Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, Thorn said:

За по едно две изречения намирам време. За сериозни писаници - много трудно.

Е, най-сетне стана ясно защо писаниците ти досега са толкова несериозни:564da112d749c_wink(1):

  • Мнения 2k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува
Преди 9 часа, ramus said:

Колеги националисти - обречени сте да отпаднете заедно с идеологията на която се подпирате. Нито дракането, нито нескопосаните опити за провокации, иронии или директни обиди, ще спрат "залеза". Проблема е, че като ви махнат идеологията, героите, нагласените митологични приказки... и остава едното "нищо". Голите и съскащи остроумия са просто празен балон... съвсем празен. Този тип приказен и митологичен национализъм е една сянка в историческите процеси и е в предиздиханна фаза, макар все още да има поредните конвулсии и гърчове, е пътник, защото е неудобен за това което предстои. И ще си отиде, без значение дали си сънувате още приказните му сюжети.

Колко патетично! Все едно че горд комунист вещае Светлото бъдеще -- без мрачните сенки на разните националисти... а също и капиталисти:angry:

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 10 часа, boilad said:

Вече видяхме, че аргументи нямате и че за Вас историята не е наука.

Не че за вас "науката" е научна, а само начин да оправдавате идеологичните си пристрастия. Преброихте ли колко на брой пъти вече написахте че "мястото на тази тема" и че не било история... че правилно сте били разбрал... и другите вариации на мантрите ви от този род? Толкова "извисен и изчистен историк" като вас въобще не би трябвало да поглежда това "отроче" на псевдо-историята... но не - не ви държат спирачките отвътре, нали? :)

Не е въпросът кое е кое не е наука - въпросът е кой с каква цел си служи със същата - в конкретиката е "ИСТОРИЯ". А ви попитах - вие точно какво отношение имате към НАУКАТА "ИСТОРИЯ"? Изглежда че във ваш прочит са останали някакви "етикети"... а е въпрос - ясен, конкретен и точен... :) Ако нямате отношение няма как да се криете зад тия подборни стъкмистики с не толкова умели варианти на интерпретации, които наричате 'аргументи'. Твърде са прозрачни и най-малкото за което не стават - е да се маскират като "история" - както и вие самият да се маскирате като "историк", но не какъв да е, а борец и защитник на каузата на истината, на доброто, на правдата... и "историята"

Аман от "защитници" дето се крият за групови каузи, а са си обикновени егоисти, които само си търсят място и цвят за да ги припознаят като свои. Между феновете на отбори или на чалга певици и националистите - няма същностни разлики в механизмите които движат тия явления.  ако бяхте роден някъде в друга култура щяхте същия плам да насочите към друга форма на идеологична защитност... и пак с претенциите че било история, истина, а това дето ви дисонира - с лъжи и заблуди. Всички други са заблудени, но вие - никога... Щото "историята".. бла-бла..

И още нещо - заглавието на темата касае казусите за МИТОВЕ и ГЕРОИ. А те са подмножество на казуса ИДЕОЛОГИЯ и ПРИНАДЛЕЖНОСТ. Няколко човека имат компентност по това. "Тесногръдите пишман-историци" просто ги няма в тия казуси - и няма как да ги има, защото те са просто потърпевши и потребители, защитници и говорители. Друго не може и да се очаква.

 

Преди 1 час, Шпага said:

Колко патетично! Все едно че горд комунист вещае Светлото бъдеще

Изборът и описанията на аналогиите и бързината с която ви се появиха ( а е лесно да се сравни по същото в задявката и към ТОРН ) ви издават колежке... Издавате се начина на сравняване - за вас това извиква точен модел и е очевидно защо, как и според кое... Няма нищо по-точно, когато сам човек се описва...

Подбирането на конкретна думичка и нейното асоцииране с ваши паметови записи, издава чудесно какви са те и значението им за вашия психичен свят. това че се "извикват" с бързина и приоритет, се определя по някои паметови особености и според същото - колко често сте си ги 'припомняли' - така те остават в "буфера" за бързо асоцииране... Не се мъчете - няма как да го разберете това, но пък и не е задължително, нали?

Когато цял живот е криенето под полата на идеологията, никога не идва време за "лична идентификация"... и остава само една бледа сянка, която е обречена на изчезване. Иначе чудесно се маскирате като колективисти с маски от "каузи"... Цялата работа е обикновен и простичък егоизъм, характерен за неисраснати "възрастови" етапи. В общ психологичен смисъл, според най-общи критерии, тия етапи се наричат "детски"...

