Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск не изключва Старшип SN15 да полети отново

7 май 2021 г. 18:30 ч. Прототипът "Старшип SN15", който вчера изпълни за пръв път успешно 10-километров полет и кацна на Земята без да експлодира, може да излети отново. 

"Може да се опитаме да изстреляме повторно SN15 скоро", написа Илон Мъск в Туитър

Със сигурност обаче екипите първо ще анализират състоянието на прототипа и неговите три двигателя "Раптор", коментира журналистът Ерик Ралф за сайта Тесларати. Макар че и предходните прототипи "SN8", "SN9", "SN10" и "SN11" са изпращали огромно количество данни, сега СпейсЕкс разполага за пръв път със "Старшип", който е летял и е непокътнат.

Напомням на читателите, че вчерашният успех бе много важен. Той ще проправи пътя и към първия космически орбитален полет, който предварително е запланиран за юли.  

2021-6-may-starship-launches.jpg

Кадър от изстрелването на "Старшип SN15" на 6 май. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3965-2021-starship-sn-15-could-fly-again

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 175
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс изкара за пръв път степента Супер Хеви на стартовата площадка!

2021-super-heavy-rolled-launch-pad.jpg

Първата степен "Супер Хеви" беше изкарана на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

2 юли 2021 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Най-сетне - американската компания СпейсЕкс изкара за пръв път първата степен "Супер Хеви" на стартовата площадка към базата Старбейз в Южен Тексас! Със своите 70 метра височина, "Супер Хеви" поставя рекорд като най-голямата първа степен в историята на човечеството. 

Новината бе съобщена от самия Илон Мъск в Туитър.

Напомням на читателите, че "Супер Хеви" ще притежава 32 двигателя на течен метан и кислород от серията "Раптор". Очаква се степента да генерира два пъти повече тяга от историческата ракета "Сатурн 5", която през 60-те и 70-те години на миналия век закара първите хора на Луната. Макар че проектът "Старшип" е избран официално от НАСА за следващото поколение лунни мисии, Мъск има по-амбициозни цели - той се надява да колонизира Марс. 

Самите кораби "Старшип" ще летят прикачени като втора степен към "Супер Хеви", като цялостната ракетна система ще е дълга 120 метра. 

Тази степен "Супер Хеви", която днес бе изкарана на стартовата площадка, няма да лети - тя ще се използва за редица наземни изпитания, които ще потвъртят готовността на системите. Но следващата е предвидена да бъде изстреляна.

Илон Мъск очаква първият полет да е факт до няколко месеца. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4061-2021-spacex-rolls-super-heavy-launch-pad

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: СпейсЕкс проведе първото статично огнево изпитание на Супер Хеви!

2021-20-july-first-static-fire.jpg

Снимка от статичното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

20 юли 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Много важен напредък по отношение на проекта на Илон Мъск "Старшип"! Късно тази нощ СпейсЕкс успя да проведе първото пълновременно статично огнево изпитание на гигантския ускорител "Супер Хеви", който в близко бъдеще ще извежда новото поколение космически кораби към околоземна орбита, Луната и Марс. 

"Пълновременно изпитание на три двигателя Раптор на ускорител Супер Хеви", оповести Илон Мъск в Туитър.

Предприемачът предостави и информация за бъдещите планове в тестовата програма. Понастоящем СпейсЕкс е построила два прототипа на "Супер Хеви" - "Бустър 3" и "Бустър 4". Тестът тази нощ включваше "Бустър 3" (който не е проектиран да може да лети). В зависимост от напредъка по "Бустър 4" (вече способен да лети), през следващите дни "Бустър 3" може да бъде оборудван с общо девет двигателя "Раптор" и изпитан отново.

СпейсЕкс няма проблем с множеството двигатели на ракетите - например, действащата свръхтежка ракета на компанията "Фалкън Хеви" има 27 двигателя на първата степен. "Супер Хеви" може да бъде оборудвана с повече от 30.

