Отиди на
Форум "Наука"

Суборбитални полети - извозване на товар срещу заплащане и космически туризъм


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Американската космическа компания Стратолонч възобнови изпитанията на гигантския си самолет

3 април 2019 г. 08:05 ч. Уебсайтът Параболик арк оповести, че днес гигантският самолет на Стратолонч е бил изведен на открито, след което са били проведени две изпитания с придвижвания върху пистата. Така самолетът е една стъпка по-близо до първия си полет. 

Напомням на читателите, че компания Стратолонч беше основана от предприемача Пол Алън. Идеята на Алън бе с помощта на гигантски самолет да бъдат извеждани ракети до определена височина, след което те да се отправят към орбита. Така по неговия замисъл трябва да се пестят средства и да се осигурява по-голяма товароподемност. Построеният самолет е по-голям дори от ракетата "Сатурн 5", извеждала хора към Луната! 

За съжаление през октомври миналата година Алън почина и бъдещето на Стратолонч остана неясно. В началото на 2019-та компанията прекрати работата по специализирана ракета-носител, която да лети от борда на самолета, а голяма част от работещите бяха съкратени. Сред много космически ентусиасти тези събития бяха изтълкувани като признаци за предстоящата смърт на начинанието. Уви, наследниците на Пол Алън не споделят неговата страст към космоса. 

Въпреки всичко изглежда, че работата по самолета-носител все пак ще продължи! Изпитанията му отново са в ход, а основната причина за забавянията се оказват лошите метеорологични условия в района на Мохаве. Ако всичко мине наред и самолетът се отправи към небето, в близко бъдеще от борда му ще бъде осъществено изстрелване на космическа ракета "Пегас", собственост на Нортроп-Груман.  

stratolaunch-pegasus.jpg

На илюстрацията : гигантският самолет на Стратолонч с прикачени към него три ракети "Пегас". Image credit : Stratolaunch

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2700-2019-stratolaunch-resumes-testing

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Мнения 64
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Рух, най-големият самолет в света, построен от Стратолонч, полетя днес за пръв път!

stratolaunch-pegasus.jpg

На илюстрацията : гигантският самолет на Стратолонч с прикачени към него три ракети "Пегас". Image credit : Stratolaunch

13 април 2019 г. 20:15 ч.

Светослав Александров. След изстрелването на най-мощната съвременна ракета вчера ("Фолкън Хеви"), днес дойде ред да видим дебютния полет на най-големия по размах на крилата самолет! Самолетът "Рух" бе забелязан от любители и фотографи този следобед, докато излиташе от изпитателното летище Мохаве в Калифорния. Летателният апарат се задържа в небесата около два часа, след което се завърна на пистата успешно. 

"Рух" е кръстен на известната птица от арабския фолклор. Според митовете размахът й на крилете е толкова голям, че може да закрие цялото слънце и да пренася слонове. Няма по-подходящо име за летателната машина на Стратолонч - дължината от края на едното до края на другото крило възлиза на 117.3 метра. "Рух" е по-голям дори от историческата ракета "Сатурн 5" (дълга 110.6 метра), извеждала хора до Луната! Доскоро рекордът за най-голям самолет се държеше от "Hughes H-4 Spruce Goose", легендарна "летяща лодка" с размах на крилете 97.5 метра, която по времето на Втората световна война е трябвало да превозва през океана товари, но не била завършена в срок и след само един изпитателен полет била пенсионирана.  

"Рух" ще трябва да извежда в небето ракети, които след достигането на височина от 10 км. ще запалват двигателите си и ще изкарват изкуствени спътници в орбита. Доскоро компания Стратолонч строеше собствени ракетни двигатели и ракети, но след масови съкращения през януари тези проекти бяха замразени. Вместо това компанията се фокусира върху завършването на работата по самолета. Сега неговото бъдеще е твърде неясно и вероятно ще бъде свързано с компания Нортроп Груман, тъй като е подписан договор за изстрелване на ракети "Пегас" от борда му. 

