Отиди на
Форум "Наука"

Действително ли България и българите са ощетени от Историята? (1) („Турското робство”)


Warlord

Recommended Posts

  • Мнения 279
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Не съм съгласен с много от тезите ти, но браво за смелостта да ги изложиш добре аргументирано, интелигентно и интересно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Можеш да споделиш защо, точка по точка и да го обсъдим. За това е форума :) Иначе това са набързо нахвърляни мисли, със сигурност има и пробойни по тезите. Но ще се запушат с времето :)

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Warlord said:

Имало ли е в действителност такова нещо – „Турско робство”

Били сме пет века под османско иго. Как да преиначим историята?

1 hour ago, Warlord said:

Можехме ли да предотвратим падането?

Да, ако Османската империя не е била подкрепена от Англия, която проявявала интерес към пътищата за Индия.

1 hour ago, Warlord said:

Наборът за попълване на корпуса се е извършвал веднъж на 5-7 г. и е бил от около 3 до 6 000 деца. Но не само от България, а също и от Сърбия, Босна, Албания и Гърция, т.е. българчетата са били към 1/5 от набора.

Османската империя е била многонационална държава, а в нейните селения най-многоброен е бил българският народ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Авторът с израза "Ама народеца едно си знае, едно си бае." показва пълно неуважение към всички онези българи, които са живели по време на робството и които са го наричали именно турско робство или турско иго. Ако това неуважение е следствие от необразованост това е простимо и поправимо, но ако е поради други причини значи е непростимо! Авторът показва пълно неуважение към всички онези загинали българи от кърджалийски, турски и протурски-помашки зверства, били те по време на робството или след освобождението. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1 hour ago, Warlord said:

Можеш да споделиш защо, точка по точка и да го обсъдим. За това е форума :) Иначе това са набързо нахвърляни мисли, със сигурност има и пробойни по тезите. Но ще се запушат с времето :)

 

Преди 1 час, Warlord said:

Но дори и да допуснем, че България беше оцеляла някак си заемайки за отбрана рубежа на старопланинския хребет и опазвайки поне това което е на север, то съдбата й нямаше да е много по-различна от реалната. Да разгледаме Влахия, Молдова и Черна гора. Те остават свободни през целия османски период, но външните им връзки, политика, търговия и въобще развитието им са задушени от империята. Така че въпреки това те така и не помирисват Ренесанса (Подробно за съдбата на Румънските княжества от този период). Безспорно по подобен начин щяха да се стекат обстоятелствата и при България. И тъй или иначе в края на 19 в. и ние и останалите балкански страни общо взето пак щяхме да бъдем там до където го бяхме докарали и в реалната история.

 

В един момент всички народи в Източна Европа се озовават под властта на само три големи империи – Австроунгарската, Руската и Османската. Едната от тях принадлежи на нашите православни братя руснаците. Нещо повече – тя е и най-голямата в света и нея османците не я „задушават”. На хартия руснаците са свободни – имат си собствена държава и могат да просперират през епохата на Ренесанса за разлика от нас. Но да видим дали това действително е така.

Отиваме към раздела алтернативна история, но в тази тема, поне в този пункт, където е основното ми несъгласие, това е неизбежно.

Нека само допуснем, че обединените сили на Запада по онова време не спират османците пред Виена, а на територията на България. Иван Шишман успява да убеди обединените западни сили да се изправят срещу османците тук и тяхното напредване да спре след едно османско поражение пред Търново, а не пред Виена. както се знае, имало е такива опити това да стане пред Варна, но недостатъчно организирани и силни.

Моята теза е, че ако това се бе случило, България щеше да поеме по друг икономически и политически път.Тогава България би се превърнала във фортпост на Запада, а не на Изтока. Всъщност такъв опит е бил направен веднъж от Римокатолическия Запад при Покръстването на Борис. Той избира обаче Византийския модел с всички последици от този олигархичен църковно-държавен феодален модел на държава. България до падането й под ударите на османците всъщност е основния конкурент на Византия за Трети Рим. Тойнби нарича тези войни и съперничеството между България и Византия от 9 до 13 век „междуособни граждански войни.” След падането на България, столицата на Третия Рим, Константинопол остава в ръцете на Османците, а основния претендент за Трети Рим, поел щафетата от Средновековна България, става Киевска Рус, по късно Московска Рус.

Трагедията на османците е, че се „повизантийчват”, това разлага тяхната спахийска система на войници-конници и еничарската им философия, която всъщност е своеобразна форма на съвременната  меритокрация. Това го твърдя съвсем отговорно: спахийската система на османците, както и еничарския им корпус, практикуват меритокрация – издигане нагоре в йерархията само на базата на личните качества, независимо от произход, религия и етнос. Когато османците се отказват от меритокрацията, системата им се повизантийчва, ерозира и рухва, тя става Болния човек на Европа, който искат да си поделят Третия Рим в лицето на Русия и Запада.

