Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)
On 15.08.2020 г. at 13:31, deaf said:

Приживе платната на парижанина Пол Гоген не успяват да впечатлят съвременниците му и художникът живее в ужасяваща нищета,както впрочем и болшинството от неговите съседи в Монмартър!!! Повтарям,Монмартър в Париж!

В случая не говорим за тези, които не са успели, а говорим за тези които са успели. Със сигурност дори и да правиш най-доброто на което си способен може и да не сполучиш, но още по-сигурното е, че ако правиш неща в които не си добър ще си още по-зле. 

Идеята ми по-горе беше, че когато учиш в престижен университет, и когато придобиеш определени познания, които ти дават предимство, трябва след това да ги използваш тези неща, иначе си е чиста загуба за теб. Когато имаш уменията да развиеш фирма така че да печели, го правиш, а не се наемаш да работиш за някой на заплата. Ако не го направиш си загубен(як). Ако си учил на високо ниво финанси, икономика или други науки, или пък си станал много добър инженер, ще управляваш пари и фирми или ще изобретяваш иновации, и съответно ще печелиш пари. И това не те прави крадлив мошенник, както обичайно бедняците наричат тези които са спечелили пари. Разбира се сред богатите има и мошенници, но тук говорим за фирми и иновативни неща, които друг не е правил. И такива не са само на Мъск ракетите, хиперлупа, теслата, или старлинк сателитите, а са всички онези като Бил Гейтс, Зукебърг, и другите, които успяват да направят иновация, да намерят ниша, да я развият, и да спечелят пари. 

Конкретно за Мъск и тук се вижда, че оплюващите го не показват някакви данни и факти, а основно говорят обобщаващо и с някакви клишета, и най-вече показват ниската си култура използвайки обидни, принизяващи и други епитети. Това си е психологическа компенсация. Когато нямаш нещо и не можеш да го постигнеш и трябва и другите да са като теб. По народному му викат завист, а психолога би го нарекъл комплекс за малоценност или комплексарщина. 

Редактирано от makebulgar
  • Мнения 256
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Мъск се вижда как печели и от старлинк сателитите. Никой друг до момента не е изстрелвал толкова сателити с един проект, и никой друг не е изстрелвал толкова сателити с една ракета. И сателитите са конструирани специално за целта. И са иновативни с криптонови йонни двигатели, които ще им удължат живота в космоса, ще им позволят да маневрират и да се пазят от отломки и т.н. Всички тези неща са инженерни иновации, които се внедряват с цел снижение на цената и постигане на непостигани до момента неща. Критици сигурно и в това отношение ще се намерят, но вероятно някой ден те ще критикуват Мъск цъкайки по смартфона и използвайки неговия сателитен интернет в някоя отдалечена точка от земята.

Публикува
Преди 12 минути, makebulgar said:

Мъск се вижда как печели и от старлинк сателитите. Никой друг до момента не е изстрелвал толкова сателити с един проект, и никой друг не е изстрелвал толкова сателити с една ракета. И сателитите са конструирани специално за целта. И са иновативни с криптонови йонни двигатели, които ще им удължат живота в космоса, ще им позволят да маневрират и да се пазят от отломки и т.н. Всички тези неща са инженерни иновации, които се внедряват с цел снижение на цената и постигане на непостигани до момента неща. Критици сигурно и в това отношение ще се намерят, но вероятно някой ден те ще критикуват Мъск цъкайки по смартфона и използвайки неговия сателитен интернет в някоя отдалечена точка от земята.

Специално за сателитната мрежа, мъскито няма никакъв принос. Изцяло е планирана, финансирана и конструирана от структ.  в <армията> и нейните мощни мрежи от Цивилни <преприятия>, бизнеси и финансови субекти.  

  • Потребител
Публикува
Преди 38 минути, makebulgar said:

Ако си учил на високо ниво финанси, икономика или други науки, или пък си станал много добър инженер, ще управляваш пари и фирми или ще изобретяваш иновации, и съответно ще печелиш пари. И това не те прави крадлив мошенник, както обичайно бедняците наричат тези които са спечелили пари.

Пак да кажа: живеем в социално-икономическа система - капитализъм - в която
богатство се трупа на гърба на чужд труд. Най-буквално ... и няма друг начин.

Отличниците на капитализма - Мъск, Безос, Рокфелер - са тези, които са ограбили
труда на възможно най-много хора.

Ти на тези хора им се възхищаваш, а за мен те са едни мошеници.

Също така за мен ти си този, който таи завист и комплекси, защото ти искаш да си
като тях. Аз лично не искам да имам нищо общо с тези отличници.

  • Потребител
Публикува
Преди 29 минути, gmladenov said:

Пак да кажа: живеем в социално-икономическа система - капитализъм - в която
богатство се трупа на гърба на чужд труд. Най-буквално ... и няма друг начин.

Отличниците на капитализма - Мъск, Безос, Рокфелер - са тези, които са ограбили
труда на възможно най-много хора.