Eх, жалко, че Пол Алън, основателят на компанията Стратолонч, не успя да види плода на дългогодишния си труд. Предприемачът почина през октомври миналата година... Тепърва предстои да видим как ще се развива това космическо начинание - съкращенията на персонал и прекратяването на програми са ясен показател, че наследниците на Алън не се вълнуват от космоса. Визията на предприемача беше несъвместима и с текущото космическо развитие - бяха поканени много компании, които да изстрелват ракети от борда на "Рух", в това число и СпейсЕкс, но освен Нортроп Груман никой друг не е проявил интерес. Ракетите "Пегас" на Нортроп Груман от своя страна са твърде скъпи за съвремието и малки за мащабите на "Рух". Да се надяваме, че сегашната управа на Стратолонч има планове за пазарното развитие на самолета - в противен случай той може да поеме съдбата на "Hughes H-4 Spruce Goose" и да бъде пенсиониран без време... 

Запис от полета: тук (Youtube връзка)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2724-2019-stratolaunch-lifts-off-first-time

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частна инициатива праща Звезда на смъртта в космоса навръх премиерата на Междузвездни войни: епизод 9

2019-18-april-death-star-space.png

На снимката: основателят на инициативата Блейз Сандърс с неговия модел на Звездата на смъртта. Photo credit : Deathstarinspace.com

18 април 2019 г. 23:15 ч.

Светослав Александров. На 11-ти април Блейз Сандърс, бивш инженер от НАСА и фен на Междузвездни войни, оповести своята инициатива да изпрати функционална Звезда на смъртта в космоса.  

Разбира се, не може да говорим за пълномащабна Звезда на смъртта, пише самият Сандърс. Строежът на такава огромна станция с диаметър от 120 километра ще струва от порядъка на $850 квадрилиона долара! Но пък е напълно възможно да се създаде мъничка Звезда на смъртта, която ще е с диаметър 10 сантиметра. При това ще бъде екипирана с напълно работещ лазер. 

Идеята на Сандърс е всъщност образователна - използвайки огромната популярност на Междузвездни войни, той иска да привлече вниманието на хората към космоса. Затова неговият проект за търсене на финансиране в Кикстартър е фокусиран върху възможността всеки човек да участва в инициативата. Партньорите и спонсорите ще получат възможност срещу скромна сума да изпратят свой собствен полезен товар в космоса: име или съобщение на цифров носител, име или съобщение на физически носител, дори малък предмет като пръстен, кичур коса или научен експеримент. Те ще бъдат добавени във вътрешността на Звездата на смъртта. 

Към настоящия момент са събрани $10 461 долара. За да е успешна Кикстартър кампанията, трябва да бъдат натрупани поне $18 420. Иначе проектът е в напреднал етап. Инициаторът съобщава, че вече е платил таксата за изстрелване на Звездата на смъртта на борда на ракета "Дискавъри" от компания Юнайтед Фронтиърс. В случай на отлагания на тази нова ракета обаче са предвидени резервни варианти - ракета на Еклипс Орбитал, ракета на Спейс Опс Австралия, ракета "Електрон" на Рокет Лаб. Не е изключена възможността да се лети и като вторичен полезен товар на ракета на НАСА.

В случай че се спази оригиналният план, ракетата "Дискавъри" ще излети и ще достави Звездата на смъртта на височина от 110 км. - над линията на Карман. Ще има петминутно свободно падане, в рамките на което ще се използва лазерът върху мини-модел на Олдерон. Накрая Звездата на смъртта заедно със сувенирите ще се приземи на територията на Ню Мексико. Всички сувенири ще бъдат изпратени към участниците по пощата, а най-големият спонсор може да получи и самата Звезда на смъртта.

Това, разбира се, е официално предвиденото. Винаги има шанс нещо да се обърка. "Просто искам да дам възможност на феновете на Междузвездни войни да стрелят с лазер в космоса и вероятно да станат свидетели на експлозията на Звездата на смъртта по време на ракетния полет. Това е възможно да се случи, особено в такъв случай с нова ракета, както и ако самият Хамил е наоколо. Официално си поканен да гледаш изстрелването, Марк", съобщава Сандърс. 

За повече информация: Death Star in Space Kickstarter's page

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2733-2019-death-star-in-space

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Частният американски космически кораб Ню Шепърд на Блу Ориджин излита утре с 38 научни опита

1 май 2019 г. 22:00 ч. Частната американска компания Блу Ориджин оповести, че космическият кораб "Ню Шепърд" с общо 38 научни опита ще бъде изстрелян утре. Стартът е насрочен за около 16:30 ч. българско време и ще бъде излъчен на живо.

Това е вероятно предпоследният или последният полет в роботизиран режим, преди компанията да се осмели да изстреля хора на борда. Първият пилотиран полет е планиран за по-късно през годината. 

