйна и анексацията на Крим. Имаше изгледи през 2019-та година той да посети САЩ и санкциите да бъдат вдигнати временно, но Конгресът се намеси и спря това намерение.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3350-2020-roscosmos-complains-deteriorating

  • Модератор Космически науки
Публикува

Неизпълнена работа: съдът постанови РКК Енергия да върне 52 милиона рубли на руското министерство на отбраната

25 май 2020 г. 19:45 ч. Арбитражният съд на Москва взе решение РКК Енергия да върне 52 милиона рубли на руското министерство на отбраната заради неизпълнена работа, оповести днес РИА Новости. Искът срещу космическото предприятие бе подаден през септември миналата година от министерството, защото не са свършени задачите по модернизацията на ускорителния блок "ДМ-03". Съдът удовлетворява жалбата само частично - от министерството поискаха цели 5 милиарда рубли.

Известно е, че РКК Енергия изпълнява два големи проекта за министерството на отбраната: единият е модернизация на блока "ДМ-03", който традиционно се използва на "Протон", но сега трябва да се използва за новите ракети "Ангара", вторият е създаването на групировка от спътници "Купол". Сроковете за изпълнението на проектите се отлагат постоянно.

Както заяви в съда представителят на министерството на отбраната, целият договор по модернизация на "ДМ-03", сключен за сума 18 милиарда рубли, не е изпълнен. "Искът ни бе изчислен на базата на това, че нищо не е свършено към настоящия момент. Не е завършен нито един етап", каза представителят. Всъщност блокът "ДМ-03" е бил доставен на клиента, но не може да бъде монтиран, защото наземният комплекс за изпитания на космодрума "Плесецк" не е готов. Самата ракета-носител също не е готова.

2019-proton-launches-eutelsat.jpg

От архива: снимка от изстрелването на ракета "Протон-М" през октомври 2019 г. Photo credit : Roscosmos

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3363-2020-energia-minotbrana

  • Модератор Космически науки
Публикува

От руска степен Фрегат на ракета Союз изтекоха отровни газове

2018-9-march-soyuz-st-launches-successfu

От архива: кадър от излитане на ракета "Союз" от европейския космодрум Куру през 2018 г. Photo credit : Arianespace

29 май 2020 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Неприятна ситуация възникна на европейския космодрум Куру във Френска Гвиана. Проблемът е свързан с една от степените "Фрегат", които се използват на руските ракети "Союз". Констатиран е теч, при който са се отделили отровни пари от азотен тетраоксид.

Французите са сигнализирали за проблема още на 21-ви май. В началото на юни руски специалисти ще излетят спешно за Куру, където трябва да отстранят повредата на място.

За щастие проблемната степен "Фрегат" се намира в помещение, където се спазват всички стандарти за безопасност - в това число екологически. Повредата не застрашава по никакъв начин живота на техническия персонал и на околната среда.

Напомням на читателите, че проектът, в рамките на който руски ракети "Союз" излитат от европейския космодрум "Куру" за нуждите на европейски мисии, бе обявен официално през 2002-ра година. След дълъг период на съвместна разработка дебютното изстрелване на европеизирана ракета "Союз" бе проведено в края на 2011-та. "Союз"-ите ще се използват от Европа до момента в който не бъде създадено ракетното семейство "Ариана 6". 

Първият полет на "Ариана 6" е планиран за 2021-ва. 

За повече информация: РИА Новости

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3375-2020-tech-fregat-stepen

  • Модератор Космически науки
Публикува

Руският експерт Виталий Егоров: изоставаме от САЩ с 10 години!

31 май 2020 г. 11:45 ч. Първите реакции от Русия относно пилотираната космическа мисия на СпейсЕкс, която започна вчера, са вече тук. Ето какво пише експертът Виталий Егоров (блогър, известен сред руските ентусиасти с ника Зельоний Кот и бивш работник към частната руска космическа фирма Даурия):

"Мнозина си мислят, че днес Америка догони Русия в пилотираната космонавтика. Фактически нашата космонавтика изостава с 10 години. Тук не става въпрос за модерен бял кораб, стилни скафандри с гумени ботуши и тъчскрийнове на пулта за управление. Дори краката на ракетата нямат нищо общо. Става въпрос за друг кораб и друга ракета.

Междупланетният космически кораб "Орион" е вече практически готов за полет до Луната - в безпилотен режим, но той е технически завършено изделие. Следващият от серията е пилотиран и вече се произвежда съгласно готовите чертежи. Свръхтежката ракета SLS се готви за изпитания на блоковете на двигателите на първата степен, които ще покажат готовността на ракетата за покоряването на лунната орбита. Свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" вече лети. 