Ти на тези хора им се възхищаваш, а за мен те са едни мошеници.

Също така за мен ти си този, който таи завист и комплекси, защото ти искаш да си
като тях. Аз лично не искам да имам нищо общо с тези отличници.

Нещо си се объркал. При съвременния капитализъм богатството се трупа не на гърба на чуждия труд, а като процент печалба при продажбите. Тоест произвеждаш много неща, продаваш ги, и печелиш от милионите продажби с печалба над себестойността. Тези които си наел да произвеждат не са ти роби, нито крепостни селяни, а имат договор с теб. Те са се съгласили да работят за определени пари и съответно всички са доволни. Пък и вече основно нещата се вършат от роботи, тъй че е трудно да се каже че има ескплоатация на гърба на други. Днес най-богатите са не онези които имат най-много служители, а са онези които имат най-много клиенти - фейсбук, амазон, майкрософт, самсунг, ейпъл, и китайците, които продават на всички. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 55 минути, gmladenov said:

Аз лично не искам да имам нищо общо с тези отличници.

Значи ако не си отличник, ако не си учил в Харвард, Йейл, или друг престижен университет, и заваряваш арматура на строежа, е нормално да не можеш да имаш много общо с онези отличници които са отишли там. Няма начин така стоят нещата. Ти ще си седиш в кварталната кръчма с ортаците и ще одумваш отличниците, ще бистриш политиката, и ще се чудиш дали ще ти платят честно спечелената заплатата тоя месец, а отличниците по това време вероятно ще си почиват на плажа на някой екзотичен остров... харчейки си също честно спечелените, но десетки пъти повече пари от теб. Няма как да имате нещо общо тъй като сте в различни светове. И не е в възможностите на този който не е бил отличник да се равнява до отличниците, тъй като още в училището оценките са измислени именно за да се разграничат тези които полагат труд и учат ставайки отличници от онези които не учат. Затова и после има конкурси за всяка работа и вероятно отличниците ще успеят по-лесно да бъдат приети на по-добра работа. 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува
Преди 17 минути, makebulgar said:

Нещо си се объркал.

Ни най-малко. Законът на Маркс за принаденаната стойност си е в пълна сила и до днес.
Всичко си е същото както и преди, освен някои защитни мерки срещу безобразната
експлоатация на наемния труд.

Явно никога не си замислял за тези неща, но ако оставиш капитализма на самотек,
той най-естествено ще се превърне в робовладелство.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 16 минути, makebulgar said:

... а отличниците по това време вероятно ще си почиват на плажа на някой екзотичен остров... харчейки си също честно спечелените, но десетки пъти повече пари от теб.

Милият. Законно спечелени пари не са честно спечелени пари.

По начина, по който разсъждаваш, ти гарантирам, че никога няма да си богат.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 44 минути, gmladenov said:

Ни най-малко. Законът на Маркс за принаденаната стойност си е в пълна сила и до днес.
Всичко си е същото както и преди, освен някои защитни мерки срещу безобразната
експлоатация на наемния труд.

Явно никога не си замислял за тези неща, но ако оставиш капитализма на самотек,
той най-естествено ще се превърне в робовладелство.

Ние тук всъщност не говорим за капитализъм и робовладелство, нито за социализъм и разни други класи, тия неща са отклонение от темата. Говорим за високотехнологичните компании, които печелят от иновации, разработване на нови ниши и пазари. Зукъбърг не трупа милиардите чрез фейсбук заради експлоатиране на чужд гръб, а печели от предлагането на иновативна услуга. Същото е и с Амазон.

Мъск предлага евтини полети до космоса и печели не заради ескплоатация на чужд гръб, а заради завладяването на пазара чрез нови технологии, които пестят пари на клиентите. С теслите предлага на клиентите нова технология, която хем им улеснява живота, хем щади прирадота и здравето им. И този експлоататор всъщност плаща добре на робите си, а те му работят, щото самички не могат със труда си да пращат ракети в космоса и да печелят милиони. И именно в това е същността, че работодателят дава работа на работниците си, и те се съгласяват да работят тъй като сами, индивидуално са неспособни да създадат продуктите които произвежда работодателя чрез всички тях. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, makebulgar said:

Зукъбърг не трупа милиардите чрез фейсбук заради експлоатиране на чужд гръб, а печели от предлагането на иновативна услуга. Същото е и с Амазон.

Тц. За да предлагат услуги си, тези компании имат хиляди служители.

На тези служители им се плаща според пазарната цена на техния труд, а не
според техния принос за печалбата на компанията.

Разликата между двете се нарича принадена стойност и тя отива в джоба на
собствениците/капиталистите. Точно от нея идват милиардите на твоите идоли.

(Не е чак толкова буквално, естествено. Милиардите идват от цената на акциите
на компаниите, а цената на акциите пък се определя от печелбите - които вече са
за сметка на наемния труд.)