2018-18-july-new-shepard-launch.png

Кадър от излитането на "Ню Шепърд" през юли 2018-та година. Photo credit : Blue Origin

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2751-2019-blue-origin-set-2-may

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната инициатива за изпращане в космоса на миниатюрна Звезда на смъртта набра средства чрез групово финансиране 

2019-18-april-death-star-space.png

На снимката: основателят на инициативата Блейз Сандърс с неговия модел на Звездата на смъртта. Photo credit : Deathstarinspace.com

 

6 май 2019 г. 13:45 ч.

Светослав Александров. Космическите проекти са доста популярни на платформите за групово финансиране - и има защо. Те дават възможност на отделните привърженици и спонсори да участват лично в реализацията на инициативите. Така и инициативата за изпращане на малка Звезда на смъртта в космоса успя да набере нужните й $18.420 на уебсайта Kickstarter. 

Ако всичко мине наред, изстрелването на малката звезда ще стане навръх премиерата на Епизод 9 от поредицата "Междузвездни войни" през декември тази година, с помощта на новоразработваната ракета "Дискавъри" от американската компания Юнайтед Фронтиърс. 

Напомням на читателите, че груповото финансиране е предпочитан начин сред предприемачите за добиване на средства, ако не разполагат с достатъчно собствен капитал. Мнозина имат желание да разработят свои космически проекти, но малцина са с възможностите на Джеф Безос и Илон Мъск. Груповото финансиране е шанс за всеки. На този принцип през последните няколко години бяха реализирани няколко космически проекта - "Скайкюб", "КикСат" и АрдуСат". "КикСат" е пример за зашеметяващ успех - инициативата даде възможност на всеки любител да има свой собствен миниатюрен спътник само за около $300 долара. 

Разбира се, дори и при успешно финансиране, винаги има шанс за проблеми, аварии и отлагания - което си е типично за космическия отрасъл. Не всички проекти отбелязват успех - например руската инициатива "Маяк", в рамките на която спътник трябваше да разгърне голямо огледало в орбита, не се увенча с желания резултат - спътникът бе изстрелян успешно, но разгръщането не протече по план. "Маяк" бе финансиран посредством руската платформа Бумстартер. 

А някои проекти като Space Elevator Science никога не потръгват, разочаровайки хората, които са инвестирали в тях. 

Причината, поради която инициативата за изпращането на Звезда на смъртта в космоса успя в набирането на средства, бяха интересните награди - всеки, който подкрепяше проекта, получи възможността да прати отвъд атмосферата нещо свое. Така аз например само за $9 долара придобих привилегията да пратя в космоса цитат от книгата си "Аз, виртуалният астронавт" на дигитален носител, а за $25 - цитат, съобщение или име на физически носител. Други хора имаха възможност да изстрелят за около $80 долара свои собствени малки предмети - пръстени, снимки и т.н. 

Сега всичко е в ръцете на Блейз Сандърс, който, след като е получил своите средства, трябва да оправдае очакванията на тези, които са го подкрепили. Като, разбира се, е редно всички подкрепящи да проявят нужното търпение. Нека не забравяме, че "КикСат" беше финансиран през 2011 година, но той премина през серия от отлагания, един неуспех и чак през сегашната 2019-та година миниатюрните любителски спътници бяха изведени в космоса. 

Надяваме се, че в близко бъдеще космическото пространство ще стане още по-достъпно за всеки човек, което ще е неизбежен факт с комерсиализацията на космонавтиката. 

За повече информация: Death Star Kickstarter initiative

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2758-2019-death-star-space-successfully-funded

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Корпорацията за космически туризъм Върджин Галактик се превръща в публична компания

9 юли 2019 г. 17:36 ч. Днес Върджин Галактик оповести, че компанията ще стане публична. Това ще е първата публично търгувана компания за пилотирани космически полети в историята на човечеството. 

Ходът ще бъде постигнат чрез сливане на Върджин Галактик с компанията за публични инвестиции Social Capital Hedosophia (SCH). SCH ще получи 49% дял от Върджин Галактик. Изпълнителният директор на SCH Чамат Палихапития ще налее още $100 милиона във Върджин Галактик и ще стане председател на общото дружество. Останалите шефове ще останат на ръководните си длъжности, а Джордж Уайтсайд ще е изпълнителен директор както и досега.

Напомням на читателите, че космическият кораб "Юнити", собственост на Върджин Галактик, е единственият пилотиран космически кораб, който е летял в космоса след приключването на програмата "Космическа совалка". Това се случи за пръв път през декември 2018-та година и отново през февруари 2019-та година.

