Отиди на
Форум "Наука"

Една византийска драма


Recommended Posts

  • Потребител

Имало е конкурс, жени от цялата империя са дошли да ги огледат и да изберат василиса. Теофано печели безапелацинно. Някъде имах книга с описание на събитията трябва да потърся къде е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, bulgaroid said:

Имало е конкурс, жени от цялата империя са дошли да ги огледат и да изберат василиса. Теофано печели безапелацинно. Някъде имах книга с описание на събитията трябва да потърся къде е.

+ от мен Булгароид !  Ще съм ти благодарен да намериш книгата и ако може да цитираш  автентичен източник за това събитие. / Конкурса/ И аз го засякох, но без показване на първоизточник. Къде се е състояла срещата между Анастасо и Роман ?  Как го е пленила ?  Не е известно !  Натам следват интерпретации  обязана ли она ϲʙᴏей необычайной судьбой одному из состязаний в красоте, устраивавшихся обыкновенно в Византии, когда искали жену для царя, причем император и его близкие делали смотр самым красивым девушкам империи? Я вполне допускаю такое предположениеАвторът - големият византинист Гюстав Шлюмберже ...допуска , но...все пак !?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Очевадна е разликата в лицевите изображения на средноримските /византийски/ монети от тези на древно римските и древно гръцките.  Матриците изработени от византийските майстори сравнени с тези на древните им колеги са като работа на петокласник по трудово обучение. Но тук явно златаря се е постарал необичайно, защото изображението спазва някакви правилни черти и дори проличава красиво лице - нещо съвсем необичайно за ромейските монетни изображения.  Случайно или не, това е Теофано изобразена на номизма като императрица - регент на малолетните си синове.    59f47ada789a2_20_docx.jpg.d011e27729d3f60dd664a8c76dbc93dd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Действително лицето е класи над средностатистическите изображения по византийските монети от периода. Явно този калъп е бил изработен с особено вдъхновение и старание :animatedwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 4 часа, bulgaroid said:

Имало е конкурс, жени от цялата империя са дошли да ги огледат и да изберат василиса. Теофано печели безапелацинно. Някъде имах книга с описание на събитията трябва да потърся къде е.

Подобни конкурси действително са правени, но там не са попадали кръчмарски дъщери, а девойки от елита, при това - пресяти предварително.

Мисля, че Bulgaroid е чел за един известен такъв от IX век, устроен от Августа Ефросина, при който Теофил пренебрегва поетесата Касия заради директността й и избира Теодора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Евристей said:

Очевадна е разликата в лицевите изображения на средноримските /византийски/ монети от тези на древно римските и древно гръцките.  Матриците изработени от византийските майстори сравнени с тези на древните им колеги са като работа на петокласник по трудово обучение. Но тук явно златаря се е постарал необичайно, защото изображението спазва някакви правилни черти и дори проличава красиво лице - нещо съвсем необичайно за ромейските монетни изображения.  Случайно или не, това е Теофано изобразена на номизма като императрица - регент на малолетните си синове.    59f47ada789a2_20_docx.jpg.d011e27729d3f60dd664a8c76dbc93dd.jpg

Това наистина е Тефано, но не е номизма, а оловен печат от колекцията на Dumbarton Oaks 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