Вземи прочети как работи капитализмът. Срамота е да не ги знаеш тези неща.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 11 часа, makebulgar said:

когато учиш в престижен университет, и когато придобиеш определени познания, които ти дават предимство, трябва след това да ги използваш тези неща, иначе си е чиста загуба за теб.

Може и без да си учил! В сайта на Дневник от вчера има статия за първата жена член на Френската академия Маргьорит Юрсенал. За нея в графата "Образование" пише "Домашно"! Това днес щеше да е невъзможно да се случи! Днес приемат в Академията само с тапия - може да е купена от университета в Перник - но да е тапия.

  • 6 месеца по късно...
  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Паметна дата: на 25 март отбелязваме 15 години от първото изстрелване на ракета на СпейсЕкс!

falcon-1-first.png

На снимката: ракетата "Фалкън 1" малко преди изстрелването на 25 март 2006 година. Photo credit : SpaceX

23 март 2021 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Датата е 24 март 2006 година. На стартовата площадка на малкия атол Куаджалин техниците на младата компания СпейсЕкс подготвят първата ракета "Фалкън 1" за полет. След продължителни отлагания и три неуспешни опита за старт, ракетата най-сетне изглежда да е готова. Малко след полунощ на 25-ти март тя сполучва да запали двигателя си и се отправя към небето. 

Тогава малцина подозират, че това е момент, който ще преобрази облика на космонавтиката завинаги. Днес СпейсЕкс е водеща компания в цял свят, като годишно изстрелва повече ракети от всеки друг частен производител, задминавайки дори държави като Русия. Ракетите "Фалкън 9" са частично възвръщаеми, а първите им степени се завръщат редовно след изстрелване върху специални наземни площадки или върху кораб в океана. Товарните кораби "Драгън" изнасят провизии към Международната космическа станция, а днес в орбита живее първият постоянен екипаж на пилотирания кораб "Крю Драгън". 

Но на 25-ти март 2006 г. това бъдеще все още изглежда нереално. Дебютното изстрелване на този ден завършва с неуспех. Само 25 секунди след началото на полета настъпва неочакван теч на гориво, който води до пожар в двигателния отсек. На четиридесет и петата секунда "Фалкън 1" рухва в океана. 

Тогава за много космически експерти Илон Мъск не е нищо повече от ракетомоделист, който не може да се мери със старите аерокосмически гиганти. Днес ние разглеждаме Боинг и Локхийд Мартин като мастодонти, които смучат държавни пари и не произвеждат нищо съществено. Но през 2006 година ракетите "Атлас 5" и "Делта 4" са все още нови и до известна степен обещаващи (изминали са едва четири години от дебютния старт на "Атлас 5" и по-малко от две от този на "Делта 4 - Хеви"). Именно с "Атлас 5" биват изстрелвани междупланетните мисии на НАСА, включително "Марс Риконисънс Орбитър" до Червената планета през 2005 г. и "Ню Хърайзънс" до Плутон в началото на 2006 г. 

И все пак някои космически експерти съзират в СпейсЕкс възможност за предстояща космическа революция. Месец преди старта на "Фалкън 1", на 27 февруари 2006 г. Сам Динкин пише статия за The Space Review. В нея той хвали Илон Мъск и неговото нежелание да управлява фирмата си по подобие на бюрократичните аерокосмически компании, а като модерен интернет стартъп от типа на Zip2 или Paypal. Динкин съзира склонността на старите фирми да се превръщат в бездънна финансова яма и критикува отказа им да иновират въпреки усвоените от тях средства. Анализаторът пише следното: "Ако ракетите от серията Фалкън полетят и съхранят ценовата си листа, Илон Мъск може да създаде т.нар. момент Нетскейп". 

В утрото на 25-ти март мечтите на Мъск изглеждат да са потънали в океана заедно с рухването на "Фалкън 1". Предприемачът обаче е непоколебим. "Компаниите, също като хората, имат добри и лоши дни. Имахме лош ден, но ще накараме това нещо да проработи", съобщава той

spacex-dragon-early.jpg

Концепция на космическия кораб "Драгън" от 2006 година. Image credit : SpaceX

Още преди полета на "Фалкън 9" на 25-ти март, Мъск е вече започнал работа по космическия кораб "Драгън". Публикация от 6-ти март 2006 г. на СпейсРеф разкрива плановете на предприемача - "Драгън" трябва да лети с ракета "Фалкън 9", която към момента все още не е построена. Корабът трябва да е в състояние да превозва до 7 души до околоземна орбита или комбинация от няколко човека плюс полезен товар. Тук е уместно да напомня, че през 2006 г. са изминали вече три години от катастрофата на "Колумбия" и остават не повече от четири до пенсионирането на совалките на НАСА. Така че агенцията сериозно обмисля да подпомогне частни компании, които да създадат нови космически кораби - и един от вариантите е този на СпейсЕкс. 

