Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 11:07, Doris said:

Тази маймунска "интерпретация" пък какво общо има с темата? Явно си решил да я затриеш с флууд и спам. Съжалявам, но не ми се четат  празни приказки.:af:

Expand  

Някой чете ли тия опуси изобщо аз не си правя труда.:ag:

  • Мнения 2k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 16:35, andreiS40 said:

Това са емоционалните излияния на една откровено казано, влюбена в личността на Георги Бенковски жена!

Все едно чета Мерсия Макдермот, но по-зле стилистично извържано....

Четох, до там, докъдето видях, че Бенковски бил основоположник на българската армвия, с нейните родове войски пехода, кавалерия и артилерия...

Тази Златарева, ми напомвя малко стимла на Велислава Дърева!

 

Истината за Бенковски е много проста: има добри организаторски качества, но не и военни такива! Липсва му удейна последователно преди 1875г.

Дълго след Освобожедието, Бенковски остава откровено казано мразена личност в Панагюрище! Защо ли? Питам се аз!

Цялата му деятелност е подчератно аджамийска((

дори не е имал идея да установява контакт в Русия...Бенковски е ,,играч -ва банк"...

Пак казвам, в случай, че беше оцелял Бенковски, уд(беден съм щеше да стане местно диктаторче от ,,селски тип"..Може би не, толкова личностно циничен, колкото търгашчето Стамболовчето, но не по-малко жесток..

 

 

Expand  

Бате ,честно пишеш страшни глупости. Спри се, излагаш се.

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 16:49, vvarbanov said:

Именно! Нека най напред постигнем конвенция какво е позволено на нац. герой.Кръчмарските герои може да имат дупки на жълтите гащи и да ги забележи някой няма да му дири кусур.Но издигнатия на пиедестал нац. герой  се вижда отвсякъде от много хора, затова трябва да са здрави и да не са осрани.Изискванията към техния морал   са по големи отколкото към обикновенните хора. Може ли Ботев да е олигофрен или Левски ,педофил и пак да са наш'те големи герои?Или да пооткрадват и рекетират населението.И това да се се прави в името на високата цел която са си поставили ,освобождението на Б-я?

Много от членовете на което и да е общество възприемат повечето от основните легенди и митове за "чиста монета", т.е. като несъмнена истина, с всичките последствия от това (схеми на поведение, примери за подражание, начини за обяснение на реалността, изграждане на съответни представи и т.н.). http://liternet.bg/publish13/k_kirilov/uteshi/3/02_01.htm

Сетне се чудим защо в правителството ни има министър-председатели бандюги,  президенти браконери и крадливи депутати .Ами то като им прощаваме жълтите гащури така ще е.В такива гащи такива дупета има.Народа си избира управляващи ,които имат качествата на националните герои. 

Тук пишат че са митологизирани:

МИТЪТ ЗА ВАСИЛ ЛЕВСКИ - СВЕТЕЦ ИЛИ НАЙ-УСПЕШНИЯТ БЪЛГАРСКИ ПОЛИТИК

"Образът на Васил Левски в съзнанието на българите от вече ня­колко поколения няма нищо общо с действителността." http://hamburgbg.blogspot.bg/2010/11/blog-post_21.html

"Традицията за митологизиране на образа на Левски е дълга. Тя започва още в годините след Освобождението." https://bulgarianhistory.org/istini-neistini-za-vasil-levski/

"Образът на Левски през мъглата от факти, митове и легенди." http://bnr.bg/hristobotev/post/100521338

 

 

Expand  

Кое точно от Левски не ти харесва?

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 20:08, Frujin Assen said:

Патриотите са вредни Булгароиде! При това всички патриоти, включително немски, френски, американски. Така се разсъждава днес от новите глобалисти.

Expand  

Само незнам откъде се навъдиха тия, интернационалисти

  • Модератор История
Публикувано
  Цитирай

През 1886 г. Колев вече е юнкер във Военното училище. Като русофил участва активно в детронацията на княз Александър І. Заради това е разжалван и отстранен за кратко от Военното училище. 

Expand  

https://bulgarianhistory.org/general-ivan-kolev/

 

 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 6.09.2017 г. at 0:44, vvarbanov said:

Историята не се интересува от  изкривените митологизирани образи на героите.Истината е важна за науката.