До тук с описанията за външността на Анастасо-Теофано. Всеки хронист писал каквото и да е било за нея, не пропуска да подчертае красотата и.  Натам сведения за нейния характер, поведение и действия в опит да се отсее безспорното от спорното и откровените неистини/клевети.  Единственото  "..честна душа " пада геройски затрупано от лавината "..дълбоко покварена и развратена" , " същество безсрамно и похотливо" , " коронована сирена " (визира се че е коварна като сирена) По късните поколения демонизират образа и на жена - страшна и фатална. Арменските историци отиват още по-далече :  Заслепена от любовна ревност към красавеца Йоан Цимисхи, тя е била готова да убие собствените си деца  Василий и Константин. Първото обвинение срещу нея е, че е отровила свекъра си - Константин Багренородни.  Теофано е затвърдила позициите си с раждането на Василий, съпругът и Роман е напълно под неин чехъл. Амбицията и е да премахне свекъра си , да постави послушния си съпруг на трона и чрез него да управлява. Основания има, доказателства не !  Авторът на De administrando imperio  умира от треска на 9 ноември 959 г. На трона сяда  двадесет и една годишният му син Роман II. Както сполучливо го характеризира Острогорский - наследил е от баща си политическата му неспособност, но не е наследил научната му сериозност. Не са един и два случаите в които властни жени са имали влияние и важна роля в управлението на империята - Ливия над Октавиан, Теодора над Юстиниян, Елена Лакапина над Константин Порфирогенет, но такава власт каквото има Теофано над Роман II, римският свят все още не е виждал. Второто обвинение : и петте ! сестри на императора са насилствено подстригани и вкарани в манастир. Прекрасни високообразовани, пълни с енергия млади жени, особено любимата дъщеря на стария император-енциклопедист - Агата, която е била и негова секретарка. Всичкият този прайд от багренородни принцеси отива в манастир по заповед на Роман II, но нареждането е от Теофано.. Не помагат нито горещите молби на майка му Елена, нито сълзите на сестрите му. Някои от тях демонстративно отказват да се подстрижат. Всичко е напразно. Василевсът е пълна марионетка на осемнадесет годишната си съпруга.  Тук доказателствата са железни !  Теофано е причината за заточването/замонашаването на петте принцеси и за последвалата скорошна смърт на не прежалилата ги тяхна майка Елена Лакапина.  Гордата и властна някога дъщеря на Роман Лакапин умира съкрушена от своя слабохарактерен единствен син. Пътят към властта за Теофано е открит.  На 15 март 963 г. на едва 25 години умира Роман II. И разбира се смъртта му влиза под номер три в обвинителният акт на вечната заподозряна -  чудовището в женски образ Теофано. Тук в случая спецовете са почти единодушни - логиката издиша. Каква е ползата на Теофано да умъртви послушния си съпруг и да рискува бъдещето си ?  Разбира се трябва да се вземе в предвид и възрастта и - тя е само на 22 години и едва ли във всяка нейна постъпка/акт би трябвало да се търси някакво строго логическо обяснение. Може чисто и просто от надценяване, или да е усетила, че Роман я разлюбва или...По повод последната теза, Теофано вече е майка на три деца (според някои сведения на четири - две момчета и две момичета) и дали е привличала физически Роман така както някога ? Натам това се потвърждава и от хронологическите събития. Да , Никифор Фока хлътва по нея, но той е доста по възрастен, а и грозноват. При Йоан Цимисхи нещата са по-различни. Макар и любовници,  и въпреки че му помага в голяма степен (убийството на Никифор)  Цимисхи я прежалва и се подава на натиска -  дава нареждане да бъде затворена в манастир (тоест призната е за убийството на Никифор)    ....следва..

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 31 минути, T.Jonchev said:

Подобни конкурси действително са правени, но там не са попадали кръчмарски дъщери, а девойки от елита, при това - пресяти предварително.

Мисля, че Bulgaroid е чел за един известен такъв от IX век, устроен от Августа Ефросина, при който Теофил пренебрегва поетесата Касия заради директността й и избира Теодора.

Точно за Теофано ставаше въпрос. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, Евристей said:

До тук с описанията за външността на Анастасо-Теофано. Всеки хронист писал каквото и да е било за нея, не пропуска да подчертае красотата и.  Натам сведения за нейния характер, поведение и действия в опит да се отсее безспорното от спорното и откровените неистини/клевети.  Единственото  "..честна душа " пада геройски затрупано от лавината "..дълбоко покварена и развратена" , " същество безсрамно и похотливо" , " коронована сирена " (визира се че е коварна като сирена) По късните поколения демонизират образа и на жена - страшна и фатална. Арменските историци отиват още по-далече :  Заслепена от любовна ревност към красавеца Йоан Цимисхи, тя е била готова да убие собствените си деца  Василий и Константин. Първото обвинение срещу нея е, че е отровила свекъра си - Константин Багренородни.  Теофано е затвърдила позициите си с раждането на Василий, съпругът и Роман е напълно под неин чехъл. Амбицията и е да премахне свекъра си , да постави послушния си съпруг на трона и чрез него да управлява. Основания има, доказателства не !  Авторът на De administrando imperio  умира от треска на 9 ноември 959 г. На трона сяда  двадесет и една годишният му син Роман II. Както сполучливо го характеризира Острогорский - наследил е от баща си политическата му неспособност, но не е наследил научната му сериозност. Не са един и два случаите в които властни жени са имали влияние и важна роля в управлението на империята - Ливия над Октавиан, Теодора над Юстиниян, Елена Лакапина над Константин Порфирогенет, но такава власт каквото има Теофано над Роман II, римският свят все още не е виждал. Второто обвинение : и петте ! сестри на императора са насилствено подстригани и вкарани в манастир. Прекрасни високообразовани, пълни с енергия млади жени, особено любимата дъщеря на стария император-енциклопедист - Агата, която е била и негова секретарка. Всичкият този прайд от багренородни принцеси отива в манастир по заповед на Роман II, но нареждането е от Теофано.. Не помагат нито горещите молби на майка му Елена, нито сълзите на сестрите му. Някои от тях демонстративно отказват да се подстрижат. Всичко е напразно. Василевсът е пълна марионетка на осемнадесет годишната си съпруга.  Тук доказателствата са железни !  Теофано е причината за заточването/замонашаването на петте принцеси и за последвалата скорошна смърт на не прежалилата ги тяхна майка Елена Лакапина.  Гордата и властна някога дъщеря на Роман Лакапин умира съкрушена от своя слабохарактерен единствен син. Пътят към властта за Теофано е открит.  На 15 март 963 г. на едва 25 години умира Роман II. И разбира се смъртта му влиза под номер три в обвинителният акт на вечната заподозряна -  чудовището в женски образ Теофано. Тук в случая спецовете са почти единодушни - логиката издиша. Каква е ползата на Теофано да умъртви послушния си съпруг и да рискува бъдещето си ?  Разбира се трябва да се вземе в предвид и възрастта и - тя е само на 22 години и едва ли във всяка нейна постъпка/акт би трябвало да се търси някакво строго логическо обяснение. Може чисто и просто от надценяване, или да е усетила, че Роман я разлюбва или...По повод последната теза, Теофано вече е майка на три деца (според някои сведения на четири - две момчета и две момичета) и дали е привличала физически Роман така както някога ? Натам това се потвърждава и от хронологическите събития. Да , Никифор Фока хлътва по нея, но той е доста по възрастен, а и грозноват. При Йоан Цимисхи нещата са по-различни. Макар и любовници,  и въпреки че му помага в голяма степен (убийството на Никифор)  Цимисхи я прежалва и се подава на натиска -  дава нареждане да бъде затворена в манастир (тоест призната е за убийството на Никифор)    ....следва..

 

Роман е алкохолик, той зарязва управлението и си пие, след смъртта на баща му имаме една алкохолна епопея завършила с бързата му смърт. Та нищо чудно той да е заточил лелите си за да не му пречат да си пие. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, bulgaroid said:

Роман е алкохолик, той зарязва управлението и си пие, след смъртта на баща му имаме една алкохолна епопея завършила с бързата му смърт. Та нищо чудно той да е заточил лелите си за да не му пречат да си пие. 

Не са му лели, а сестри

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Слуховете, че императора е отровен от Теофано - основателни или не, се разпространяват и хващат почва.   Изводът е рикошет от по сетнешните действия на василисата - че щом убива втория си мъж /Никифор/ за да го замени за трети /Цимисхи/ значи е извършила същото и с първия. По късният Скилица пък директно обвинява василисата че в съучастие с Роман са отровили Константин Багренородни. Но хронологически нещата се заплитат  ужасно.  Тежък случай и за най-добрия криминален следовател. Първо : само два дни преди смъртта на Роман II се ражда дъщеря му Анна и точно в тези дни едва ли родилката Теофано ще е тръгнала да го трови. Второ : имаме сведенията на Лъв Дякон (не знам защо се пренебрегва този иначе точен и обективен хронист за сметка на Скилица и разни продължители и аноними - може би заради по-пикантните и раздути истории на последните) Та ето как описва нещата Дякон : Когато Роман наследил властта , той се проявил като кротък, скромен и грижовен към поданиците си владетел. , но след това попада под пагубното влияние на група негодници, роби на страстта и покварата. Под тяхно влияние Роман губи добродетелите си, отдава се на разкош и  необуздани наслади , свиква с лукса , проявява склонност и към неестествени страсти. И така се случи, че по време на пости, предназначени  да боговдъхновят хората, за да се извърши омилостивяване  и стремеж към възвишеното, тези нехранимайковци взимат със себе си Роман, отиват на лов за елени отправяйки се към непристъпни планини.  Денят/Когато се върнаха оттам, автократорът беше напълно изтощен и едва дишал. Някои съобщават, че по време на дългата езда са започнали острите смъртоносни спазми, но болшинството подозират, че на императорът е дадена отрова донесена от женската част на двореца " !  Трето : След смъртта на Роман по решение на патриарх Полиевкт и сената за василевси били провъзгласени двамата му малолетни сина - Василий и Константин и за регент майка им Теофано !  Щом Полиевкт дава благословията си на василисата, значи не се съмнява в невинността и, нещо съвсем различно години по-късно , когато той отказва да признае Цимисхи, ако не заточи Теофано - тогава с доказана вина за смъртта на Никифор и патриарха е непреклонен!   Четвърто : реалната власт над империята е поета не от императрицата, а от евнуха Йосиф Вринга.  Назрява неизбежния конфликт с най-популярния човек в империята - победоносния Никифор Фока.  Дали, кога и как взима страна Теофано, бракът и с Никифор желан ли е бил от нея или принудителен, помага ли му действително срещу евнуха ?  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Евристей said:

Слуховете, че императора е отровен от Теофано - основателни или не, се разпространяват и хващат почва.   Изводът е рикошет от по сетнешните действия на василисата - че щом убива втория си мъж /Никифор/ за да го замени за трети /Цимисхи/ значи е извършила същото и с първия. По късният Скилица пък директно обвинява василисата че в съучастие с Роман са отровили Константин Багренородни. Но хронологически нещата се заплитат  ужасно.  Тежък случай и за най-добрия криминален следовател. Първо : само два дни преди смъртта на Роман II се ражда дъщеря му Анна и точно в тези дни едва ли родилката Теофано ще е тръгнала да го трови. Второ : имаме сведенията на Лъв Дякон (не знам защо се пренебрегва този иначе точен и обективен хронист за сметка на Скилица и разни продължители и аноними - може би заради по-пикантните и раздути истории на последните) Та ето как описва нещата Дякон : Когато Роман наследил властта , той се проявил като кротък, скромен и грижовен към поданиците си владетел. , но след това попада под пагубното влияние на група негодници, роби на страстта и покварата. Под тяхно влияние Роман губи добродетелите си, отдава се на разкош и  необуздани наслади , свиква с лукса , проявява склонност и към неестествени страсти. И така се случи, че по време на пости, предназначени  да боговдъхновят хората, за да се извърши омилостивяване  и стремеж към възвишеното, тези нехранимайковци взимат със себе си Роман, отиват на лов за елени отправяйки се към непристъпни планини.  Денят/Когато се върнаха оттам, автократорът беше напълно изтощен и едва дишал. Някои съобщават, че по време на дългата езда са започнали острите смъртоносни спазми, но болшинството подозират, че на императорът е дадена отрова донесена от женската част на двореца " !  Трето : След смъртта на Роман по решение на патриарх Полиевкт и сената за василевси били провъзгласени двамата му малолетни сина - Василий и Константин и за регент майка им Теофано !  Щом Полиевкт дава благословията си на василисата, значи не се съмнява в невинността и, нещо съвсем различно години по-късно , когато той отказва да признае Цимисхи, ако не заточи Теофано - тогава с доказана вина за смъртта на Никифор и патриарха е непреклонен!   Четвърто : реалната власт над империята е поета не от императрицата, а от евнуха Йосиф Вринга.  Назрява неизбежния конфликт с най-популярния човек в империята - победоносния Никифор Фока.  Дали, кога и как взима страна Теофано, бракът и с Никифор желан ли е бил от нея или принудителен, помага ли му действително срещу евнуха ?  

Аз мисля ,че трябва да се търси кой убива Цимисхи и Фока а може би преди това Роман и баща му. Каква е ролята на Василий Лакапин ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Aspandiat said:

Една византийска сапунка. :ag:

Много моля за по-сериозно отношение !  Я, ученикът който смущава дисциплината да излезе тук на изпит и да даде отговор на :  Кои са арменските извори за Теофано и с лека ръка ли могат да се отхвърлят сведенията че е от арменски произход  (разбира се  както всичко по забележително във Византия и Анастасо  е изкарана че е арменка , не върви  такъв бисер да бъде изпуснат ) Иначе Леон Дякон е категоричен - красавицата е лакедемонка ! Но затова по натам.  А за сапунката си прав. Натам - защо е такава разликата между братята Василий и Константин , както физически, така и като поведение, характер , интереси, абе за всичко. Отговорът го дава човека, който го знае най-добре - майка им ! 