Графикът на Мъск е амбициозен - през 2006 година той предсказва, че "Фалкън 9" ще е готова да полети за пръв път през 2007 година, а корабът "Драгън" - през 2009 година. Реалността се оказва по-различна. Ракетата дебютира успешно през 2010 година (с три години закъснение), а "Драгън" в безпилотен режим - в края на същата година (само с година закъснение). Изглежда, че СпейсЕкс наистина е в състояние да спаси космонавтиката на САЩ и корабът е готов за превози още преди пенсионирането на совалките (което е отложено от 2010 за 2011 година). Но промяната не идва веднага. Макар че през 2010-2011 г. ракетите на Мъск вече не се провалят при излитане, както е през 2006-та, а корабът "Драгън" се доказва от раз, Мъск все още не може да убеди политиците, че е на правилния път. Основният му опонент, влиятелният сенатор Ричард Шелби, се противи яростно на намерението НАСА да разчита на комерсиалния сектор. "Не разбирам защо сен. Шелби толкова се противи на комерсиалните пилотирани превози, имайки предвид, че ракетите "Атлас" и "Делта" са налични в Алабама и никой няма да е по-голям победител от Юнайтед Лонч Алайънс", коментира Мъск през 2010 година. "За Юнайтед Лонч Алайънс ще е сигурно, че ще спечели договорите. А за СпейсЕкс е голяма въпросителна".

Тогава републиканецът Шелби се бори с намерението на Барак Обама да преустанови работата по космическия кораб "Орион". За да докаже добрите си намерения, Мъск е максимално дипломатичен. Сам предприемачът е против спирането на програмата и не смята, че СпейсЕкс застрашава държавните проекти. "Но изведнъж това се промени. По някакъв начин това се възприе като заплаха. Започнаха да ни атакуват яростно, включително определен сенатор от Алабама, който не ме обича", оплака се Мъск, визирайки Шелби.

В крайна сметка през май 2012 година корабът "Драгън" с полезен товар на борда за пръв път бива прикачен към Международната космическа станция - исторически момент, тъй като никога дотогава кораб, собственост на частна фирма, не е посещавал орбиталния комплекс. 

Програмата за пилотиран полет се развива по-мудно. По отношение на товарните превози на СпейсЕкс е осигурена съществена самостоятелност и самоинициативност. Но културата на НАСА е белязана от две катастрофи на совалки и се колебае сериозно за стартовете с астронавти. Моделът за разработка, приложен при товарните полети, е изоставен, а агенцията започва сериозно да се намесва на всяка стъпка в разработката на новите пилотирани машини. Като резултат проектът за подпомагане на частни компании се превръща в умалено копие на държавната програма "Орион". 

Въпреки всичко СпейсЕкс се справя с всички бюрократични трудности. Компанията изпълнява всички изискуеми тестове от страна на НАСА, включително седемте последователни безпилотни полета на ракета "Фалкън 9" и няколко десетки последователни полетни теста на парашутите. Бавно, но сигурно Илон Мъск доказва на агенцията, че корабът му е сигурен. Резултатът, дори и да закъснява, е налице. През май 2020 година, десетилетие след първоначално предвиденото, "Крю Драгън" превозва за пръв път хора до орбита. 

С това успехът на предприемача е пълен. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3887-2021-falcon-1-15-years

  • Модератор Космически науки
Публикува
Преди 17 минути, laplandetza said:

Приказки за наивници, попуярна мушевикация.

Мда, поредният коментар в стил "гроздето е кисело"

Публикува
Just now, SAlexandrov said:

Мда, поредният коментар в стил "гроздето е кисело"

Реалистичен коментар , гроздето наистина е кисело, не е узряло.

Да направим ли истинско проучване Какво е Другарят мъски?

 

  • Модератор Космически науки
Публикува
Just now, laplandetza said:

Реалистичен коментар , гроздето наистина е кисело, не е узряло.

Да направим ли истинско проучване Какво е Другарят мъски?

 

Топ 1 по брой изстрелвания на година, товарни и пилотирани превози до МКС. Кое не е узряло? 

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американската фирма СпейсЕкс проведе деветата си космическа мисия за 2021 г.

2021-24-march-starlink-launch.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : SpaceX

24 март 2021 г. 18:50 ч.

Светослав Александров. Тази сутрин в 10:28 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал в САЩ излетя ракета "Фалкън 9" с поредната порция от 60 спътника на интернет групировката "Старлинк". 

Девет минути след началото на полета, първата степен на ракетата-носител извърши меко кацане върху роботизираната платформа "Разбира се, че все още те обичам", която бе позиционирана в Атлантическия океан. 

Това бе шестото изстрелване на тази конкретна първа степен. Обтекателите, използвани по време на днешната мисия, също бяха рециклирани. Журналистът Ерик Ралф от Тесларати ни информира, че всички проведени през тази година полети на СпейсЕкс са реализирани посредством вече върнати степени. Полет на изцяло нова ракета "Фалкън 9" не се очертава преди втората половина на 2021-ва. Дори следващият пилотиран старт на компанията, който е насрочен за края на другия месец, ще използва рециклирана "Фалкън 9", както и рециклиран кораб "Крю Драгън" от предходната му мисия през май миналата година. 