Нашият пилотиран космически кораб "Федерация" ("Орел") е в състояние, в което "Орион" беше преди десет години. Изпитателният полет на нашия нов кораб, който ни обещават през 2023 година, беше вече извършен от "Орион" през 2014-та. Свъхтежката ракета "Дон"("Енисей") е на нивото, на което беше SLS преди 10 години. А имайки предвид курса на петрола и последствията от неудачно изядените в Китай прилепи, изглежда невероятно Роскосмос да изпълни тези проекти на желязо дори в рамките на десетгодишен период.

Днес Русия е вече трета в космоса. Готвим се да си поделим това място с Индия. Изобщо не искам да спомена темата за автоматичните междупланетни станции.

Единственото решение е международното сътрудничество. Светът има нужда от нашата космонавтика повече, отколкото самите ние. Ако ние се нуждаем от космоса, друг път просто няма". 

bob-benken-doug-hurley-orbit.jpg

На кадъра: астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли след успешното достигане на орбита. Photo credit : SpaceX/NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3380-2020-egorov-comment

  • Модератор Космически науки
Публикува

Има ли бъдеще за руските космически кораби Союз?

 2020-6-april-soyuz-ms-on-launch-pad.jpg

На снимката: космическият кораб "Союз МС-16" преди неговото изстрелване на 9-ти април. Това бе последният руски пилотиран полет преди "Крю Драгън". Photo credit : Roscosmos

1 юни 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Епохата на новите американски пилотирани космически кораби най-сетне дойде. Много анализатори съвсем естествено побързаха да обявят края на епохата на руските "Союз" - и. Те, разбира се, си имат своите основания: преди няколко години СпейсЕкс стъпиха на пазара на спътниковите изстрелвания и практически изхвърлиха Русия от него. През 2020-та година нито една ракета "Протон" все още не е излетяла. 

Въпреки че състоянието на руския космически отрасъл остава тежко, не е задължително "Союз"-ите да последват съдбата на "Протон" и да се окажат излишни. При най-добро стечение на обстоятелствата през следващите години може да станем свидетели на възраждането на пилотираната космонавтика - и "Союз" да са част от него. 

Рязкото отпадане на руските ракети "Протон" от спътниковите изстрелвания не бе причинено единствено от появата на СпейсЕкс, нито от предполагаемото подбиване на цените, което правят американците. То бе плод както от развитието на американската космонавтика, така и пряк резултат от пословичната ненадеждност на "Протон". Средно една на осем ракети се проваляше, а имайки предвид, че допреди няколко години ракетите "Протон" бяха основните спътникови носители в цял свят, това означаваше ежегодни аварии. Катастрофите изнервиха застрахователите, които почнаха да отказват да застраховат спътниковите изстрелвания или просто вдихнаха цената за застраховка - съответно стартовете се оскъпиха. Естествено, че никой няма да иска да качи спътника си на "Протон" - по-евтините американски ракети са и по-надеждни. 

Но положението със "Союз"-ите е по-различно - тези кораби, за разлика от "Протон", се считат за най-надеждните в целия свят, а в пилотираната космонавтика надеждността е всичко. Вярно е, че кризата удари и тях - през 2018-та година един от корабите беше пробит и настъпи разхерметизация, а по-късно друг претърпя авария при изстрелване. Но тогава спасителната система сработи блестящо и екипажът, състоящ се от американеца Ник Хейг и руснака Алексей Овчинин, успя да оцелее. Руснаците използваха повода да похвалят спасителните  си системи и така, въпреки провалената мисия, "Союз" остава без смъртен случай от катастрофата на "Союз 11" с Георги Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев през 1971 г. 

Така че пилотираната космонавтика на Русия все още не е непосредствено застрашена, както бе спътниковата, но това не означава, че всичко е цветя и рози. През изминалото десетилетие руснаците бяха монополист в пътническите превози, редовно вдигаха цените на местата на "Союз"-ите и съответно руският космически отрасъл разчиташе основно на американски пари. Вярно е също така, че Русия не оползотвори това време и не успя да създаде нови ракети и космически кораби, а налетите средства не бяха харчени целево. Отливът на средства вече се усеща - до 2019-та година руснаците провеждаха по четири пилотирани мисии до МКС годишно. През тази година ще станем свидетели само на два руски пилотирани полета. 