Expand  

В случая науката няма нищо общо. Темата е за митологизираните герои в преподаваната (учебникарска) история, а не за науката история. Това са две коренно различни области на познанието. Националният разказ (не само на нашата нация, а и на която и да е друга), винаги се крепи на митове. Махнеш ли митовете, разказът се срутва и е необходим нов разказ или поне тотален ремонт. Истина обаче пак  няма да има, тъй като ще се появят нови митове.

Националният разказ е важен за спойката на нацията. Самата нация се опира  на няколко стълба - общ литературен и служебен  език, обща култура, обща държава и общ прочит на историята (национален разказ). Ако един от елементите падне, има огромен риск да паднат и другите.

Кога може да се демитологизира даден мит? Най-лесно е когато отпадне причината за неговото съществуване. Например с разпада на Югославия и СССР изчезнаха "югославяните" и "съветския човек". Другият начин (който е по-труден) е замяната  на един мит с друг.

Митовете около националните герои - Левски, Ботев и т.н. не се появяват ей така от нищото, а са в комплекс с една камара други митове, които се въртят около основния мит за "турското робство". Те са нещо като скачени съдове. Колкото робството е по-нечовешко, жестоко и кърваво, толкова героите са повече герои-полубогове  и по-малко хора. Обратно, ако робството се сведе до тирания, диктатура, чуждо владичество или каквото и да е там друго , постепенно ще се прояви и човешкия образ на нашите герои. 

С една дума ако толкова ви дразнят митовете около Левски, Ботев и т.н. по-добре се съсредоточете за първопричината която ги създава - мита за турското робство. Той обаче няма как да се премахне, а трябва да се замени с друг мит.   

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 20:48, Atom said:

по-добре се съсредоточете за първопричината която ги създава - мита за турското робство. 

Expand  

сакън - че ще дойде поредната "лавина" от цвъкане и "хахаха"...

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 20:47, ramus said:

Щото като гледам патриотарите как настояват за история - с хахаха

Expand  

Тука себе си припознавам. Ако имаш конкретни възражения по историческата част напиши ги. И да знаеш, демитологизаторските ви напъни няма какво друго да предизвикат освен неистов смях, заради тиражираните неверни твърдения (конкретно по историческата част). А, и карай по-полека с определенията! Между другото досега не съм видял да имаш някакъв принос (конкретно по историческата част), объркал си раздела, май?!

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 20:08, Frujin Assen said:

Патриотите са вредни Булгароиде! При това всички патриоти, включително немски, френски, американски. Така се разсъждава днес от новите глобалисти.

Expand  

Не само глобалистите имат мнение по въпроса. В зависимост от съдържанието на националния разказ патриотите могат да бъдат "вредни" и за локалните елити. Например руския (русский) патриотизъм за Кремъл е нежелан и вреден. Причината е проста - властите искат да възпитат российски, общодържавен патриотизъм. Российският национален разказ който се опитват да конструират обаче е в дълбоко противоречие с руския.

За Обединеното Кралство английският патриотизъм също се оказа проблем. Национализмът на шотландците може да се преглътне, но английският директно обезсмисля съществуването на Обединеното кралство.

 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 6.09.2017 г. at 20:48, Atom said:

 

Митовете около националните герои - Левски, Ботев и т.н. не се появяват ей така от нищото, а са в комплекс с една камара други митове, които се въртят около основния мит за "турското робство". Те са нещо като скачени съдове. Колкото робството е по-нечовешко, жестоко и кърваво, толкова героите са повече герои-полубогове  и по-малко хора. Обратно, ако робството се сведе до тирания, диктатура, чуждо владичество или каквото и да е там друго , постепенно ще се прояви и човешкия образ на нашите герои. 

С една дума ако толкова ви дразнят митовете около Левски, Ботев и т.н. по-добре се съсредоточете за първопричината която ги създава - мита за турското робство. Той обаче няма как да се премахне, а трябва да се замени с друг мит.   

Expand  

Тук става въпрос за една по перфидна пропагандна подложка. Представата на днешните българи за осм. владичество е продукт на комунистическата пропаганда, а днес се продължава с инерцията. Това със зверското робство е пропаганда, която трябва косвено да възпитава русомания - нали русия освободителката. Осм. владичество не се представя като време, в което българите нямат своя държавност и не определят съдбата си сами, а като зверско робство, от което новия окупатор русия те освободила и затова и "принадлежи" България. 

Друга такава перфидна подложка е панславянството. Значи пропагандира се панславянство, а от друга страна почти само русия се представя и руското, това също е перфидно възпитание в русомания. Което даде дефект по сръбската граница. Където имаха достъп до юготелевизия и там тази подложка направи хората сърбомани.