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ескалацията на конфликта (сблъсък на интереси) между силните хора на империята - Йосиф Вринга и Никифор Фока се повишава не с месеци, а с броени дни.  На върха на славата си реконкистадорът на Крит е предпазлив. Не се решава да атакува столицата без да си осигури подкрепа (или мълчаливото съгласие) на патриарха и част от сената. Според по късни интерпретации и на Теофано, която цели да премахне евнуха и затова използва Никифор. Ами...няма нищо такова. По време на сблъсъците, василисата е пълен пас.  Малко за образа и характера на кесариеца от двама съвременника - Луитпарнд Кремонски и Леон Дякон . Всеки сам да си направи преценка за обективността и безпристрастността на хроникьорите.  Започвам с ломбардеца :    "  Чудовище в човешки образ, пигмей с дебела глава, тънък врат , малки очи, тъмен с етиопски цвят, отвратителен с гъста , къса и полу-побеляла брада, коси гъсти , не би било приятно да го срещнеш през нощта, с голям корем изпъкващ на ниския му ръст, облечен в скъпа дреха, но стара , миришеща и избеляла от времето,...с лисича природа, вероломен и лъжлив като Одисей " !  Че, Луитпранд е бил възмутен от отношението към него , но чак пък толкова крайна оценка ?  Ако се вярва на тези описания, едва ли Теофано е била във възторг от брак с такъв мъж па бил той и най-прославения. Ето и мнението на Дякон : " Цветът на лицето му беше по скоро тъмен отколкото светъл, коси гъсти и черни, очите също черни и замислени, носът нито тънък нито дебел, леко заострен (гърбав), туловището му(снагата) беше закръглено и плътно, с широки гърди и рамене, с мъжеството и силата си той напомняше на прославения Херкулес.  По разум, целомъдрие и способност да взима безпогрешни решения, той превъзхождаше съвременниците си" !   Ха и двамата летописци са запознати с  героите на Елада и оприличават Никифора на този който сметнат за подходящ ! Така на първо четене излиза, че Луитпранд не е обективен, а описва императора под влияние на гнева си. Визирам големия му корем ! Човек изминаващ хиляди километри яздейки би ли имал "лукса" да пусне голям шкембак ?  Малко по задълбочено, обаче виждаме, че ломбардеца описва външният вид на Никифор през 968 г. , тоест 5 години откакто последния е император. Достатъчно време да затлъстее, още повече както ще видим по нататък до победоносното му влизане в столицата и обявяването му за василевс, той води суров, аскетичен начин на живот, отдаден на безбрачие/без жени (след смъртта на сина му). Когато обаче пред очите му се появява Теофано, прославения петдесет и една годишен ветеран променя принципите си. 

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няколко месеца след смъртта на Роман II, Никифор Фока посещава столицата като частно лице. Твърде смело решение от негова страна, но и е разчитал на многобройните си привърженици вътре в града. Опитът на Йосиф Вринга да го "покани" в двореца за да изгладят недоразуменията не се получава - кападокиецът  надушва опасност, отказва и търси убежище в Света София. Патриарх Полиевкт - ползващ се с огромно влияние по това време му гарантира безопасност. / Тезата, че Никифор получава подкрепа и от Теофано, защото тя е притеснена от нарастващата мощ на Вринга и се опасява за сигурността на децата си, не издържа, но....на първо четене.   Нелогично, с оглед на това, че Йосиф е изпълнявал длъжността си и при Роман II, без това ни най-малко да притеснява василисата,  а и като евнух няма възможност да седне на трона, за да се налага да премахва синовете и. Но, по натам Вринга за да неутрализира силите на Фока, влиза в контакт с патрицият и главнокомандващ италийските войски на империята Мариан, с обещание за ...трона. Последният, преценявайки ситуацията отказва ! Предлогът е, че Никифор е прекалено популярен, победител и с огромен авторитет както сред свои така и сред съседните врагове, които треперят пред него и шансовете да се изправи срещу му са безнадеждни.  Но ! Мариан не постъпва подло, а дава един ценен съвет на Йосиф Вринга  " Ако искаш моето мнение, аз ще те посъветвам : ти знаеш за Йоан, наречен Цимиски, мъж тщеславен, амбициозен, честолюбив, много изкустен във военното дело . Войниците му го боготворят и благовеят пред него, втори по популярност е след стратега. Ако искаш на него предложи поста главнокомандващ войските. Аз знам, че той е много смел и решителен и войниците му ще го последват навсякъде, където ги поведе, а ти ще постигнеш целта си.  Иначе не си и помисляй по друг начин да премахнеш тази кула "(Никифор Фока)/  След напускането/бягството си/ от столицата Никифор се отправя за Кападокия - бастион на фамилията Фока.  Там при троглодитите - суровите, диви  пещерни хора, жителите на подземни лабиринти и тунели, той установява лагера си и започва мобилизация на войските !  Стратегът е търпелив . По време на сбора, Никифор провежда на войската  мащабни учения, тактически подготовки, стрелба с лък, езда, маневри . (Леон Дякон)  На мобилизацията на Никифор , Йосиф Вринга отговоря с удар върху роднините и привържениците му в Константинопол. На чия страна е Теофано ? Познавала ли се е с Фока ? Да ! Стратегът бил ли е вече влюбен в нея ? Според Скилица и Зонара да ! Според Дякон не ! 