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2858-2019-vg-public-company

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

The brass neck of Richard Branson

The Virgin owner doesn’t deserve our support. But his employees do

 
21st April 2020
The brass neck of Richard Branson

 

Richard Branson, head of Virgin Group, has asked the government for a loan of £500million to bail out his struggling airline, Virgin Atlantic, amid the coronavirus crisis. He has even offered his private island as collateral.

Understandably, there is not much sympathy for playboy billionaire Branson. In an open letter to Virgin staff, Branson wrote that his ‘passion has always been creating businesses that improve people’s lives’. This claim is hard to sustain unless the lives he had in mind were simply those of himself and his immediate family. Virgin is no model company or employer. It has a history of busting trade unions and its healthcare arm infamously sued the NHS several years ago after being overlooked for a healthcare contract.

Then there is the issue of tax avoidance. Denmark has banned companies registered in tax havens from receiving bailout cash, and many have urged the UK to follow suit.

The Virgin Group’s parent company, owned by Branson and his family, is based in the British Virgin Islands. Branson himself has not personally paid tax in the UK for 14 years. He claims his move to the islands had nothing to do with avoiding paying his fair share. Does he really think ordinary people are so stupid as to believe it is a coincidence he resides in a tax haven?

Branson has also made clear his contempt for democracy. He claimed that Brexit was ‘one of the worst things to happen to the UK’ and the ‘saddest’ event since the Second World War. He made himself a public champion of Remoaning. It takes some nerve for a man so sceptical about enacting the public’s will to come begging for a publicly funded bailout. For someone so out of touch with normal people, Branson is very keen on their hard-earned cash.

The current backlash against Branson is understandable. Nobody should feel sorry for Branson himself. But the landscape is rather complicated by the position of Virgin’s staff. Branson contends that, without a government loan, his airline will go under, putting huge numbers of jobs at risk. With a return to economic and social normality probably some way off, those losing their jobs will now likely be unemployed for a long time. Is it really worth all that potential hardship to make a moral point against an unpalatable tycoon?

These considerations need to be part of the debate about how best the state can support the public during this crisis, which has prevented millions from working. In the UK, the government is paying businesses to keep their staff on the books. The US, while also bailing out major companies, is giving $1,200 cheques to 80million taxpayers.

 

Though the payment is clearly nowhere near enough for most people to weather an extended period of lockdown, that approach on a larger scale might offer a solution to the Virgin problem. And there will no doubt be many more firms and business tycoons demanding public cash who we will be reluctant to bail out.

Directly supporting Virgin’s staff, rather than giving anything to the company or to Branson himself, would fulfil the state’s obligations to those who have paid into it, without needing to go through a company that has actively avoided making such contributions.

But we may decide instead that keeping Virgin afloat is better in the long run – allowing it to resume operations, and its staff to resume work, much more quickly once the crisis has passed. Instead of letting Virgin go to the wall, the government could make some serious demands of it as conditions for any loan – such as, paying taxes in the UK. The present situation might even be a chance to claw back some control over other wayward multinationals.

Whatever we decide is best to do with Virgin, we must remember that it is the fate of workers, not bosses, that is most important here.

https://www.spiked-online.com/2020/04/21/the-brass-neck-of-richard-branson/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Най-големият самолет по размах на крилата Рух изпълни втория си изпитателен полет!

2021-29-apr-stratolaunch-flight-success.

Снимка от днешния полет. Photo credit : Stratolaunch

29 април 2021 г. 21:30 ч.

Светослав Александров. Какъв невероятен космически ден се оказа 29-ти април! Китай изстреля основния модул на своята орбитална станция, СпейсЕкс изпълни поредния си полет с извеждане на спътници и кацане на ракета, европейската ракета "Вега" се върна в експлоатация. И понеже всичко това не е достатъчно, тази вечер основаната от Пол Алън фирма Стратолонч изпълни втория тестов полет на гигантския самолет "Рух". Това е най-големият самолет по размах на крилата в цял свят! 