С други думи руснаците са обратно на пазара и трябва да намерят нови източници на доходи. Като за начало ще им се наложи да изоставят принципа на моркова и тоягата, който иначе добре владеят. Вече заплахите в стил "вие ни слагате санкции, ние ще ви изхвърлим от нашите кораби, пък ако щете се возете на трамплин" не работят. Трамплин има. А и за щастие на Роскосмос американците все още не са се отказали изцяло от "Союз"-ите. На борда на "Союз МС-17", който ще излети през октомври, ще пътува американската астронавтка Кейтлийн Рубинс. Вероятно и по-следващият кораб "Союз МС-18" ще превози един американски астронавт през пролетта на 2021 - Марк Ванде Хай. Но НАСА използва случая само като резерва - в случай че окончателната сертификация на "Крю Драгън" претърпи отлагания, а алтернативният кораб "Старлайнър", построен от Боинг, все още не е готов. 

Въвеждането на новите пилотирани кораби e експлоатация обаче открива възможност - на борда им ще има свободни места. Все още пилотираната космонавтика е област на пазара, където предлагането е твърде малко, а търсенето - голямо. В света е пълно с богати хора, които искат да летят в космоса и финансово могат да си го позволят.

Основната компания, която организира туристически полети, е Спейс Адвенчърс - а тя вече е резервирала шест туристически места, както на борда на американски кораби, така и на руски "Союз". По последна информация вече тече строежа на космическия кораб "Союз МС-20", на борда на който ще лети само един руски професионален космонавт. Останалите две места ще бъдат заети от пътници, използващи услугата срещу заплащане. Полетът се очертава да е факт през декември 2021-ва и ако той се осъществи, за пръв път туристи ще прекарат Нова година в космоса. 

Eдно е ясно - бъдещето е непредсказуемо и доста често бъркаме в преценката си. Тепърва предстои да видим как ще се позиционират руснаците в новата реалност.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3383-2020-is-there-future-for-soyuz

  • Потребител
Публикува

Според експертното мнение на един от руските космически инженери - Иля Харламов, след 10 години руската космическа индустрия ще е изостанала след петото място и ще се сравнява с Бразилия и Израел, а не със САЩ, Китай или ЕС.

1_12-5.png

Той обяснява как руските инженери взимали 40 пъти по-ниски заплати от тези на Мъск, и докато директора на НАСА взимал около 2 пъти по-висока заплата от инженерите на Мъск, то на другия полюс в Русия Рогозин взимал два пъти повече от директора на НАСА и 120 пъти повече от руските космически инженери. 

1-11-9.png

1_13-10.png

 

Друга причина за изоставането на космическата индустрия, според него, е неудачния избор за нов космодрум на Русия. Създаването на космодрума "Восточный" било грешка, тъй като чисто логистически той е трудно достъпен. До него достъпа бил възможен единствено по старата жп линия, като тесните тунели (3,5 м) по нея не позволявали транспортирането по-големи ракети.

Напрактика при управлението на Путин не било създадено почти нищо ново в космическата сфера, като последното голямо постижение е завършването на станцията Мир 2 във времената на Елцин, а всичко останало наред с кораба Съюз е наследство от съветско време.

 

Повече за мнението и предпожложенията на Харламов тук - https://m.fishki.net/3332661-k-2030-godu-rossija-ne-vojdet-v-pervuju-pjaterku-po-kosmosu-inzhener-rasskazal-o-perspektivah-strany.html

  • Потребител
Публикува

Този новобранец няма поглед върху нещата. Едва ли всичко е точно така. 

Аз не бих му дал и 500$ , ако не може да работи със Солид Уъркс. Ако не може да изчисли редуктор и още няколко базови неща.

Такива инженери са в тежест на конструкторското бюро.  За съжаление издаването на липови дипломи в Русия доби застрашителни размери и точно това - качеството на инженерната сила може да изяде главата на роскосмоса и на самата Русия.

  Иначе за родину, не за заплата работят истинските инженери.

  Четохте ли интервюто на българина при Мъск? Мъск ги назначава само ако горят с космическата идея и всеки трябва да дойде със свой проект или идея.  Не да питат - Колко ще ми дадеш?

  Спомням си филма за Корольов:  -Трябват ми 50 000 физици, 50 000 химици и 100 000 инженери. Това му беше заявката към партията. Идеята е, че според теорията на вероятностите ще има поне 200-300 читави, че да се свърши работа.

    Тоя принцип Русия няма вече сили да го прилага.  Мъск има сили и го прилага сигурно при екипа за Старшип? Там по всичко личи, че се работи на вероятностен принцип.

 

 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!