Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Дилетанството вече започна да се забелязва и с  проЗто око.

И пак казвам по тоз повод - Моля се за  Дъг и Боб.

Интересно! Кьоравите пари имат ли край?

  • 2 седмици по-късно...
  • Мнения 175
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки
Публикува

Изпитанията на Старшип SN5 започват на 10-ти юни

7 юни 2020 г. 09:45 ч. След експлозията на предишния прототип "Старшип SN4", която обаче настъпи след пет успешни поредни цикъла на зареждане, разреждане и запалване на двигателя, работниците СпейсЕкс са в готовност да изведат "Старшип SN5" на стартовата площадка. Съгласно статия на сайта НАСА Спейсфлайт, изпитанята на прототипа започват на 10-ти юни.

Експлозията на "Старшип SN4" унищожи част от наземната инфраструктура, включително и стойката, на която прототипите биват монтирани. Но още преди аномалията СпейсЕкс бяха започнали да конструират нова стойка. Това обяснява защо няма отлагания в изпитателната програма на "Старшип".

Дори и на фона на толкова трудности, Илон Мъск продължава да се надява, че първият орбитален полет на "Старшип" ще е факт до края на годината, съобщава сайтът Тесларати. Мъск също така твърди, че дебютното изстрелване към Марс ще се случи през 2022-ра година. Очевидно е че той бърза, а мотивът му е, че желае човечеството да заживее на втора планета възможно най-скоро, за да оцелее в случай на глобална катастрофа. В Туитър предприемачът поясни, че са изминали 4.5 милиарда години еволюция, докато стигнем способността да осъществяваме космически полети. И макар че Земята ще продължи да съществува още поне толкова, т.е. докато Слънцето се превърне в червен гигант, истинският е проблем е колко дълго време човечеството ще е способно да извърши скока си към Марс. Това може да се окаже много кратък период, напр. десетилетия. Цивилизацията не изглежда особено стабилна. 

28-may-2020-static-fire.jpg

Кадър от успешното огнево изпитание на "Старшип SN4" на 28-ми май. Credit : Lab Padre

https://cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3405-2020-starship-sn-5-to-start-testing

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс ще взривят нарочно резервоара на Старшип SN7 в рамките на нов тест

15 юни 2020 г. 23:30 ч. Американската космическа компания СпейсЕкс продължава с изпитанията на новия космически кораб "Старшип". Понастоящем се изпитва резервоарът на последната итерация "SN7", като той бива подложен на високо налягане.

Според информация от Илон Мъск, налягането на резервоара на прототипа ще бъде повишавано постепенно, докато резервоарът се пръсне. На въпроса дали той ще бъде тестван до неговото пълно унищожение, Мъск отговори: "Да".

"Това е целта. Има някои известни слаби места на този тестов резервоар, вероятно може и да издържи при по-голямо налягане. При следващия резервоар въпросните слабости са отчетени", пояснява предприемачът в Туитър.

В крайна сметка целта на изпитанията на прототипите е да се събират данни и числа, които ще спомогнат при строежа на същинските кораби "Старшип". 

Наблюдавайте изпитанието на този линк в реално време

starship-sn-7-to-destruction.png

Резервоарът на "Старшип SN7" по време на днешното изпитание. Credit : Lab Padre

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3426-2020-starship-sn-7-testing-to-destruction

  • Модератор Космически науки
Публикува

Старшип SN7 беше закърпен за ново изпитание до точката на пръсване

2 юни 2020 г. 08:05 ч. Песента все още не е изпята за нещастния резервоар на прототипа "Старшип SN7". След като на 15-ти юни той беше тестван под високо налягане до предела на неговите възможности, прототипът не щя да гръмне, а само протече. Затова инженерите просто го закърпиха, след което идва нова порция тестове - пак докато издържи. 

Според сайта Тесманиан, космическият кораб "Старшип" трябва да може да издържа на налягане между 6 и 8.5 бара. Около 6 бара са необходими за орбитални (безпилотни) изстрелвания, 8.5 - за пилотирани полети. Все още обаче сме далече от реализацията на последните.

По време на изпитанието на 15-ти юни, достигнатото налягане е било 7.6 бара. Очакванията са през следващите няколко дни да бъдат достигнати 8 бара. Последните тестове доказват, че сплавта 304L от неръждаема стомана е по-добра от 301. СпейсЕкс разработва и своя собствена сплав. Конкретно за "Старшип SN7", знае се, че този резервоар има няколко слаби точки, така че очакваме да видим какъв е пределът на възможностите му. 

starship-sn7.jpg

Credit : Austin Barnard

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3434-2020-starshhip-sn-7-patched

  • Модератор Космически науки
Публикува

От втория опит: Старшип SN7 най-сетне гръмна. Старшип SN5 излиза на стартовата площадка утре!