Пол Алън е замислил самолета си като въздушна платформа, от която трябва да се изстрелват множество космически ракети. "Рух" е кръстен на известната птица от арабския фолклор. Според митовете размахът й на крилете е толкова голям, че може да закрие цялото слънце и да пренася слонове. Няма по-подходящо име за летателната машина на Стратолонч - дължината от края на едното до края на другото крило възлиза на 117.3 метра. "Рух" е по-голям дори от историческата ракета "Сатурн 5" (дълга 110.6 метра), извеждала хора до Луната! Допреди Стратолонч да построи самолета, рекордът за най-голям самолет се държеше от "Хюз H-4 Елегантната гъска", легендарна "летяща лодка" с размах на крилата 97.5 метра, която по времето на Втората световна война е трябвало да превозва през океана товари, но не била завършена в срок и след само един изпитателен полет била пенсионирана.

Доскоро изглеждаше, че "Рух" ще повтори съдбата на "Елегантната гъска", тъй като самолетът изпълни своя дебютен полет през април 2019 г. - няколко месеца след смъртта на Пол Алън. След това Стратолонч временно преустанови дейност, но през октомври същата година активите на фирмата бяха изкупени от Cerberus Capital Management. Новите собственици, подобно на Алън, също планират да използват "Рух" за въздушни изстрелвания, но сега фокусът е насочен по-скоро към свръхзвукови ракетоплани, отколкото към ракети. 

Очакванията са първият такъв ракетоплан "Талън-А" да бъде изстрелян догодина и той да развие скорост шест пъти по-голяма от тази на звука. Стига мисията му да бъде успешна, той ще бъде последван от нов ракетоплан "Талън-Зет", а впоследствие Стратолонч ще разработи и напълно възвръщаем космически самолет на име "Блек Айс", способен да достига орбита. 

Да пожелаем успех на компанията. Мечтата на Пол Алън е жива!

За повече информация и снимки: Stratolaunch Twitter

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3956-2021-stratolaunch-airplane-success

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин насрочи първия пилотиран полет за 20-ти юли

5 май 2021 г. 19:10 ч. След като американската компания Блу Ориджин най-после изпълни всичките си изпитателни безпилотни полети, последният от които бе през април, тя насрочи датата на първия старт с астронавти. Дебютното изстрелване на суборбиталния кораб "Ню Шепърд" в пилотиран режим е насрочено за 20-ти юли. 

Според информацията, публикувана от фирмата, един от членовете на екипажа ще бъде подбран посредством онлайн търг. Набраните средства ще бъдат дарени за фондацията на Блу Ориджин "Клуб за бъдещето" с цел вдъхновяването на млади хора, които да се занимават с наука. Вероятно другите астронавти ще бъдат работещи в компанията. 

Не е изненадващо защо фирмата на Джеф Безос е избрала 20-ти юли за датата на първия си пилотиран полет - тогава ще празнуваме 52-годишнината от първото кацане на човек на Луната ("Аполо 11", 1969). Обявяването на полета пък съвпада с 60-годишнината от мисията на първия американец в космоса Алън Шепърд, която празнуваме днес. На негово име е кръстен корабът на Блу Ориджин - "Ню Шепърд". 

Изненадата е, че турист се очаква да полети още по време на първата пилотирана мисия, без да е проведен предходен полет с летци-изпитатели. Безспорно стъпката е рискова - може би първата истински рискова стъпка, предприета от Блу Ориджин. 

2021-14-apr-bo-launches-ns.jpg

Кадър от излитането на "Ню Шепърд" през април. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3963-2021-blue-origin-astronauts-20-july

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Испанската ракета Миура 1 е готова за статично огнево изпитание след успешно т.нар. мокро изпитание

21 март 2022 г. 18:45 ч. Испанският стартъп PLD оповести, че частната ракета "Миура 1", която през последните седмици бе подложена на т.нар. "мокро изпитание" (т.е. зареждане с гориво и проверка на системите), го е преминала успешно и е в готовност за пристъпване към статично огнево изпитание. 

Първоначално запалването бе насрочено за тази седмица, но метеорологичните условия са неблагоприятни и вероятно то ще бъде проводено през другата седмица. Стискаме палци! 

"Миура 1" е суборбитална ракета и се очаква тя да излети за пръв път до края на настоящата година. Тя е първата възвръщаема космическа ракета, създадена в Европа. Характеристиките ѝ са следните: дължина 12.7 метра, диаметър 0.7 метра, максимална товароподемност - 200 килограма полезен товар. При дебютния полет се предвижда да изведе общо 153 килограма научни прибори на височина 153 километра.

Стига създаването на "Миура 1" да е успешно и ракетата да влезе в експлоатация, PLD Space ще конструира орбиталната ракета "Миура 5". Нейният пръв полет се очаква да бъде реализиран през 2024-та година.

