Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

АНОМАЛИЯ: Ракетата Теран 1 не достигна орбита по време на дебютния си полет

2023-terran-first-flight-683x1024.jpg Кадър от днешния полет. Photo credit : Relativity Space

23 март 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Космическата ракета “Теран 1” не достигна орбита по време на дебютното ѝ изстрелване днес. Но компанията – разработчик Релативити Спейс е доволна, тъй като бе постигнат най-важният критерий за вътрешен, фирмен успех – “Теран 1” премина благополучно през етапа на максимално динамично налягане (max q). Така бе доказано, че една ракета може да бъде произведена почти изцяло чрез технологията 3D печат и въпреки това да е достатъчно здрава.

Полетът бе проведен тази нощ в 05:25 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал в САЩ. Понеже това бе дебютно изстрелване и нито една частна компания до този момент не е постигала пълен успех от раз, на борда на ракетата нямаше никакъв полезен товар и съответно не бяха отчетени никакви загуби. Това е в контраст с провала от по-рано този месец на японската ракета “H3” – японците се бяха осмелили да изпратят в космоса спътник на стойност $200 милиона още при първия ѝ полет, съответно загубата бе съкрушаваща.

Частната компания Релативити Спейс бе основана преди седем години от Тим Елис и Джордан Нуун, бивши стажанти в СпейсЕкс и Блу Ориджин. Тяхната първа ракета “Теран 1” е невъзвръщаема и способна да доставя 1 250 килограма в ниска околоземна орбита, но основната ѝ задача е да валидира технологиите за по-голямата ракета “Теран Р” – тя се очаква да конкурира ракетата на СпейсЕкс “Фалкън 9”.

И двете степени на “Теран 1” работят на течен метан и кислород. В хода на днешния полет деветте двигателя “Ион” на първата степен си свършиха успешно работата и беше изключително приятно, че се стигна до разделянето на степените – така Релативити Спейс достигна много по-далече при този дебютен полет от останалите частници, надмина фирми като Файърфлай, Астра и даже СпейсЕкс (първият полет на Илон Мъск през 2006 г. завърши с тъжно падане в океана скоро след напускане на стартовата площадка). Аномалията настъпи чак на ниво втора степен.

Затова от Релативити Спейс са изключително доволни колко далече успяха да стигнат. Фирмата вече получи поздравления от конкурентите си Рокет Лаб и Астра.

Макар че все още очакваме да видим кой пръв ще достигне орбита с ракета на течен метан и кислород.

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/23/terran-1-didnt-reach-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Рокет Лаб върна първа степен на Земята след изстрелване на спътници в орбита!

2023-24-march-electron-launch-1024x682.j Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

24 март 2023 г. 15:15 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Рокет Лаб проведе успешно изстрелване на ракета “Електрон” днес в 11:15 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия и изведе два спътника в ниска околоземна орбита. Но важното за фирмата днес бе, че първата степен на ракетата се завърна успешно на Земята чрез приводняване в океана посредством система от два парашута. Така Рокет Лаб се превръща във втората компания след СпейсЕкс в САЩ, а и в целия свят, която владее възвръщаеми космически технологии.

Първоначално основаната от предприемача Питър Бек фирма планираше степените на “Електрон” да бъдат прихващани посредством хеликоптер от въздуха, но се оказа, че е по-лесно да бъдат приводнявани и прибирани с кораб. За разлика от СпейсЕкс, Рокет Лаб все още не са изстреляли ракета с рециклирана първа степен, макар и да имат няколко успешни връщания. Все пак от компанията са успели да приведат един от върнатите двигатели “Ръдърфорд” в полетна готовност и са го подложили на пълновременно статично огнево изпитание.

Съществен въпрос, който възникна и беше зададен от космически ентусиаст към Питър Бек, бе доколко върнатият на Земята двигател е бил изваден направо от океана и веднага тестван, или първо е преминал през процес на реновиране. Ентусиастът подчерта, че може да нагази с велосипеда си в някое езеро, но след това велосипедът просто ще бъде почистен и приведен в готовност. На този въпрос Бек отговори, че тестваният двигател е минал през пълно реновиране. Следващото поколение произведени двигатели са устойчиви на корозия, а при всички положения е по-лесно да почистиш велосипеда си, отколкото да произведеш нов такъв. Космонавтиката се е променила завинаги – невъзвръщаемите ракети лека-полека ще отидат на бунището на историята.

Но да се върнем на днешния полет. Това бе общо 35-тото орбитално изстрелване на калифорнийската компания и третото за 2023 година. Засега Рокет Лаб изстрелва средно по една ракета месечно – това е далеч под честота на СпейсЕкс, като напомням, че фирмата на Мъск изстрелва средно по една ракета веднъж на четири дни. Но все пак Питър Бек се справя добре. В космоса бяха изведени два спътника за наблюдения на Земята, построени от американската фирма БлекСкай.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/24/rocket-lab-reuse-success/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Защо бизнесът на Върджин Орбит се провали? Двете фатални грешки на Ричард Брансън!

2022-2-july-virgin-orbit-launch-1024x576

1 април 2023 г. 12:40 ч.

Светослав Александров. Върджин Орбит съкращава 85% от работниците си и все още не успява да си намери стабилен инвеститор. Компанията е на ръба на фалита, а конкретно тази област от космическото дело, т.е. микросателитните услуги, е безкомпромисна. Бизнесът е брутален, конкуренцията е сериозна и урокът на Върджин Орбит следва да ни покаже, че следните фактори не гарантират бизнес успех – нито основаването от богат бизнесмен като Ричард Брансън, нито наличитието на уникална технологична способност (в случая изстрелването на течногоривна ракета от борда на самолет), нито дори технологичните успехи (4 от общо 6 изстрелвания на Върджин Орбит са успешни, а макар че именно най-последният полет е провален, компанията закъса още преди него).

