Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Американската ракета Електрон бе изведена за пръв път на стартовата площадка към космодрума на о-в Уолопс, САЩ

2020-rocket-lab-rolled-american-launch-p

На снимката: ракетата "Електрон" бе изведена за пръв път на стартовата площадка към Средноатлантическия регионален космодрум в САЩ. Photo credit : Rocket Lab

30 април 2020 г. 17:10 ч.

Светослав Александров. Американската компания Рокет Лаб изстрелва редовно своите ракети "Електрон", които използват иновативни американски ракетни двигатели "Ръдърфорд" с електрически турбопомпи. Доскоро всички полети бяха осъществявани от п-ов Махия в Нова Зеландия. Но в близко бъдеще ракетите "Електрон" ще летят и от територията на САЩ, от Средноатлантическия регионален космодрум на о-в Уолопс. Като подготовка за предстоящия полет, Рокет Лаб изведе за пръв път ракета на стартовата площадка. 

Според информация, оповестена от компанията, екипът е провел интеграционни системни изпитания, за да бъде потвърдена готовността на системите за изстрелване на "Електрон", както и на наземните прибори. Изпитанията включваха привеждането на ракетата във вертикално положение, активиране и настройка на флуидните системи на стартовата площадка, проверка на електрическите системи и радиокомуникациите.

Дебютното изстрелване на "Електрон" от американска земя е планирано за третото тримесечие на 2020-та година. Една от последните стъпки, която предстои да бъде изпълнена, е сертифицирането на системите за прекратяване на полета - тези системи са важни, тъй като в случай на фатален проблем ракетата се унищожава, за да не застраши живота на хората в околността, както и на наземната инфраструктура.

По време на този първи полет "Електрон" ще изведе в космоса единичен микроспътник за нуждите на Военновъздушните сили на САЩ. Целта на американските ВВС е да тестват доколко микроспътниците са адекватни за мониторинг на космически метеорологични явления.

През 2021-ва година нова ракета "Електрон" ще излети с експеримента CAPSTONE на НАСА на път към Луната. Демонстрационната мисия ще потвърди, че избраната от НАСА уникална орбита е подходяща за строежа на станцията "Гейтуей" около естествения ни спътник. 

За повече информация: Рокет Лаб

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3324-2020-rocket-lab-electron-rolled-american-launch-pad

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Върджин Орбит ще се опита да изстреля първата си орбитална ракета през този уикенд

2020-virgin-orbit-last-major-test.jpg

На кадъра: модифицираният "Боинг 747" лети с прикачената към него ракета "ЛончърУан" по време на изпитание на 12-ти април. Credit : Virgin Orbit

22 май 2020 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Американската компания Върджин Орбит, основана от британския предприемач Ричард Брансън, се готви за исторически полет. Ако всичко мине наред, фирмата може още утре, на 23-ти май, да изстреля своята първа ракета в космоса. Вицепрезидентът на компанията, американецът Уилям Померанц, обаче предупреждава - шансовете за успех по време на този първи полет са малки. 

"Исторически погледнато, шансовете за успех при първите полети на нови ракетни системи са мрачни", коментира Померанц в Туитър."Но независимо как нашият демонстрационен полет ще премине, екипът ни ще научи много. Ние вече сме вложили тонове работа, за да достигнем до този етап, това е нашият най-голям тест!"

Стартовият прозорец се отваря в събота в 20:00 ч. българско време. Напомням на читателите, че ракетата "ЛончърУан" се изстрелва от самолет-носител "Боинг-747". Няма да има излъчване на живо, но ще има текстови новини в реално време. Екипите на Върджин Орбит предупреждават, че полетът ще бъде осъществен само ако компанията има техническа готовност и времето е хубаво. Резервната дата за старт е в понеделник.

Концепцията за изстрелване на спътници от борда на самолет-носител е проучена от Върджин Галактик още през 2007-ма година като страничен на пилотираните суборбитални полети проект. Разработката започва през 2012-та година. Но през 2017-та година спътниковите мисии са отделени в отделна компания "Върджин Орбит", докато Върджин Галактик остава фокусирана само върху пилотираните полети. В края на 2018-та година пилотираният космически кораб "Юнити" извежда двама души в космоса, с което Върджин Галактик се превръща в първата американска фирма, осъществила пилотирана космическа мисия след пенсионирането на совалките.

Но тази мисия е суборбитална. Стига всичко да мине наред, в края на този месец СпейсЕкс ще изпрати хора в космоса не просто на кратко пътешествие, а в орбита, на път към МКС. Междувременно стискаме палци на Върджин Орбит - благодарение на тях САЩ ще си имат нова ракета с американски ракетни двигатели "НютонФор". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3356-2020-virgin-orbit-set-to-debut-weekend

  • Модератор Космически науки
Публикува

Върджин Орбит са доволни от първия полет на Лончър Уан, но очакваха повече

2020-vo-launches.jpg

Снимка от първия полет на ракетата "Лончър Уан" на Върджин Орбит. Photo credit : Virgin Orbit

26 май 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Дебютното изстрелване на ракетата "Лончър Уан" е вече в историята, а от Върджин Орбит съобщават, че са сравнително доволни от полета. Изпълнени са успешно множество стъпки и са събрани изключително ценни данни, които ще позволят на компанията да продължи напред с полетната програма. Но макар че при този дебютен полет никой не очакваше "Лончър Уан" да достигне орбита, ръководството на фирмата се надяваше, че полетът ще е по-продължителен. 

Дебютните изстрелвания на чисто нови ракети рядко завършват с цялостен успех (Илон Мъск успя от четвъртия път след три поредни провала). Колкото и да се приготвяш в наземни условия, колкото и да разчиташ на компютърни модели, не е възможно да предвидиш всеки един сценарий, който може да ти се случи. Затова съществуват тези изпитателни полети, които да осигурят на инженерите реални полетни данни. Конкретно по време на вчерашното изстрелване, на борда на ракетата "Лончър Уан" нямаше спътник, а само баласт като симулатор на маса. Дори и ракетата "Лончър Уан" да бе изпълнила изцяло летателната си програма, баластът нямаше да престои дълго време в орбита, а щеше да изгори. За нуждите на вчерашния тест беше важно не самото влизане в орбита, а събирането на информация по време на полета. 

