Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Космонавтът и депутат Светлана Савицкая: Русия може да остане без космонавтика!

savitskaya.png

Светлана Савицкая

10 юли 2024 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Светлана Савицкая, която е втората космонавтка в света и настоящ депутат на Държавната дума, за пръв път даде официална гласност на опасенията, че Русия може да остане без космонавтика и космонавти. Савицкая обърна внимание на факта, че САЩ вече имат два пилотирани космически кораба “Крю Драгън” и “Старлайнър”, докато разработките в Русия се мотаят.

“Сега за космонавтиката като цяло и най-вече за пилотираните космически полети. Ние сме една от трите държави, способни да осъществяват пилотирани космически полети. Първите сме в това дело и засега не сме последни. Между другото, пилотираната космонавтика дълго време бе донор на Роскосмос заради чуждестранните полети на комерсиална основа, но днес положението не е такова. През това време американците създадоха два пилотирани космически кораба, които замениха совалките, и вече не се нуждаят от нашите услуги”, заяви Савицкая в реч пред Държавната дума. “А ние сега летим на старите и добри надеждни “Союз”-и и ракети, създадени още по времето на Корольов, дори и да са дълбоко модернизирани”.

“Беше утвърден план-графикът на изстрелванията на пилотираните космически кораби, както се и говореше, но за съжаление имаме основания да се усъмним в изпълнението му. Все пак решението да се създаде нов кораб “ПТК” бе взето още през 2008 г. в замяна на допреди рекламирания “Клипер”. Казваха, че “ПТК” ще е по-бърз и по-евтин и ще лети с ракета “Ангара-5М”. Определената дата бе 2021 година. След това полетът бе отложен за 2023 г. и този срок също бе нарушен. Сега, монополистът в пилотираната космонавтика НПО “Енергия” им. Корольов твърди, че корабът ще лети през 2027 г., но при условие, че Роскосмос даде двайсет милиарда рубли. Знаят много добре как да смучат пари.

За съжаление същото може да се каже и за новата станция. Като отчетем предисторията, има висок риск да не бъдат изпълнени тези срокове и може да се окажем без пилотирани полети за неопределен период от време. А решението бе да напуснем Международната космическа станция през 2028 година. Тук изглежда, че причината не е само в липсата на пари, имам предвид във вид на кораб, но също така, че Корольовата фирма сега се ръководи от поредния ефективен мениджър, който преди е бил уволнен от авиационната индустрия”.

Източник и видеозапис от изказването на Савицкая: Юра, прости

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/10/russia-danger-remain-no-cosmonauts/

  • 2 месеца по късно...
  • Мнения 505
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Руска ракета Сармат експлодира на Плесецк и унищожи наземната инфраструктура

sarmat-failure.jpg

22 септември 2024 г. 09:10 ч.

Светослав Александров. Новата междуконтинентална балистична ракета на Русия “Сармат” е претърпяла драматична експлозия на космодрума “Плесецк”, която е довела до унищожаването на наземните съоръжения.

Новината бе съобщена от космическия журналист Анатолий Зак. На снимки, фотографирани от частните американски спътници на Planet Labs, се вижда, че силозът, от който се изстрелва “Сармат”, е напълно унищожен, а в околността пожарни камиони погасяват горските пожари.

Тъй като “Сармат” е течногоривна ракета, възможно е експлозията да не е свързана с опит за изстрелване, а с процедури по зареждане и наземни изпитания.

Първият и единствен успешен полет на “Сармат” е проведен на 20 април 2022 година. От тогава досега има поне четири провалени изпитания на “оперативната бойна ракета”.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/22/plesetzk-explosion/

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Лоша миризма от новия руски кораб Прогрес МС-29 стресна екипажа на МКС

2024-progress-ms-29-approaches-iss-1024x

На снимката: „Прогрес МС-29“ доближава МКС. Photo credit : NASA

24 ноември 2024 г. 10:10 ч.

Светослав Александров. Отново проблем с руски космически кораб на МКС! Вчера новоизстреляният „Прогрес МС-29“ извърши успешно скачване със станцията, но след отварянето на люка космонавтите установиха, че от него се носи неприятна миризма.