Фалитът на Върджин Орбит е закономерен за всеки, който следи изкъсо модерната космическа надпревара между създателите на комерсиални ракети. Фирмата на Ричард Брансън допусна две фатални грешки:

  1. Инвестиционна грешка – счита се, че за разработката на ракетата “ЛончърУан” и адаптирането на самолета-носител “Боинг 747-400” са вложени $1 милиард. Това е безумие, защото крайният продукт е ракета, способна да въвежда няколкостотин килограма в ниска околоземна орбита на скромната цена от $12 милиона. Но дори тази грешка не би била фатална за компанията, ако технологията имаше бъдеще в по-далечен план. Има причина защо никой не иска да купи Върджин Орбит и да спаси фирмата от фалита. Стигаме до точка 2:
  2. Създадените от Върджин Орбит технологии не могат да се мащабират до по-голяма ракета. Върджин Орбит допусна това, което нито един от конкурентите не направи – не предвиди, че пазарът на микросателитите не е голям и на фона на конкуренцията от много други микроракети не помисли за създаването на по-голяма ракета (откъдето ще дойдат по-големи пари). Всички останали конкуренти на Върджин Орбит мислят за бъдещето – Рокет Лаб може да има големи успехи с ракетата “Електрон”, но вече проектирането на по-голямата ракета “Неутрон” е в напреднал етап, Файърфлай си има “Алфа” с един успешен полет, но в процес на разработка е среднотоварната ракета “MLV” и фирмата дори има договор с Нортроп Груман да доставя двигатели “Миранда” за среднотоварната ракета “Антарес 3”, даже фирмата Релативити Спейс, която едва преди няколко седмици успя да изстреля микроракетата “Теран 1”, не смята да спре дотук. Голямата цел е създаването на мощната ракета “Теран Р”, която ще е възвръщаема и ще конкурира “Фалкън 9”. Върджин Орбит не може да направи това, не може да мащабира “ЛончърУан” до по-голяма ракета въпреки предимството да разполага със самолет-носител като летяща стартова платформа, следователно не може да се намести в пазара на по-големите ракети.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/01/why-virgin-orbit-failed-business/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Течногоривната китайска ракета Тянлон-2 достигна орбита от раз!

2023-space-pioneer-launch-1024x683.jpg

Снимка от днешния полет. Photo credit : Space Pioneer

2 април 2023 г. 19:05 ч.

Светослав Александров. Изключително сериозен пробив за комерсиалния космически сектор на Китай – за пръв път течногоривна ракета, разработена от т.нар. “частна” китайска фирма, достигна орбита! При това за пръв път такъв тип “комерсиална” течногоривна ракета постигна цялостен успех от раз, по време на дебютния ѝ полет!

Ракетата “Тянлон-2”, създадена от стартъпа Космически пионер, излетя тази сутрин в 11:48 ч. българско време. “Тянлон-2” работи с керосин и течен кислород и също така като лекотоварен носител тя притежава доста сериозна товароподемност – може да доставя до 2 тона провизии до околоземна орбита. Да, “комерсиалният” сектор на Китай все още не може да се мери със СпейсЕкс и “Фалкън 9” (товароподемност около 22.8 т. до околоземна орбита), но все пак – сериозен скок напред!

Разбира се, тук трябва да уточня, че неслучайно съм поставил кавички там където пиша за “комерсиална” или “частна” космонавтика в Китай – доколко това наистина са частни фирми е под въпрос, тъй като вероятно голяма част от технологиите са взаимствани от китайските правителствени агенции. Коректно е също така да се подчертае, че поне що се касае до лекотоварните космически ракети, властите на Китай осигуряват много сериозна помощ на местните предприемачи под формата на средства и технологичен транфер, за разлика от запад, където политиците често пъти пречат. Вероятно в близко бъдеще в Китай ще се появят възвръщаеми суборбитални и лекотоварни ракети, каквито вече има в САЩ (ракетите на Рокет Лаб “Електрон”). Що се отнася до носителите от среден и тежък клас, тук вече държавата в лицето на Китайската академия по ракетни технологии (CALT) се опитва да създаде ново поколение носители като “Лонг Марч 8” (аналог на “Фалкън 9”) и “Лонг Марч 9” (аналог на “Старшип”).

Но ще мине време, докато Китай наистина догони САЩ, а днешният успех е сериозна крачка в тази посока.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/02/space-pioneer-tianlong-reaches-orbit/

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Китайската твърдогоривна ракета Лицзян-1 изведе 26 спътника в орбита!

2023-7-june-china-launch-1024x576.jpg

Снимка от днешното изстрелване

7 юни 2023 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Днес в 07:10 ч. българско време Китай изстреля “Лицзян-1” – най-мощната твърдогоривна орбитална ракета, разработена в страната. В околоземна орбита бяха позиционирани общо 26 спътника.

Четиристепенната ракета, известна още и под названието “Кинетика-1”, е разработена съвместно от Института по механика към Китайската академия на науките и CAS Space – комерсиално предприятие, което частично е собственост на самата Китайска академия на науките. Ракетата притежава способност да вмъква в 500-километрова слънчевосинхронна орбита полезни товари с общо тегло 1 500 килограма.

Малко неща се знае за спътниците. Единият от тях носи името “Фучен №1”, притежава синтетично-апертурен радар и е част от нова групировка за дистанционно сондиране на Земята на име “Мианян”. Друг спътник се казва “Цинлин” и е първият, който е специално посветен да изучава планината със същото име. Сателитът е оборудван с панхроматична камера и лазерна комуникационна система.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/07/chinese-solid-fuel-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Китайска ракета Куайчжоу-1А изведе в космоса експерименталния спътник Лонгчян-3

2023-9-june-kuaizhou-launch-1024x683.jpe

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : ExPace

9 юни 2023 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Китайската квази-частна ракета “Куайчжоу-1А” излетя успешно днес от космодрума Сичан, извеждайки в орбита иновативен комуникационен спътник “Лонгчян-3”. Това е първият спътник на Китай с плоска форма.

longjiang-3.jpeg

Спътникът “Лонгчян-3” – илюстрация

Спътникът ще тества нови технологии за пренос на данни с висока скорост.

Ракетата “Куайчжоу-1А” притежава способността да извежда полезни товари с тегло от 300 килограма в околоземна орбита. Тя се произвежда от фирмата ExPace, която е подорганизация на държавното предприятие CASIC. Ракетата е твърдогоривна и произлиза от балистичната ракета “Дунфън-21” (обозначение на НАТО – CSS-5).