23 юни 2020 г. 21:55 ч. Днес СпейсЕкс най-накрая успя да извърши изпитанието на "Старшип SN7" с подаване на сгъстени газове под високо налягане до точката на пръсване. Предният път, на 15-ти юни, резервоарът само протече. Затова той бе закърпен и днес бе подложен отново на тест. И както беше предвидено - резервоарът гръмна. Гръмна толкова ефектно, че преобърна изпитателния стенд!

Все още очакваме информация от Илон Мъск какво е било максимално постигнатото налягане, преди "Старшип SN7" да бъде унищожен.

Сега, след като "Старшип SN7" е приключил успешно своите тестове, предстои извеждането на "Старшип SN5" на стартовата си площадка. По последна информация това може да стане още утре!

Запис от днешното изпитание: Тук (LabPadre Youtube връзка)

2020-starship-sn-7-bursts.jpg

Кадър от успешното изпитание днес. Photo credit : LabPadre

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3436-2020-starship-sn-7-bursts

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN5 премина през огнево изпитание, ще има полет скоро!

30 юли 2020 г. 23:15 ч. Преди броени минути СпейсЕкс проведе успешно огнево изпитание на "Старшип SN5".

"Старшип SN5 току-що осъществи огнево запалване с цялостна продължителност", оповести Илон Мъск в Туитър. "150-метров полет ще последва скоро".

Съгласно Майкъл Шийтз, репортер към CNBC, полетът може да е факт още в неделя или понеделник.

Напомням на читателите, че "Старшип" е следващото поколение космически кораб, който е в процес на разработка от СпейсЕкс. Той ще бъде изстрелван от ракета "Супер Хеви" и ще може да извежда товар и хора отвъд околоземна орбита, до Луната и Марс. 

2020-30-july-starship-sn5-static.png

Кадър от успешното огнево изпитание. Photo credit : LabPadre Stream 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3499-2020-30-july-starship-sn5-successful-test

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN5 излетя на 150 метра и се завърна обратно!

2020-5-aug-starship-first-flight.jpg

Кадър от историческия първи полет на "Старшип". Photo credit : SpaceX 

5 август 2020 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. Днес СпейсЕкс направи важна стъпка към усвояването на Марс, след като космическият кораб "Старшип" проведе своя първи полет! Най-новият прототип "Старшип SN5" успя да запали ракетния си двигател "Раптор", да се издигне на 150 метра, след което да кацне. 

Постижението е факт почти година след като по-малкият модел "Стархопър" през изминалото лято успя да извърши самостоятелен 150-метров полет. Но "Старшип SN5" е пълномащабна версия на кораба, който ще се отправи към Марс. Вярно е - той все още не разполага с всички необходими системи за далечна мисия - няма носов отсек, а ракетата-носител "Супер Хеви" още не е готова. Все пак "Старшип SN5" притежава компонентите на горивните системи, което е най-трудната част от създаването на нов кораб, и макар и в рамките на полета да бяха достигнати само 150 метра, СпейсЕкс доказа, че конструкцията е достигнала до известен етап на зрялост. 

Напомням на читателите, че след успешните излитания на "Стархопър" миналата година, фирмата на Илон Мъск се фокусира върху конструирането на пълномащабните прототипи. Пътят беше труден - няколко от тези прототипа експлодираха още докато бяха пълнени с гориво. Но лека-полека конструкцията бе стабилизирана, а още преди настъпването на лятото "Старшип" успешно издържаше на многократни зареждания и статични огневи изпитания. Първият 150-метров полет бе само въпрос на време - и той се случи днес. 

Какво следва оттук насетне? Въпреки че плановете на СпейсЕкс са гъвкави, фокусът ще бъде насочен към "Старшип SN8". Той ще бъде изграден от подобрена стоманена сплав, ще има носов отсек и ще трябва да осъществи 20-километров суборбитален полет. 

И в един момент очакваме мисия до околоземна орбита. Мъск не е оповестил официален график, но очакванията му са до края на 2020-та орбиталният полет да е факт. Това е амбициозна цел, но няма спор - работата по "Старшип" напредва бързо и ако не сега, то догодина "Старшип" може и да почне да извършва околоземни пътешествия. 

Запис от днешния полет: Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3507-2020-5-august-starship-first-flight

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

РЕКОРД: Американският двигател Раптор задмина съветския РД-701 по налягане в основната горивна камера!

raptor-1.jpgraptor-2.jpg

Снимката и графиката, публикувани вчера от Илон Мъск. Credits : Elon Musk/SpaceX

18 август 2020 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. През 80-те години на миналия век инженерите на СССР създават великолепния двигател "РД-701", за който се твърди, че е могъл да достига до налягане от 290-300 бара в главната горивна камера - абсолютен рекорд в ракетостроенето. Днес този рекорд е официално счупен от американската компания СпейсЕкс. Илон Мъск публикува снимка и графика, на която се вижда, че по време на последния  си тест, новият двигател "Раптор" е надхвърлил налягане от 330 бара без да експлодира, с което е задминал съветското технологично чудо. 