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Паракимоменът се вслушва в съвета на Мариан (вече катепан на Запада) и през месец юни 963 година писмото му с предложения и инструкции е в ръцете на стратега на тема Анатоликон -  Йоан  Цимиски. Обещава му се незабавно издигане в доместик на Изтока, заповядва му се да арестува роднината си Фока (братовчед по майчина линия според Дякон, племенник според Скилица), а за награда - имперските червени ботуши !  Куриер с послание лети и към друг прославен генерал - Роман Куркуас  заемащ длъжността стратилат на Изтока. Предложението е да се принуди Никифор да влезе в манастир, заради проява на предателство и аспирации към трона, в замяна му се обещава издигане в длъжност доместик на Запада.  Честолюбието и амбициите на Йоан са големи, но умът бистър - преценява реално шансовете срещу вуйчо си (минавам към по-популярната версия на роднинство) а те са повече от съмнителни. През лятото на 963 година Никифор Фока е на върха на славата си и арменецът постъпва по най-правилния начин - явява се лично пред него, коленичи и показва писмото.  Съдържанието му предизвиква /учудващо/ шок в Никифор. Той е потресен, затваря се в себе си, изпада в мълчалива депресия. /Странните му пристъпи на меланхолия ще се забелязват от тук нататък неведнъж/ Дали това е опит на симпатизиращите му хронисти да оправдаят последвалите събития ?  А именно, че пред свършен факт - заплаха за живота му , Фока е принуден да приеме предложението – Цимиски се проявява като великолепен организатор и агитатор (PR) и в резултат -  на 2 Юли 963г. източните войски провъзгласяват Никифор Фока за василевс на ромеите !  Разбира се настроението на новопровъзгласения император се обръща - той е в целия си блясък, на кон, приема клетвата на стратезите и лохагите (темните командири), акламацията на войниците, призован да ги поведе срещу безродния евнух, който манипулира и издевателства над малолетните деца (Василий и Константин) и се подиграва с  мъжествените защитници на империята.  И сега ето и една версия от Йоан Скилица -  авторът който дава материал  за разпалване на въображение и страсти.  И тя според хронистът е ...забележете по достоверната !!!  Императорският трон не е цел на Никифор Фока, а начин да стигне до ръката на напълно пленилата го вдовица на Роман II.  Той се влюбил безумно в нея, когато пребивавал в столицата, (намек за физически контакт) подържал връзка (срещи) с василисата чрез довереният си човек Михаил, докато не бил надушен от Вринга и трябвало да бяга. Това е една от причините за необичайно доброто настроение на Фока на път към Халкедон, следван от елитните сили на империята - източната армия. / По натам ще видим и версията на Лъв Дякон - съвсем различна и още по-интересна. Точно мненията на тогавашни или близки до епохата сведения ме заинтересуваха и затова пуснах темата. Информацията ми беше от френски автори (които като такива са склонни да преувеличават ролята на фаталната "ла фам") , но... се оказва, че и за самите ромеи Теофано не е шега работа./   И така :  Паракимоменът Йосиф Вринга подготвя отбраната енергично. Той има на разположение така наречената от Дякон "македонска фаланга" - западните войски под командването на същия Мариан, призован от Италия, Пасхалий - бивш стратег на Калабрия, и братята Лъв и Николай Торник.  Положението на брата на Никифор, Лъв, става страшно и той се спасява с бягство като подкупва стражата на градските порти. Старият баща на братята Фока - Варда търси закрила в Храма Света София. ( Тук е мястото да отбележа, че  ветеранът преживял безброй битки, ще умре на възраст над 90 ! години. Смъртта му ще предизвика поредната поведенческа криза в Никифор) В началото на август войските на Фока заемат Хрисопол - столично предградие на азиатския бряг. В това време неговите привърженици вътре в града се активизират организирани от друг евнух - извънбрачният син на Роман Лакапин, Василий. В столицата настават кървави сблъсъци между  силите на евнусите. По  щастлива случайност везните се накланят в полза на привържениците на Василий - една жена замерва катепана на Запада - Мариан с глинена саксия, ударът попада в главата и е смъртоносен за този лидер на партията на Вринга.  От там насетне силите на Василий взимат превес и хората му отварят вратите на Фока.  На 16 Август  яхнал бял кон върху постлани пурпурни килими, тържествено влиза  през Златната порта в столицата под възгласите на възторжените тълпи.  В храма Света София патриарх Полиевкт му слага императорската  диадема. Василевсът е на 51 години ! Не закъсняват и наградите за привържениците и роднините му. На баща му Варда е дадена титлата за кесар, племенникът му и организатор на провъзгласяването му за император - Йоан Цимиски е обявен за доместик на Изтока, брат си Лъв  издига в магистър и куропалат, а заслужилият евнух Василий Ноф в проедър - началник на имперската администрация. (подлото си е подло - деен участник срещу братята си, със заслуги в заговора и срещу Никифор в полза на Цимиски)    И сега : Никифор тържествено обещава да спазва досегашният си аскетичен начин на живот - безбрачие (целомъдрие), да не яде месо ( за православната църква пълното/фундаментално вегетарианство е недопустимо !)  Никифор провежда политика срещу висшия клир, но е ревностен привърженик на черното/низшо монашество . И така - да видим и версията на Леон Дякон ! Същите тези монаси, пред които Никифор благовеел, започнали да го убеждават да се ожени. Фока се дърпал. Не ще. Убеден е като му казали, че Теофано е лакедемонка, тоест спартанка, тоест ......втора Елена !  При този железен аргумент  суровия аскет капитулира и дава съгласието си за брак !  Тук аз като фен на Леон Дякон признавам, че твърдението е меко казано дискусионно ! 