Напомням на читателите, че през месец май прототипът "Старшип SN15" излетя благополучно на 10-километрова височина, след което кацна безпроблемно. След това постижение СпейсЕкс се фокусира върху подготовката за първия си орбитален полет. Стига всичко да продължава да се развива по плановете, този полет може да е факт още през това лято. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4083-2021-super-heavy-first-static-fire

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Американската компания СпейсЕкс произведе 100-тния си двигател Раптор

28 юли 2021 г. 18:00 ч. Фирмата на Илон Мъск е построила успешно стотния си двигател на течен метан и кислород "Раптор" - постижение, което ярко контрастира с постигнатото от конкурентната фирма Блу Ориджин на Джеф Безос. 

За завършването на стотния двигател научихме от Туитър страницата на СпейсЕкс

Но какво се случва в лагера на Блу Ориджин? Според журналиста Ерик Бъргър от Арс Текника е трудно да схванем общата картина, тъй като Безос никога не коментира темата в публичното пространство. Бъргър се позовава на неофициални източници и от тях научаваме, че към днешна дата са произведени едва девет двигателя "BE-4". 

И нито един от тях не е в етап на стендови изпитания.

Очевидно Тори Бруно ще почака още, докато получи заветните двигатели за ракетата "Вулкан". 

2019-4-aug-raptor-fires.jpg

Снимка от успешно огнево изпитание на двигател "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4095-2021-spacex-100-raptor-engines

  • Модератор Космически науки
Публикува

Правителствената служба за отчетност отхвърли протестните искания на Блу Ориджин и Дайнетикс спрямо конкурса на НАСА за лунен модул

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

1 август 2021 г. 20:40 ч.

Светослав Александров. Правителствената служба за отчетност на САЩ отхвърли протестните искания на Блу Ориджин и Дайнетикс, които оспориха конкурса на НАСА за избор на компания за строеж на пилотиран лунен модул. НАСА не е нарушила държавния закон, като е решила да се довери само на СпейсЕкс и да връчи на Илон Мъск поръчката за изпълнение. 

Напомням на читателите, че огромното желание на ръководството на американската космическа агенция бе да бъдат избрани минимум две фирми. Това е в тон с доскорошните политики на НАСА - спомнете си, че досега винаги са били селектирани два различни кораба на два доставчика ("Крю Драгън" на СпейсЕкс и "Старлайнър" на Боинг за пилотирани превози и "Драгън" на СпейсЕкс и "Сигнус" на Орбитал за товарни). 

За съжаление този път Конгресмените не осигуриха нужните средства, които да позволят на агенцията да спонсорира две фирми. Така НАСА се принуди да даде всичките $2.9 милиарда на Мъск. 

Основната претенция на Блу Ориджин, фирмата на Джеф Безос, бе, че НАСА е нарушила закона, като е позволила на СпейсЕкс да ревизира проектопредложението си съобразно ограничения бюджет, докато на Блу Ориджин такава възможност не била предоставена. Правителствената служба за отчетност намери тази претенция за неоснователна. 

Протестното искане на Блу Ориджин и Дайнетикс забави с няколко месеца напредъка по лунната програма "Артемис", тъй като оспорването на процедурата пред държавния регулатор означаваше, че НАСА не бе в състояние да даде своевременно парите на СпейсЕкс до края на разследването. Сега, след като Правителствената служба за отчетност се е произнесла, официалната работа по строежа на специална версия на кораба "Старшип" за лунни експедиции може да потръгне. 

За повече информация: Правителствена служба за отчетност на САЩ

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4100-2021-gao-denies-blue-dynetics

  • Модератор Космически науки
Публикува

Инженерите на СпейсЕкс инсталираха 29 двигателя на ракетата Супер Хеви за 14 часа

3 август 2021 г. 14:30 ч. Инженерите на СпейсЕкс успяха буквално за една нощ да оборудват ракетата "Супер Хеви" с общо 29 двигателя "Раптор". Счита се, че общото време за монтаж е възлизало на 14 часа.

За последен път подобно постижение се е случвало в СССР - в края на 60-те и в началото на 70-те години съветските специалисти са монтирали по 30 двигателя на лунната ракета "Н1" за общо два дни. Тогава тези двигатели "НК-15" са били с размер като на "Раптор"-ите на СпейсЕкс и 80% от тяхната мощност, съобщава журналистът Ерик Ралф за Тесларати. За времето си "Н1" е била най-мощната ракета в света, но за съжаление тя никога не е успяла да изпълни цялостен успешен полет - всички четири старта са завършили с провал.