Редактирано от ramus
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 2 часа, ramus said:

 

Вие колега рамбус собствено имате ли исторически аргументи, или предпочитате да се занимавате с личностите на опонентите? Ако е второто, не виждам какво Ви засяга, все пак Вие сте уникален и самодостатъчен универсум с мисловни висоти до които унтерменшени като нас никога няма да достигнат. Живейте си в кулите от слонова кост и се наслаждавайте на собственото си Аз!

Редактирано от boilad
  • Потребител
Публикува
Преди 14 часа, Thorn said:

Такааа.

Като дадох пример с опожаряването на Нисо, имаше възражение, че жителите били предупредени. Въпреки, че в мемоарите на участника не пише нищо за предупреждение, ще приема макар и засега с недоверие, че някъде има съобщение за предупреждаване.

 

За успокоение ще приемем, че Нисо отпада.

 

И ще се зачетем в спомените на демирхисарския войвода Алексо Стефанов:

Значи, Ресавски, пак аз съм прав - съзнателно са горили "вражеските" села. Докато хората са спяли и без да ги предупреждават.

...а не!!! Няма да се измъкваш баш по комунистички... Всичко случващо се в Серско е под прякото управление на Яне Сандански и социалистичката групичка около него. Открито изповядваща леви и други такива уж "наднационални" идеологии. Всъщност доста тебеподобни! Те колаборират с гърците, турците, по-късно заради корупция бягат при сърбите, ту с Фердинанд, ту с руснаците. Те са в основата на братоубийствената война във ВМРО, после комунисти и какъв ли не криволяв македонизъм.

Ти си точно тяхно идейно копие... и виж какво са твоите идея приложени в практиката...

 

ПС Илинденско-преображенското въстание се вдига поради желанието на ниските слоеве в организацията и сред населението. Всички висши ръководители са против. Но населението знае, че с въстание се освобождават и Сърбия и Гърция и другата част на България... и са готови да платят цената. Колкото до успеха му за българщината е много голям. Стотици патриаршистки села след потушаването му... искат да преминат към Екзархията. То затова се пораждат такива огромни реакции от гърци, сърби и турци. Пращат чети вече с насилие да се държат патриаршиститенегласно с пълна подкрепа на осм. власт. Офиц. се забранява преминаването към Екзархията от осм. власти, щото преминаването става с оторизация от осм. власти... правят се "статистики" официални османски... според които живеят стотици хиляди гърци в... Косовския вилает. 

Та така...

  • Модератор История
Публикува

Не се опитвай ти да се измъкнеш. Всички изброени от теб са си от същата тая организация, не от някоя друга. Комунистическо е твоето измъкване. Дето Партията, пардон - Организацията е винаги права, а виновни за извращенията са някакви отделни несъзнателни членове. Кой знае защо заемащи висши постове в същата.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 1 час, stinka (Rom) said:

 

ПС Илинденско-преображенското въстание се вдига поради желанието на ниските слоеве в организацията и сред населението. Всички висши ръководители са против.

Христо Матов,Даме Груев,Христо Татарчев,Иван Гарванов,Борис Сарафов - всички те са за въстание.А са висши ръководители на въстанието.Фактически против въстанието категорично е един Яне Сандански.Но в 1903 година той е все още само  един мелнишки войвода.Гоце Делчев и Гьорче Петров принципно не са против въстанието но имат съображения относно тактиката му.Но всички още от късната есен на 1902 година са били наясно че другото лято нещо ще става.Например пре плолетта на 1903 година прочутите зидари от Костурско не заминават както обикновено на гурбет в Гърция - защото се е чакало въстание.

Редактирано от resavsky
  • Потребител
Публикува

Историята от спомените на Алексо Стефанов  е от 1906 г. , много след Илинденско-преображенското въстание. Не се разбира за кой български  герой е "демитологизирането" в случая, но ако е за Гоце Делчев не става, защото по това време той е отдавна мъртъв. На всичко отгоре по това време македонските четници вече сериозно се дистанцират от България.

 От оригиналния, нередактиран текст се вижда, че подпалването е било заради връзка с андартските чети и нападнатите не са били някакви беззащитни селяни, а са се сражавали. Това нападение е нещо много по-различно от клането в Загоричане, едно е да палиш къщи на други подпалвачи, друго е Загоричанската екзекуция. Мисля, че за това беше спорът с Ресавски, дали има нещо подобно на  клането в Загоричане.