За разлика от други компании, Върджин Орбит не изстрелва ракетите си от наземна площадка, а от самолет-носител. Това е модифициран "Боинг 747", известен под прякора "Космик Гърл". Върджин Орбит не е първата космическа компания, която се опитва да усъвършенства въздушното изстрелване. Първата е Орбитал (днес част от Нортроп Груман), създала ракетата "Пегас" в началото на 90-те години (която е още в експлоатация).

Ето какво съобщава Върджин Орбит относно кои стъпки по време на вчерашния полет са изпълнени успешно: извеждане на самолета-носител до мястото на освобождаване, прихващане на телеметрична информация от множество антени, обратно броене, освобождаване от ракетата, стабилност на ракетата и успешно запалване на двигателя. Двигателят работи в продължение на няколко секунди, когато е забелязано отклонение от работата му и наземният екип решава да прекрати мисията.

"Както оповестихме преди полета, нашите цели днес бяха да работим до процеса на осъществяване на изстрелване, да научим колкото се може повече и да постигнем запалване на ракетата. Очаквахме да стигнем по-далеч, но изпълнихме ключовите си цели за днес", се казва в становището на Върджин Орбит. 

Не е ясно кога компанията ще проведе следващия си полет. Инженерите първо трябва да анализират данните и да приложат научените уроци. Могат да минат седмици или месеци. Когато - тогава. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3365-2020-virgin-orbit-rocket-outcome

  • Модератор Космически науки
Публикува

Историческа снимка: Първото запалване на течногоривна орбитална ракета, освободена от борда на самолет!

26 май 2020 г. 11:20 ч. Дебютното изстрелване на "Лончър Уан" не премина според очакванията, но въпреки това моментът е исторически. Това е първото запалване на течногоривна ракета от орбитален клас, изстрелвана от борда на въздушна платформа! 

Изстрелванията от въздушна платформа (самолет, хеликоптер или балон) се обсъждат от космическите компании и агенции в продължение на десетилетия. Но до ден днешен само една-единствена орбитална ракета работи по този начин: "Пегас", собственост на американската компания Нортроп Груман. И трите степени на "Пегас" обаче са с твърдо гориво. 

Не е изненадващо че "Върджин Орбит" са доволни, че поне част от полета е протекъл по план, ако не и целият. Освобождаването на ракетата от борда на самолета и запалването на двигателя докато тя е във въздуха е забележително технологично постижение. 

2020-vo-launches.jpg

Снимка от първия полет на ракетата "Лончър Уан" на Върджин Орбит. Photo credit : Virgin Orbit

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3366-2020-historical-engine-ignition

  • Модератор Космически науки
Публикува

Първото изстрелване на ракетата Лончър Уан е частичен успех

2020-vo-launches.jpg

Снимка от първия полет на ракетата "Лончър Уан" на Върджин Орбит. Photo credit : Virgin Orbit

27 май 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Два дни след изстрелването на ракетата "Лончър Уан" на частната компания Върджин Орбит, вече компанията разполага с подробно видео от старта и множество натрупани инженерни данни. Изглежда, че фирмата разглежда мисията като достатъчно успешна за дебют. Данните потвърждават със сигурност: не е имало експлозия или, както се изразява метафорично конкурентът Илон Мъск, "бърз неочакван демонтаж". Имало е безупречно разделяне на "Лончър Уан" от самолета-носител "Космик гърл" и последващ 9-секунден нормален полет, който е приключил с преждевременно изключване на двигателя, но безопасно спиране на работата на ракетата и прекратяване на мисията. 

Още вчера Уилиам Померанц, вицепрезидентът на компанията, написа в Туитър: "Колкото повече научавам за вчерашния старт, толкова по-щастлив се чувствам. Това е хубаво усещане". Днес Върджин Орбит публикува на сайта си подробна статия за случилото се. В продължение на около 9 секунди след пускането на ракетата всичко е протекло нормално. Ето защо от фирмата са толкова щастливи: тук са най-критичните моменти от мисията - освобождаването, контролираното свободно падане, етапите от запалването на двигателя, начало на контролирания полет, всичко това е минало напълно успешно. Инженерите разполагат с данни от стотици канали и сензори. Анализът показва, че работата на ракетата съвпада отлично с предсказаното от математическите модели и наземни изпитания. Като заключение Върджин Орбит успешно доказва базисния принцип на космическите изстрелвания от въздушна платформа - елементът, по който тази компания се различава от всички останали съществуващи компании.

Проблем е настъпил чак на 9-тата секунда, когато двигателят се самоизключил. Наземните екипи все още не могат да определят каква е причината за по-ранното изключване на двигателя, но се надяват, че с течение на времето ще стигнат до заключение. С изключването на двигателя ракетата не е била в състояние да поддържа контролирания си полет - но важното е, че тя не е ескплодирала. "Лончър Уан" продължила да лети в точно определения коридор, за да падне в океана, където не изложила на риск никой и не застрашила околната среда.

Какво следва оттук насетне? От компанията не се наемат да кажат кога ще е следващият полет, защото предстои анализ на данните и коригиране на причината, довела до ранното изключване на двигателя. И все пак инженерите на Върджин Орбит са оптимисти - вече отпразнуваха тези първоначални успехи, а сега щателно разглеждат всички събрани данни. 

За повече информация и видео: Върджин Орбит

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3368-2020-virgin-orbit-partial-success

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Руската частна компания КосмоКурс представи проект за свръхлека ракета

9 юни 2020 г. 08:05 ч. Руската частна компания КосмоКурс представи проект за свръхлека ракета, посредством който възнамерява да участва в конкурса на Националната технологична инициатива (НТИ) "Аеронет". Новината бе съобщена от РИА Новости

НТИ планира да поръча и финансира разработката на няколко ракети-носители от свръхлек клас, от които един ще бъде окончателно избран за по-нататъшно развитие. През настоящата година инициативата планира да даде $150 000 на не по-малко от три предварителни проекта. Понастоящем в Русия няма свръхлеки ракети.

По думите на предприемача Павел Пушкин, ракетата на КосмоКурс може да бъде изготвена независимо, без да бъдат въвлечени останалите предприятия на ракетно-космическия отрасъл. Ракетата ще е двустепена, дълга 19 метра и ще има девет двигателя на първата степен, работещи на керосин и кислород. Ракетата ще може да изведе в слънчево-синхронна орбита спътник с тегло 265 килограма.