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/09/kuaizhou-launch-success/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Китайската метанова ракета Чжюкуе-2 достигна орбита!

zhuque-launch.png

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : LandSpace

12 юли 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Китай спечели метановата космическа надпревара!

Днес, на 12-ти юли, беше проведено изстрелване на ракетата “Чжюкуе-2”, разработена от комерсиалната китайска фирма Ландспейс. Няколко минути по-късно бе потвърдено, че тя е достигнала орбита, с което китайците победиха американските си конкуренти – в това число ракетата на СпейсЕкс “Старшип”, ракетата на ЮЛА “Вулкан”, ракетата на Блу Ориджин “Ню Глен”, ракетата на Релативити Спейс “Теран” и ракетата на Рокет Лаб “Неутрон”!

“Чжюкуе-2” е висока 49.5 метра, с диаметър 3.35 метра и притежава способността да извежда товари до шест тона в 200-километрова ниска околоземна орбита. Първата степен на ракетата е оборудвана с четири двигателя “TQ-12” на течен метан и кислород. Тук е коректно да се каже, че освен че възможностите на ракетата са съществено по-малки от тези на “Старшип” или “Вулкан”, двигателите са с отворен цикъл, т.е. по-прости от американските “Раптор” или “BE-4”. Но все пак фактът си е факт – “Чжюкуе-2” е първата метанова ракета, достигнала орбита!

Това бе второто изстрелване за ракетата – първото беше осъществено през декември и завърши с провал, което е типично за дебютните полети на всеки нов носител. Отне седем месеца на Ландспейс да анализира причините за аварията и да проведе ново изстрелване.

Фирмата Ландспейс е основана през 2015 г., като първата ѝ ракета “Чжюкуе-1” е изцяло на твърдо гориво. Тя осъществява само един полет през 2018 г. като не достига орбита, а скоро след това производителят на ракетни двигатели прекратява договора с фирмата и “Чжюкуе-1” е пенсионирана преждевременно. Затова започва работата по течногоривната “Чжюкуе-2”. Както често се случва с нови проекти, настъпват отлагания – дебютният полет е насрочен за 2020 г., но още преди пандемията от ковид става ясно, че стартът няма как да е факт преди 2021 г., а по-късно имаме отлагане и за 2022 година.

Днес на борда на “Чжюкуе-2” нямаше полезен товар – това бе изцяло тестова мисия.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/07/12/zhuque-2-reaches-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Китайската метанова ракета Чжюкуе-2 достигна орбита!

zhuque-launch.png

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : LandSpace

12 юли 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Китай спечели метановата космическа надпревара!

Днес, на 12-ти юли, беше проведено изстрелване на ракетата “Чжюкуе-2”, разработена от комерсиалната китайска фирма Ландспейс. Няколко минути по-късно бе потвърдено, че тя е достигнала орбита, с което китайците победиха американските си конкуренти – в това число ракетата на СпейсЕкс “Старшип”, ракетата на ЮЛА “Вулкан”, ракетата на Блу Ориджин “Ню Глен”, ракетата на Релативити Спейс “Теран” и ракетата на Рокет Лаб “Неутрон”!

“Чжюкуе-2” е висока 49.5 метра, с диаметър 3.35 метра и притежава способността да извежда товари до шест тона в 200-километрова ниска околоземна орбита. Първата степен на ракетата е оборудвана с четири двигателя “TQ-12” на течен метан и кислород. Тук е коректно да се каже, че освен че възможностите на ракетата са съществено по-малки от тези на “Старшип” или “Вулкан”, двигателите са с отворен цикъл, т.е. по-прости от американските “Раптор” или “BE-4”. Но все пак фактът си е факт – “Чжюкуе-2” е първата метанова ракета, достигнала орбита!

Това бе второто изстрелване за ракетата – първото беше осъществено през декември и завърши с провал, което е типично за дебютните полети на всеки нов носител. Отне седем месеца на Ландспейс да анализира причините за аварията и да проведе ново изстрелване.

Фирмата Ландспейс е основана през 2015 г., като първата ѝ ракета “Чжюкуе-1” е изцяло на твърдо гориво. Тя осъществява само един полет през 2018 г. като не достига орбита, а скоро след това производителят на ракетни двигатели прекратява договора с фирмата и “Чжюкуе-1” е пенсионирана преждевременно. Затова започва работата по течногоривната “Чжюкуе-2”. Както често се случва с нови проекти, настъпват отлагания – дебютният полет е насрочен за 2020 г., но още преди пандемията от ковид става ясно, че стартът няма как да е факт преди 2021 г., а по-късно имаме отлагане и за 2022 година.

Днес на борда на “Чжюкуе-2” нямаше полезен товар – това бе изцяло тестова мисия.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/07/12/zhuque-2-reaches-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Рокет Лаб върна първата степен на ракета Електрон след изстрелването на 7 спътника!

2023-rocket-lab-launch-944x1024.jpg

На кадъра: завръщането на степен на “Електрон” посредством парашут. Photo credit : Rocket Lab

18 юли 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес в 04:27 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия бе проведено успешно изстрелване на ракета “Електрон” на американската фирма Рокет Лаб. В орбита бяха въведени седем спътника, а първата степен на ракетата се завърна успешно на Земята посредством парашут. С това фирмата на Питър Бек е едва втората в световен мащаб след СпейсЕкс, разполагаща с технологии за рециклиране на ракетни степени след орбитални мисии.

Мисията летя под надслова Baby Come Back, символизирайки прибирането на първата степен. За разлика от степените на “Фалкън 9”, които кацат на Земята посредством двигателната си система, “Електрон” са твърде малки ракети, за да могат да заделят гориво за целта. Ето защо Рокет Лаб залага на парашутите. Първоначално даже се планираше степените да бъдат прихващани във въздуха посредством хеликоптер, но това се оказа твърде сложна процедура и освен това ненужна – изпитанията доказаха, че двигателите на “Електрон” са работоспособни дори и след приводняване в океана.