Цялостната равносметка за СпейсЕкс е следната: това бе деветото успешно космическо изстрелване за компанията през 2021 година. От тези девет полета, осем са завършили с успешно кацане на първа степен. В орбита има вече над 1 300 спътника от серията "Старлинк". С това фирмата на Илон Мъск е на път да приключи първата фаза от извеждането на мегагрупировката, след която тя ще се състои от 1 584 сателита. В пълния си размер групировката се очаква да нарасне до 12 000 спътника.

Следващата мисия на СпейсЕкс е планирана за началото на април и тя отново ще включва полет по програма "Старлинк". Следват още едно или две изстрелвания на спътници "Старлинк" по-късно през следващия месец, след което в края на април компанията ще се фокусира върху пилотирания старт на "Крю Драгън". 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3890-2021-spacex-launches-ninth-mission 

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Вицепрезидентът на Фалкън разказа за тайните на успеха на СпейсЕкс

2023-2-march-crew-dragon-launches.jpg Кадър от изстрелването на пилотирания кораб ” Крю Драгън” на 2-ри март. Photo credit : SpaceX

7 март 2023 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Преди броени дни американската компания СпейсЕкс отпразнува забележително постижение – 100 последователни и успешни кацания на първи степени на ракети “Фалкън”. Как основаната от Илон Мъск стана най-успяващата и просперираща космическа фирма в цял свят, разказва нейният вицепрезидент Джон Едуардс, отговарящ за “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”.

Едуардс е дал интервю за писателя Дейвид Браун, което е публикувано на сайта Суперклъстър (линк).

Когато Едуардс бил нает да работи за СпейсЕкс през 2004 година, тогава не е имало такова нещо като рециклирана ракета. Нещо повече, тогава фирмата още не била изстреляла нито една ракета в космоса! През 2004 г. СпейсЕкс тепърва почвали изпитанията на турбопомпите на двигателите “Мерлин”, Илон Мъск не бе станал знаменитост и сам самичък провеждал интервютата на кандидатите за работници.

“Дори тогава, когато той влезе в стаята, излъчваше застрашаващо присъствие”, споделя Едуардс за Илон Мъск. “Направо мина по същество. Не губеше никакво време. Прегледа ми тихомълком резюмето, стана, зададе ми няколко въпроса за проектите, по които съм работил в гимназията и ми зададе една гатанка”.

Едуардс е помолил Браун да не споделя съдържанието на гатанката в случай, че Илон все още я използва. Касае географски въпрос и има повече от един верен отговор.

Едуардс е дал верен отговор веднага, на което Илон отвърнал: “Добре, това е лесният отговор. Но кой е трудният?”.

Младият кандидат се замислил сериозно, след което изстрелял потресаващо грешен, но креативен отговор. Мъск се изсмял, но бил впечатлен – за него било важно не толкова да открие добре начетен човек, колкото такъв, който да може да мисли извън общоприетото.

СпейсЕкс първоначално започнали да търсят начин за възвръщаемост посредством парашути. “Сложихме парашут още на първата ракета, която загубихме”, спомя си Едуардс. Това се оказало прекалено дълъг пас за СпейсЕкс, ракетата се разрушила още преди парашутът да получи своят шанс да сработи. “Но Илон винаги има предвид, че шансът ти трябва да е по-голям от нулата. Е, със сигурност ако не сложиш никакъв парашут, тогава шансът ракетата да оцелее е точно нула”.

В крайна сметка екипът на “Фалкън” решил да се спре на концепцията за ретроракетно кацане. Това се оказало амбициозна задача и СпейсЕкс се подложили на подигравките на обществото, но вътре в самата фирма никой не си е позволявал да мисли, че задачата е невъзможна.

“Имам предвид, все пак бе допустимо от законите на физиката”, казва Едуардс. “Знаехме, че пипкавата част се състои в това ракетата да притежава допълнителна мощност при изпълнението на основната си мисия – което означава да постави смислено количество полезен товар в орбита, но да остане енергия, за да може да кацне”.

СпейсЕкс изпробвали за пръв път идеята през 2013 г., по време на изстрелването на канадския спътник CASSIOPE. Само че тогава, вместо да се опитат да извършат кацане върху плаваща платформа, ракетата била насочена към локация в океана. След като ракетата извела спътника, тя се преориентирала (по същия начин, по който това се случва и днес) и е достигнала предопределеното си място в океана, след което започнала да се забавя посредством двигателната си система.

“Фактът е, че ние вече можехме да забавим ракетата по управляем начин, да уцелим мишена и също така бяхме наясно със скоростта. Всички си казахме: трябва да добавим крачета за кацане! Със сигурност ще сработи. Спомням си, че след тази мисия летях в небесата от щастие. Мислех си, че да, това наистина ще сработи”.