Надяваме се, че "Супер Хеви" няма да последва съдбата на "Н1". Засега остава неясно кога ракетата ще бъде изстреляна на своя дебютен полет. Първо трябва да бъде проведено огнево изпитание, с което "Супер Хеви" ще задмине рекорда на "Н1" на най-мощната ракета в света, запалила двигателите си. 

Източник: СпейсЕкс

2021-29-raptors-installed-super-heavy.jp

Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4102-2021-29-engines-super-heavy

  • Модератор Космически науки
Публикува

Блу Ориджин: Старшип е ненадежден проект, не е летял в орбита.

4 август 2021 г. 17:55 ч. Блу Ориджин с нова атака спрямо СпейсЕкс. Компанията публикува нова инфографика, в която разкритикува проекта "Старшип".

Основната критика на фирмата на Джеф Безос е, че за да може да бъде доказана системата "Старшип", тя трябва да премине през повече от 10 полета на "Суперхеви", докато Блу Ориджин следва да проведе само три мисии на лунния модул, проектиран с вече утвърдени технологии.

Ако не можете да си спомните къде вече сте го чували подобно нещо - същият аргумент беше изказван, когато НАСА се довери на СпейсЕкс за "Крю Драгън" и превозите на астронавти до МКС. Докато "Крю Драгън" и конкурентният кораб на Боинг "Старлайнър" бяха в етап на разработка, от Боинг не спираха да ни облъчват с информация как разполагат с готова и утвърдена ракета "Атлас 5", докато "Фалкън 9" трябваше да проведе седем последователни и успешни полета. Ха познайте днес кой вози астронавти до МКС и кой е корабът, който непрекъснато бива отлаган :)

Що се касае до Джеф Безос, може би критиката му би била основателна, ако някой ден успее да изпрати спътник в орбита. Но това все още не е е случило. Междувременно предприемачът е добре да се замисли защо НАСА се доверява на "Старшип". Дали няма нещо общо с факта, че корабът и неговата ракета "Супер Хеви" са вече налице, докато "Блу Муун" съществува само на картинка? 

Чакам Блу Ориджин да се фокусира върху реалния хардуер, а не върху инфографики.

lunar-starship.jpg

Credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4108-2021-blue-origin-starship

  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс сглоби най-голямата ракета в човешката история!

2021-starship-fully-stacked.jpg

На снимката: "Старшип" и "Супер Хеви" - напълно сглобени. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

9 август 2021 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. На 6-ти август се случи знаково събитие за човешката космонавтика. СпейсЕкс, основаната от Илон Мъск космическа фирма, за пръв път прикачи кораба "Старшип" към неговия ускорител "Супер Хеви". Общо двата компонента доведоха до образуването на най-голямата ракетна система в човешката история, задминаваща историческите носители на САЩ "Сатурн 5" и на СССР "Н1". 

2021-starship-vs-others.png

Сравнение между "Старшип" и останалите ракетни системи (исторически, настоящи или в етап на разработка). Photo credit : Thorenn wiki user

"Старшип" е наистина внушителен - заедно с долната степен "Супер Хеви" той е висок 120 метра, а ако вземем предвид и издигнатият стартов стенд на площадката, общата височина надхвърля 145 метра. За сравнение ракетата на НАСА "Спейс Лонч Систъм", която агенцията сглобява за предстоящия ѝ полет в края на годината с кораба "Орион", е висока 98.1 метра. По-нататъшен ъпгрейд с усъвършенствана горна степен за сериозни товарни мисии ще увеличи нейната височина до 111.3 метра - и тя пак ще отстъпва на "Старшип", макар и да заема второто място в класацията. На трето място е историческата ракета "Сатурн 5", която през 60-те и 70-те години е извеждала астронавти до Луната - тя е била висока 110.6 метра. Съветската ракета "Н1" със своите 105 метра е на четвърто място. Може само да съжаляваме, че тя никога не е осъществявала напълно успешен космически полет - програмата на СССР за пилотирано кацане на Луната се е провалила. 

Понастоящем Китай и Русия разработват свои собствени свръхтежки ракети, но те изглеждат съвсем скромно в сравнение със "Старшип", "Спейс Лонч Систъм" и "Сатурн 5". Китайската "Лонг Марч 9" ще е висока 93 метра, а руската "Енисей" - 80 метра. 