Цитирай

Създадоха се ежби между насъ и гъркоманитѣ и ни повикаха на помощь въ Морихово, въ селата оттатъкъ р. Църна. Гъркоманитѣ горѣха нашитѣ села, а пъкъ ние тѣхнитѣ. На гръцкитѣ чети помагаше и турската войска. Гръцкитѣ чети ги създаде Хилми паша. Азъ съ моята чета отъ около 50—60 человѣка отидохъ на помощь въ Морихово. Тамъ заварихме цѣлата милиция на кракъ. Моята демирхисарска чета отиваше на помощь на Димко Могилчето, на Трайко Крало и на Йонъ-паша. Съ тѣхъ се срещнахъ въ с. Бърникъ. Тѣ бѣха съ милиция. Решихме да нападнемъ село Маково. То е чифлигарско село, въ него имаше чифлици, въ които работѣха мориховци като изполничари (роби). Въ селото имаше 7 кули, въ които живѣеха турцитѣ. Селото бѣше гъркоманско. Бѣха на страната на турцитѣ, затова и всички бѣха въорѫжени. Селото бѣ притежание на турски бегове. Взехме четири тенекета газь, натоварихме ги на магаре и потеглихме за с. Маково. Теглихме жребие, за да си разпредѣлимъ, кой какво ще пали. На моята чета се падна да подпали кулитѣ, а на другитѣ се падна да горятъ гъркоманскитѣ кѫщи. Нападнахме ги къмъ полунощь, когато всички спѣха. Успѣхме да запалимъ всички кули и кѫщи. Азъ запалихъ първата кула. Въ нея имаше двама турци, въорѫжени, които наблизо сѫ имали вода и изгасиха кулата. Гледаме всички кули горятъ, само тя, единствена изгаснала. Взехъ съ себе си трима четника и се опѫтихъ къмъ кулата за да я подпаля повторно. Скрититѣ турци, като ни видѣха, откриха огънь по насъ. Единъ куршумъ ме удари въ пръститѣ на дѣсната рѫка, строши приклада на пушката ми и ме удари въ бедрото.

http://www.promacedonia.org/bugarash/as/as_3.htm

 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 2 часа, Thorn said:

Не се опитвай ти да се измъкнеш. Всички изброени от теб са си от същата тая организация, не от някоя друга. Комунистическо е твоето измъкване. Дето Партията, пардон - Организацията е винаги права, а виновни за извращенията са някакви отделни несъзнателни членове. Кой знае защо заемащи висши постове в същата.

Проучи я идейно групичката на Сандански... действия...виждания, Димо Хаджидимов. Без майтап идейно са доста тебеподобни. Договарят се с гърците да не пипат гъркоманията в Струмица, заявявайки че всеки е свободен да бъде към която църква иска... толкова добре си взаимодейства с младотурците, че го награждават с държавни имоти и доходи. Те започват братоубийствата във ВМРО, политиканстват в България, дерибействат в Пиринско и Серско и по отоманско и по българско. Прочети за тях повечко!

ПС. Никога пък ВМОРО не е била някаква супер сплотена идейно или в действия организация. Напротив личностите и фракциите вътре винаги са били прекалени дори. Винаги има проблеми с удържането. Доста често се издават смъртни присъди на членове заради самоуправство, щото си действат по лично усмотрение... много пъти.

Моя грешка това е другото Демирхисарско. Гъркоманията в Мариово е толкова силна .... че няколко години след като я няма осм. империя и нейната поддръжка за гърците... никой не се самопределя за грък...

Редактирано от stinka (Rom)
  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, resavsky said:

Христо Матов,Даме Груев,Христо Татарчев,Иван Гарванов,Борис Сарафов - всички те са за въстание.А са висши ръководители на въстанието.Фактически против въстанието категорично е един Яне Сандански.Но в 1903 година той е все още само  един мелнишки войвода.Гоце Делчев и Гьорче Петров принципно не са против въстанието но имат съображения относно тактиката му.Но всички още от късната есен на 1902 година са били наясно че другото лято нещо ще става.Например пре плолетта на 1903 година прочутите зидари от Костурско не заминават както обикновено на гурбет в Гърция - защото се е чакало въстание.