Днес технологията по възвръщаемост и рециклиране на космическите ракети е вече утвърдена. Но освен че пести пари, тя осигурява още едно предимство.

И именно тук е тайната на СпейсЕкс – по този начин инженерите могат да инспектират хардуера след полет, нещо, което никой друг не прави. Така СпейсЕкс е единствената фирма, която може да установи и разреши потенциалните проблеми преди те да се проявят при някоя от следващите мисии.

“Опитваме се да научим всичко, което можем”, казва Едуардс. “Това е един факт за връщането и рециклирането, който често бива пренебрегнат. Имаме огромно предимство по отношение на надеждността – когато си получиш хардуера обратно след полет, можеш да го изследваш и така да научиш неща, които не очакваш или за които не знаеш. Абсолютно съм убеден, че фирмите, които не си рециклират ракетите, имат проблеми, за които изобщо не знаят и които един ден ще им скроят номер”.

Именно в това отношение ракетите на СпейсЕкс вече приличат на самолетите. Когато един самолет бива произведен, той не започва веднага да вози пътници, а вместо това двама пилоти го изпитват във всякакви ситуации. Понастоящем ракетите “Фалкън” са в процес на удължаването на експлоатационния им период от 10 на 20 старта. Разковничето се корени в една думичка, която се нарича “квалифициране” и която представлява инженерен термин, показател за това какви допустими граници са установили анализите и изпитанията относно това, което една ракета трябва да изпълнява по време на полет. “Ако решим да проведем 20 изстрелвания, ние трябва да докажем, било то чрез анализ или изпитания, че можем да постигнем много повече от това. Не си играем на зарове”, пояснява Едуардс.

Вицепрезидентът на СпейсЕкс разказва колко трудоемка е била първоначалната квалификация на свръхтежката ракета “Фалкън Хеви”. Екипът трябвало да оцени взаимодействията между трите ускорителя по време на изстрелването, както и между тях и стартовата площадка. Разделянето на ускорителите представлявало особено сложен проблем. Трябвало да се оцени натоварването на трите ускорителя, за да може компанията да се подсигури, че всички те ще са в състояние да се завърнат на Земята. Аеродинамичните характеристики на “Фалкън Хеви” са уникални в сравнение с “Фалкън 9”. Също така, понеже свръхтежката ракета притежава изпъкналости заради страничните ускорители, била добавена допълнителна броня в случай че ракетата попадне в някое ято птици. Едуардс споделя, че за да се оцени влиянието на попадение от птици, СпейсЕкс са правили опити със замръзнали пилета!

Най-голямото предизвикателство в днешни дни според Едуардс е в това какво се случва след кацането на степените върху плаващата платформа. В морето има вълни и ветрове. Може да се разрази и буря. За тази цел Спейсекс са разработили робот за прихващането и застопоряването на ракетите, който се нарича Октаграбър, но той понякога е тромав. “Времето в океана е сурово, виждали сме ракети да се хлъзгат и пързалят и, човече, стоим по цяла нощ и се молим да не се прекатурят или нещо подобно…”

Ракетите “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви” са завършени и СпейсЕкс не планира сериозен ъпгрейд в бъдеще. Екипът прави единствено дребни промени, които да подобрят надеждността и възвръщаемостта им. Първоначално отнемаше шест месеца, за да може една степен да бъде рециклирана след нейното кацане и подготвена за нов полет. След това този период бе съкратен на пет месеца, после на три месеца и накрая на три седмици. Илон Мъск наскоро се включи в дискусиите: “Защо изобщо имаме рециклиране? Не трябва да има никакво рециклиране. Ракетата просто трябва да каца и да излита, оправете я, че да може да го прави”. За да се постигне тази цел, екипът трябва да оцени всичко, което налага инспекции между полетите и да наложи необходимите промени, за да могат тези инспекции да станат излишни.

Задачата е амбициозна, но ако съществува фирма, която може да я постигне, това е СпейсЕкс.

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/07/falcon-9-secrets/

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Бивш астронавт на НАСА и настоящ служител на СпейсЕкс обяснява защо фирмата на Илон Мъск успява

2024-falcon-9-launch-1024x683.jpeg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

19 юни 2024 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Тази нощ в 03:40 ч. бе изстреляна поредната ракета “Фалкън 9” с 20 спътника “Старлинк”, като това беше 61-вият орбитален полет на СпейсЕкс за 2024 година. Фирмата на Мъск отдавна е задминала цели държави като Китай и Русия, но защо това е така? Какъв е ключът на успеха на СпейсЕкс? Гарет Райсмън, бивш астронавт на НАСА с две мисии зад гърба си на борда космическа совалка, е решил да напусне агенцията и вече седма година работи за Илон Мъск.

На 3-ти април Райсмън публикува подробен материал в WSB, в който разкрива причините СпейсЕкс да е водещ лидер в световен мащаб.