Четири от изведените днес спътници бяха от новата групировка на НАСА “Старлинг” (да не се бърка с интернет групировката на Мъск “Старлинк”). Целта на “Старлинг” е да изпробват в космоса модерната концепция за “космически рояци” – т.е. множество космически апарти, които действат синхронно в орбита и координират своите действия, за да постигнат определени цели.

Беше изпратен в космоса и един спътник на канадската телекомуникационна компания Телесат, какво и два микроспътника за нуждите на американската фирма Спайър Глоубъл, които ще наблюдават Земята в радиодиапазона.

Цялостната равносметка за Рокет Лаб е следната: днешният полет бе седми за компанията през 2023 г., като шест от мисиите бяха орбитални, а една – суборбитална (на системата HASTE за създаването на свръхзвукови технологии с военни приложения). Две от орбиталните мисии включваха връщането на първите степени на ракетите “Електрон”.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/07/18/rocket-lab-stage-reuse/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската фирма Рокет Лаб за пръв път изстреля ракета с рециклиран двигател!

2023-24-aug-electron-launch-1024x683.jpe

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

24 август 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Тази нощ в 02:45 ч. българско време беше проведено успешно изстрелване на американска ракета “Електрон” от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия. Отличителното за мисията е, че за пръв път ракетата бе оборудвана с рециклиран двигател, летял на предишна мисия. Това бе важна стъпка преди изстрелването на ракета с цялостна рециклирана първа степен.

В 645-километрова орбита бе вмъкнат радарен спътник на фирмата Капела Спейс.

“Данните пристигнаха и те показват, че поведението на степента и на рециклирания двигател е било перфектно”, сподели основателят на фирмата Питър Бек в социалната мрежа Х след космическия полет.

Рокет Лаб използва различна стратегия в сравнение със СпейсЕкс за връщане на ракетите си след орбитална мисия. Докато степените на ракетите на СпейсЕкс “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви” кацат вертикално със собствената си двигателна система, ракетите “Електрон” са лекотоварни и не превозват достатъчно гориво за тази цел – вместо това се разчита на парашути за меко приводняване в океана. До този момент Рокет Лаб е върнала успешно седем първи степени.

Цялостната равносметка за Рокет Лаб е следната: днешният полет бе осми за компанията през 2023 г., като седем от мисиите бяха орбитални, а една – суборбитална (на системата HASTE за създаването на свръхзвукови технологии с военни приложения).

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/08/24/rocket-lab-launches-rocket-reused-engine/

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Ракетата Алфа на Файърфлай изпълни мисия за американските военни!

2023-15-sep-alpha-launch-1024x710.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Firefly Aerospace

15 септември 2023 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Файърфлай изстреля днес ракетата си “Алфа”, вмъквайки успешно спътник в орбита, за да демонстрира, че е способна да изпълнява мисии своевременно при спешна заявка от американските военни.

Фирмата оповести още в края на август, че е в т.нар. “гореща готовност” – очакваше да получи от Космическите сили на САЩ окончателната заповед за старт, като след приемането на заповедта трябваше да изпълни цялостната предстартова подготовка в рамките на 24 часа. Самото изстрелване бе осъществено без забавяния в рамките на първия наличен прозорец, на 27-мия час от заявката.

Понеже мисията бе с военен характер, видеоизлъчване на живо не беше предвидено.

Напомням на читателите, че към настоящия момент ракетата “Алфа” на Файърфлай е най-мощната орбитална ракета на САЩ, създадена от модерна частна космическа компания, като изключим ненадминатите СпейсЕкс – “Фалкън 9” извежда 23 тона в околоземна орбита. Друга американска ракета, “Електрон” на фирмата Рокет Лаб, може да извежда 300 килограма товар в околоземна орбита. Днес товароподемността на “Алфа” е 1 000 килограма.

“Алфа” е двустепенен носител, като и двете степени използват керосин и кислород за гориво. Първата степен притежава четири изцяло американски двигателя “Рийвър” с 736.1 kN тяга. Втората степен има един американски двигател “Лайтнинг” с 10.1 kN тяга. Структурата на ракетата е от въглероден композит.

Днешният полет бе трети за “Алфа”. Първият бе на 3 септември 2021 г. и, както е очаквано за дебютите, претърпя провал. Вторият на 1 октомври 2022 г. доведе до успешно вмъкване на спътници в околоземна орбита, но орбитата бе малко по-ниска от предвиденото и те преждевременно навлязоха в земната атмосфера. Днешният, на 15-ти септември, бе напълно успешен.

Напомням също така, че скоро Файърфлай ще започне да строи първата степен на ракетата “Антарес” на Нортроп Груман и ще предоставя ракетни двигатели “Миранда” (досега ракетата ползваше украинска първа степен и руски двигатели “РД-181”). Финалният полет на “Антарес” с руски двигатели бе проведен през август.

Фирмата е партньор на НАСА за усвояването на Луната в рамките на програмата “Артемис”, като понастоящем тя подготвя две мисии – “Блу Гост 1” и “Блу Гост 2”. Първата от тях ще лети догодина, а втората – през 2026 година.

https://cosmos.1.bg/space/2023/09/15/firefly-launch-military-mission/

  • Модератор Космически науки
Публикува

АВАРИЯ: Частна американска ракета Електрон не успя да изведе спътник на Капела Спейс!

2023-19-9-electron-failure-1024x589.jpeg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

19 септември 2023 г. 12:05 ч.

Светослав Александров. Комерсиалната ракета “Електрон”, разработена от американската фирма Рокет Лаб, претърпя авария днес след изстрелването си в 09:56 ч. българско време от космодрума Махия в Нова Зеландия. Беше загубен радарен спътник, собственост на компанията Капела Спейс.

Кадрите показват успешно разделяне на степените, но скоро след това двигателят на втората степен не се е запалил по план.

“Тежък ден. Моите най-дълбоки извинения към партньорите ни от Капела Спейс. Екипът вече работи по установяването на основната причина. Ще я намерим, оправим и ще се върнем бързо на стартовата площадка”, съобщи Питър Бек, изпълнителният директор на Рокет Лаб, в социалната мрежа Х.