rd-717.jpg

Предишният рекордьор - съветският двигател "РД-701". Photo credit : USSR Space Program

За съжаление въпреки поставения преди 30 години тогавашен рекорд, двигателят "РД-701" си е останал само на експериментално равнище и никога не се е използвал на действаща ракета. За разлика от него, СпейсЕкс планира да използва "Раптор" на ракетите "Суперхеви" и корабите "Старшип". Напомням на читателите, че преди около две седмици последният прототип на "Старшип" излетя успешно, издигна се на височина 150 метра и се върна обратно на Земята. През следващите дни, седмици и месеци СпейсЕкс планира още полети на височина 150 метра, полет на височина 20 километра и орбитална мисия. Илон Мъск смята, че първата космическа мисия може да е факт още в края на годината.

Счупването на рекорда е важно постижение за СпейсЕкс, но блогърът Ерик Ралф от сайта Тесларати ни напомня, че налягането в основната горивна камера е само един от важните параметри. По-важни са продължителността, за която двигателят може да работи, времевият лимит, при който двигателят може да остане запален при високо налягане, както и възможностите за възвръщаемост. Към настоящия момент остава неясно дали е имало случай, в който "Раптор" е работил в продължение на над 90 секунди.

И все пак Мъск и неговите екипи се трудят по т.нар. итеративен подход. Те все още са в началото на разработката на "Раптор" и "Старшип". Двигателят, който тези дни е бил подложен на тестове, е от ранна итерация. Със съзряването на конструкцията очакваме да дойде моментът, в който "Раптор" ще е в състояние да стои запален в продължение на 5-10 минути.

За повече информация: Тесларати

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3528-2020-17-aug-raptor-world-record

  • Модератор Космически науки
Публикува

Старшип SN6 премина успешно през огнево изпитание, следва 150-метров полет

25 август 2020 г. 18:00 ч. Най-новата итерация на "Старшип", обозначена като "SN6", премина през успешно огнево изпитание. До броени дни прототипът ще излети на кратък 150-метров полет. Това ще се случи няколко седмици, след като предходният прототип "SN5" излетя безпроблемно на височина 150 метра и се завърна на Земята.

Според предварителните очаквания полетът може да е факт на 28-ми август, но нека да напомня, че плановете на Илон Мъск са гъвкави и промени винаги могат да настъпят. Освен това СпейсЕкс разработва съвършено ново поколение ракети и космически кораби. При тестовете им винаги могат да се очакват аномалии. Дори вчерашното запалване на двигателя "Раптор" се случи след две засечки. 

Следващите итерации на "Старшип" са вече в процес на конструкция. Очакваме скоро да е готов "SN8", който ще може да лети до височина 20 километра. А до края на годината или в началото на следващата Мъск очаква да има успешен орбитален полет. 

Графикът на СпейсЕкс е изключително агресивен. Корабът "Старшип" е вече част от плановете на НАСА за създаването на лунни спускаеми апарати. Очаква се астронавти да се завърнат на повърхността на Луната най-късно през 2024-та година. 

За повече информация: Тесларати

2020-sn-6-static-fire.jpg

Кадър от успешното огнево изпитание. Credit : LabPadre

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3535-2020-sn-6-successful-static-fire

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN6 е вторият прототип, провел 150-метров полет!

2020-3-sept-staship-sn6-hops.jpg

Кадър от успешния полет днес. Photo credit : LabPadre Stream

3 септември 2020 г. 21:30 ч.

Светослав Александров. По-малко от месец след успешния 150-метров полет на "Старшип SN5", следващият прототип "SN6" повтори постижението! Голям успех за СпейсЕкс, макар и само една мъничка стъпка напред към истинските космически мисии. 

Паралелно специалистите рециклират "Старшип SN5" за нов 150-метров полет. Очакванията са двата "Старшип"-а да извършат такива кратки "подскачания" неколкократно.

СпейсЕкс вече подготвя следващите итерации на кораба. "Старшип SN8" е почти сглобен - това ще е първият цялостен прототип с носов отсек и аеродинамични повърхности, което означава, че ще може да бъде изстрелван на височина до 20 километра. Той също така ще бъде оборудван с три двигателя "Раптор", докато предишните итерации "SN5" и "SN6" бяха само с един.

"Старшип SN9" ще наподобява осмата версия, но плановете за неговата експлоатация засега са неясни. Напомням на читателите, че графикът на Илон Мъск е гъвкав и непрекъснато търпи промени.

Междувременно предприемачът оповести, че текат подготовките за сглабянето на първата итерация на ракетата-носител "Супер Хеви". Очакванията на Мъск са тя да проведе свой собствен кратък полет през октомври.