Бившият астронавт започва своя разказ с донейде апокрифна история, която се говори, че се е случила съвсем скоро след като в началото на 60-те години американският президент Кенеди изнесъл именитата реч: “Избираме да отидем на Луната до края на това десетилетие и да свършим и други неща, не защото те са лесни, а защото са трудни”. Кенеди после отишъл на посещение в НАСА и на входа се сблъскал с чистач, който търкал пода с четка. Тогавашният президент го попитал каква му е работата, на което мъжът отвърнал: “Господин президент, помагам им да изпратят човек на Луната”.

СпейсЕкс, подобно на старата НАСА от 60-те години, има ясна и убедителна цел – да превърне човечеството в междупланетен вид. Тази цел се просмуква в цялата организация на фирмата, от най-ниските до най-високите звена. В управленските центрове на СпейсЕкс има картини на тераформирания Марс. Работниците се разхождат с тениски, на които пише Occupy Mars. Ако попитате келнера, който работи към кафенето на фирмата, каква точно му е работата, вероятно ще ви отговори, че “превръща човечеството в междупланетен вид”.

Най-голямата разлика между НАСА и СпейсЕкс, пояснява Райсмън, е скоростта, за която се взимат решения. Бившият астронавт е забелязал, че докато е работил в НАСА, са изминавали години, докато се вземе решение, а същото се взема в СпейсЕкс за няколко дни. СпейсЕкс работи в режим на спешност, който е мотивиран от смелата задача човечеството да се разпростре из Слънчевата система, така че най-добрият ход е просто да се вземе дадено решение и да се следва пъргаво. НАСА в миналото е работила по сходен начин, когато се е състезавала със СССР за изпращането на човек на Луната. Но да се вземе бързо решение може да означава взимането на лошо решение, което би било катастрофално за всеки голям инженерен проект. СпейсЕкс е в състояние да преодолява лошите решения, защото фирмата днес разполага с качество, което отсъства в НАСА – гъвкавост.

СпейсЕкс може много бързо да коригира погрешно решение и да предприеме нов подход. Това се дължи до голяма степен на вертикалната интеграция. Голяма част от компонентите на ракетите и корабите на СпейсЕкс се произвеждат на място. Съответно, ако трябва да се промени нещо, това може да стане веднага. НАСА и традиционните аерокосмически корпорации, които имат връзки с множество доставчици и поддоставчици, трудно се адаптират към такъв подход на работа.

Бившият астронавт дава конкретен пример за гъвкавостта на СпейсЕкс – постигането на възвръщаемостта на първата степен на “Фалкън 9”. Това за времето си беше огромен инженерен проблем. Първият път, когато СпейсЕкс се опита да го направи, завърши с експлозия, или както се нарича на жаргонен език в компанията, “неочаквано бързо разглобяване”. Но СпейсЕкс разбра какъв е проблемът, оправи го набързо и пак изстреля. Последва нова масивна експлозия. Само че сега фирмата знаеше кое е второто най-слабо звено и то също бе оправено. На седмия път бе постигнат успех!

Към днешна дата СпейсЕкс има над 300 успешни кацания (когато Райсмън пише статията преди повече от два месеца, посочва числото 260).

Преди известно време, когато телевизионната програма 60 минути интервюирала Гарет Райсмън защо е решил да напусне НАСА и да започне да работи в СпейсЕкс, бившият астронавт отговорил: “Ако бяхте инженер и имахте шанса да се присъедините към Хауърд Хюз в зората на новата епоха на авиацията, бихте ли отказали?”. Но в момента в който Райзмън изказал това изречение, някогашният астронавт разбрал, че е допуснал фатална грешка. Бъдещето не се оказало благосклонно към Хюз. Затова, когато се возил в една кола с Илон Мъск, той решил да му се обясни какво е имал предвид. Обърнал се настрани и казал: “Ей шефе, помниш ли оня път, когато те сравних с Хауърд Хюз? Искам само да знаеш, че имах предвид младия, елегантен, свалящия известни мацки Хюз, а не стария, изкуфелия, пикаещия в гърне Хюз”.

Илон Мъск продължил да гледа напред към пътя, докато колата се движи, и мълчал известно време, чак докато мълчанието станало непоносимо.

Най-накрая предприемачът отвърнал: “Не мисля, че това е адекватно сравнение”. “Но защо?”, попитал Райсмън. Мъск обяснил, че нито един от проектите на Хюз не е променил радикално начина, по който живеем днес. Неговият Ейч Уан Рейсър е поставил рекорд за скорост, но не е бил масово произвеждан. Елегантната Гъска също била единична бройка. Днес не превозваме стоки през Атлантическия океан с гигантски дървени самолети.

В този момент бившият астронавт най-сетне разбрал кой е Мъск. Предприемачът е мотивиран от нуждата да преначертае курса на човешката история и всичко по-малко от това е неуспех. Тази фиксация сигурно представлява ужасно бреме, но въпреки това е първоизточникът на изключителната решителност и енергия при Мъск.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/19/why-spacex-succeeds/

  • Потребител
Публикува (edited)
Цитирай

In 2024 it was reported that, counting all global spaceflight and launch activity, SpaceX, utilizing its Falcon family of rockets had launched close to 87% of all upmass on Earth in the year 2023.