Според руския космически журналист Анатолий Зак, люкът на космическия кораб веднага бил затворен повторно, след което системите на МКС за пречистване на въздуха от потенциални замърсители били активирани. Екипажът описва лошата миризма като наподобяваща боя.

Към този час все още няма информация дали руските космонавти са успели да се справят с аномалията.

Напомням на читателите, че това не е първият проблем с руските космически кораби през последните години. През март 2023 г. „Союз МС-22“ трябваше да се завърне на Земята в безпилотен режим, оставяйки космонавтите в орбита, след като няколко месеца по-рано бе констатиран теч от терморегулаторната му система. Само че тогава не се вдигна шум по медиите за „заклещен екипаж на МКС“ – по някаква причина това става само при проблем с американски кораби, но ако нещо сполети руски кораб, „понякога такива неща се случват“.

Отново през 2023 г. руският товарен кораб „Прогрес МС-21“ протече по начин, идентичен с този на „Союз МС-22“.

Сега, през този месец стана ясно, че НАСА и Роскосмос все още не могат да намерят общ език за течовете, които произхождат от руския сегмент на МКС. Американските специалисти смятат, че ситуацията може да доведе до „катастрофален провал“, докато руснаците са на мнение, че отклоненията не застрашават работата на станцията.

https://cosmos.1.bg/space/2024/11/24/progress-ms-29-bad-smell/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Неприятната миризма след скачването на Прогрес МС-29 вероятно е от токсично гориво

2024-progress-ms-29-approaches-iss-1024x

Товарният кораб „Прогрес МС-29“ при сближаването му с МКС. Photo credit: NASA TV

1 декември 2024 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Лош сценарий във връзка с неприятната миризма, усетена от руските космонавти след скачването на новия товарен кораб „Прогрес МС-29“. Оказва се, че вероятно става въпрос за токсично гориво, разляло се след неуспешна процедура на руския сегмент на МКС. Разкритията водят до съмнения дали изобщо е разумно да се експлоатира станцията още дълго време.

Новината бе съобщена от руския космически журналист Анатолий Зак, който има контакти с работещи в ракетно-космическия отрасъл на Русия. Източникът на миризмата не е „Прогрес МС-29“ – корабът е изправен, скачен е с МКС и люкът му най-после е отворен. А става въпрос за аномалия с механизма за скачване откъм руския модул „Поиск“. Водещата хипотеза е, че наземното управление не е успяло да изпълни рутинна процедура за прочистването на горивопроводите между станцията и предишния товарен кораб „Прогрес МС-27“ преди неговото разкачване. Като резултат остатъчното гориво се е разляло в камерата на скачващия се механизъм на „Поиск“. След пристигането на новия „Прогрес МС-29“ и възобновяването на налягането в камерата, горивото е влязло в станцията.

На космическите кораби обичайно се ползва т.нар. хиперголична горивна комбинация, т.е. това са вещества, които се самозапалват при контакт, съответно не се нуждаят от запалител. Обикновено комбинацията представлява хидразин и диазотен тетроксид. И двете вещества са изключително отровни и даже в малки количества могат да доведат до увреждане на кожата, очите, дихателните пътища, черния дроб и дори може да се стигне до смърт. Ето защо при пълненето на корабите с гориво, наземните работници носят специални защитни костюми.