В бъдеще "Супер Хеви" и "Старшип" ще провеждат товарни и пилотирани мисии до околоземна орбита, до Луната и Марс. Очаква се това да са основните летателни апарати, с които човек ще усвои Червената планета. За разлика от сега използваните ракети "Фолкън 9" и "Фолкън Хеви", които са само частично възвръщаеми (връщат се първите степени и носовите отсеци, но не и вторите степени), всички компоненти от проекта "Старшип" и "Супер Хеви" ще бъдат рециклирани. 

Запис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3551-2020-3-sep-starship-hops

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN8 с три двигателя премина през статично огнево изпитание!

2020-20-oct-static-fire.jpg

Кадър от днешното статично огнево изпитание. Натиснете тук за запис (Youtube връзка). Photo credit : LabPadre Stream 

20 октомври 2020 г. 17:15 ч.

Светослав Александров. Поредната важна стъпка при разработката на амбициозния космически кораб на Илон Мъск за полети до Луната и Марс е вече изпълнена! За пръв път прототип на "Старшип", който е оборудван с повече от един двигател "Раптор", премина през статично огнево изпитание. 

След серия от очаквани провали на по-ранни прототипи в началото на годината, програмата "Старшип" започна да се развива с главоломни темпове. В периода между януари и април провалите настъпваха още по време на изпитателните пълнения на горивните резервоари с течен азот, който се използва като заместител на гориво. През май конструкцията беше стабилизирана и "Старшип SN4" премина през неколкократни зареждания с гориво и запалвания на единичния си двигател "Раптор". За съжаление "Старшип SN4" никога не полетя - прототипът избухна на по-късен етап след проблеми с наземните системи.

Първите прототипи, които излетяха, бяха "SN5" и "SN6" - това се случи през август и септември. Полетите бяха съвсем кратки, а достигнатата височина - 150 метра. Тъй като тези прототипи никога не бяха предназначени да летят нависоко, те изглеждаха груби, като летящи бойлери и имаха само един двигател. 

Очакванията са "Старшип SN8" да е първият прототип, който ще може да достигне до височина от 15 километра - повече от тази на пътнически самолет. Поради това той ще е снабден с носов отсек и вече ще заприлича на истинска ракета. Но преди това екипите трябваше да докажат, че ще може да издържи на пълненето с гориво и запалването на трите ракетни двигателя.

В периода между 6-ти и 8-ми октомври "SN8" беше трикратно зареден с течен азот - всичко мина без проблеми. След това вчера, на 19-ти октомври, беше проведено огнево изпитание на газогенераторите. Напомням на читателите, че в газогенераторите се изгаря част от горивото, като при процеса се завърта турбина, свързана с помпа (системата се нарича с общото название "турбопомпа"). Турбопомпите изпомпват горивото от резервоарите и го подават към главната горивна камера под високо налягане и поради това са незаменими за правилното функциониране на ракетния двигател. 

Изглежда, че тестът на газогенераторите е минал отлично и това даде възможност на екипите да проведат първото цялостно огнево изпитание на "Старшип SN8" с трите двигателя "Раптор". Макар че все още очакваме да чуем от Илон Мъск подробни резултати от теста, най-важното е, че прототипът е оцелял. 

Какво следва оттук насетне? Вероятно огневото изпитание ще бъде повторено и ако всичко е наред, ще се пристъпи към първия суборбитален 15-километров полет. Все още има надежда полетът да е факт преди края на годината. Това би позволило на Мъск да преследва още по-амбициозната си цел през 2021-ва да бъде реализиран и орбитален космически полет.

Първоначално "Старшип" ще се използва за извеждането на полезни товари и спътници, но окончателната цел на предприемача са пилотирани полети до Луната и Марс. НАСА вече е връчила на СпейсЕкс договор за $135 милиона с цел изпращането на хора до естествения ни спътник най-късно в края на 2024 г. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3610-2020-20-oct-multiple-raptor-sf-success

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN8 премина през последното си огнево изпитание преди 15-километровия полет!

25 ноември 2020 г. 08:10 ч. Страхотни новини пристигнаха и от Тексас, където СпейсЕкс се труди върху следващото поколение ракети и кораби "Старшип"! Късно тази нощ в 01:23 ч. българско време беше проведено последното статично огнево изпитание на "Старшип SN8" - окончателната стъпка от тестовата програма преди предстоящия 15-километров полет.

Илон Мъск потвърди в Туитър, че огневото изпитание е минало според очакванията му. Важна цел по време на летателния тест е да се провери поведението на "Старшип" при работа на три ракетни двигателя, дали той може успешно да преминава от работа с основните резероари към нужните за кацането т.нар. "хедър" резервоари и дали може да провежда маневрите си за приземяване. 

Разбира се, досега "Старшип" никога не е летял на такава височина, шансовете нещо да се обърка са големи, затова Илон Мъск внимава с очакванията си. За успех ще се счита, ако "SN8" се отдалечи на достатъчно разстояние от стартовата площадка преди да се взриви. 