Третата перфидна подложка е деконструкцията. Цели поколения през комунизма са възпитани да "деконстроират", целта е да се заместят с идеологиите на новата власт. Което също дава дефект и "деконструкторския" модел се прилага към всичко. Впоследствие това дори бе подсилено с пропаганди от типа "Доктор Куин лечителката" - тя модерната, образованата - добрата срещу нея назадничевите и глупави селяни - лошите. И цялата поредица... и се става демитологизатор и деконструктор.

Редактирано от stinka (Rom)
  • Модератор История
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 21:43, stinka (Rom) said:

Това със зверското робство е пропаганда,

Expand  

Бая стара пропаганда:

 


 

  Цитирай

 

Дойде време, ставайте,

от сън се събуждайте,

доста робство и тиранство,

всички на оръжие!


 

 

Expand  
  Цитирай

 

Че сълзи кървави пролива

във робство милий наш народ;

високо той ръце простира

да го избави вишний бог!

 

Expand  

 

  • Модератор История
Публикувано

Жътва е сега... Пейте, робини,

тез тъжни песни! Грей и ти, слънце,

в таз робска земя! Ще да загине

и тоя юнак... Но млъкни, сърце!


 

  Цитирай

 

На, стана толкова време
във робство ти лежиш,
на, стана толкоз векове
мълчиш, търпиш стоиш!
     И работиш за другите,
     и теглиш като вол,
     но виждат се месата ти
     и пак си гладен, гол.
И нямаш нищо ти добро,
с което да се утешиш,
натиснало те е отвред зло,
а ти мълчиш, търпиш.
     Народе клет, я ми кажи,
     се тъй ли ще търпиш,
     се тъй ли враговете си
     ще храниш, ще кърмиш?


 

Expand  

 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 6.09.2017 г. at 20:48, Atom said:

С една дума ако толкова ви дразнят митовете около Левски, Ботев и т.н. по-добре се съсредоточете за първопричината която ги създава - мита за турското робство.Той обаче няма как да се премахне, а трябва да се замени с друг мит. 

Expand  

Митовете не ме дразнят, те не ме интересуват.  От митовете и демитологизирането им се засягат техните потребители,-вярващите.Аз говоря по принцип.Левски не ми пречи, ако ще и като Чък Норис да убива по 50 човека(турци) наведнъж с голи ръце.

Бедата е другаде.Тия митове за Левски, Ботев,....не са създадени от народа ,а от СМИ, и отразяват интересите на управляващата класа.От мита за турското робство(не е първопричина) първоначално се възползват революционерите, сега се поддържа от Русия, и се репликира от "полезните идиоти".Първопричината трябва да се търси в този който има полза да се разпространява този мит.Та интересите на тия пропагандатори не съвпадат с моите.

Различните митове имат  специфични цели.Гръцката, християнската, социалистическата,...и въобще митологията са създадени като банки.В тях са събрани парите или вярата , чрез тях се командва икономиката и съзнанието на хората.

Може ли да се премахне митът и трябва ли да се замени с друг?

Премахването на един мит не е фатално.Ако се премахнат тия за Левски,...и турското робство, българската нация няма да се разпадне.Количеството на митовете у нас не е стандартизирано.През вековете е имало различен брой митове.Не е задължително   амортизиралия се да се замени с нов.  Във форума ясно се вижда, че да се демитологизира някой мит, и то точно когато вярващите имат потребност от него не става.  Когато отпадне необходимостта, той сам ще изчезне в небитието.

Митовете се депозират в банката и се теглят и пускат в обръщение от СМИ само при нужда, когато трябва да се спасява я икономиката, я отечеството..Че то за какво ни е  да помпим патриотизъм(чрез турското робство,Левски,...), да се произвеждат патриоти, като няма нужда от тях.Ето на сега пуснаха в оборот тия митове и показните патриоти станаха толкова много, че няма какво да правят и ми се качват на главата.

Та митовете не ми пречат, но трябва да се ползват само по предназначение и при нужда.Иначе комфорта на нацията пада и ненужно се разхищава психичното здраве на вярващите.

Редактирано от vvarbanov
  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 17:58, Incorrectus said:

А народната памет, която създава митовете, много точно и обективно оценява делата на личностите и затова ги митологизира. Тя не дребнавее за техните гащи, защото народната памет като колективен феномен на житейска мъдрост е над дребнавите индивидуални егоистични и злобарски пристрастия за този или онзи. За нея хилядолетията са дни и тя гледа през вековете ценностите, в които някакви си гащи нямат роля.  ....................