„Съпоставянето на постоянните проблеми като този с официалните дискусии за продължаването на експлоатацията на МКС до 2030 г. и даже по-нататък е безумно смущаващо“, коментира Кеси Хендмър, бивш инженер от Лабораторията за реактивно движение на НАСА и понастоящем предприемач в частния сектор. „Вече загубих бройката колко критични проблеми бяха оправдани със стратегията „изчакай и виж“. Модулът „Поиск“ може да се счупи всеки момент. Какво ще стане след това? Ето един възможен сценарий: настъпва катастрофална повреда на МКС, която води до спешна евакуация на екипажа. Липсата на орбитална поддръжка представлява тиктакаща бомба и все повече системи започват да отказват по-бързо, отколкото комитетите в центъра на НАСА „Джонсън“ са в състояние да решат какво да правят. До три месеца МКС губи налягане, терморегулация, управлението на височината и мощността си. Започва да се преобръща, което прави всеки опит за спасяване или дори управляемо извеждане от орбита все по-малко вероятно. НАСА търпи критики от Китай за отговорното премахване на орбитални отпадъци. „Старшип“ все още не е готов, за да връща големи парчета. Polymarket правят залози в кой град ще падне станцията. Цялата програма за МКС бива поставена на пауза за неопределен период, една трета от работниците на НАСА са пуснати в принудителен отпуск, а голяма част от тях доброволно се пенсионират преждевременно, тъй като така или иначе доближават пенсионна възраст и същевременно няма шанс НАСА да изстреля скоро нова космическа станция“.

https://cosmos.1.bg/space/2024/12/01/progress-ms-29-smell/

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

С цел икономии: от 2025 г. Русия удължава престоя на космонавтите на МКС

2024-11-sep-soyuz-ms-26-launches.png

Изстрелването на „Союз МС-26“ през септември. Фото: Роскосмос

30 декември 2024 г. 11:30 ч.

Светослав Александров. Считано от 2025 година, Роскосмос ще удължи престоя на космонавтите си на МКС от шест на седем до девет месеца, за да пести пари от строежа на кораби „Союз“. Това става възможно и защото Русия ще сключи по-изгоден договор със САЩ за превоз на руски космонавти с кораби на СпейсЕкс „Крю Драгън“.

Новината бе съобщена от ТАСС.

Към днешна дата един кораб от серията „Союз-МС“ може да остане прикачен в състава на МКС до 180 дни. Сега специалистите преценяват, че от 2025 г. престоят може да се вдигне на 270 дни. Лимитът се определя от множество фактори, в това число времето за излагане на космическа радиация и броя температурни цикли. На всеки 90 минути станцията преминава през цикъл ден-нощ, в хода на който температурите се променят от -160oC през нощта до +130oC през деня. Тези екстремни условия влияят на механизма за скачване, връзките, горивопроводите и други структурни компоненти.

Както съобщава популяризаторът Иля Харламов от телеграм канала „Юра, прости“, Роскосмос смята, че запасът от ресурси на корабите е достатъчно голям, за да поддържа деветмесечни експедиции, въпреки че през декември 2022 г. се повреди терморегулационната система на „Союз МС-22“. Тогава Роскосмос обясни аварията с попадение от микрометеорит.

Ако „разтягането“ на полетите сработи, Русия ще може да икономисва от производството на един кораб на всеки две години.

Мярката става възможна и заради актуализацията на договора за полети до МКС на разменни начала с НАСА (т.е. руски космонавти на американски кораби и американски астронавти на руски кораби), която ще бъде подписана през 2025 г. при по-изгодни условия за Русия.

В новия вариант на договора Русия ще се задължи да извози двама американски астронавти на корабите „Союз МС-28“ и „Союз МС-29“, съответно през 2025 и 2026 година. Американците от своя страна ще трябва да извозят трима руски космонавти с кораби на СпейсЕкс „Крю Драгън“, съответно през 2025, 2026 и 2027 година.

При този вариант американските астронавти ще изпълнят заедно с руснаците удължена мисия, докато руските космонавти, които ще летят с „Крю Драгън“, ще са на стандартна шестмесечна експедиция.

„Тоест, Руската федерация ще вози до МКС двама американци, а в замяна на това НАСА ще извози трима руснаци. Резултатът е 3:2“, лаконичен е Харламов.

https://cosmos.1.bg/space/2024/12/30/roscosmos-crewed-spaceflight-2025/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Уволниха шефа на Роскосмос Юрий Борисов!

dmitry-bakanov.jpg

Новият ръководител Дмитрий Баканов.

6 февруари 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Тази сутрин осъмнахме с новината, че шефът на Роскосмос Юрий Борисов бе неочаквано освободен от поста си, а на негово място бе назначен младият Дмитрий Баканов. Всички признаци свидетелстват, че причината за уволнението на Борисов е неуспехът да бъде създаден своевременно национален космически център и руски аналог на „Старлинк“.