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Системата е дублирала последния пост, молбата ми е до модератор да го изтрие. Каквито и да са били причините ( политически, любовни или че произхожда от древна Спарта) на 20 Септември започват сватбените церемонии. Щастието на младоженеца , обаче е помрачено от стриктния патриарх .Първо и двамата са вдовци и при това положение на императора му е наложена епитимия за срок от една година. Това  е решението на  Полиевкт с което си спечелва омразата на василевса. В бъдеще ще се отрази и на политиката му към висшия клир. Веднага след това идва втори проблем - достигат слухове, че Никифор е кръстник на едно от децата на Теофано, така той се явява духовен роднина на императрицата и бракът е невъзможен. Налага се да се действа бързо, защото строгия патриарх му предявява обвинение в синтектния. Пред свидетели бащата на императора, Варда обявява, че той е кръстника и въпреки , че Полиевкт не повярва, не му остава друго освен да даде благословията си. /Тук е мястото да се отбележи,  става въпрос за кръщенето или на Константин, или на Анна, което е преминало твърде скромно  за да мине номерът . Кръщенето на Василий е било отразено на пищна церемония - присъствали са баща му Роман и самият патриарх Полиевкт./   Щастливият младоженец е на седмото небе. Неузнаваем и за най-близките си. Слага край на въздържането си, отново яде месо, щедър, организира грандиозни състезания на хиподрума, различни зрелища , богати пиршества в двореца , така минава зимата на 963/4 година. Но нищо не може да се сравни с щедростта си към Теофано : събира огромно количество царски съкровища, подбира  най-плодородните и богати обширни участъци земя и всичко това дарява на василисита . 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Макар и влюбен, Фока не изостава задълженията си на върховен главнокомандващ. Лично провежда обучения на войниците си, инспектира подготовката за поредната голяма кампания на изток и през пролетта на 964 г. се отправя за родната Кападокия - сборен пункт на войските. Императорът е на върха на щастието - столицата не му липсва ни най-малко,  този поход е най-приятния  от всичките му досегашни безбройни такива, а причината - придружава го августейшата му съпруга !  Това е апогеят на кападокиеца !  Ще последват още щастливи и славни моменти, но звездата на Фока  бавно започва да залязва.  Ужасното земетресение в централна Анатолия , катастрофата в Сицилия, както и гладът в Константинопол предизвикан от корупционните афери на брат му Лъв Фока, ще доведат до рязко спадане  популярността на Никифор. Някога  триумфално преминаващ по улиците аплодиран и превъзнасян, сега императора е освиркван и замерян с камъни. На ромейския небосклон изгрява звездата на новия любимец - Йоан Цимиски. Макар и кръвни роднини с Фока, двамата си приличат само по ниския си ръст. (разбира се и че са военни професионали от най-висок клас, каквито империята никога вече не ще има) За разлика от тъмния си вуйчо, Йоан е светъл, синеок и красив. Спечелва симпатиите на плебса и....сърцето на августата - все по отегчена от живота си с чудака Никифор /отново изпаднал в мистична религиозност, носейки власеницата на чичо си - канонизирания от църквата за светец Малеин и спящ на пода върху кожа от пантера) Гордостта и честолюбието на четиридесет и пет годишния арменец са жестоко наранени - отнета му е титлата доместик на схолите на Изтока  и е изпратен  в именията си. Това разбира се не се понравило на Теофано - май за първи път истински и то болезнено влюбена (в деня на покушението тя е на 29 а Цимиски на 45)  Че силата на любовта няма граници проличава от последвалите събития. Августата  не е в състояние повече да понася отсъствието на любимия си и се престрашава да се яви пред съпруга си с искане Йоан да бъде реабилитиран и върнат в столицата !  Нещо крайно абсурдно с оглед и на ширещите се слухове за тяхната връзка. Но стария император - воин, въпреки че е наясно за причината за молбата на съпругата си, няма сила да откаже !  Изпълнява безропотно желанието на Теофано, с ясното съзнание, че подписва смъртната си присъда. Йоан се връща в столицата , а единствената му цел -  ликвидиране на омразния му вуйчо. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 28.10.2017 г. at 12:10, Евристей said:

      Къде и как среща дъщерята на лакониеца Кротир - кръчмар в един от най-бедните столични квартали - източниците мълчат !  А когато те мълчат се развихрят  фантазиите. Приема се, че слуховете за необикновената красота на Кротировата щерка достигат до височайшия плеибой и той цъфва в таверната ...натам събитията следват "естествения подбор" - "огънят на любовта" между тях пламва.                                                                                                                                        

Е, има и други мнения по въпроса. Според Теофановия продължител, тя била благородна девица, от древен род (обръщам внимание - древен род, а не упражняваща древна професия :ag: ) Работата е там обаче, че той Теофановия продължител е обявил и славянчето от одринския край Василий за издънка на царския род на Аршакидите, тъй че много не може да му се има вяра, кога извежда нечий древен произход. Но в случая се предполага, че може да е от рода на Леон Кратерос, който е бил стратег на Анатолик. Туй по името.

А ето как Атир описва събитието на запознанството с благородната девойка и отровените съпрузи

"Мы здесь упомянем о греческих делах со времени Василия по это время (т.е. 433 == 1040—41 г.) и скажем: к обычаям цapeй греков принадлежит то, что они в дни праздников верхом отправляются в церковь, предназначенную дли даннаго праздника. И когда царь проезжает по площадям, то на него собираются смотреть люди, а у них в pyкax кадила, которыми они кадят. И поехал oтец Василия и Константина в один. из праздников. И была у одного из греческих вельмож красивая дочь. И вышла она смотреть на царя. И когда он проезжал мимо ея, она ему понравилась.

И приказал он узнать, ктo она, и когда узнал, то посватался и женился на ней и любил ее. И родила она от него Василия и Константина и умер он, когда они оба были еще маленькие. И вышла она спустя долгое время после его (смерти) за Никифора. И возненавидели они друг друга и она стала заботиться об y6иении его и послала для этой цели к ал-Ш-м-ш-кику. И пошел он тайком в Константинополь. И впустила она его во дворец царский и они условились и убили его ночью. И призывала она патрициев по одиночке и давала им деньги и приглашала их признать царем Никифора (читай: ал-Ш-м-ш-кика).

И они сделали это и не успело наступить утро, как она уже достигла всего, чего желала; и не было никакого спора. И вышла она за ал-Ш-м-ш-кика и жила с ним год. И стал он бояться ея и принимать меры против нея и сослал ее в отдаленный монастырь и отправил с ней ея сыновей. И жила она там год. Потом она пригласила к cебе одного монаха и дала ему деньги и приказала ему итти в Констатинополь н пребывать в церкви цapя и по возможности воздерживаться от пищи. И когда царь получит к нему доверие и пожелает в ночь праздника принять причастие из его рук, то он должен. был дать ему яда.

И сделал монах это. И когда наступила ночь праздника, то она отправилась со своими сыновьями и прибыла в Константинополь в тот день, в который умер ал-Ш-м-ш-кик. И воцарился cын ея Василий, а она управляла делами за егo малолетством. "

Та в сметката ако приемем казаното от Атир значи влизат тъстът Константин VІІ, Роман ІІ, Никифор ІІ и Цимисхий.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами защото в изворите го наричат Василий Македонец или Василий Славянин, а не Лъв ІІІ Исавриец, Лъв ІV Хазарски или пък Лъв V Арменец. Що го наричат Македонец е ясно, щото е от тогавашната Македония, т.е. от Одринско. А що славянин?

За него си имаме тема, тъй че повече информация по въпроса - там.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преди подробностите за бруталното убийство на един от великите военни на Визанса – Никифор Фока и чий син е Василий , признание от самата Теофано, малко релакс с клипче което с малко въображение може да си представим как е станало запознанството : Константинопол през X век, играещата пред площада/кръчмата на баща си Анастасо и наблюдаващия я от 1:28 м. Роман II.  

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!