А и да се взриви, на Земята чакат още няколко прототипа, готови за полет.

Дебютното изстрелване на 15-километрова височина е планирано за следващата седмица.

2020-25-nov-starship-s-fire.jpg

Кадър от успешното статично огнево изпитание днес. Photo credit : LabPadre stream

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3667-2020-starship-last-sf-before-flight

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Космическият кораб Старшип на СпейсЕкс изпълни първи 12-километров полет!

2020-10-dec-starship-launches.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 

10 декември 2020 г. 01:55 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск успя! Той постигна това, което мнозина негови критици считаха за невъзможно!  

Експерименталният му космически кораб "Старшип" осъществи първия си 12-километров полет. Въпреки че очакванията за успех бяха само 30%, полетът бе през по-голямата част от времето безупречен и в крайна сметка бяха изпълнени всички поставени цели без една.

Излитането на прототипа "Старшип SN8" беше проведено в 00:40 ч. българско време. Самото достигане на апогея беше безпроблемно, като СпейсЕкс изпълни неоповестена преди старта процедура - контролирано и поетапно изключване на двигателите "Раптор". След като максималната височина беше постигната, "Старшип" успешно придвижи задкрилките си, за да се преориентира за кацане. 

Следващият момент беше особено важен - "Старшип" благополучно демонстрира, че може да прехвърли работата на двигателите от основните резервоари към предните. Напомням, че корабът не може да кацне, разчитайки на остатъчното гориво в основните резервоари, тъй като то се разлива по стените им и влияе на тягата. Затова "Раптор"-ите превключиха на предноразположените резервоари в носовия отсек, които са по-малки, но биха могли да осигурят повторно запалване.

Това повторно запалване също бе успешно! Единствената неизпълнена цел беше самото кацане, тъй като "Старшип SN8" се заби в стартовата площадка с твърде висока скорост.

Илон Мъск е доволен от полета. "Успешно излитане, прехвърляне към предните резервоари и прецизен контрол на задкрилките към точката на кацане", написа той в Туитър.

"Налягането в предните резервоари беше ниско по време на запалването на двигателите при спускането, довеждайки до голяма скорост при кацането и бърза дезинтеграция, но ние получихме всички данни, от които се нуждаехме! Поздравления към екипа на СпейсЕкс! По дяволите, да!", изкоментира ентусиазирано предприемачът.

"Марс, идваме!" - беше последният му статус за вечерта.

Напомням на читателите, че основната цел, поради която Мъск строи "Старшип", е да осъществява пилотирани космически полети до Луната и Марс. Предприемачът вярва, че е способен да засели Слънчевата система. 

Екипите на СпейсЕкс получиха неочаквано поздравление от НАСА. Ето какво написа зам. директорът на научния отдел на агенцията Томас Зърбъкън: "Поздравявам СпейсЕкс за това постижение. Аз прекратих участието си в срещата на НАСА, на която присъствах, след което всички отидохме заедно да гледаме полета. Тръгнах си с много по-добро разбиране за фундаменталните разлики между Старшип и другите ракети". 

Към поздравите се присъедини и Питър Бек, основателят на Рокет Лаб. "Поздравления за екипа на СпейсЕкс за невероятния тестов полет днес", коментира той.

Запис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3699-2020-starship-completes-12-km-flight

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс проведе статично огнево изпитание на Старшип SN9 преди предстоящия му полет

7 януари 2021 г. 21:20 ч. Тази нощ в 00:00 ч. българско време американската космическа компания СпейсЕкс проведе статично огнево изпитание на следващия си прототип "Старшип SN9".

Трите двигателя бяха запалени в продължение на една секунда - по-кратко от очакваното. Възможно е това да е целево, тъй като при предишни огневи изпитания бе отчетено увреждане на стартовата площадка.

През следващите дни СпейсЕкс може да изпълни още статични огневи изпитания или да премине директно към изстрелване. Напомням, че предишният прототип "Старшип SN8" цял месец провеждаше статични запалвания и чак през декември се стигна до 12-километровия успешен полет. 

2020-starship-sn9-static-fire.png

Кадър от статичното огнево изпитание. Photo credit : NSF Boca Chica gal

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3740-2020-starship-sn9-static-fire

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип проведе за пръв път три огневи изпитания в рамките на един ден!

2021-13-jan-triple-static-fire.jpg

Кадър, заснет по време на едно от огневите изпитания днес. Photo credit : Bocachicagal - видео на този линк

13 януари 2021 г. 23:55 ч.

Светослав Александров. Пореден масивен успех за американската космическа компания СпейсЕкс, касаещ разработката на новото поколение кораби "Старшип"! За пръв път от началото на тестовата програма прототип (в случая "Старшип SN9") сполучи да изпълни три статични огневи изпитания в рамките на няколко часа. 