Но да се върнем към България преди падането й под османска власт. Тогава тя е била на кръстопът. Старата византийска система на Православието, срастнало се с феодалната царска власт е в най-ниският си стадий за тези няколко века, откакто го въвежда Борис Покръстителя. Шишман и предшествениците му изпускат шанса да направят трансформацията. България, отказала се от Византийския икономически и политически модел през 12-ти или 13-ти век можеше да намери общи ценностни неща със Западна Европа, с които да се изправи пред османците. Това така или иначе не се е случило. Но една такава България, устояла на османския удар пред Търново, щеше да е много мощен фактор на Балканите и в Европа. Тя не може да се сравнява с Влашките Княжества и Черна Гора, просто защото България в предходните векове е била много мощна и голяма държава с ресурс да бъде водеща сила в Европа, каквато и в определени периоди е била. Една такава България, щеше да има подкрепата на цяла Западна Европа в тила си, щеше да бъде неин преден пост, а същевременно щеше да има и пазарите на тази Европа. Борбата за Третия Рим щеше да се води между Русия и Османците, но ние щяхме да тръгнем по съвсем друг път още през 14, а не през 19-ти век.

Както и да го гледаш 4 пропилени за икономическо и културно развитие века. Дали е „робство”, „иго” или „владичество”, все тая – пропиляно време, безвремие за физическо оцеляване на народеца, но не и на нацията и държавата. затова и закъснялото ни с четири века Възраждане, да ама Ренесанса в Европа отдавна си е свършил работата с въвеждането на развития капитализъм и модерните технологии, а ние идваме безнадеждо закъснели на масата за разпределение в Европа, като бедните роднини, обиращи огризките след пира на господарите.

 

П.с. Сега импровизирам, но в основни линии, това е главното ми възражение. Погубил ни е скапаният византийски модел на феодализъм, характерен със срастване между Църква и Държава, а османците само са откъснали зрялата круша. Нищо, че след това същия модел ги погуби и тях.

 

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Warlord said:

Общо взето май е това, което имах да кажа относно Османското владичество.
Имам ли право на последно желание преди разстрела?

Като цяло браво! И плюс за смелостта! Разбира се има неща които не са еднозначни примерно - първото и второто столетие на робството са едно  третото друго , четвъртото е различно а петото съвсем, А при тебе някак минават еднозначно. Това е голяма и благодатна тема зя изследване , разбирам, че в темата те подпира и обема , защото това е обем на труд - книга. Все пак имам предвид тема за глобален поглед върху  робството/турското/ и е крайно време виемладите  да го направите коректно! Може би с времето , а с него идва и опита , а с опита - мъдростта ,би погледнал с малко по-други очи и допълнил всеракурсно много неща. Но пак  повтарям мнението си - като цяло си прав.

А че си е робство - така го нарича народа ни , когато осъзнава какво се е случило, такава е била държавата на роби- всички са били роби на султана , респективно на държавата. Единствения свободен човек е бил падишаха.

Редактирано от Capitainofmarine
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добра тема. Дали е робство или не зависи от значението на думата. В тесния, социален смисъл категорично не, в по-широкия, най-вероятно да. Алтернативата обаче не е съдбата на западна Европа, а тази на  средна и източна. А там е ясно какво става. Малко след като ние падаме под турска власт на изток от Елба се разгръща явлението "второ крепостничество".  Това второ крепостничество наистина се доближава до робството и то в най-тесния смисъл на думата:

Цитирай

 

Ничто не принадлежит вам, душа принадлежит Богу, а ваши тела, имущество и всё что вы имеете, является моим.

    — Из помещичьего устава, определяющего повинности крестьян, Шлезвиг-Гольштейн, 1740 год

 

При това, явлението обхваща целия регион - православни, католици, протестанти - няма никакво значение кой каква религия изповядва. 

При тази ситуация около 80+% от населението се превръщат в истински роби или в най-добрия случай полуроби. Тъй като няма свободни хора, няма и собствена средна класа. В средна и източна Европа тази ниша се запълва от "чужденци" - евреи, западняци или османски поданици.  Тъй като средната класа е "чужд" елемент тя е изключена от вземането на политически решения. Т.е. съдбите на населението се определят изцяло от елита. В 18 - 19 век елитът  може да реши да въвежда "просветен деспотизъм" подобно на Дания, но и да подходи абсолютно безотговорно като този в Полша.