Аналогични микроракети ракети има в САЩ - "Електрон" и "Пегас" (действащи) и "ЛончърУан" (на етап изпитателни полети). Огромно развитие на микроракетната технология се забелязва в Китай - миналата година ай-Спейс изстреля успешно спътници посредством ракетата "Хипербола-1" в околоземна орбита, "Чайна Рокет Ко" постигна същото посредством носителя "Чжиелон 1", а от няколко години екСпейс е оператор на ракетите "Куайчжоу". Китайските микроракетни компании често пъти биват създадени като странични клонове на държавните корпорации, а самите микроракети са производни на военните разработки. 

kosmokours-rocket.jpg

Илюстрация на микроракетата на КосмоКурс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3410-2020-cosmocourse-rocket-project

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската ракета Електрон излетя от космодрума в Нова Зеландия и изведе в орбита 5 спътника!

2020-13-june-electron-launches.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : Rocket Lab

13 юни 2020 г. 09:15 ч.

Светослав Александров. 13-тият ден на месец юни се оказа щастлив за американската компания Рокет Лаб, след като нейната ракета "Електрон" излетя благополучно от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия. Стартът бе осъществен в 08:12 ч. българско време, а в орбита бяха изведени пет спътника. 

Три от спътниците са за нуждите на разузнаването на САЩ и ще проверяват "нови възможности за изстрелване, които осигуряват рационализиран, търговски подход за въвеждането на микроспътници в космоса, както и ще осигуряват възможност на тези, работещи в микроспътниковата индустрия, да притежават навременен и икономичен достъп до космическото пространство". Това е единственото, което знаем за тях. Подобни обяснения с много думи, които не казват нищо съществено, са типични за Националния разузнавателен офис на Щатите.

Четвъртият спътник на име "Андезит" е изготвен в рамките на Кюбсат инициативата на НАСА от студенти в Бостънския университет. Сателитът ще изучава магнитното поле на Земята и космическите метеорологични явления.

Петият спътник не е американски, а австралийски - казва се "М2 Патфайндър" и ще тества нова комуникационна архитектура.

Напомням на читателите, че Рокет Лаб е американска компания със седалище в Калифорния, която е създател и оператор на ракетите "Електрон" с иновативни американски ракетни двигатели "Ръдърфорд", притежаващи електрически турбопомпи. Първоначално компанията е основана в Нова Зеландия през 2006 г., но впоследствие е прехвърлена в Щатите заради сериозно финансиране от американска страна и множество поръчки на американското правителство. Досега полетите продължават да се провеждат от Нова Зеландия, но тази година бе завършена стартова площадка и на Средноатлантическия регионален космодрум на о-в Уолопс, САЩ. Дебютният полет от територията на Щатите е планиран за третото тримесечие на годината.

Напомням също така, че ракета "Електрон" бе тази, която изведе в космоса през декември моята книга "Аз, виртуалният астронавт" - за повече информация - на този линк.

Запис от полета: Тук (Youtube Link)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3420-2020-13-june-rocket-lab-electron-launches

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

АВАРИЯ: Американската ракета Електрон на Рокет Лаб не успя да изведе седем спътника в космоса!

2020-4-july-electron-launch-failure.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : Rocket Lab

5 юли 2020 г. 01:30 ч.

Светослав Александров. Числото 13 се оказа фатално за американската космическа компания Рокет Лаб, след като нейната ракета "Електрон" не успя да достигне до орбита. Тринадесетият полет на ракетата започна днес в 00:19 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия, но приключи преждевременно. 

На борда на "Електрон" пътуваха седем спътника - 1 спътник на компанията Canon, притежаващ уникален фотоапарат за заснемане на Земята, 5 спътника "СуперДав" на компанията Planet и 1 за In-Space Missions. 

Все още не е ясно какво точно се е случило, но се знае със сигурност, че ракетата е достигнала до височина от 194.8 километра, преди да започне своето падане обратно към Земята.

"Загубихме полета късно, докато мисията бе в ход", съобщи Питър Бек, основателят на компания Рокет Лаб. "Изключително съжалявам, че днес се провалихме в доставката на спътниците. Бъдете уверени, че ще открием причината, ще я коригираме и скоро ще сме отново на стартовата площадка".

Има множество неофициални спекулации какво може да се е случило. Някои наблюдатели на живото излъчване съобщават, че преди разделянето на степените са забелязали отделяне на малки парчета от ракетата. 

Други твърдят, че аварията е настъпила на доста по-късен етап и че падането на тези парчета няма нищо общо с нея - например, може просто да се е обелила боята. 

Трети спекулират, че може да е настъпила аномалия по време на т.нар. "гореща смяна на батериите". Ракетите "Електрон" са оборудвани с иновативни американски ракетни двигатели "Ръдърфорд" с електрически турбопомпи. При класическите ракетни двигатели част от горивото (напр. керосин) и окислителя (напр. кислород) се пренасочват към специален газогенератор. Там заделеното гориво изгаря и задвижва турбина, която от своя страна задейства помпа (оттук идва общото название на тази система "турбопомпа"). Системата играе много важна роля - тя изпомпва горивото от резервоарите, където налягането е ниско, и го предава към главната горивна камера под високо налягане. 

Недостатъкът на тази система е, че част от горивото никога не достига до главната горивна камера и не се използва за придвижването на ракетата. Повечето ракетни двигатели са от т.нар. отворен цикъл. Затварянето на цикъла, за да не се губи гориво, е голямо инженерно постижение. Руснаците постигат огромни успехи в тази област, защото успяват да създадат двигатели със затворен цикъл и газогенератор, работещ с богата на кислород смес.

Подходът на Рокет Лаб е друг - ракетите "Електрон" използват електрически турбопомпи - вместо да се хаби част от горивото за работата на помпата, тя се задвижва от обикновен електродвигател. Но за да може системата да е ефективна, са нужни тежки батерии. Общо три са монтирани на "Електрон". В хода на полета, след като две от батериите се изтощят, се включва третата и тя осигурява ток на електродвигателя. Междувременно двете изтощени батерии се изхвърлят, за да се освободи ракетата от излишно тегло - именно това е процесът "гореща смяна на батериите".

Спекулацията е, че е възникнал проблем на този етап - ако "горещата смяна" не е сработила и третата батерия не е подала ток към турбопомпата, двигателят просто се е изключил. Разбира се, това е само предположение - очакваме да разберем какви ще са резултатите от разследването на аварията. 

Напомням на читателите, че преди днешната мисия ракетата "Електрон" бе осъществила 11 поредни успешни полета. По време на един от тях, през декември 2019 г., в космоса благополучно излетя книгата на Светослав Александров "Аз, виртуалният астронавт". 