"Всичките три статични огневи изпитания бяха изпълнени и нямаше никакви бързи непредвидени разпадания", похвали се Илон Мъск в Туитър. Изразът "бързо непредвидено разпадане" (на англ. RUD - Rapid Unscheduled Disassembly) е метафора, използвана от предприемача, за да обозначи експлозия.

Досега СпейсЕкс никога не са опитвали да изпълнят две огневи изпитания в хода на един ден, а какво остава за три и то в рамките на няколко часа. Но това бе важна фаза от разработката на "Старшип" - донякъде дори по-важна от дебютния 12-километров полет на 10-ти декември. В крайна сметка космическите полети няма да станат достъпни като самолетните, ако корабите не са в състояние да запалват многократно двигателите си. 

В случай че не бъдат констатирани никакви неочаквани проблеми, СпейсЕкс може да изстреля "Старшип SN9" още на 14-ти януари. Но нека да не се заричаме - напомням на читателите, че графикът на компанията е гъвкав и могат да се очакват всякакви промени в тестовата програма по всяко време. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3751-2021-13-jan-triple-static-fire

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Старшип SN9 излетя и достигна успешно 10 километра височина, но и този прототип се затрудни с кацането

2021-2-feb-staship-sn9-flight.jpg

На кадъра: "Старшип SN9" излита на фона на чакащия да започне изпитанията си "Старшип SN10". Photo credit : SpaceX

2 февруари 2021 г. 23:45 ч.

Светослав Александров. Поредният като цяло успешен полет по програмата "Старшип" на СпейсЕкс - днес прототипът "SN9" излетя в 22:25 ч. българско време и достигна безпроблемно до целевата височина от 10 километра. Но хората, които очакваха да завърши последната стъпка от изпитанието, а именно кацането, ще трябва да почакат още...

Полетът много наподобяваше този на "Старшип SN8" през декември и също както тогава, прототипът реализира по-голямата част от предвидените задачи. След като апогеят беше преминат, двигателите се изключиха и "Старшип SN9" изпълни благополучно процедурата "цопване по корем", с която се проведе симулация на завръщането в атмосферата след космическа мисия. 

Но малко преди самото кацане един от двигателите "Раптор" не успя да се запали, поради което прототипът се заби в земята с голяма скорост и беше обгърнат от огнено кълбо. 

Експлозивният завършек на мисията на "Старшип SN9" не смущава ни най-малко космическите експерти - това е само един от прототипите на кораба, които се изготвят бързо, преминават през статичните си изпитания и след това се изстрелват при първа възможност. Следващият прототип "SN10" е вече на стартовата площадка и СпейсЕкс е в готовност да започне първата част от тестовете, които включват пълнене с гориво. Пък кой знае? Може той да е прототипът, постигнал меко кацане! 

Но това не е сигурно. Кацането след ракетен полет е едно от най-големите предизвикателства на съвременното ракетостроене. Към настоящия момент едва три компании, и трите американски, са успявали да върнат първа степен на ракета след космически полет - СпейсЕкс, Блу Ориджин и Рокет Лаб. От тях само СпейсЕкс и Блу Ориджин владеят приземяването със спирачни ракетни двигатели, докато Рокет Лаб може да връща степени посредством парашут. И единствено СпейсЕкс е в състояние да приземява ракета посредством двигателите си след орбитален полет - носителите на Блу Ориджин засега са суборбитални. 

С оглед на трудностите, не е чудно, че повечето държавни агенции и космически компании не се и опитват да създадат възвръщаеми космически ракети. Но за целите на Илон Мъск не е достатъчно "Старшип" да лети успешно - както се вижда и от днешния полет, това го може. Необходимо е да е в състояние да се завръща след полет, след което бързо да бъде привеждан в готовност за следващата си мисия. Едва след като космическите кораби станат напълно възвръщаеми и летят рутинно, ще може да се мисли за заселването на Слънчевата система и Марс. 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3780-2021-starship-sn-9-flies

  • Потребител
Публикува
Преди 22 часа, SAlexandrov said:

Експлозивният завършек на мисията на "Старшип SN9" не смущава ни най-малко космическите експерти - това е само един от прототипите на кораба, които се изготвят бързо, преминават през статичните си изпитания и след това се изстрелват при първа възможност. Следващият прототип "SN10" е вече на стартовата площадка и СпейсЕкс е в готовност да започне първата част от тестовете, които включват пълнене с гориво. Пък кой знае? Може той да е прототипът, постигнал меко кацане! 

Но това не е сигурно. Кацането след ракетен полет е едно от най-големите предизвикателства на съвременното ракетостроене.