 

1 hour ago, Б. Киров said:

Нека само допуснем, че обединените сили на Запада по онова време не спират османците пред Виена, а на територията на България. Иван Шишман успява да убеди обединените западни сили да се изправят срещу османците тук и тяхното напредване да спре след едно османско поражение пред Търново, а не пред Виена. както се знае, имало е такива опити това да стане пред Варна, но недостатъчно организирани и силни.

Моята теза е, че ако това се бе случило, България щеше да поеме по друг икономически и политически път.Тогава България би се превърнала във фортпост на Запада, а не на Изтока.

Едно от условията западът да помогне на балканите е унията между двете църкви. В реалността османското окупиране на балканите спира униятството и то губи своята почва.При тази алтернатива със сигурност християнската общност ще се разцепи на "унияти" и православна опозиция. Как ще се развият процесите по-късно един господ знае. При всички положения обаче националните движения и определения няма да са това което са сега. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 2 часа, insighting said:

Да, ако Османската империя не е била подкрепена от Англия, която проявявала интерес към пътищата за Индия.

Само че през 14 век главната грижа на англичаните е как да победят Франция във Стогодишната война. Когато пък Унгария е смазана при Мохач през 1526 г., англичаните едва-едва са почнали да проявяват интерес към левантийската търговия и първоначалното им проникване се осъществява на базата на джойнт венчърни предприятия с гръцки търговци, които обаче са поданици на Венеция, а не от подвластните на султана.

 

Преди 2 часа, insighting said:

Османската империя е била многонационална държава, а в нейните селения най-многоброен е бил българският народ.

Най-многобройни са били гърците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
1 hour ago, Б. Киров said:

Трагедията на османците е, че се „повизантийчват”, това разлага тяхната спахийска система на войници-конници и еничарската им философия, която всъщност е своеобразна форма на съвременната  меритокрация. Това го твърдя съвсем отговорно: спахийската система на османците, както и еничарския им корпус, практикуват меритокрация – издигане нагоре в йерархията само на базата на личните качества, независимо от произход, религия и етнос. Когато османците се отказват от меритокрацията, системата им се повизантийчва, ерозира и рухва, тя става Болния човек на Европа, който искат да си поделят Третия Рим в лицето на Русия и Запада.

Разложението няма нищо общо с някакво повизантийчване.

Теоритично цялото имущество в държавата, на първо място земята, е собственост на султана. Който отдава част от него за ползване (не завинаги) срещу носене на военна служба и винаги може да си вземе обратно "бенефиция". Само че от един момент на спахиите им писва това несигурно положение и почват да правят опити да превърнат бенефиция в наследствено владение. Успоредно със все по-явното им нежелание да воюват.

Иначе в рамките на Предна Азия и Балканите периодично има възраждане на "спахилъка" в различни вариации между 300 г. пр.Хр. и 1500 г. сл. Хр. Османлиите фактически нищо не изобретяват. Системата почва още при Диадохите с т.нар. клерухии в Птолемеев Египет и Селевкидкото царство. Птолемеите и Селевкидите раздават земя на преселници от Балканите срещу носене на военна служба. Римляните слагат край на системата, но тя е възродена от император Ираклий и наследниците му в лицето на стратиотската система. По-късно, когато тя запада поради алчността на издигналите се поземлени господари (динатите), Византия прави опит за реанимирането на системата под формата на пронията, тоест чрез раздаване на земя срещу носене на военна служба. Спахилъкът реално е османска версия на прониарството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 9 минути, Atom said:

Едно от условията западът да помогне на балканите е унията между двете църкви. В реалността османското окупиране на балканите спира униятството и то губи своята почва.При тази алтернатива със сигурност християнската общност ще се разцепи на "унияти" и православна опозиция. Как ще се развият процесите по-късно един господ знае. При всички положения обаче националните движения и определения няма да са това което са сега. 

Да, точно така. Наистина, един господ знае, и да, със сигурност националните движения и определения нямаше да са това, което са сега. Затова адресирам отговора си към раздела алтернативна история. Но нищо не променя негативния факт, че България губи държавност и формира много късно нация, приченен от османското присъствие тук. Закъснялото развитие, чиито последици носим и до днес, а ще ни тежат и в бъдеще. В това число, посоченото от Стинка, че народа ни всъщност е лишен от елит векове наред. Това не може да не се отрази негативно на менталността, а дори и на генетично ниво. Свършиха ми плюсовете днес, иначе бих поставил още няколко на колегите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 38 минути, Aspandiat said:

Само че през 14 век главната грижа на англичаните е как да победят Франция във Стогодишната война. Когато пък Унгария е смазана при Мохач през 1526 г., англичаните едва-едва са почнали да проявяват интерес към левантийската търговия и първоначалното им проникване се осъществява на базата на джойнт венчърни предприятия с гръцки търговци, които обаче са поданици на Венеция, а не от подвластните на султана.