Разбира се, далеч по-важен показател не е размерът, а товароподемността. Счита се, че "Супер Хеви" със "Старшип" ще могат да изпращат в невъзвръщаем вариант до околоземна орбита около 250 тона провизии. "Сатурн 5" е притежавала способност да извежда товари от 140 тона. Очертава се "Лонг Марч 9" също да може да извежда космически апарат с тегло от 140 тона. Руската "Енисей" ще е с малко по-скромни възможности - създателите ѝ дават капацитет в интервала между 103 и 140 тона. Първата версия на "Спейс Лонч Систъм" (т.е. тази, която ще лети в краяна годината), е с капацитет от 95 тона, а усъвършенстваната (т.нар. "Блок 2") - 130 тона. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4110-2021-spacex-biggest-rocket

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск предвижда огневи тест на Супер Хеви през следващата седмица

2021-elon-musk-fire-super-heavy-next-wee

На снимката: двигателите "Раптор" на ракетата "Супер Хеви". Photo credit : SPadre

10 септември 2021 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск оповести в Туитър, че първият огневи тест на прототипа "Бустър 4" на свръхтежката ракета "Супер Хеви"  може да е факт още през следващата седмица. 

Както ни информира журналистът Ерик Ралф от уебсайта Тесларати, това се очертава да е възможно, тъй като за втори път в период от пет седмици инженерите успяха да монтират всичките 29 двигателя на течен метан и кислород "Раптор" към носителя. 

За тези пет седмици както ракетата, така и стартовата установка са претърпели драстични промени. Eкипите на СпейсЕкс сериозно са се потрудили, за да окабелят комплекса, да монтират горивопроводите или иначе казано, да превърнат забележителните стоманени структури във функционални съоръжения за изстрелване.

Разбира се, редно е да подчертаем, че вероятността за огневи тест през идната седмица е оптимистичният сценарий, според най-амбициозните предвиждания на Мъск. Далеч по-обозримо е да станем свидетели на т.нар. "мокър тест", при който ракетата ще бъде заредена с гориво за проверка на всички бордови и наземни системи. Освен това все още не разполагаме с информация колко двигателя ще бъдат запалени по времето на първичните огневи изпитания - един, няколко или всички. Едно е сигурно - предстои интересна есен. 

Напомням на читателите, че "Супер Хеви" е ракетата, която ще трябва да ускорява кораба от ново поколение "Старшип" на път към околоземна орбита, Луната и Марс. По-рано през годината СпейсЕкс осъществиха няколко суборбитални полета на различни прототипи на "Старшип", но към настоящия момент все още нямаме изстрелване на "Супер Хеви". Мъск се надява, че сегашният прототип "Бустър 4", който през идните седмици ще бъде използван за статични изпитания, пръв ще бъде изстрелян. 

По-рано през юли "Бустър 3" премина през огнево изпитание със запалване на три "Раптор"-а, но този ускорител не беше пригоден за реален полет и бе използван само за статични тестове

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4151-2021-super-heavy-tested-next-week

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс за пръв път изпълни успешно огнево изпитание на Старшип с двигател, оптимизиран за работа във вакуум

2021-starship-first-vacuum-engine-test.p

Кадър от огневото изпитание. Photo credit : SpaceX

22 октомври 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Късно тази нощ в 03:16 ч. българско време беше проведено огнево изпитание на прототипа "Старшип SN20". За разлика от предходните изпитания, този път към прототипа бе монтиран и съответно бе запален специален ракетен двигател "Раптор", който е оптимизиран за работа във вакуум. 

По-нататък "Старшип SN20" ще бъде оборудван с три двигателя, оптимизирани за работа във вакуум, както и с три стандартни (общо шест). По време на тазнощния тест прототипът имаше само два двигателя, един стандартен и един за работа във вакуум. СпейсЕкс категорично подчерта на официалната си страница в социалната мрежа Туитър, че при изпитанието е бил запален именно вакуумният двигател. 

Напомням на читателите, че СпейсЕкс разработва кораба "Старшип", както и неговата ракета "Супер Хеви", с намерението да изстрелва товари и хора в околоземна орбита, към Луната и най-вече Марс (голямата цел на Илон Мъск). НАСА е вече избрала да извозва астронавти до повърхността на Луната в рамките на програмата "Артемис" посредством "Старшип". 