Запис от изстрелването: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3454-2020-5-july-rocket-lab-launch-failure

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската ракета Електрон се завърна в експлоатация!

31 август 2020 г. 08:00 ч. По-малко от два месеца след аварията, благодарение на която "Електрон" не успя да изведе седем спътника в космоса, днес ракетата се завърна в експлоатация. Днешният старт бе осъществен в 06:05 ч. българско време и "Електрон" безпроблемно достави в орбита спътника "Секвоя" на компанията Капела от Сан Франциско. 

Калифорнийската фирма Рокет Лаб, която изстрелва ракетите "Електрон" от п-ов Махия в Нова Зеландия, бързо локализира причината за юлската авария - неправилно монтиран кабел на втората степен, който по време на изстрелването се е разхлабил, прегрял и се скъсал. Повредата доведе до отказ на електрическата турбопомпа на иновативния двигател "Ръдърфорд". Тъй като проблемът се оказа лесен за коригиране, без да се налага сериозна промяна в конструкцията на ракетата, бързото връщане на "Електрон" в експлоатация стана възможно. 

Днешният полет бе 14-ти за Рокет Лаб. Следващият ще е много интересен - това ще е първата мисия, която ще отлети от Средноатлантическия регионален космодрум на о-в Уолопс в САЩ. Така за пръв път компанията ще изстреля своя ракета не от Нова Зеландия, а от територията на Щатите. 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

2020-31-august-electron-launch.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3545-2020-rocket-lab-returns-to-flight

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Европейската ракета Вега се върна в експлоатация след безпроблемно изстрелване!

2020-3-sept-vega-lifts-off.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : ESA

3 септември 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Късно тази нощ в 04:51 ч. българско време от космодрума Куру във Френска Гвиана излетя благополучно европейската лекотоварна ракета "Вега". Това бе първият полет на ракетата след аварията на 11-ти юли 2019-та, когато беше загубен спътник на Обединените арабски емирства. 

Разследването показа, че причината за провала се дължи на структурно увреждане на твърдогоривния двигател на втората степен "Зефиро 23" заради дефект на температурно покритие, който е позволил нахлуването на нагорещени газове в двигателя. Това е довело до разрушаването на ракетата и загуба на спътника. 

Но връщането на "Вега" в експлоатация се оказа трудна задача. Първо - с настъпването на пандемията от новия коронавирус през март се наложи двумесечно затваряне на космодрума Куру. Второ - когато следващата мисия бе най-сетне насрочена за юни, метеорологичните условия се влошиха. Нещо повече - всеки път, когато беше насрочван нов стартов прозорец през следващите седмици на лятото, времето продължаваше да е неблагоприятно и "Вега" влезе в продължителен цикъл на отлагания.

Днес, слава Богу, всичко беше наред и ракетата най-сетне се отправи в космоса. На борда на "Вега" пътуваха 53 спътника за 21 клиента от 13 различни държави. 

Полетът беше много важен за европейската космонавтика, тъй като за пръв път дебютира диспенсърът SSMS (Small Spacecraft Mission Service). Той позволява на борда на ракетата да пътуват множество микросателити на споделена мисия и така всичките клиенти си поделят сумата, съответно цената за полет спада драстично.

Напомням на читателите, че СпейсЕкс предлага подобна евтина услуга посредством ракетите си "Фолкън 9", така че се заформя интересна конкуренция в изстрелването на малки спътници. 

"Това изстрелване показа способността на Европейската космическа агенция да използва иновации, за да смъква цените, да бъде по-гъвкава, по-пъргава и да предприема стъпки към комерсиализация", съобщи директорът на агенцията Жан Вьорнер.

За повече информация: ЕКА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3548-2020-3-sep-vega-returns-to-flight

  • Модератор Космически науки
Публикува

Пробив: Рокет Лаб превърна горната степен на ракета Електрон в действащ спътник!

2020-rocket-lab-first-foton.jpg

Снимка на Земята, заснета от първия спътник "Фотон". Photo credit : Rocket Lab USA 

4 септември 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската компания Рокет Лаб направи уникален пробив в космонавтиката след успешното изстрелване на ракета "Електрон" на 30-ти август. Горната степен на ракетата, вместо да бъде изведена от орбита или потопена, бе превърната в действащ спътник "Фотон". Това открива възможност за нови мисии в околоземна орбита, до Луната и Венера!

Информацията бе оповестена едва вчера. Първоначално Питър Бек, основателят на компанията, оповести само, че на борда на ракетата ще лети един американски спътник на име "Секвоя". Иначе спътниците "Фотон" бяха представени на специална пресконференция още миналата година. 

Това е нов начин, по който частна американска компания бори проблемите, свързани с еднократността на ракетите. Ако СпейсЕкс връща първи степени и обтекатели, идеята на Рокет Лаб да превръща отработените горни степени в работещи спътници е радикално нова! 

Отварят се и уникални възможности пред частната компания. Тя продължи да извозва спътници и полезен товар за други клиенти, но същевременно ще има своя собствена изследователска програма на базата на горните степени, сега вече превърнати в сателити.

Ако всичко мине по план, през 2021-ва година Рокет Лаб ще изстреля с ракета "Електрон" специализирана CubeSat-мисия до Луната за нуждите на НАСА. Това вероятно ще е и първият лунен полет за "Фотон". 

А през 2023-та година компанията ще изпрати към Венера апарата "Фотон", който ще търси следи от живот във венерианските облаци.  

За повече информация: Рокет Лаб

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3553-2020-rocket-lab-first-photon-satellite

  • Модератор Космически науки
Публикува

Немска фирма започна производство на ракети

2020-spectrum-rocket.jpg

Илюстрация на ракетата "Спектрум". Image credit : Isar Aerospace

11 септември 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. След толкова години, най-накрая имаме положително развитие в областта на ракетостроенето в Европа! Немското прохождащо предприятие Изар аероспейс откри своя производствен цех, където ще бъдат създавани ракетите "Спектрум". Очакванията са първото изстрелване да е факт догодина.

Откриването бе осъществено лично от Маркус Зьодер, премиера на южната германска провинция Бавария. Именно там се намират съоръженията на Изар Аероспейс.

Очакванията са ракетите "Спектрум" да са с дължина 27 метра и с товароподемност от 1 200 килограма до околоземна орбита. Понастоящем в компанията работят около 100 души.

Финансирането на Изар Аероспейс се осъществява с частни средства, като за последен път през декември миналата година бяха събрани 15 милиона евро. Следващото набиране на средства е планирано по-късно през настоящата година.