Затова нашият народ е митологизирал като безсмъртни герои именно тези, които са го извели към свобода.

Expand  

Методите за създаване на митове са два, народната мълва и СМИ.Вече няколко пъти пиша, а и други споменават, че тия за Левски и сие не са от народа ,направени са по втория начин.

Тия народните са ошлайфани с предаването от уста в уста.Изработените изкуствено са груби, чрез критиката(демитологизирането) се   напасват по размер и се препират. То така става, като ти посоча жълтите им гащи, ти се хващаш да ги переш, друг ги кърпи,глади и накрая Левски и Ботев ще могат да излязат пред хората без да се притесняват за бельото си,А и вие няма да се срамувате повече от  долните им дрехи.

  • Потребители
Публикувано
  On 7.09.2017 г. at 3:07, vvarbanov said:

Тия митове за Левски, Ботев,....не са създадени от народа ,а от СМИ, и отразяват интересите на управляващата класа.

Expand  

Въпросът е не кой ги създава, а кой и как ги поема и задържа. 

1. В СМИ  и в управляващите класи всички до един НЕ са професионални историци и е ясно, че те могат да създават само митове.

2. Митът за Ленин и за Гошо Димитров в България бяха създавани с далеч по-всеобхватни административни похвати, но рухнаха, вече ги няма.

3. Митът за Левски е създаван в различни политически системи, различни по пристрастия СМИ, но оцеля, има го все още.

Следователно народната памет не е куха попивателна на пропаганда, а интелигентна такава.

И нещо друго, на което обърна внимание КГ125. Митологичното в образа на Левски и на всеки друг от героите се състои не точно в изопачена съзнателно информация за тях, за да заприличат на светци, а по-скоро в липса на информация, в незнание. Поради споменатата вече причина - СМИ и управляващите не са професионални историци, пък и са пристрастни. Така например всеки запитан на улицата ще ви каже, че попът го е предал. Но всеки историк ще се замисли дали да го каже, защото знае, че въпросът е дискусионен. В митологичните интерпретации на образите има категоричност, в историческите - дискусионност. Само това е разликата.

Пример за съзнателно изопачаване е Символ-веруюто на Ботев - доказан фалшификат, на който никой не е виждал оригинала.

  • Потребител
Публикувано
  On 6.09.2017 г. at 22:18, Thorn said:

Бая стара пропаганда:

 


 

 

Expand  

Тя е стара, но представата на сегашните поколения е точно от комунистическата пропаганда.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 7.09.2017 г. at 3:07, vvarbanov said:

Митовете не ме дразнят, те не ме интересуват.  От митовете и демитологизирането им се засягат техните потребители,-вярващите.Аз говоря по принцип.Левски не ми пречи, ако ще и като Чък Норис да убива по 50 човека(турци) наведнъж с голи ръце.

Бедата е другаде.Тия митове за Левски, Ботев,....не са създадени от народа ,а от СМИ, и отразяват интересите на управляващата класа.От мита за турското робство(не е първопричина) първоначално се възползват революционерите, сега се поддържа от Русия, и се репликира от "полезните идиоти".Първопричината трябва да се търси в този който има полза да се разпространява този мит.Та интересите на тия пропагандатори не съвпадат с моите.

Различните митове имат  специфични цели.Гръцката, християнската, социалистическата,...и въобще митологията са създадени като банки.В тях са събрани парите или вярата , чрез тях се командва икономиката и съзнанието на хората.

Може ли да се премахне митът и трябва ли да се замени с друг?

Премахването на един мит не е фатално.Ако се премахнат тия за Левски,...и турското робство, българската нация няма да се разпадне.Количеството на митовете у нас не е стандартизирано.През вековете е имало различен брой митове.Не е задължително   амортизиралия се да се замени с нов.  Във форума ясно се вижда, че да се демитологизира някой мит, и то точно когато вярващите имат потребност от него не става.  Когато отпадне необходимостта, той сам ще изчезне в небитието.

Митовете се депозират в банката и се теглят и пускат в обръщение от СМИ само при нужда, когато трябва да се спасява я икономиката, я отечеството..Че то за какво ни е  да помпим патриотизъм(чрез турското робство,Левски,...), да се произвеждат патриоти, като няма нужда от тях.Ето на сега пуснаха в оборот тия митове и показните патриоти станаха толкова много, че няма какво да правят и ми се качват на главата.