Но преди да се стигне до това, СпейсЕкс първо трябва да проведе тестов орбитален полет на ракетата и кораба си. За тази цел обаче е необходимо компанията да получи разрешение от американския регулатор, Федералната авиационна администрация. Регулаторът понастоящем извършва оценка на влиянието на дейностите на СпейсЕкс върху околната среда, като агенцията събира обществени мнения до 1-ви ноември и те ще бъдат включени в окончателния доклад. Едва след това ще може да бъде завършен лицензионният процес и евентуално СпейсЕкс да получи зелена светлина за дебютното орбитално изстрелване на "Старшип". 

Видеозапис от изпитанието можете да изгледате на този линк в Twitter

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4201-2021-vacuum-engine-test-starship

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Инженер от НАСА пояснява защо хората не разбират Старшип и как той ще промени играта

2021-starship-first-vacuum-engine-test.p

Кадър от огнево изпитание на "Старшип". Photo credit : SpaceX

31 октомври 2021 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Преди две години "Старшип" беше просто един макет в базата на СпейсЕкс в щата Тексас. Днес той представлява на 95% завършен прототип, който скоро ще излети в космоса. Двигателите "Раптор" са изпитани. Кацането е отработено. Но въпреки очевидния прогрес през изминалите две години, много хора продължават да не разбират "Старшип" и как той ще промени радикално и завинаги космонавтиката. Инженерът от Лабораторията за реактивно движение на НАСА Кеси Хендмър е написал подробна статия в своя блог, в която разкрива защо проектът "Старшип" не прилича на нищо правено досега и защо старият космически отрасъл трябва да се адаптира ... или ще изчезне. 

"Старшип", коментира Хендмър, не е просто голяма ракета на стероиди. Той представлява следващата стъпка към постигането на Светия граал в ракетостроенето, изцяло възвръщаема орбитална ракета, която може да се произвежда серийно. "Старшип" осигурява логистични услуги до околоземна орбита, които могат да се сравнят с някогашния Берлински въздушен лифт. Корабът позволява извеждането на полезен товар от 100 тона до орбита в рамките на едно изстрелване за сума от $10 милиона, както и да лети хиляди пъти годишно. Вече в околоземна орбита и презареден с гориво един "Старшип" би могъл да изпрати 100 тона провизии навсякъде в Слънчевата система, към Луната или Марс. Корабите "Старшип" са в състояние да доставят хиляди тонове товар до повърхността на Червената планета в рамките само на 10 стартови прозореца и да изпълняват други услуги, като например да заменят спътниците "Старлинк" или да подпомагат строежа на станции на Южния полюс на Луната. 

По този начин проектът "Старшип" премахва един от най-важните лимити в космонавтиката. В исторически план всяка една космическа мисия е била ограничавана от абсурдните изисквания за тегло, тъй като настоящият транспорт до околоземна орбита струва $10 000 за килограм и всяко изстрелване възлиза на стотици милиони. Това се отразява на графика, ценовата стратегия, обема, избора на материали, труда, терморегулацията, навигацията, управлението, въобще всеки един аспект на мисията. Хендмър сравнява космическите кораби отпреди епохата на "Старшип" с някогашните стоманени оръжия, правени преди индустриалната революция. Те са били невъобразимо скъпи вследствие на колосалния труд за тяхното изготвяне, но все пак с ограничени възможности в сравнение с постиганото през слединдустриалната епоха.

Така например корабите "Аполо" са били ограничени от товароподемността на единичната ракета "Сатурн 5", като една експедиция е включвала скачване в окололунна орбита и само двама астронавти са изследвали повърхността на Луната в продължение на няколко часа. Всяка мисия на НАСА до друга планета представлява триумф на миниатюризацията, плод на усилията да наблъскаш колкото се може повече научен капацитет в рамките на зададеното ограничение на теглото. Сегашната лунна програма "Артемис" се нуждае от станция "Гейтуей" и отделна система за пилотирано кацане, защото дори огромната ракета "Спейс Лонч Систъм" няма достатъчно голяма товароподемност, за да си изпълни задачата. Заданието на конкурса на НАСА за пилотиран лунен модул определя изисквания, които имат смисъл само ако носителите не са "Старшип" и съответно са неподходящи за постояването на сериозна лунна станция или за дългосрочен и устойчив престой на лунната повърхност.