Производството на ракети в Германия започва на фона на сериозно лобиране от немската индустрия за създаването на космодрум на територията на страната. Министерството на икономиката вече планира космодрумът да е в Северно море, да е ръководен от частници и да е финансиран с помощта на държавата.

Проектопредложението разчита на общо три немски ракетостроителни компании да започнат да предлагат услугите си в периода около 2021-2022 година. Една от тези фирми е Изар Аероспейс. 

Източник: Дойчланд

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3561-2020-isar-aerospace

  • Модератор Космически науки
Публикува

Ракета 3.1 на Астра излетя за пръв път, но не достигна орбита

2020-12-sep-astra-heads-orbit.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : Astra

12 септември 2020 г. 09:15 ч.

Светослав Александров. След дълга поредица от отлагания, ракетата на прохождащото американско предприятие Астра "Ракета 3.1" най-сетне излетя! За съжаление тя не успя да достигне до орбита, макар че основателят на фирмата Крис Кемп е доволен от постигнатото днес. Очакванията на предприемача са да бъдат проведени три тестови мисии, първата от които е вече в историята, а цялостен успех да бъде постигнат на третия опит. 

"Ракета 3.1" е висока 12 метра и понеже това беше изпитателен полет, на борда ѝ нямаше полезен товар.

"Имахме успешно изстрелване и напускане, но полетът беше прекратен по време на горенето на първата степен. Наистина изглежда, че получихме добро количество от нормално полетно време. Повече новини ще има по-късно", оповести компанията в Туитър. 

Астра не очакваше цялостен успех днес. Главната цел беше да се стигне до нормална работа на първата степен. За съжаление това не се случи за цялото време, но очевидно инженерите разполагат с достатъчно данни, които ще анализират през следващите седмици и месеци. Плановете да се стигне до орбита до три тестови полета остават непроменени.

След днешния полет Илон Мъск изрази съчувствие към Астра и окуражи работещите във фирмата, че на него са му били нужни четири опита за изстрелване, за да изпрати спътник в орбита. 

За повече информация: Астра

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3562-2020-astra-first-orbital-attempt

  • Модератор Космически науки
Публикува

Китайска орбитална ракета Куайчжоу-1А претърпя авария

12 септември 2020 г. 13:15 ч. За втори път в рамките на едно денонощие (след неуспешния старт на новата американска "Ракета 3.1") имаме провал. Този път орбита не успя да достигне китайската ракета "Куайчжоу 1А".

Новината бе потвърдена от новинарската агенция Синхуа

Ракетата трябваше да изведе в космоса спътник за наблюдение на Земята. 

Това бе четвърти провал за Китай през настоящата година.

Ракетите от серията "Куайчжоу" са собственост на Експейс - т.нар. "частна компания" на Китай. Нарочно съм поставил кавичките, тъй като предприятието е под шапката на държавната Китайска аерокосмическа научна и индустриална корпорация. 

2020-kz-failure.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo : Expace

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3563-2020-chinese-rocket-fails-again

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Частната американска ракета Електрон изпрати 10 спътника в орбита!

2020-29-oct-electron-launches.jpg

Снимка от снощното изстрелване на ракета "Електрон". Photo credit : Rocket Lab

29 октомври 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Късно снощи в 23:21 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия излетя космическата ракета "Електрон", разработена от компанията Рокет Лаб в САЩ. 

На борда на ракетата пътуваха общо 10 спътника, от които девет са от серията "СуперДав" на частната компания Планет. Компанията разполага с над 150 действащи сателита, а тяхната задача е да наблюдават и да заснемат Земята с висока разделителна способност. Всеки, който пожелае спътниково изображение, може да си го поръча срещу заплащане, като снимките се използват за изучаване на климата, подпомагане на фермерите, проследяване на пожарите, картографиране на горските райони и идентифициране на бракониерството. Фирмата Планет публикува и безплатни снимки на известни местности или явления.

Последният спътник на име "CE-SAT-IIB" е създаден от японската компания Canon Electronics. Той е снабден с мощна телескопична камера, която ще може да заснема изображения на неосветените от Слънцето земни местности - т.е. там, където е нощ.

Сателитите бяха освободени в 500-километрова слънчевосинхронна орбита.

Днешният полет бе пети за "Електрон" през 2020-та година и 15-ти от началото на експлоатацията на ракетата. 

Запис от полета - тук - връзка към сайта на RocketLab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3622-2020-rocket-lab-10-satellites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Рокет Лаб ще се опита да прибере първата степен на ракета Електрон в средата на ноември

6 ноември 2020 г. 09:40 ч. Очаква се до броени дни американската компания Рокет Лаб да направи дебютния си опит за връщане на първа степен на ракета! След изстрелването, което е насрочено в средата на месеца, степента ще кацне на Земята посредством парашут.

Напомням на читателите, че основаната от Илон Мъск компания СпейсЕкс успя през 2015 година за пръв път да прибере първа степен от ракета "Фолкън 9", а през последните пет години осъществи множество изстрелвания с вече върнати степени. Мъск връща степените си чрез ретроракетно кацане. 

Ракетите "Електрон" обаче са от класа на т.нар. микроракети - т.е. специализирани за извеждането на миниатюрни спътници. Поради това в продължение на години Питър Бек, предприемач и основател на Рокет Лаб, се противеше на самата идея за ретроракетно завръщане - просто математиката не излиза. Първите степени биха станали твърде големи и биха оскъпили изстрелванията, а сега в невъзвръщаем вариант полетът излиза на $10 милиона. 

Но светът се променя и наблюдавайки успехите на Мъск, създателят на Рокет Лаб промени мнението си за възвръщаемостта и сега се труди упорито върху завръщането на "Електрон". "Дори и да се окаже неутрално от икономическа гледна точка, фактът, че няма да се налага да строим множество ракети в една и съща фабрика и огромно предимство", категоричен е Бек.

Рокет Лаб, за разлика от СпейсЕкс, ще разчита на класическото завръщане с парашут. Ракетата ще се приводни меко в океана, след което ще бъде прибрана с лодка. И ако първата степен на "Електрон" не се окаже прекалено обгоряла, компанията на Бек ще почне да използва повторно нейния хардуер. 

За повече информация: Рокет Лаб

2020-29-oct-electron-launches.jpg

Снимка от изстрелването на ракета "Електрон" в края на октомври. Photo credit : Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3633-2020-rocket-lab-try-return-rocket

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американска ракета Електрон излетя от новозеландски космодрум и изведе в космоса японски спътник!