2022-miura-propellant-loaded.png

Испанската ракета "Миура 1" бива заредена с гориво. Photo credit : PLD Space

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4447-2022-miura-ready-for-static-fire

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин насрочи научно-изследователски товарен полет за кораба Ню Шепърд на 31-ви август

25 август 2022 г. 10:10 ч. Американската компания Блу Ориджин се опитва да увеличи честотата на изстрелванията си - след туристическия космически полет в началото на месеца, на 31-ви август предстои ново изстрелване на кораба "Ню Шепърд". Само че този път на борда му няма да летят туристи, а мисията ще е изцяло товарна - в космоса ще бъдат изведени 36 научни експеримента.

С това броят изведени изследователски постановки, изведени от фирмата на Джеф Безос в космическото пространство, ще надхвърли 150. Два от експериментите ще бъдат проведени от външната част на "Ню Шепърд" за директно излагане на суровите космически условия. Осемнадесет от опитите са финансирани от НАСА.

За пореден път ще бъдат изпратени и десетки хиляди пощенски картички от Клуба за бъдеще на Блу Ориджин - безплатна инициатива на компанията, благодарение на която всеки може да изпрати свое нещо в космоса, в случая пощенска картичка, и да си я получи обратно. 

Сред научните опити има такъв за изпробването на нови горивни клетки, за изучаването на поведението на планетарния реголит в различни гравитационни условия, за изучаването на влиянието на промените в гравитацията върху звуковите вълни, за изучаване на производството на "зелени" космически горива и още много други. 

Полетът ще бъде проведен в 16:30 ч. българско време на 31-ви август. 

Източник: Блу Ориджин

2022-4-august-successful-mission-bo.jpg

На кадъра: пилотираният космически кораб "Ню Шепърд" се завръща на Земята след успешна туристическа мисия на 4-ти август. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4705-2022-blue-origin-cargo-flight

Link to comment
Share on other sites

  • 8 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
2023-virgin-galactic-glide-flight-850x47

УСПЕХ: Корабът Юнити на Върджин Галактик се върна в небето след близо 2 години прекъсване!

2023-virgin-galactic-glide-flight-1024x5

Снимка от днешния полет. Photo credit : Virgin Galactic

26 април 2023 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Днес компанията за космически туризъм Върджин Галактик, основана от Ричард Брансън, възобнови полетите на кораба “Юнити” за пръв път от юли 2021 година! Макар че днешната мисия бе само атмосферна, тя доказа, че извършените ъпгрейди на самолета-носител “Ийв” са успешни и следващият полет отново ще е космически.

Върджин Галактик (да не се бърка с фалиралия стартъп за микроракети Върджин Орбит) спечели условно суборбиталната надпревара през 2021 г., когато през лятото Ричард Брансън полетя в космоса на борда на кораба “Юнити”. Макар че Брансън и останалите членове на екипажа му се върнаха успешно на Земята, последващите анализи показаха, че самолетът-носител “Ийв” показва признаци на амортизация и пилонът, за който “Юнити” се закача, е на път да се разпадне. Затова се наложи продължителен ремонт и ъпгрейд, който включваше поставянето на нов пилон.

Днешният полет бе проведен от космодрума Спейспорт Америка в Ню Мексико. Корабът “Юнити” бе пилотиран от СиДжей Стъркоу и Никола Песил, а “Ийв” – от Кели Латимър и Джамийл Джанджуа.

Събраните от мисията данни ще бъдат анализирани и след няколко седмици ще бъде проведен пилотиран космически полет. Тогава на борда на “Юнити” ще има двама пилоти и четирима служители на Върджин Галактик. Ако полетът е успешен, Върджин Галактик ще започне комерсиалните си екскурзии през второто тримесечие на годината.

Източник: Върджин Галактик

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/26/virgin-galactic-returns-to-skies/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Испански стартъп се готви за изстрелването на първата европейска възвръщаема ракета тази седмица

2022-miura-propellant-loaded.png

Ракетата “Миура 1”. Photo credit : PLD Space

10 май 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Съвсем скоро в Европа може да се появи първата възвръщаема космическа ракета, макар и съвсем скромна – суборбитална, с възможност да извежда до 200 килограма товари на 100-километрова височина. Съгласно NOTAM съобщенията ракетата “Миура 1” на PLD Space може да бъде изстреляна още на 12-ти и 13-ти май.