Та митовете не ми пречат, но трябва да се ползват само по предназначение и при нужда.Иначе комфорта на нацията пада и ненужно се разхищава психичното здраве на вярващите.

Expand  

Раята е тъпа, колкото и цинично да е. Затова трябва да и се пускат и поддържат няколко модела на поведение - да работи, да гледа семейство, да спазва що годе правила, да служи на държавата си, да е са доволни от малко и толкова. Който е окумуш да пробива за повече. Това че не могат да им представят такива модели или нарочно не го правят за други цели и те вече търсят някакъв подобен отдушник другаде. И да отнемеш изцяло националистическата митология. Тези всички крайности ще намерят друг обект, който и да е, и ще го натоварят със същото.

"Народните" митове, са ошлайфани на повърхностно ниво. На малко по-дълбоко ниво пак са фантастично нереалистични.

Редактирано от stinka (Rom)
  • Потребител
Публикувано
  Reveal hidden contents

 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 7.09.2017 г. at 3:07, vvarbanov said:

Премахването на един мит не е фатално.Ако се премахнат тия за Левски,...и турското робство, българската нация няма да се разпадне.Количеството на митовете у нас не е стандартизирано.През вековете е имало различен брой митове.Не е задължително   амортизиралия се да се замени с нов. 

Expand  

ОК, мога да се съглася, че ако се премахне един мит това не е фатално. Проблемът е, че националният разказ целият е изтъкан от митове. Мит след мит и след него друг мит. Причината е много проста: като всеки разказ той трябва да има своята последователност, вътрешна логика, да е убедителен и да се възприема лесно.  В науката история  повечето въпроси и отговорите им са дискусионни. Ако в преподаваната история всяко второ изречение съдържа изрази като "предполага се", "възможно е", "съществува хипотеза", "има  мнения, че" и т.н то разказът се накъсва, губи логиката си, започва да се възприема трудно или изобщо да не се възприема и накрая губи своята убедителност.  Т.е. по необходимост условностите и дискусионните въпроси от науката история се трансферират в преподаваната (учебникарска) история като категоричности.

Това според мен е много добро попадение:

  On 7.09.2017 г. at 3:43, Incorrectus said:

В митологичните интерпретации на образите има категоричност, в историческите - дискусионност. Само това е разликата

Expand  

При условие, че целият национален разказ се състои от митове, кое налага точно определен мит да отпадне? Защо точно Левски, а не траките например да не отпаднат от триото траки-прабългари-славяни, или годината 681, или тюркския произход на прабългарите, или куманския на Асеневци, или......,, или....... 

Отпадането на един мит само и единствено поради основанието, че е мит води до претенции за отпадане и на други митове, а от там и за деконструиране на целия разказ. 

 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано
  On 7.09.2017 г. at 6:57, caress… said:
  Reveal hidden contents

 

Expand  

Според мен това е много грешно отношение и пропагандирането му. Не трябва да се създават отношения на завист. Трябва да си има регулирани канали за преминаване към по-горна класа. Зависимост от необходимите качества. На останалите не трябва да се внушава, че само богатството е успех.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 7.09.2017 г. at 7:17, Atom said:

кое налага точно определен мит да отпадне?

Expand  

Защото все пак - когато става въпрос за клатушкане на цялата система от митове, компромисът е един или няколко... в замяна на целия разказ.

сега - защо точно левски - не е точно Левски. В темата се списаха пориви за демитологизация и за други... "герои". Торн и Върбанов обаче настояват за някаква форма на компромис - хем да се демитологизират сегашните образи на герои, но ако може все пак народния разказ в цялост да си остане - просто лека или не толкова, ревизия. Като цяло това е смислено и реалистично... И има основания и аргументи. Така или иначе - условията вече не са толкова подходящи за сегашната митология и тя  при всички положения бавно ще се изменя.

А рамус предлага визия за генерално решение, вече реализирано и отработено в самия него - никакви фикции или идеали - става въпрос за извършени положения. Разбира се и рамус съвсем ясно вижда, че последното е невъзможно в социален план - по много прости и ясни причини. Така, че за рамус демитологизацията се реализира само в индивидуалното психично поле - където по принцип живеят митовете и където те им е предназначението да функционират... Всички останали вариации на интерпретации на думичките на рамус, са просто игри на защитни реакции. Някои направо се вживяха толкова, че ми беше весело да се заиграя и аз. Все пак - ако се реализира сред вътрешното поле, демитологизацията има етапи - почва се от един или няколко елемента, после неизбежно се стига до все по-широка реконструкция... докато се формира идентичност на съвсем други постановки, принципи и отпадне нуждата от митове ... и 'герои"... Да, налична е и такава възможност - идентичност на динамични и условни постановки. Но не е темата тук да говоря за това...