15 декември 2020 г. 18:40 ч. Днес в 12:09 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия излетя космическата ракета "Електрон" на американската компания Рокет Лаб. В космоса беше изведен спътникът на Япония "Стрикс", чиято основна задача е да заснема радарни изображения на Земята.

В хода на днешната мисия за пръв път летя нов обтекател, създаден от Рокет Лаб. Обтекателят е с диаметър 1.8 метра и позволява качването на по-обемисти товари в сравнение с това, което е постижимо посредством класическия 1.2-метров обтекател.

Днес частната компания не предвиждаше връщане на първата степен на "Електрон". Следващият опит за възвръщаемост ще бъде направен през 2021 година.

Днешното изстрелване също така добра подготовка за дългоочаквания полет през второто тримесечие на 2021-ва, когато ракета "Електрон" ще трябва да изведе до Луната мисията на НАСА "Кепстоун". Орбиталната мисия е базирана на 12U-CubeSat спътник, който ще бъде позициониран в същата окололунна орбита, в която през следващите няколко години ще бъде построена международната станция "Гейтуей". 

2020-15-dec-electron-launches.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3710-2020-electron-rocket-sends-space-japanese-satellite

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Ракета 3.2 на американската фирма Астра достигна космоса!

2020-16-dec-astra-reaches-space.jpg

Снимка на Земята, заснета от камера на борда на "Ракета 3.2" след като беше достигнато космическото пространство. Photo credit : Astra Space

16 декември 2020 г. 00:25 ч.

Светослав Александров. В САЩ вече има нова частна ракета, способна да лети до космоса! Това стана факт след като на 15-ти декември в 22:55 ч. българско време "Ракета 3.2" на фирмата Астра излетя и премина 100-километровата граница на Карман, която условно разделя атмосферата на Земята от космическото пространство. 

Единственото нещо, което все още не е ясно, е дали "Ракета 3.2" е постигнала стабилна орбита или не. Понастоящем екипите на компанията все още анализират данните от мисията. Но важно е да се конкретизира, че основният критерий за успех, поставен от Астра, не е орбиталният полет. Компанията очакваше единствено безпроблемна работа на първата степен. Засега със сигурност е ясно, че тази първа степен е работила безупречно, изключила е по план двигателите си, след което е настъпило отделяне на втората степен и запалване на двигателя на въпросната втора степен. 

С други думи - множество цели бяха изпълнени, включително и навлизането в космическото пространство. Астра се превърна в поредната космическа компания на САЩ! 

Тази компания обаче е твърде различна от останалите американски фирми, включително СпейсЕкс. В свое интервю за Арс Текника, създателят на Астра Адам Лондън конкретизира каква е разликата между неговите начинания и тези на Илон Мъск.

Стратегията на Мъск беше да създаде възвръщаема и надеждна космическа ракета. "Това е величествено инженерно постижение", бе категоричен Лондън за успехите на СпейсЕкс. "Оставам възхитен от това, което са постигнали", след което подчерта - за големи спътници и за изпращането на хора в космоса "Фолкън 9" е най-доброто решение.

Но парадигмата на Астра е различна и според Лондън тя е също толкова ценна. През последното десетилетие изключително популярни станаха т.нар. микросателити. Тези 50 до 150-килограмови спътници са почти за еднократна употреба. На тях им липсва система за активно придвижване в орбита, следователно животът им е ограничен само до няколко години, след което изгарят в атмосферата, без да натрупват космически боклук. Поради това Астра създава ракета, която не е нито изключителна, нито перфектна.

"Ние строим доста скучна ракета", категоричен е Лондън. "Не се целим да е надеждна на 100%".

Нещо повече - фирмата е готова да направи компромис с качеството за сметка на цената. Засега най-евтината ракета е американската "Електрон" на Рокет Лаб, която се предлага за $7.5 милиона. Астра предлага полет за $2.5 милиона и евентуалната цел е да се смъкне цената до $1 милион.

Понеже ракетата е "скучна" по думите на Лондън, тя няма и готино име. Днешният експериментален носител, който достигна космоса, носи простичкото название "Ракета 3.2".

Все още очакваме да видим пълен видеозапис от изстрелването. Астра реши да не излъчва старта на живо - мярка, която не се хареса на космическите ентусиасти, но която беше оправдана с пандемията от коронавирус и факта, че компанията е имала само ограничен персонал на стартовата площадка. 

По време на предишното изстрелване през септември имаше излъчване на живо, като тогава ракетата се провали още по времето на работата на първата степен. Това, че днес беше достигнато космическото пространство, е съществен успех за Астра. Малко компании успяват да го направят от втория опит. 

За повече информация: Астра

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3711-2020-astra-reaches-space

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската фирма Рокет Лаб изстреля мисия за тестване на технологии за Луната и Венера!

2021-23-march-electron-launches.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : Rocket Lab 

23 март 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Късно тази нощ в 00:30 ч. българско време от новозеландския космодрум на п-ов Махия излетя американската космическа ракета "Електрон" на частната компания Рокет Лаб. На борда на ракетата пътуваха шест комерсиални спътника, както и експериментален сателит "Патстоун" за тестване на технологии за предстоящите полети до Луната и Венера. 

Мисията беше знакова за Рокет Лаб, тъй като след днешния старт компанията е извела общо 100 спътника в орбита. С това ракетата "Електрон" се превърна и във втория най-често летящ носител в САЩ след ракетата "Фалкън 9" на американската компания СпейсЕкс. 

"Поздравления и добре дошли в орбита на всички наши клиенти на "Електрон". Да достигнем повече от 100 изстреляни спътника е невероятно постижение за членовете на нашия екип и аз съм горд от техните неуморни усилия, които превърнаха "Електрон" във втората най-често летяща американска ракета. Днешната мисия беше безпроблемна демонстрация как "Електрон" промени начина, по който достигаме космоса. Не само изпратихме шест спътника за клиенти, но също така ние изстреляхме пътеводителния си спътник в орбита като подготовка за нашата мисия до Луната по-късно през годината", съобщава президентът и основател на компанията Питър Бек. 