По скоро се поддават на всеобщото желание. Знаят че са слабо подготвени и че момента е неподходящ. В началото се опитват да го избегнат. Повечето лидери много добре преценяват, че няма да има външнна военна намеса от никъде. Не случайно после има масово преминаване на патриаршистки села към Екзархията. Дори самото ВМОРО е против по едно време. Отдолу има масова нагласа. Настроенията са че само християните в Македония са останали под османско на Балканите и искат по-бързо вземане на мерки.

  • Глобален Модератор
Публикува

Матов например пише планове за въстанието още от 1901 година.Сарафов винаги е мечтал за него.Въобще всички лидери на ВМОРО са били наясно че рано или късно голямо въстание в Македония ще има.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, resavsky said:

Матов например пише планове за въстанието още от 1901 година.Сарафов винаги е мечтал за него.Въобще всички лидери на ВМОРО са били наясно че рано или късно голямо въстание в Македония ще има.

... то така някога... е някак си... все пак затова я има организацията. Но аз лично така преценявам настроенията на управленските лица в организацията в навечерието... Няма в международен план събитие, което да наложи намеса на външна сила. Напротив всички са запазване на статуквото и се постарават да го запазят дори и след въстанието. И това се осъзнава.

  • Глобален Модератор
Публикува

1902 година идва руския външен министър граф Ламсдорф в София и тогава се твърди че е дал някакви неофициални обещания за помощ.Поне такива слухове се носят из обществото.Устройват му крайно впечатляващо посрещане като хиляди македонски бежанци се обличат в народни носии и манифестират пред него.Не случайно разбира се.Едва след години се разбира че Ламсдорф е препоръчал на Фердинанд и правителството въздържане по отношение на Македония - Русия се е стягала да воюва с Япония за Манджурия и въобще не и било до Македония.

  • Потребители
Публикува
Преди 10 часа, ramus said:

И още нещо - заглавието на темата касае казусите за МИТОВЕ и ГЕРОИ. А те са подмножество на казуса ИДЕОЛОГИЯ и ПРИНАДЛЕЖНОСТ. Няколко човека имат компентност по това. "Тесногръдите пишман-историци" просто ги няма в тия казуси - и няма как да ги има, защото те са просто потърпевши и потребители, защитници и говорители. Друго не може и да се очаква.

Това невежо мнение би трябвало да се подмине с пренебрежение, ако не беше обидно за великите класически и нови митове, които са културно наследство на човечеството. Не трябва да се подминават с безразличие такива пасквили, защото така ставаме съучастници на глупостта. А както всяко нещо на този свят, проблем не се поражда от неговото съществуване, а от неговата неправилна употреба. 

Историците не са потърпевши, защото ти, недраги, си чул изобщо думата "мит", заради историците, а не заради лични заслуги. Но въпреки, че си чул думата, тънеш в дебелашко невежество относно нейното значение.

Митът е форма на светоглед, който решава проблеми в традиционните и новите общества, а не създава такива, както ти си въобразяваш. Героят е един от структурните елементи на мита и той има място, освен в класическия мит, също така и в историята, която няма задача да възпроизвежда мита, както на теб ти се струва, а да изучава аналитично мита.

Митът е подмножество и идеологията е казус единствено за такива като теб, които не са способни да обективират изучаваната материя, за да я дистанцират за научно изследване, сиреч отвъд собствените страсти.

  • Потребител
Публикува
Преди 22 часа, Thorn said:

За онова време, коя ти е алтернативата? Вече писах защо нито една от другите велики сили не би воювала срещу Турция за създаване на българска държава.

Ми то и Русия освобождава България по недоразумение. Хайде да четем, всичката пропаганда дето сега се излива по тоя повод е глупости на търкалета, и ти го знаеш. Ама кой знае защо не го разобличаваш?

  • Потребител
Публикува
Преди 22 часа, Thorn said:

Това го написа Курти, а ти го цитира. Изглеждаше, все едно и ти го смяташ за съветски агент.

Това  стара пословица. Браво на Курти дето я знае.

  • Потребители
Публикува

Демитологизирането у нас е доста странно явление. На мен даже ми се струва, че демитологизаторите живеят в някакъв паралелен свят, в който героите съвсем не с атова, което са в нашия сват.

Така например в прочутата демитологизация за Батак ни се обясни, че митът за Батак бил роден от картината на Пиотровски. За другите не знам, ама поне аз като стане дума за Баташкото клане или за Априлското въстание, то ако изобщо се сетя за тази картина, то това ще е последното нещо, с което да свържа събитието.