През изминалите две години фирмата Рокет Лаб се наложи като втората най-иновативна компания в САЩ след СпейсЕкс. Тя бе втората фирма, която започна да връща степените на ракетите си след орбитален полет, а миналия месец бе проведено изстрелване с рециклиран двигател. Рокет Лаб е разработила модул “Фотон” за довеждане на комерсиални и междупланетни мисии, а миналата година компанията изстреля благополучно мисията на НАСА “Кепстоун”, която до ден днешен работи в орбита около Луната.

Но днешната авария е четвърта от общо 41 изстрелвания на ракетата “Електрон”, което означава, че към настоящия момент аварийността възлиза над 9%. Това повдига сериозни въпроси за бъдещето на Рокет Лаб и ракетата, особено отчитайки факта, че живеем в свят не просто доминиран от СпейсЕкс, а ракетите на Илон Мъск “Фалкън 9” са най-надеждните, създавани някога. В началото на 2022 г. “Фалкън 9” проведоха 112 последователни безпроблемни полета, с което изравниха по надеждност руските “Союз”, а през 2023 г. ракетите на СпейсЕкс вече имат два пъти повече последователни успешни стартове от “Союз”.

Трудно е да си представим, че на пазара има нужда от ненадеждни ракети, било то и възвръщаеми, на фона на показаното от СпейсЕкс.

Видеозапис от аварията:

https://cosmos.1.bg/space/2023/09/19/electron-launch-failure/

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Китайската фирма Ландспейс насрочи следващия полет на метановата ракета Чжюкуе-2 за 5-ти декември

2023-zhuque-next-flight-1024x683.jpg

Ракетата “Чжюкуе”. Photo credit : Landspace

27 ноември 2023 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. На 12-ти юли т.г. китайската фирма Ландспейс влезе в историята на космонавтиката, като изстреля напълно успешно своята ракета “Чжюкюе-2” в орбита и така изпревари СпейсЕкс, ЮЛА и Блу Ориджин като първата частна компания, провела орбитален полет на ракета, работеща с течен метан и кислород. А сега изглежда, че вече имаме дата за следващото изстрелване – 5 декември в 01:30 ч. българско време.

Напомням на читателите, че “Чжюкюе-2” има два полета зад себе си – дебютният (провален) през декември 2022 г. и успешният през юли тази година.

“Чжюкюе-2” е доста по-слаба ракета в сравнение със “Старшип” по отношение на товароподемността си – тя може да извежда полезни товари с общо тегло 4 тона до слънчевосинхронна орбита. Ландспейс обаче оповести, че се работи по по-мощна ракета на име “Чжюкюе-3” – горивните ѝ резервоари ще са от неръждаема стомана и ще може да извежда около 20 тона полезен товар в ниска околоземна орбита. Това пак отстъпва сериозно на “Старшип”, но ракетата ще е със сходни възможности на сегашната работна ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Също така, подобно на “Фалкън 9”, “Чжюкюе-3” ще притежава крачета за кацане, което е показател, че Ландспейс се стреми към възвръщаемост.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/27/zhuque-next-flight/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Китайската метанова ракета Чжюкюе-2 изведе три спътника в орбита!

2023-9-dec-zhuque-launch-1024x896.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : LandSpace

9 декември 2023 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. Днес бе поредният важен ден за космическия напредък на човечеството! За пръв път ракета, работеща на течен метан и кислород, изведе функционален полезен товар в орбита!

Ракетата “Чжюкюе-2”, разработена от китайската фирма Ландспейс, излетя тази нощ в 01:39 ч. българско време, а на борда ѝ имаше три спътника. Компанията не предостави подробна информация за типа на спътниците и тяхното тегло, но се знае, че са достигнали 460-километрова слънчевосинхронна орбита.

Напомням на читателите, че това бе третият полет на “Чжюкюе-2”. По време на дебюта през декември миналата година ракетата достигна космоса, но не и орбита. През юли, по време на втория полет, орбита бе достигната, но ракетата превозваше баласт, не и функционален полезен товар. Освен Ландспейс, две частни фирми в САЩ – Релативити Спейс и СпейсЕкс са изстрелвали успешно ракети на метан в космоса, респективно “Теран 1” и “Старшип”, но те все още не са постигали стабилна орбита и също не са превозвали полезен товар. “Чжюкюе-2” първа изведе спътници.

“Чжюкюе-2” притежава способността да извежда полезни товари с тегло до 5 тона в орбита, така че това е ракета лек до среден клас. Понастоящем Релативити Спейс разработва и по-мощна ракета, “Чжюкюе-3”, която ще е от неръждаема стомана и ще може да извежда полезни товари с тегло до 21 тона, т.е. това ще е ракета, сравнима с “Фалкън 9”.

Засега Китай все още не разполага с нищо, което да гони американските ракети “Спейс Лонч Систъм” и най-вече “Старшип”… но до края на десетилетието трябва да е готова “Лонг Марч 9”, която вече ще е сравнима със “Старшип”. Тогава вече ще има истинска конкуренция между китайската и американската космонавтика, а времената ще са много вълнуващи – с пилотирани полети отвъд околоземна орбита и станции на Луната.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/09/zhuque-sends-three-satellites-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската ракета Електрон изведе в космоса японския спътник Цукуйоми-1!

2023-15-dec-rocket-lab-launch-1024x574.j

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

15 декември 2023 г. 10:15 ч.

Светослав Александров. Днес американската компания Рокет Лаб проведе първото си изстрелване на ракета “Електрон” след провала на 19-ти септември. Освен че в орбита бе изведен японският спътник “Цукуйоми-1”, мисията беляза рекорд за фирмата. Това бе 10-тият полет за календарната 2023 г., с един повече от предишния рекорд през 2022 година.

Очертава се 2024-та година също да е рекордна за Рокет Лаб: компанията цели да изстреля 22 ракети. Макар че числото е съществено по-малко от това на СпейсЕкс, очевидно е, че Рокет Лаб драстично увеличава честотата на полетите си. Това е втората най-активна фирма в САЩ след тази на Илон Мъск. Девет от 22-те изстрелвания през 2024-та ще включат и връщане на първата степен. Рокет Лаб е едва втората фирма в световен мащаб след СпейсЕкс, притежаваща технологичната способност да рециклира ракетни степени след орбитални мисии.