Рамус представи и начините по които механиката на митовете се обвързва с психичните процеси в несъзнаваното - колективно или лично. най-невъзможно за прочит това е именно в хората в които тия механизми имат базово значение и самите те са основали на тях идентичността и идеята си за групова принадлежност - по формални признаци, които са изменчиви и динамични. Но не и за хората със заучена и статична схема, скрита в дебрите на несъзнателните им психични периметри. 

Самата тема не е озаглавена дори на всяка цена като за българските герои, в народния исторически разказ. Аз може би малко се подведох, защото направих общ прочит на заглавието на темата - повече принципен, а тук се завързаха битки именно с проблемите около демитологизирането заради "родния вариант" на защитниците и се изживяха в ролята на "пазители", даже и с мисии... А и се вижда съвсем ясно че пазенето е на "целия пакет" митове и ревностно се поддържат версиите на нагласения народен вариант на история, и се вижда как и защо е толкова важно, за толкова много хора.

Това не е и прецедент. Твърде много колективна несъзнателна енергия е вплетена във вече "наложените и налични днес национален разказ, с митовете си". И битката за защитаването е заради ролята на същата приказка за личната идентификация на потребителите си. Именно това е и извора на пристрастие, а факта че дори не е възможно да се забележи от всеки защитник, прави нещата още по-очевидни.

В този смисъл - да се дискутира демитологизацията - поне е безопасно. В социалното поле вече се пробваше на няколко пъти да се направят публични опити за демитологизиране на заучения вече остановен модел на национална приказка - веднага скочиха за защитаване, и то яростно - и за априлското въстание, и за баташкото клане, и за турското робство, за "освобождението" от русия. От друга страна - пропагандната машина на комунистическото ни минало, чудесно допълни националната преди това митология, с допълнителни вметки в комунистическа посока и поне 2-3 поколения бяха чудесно индоктринирани... вече с шлайфан и обработен вариант, чудесно и систематично насаждан... Явно поне 2-3 поколения тепърва ще има да се влачи обществото с инерцията от това...

Измененията на условията в социалната среда, така или иначе ще доведе до смяната на едни митове с други. За някои - това ще е демитологизация на старите, без да се усетят за 'новите такива'. И сега се предлагат вече схеми за митове в "други посоки'. И бавно и постепенно ще служат за опорна конструкция в бъдещото колективно несъзнавано. Това че е налице поредната порция 'пазители' и 'защитници' си е в реда на нещата - това е естествен резултат от действието и значението на всяка форма на идеология. И на потребностите на потребителите и ползвателите й.

Рамус вижда противоречието в самия начин и подход в темата, спрямо въпросите които разглежда. В социален смисъл е невъзможно да се реализира демитологизиране, без да е отслабнала достатъчно ролята на основната митология. Така, че всеки опит би довел... до това, което довежда в темата. Няма как да се получи социално съгласие по въпроса. Единствено - само в някакъв преходен етап към друга версия на идеологична приказка, предлагаща по-адвкватно място за идентификация спрямо променящите се условия в общочовешкия социален план.

 

Редактирано от ramus
  • Потребител
Публикувано
  On 7.09.2017 г. at 8:11, ramus said:

В социален смисъл е невъзможно да се реализира демитологизиране, без да е отслабнала достатъчно ролята на основната митология. Така, че всеки опит би довел... до това, което довежда в темата. Няма как да се получи социално съгласие по въпроса. Единствено - само в някакъв преходен етап към друга версия на идеологична приказка, предлагаща по-адвкватно място за идентификация спрямо променящите се условия в общочовешкия социален план.

 

Expand  

Може и по-друг начин. В старите митологии се вкарват елементи от новите и постепенно се изменят. Така се тушира реакцията. Новата идеология се съгласява и приема някой от постулатите на старата, това претаъпява реакцията на отхвърляне и се приемат новите елементи. Трябва време и постоянство разбира се. На този принцип е наравена русификацията на българската национална идентичност след ВСВ, и сърбизацията на българската национална идентичност в Р.Македония след ВСВ.

 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.