Не е много ясно какво са Ботев и Левски в паралелния свят. В нашия свят ги свързваме с един откъс от едно стихотворение на Ботев: "и страшен беше хайдутин, за чорбаджии и турци". "Символът на вярата" може и да е долнокачествено менте нямащо нищо общо с творчеството на Ботев. Но, че той е имал нещо против чорбаджиите се види и от неща, които е публикувал приживе.

В паралелния свят, в който живеят нашите демитологизатори обаче Ботев явно е нещо съвсем друго, макар и да не е ясно какво. Но тамошния митичен Ботев рони сълзи всеки път, когато чуе някой да псува някой чорбаджия, пък какво остава да вдигне ръка да гръмне него или ратайчето му.

Та в нашия свят това е Ботев. Втори е въпросът, че като борец срещу чорбаджиите, той беше икона на вчерашните партизани, които обираха мандрите, но за днешните техни деца и внуци, родени във власт и богатство, той вече не е икона, а враг. Не се е променил Ботев, а партизаните се оядоха и стана като със стълбата на Смирненски - вече нито чуват, нито виждат страданията на пролетариите.

За взаимоотношенията ни с гърците не ми е ясно защо българите е трябвало само да търпят и да страдат. Отделно че се пишат небивалици - как Анхиало бил гръцки град. Гръцкият Анхиало отдавна е под водата. В началото на ХХв. гърците са били толкова много, че макар и предварително да са си набавили оръжие, българите със сопите се оказали достатъчно да ги натикат в манастира и митрополията. Като се изселили, от гръцкия град станало днешното село Ново Анхиало в Гърция. Та туй е то гръцкият град Анхиало.

Има и друг, съвсем лесен и видим и днес начин да се види какво са вършили гърците и какво е ставало у нас. В много български черкви има фрески и икони с гръцки букви. В Гърция освен паленето на градове, което е останало не само са изчагърквали букви от надписите, ами са замазвали нацяло фреските, че даже са събаряни и стени (заради практиката през средновековието да се правят надписи с тухли като част от декоративната зидария на стените). Та туй са неща, дето и сега може да се видят.

А и да се чуят - в Северна Гърция има много стари хора, които говорят български език. Архаичен - като този на царя и на цариградските българи, но български. Те обаче са напълно занемарени от нашата държава и власт. А тя последната май гледа да прогони и българите от България, та какво остава да се грижи за българското малцинство в Гърция.

А братята гърци изобщо не са си променили навиците. Ей ги тука техните попове се бият даже в църквата в Йерусалим с арменските

 

  • Модератор История
Публикува
Преди 8 часа, Doris said:

Историята от спомените на Алексо Стефанов  е от 1906 г. , много след Илинденско-преображенското въстание. Не се разбира за кой български  герой е "демитологизирането" в случая, но ако е за Гоце Делчев не става, защото по това време той е отдавна мъртъв. На всичко отгоре по това време македонските четници вече сериозно се дистанцират от България.

 От оригиналния, нередактиран текст се вижда, че подпалването е било заради връзка с андартските чети и нападнатите не са били някакви беззащитни селяни, а са се сражавали. Това нападение е нещо много по-различно от клането в Загоричане, едно е да палиш къщи на други подпалвачи, друго е Загоричанската екзекуция. Мисля, че за това беше спорът с Ресавски, дали има нещо подобно на  клането в Загоричане.

 

Ако още не си загряла, в момента говорим по-скоро за ВМОРО/ВМРО като цяло и за методите и, а не конкретно за Гоце Делчев. 

Освен това не виждам с какво твоят цитат опровергава моя. Че са били въоръжени съм написал. И по въпроса за паленето - сам Алексо си пише - ние палехме техните села, те нашите. Конкретно гърците обвиняват комитите от загоричане в палежа на техен манастир. И между другото, твърдят, че и там се е стреляло по тях.

  • Модератор История
Публикува
1 hour ago, bulgaroid said:

Ми то и Русия освобождава България по недоразумение. Хайде да четем, всичката пропаганда дето сега се излива по тоя повод е глупости на търкалета, и ти го знаеш. Ама кой знае защо не го разобличаваш?

Не виждам основание да се смята за недоразумение. Съвсем преднамерено си е било.

  • Модератор История
Публикува

И Анхиало е бил гръцки, и Василико, и Месемврия, и Созопол, и твоя Бургас, и Варна и Ахтопол, и сума ти села в Странджа, и Стенимахос, и Филипопол в значителна част, и Мелинико. 