PLD Space води началото си от 2011 година, когато двамата инженери Раул Торес и Раул Верду решават да преследват космическите си мечти. Тогава те са само на 22 и 23 години, с 3 000 евро в джобовете си, дадени от родителите им. Днес във фирмата работят 120 служители на средна възраст 35 години.

Ако дебютното изстрелване на “Миура 1” е успешно, това ще е светъл лъч за космическото предприемачество в Европа. Уви, както писах преди няколко дни, възвръщаеми космически ракети в среден и тежък клас (т.е. от класа на ракетите на СпейсЕкс “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”) не се очаква да се появят още близо десетилетие, като фокусът на старото предприятие Арианаспейс е върху завършването на невъзвръщаемата “Ариана 6”. Тя ще бъде експлоатирана поне 10 години, преди да бъде заменена от среднотоварна/тежкотоварна възвръщаема ракета.

Но “Миура 1”, макар и суборбитална, макар и лекотоварна, все пак ще е възвръщаема и по-добре да има нещо вместо нищо. По-нататък PLD Space ще разработи и орбиталната ракета “Миура 5”, която пак ще е лекотоварна, със способност да извежда 900 килограма товари в ниска околоземна орбита, но първата ѝ степен ще се рециклира след кацане посредством система от парашути и ракетни двигатели. Очаква се една ракета “Миура 5” да може да лети до три пъти.

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/10/pld-space-this-week/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Испанският стартъп PLD Space изстреля своята първа ракета Миура 1!

2023-7-oct-miura-launch-1024x683.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : PLD Space

7 октомври 2023 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Най-сетне имаме сериозно раздвижване в частния ракетостроителен отрасъл на Европа! Днес испанският стартъп PLD Space проведе своето първо изстрелване на ракетата си “Миура 1”, като полетът беше в по-голямата си част успешен.

“Миура 1” напусна стартовата площадка тази нощ в 03:19 ч., като изстрелването бе проведено от космодрума Ел Ареносило в Испания. По план ракетата трябваше да е в състояние да достига 80-километровата височина, приемана в САЩ (но не навсякъде другаде) за началото на космическото пространство. Тази цел не бе изпълнена, като достигнатата цел бе 47 километра. Но поведението на ракетата и нейния двигател като цяло бе удовлетворително, а след полета тя извърши меко приводняване в Атлантическия океан. Оттам корабите на PLD Space трябва да я прихванат и върнат за инспекция. Пълните резултати от мисията ще бъдат публикувани до няколко дни.

“Миура 1” е първата комерсиална ракета, разработена в Европа, която е предназначена да бъде възвръщаема. В бъдеще PLD Space ще създаде и по-мощна ракета на име “Миура 5”, която ще е орбитална и ще притежава възвръщаема първа степен по подобие на ракетата на СпейсЕкс “Фалкън 9”.

Напомням на читателите, че PLD Space води началото си от 2011 година, когато двамата инженери Раул Торес и Раул Верду решават да преследват космическите си мечти. Тогава те са само на 22 и 23 години, с 3 000 евро в джобовете си, дадени от родителите им.

Днес във фирмата работят 120 служители на средна възраст 35 години.

Видеозапис от полета:

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/07/pld-space-miura-1/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
On 18.09.2018 г. at 8:53, SAlexandrov said:

42-годишният милиардер Юсаку Маедзава ще е първият турист, посетил Луната

http://www.cosmos.1.bg/snimki/private/2018-yusaku-maedzawa.png

Илон Мъск и Юсаку Маедзава. Photo credit : SpaceX

18 септември 2018 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Частната космическа компания СпейсЕкс разкри името на първия човек, който ще полети към Луната на борда на новата ракета "Биг Фолкън". Това е модният иноватор Юсаку Маедзава. При това Маедзава няма да лети сам - той ще вземе със себе си общо осем смели художници и културни личности, с които да сподели пътешествието си. 

Мисията на Маедзава и компания ще продължи близо шест дни и засега е предвидена да стане факт не по-рано от 2023 година. Тя ще се реализира едва след като "Биг Фолкън" приключи всички безпилотни тестове. Илон Мъск потвърди, че първите полети в роботизиран режим все още са насрочени за догодина. Освен това космическият предприемач е категоричен, че няма да прати туристи до Луната преди цялата система да бъде изпратена безпилотно до там и обратно.