 

Най-многобройни са били гърците.

Визирам политиката на недопускане друга сила да владее пътя до Индия. Така или иначе Англия получава Кипър като подарък от султана.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Just now, insighting said:

Визирам политиката на недопускане друга сила да владее пътя до Индия. Така или иначе Англия получава Кипър като подарък от султана.

Ама това е чак 19 век.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 51 минути, Б. Киров said:

Да, точно така. Наистина, един господ знае, и да, със сигурност националните движения и определения нямаше да са това, което са сега. Затова адресирам отговора си към раздела алтернативна история. Но нищо не променя негативния факт, че България губи държавност и формира много късно нация, приченен от османското присъствие тук

Нацията ни се формира синхронно с повечето европейски нации, а гърците даже изпреварват в това отношение повечето нации в Европа. Например в средата на 19 век полската нация все още е само в главите на интелигенцията и шляхтата. При едно от поредните въстания организирани от шляхтата за "национално освобождение на поляците" австрийският император противодейства като просто обещава свобода на ...... полските селяни. Резултатът е т.н. галицийско клане:

Цитирай

Галицийское восстание — крестьянское восстание на территории Западной Галиции в феврале–марте 1846 г., представлявшее собой волну массовых погромов и убийств местной шляхты, знати, правительственных чиновников, священников. Вошло в историю как «Галицийская резня».

Сега някои украинци твърдят, че въстаналите селяни били украинци и затова се противопоставят на поляците, но истината е, че макар и въстанието да обхваща и т.н. греко-католики , т.е. унияти които можем да причислим към русините, най-голямо участие в клането вземат римо-католиците, т.е. оригинални католици, които по-скоро можем да определим като поляци.

Цитирай

Кровопролития имели место только в тех местностях, где по инициативе католической церкви развивалось массовое движение трезвости, которое на протяжении нескольких лет привело к снижению потребления алкоголя среди местного населения

В края на краищата каква националност имат селяните извършили клането е пълна мъгла за самите селяни:

Цитирай

The nationality of the peasants is a complex issue. A number of sources describe them as Polish.[27] Hahn notes that the peasants in the region affected by the uprising were not Ruthenian, but rather "Polish speaking Catholics."[8] Others, however, note that the peasants had little national identity and considered themselves Masurians; to quote one of the peasants as late as end of World War I: "The older peasants called themselves Masurians, and their speech Masurian... I myself did not know that I was a Pole till I began to read books and papers, and I fancy that other villagers came to be aware of the national attachment in much the same way."[28] In turn Wolff prefers to talk of "Galician peasants"

В горния пример човекът не е знаел, че е поляк преди да почне да чете и това го заявява в края на първата световна война. Как са се самоопределяли дедите му в средата на 19 век сигурно никой не може да каже.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, insighting said:

И островната империя преди това е нямала колонии?

Йок. Ако не се лъжа, Англия завоюва първата си колония - карибския остров Ямайка, през втората половина на 15 век. Това няма нищо общо с Османската империя.

Тъй като отново се правят намеци за спора относно правилния термин за въпросните 500 г., това безспорно е терминът "турско владичество" или "османско владичество" или "османска власт", но не и "турско робство".

"Владичество" или "власт" е термин, който кореспондира с историческото съдържание и с лингвистичната семантика на съответното понятие.   В това отношение съм съгласен с Божидар Димитров.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 40 минути, Doncho Peev said:

Йок. Ако не се лъжа, Англия завоюва първата си колония - карибския остров Ямайка, през втората половина на 15 век. Това няма нищо общо с Османската империя.

Тъй като отново се правят намеци за спора относно правилния термин за въпросните 500 г., това безспорно е терминът "турско владичество" или "османско владичество" или "османска власт", но не и "турско робство".

"Владичество" или "власт" е термин, който кореспондира с историческото съдържание и с лингвистичната семантика на съответното понятие.   В това отношение съм съгласен с Божидар Димитров.

Лъжеш се 15в.  още Колумб не се е родил, камо ли Англия да има колоний. Пробвай с 17в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Началото е положено през 1600 г., но какво се случва два века по-рано? В първия си пост говоря за европейската част на Османската империя. Неслучайно споменах за подаръка на Англия. Когато Освобождението е вече факт, все още продължават метежите на фанатизираните мюсюлмани. Защо в техните редици застават английски офицери (като майор Сенклер)? Защо Англия продължава да им доставя боеприпаси и въоръжение (това се знае от заловените пленници)? Защо е било нужно на царска Русия да води тази война 10 месеца, след като е имала финансова възможност само за 3 месеца? Защо в крайна сметка Русия е похарчила 3 млрд. франка, за да ни освободи? Защо? Защото е нямало турско робство???

Редактирано от insighting
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!