Днес бе важно полетът да завърши с цялостен успех – и това се случи. По време на предишното изстрелване на 19-ти септември, втората степен на “Електрон” претърпя повреда заради късо съединение. Разследването на фирмата установи сложната причина за аварията – рядко срещана комбинация от множество фактори, като поотделно нито един от тях не би могъл да застраши полета, но взети наведнъж са фатални.

Изведеният днес японски спътник “Цукуйоми-1” притежава синтетично-апертурен радар и ще е част от групировка от 36 сателита, чиято задача е да наблюдават фиксирани точки на Земята веднъж на всеки 10 минути.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/15/electron-launches-tsukuyomi/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частичен успех: Ракетата Алфа на Файърфлай изведе в орбита спътник на Локхийд Мартин!

2023-firefly-alpha-launches-1024x683.jpg

Снимка от вчерашното изстрелване. Photo credit : Firefly Aerospace

23 декември 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Снощи в 19:32 ч. българско време от космодрума Ванденберг в Калифорния бе проведено изстрелване на ракета “Алфа”, разработена от частната компания Файърфлай Аероспейс. Ракетата достигна космоса, но втората степен не се запали повторно след обиколка на Земята, така че спътникът на Локхийд не бе позициониран в прецизната орбита. Въпреки всичко спътникът се отдели успешно и се свърза със Земята, което означава, че ще изпълни своята мисия.

Целта на мисията е демонстрация на т.нар. Електронно насочваща се антена, като инструментът е свързан с датчик, способен да се калибрира в рамките на много кратко време. Традиционните датчици от този тип се калибрират в продължение на месеци. Технологията е с военно приложение.

Това бе четвъртият полет на ракетата “Алфа”. Разработена от Файърфлай, “Алфа” е двустепенен носител, като и двете степени използват керосин и кислород за гориво. Първата степен притежава четири изцяло американски двигателя “Рийвър” с 736.1 kN тяга. Втората степен има един американски двигател “Лайтнинг” с 10.1 kN тяга. Структурата на ракетата е от въглероден композит.

Първият полет на “Алфа” бе осъществен на 3 септември 2021 г. и, както е очаквано за дебютите, претърпя провал. Вторият на 1 октомври 2022 г. доведе до успешно вмъкване на спътници в околоземна орбита, но орбитата бе малко по-ниска от предвиденото и те преждевременно навлязоха в земната атмосфера. Третият, на 15-ти септември, бе напълно успешен.

Сега четвъртият се класифицира като “частичен успех” – т.е. имаме достатъчно добра работа на ракетата, за да може мисията да бъде изпълнена, но за съжаление орбитата не е прецизна. Предстои още работа от страна на Файърфлай, за да може “Алфа” да добие нужната надеждност.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/23/firefly-aerospace/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американска ракета Фалкън 9 изведе в космоса товарния кораб Сигнус на път към МКС!

2024-31-jan-electron-launches-1024x567.j

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

31 януари 2024 г. 09:45 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Рокет Лаб, втората в световен мащаб след СпейсЕкс, разполагаща с възвръщаеми космически технологии за орбитални мисии, изстреля успешно ракета “Електрон” в 08:34 ч. българско време. Това бе първата мисия на фирмата за 2024 година.

На борда на ракетата пътуваха четири спътника, построени от американската фирма Спайър Глоубъл, за нуждите на канадската фирма НортСтар. Това са първите спътници, които ще могат да наблюдават всички близки околоземни орбити, спомагайки за прецизното откриване на нови обекти, осигуряване на космическа навигация и определяне на опасността от космически боклук.

Спътниците ще работят в 530-километрова кръгова орбита.

Рокет Лаб също така успя да върне първата степен на “Електрон” посредством парашути, като тя меко се приводни в Тихия Океан. След кацането степента бе натоварена на кораб и скоро ще бъде изпратена обратно в хангара за инспекция и анализ.

Фирмата все още не е изстреляла в космоса изцяло рециклирана първа степен, но миналият август за пръв път бе проведено изстрелване на “Електрон” с един рециклиран двигател “Ръдърфорд” от общо девет. Рециклираният двигател функционираше също толкова изрядно, колкото и чисто новите.

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/30/2024-cygnus-launches-iss/

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американска ракета Електрон изведе в космоса японска мисия за инспекция на орбиталния боклук!

2024-18-feb-electron-lnch-success-1024x5

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

18 февруари 2024 г. 18:22 ч.

Светослав Александров. Днес в 16:52 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия бе изстреляна ракета “Електрон”, произведена от американската фирма Рокет Лаб. На борда на ракетата пътуваше мисията ADRAS-J, организирана от японската компания Астроскейл. Задачата на спътника е да инспектира боклук в околоземна орбита.

В случая боклукът, който трябва да бъде разучен, представлява остаряла горна степен на японска ракета “H-2A”. Тази ракета изведе в космоса спътника GOSAT през 2009 година. Степента е дълга 11 метра и е с диаметър 4 метра. Очаква се сателитът ADRAS-J да проведе детайлно наблюдение посредством камерите си.

Това ще е първото в историята на космонавтиката сближаване на мисия със стар космически боклук – ето защо “Електрон” трябваше да изведе ADRAS-J в много прецизна орбита.

Засега ще имаме само близка инспекция, колкото да може фирмата Астроскейл да придобие опит с работа в близост до космически отпадъци. По-нататък се очаква да бъде организирана по-сложна мисия, която ще включва прихващане и сваляне на боклука от орбита.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/18/space-junk-mission-launches/

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Първата комерсиална орбитална ракета на Япония се взриви скоро след старта

2024-kairos-rocket-failure-1024x566.jpg

13 март 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес станахме свидетели на първия провал по време на орбитален полет за календарната 2024 година. Ракетата “Кайрос”, разработена от японския стартъп Спейс Уан, се взриви на петата секунда след старта и поради това не успя да се превърне в първата комерсиална ракета на Япония, достигнала орбита.