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_competition

 

87% от всичката маса изведеа в орбита през 2023 е на SpaceX като почне да работи Starship ще е 99%.

Мошеник или не, мисля че няма друг такъв предприемач в историята.

Редактирано от Кибик
  • Потребител
Публикува

Новина от 12-ти май 2020, два месеца след като в Калифорния и у нас наредиха на хората да се затворят
по домовете си.

Тогава не се знаеше колко точно е опасен вирусът и затова за всеки случай властите наредиха голямото
затваряне.

На великия предприемач Мъск, обаче, затварянето му пречи. Откъде-накъде неговите работници ще си
седят по домовете вместо да бачкат в заводите му. Ако трябва ще мрат на поточната линия, говедата, но
алъш-веришът ще върви. Така действат великите предприемачи. 🙄

 

Мъск отваря "Тесла" в Калифорния. "Нека ме арестуват."

"Тесла" възобновява производството в основната си фабрика в Калифрония и така нарушава ограниченията,
наложени в щата заради пандемията от коронавирус. Изпълнителният директор на автоконцерна Илон Мъск
обяви в Туитър, че щял да работи на поточната лента заедно със своите служители. "Ако някой трябва да бъде
арестуван, нека да бъда само аз".

От самото начало Илон Мъск омаловажава опасността от новия коронавирус. Миналата седмица той нарече
карантинните мерки в окръг Аламеда "фашизъм". Той се опита да представи работата в завода като "крайно
необходима". "Дори и по време на пандемия производството там трябва да продължи", обяви той. Службите
обаче не му позволиха да го направи.

https://www.dw.com/bg/мъск-отваря-завода-на-тесла-в-калифорния-нека-ме-арестуват/a-53400587

  • Потребител
Публикува
Преди 56 минути, gmladenov said:

Новина от 12-ти май 2020, два месеца след като в Калифорния и у нас наредиха на хората да се затворят
по домовете си.

Тогава не се знаеше колко точно е опасен вирусът и затова за всеки случай властите наредиха голямото
затваряне.

На великия предприемач Мъск, обаче, затварянето му пречи. Откъде-накъде неговите работници ще си
седят по домовете вместо да бачкат в заводите му. Ако трябва ще мрат на поточната линия, говедата, но
алъш-веришът ще върви. Така действат великите предприемачи. 🙄

 

Мъск отваря "Тесла" в Калифорния. "Нека ме арестуват."

"Тесла" възобновява производството в основната си фабрика в Калифрония и така нарушава ограниченията,
наложени в щата заради пандемията от коронавирус. Изпълнителният директор на автоконцерна Илон Мъск
обяви в Туитър, че щял да работи на поточната лента заедно със своите служители. "Ако някой трябва да бъде
арестуван, нека да бъда само аз".

От самото начало Илон Мъск омаловажава опасността от новия коронавирус. Миналата седмица той нарече
карантинните мерки в окръг Аламеда "фашизъм". Той се опита да представи работата в завода като "крайно
необходима". "Дори и по време на пандемия производството там трябва да продължи", обяви той. Службите
обаче не му позволиха да го направи.

https://www.dw.com/bg/мъск-отваря-завода-на-тесла-в-калифорния-нека-ме-арестуват/a-53400587

 

Мдаа, а той самия е спал на пода в офиса си в завода. Така действат предприемачите.

  • Потребител
Публикува

Социалната мрежа Twitter на Илън Мъск дължи на бивши служители $500 милиона обезщетение,
които тя е отказала да плати, след нейното придобиване от предприемача. Това е станало ясно от
заведен колективен съдебен иск, цитиран от Reuters, предаде money.bg

Според бившите служители  на Twitter, компанията е трябвало да им изплати обезщетения по план
създаден от нея през 2019г. Cпopeд този плaн, в cлyчaй, чe бъдaт cъĸpaтeни, cлyжитeлитe e тpябвaлo
дa бъдaт ĸoмпeнcиpaни c двe мeceчни възнaгpaждeния плюc cтoйнocттa нa eднoceдмичнa зaплaтa
зa вcяĸa пълнa гoдинa paбoтa. Ha cтapшитe cлyжитeли ca дължими възнaгpaждeния зa 6 мeceцa.

Koмпaниятa oбaчe e изплатила нa cъĸpaтeнитe пapи зa нaй-мнoгo мeceц ĸaтo oбeзщeтeниe, a мнoгo
oт paбoтницитe дopи нe ca пoлyчили нищo, ce твъpди oщe в жaлбaтa.

https://www.standartnews.com/biznes/otnovo-naprezhenie-okolo-msk-529726.html

 

--

Не плащаш на работниците полагаемите им се обещетения и така ставаш велик предприемач.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!