Изглежда Спейс X нарочно ги разбиват тия прототипи. Може би за зрелището или пък просто не им трябват. Иначе не е логично да предприемат последните маневри и запалването на двигателите за приземяването едва на 200-300 метра от земята, където корабите нямат време и място да се стабилизират и да заемат нужната вертикална позиция за кацането. Ако почнат да правят тези маневри на малко по-високо вероятно всичко ще е наред и ще кацат, както се случва и с фолкъните. Тъй че явно нарочно го правят и ги разбиват. При парашутните скокове по същия начин има минимална височина, на която отваряш парашута, иначе той не успява да се отвори и се разбиваш. За това и действаш на по-високо с отварянето, за да кацнеш безпроблемно.

  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс започна пълненето на резервоара на Старшип SN7.2 за тест до бум

4 февруари 2021 г. 21:15 ч. След полета на "Старшип SN9" преди два дни, изпитателната програма на новия кораб на Илон Мъск продължава с един от най-любимите ни тестове - т.нар. тест до бум! 

Резервоарът на "Старшип SN7.2" бива подлаган на пълнене с течен азот под високо налягане, докато се пръсне. Този тип изпитания са важни, защото показват кой е максимумът, който корабът може да издържи. 

Цъкнете тук, за да гледате изпитанието в реално време!

2021-test-to-failure.png

Кадър от днешния тест. Photo : Lab Padre

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3784-2021-spacex-test-to-failure

  • Потребител
Публикува

Не се пръсна! Въпреки, че се получиха местни разрушения. Дали не е приложена специална рип-стоп технология или конструкция?

  • Потребител
Публикува

Чудно е тези кораби като кацнат на Марс или Луната по какъв начин ще слизат хората от тях и по какъв начин ще се разтоварват товарите им, при положение, че ще кацат вертикално, а пътническите и товарните отсеци ще са на върха над резервоарите.
 

Публикува
Преди 44 минути, makebulgar said:

Чудно е тези кораби като кацнат на Марс или Луната по какъв начин ще слизат хората от тях и по какъв начин ще се разтоварват товарите им, при положение, че ще кацат вертикално, а пътническите и товарните отсеци ще са на върха над резервоарите.
 

Hollywood ще помогне

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип SN10 излетя на 10-километрова височина и след това кацна!

2021-starship-sn10-lands.jpg

На кадъра: "Старшип SN10" каца успешно след 10-километровия си полет. Photo credit : SpaceX

4 март 2021 г. 01:35 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск успя!!! 

Тази нощ в 01:15 ч. българско време излетя поредният прототип на новия космически кораб на СпейсЕкс - "Старшип SN10". Подобно на неговите предшественици "SN8" и "SN9", той също бе оборудван с три двигателя на течен метан и течен кислород "Раптор". И подобно на тях той отново успя да достигне планираната 10-километрова височина. 

Но докато "SN8" и "SN9" се взривиха при опитите си за кацане, "Старшип SN10" се спусна плавно и докосна площадката. Е, има още какво да се желае - крачетата му поддадоха и той се наклони в една страна. Увреждането доведе до теч на гориво и в крайна сметка и този прототип гръмна, но не и преди да изпълни благополучно цялата си полетна програма - от самото излитане до приземяването! 

Налице е много съществен напредък по отношение на експедитивността на подготовката за излитане. Предходните прототипи бяха изпитвани в продължение на 6 - 10 седмици, преди да бъдат изстреляни. "Старшип SN10" излетя по-малко от 5 седмици след достигането на стартовата площадка.

Междувременно "Старшип SN11" е почти готов, така че Илон Мъск няма да ни даде дълга почивка, преди маратонът отново да започне. Но дотогава има още мъничко време. Днес е време за празненство! 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3835-2021-starship-sn-10-flies-lands

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Прототипът Старшип SN11 експлодира по време на опит за кацане

2021-starship-sn-11-flight.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : SpaceX

30 март 2021 г. 22:00 ч.

Светослав Александров. Днес, на 30-ти март, СпейсЕкс загуби поредния си прототип от проекта "Старшип" по време на изпитателен полет. Докато предишните прототипи "SN8", "SN9" и "SN10" постепенно надграждаха програмата и, макар и да експлодираха, винаги отбелязваха напредък, по предварителна информация отклоненията при "SN11" са възникнали скоро след старта. 

"Изглежда, че двигател №2 e проявил проблеми по време на излитането и не е достигнал оперативното камерно налягане по време на кацането, но на теория това не би следвало да е необходимо", написа Илон Мъск в Туитър. "Нещо съществено се е случило след началото на запалването при кацането".

За съжаление ясен видеозапис от експлозията няма, тъй като СпейсЕкс изстреля "Старшип SN11" в мъгливо време. 

Илон Мъск е оптимист за бъдещето на проекта "Старшип". Той не се притеснява от експлозии по време на тестовата програма - все пак прототипите се произвеждат серийно и дори един да бъде загубен, наред е следващият. "Високата степен на производството решава много ядове", изкоментира предприемачът в Туитър.