"Старшип" спечели този конкурс, защото от трите конкуриращи се компании само СпейсЕкс предложи архитектура, която върши работа. Нещо повече - "Старшип" може да се използва за цялата програма "Артемис" и вероятно наистина ще се използва, ако тази програма бъде продължена. За същата сума, която се дава за "Артемис", "Старшип" може да изведе сто пъти повече полезен товар към Луната и вместо двата или трите 10-тонни модула, планирани през следващото десетилетие, може да се построи база на Луната, в която биха заживели 1 000 души. Вероятно това няма да се случи, но все пак е постижимо технологично.  

Защо тогава не се възложи официално за задача "Артемис" да разчита изцяло на "Старшип"? Защото, пише Хендмър, програмата е все още закотвена в старата парадигма, съобразно която изстрелването на всеки килограм струва милиони долари и поради това трябва активно да ограничаваме нашите амбиции. Това стана ясно, напомня експертът, по време на пресконференцията на НАСА на 26-ти септември, когато администраторът на агенцията Бил Нелсън оповести разделянето на пилотираната програма на две - едната част, посветена на комерсиалните полети и другата, касаеща "Артемис". Но не понижаването в длъжност на досегашната ръководителка Кейти Лийдърс е направило впечатление на Кеси Хендмър. А това, че в рамките на 45-минутната пресконференция "Старшип" не бе споменат нито веднъж.

"Знам, че СпейсЕкс и "Старшип" са противоречиви сред някои кръгове в НАСА", коментира Хендмър, "но какъв е смисълът да се поддържа политика, която вечно ги игнорира? Аз познавам десетки хора в американската космическа индустрия, които се съгласяват с всичко, което съм писал за "Старшип", но въпреки това официалната политика се носи по течението като че ли ракетите "Фалкън" никога не са кацали".

Експертът е категоричен, че преструването, че "Старшип" не съществува, е лошо стратегическо ограждение независимо дали проектът ще стане готов през 2022 г., 2025 г. или никога.

Какво разбира Хендмър под израза "стратегическо ограждение"? Според него с всеки следващ ден шансът "Старшип" да успее се увеличава и ако той успее ще промени индустрията необратимо. Съответно адекватните мерки трябва да лежат някъде по средата между тоталната паника и бездействието. Космическата индустрия би платила по-малка цена ако се подготви, но "Старшип" никога не полети, отколкото ако не се подготви и "Старшип" придобие готовност. "Старшип" представлява по-скоро добра новина и не следва да се тълкува като признак за гибел, но пренебрежението към проекта увеличава шанса за сериозни негативни промени в аерокосмическия отрасъл.

Но за какви негативни промени говори Хендмър, ако "Старшип" е толкова добър проект? Центровете на НАСА са фокусирани върху създаването на комплексни и скъпи роботи, които излитат с конвенционални ракети и изучават Вселената. Ако вземем например Лабораторията за реактивно движение, тук става въпрос за машини, изстрелването на които възлиза на $1 000 000 за килограм. Със сигурност НАСА не изстрелва по 50 тона товар годишно, дори ако включим в това число полетите към МКС. Текущият световен капацитет на полетите до околоземна орбита възлиза на 500 тона годишно. Благодарение на "Старшип" капацитетът ще стигне 500 тона седмично. В същото време цените ще паднат до $50 на килограм. Как космическата индустрия ще се адаптира към това предлагане?

Надали Конгресът ще увеличи бюджета на НАСА до няколко трилиона долара годишно, така че НАСА и индустрията трябва да се приспособят да произвеждат 100 пъти повече неща за една десета от днешната им стойност. Тъй като ограничението по маса няма да има такова голямо значение в бъдещето, няма необходимост да се посвещават хиляди човекочаса работа в сглобяването на специализирани машини, изготвени от специално направени титаниеви части.