Според Шухей Кишимото от Спейс Уан експлозията е била предизвикана умишлено след отклонение на ракетата от планираната траектория. Така, въпреки провала на основната мисия, фирмата съобщава, че е доволна, че системите за самоунищожение работят и че в хода на тези пет секунди са били получени ценни данни.

На борда на “Кайрос” се намираше макет на правителствен спътник. Любопитен факт – на кадрите се вижда, че спътникът е оцелял от експлозията и е бил изхвърлен настрани:

GIha-P5bkAAR4y-.jpg

Добре запознатите с космическата история биха си спомнили как на 6 декември 1957 г., по време на първия опит на САЩ за извеждането на изкуствен спътник, ракетата “Вангард” се взривява, но конусът се отваря и мъничкият спътник, наричан презрително от Никита Хрушчов “грейпфрут”, отлита настрани.

Разбира се, днес не сме в зората на космическата надпревара. Япония е уважавана сред космическите нации – мисиите “Хаябуса” и “Хаябуса 2” първи доставиха на Земята проби от астероиди, днес “Акацуки” е единственият работещ изкуствен спътник в орбита около Венера, а през януари тази година “Слим” успешно кацна на Луната. Така японците станаха пети в света, постигнали меко прилуняване след СССР, САЩ, Китай и Индия.

Но въпреки тези забележителни постижения, в сферата на ракетостроенето Япония изостава от САЩ. Миналият месец новата тежкотоварна ракета “Ейч Три” най-сетне достигна до орбита, но нейната разработка започна през 2014 г., преди СпейсЕкс да се утвърди като лидер с възвръщаемите си ракети. Така “Ейч Три”, макар и да е готова чак сега, е вече морално остаряла на фона на “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”, а какво остава за “Старшип”.

Неуспушно изстреляната днес ракета “Кайрос” трябваше да влезе в друга ниша – тази микроспътниковите ракети. Дълга 18 метра и тежаща 23 тона, “Кайрос” работи на твърдо гориво и би следвало да притежава способността да извежда максимум 250 килограма полезен товар в ниска околоземна орбита.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/13/japanese-rocket-launch-failure/

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Рокет Лаб проведе 50-тия полет на ракета Електрон!

2024-20-june-electron-launch-1024x847.jp

Снимка от вчерашното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

21 юни 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Снощи в 21:13 ч. българско време американската фирма Рокет Лаб проведе успешно изстрелване на ракета “Електрон” от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия, като това бе 50-тият полет на тази ракета! Така компанията постави рекорд и за пръв път друг играч на пазара задмина СпейсЕкс – никога досега в историята на космонавтика друга частна ракета не е постигала 50-тото си изстрелване толкова скоро след въвеждането ѝ в експлоатация!

Напомням на читателите, че “Електрон” дебютира на 25 май 2017-та, т.е. от тогава досега са отминали седем години. За сравнение работната ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9” дебютира на 4 юни 2010 година, а 50-тият ѝ полет бе на 6 май 2018 г. – след почти осем години.

“Ние постигнахме 50-тата мисия по-бързо от всеки друг, по-бързо от “Фалкън 9”, по-бързо от “Пегас”, по-бързо от всеки частник”, оповести Питър Бек, основателят на Рокет Лаб. “И това е изключително трудна задача, защото, независимо дали ракетата е голяма или малка, мащабирането е едно и също и е супер, супер трудно”.

В хода на снощния полет в орбита бяха изведени пет спътника от IoT групировката на френската компания Kinéis.

Бек съобщава, че очаква още изстрелвания през настоящата 2024 г., но подчертава, че всички мисии се диктуват от пазарните нужди. Рокет Лаб няма вътрешна спътникова програма, по подобие на тази на СпейсЕкс “Старлинк”.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/21/rocket-lab-50-flights/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Ракетата Алфа на Файърфлай изведе 8 спътника в орбита за мисия на НАСА!

2024-4-july-firefly-launches.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Firefly Aerospace

4 юли 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Файърфлай Аероспейс проведе първата си космическа мисия по заявка на НАСА! Ракетата “Алфа” излетя тази сутрин в 07:04 ч. българско време и изведе осем спътника в орбита. С това Файърфлай се превръща във втори утвърден превозвач след Рокет Лаб в нишата на леките превози.

Доскоро такъв втори превозвач бе фирмата Върджин Орбит на Ричард Брансън, но макар и да бе достигнала орбита с “ЛончърУан”, тя не се утвърди пазарно и фалира. Файърфлай обаче се очертава да има различна съдба – фирмата вече преживя един банкрут, стабилизира се, даже оцеля след напускането на съоснователя Макс Поляков. А сега тя има няколко изключително стабилни и важни договора, които вярваме, че ще гарантират дългосрочното ѝ преживяване. Първият е договорът с Нортроп Груман за създаването на ракета, която ще продължи да извежда товарните кораби “Сигнус” до МКС. Доскоро тези кораби се извеждаха с ракети “Антарес”, оборудвани с руски двигатели и украински първи степени. Последната ракета от този тип летя през лятото на миналата година. Сега Файърфлай конструира нови, американски ракетни двигатели “Миранда” и нова, американска първа степен за “Антарес”. Очаква се новият вариант на ракетата да лети в края на 2025 или в началото на 2026 година.

Другият договор се осъществява по заявка на НАСА за доставка на полезни товари на Луната. Още през тази година очакваме изстрелването на първия спускаем апарат, разработен от Файърфлай, на име “Блу Гост”. Ако успее, Файърфлай може да се превърне във втората частна компания след американската Интуитив Машинс, кацнала меко на Луната.

Но да се върнем на днешната мисия. Това бе важно изстрелване за “Алфа”, общо петото след въвеждането на ракетата в експлоатация. За съжаление първите четири полета имаха спорна успеваемост. Дебютният, на 3 септември 2021 г., завърши с авария две минути и половина след старта поради повреда на един от двигателите. Вторият полет на 1 октомври 2022 г. бе частичен успех – ракетата достави няколко микроспътника в космоса, но в по-ниска орбита от очакванията. Третото изстрелване, на 15 септември 2023 г., бе проведено по заявка на Космическите сили на САЩ, като задачата бе да се демонстрира бързо изстрелване в рамките на денонощие след получаването на заявка. Това бе и първият цялостен успех за Файърфлай.