Напомням на читателите, че СпейсЕкс за пръв път заяви намерение да реализира туристически полет до Луната в началото на 2017-та година, когато Мъск оповести, че до края на 2018-та година пилотиран космически кораб ще се отправи до естествения ни спътник с помощта на ракетата "Фолкън Хеви". Планът на Мъск не бе приет еднозначно от общественици и журналисти, които го разкритикуваха - стига сме говорили за полети до Луната и Марс, след като американски космически кораби все още не летят в пилотиран режим до околоземна орбита. Самата НАСА коментира лунната мисия на СпейсЕкс и публикува лаконично съобщение на уебсайта си - "ние ще работим заедно със СпейсЕкс, за да осигурим, че ще изпълнят безопасно договорните си задължения да възстановят изстрелването на американски астронавти от американска земя...". Грубо преведено, това беше напомняне, че от агенцията са осигурили $3 милиарда на компанията, за да изпрати човек в космоса - нещо, което все още не се е случило. 

Този път Илон Мъск внимателно опипа почвата. Вчера, няколко часа преди оповестяването на името на първия лунен турист, предприемачът написа в Туитър, че "върховният приоритет на СпейсЕкс остава подкрепата за  пилотираните космически полети на НАСА и мисиите за националната сигурност". Реакцията от НАСА сега бе съвсем различна. Администраторът Джим Брайденстайн написа, че "нашето партньорство със СпейсЕкс е съдбовно за връщането на изстрелванията на американски астронавти от американска почва на американски ракети. Очаквам първите комерсиални изстрелвания следващата година".

Все пак, за да можем наистина да повярваме на СпейсЕкс, че ще изпратят туристи до Луната, те трябва да докажат, че могат първо да изпратят хора в близкия космос, нали така? 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2368-2018-yusaku-maedzawa

 

Юсаку Маедзава прекрати проекта dearMoon

dearmoon-projecy-1024x576.jpg

1 юни 2024 г. 17:45 ч.

Светослав Александров. В края на краищата има два типа милиардери: едните, които разбират комплексния характер на космонавтиката, и другите, които очакват плановете да се изпълняват като порция бърза храна. Юсаку Маедзава заяви, че няма да чака повече “Старшип” да стане готов и съответно прекратява инициативата си dearMoon за туристически полет до Луната.

За проекта писах още през 2018 г., когато “Старшип” даже не се казваше още “Старшип”, а “Биг Фалкън”. Очевидно Маедзава се е надявал, че новият космически кораб на Мъск ще е готов през 2023 година.

Не знае ли предприемачът, че отлаганията са неизменна част от космонавтиката? Както пише журналистът Ерик Бъргър за Арс Текника, в решението на Маедзава са изиграли няколко фактора. Преломният момент настъпил през 2021 г., когато НАСА избра СпейсЕкс да пригоди “Старшип” за основен лунен модул, с който астронавти да стъпят отново на Луната в рамките на програмата “Артемис”. И макар че Маедзава очевидно е имал желание да спонсорира лунен полет, изборът на НАСА означава много повече пари, отколкото може да даде който и да е частник.

От този миг нататък СпейсЕкс смени приоритетите си за “Старшип”. Първата задача е новата стартова система да стане оперативна, като началната ѝ задача е да почне да извежда новите и по-големи спътници “Старлинк 2”. Втората е, посредством тези полети, да бъдат изпробвани нужните технологии за кацане на Луната – в това число технологии за съхраняване на гориво и презареждане.

Ето защо всички останали приложения на “Старшип”, в това число туристическият полет dearMoon, останаха на заден план. В последно време се изясни, че ако изобщо мисията на Маедзава стане факт, това ще е не по-рано от 2030 година.

Междувременно приоритетите на Маедзава също са се променили, тъй като предприемачът е загубил голяма част от богатството си. През 2018 г. той имаше $3 милиарда капитал, а сега притежава едва половината. Освен това през 2021 г. Маедзава летя като турист на борда на “Союз” и вероятно преживяването му стига. След това в свои интервюта той е намеквал, че не е успял да преживее известният душеразтърсващ ефект, който мнозина астронавти преживяват, когато видят Земята от космосна.

Първият признак, че мисия dearMoon е пред прекратяване, видяхме преди няколко месеца – когато Илон Мъск отследва Маедзава в Туитър. Това е категоричен признак за влошени взаимоотношения – Мъск винаги го прави, щом се скара с някого.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/01/maedzava-ends-dearmoon-project/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!