  • Модератор История
Публикува

Пропуснах Ивайловград. Тогава Ортакьой. 

Цитирай

Ортакьойската околия (кааза) е населена отъ турци, гърци, българи и албанци гъркомани, които до войната сѫ били настанени въ 98 селища, отъ които турски 77, български 11, гръцки 10 и албанско 1. Турскитѣ села въ околията, която е гориста, изпрѣсечена съ тѣсни, дълбоки долини, повечето сѫ малки, отъ по 20—30 кѫщи, а нѣкои „махали” и по-малки (6—10, 12—16 к.). По-голѣми чисто турски села съ повече отъ 200 жители сѫ само десетина, и затова общото число на турското население въ околията не съотвѣтствува съразмѣрно на числото на турскитѣ села. Споредъ една точна статистика на населението въ Ортакьойсеко, съ която се сдобихъ въ Ортакьой благодарение на любезностьта на г. Кост. Нефтяновъ, прѣдседатель на колонизационната комисия въ Ортакьой, въ околията до войната е имало турци всичко 11,397 жители, докато гърцитѣ въ 10-тѣхъ само села сѫ достигнали до 10,303, а българитѣ въ 11-тѣхъ села — до 5,049 души. Албанцитѣ въ единственото имъ село Мандрица сѫ били 1879 души, та всичко 28,630 жители съ 6070 сѣм. Гръцкото мнозинство спрѣмо българитѣ се дължи на градеца Ортакьой, гдѣто (901 сѣмейство) между цѣлото население отъ 5108 души гърци и гъркомани само 8 души (1 сѣмейство) сѫ били турци.

http://promacedonia.com/bmark/lm_tr/lm_tr_13a.htm

Забележете колонизационната комисия.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, Thorn said:

И Анхиало е бил гръцки, и Василико, и Месемврия, и Созопол, и твоя Бургас, и Варна и Ахтопол, и сума ти села в Странджа, и Стенимахос, и Филипопол в значителна част, и Мелинико. 

Как пък не ти омръзна да лъжеш? При това лъжите ти са толкова елементарни. То бива българомразие, ама трябва и някакви граници да има!

Пловдив, 1880 г.

10 909 българи
 5 558 турци
 4 781 гърци
 865 цигани
 806 арменци
 1134  евреи

Варна, 1881 г.

6 721 българи
8 903 турци (по езикови данни 6 900, а останалите са гагаузи)
5 367 гърци
1 181 арменци
837 татари
541 евреи
338 цигани

Редактирано от boilad
  • Модератор История
Публикува

За Пловдив написах "в значителна част". Никой не твърди преобладаване на гръцкото население в него. 

За Варна виж http://www.varna-bg.com/museums/archaeology/reference_library/books/varna_d/d_part4.htm

 

Цитирай

Посоките на миграционните процеси са изселване на турци и татари до края на XIX век и на гърци в началото на ХХ век. Прииждат българи, арменци и евреи. Това твърдение се потвърждава от посочената статистика. Имайки предвид незначителния брой на българите във Варна преди Освобождението, тяхното нарастване е впечатляващо. 
Трудно е да се посочи точното число на българите по време на Освобождението. За първите градски избори през ноември 1878 година, съгласно "Временните правила за избори на градски и окръжни съвети" е извършено преброяване на дворовете. Според параграф 25 на 50 двора трябва да се избира един гласен. На 14 ноември 1878 година гърците оспорват правото на българите да имат 12 гласни, защото във Варна нямало 500 български къщи. Според А. Иширков Освобождението заварва Варна с не повече от 3 500 българи. Твърде незначителна част представляват тези 3 - 4 000 българи сред 21 000 население. На 1 януари 1881 година българите са 6 714 (4 478 мъже и 2 236 жени). От тези 4 478 мъже 2 057 са войници и следователно до 1 януари 1881 година във Варна се преселват около хиляда българи.

Махаш гарнизона и гърците стават повече.

Кой сега лъже?

  • Модератор История
Публикува

Предлагам да не обсъждаме в тази тема малцинствата в България. Не ми се иска. Не че, няма какво да се каже. Напротив. Но ако И ТОВА включа, досегашният вой в темата ще ви се струва като някакво тихичко мърморене пред воя който би се надигнал. А на мен не ми се занимава. Безсмислени спорове не са ми някаква цел. 

 

Съгласни?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!