Четвъртият полет, на 23 декември 2023 г., обаче отново постигна само частичен успех. Ракетата изведе в космоса спътник на Локхийд Мартин, но пак в по-ниска орбита от очакваната. Тя все пак бе достатъчна, за да може спътникът да изпълни целевите си задачи. Така че мисията в цялост се води за успешна.

Днес, след завършека на петия полет, изглежда, че имаме пълна успеваемост. Както вече подчертах, това бе първата специализирана мисия, която Файърфлай осъществи по поръчка за НАСА. Тази пролет американската космическа агенция класифицира “Алфа” като “Категория 1” ракета. Има три категории ракети, които са одобрени за ползване от НАСА. “Категория 1”, в която попада “Алфа”, се използва за тези ракети, които са много рисковани, с малък или липсващ предходен опит. “Категория 2” се полага на тези ракети, постигнали ограничен брой изстрелвания, като надеждността им е не по-малка от 89%. Най-високата категория, “Категория 3”, се полага на тези ракети, които имат над 95% успеваемост.

Разбира се, ракетата “Фалкън 9” на СпейсЕкс, която превозва и астронавти на НАСА, е в “Категория 3” – тя е сред най-надеждните ракети на САЩ, както и в световен мащаб. Ще трябва време, докато ракетите на Файърфлай достигнат тази категория. Но днешният ден бе добър. Осемте спътника, които бяха пратени в орбита днес, бяха:

CatSat на Университета в Аризона

KUbeSat-1 на Университета в Канзас

MESAT-1 на университета в Мейн

R5-S4 и R5-S2-2.0 ­­­­­на космическия център “Джонсън” на НАСА

Serenity – на организацията “Учители в космоса”

SOC-i – на университета във Вашингтон

TechEdSat-11 (TES-11) – на космическия център “Еймс” на НАСА.

Ще следим с интерес развитието на Файърфлай – наскоро авторитетният сайт Арс Текника излезе с публикация, според която фирмата разработва новите си технологии бързо, без да се притеснява от провали. Такъв подход, “чупиш, поправяш и отново опитваш”, е т.нар. итеративен подход – именно по него работи фирмата СпейсЕкс на Илон Мъск. А също така по този подход се е работило в СССР през 60-те години на миналия век, по времето на Корольов.

Очаква се до края на 2024 г. да бъдат проведени четири мисии на ракетата “Алфа”. Това ще са реални мисии, с истински полезни товари, а не изпитателни (с макети).

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/04/firefly-alpha-launches-successfully/

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската ракета Електрон излетя за девети път през 2024 г.

2024-3-aug-rocket-lab-launch-683x1024.jp

Снимка от вчерашното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

3 август 2024 г. 10:15 ч.

Светослав Александров. Американската компания Рокет Лаб, която е световен лидер в микроспътниковите изстрелвания, проведе своето девето изстрелване за 2024 година! Ракета “Електрон” излетя благополучно вчера в 19:39 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия.

Това бе петото от общо 16 изстрелвания, които Рокет Лаб изпълнява за японската компания Синспектив. Изгражда се групировка от спътници, оборудвани със синтетичен апертурен радар. Очаква се те да могат да правят свръхдетайлни снимки на повърхността на Земята, на които ще могат да се откриват промени с точност до милиметър.

Първият от спътниците бе изстрелян през 2020 г. и още два излетяха през 2022 година. Вчерашното изстрелване бе първото от общо три, предвидени за 2024 година.

Полетите на ракетата “Електрон” се диктуват изцяло от пазара, тъй като фирмата Рокет Лаб, за разлика от СпейсЕкс, не разполага със собствена спътникова групировка като “Старлинк”. “Електрон”, със своята товароподемност от 320 килограма товари до ниска околоземна орбита и 200 кг. до слънчевосинхронна, се води лекотоварен носител. Но фирмата разработва и нова, по-мощна ракета на име “Неутрон”, която ще е от класа на “Фалкън 9”. Изпитанията на ракетните ѝ двигатели протича понастоящем в центъра на НАСА “Стенис”.

Рокет Лаб се готви и за полети до Луната и Марс тази година. Построените от фирмата спътници ESCAPADE ще излетят към Червената планета през есента на първия полет на ракетата на Блу Ориджин “Ню Глен” и отново в края на тази година ще излети спускаемият лунен модул на фирмата Файърфлай “Блу Гоуст”, която притежава навигационни системи и софтуер, предоставени от Рокет Лаб.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/03/rocket-lab-ninth-flight/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американска ракета Електрон изведе в орбита нов радарен спътник!

2024-11-aug-electron-launch-1024x683.jpg

Снимка от вчерашното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab

12 август 2024 г. 11:30 ч.

Светослав Александров. Американската космическа фирма Рокет Лаб, която е световен лидер в лекотоварните космически превози, проведе успешно изстрелване на ракета “Електрон” от базата на фирмата на п-ов Махия в Нова Зеландия. В орбита бе изведен нов радарен спътник на американската фирма Капела Спейс.

Изстрелването бе проведено вчера, на 11-ти август, в 16:18 ч. българско време. На 57-рата минута след старта спътникът Acadia-3 бе въведен в целевата му кръгова околоземна орбита на 615 километра над Земята. Макар че Рокет Лаб е едва втората фирма след СпейсЕкс, успешно връщала първи степени след изстрелване, вчера опит за кацане на степента не бе проведен.

Вчерашното изстрелване бе 10-то за Рокет Лаб през 2024-та година и общо 52-ро от началото на въвеждането на ракетите “Електрон” в експлоатация. Десет полета за календарна година не са маловажно постижение, като Рокет Лаб се превръща във втория най-активен космически превозвач след СпейсЕкс. Рокет Лаб също така изпреварва Русия, която има само осем изстрелвания през 2024-та, а през последните два месеца няма нито един полет. Също така е важно да се подчертае, че изстрелванията на “Електрон” са изцяло диктувани от пазара – Рокет Лаб няма собствена групировка, подобно на групировката на СпейсЕкс “Старлинк”.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/12/еlectron-capella-space/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!