Мъск разясни какво следва оттук насетне за "Старшип". Според него следващият прототип "SN15" ще бъде изкаран на площадката до дни. "Той има стотици конструктивни подобрения по отношение на структурата, авиониките и двигателите". Предприемачът се надява, че подобренията ще предпазят новата серия прототипи от съдбата на предишните.

Оттук насетне следващият технологичен скок ще е на ниво "SN20". Тези прототипи ще имат топлинен щит и възможност да се отделят от долната степен ("Супер Хеви"). Те ще са способни да достигат до орбита. Според Мъск шансът това да се случи в близко бъдеще е много голям.

Но основателят на СпейсЕкс е скептичен относно вероятностите за кацане скоро след орбитален полет. "Вероятно машините "SN20+" ще имат нужда от много опити, преди да оцелеят по време на нагряването при навлизането в атмосферата при 25 маха и да кацат непокътнати".

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3899-2021-30-march-starship-sn11-results

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

ПЪЛЕН УСПЕХ: Старшип SN15 излетя на 10-километрова височина, след което безпроблемно кацна!

2021-6-may-starship-launches.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

6 май 2021 г. 02:10 ч.

Светослав Александров. Днес нямаше експлозия в Бока Чика! След четири изпитателни полета на различни прототипи на новия космически кораб "Старшип", пет се оказа щастливото число за Илон Мъск. Пълен успех! 

"Старшип SN15" излетя от стартовата си площадка в 01:23 ч. българско време. Първоначално и трите двигателя "Раптор" бяха запалени, а впоследствие те се изключиха един по един. Накрая прототипът достигна целевата височина от 10 километра. Нямаше никакви отклонения - но такива не се очакваха на този етап от полета. Предходните прототипи "SN8", "SN9", "SN10" и "SN11" също достигаха желания апогей.

Трудността е при кацането - изключително сложна задача след ракетен полет. Толкова сложна, че повечето разработчици изобщо не се опитват да я постигнат. В световен мащаб само СпейсЕкс връщат редовно първи степени след орбитални мисии и отново ги изстрелват, а освен тях Блу Ориджин пускат многократно суборбитални ракети. Миналата година Рокет Лаб върна за пръв път първа степен, а в по-далечното минало сегментите на твърдогоривните ускорители са били прибирани и рециклирани. 

Но "Старшип" е нещо съвсем различно от совалките, суборбиталката на Блу Ориджин или микроракетата на Рокет Лаб. Това е голям кораб, който СпейсЕкс разработва за пилотирани мисии до Луната и Марс. За да може да заселим Слънчевата система, ние имаме нужда от точно такъв летателен апарат, който лети многократно. 

Четирите предходни прототипа се взривиха при този етап. Прочие, един от тях - "SN10" кацна успешно на 3 март, но експлодира осем минути след полета. Каква щеше да е съдбата на най-новия "SN15"?

Днес "SN15" се спусна плавно и извърши меко кацане - точно както се очакваше от прототипа. Но този път зрителите следяха със затаен дъх и обезопасяването му след кацането. Първоначално стояха на нокти - в района възникна малък пожар, но автоматичните системи бързо го угасиха. След това резервоарите бяха изпразнени, с което мисията завърши с цялостен успех. 

Доскоро проектът "Старшип" се наблюдаваше с насмешка, даже с цинизъм от враговете на Илон Мъск. Окей, това е поредният богат предприемач с приумица, за какво му обръщаме внимание? Но през месец април НАСА реши да обяви на кои фирми да заложи за изпращането на човек на Луната през 2024 година. Агенцията се спря на СпейсЕкс и "Старшип" - само и единствено. Не на Блу Ориджин. Не на Дайнетикс. 

Оттук насетне "Старшип" става интегрална част от бъдещето на американската космонавтика. Мъск няма да разчита само на частни средства - но и ще усвои $2.9 милиарда, за да създаде спускаем лунен модул на базата на кораба. Всеки гаф ще се следи под лупа от данъкоплатците.

Именно затова днешният успех беше толкова важен. Мъск за пореден път доказа, че трудностите не го плашат - и че успява. Винаги успява! 

Разбира се, "Старшип" е още в етап на начална разработка. Засега той лети само на 10-километрови суборбитални мисии. Към средата на годината се очаква да изведе първия си товар в орбита. Мъск очаква успех от раз при достигането на космоса, но кацането при орбитална скорост ще е още по-трудно. Прогнозите са, че съществена част от "Старшип"-ите ще се разбият, докато постигнат стабилност като на "Фалкън 9".

Но дотогава има време. Днес Мъск, а и космическите ентусиасти, имат повод за празнуване. Най-сетне цялостен и категоричен успех, а не просто частичен, не просто "излетя и кацна успешно, а после - експлозия". Стопроцентово безавариен полет от момента на пълненето с гориво до обезопасяването след кацането. 

Видеозапис от днешното изстрелване - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3964-2021-starship-sn-15-full-success

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!