"Патстоун" всъщност представлява модификация на горната степен на ракетата "Електрон", която, след като бъде оборудвана с нужните технологии, се превръща във функционален спътник от серията "Фотон". Това е вторият частен спътник на Рокет Лаб - напомням на читателите, че първият такъв бе изстрелян през август миналата година. В хода на сегашната мисия "Патстоун" ще тества нови системи за управление на полета и технологии за термозащита, които ще бъдат използвани по-късно през годината, когато компанията ще изстреля мисията на НАСА "Кепстоун" до Луната. Сходна мисия ще бъде изпратена през 2023 година и към Венера. 

Но докато венерианската инициатива е частна, организирана от Рокет Лаб, тазгодишната мисия до Луната е за нуждите на клиент - не кой да е друг, а най-голямата държавна космическа агенция в света, т.е. самата НАСА. Космическият апарат "Кепстоун" ще бъде позициониран в окололунната орбита, където през следващите няколко години САЩ и останалите партньори от проекта МКС (без Русия, която ще си сътрудничи с Китай) ще построят новата станция "Гейтуей". Към "Гейтуей" ще бъдат изпращани астронавти, а от борда на станцията астронавтите ще летят по-нататък до ниска окололунна орбита, до повърхността на Луната или по-далече в Слънчевата система. 

Източник: Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3886-2021-23-march-rocket-lab-pathfinder-moon

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската компания Върджин Орбит за втори път достигна орбита!

2021-30-june-2021-launch-vorbit.png

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Virgin Orbit

30 юни 2021 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Британският предприемач Ричард Брансън вече има зад гърба си два успешни полета до орбита, след като днес основаната от него американска компания Върджин Орбит изпрати в космоса седем спътника! 

Напомням на читателите, че за разлика от останалите космически компании, които притежават наземни стартови площадки, Върджин Орбит изстрелва ракетите си "ЛончърУан" от модифициран самолет-носител "Боинг 747". Космическите пускове от борда на самолет не са новост - в недалечното минало летеше редовно ракетата на Нортроп Груман "Пегас". Но "ЛончърУан" е първата течнотоварна космическа ракета, изстреляна до орбита от самолет. Всички останали орбитални ракети с въздушен старт са били твърдогоривни.

Днес модифицираният "Боинг 747" излетя в 16:50 ч. българско време. Освобождаването на "ЛончърУан" от него беше осъществено в 17:47 ч. българско време, докато самолетът беше над Тихия Океан - мярка за сигурност в случай на авария. Но нямаше никакви проблеми при всички етапи на мисията и няколко минути след старта ракетата достигна до предварителната си целева орбита. Час по-късно Върджин орбит потвърди, че според първоначалните данни спътниците са в етап на освобождаване. 

И така, равносметката е следната - от 25 май 2020 г. до ден днешен "ЛончърУан" е летяла три пъти, като два от полетите са успешни. Единствено дебютният полет е завършил с неуспех, но въпреки това той е послужил за валидиране на основните системи на космическата ракета. 

Няма спор, че отсега нататък ракетата "ЛончърУан" ще заема важна част от космическите планове на САЩ. Четири от изведените днес спътници бяха за нуждите на американския департмент по отбрана.

Друг от спътниците беше поръчан от военновъздушните сили на Нидерландия, а последните два са на компанията SatRevolution в Полша и ще провеждат наблюдения на Земята. 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4055-2021-virgin-orbit-second-successful-flight

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

АВАРИЯ: Частната китайска ракета Хипербола претърпя провал за втори път след шест месеца!

2021-hyperbola-launch-failure.jpg

Снимка от проваления полет на "Хипербола" през февруари. Photo : iSpace

3 август 2021 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Частният космически сектор на Китай претърпя нова тежка авария, при това за втори пореден път в рамките на шест месеца. Ракетата "Хипербола" на китайската фирма айСпейс пак не сполучи да достигне космоса.

Според лаконичното съобщение, публикувано на страницата на информационната агенция Синхуа, днешният полетен тест на комерсиалната ракета "Хипербола-1" е неуспешен, като е констатирано абнормно поведение по време на излитането и спътникът не е влязъл в орбита.

Напомням на читателите, че последният опит за изстрелването на "Хипербола" бе през февруари. След шест месеца подготовка айСпейс се надяваше на успех, но това не се случи. 

През последните няколко години Китай се опита да осигури ударно начало на частния космически сектор и така да конкурира САЩ, като голяма част от фирмите се основават от "бивши" лица на държавния сектор, поддържат се финансово от държавата и се ползват с достъп до технологии от военната индустрия. Това позволи бързото нарояване на множество компании, които незабавно почнаха да проектират, строят и да изпитват ракети. Но макар че зачатъкът на китайската частна космонавтика изглеждаше прибързан в сравнение с този на американската, реалният напредък засега е маргинален. Когато се стига до самите полети, ракетните разработчици на Китай срещат сериозни трудности и често търпят аварии. 

Така че разцветът на комерсиалната космонавтика на Китай продължава да се бави. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4105-2021-chinese-hyperbola-fails

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Новата частна американска ракета Файърфлай Алфа изпълни успешно огнево изпитание

2021-firefly-alpha-conducts-static-fire.

Кадър от статичното огнево изпитание. Photo credit : Firefly Aerospace

20 август 2021 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. След отлагания, проточили се в течение на месеци, на 18-ти август ракетата "Файърфлай Алфа" на компанията Файърфлай Аероспейс премина през успешно статично огнево изпитание. Двигателите на първата степен се запалиха за 15 секунди, след което се изключиха по план. Благополучният тест отваря пътя към дебютния полет, който е насрочен за 2-ри септември. 

Напомням на читателите, че "Файърфлай Алфа" е двустепенен лекотоварен носител с капацитет да превозва товари с тегло до 1000 кг. към околоземна орбита. Първата степен е оборудвана с четири американски двигателя "Рийвър 1", работещи на керосин и кислород, а втората степен има един американски двигател "Лайтнинг 1", отново на керосин и кислород.

Файърфлай Аероспейс е сериозна компания. Това е една от фирмите, избрани от НАСА за конструирането на спускаеми апарати и доставката на провизии на Луната в хода на програмата "Артемис". През февруари Файърфлай получи $93.3 милиона от НАСА за превозването на 10 научни инструмента до лунната повърхност, което трябва да се случи до края на 2023 година. 

Видеозапис от статичното огнево изпитание - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4127-2021-firefly-aerospace-conducts-static-fire

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Изпитателна ракета на Астра достигна 50 километра височина след неочаквана повреда на двигател

29 август 2021 г. 10:05 ч. Късно тази нощ в 01:45 ч. българско време излетя изпитателният носител "Ракета 3.3" на прохождащото американско предприятие Астра. Съвсем в началото на полета настъпи неочакван провал на работата на един от петте двигателя на първата степен, който доведе до отклонение от траекторията на ракетата. Но изумително, компютърът успя да компенсира аварията и "Ракета 3.3" достигна до височина 50 километра.