Според телеграм-групите, в които се разпространява вътрешна информация за Роскосмос, уволнението на Борисов е станало за броени часове, а работниците са научили затова едва тази сутрин. Слуховете твърдят, че той сам е обмислял да се оттегли, а в космическите среди се говори, че е „изключително неефективен мениджър, който не се справя с поставените пред него задачи“. Особено проблематичен се оказал строежът на Националния космически център в Москва на територията на предприятието ГКНПЦ „Хруничев“.

Длъжността „Главен директор на Роскосмос“ е сред най-проветривите длъжности сред руските правителствени служби. Първият директор, Юрий Коптев, се задържа най-дълго – той управлява руската космическа агенция от 1992 до 2004 г., т.е. повече от десетилетие, което никога повече не се случва с друг ръководител. Неговият наместник Анатолий Перминов държи кормилото до април 2011 г., когато бива сменен заради нарастващите провали на руските ракети „Протон“ и най-вече заради скъпоструваща загуба на навигационни спътници „Глонасс“. Следващите лидери Владимир Поповкин, Олег Остапенко и Игор Комаров, се задържат не повече от две-три години, защото никой от тях не успява да спре провалите. Рекордьор в следперминовата епоха е печалният Дмитрий Рогозин, който държи поста от 2018 до 2022 г., над четири години, като през това време разрушава множество международни отношеения. Юрий Борисов също се задържа две години, подобно на Поповкин и Остапенко.

Но кой е този от снимката, новият младолик ръководител на Роскосмос? Роден през 1985 г. в Ленинск, Дмитрий Баканов действително е най-младият човек, който поема кормилото на държавната корпорация – всички негови предшественици са заемали длъжността на възраст 50 и повече години. Баканов почти нищо общо няма с космонавтиката и абсолютно нищо общо няма с природните науки. Завършил е Петербургския икономически институт и е придобил степен „кандидат на науките“ (т.е. доктор) в областта на икономиката. След това почва работа в банковата сфера като аналитик. През 2008 г. заема различни длъжности в компанията Ситроникс. Между 2011 и 2019 г. оглавява спътниковата система „Гонец“. Тук е важно да се отбележи, че мнозина в Русия сравняват „Гонец“ със „Старлинк“, но това не е коректно – мрежите са различни, общото между тях единствено е, че са нискоорбитални. Руската мрежа се използва за пренос на лични данни и мониторинг, докато американската осигурява високоскоростен интернет. (изт. Комсомолская правда). След 2019 г. Баканов постъпва на служба в Министерството на транспорта, където въвежда нови технологии. Работата му се счита за успешна и тя му носи сериозно повишение – става заместник министър. С чаровен вид, педантичен в своите дела, женен с непълнолетен син, Баканов е харесван от колегите си.

Тепърва ще видим дали Роскосмос няма да се окаже прекалено голям залък за младия специалист. Но всички виждаме защо се случва това назначение – Путин иска собствен „Старлинк“, желае Роскосмос да е по-бизнес ориентиран.

Междувременно вчера Русия осъществи първото си изстрелване за 2025 година – на ракета „Союз-2.1в“. Това бе последният полет на ракета-носител с двигател от неосъществената лунна епоха на СССР – „НК-33“. „НК-33“ са проектирани за свръхтежката ракета „Н-1“, но така и не се ползват целево за изпращането на човек на Луната. Впоследствие двигателите са оставени на съхранение и се ползват за старите американски ракети „Антарес“ и руски „Союз-2.1в“. След аварията на „Антарес“ през 2014 г. американците постепенно се отказват от съветски ракетни двигатели, но „Союз-2.1в“ продължи да лети. Сега, след като „Союз-2.1в“ излиза от експлоатация, руснаците ще са принудени да изпращат леките си спътници с други ракети, най-вече „Ангара-А1“.

https://cosmos.1.bg/space/2025/02/06/yury-borisov-fired/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.