След това беше изпратена команда от наземния екип за изключване на всички двигатели, с което ракетата бе обезопасена и мисията приключи.

Тъй като това бе изпитателен, а не оперативен полет, на борда на "Ракета 3.3" нямаше изкуствен спътник, а само симулатор на маса.

Въпреки провала при опита за достигане на орбита, от Астра са доволни от представянето на ракетата. "Ние преживяхме технически трудности, но постигнахме 2.5 минути полетни данни. Всяко изстрелване, било то успешно или не, е възможност за нас да се учим. Нашият екип ще изследва данните и ще използва тази информация за итерация при следващия полет", съобщава се в становище на компанията

Напомням на читателите, че подобно на СпейсЕкс, Астра разработва носителите си по т.нар. итеративен подход. Изстрелват се прототипи - незавършени ракети, които често пъти претърпяват частичен или цялостен провал, но така се трупат данни и се подобрява надеждността. 

Изгледайте изумителното видео от днешния полет на този линк в Youtube

2021-29-august-astra-lack-success.png

Кадър от снощното изстрелване. Photo credit : Astra

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4136-2021-astra-failure

  • Модератор Космически науки
Публикува

ЕКСПЛОЗИЯ: Дебютният полет на ракетата Алфа на Файърфлай приключи преждевременно по време на работата на първата степен!

2021-3-sep-firefly-launch-anomaly.png

Кадър от експлозията. Photo credit : Firefly Aerospace

3 септември 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Дебютният полет на ракетата "Алфа" на прохождащата частна компания Файърфлай Аероспейс завърши с експлозия - нещо, което може да се очаква от разработчиците на нови носители.  

Изстрелването беше проведено тази нощ в 04:59 ч. българско време от американската база Ванденберг в Калифорния. 

Въпреки неуспеха при достигането на орбита, "Алфа" е отбелязала 2.5 минути полет. 

"Макар че не изпълнихме всички наши цели на мисията, ние все пак постигнахме съществена част от тях: успешно запалване на първата степен, напускане на стартовата площадка, преминаване към свръхзвукова скорост, а също така получихме голямо количество полетни данни", се казва в становище на компанията.

Засега от Файърфлай се въздържат да обявят причина за аномалията и съобщават, че това ще стане, след като данните бъдат анализирани. Фирмата обещава да работи съвместно с американските регулатори и базата Ванденберг за изясняване на всичко.

Напомням на читателите, че Файъфлай е основана през 2014 година от Том Маркусич съвместно с ограничен кръг предприемачи. За съжаление началото се оказва трудно, тъй като компанията претърпява фалит през 2017 година. Но след това собственикът на Noosphere Ventures Макс Поляков изкупува активите на Файърфлай и дейността е възобновена. Поляков е родом от Украйна и след придобиването на Файъфлай създава център в Днипро, където работят над 160 души. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4141-2021-firefly-alpha-explosion

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

САЩ тестват „центрофуга” за изстрелване на сателити

Проектът на SpinLinch влиза в етапа на практически изпитания

 

 

 

Американската компания SpinLaunch планира да извърши по-късно тази година първите суборбитални тестове на прототип на система-центрофуга за изстрелване на малки спътници от космодрум в Ню Мексико.

Фирмата, базирана в Лонг Бийч, Калифорния, разработва "ускорител на маса", който би послужил като първа степен на система за изстрелване на малки сателити. Подобен подход ще позволи на компанията да изстрелва полезни товари с по-ниски разходи и по-често, в сравнение с традиционните ракети носители.

message-editor_1636560117885-cutaway-9cf

Към днешна дата SpinLaunch е събрала 80 милиона долара за своя проект. Въпреки че са известни малко подробности за технологията, на 15 декември компанията обяви, че разширява дейността си на космодрума Спейспорт Америка (Spaceport America) в Ню Мексико.

В съвместно изявление с държавния отдел за икономическо развитие SpinLaunch заяви, че планира да наеме още 59 души на обекта "и да завърши изграждането на своята суборбитална система-центрофуга за изстрелване като следваща фаза на развитие".

SpinLaunch планира да похарчи 46 милиона долара за дейности по строителство и разширяване на космодрума през следващите 10 години. Така компанията ще отговори на условията за държавни безвъзмездни средства в размер на 4 милиона долара и на помощите за обучение.

"Когато сте толкова млада компания, с тази смела концепция, възможността да получавате помощ е абсолютно необходима", казва Джонатан Яни, основател на SpinLaunch. "Тази подкрепа беше от решаващо значение за решението да дойдем в Ню Мексико", допълва той, цитиран от SpaceNews.

SpinLaunch започна изграждане на тестовата площадка през май 2019 г., обещавайки да похарчи 7 милиона долара и да създаде 20 работни места. Компанията не разкри много информация какво би направила там, освен че това е нейната първа площадка за тестови полети.

На презентация миналия месец, по време на заседание на съвета на директорите на космодрума в Ню Мексико, Скот Маклафлин, изпълнителен директор на Спейспорт Америка, заяви, че компанията изгражда "евакуирана центрофуга" с диаметър 30 метра. Тя ще може да ускори обектите до скорост Мах 5, преди да ги "катапултира" в космоса.

Съоръжението е предназначено за използване в суборбитални тестове, които ще бъдат извършени в сътрудничество с близкия ракетен полигон "Белите пясъци" (White Sands). Обектите, изстреляни от центрофугата, ще стигат до надморска височина от около 100 километра, преди да кацнат в "Белите пясъци". Очаква се тестовете да започнат по някое време през 2021 г.

В момента SpinLaunch разполага с около 30-40 души на Спейспорт Америка, на които са осигурени жилище, храна и други удобства. Съоръжението се намира в част от космодрума, наречена Advanced Technology Area - място, отдалечено от пистата и сградата на терминала, използвани от Virgin Galactic. Обектът работи с генераторно захранване.

"Ще помогнете за промяната на пейзажа на индустрията на малките сателити, ще бъдете неразделна и уникална част от сплотен екип от хора, работещи във високоенергийна среда, променяйки основната структура на това как човечеството пуска нещата в космоса", се казва в обява за наемане на готвач в обекта на SpinLaunch.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!