Ето оттук идва заплахата за старата космическа индустрия. Преди епохата на "Старшип" единствено НАСА можеше да построи хардуера за лунна база. Само НАСА знаеше как да направи титаниев трактор за милиарди долари. Но след "Старшип" дори Катерпилар и Камаз могат да конвертират съществуващите си продукти и с минимални промени да ги пригодят за космическа работа. Понастоящем някои от камионите на Катерпилар са изключително издръжливи и надеждни. Разбира се, един космически трактор би имал нужда от по-добра боя, вакуумно-издръжлива хидравлика, лубриканти, изолация на кабелите и т.н... Хендмър предвижда как НАСА може да работи съвместно с индустрията за постигането на тези задачи, но това няма да е в услуга на екипите от хиляди хора, които се потят над една-единствена мисия в продължение на десетилетие. Обучението на доктори не е евтина задача и изисква сериозна грижа.

Експертът е категоричен, че дори и космическата индустрия да осъзнава всички тези последствия, за нея ще е много трудно да планира и да се адаптира към настъпващите промени. Хендмър е съзрял накъде се обръщат тенденциите още преди две години. Но дори и днес, две години по-късно, той не вижда никакви признаци на организационно ниво, че някои от основните доставчици или висшето ръководство на НАСА разбират пълното измерение на наближаващите сътресения.

Историята, пише Хендмър, е пълна с отломки от бивши титани на индустрията, които не са осъзнавали последствията от новите технологии и са надценявали възможността си да се адаптират. Примерите са много - Blockbuster, Motorola, Kodak, Nokia, RIM, Xerox, Yahoo, IBM, Atari, Sears, Hitachi, Polaroid, Toshiba, HP, Palm, Sony, PanAm, Sega, Netscape, Compaq, Enron, GM, DeLorean и Nortel. В определени случаи като Kodak или цифровите фотоапарати, корпорациите сами са измислили технологиите, които впоследствие са ги унищожили. И това не бива да ни изненадва. Ръководството на фирмите е виждало ясно какво се случва, но не е проумявало, че адаптацията изисква да стъпиш отвъд границите на традиционната бизнес практика. "Старшип" и "Фалкън" са създадени на изследователска база, разработена и проучвана от НАСА и Роскосмос. СпейсЕкс са намерили начин за мощно производство, но не са измислили ракетите си от нищото. Или настоящата космическа индустрия трябва да се адаптира към "Старшип", като намери начин да произвежда голямо количество хардуер за по-ниска цена, или дузини други компании, необременени от традиция, закостенели интереси и висок организационен надзор, ще заемат нейното място. 

Хендмър прави съкрушаващо сравнение между програмната характеристика на лунната програма на НАСА "Артемис" и тази на "Старшип". Понастоящем "Артемис" предвижда създаването на 130-тонна ракета  "Спейс Лонч Систъм" със специализирана високоенергетична степен, която е още в етап на предварителни проучвания, кораб "Орион" в съвременен вариант и 33-тонен двустепенен спускаем лунен модул (който НАСА продължава да третира като допълнение). Всичко това дава като резултат архитектура, подобна на тази от някогашната програма "Аполо", но е по-тежка, по-скъпа, по-тромава, с повече подвижни части и със същия капацитет за доставка на товари на лунната повърхност. Тук има два много важни числови показателя - цената на изстрелване (долари за тон) и годишният капацитет (тонове годишно). Всяка една космическа система за превоз на товари трябва да оптимизира тези два показателя. "Старшип" се стреми към числа от порядъка на $1 милион за тон и 100 тона годишно. Някога програмата "Аполо" е постигала $2 милиарда за тон и 2 тона провизии годишно, доставени на Луната. Сегашната програма "Артемис" ще постигне $4 милиарда за тон и отново 2 тона годишно.

Видно е, че архитектурата на "Артемис" е не само по-лоша от "Старшип", но даже от тази на "Аполо" или на която и да е друга съществуваща система. Нещо повече - това е програмен провал, тъй като никой от отделните компоненти не може да бъде подобрен без цялостното преправяне на общата система. Става въпрос за скъпоструващи, взаимнопреплитащи се недостатъци. Няма начин тази програма да е устойчива във времето, какво ли остава за постоянно присъствие на човек на лунната повърхност. Просто са изсипани десетки милиарди долари в проект, който трябва да изпълни цели, загубили своето геополитическо значение още на 24 юли 1969 г.

Хендмър смята, че Боинг, вместо да си заравят главата в пясъка и да игнорират "Старшип", могат просто да създават хардуер, който да запълва капацитета на кораба. Старият аерокосмически гигант е в идеалната позиция да прави това и да печели пари, отваряйки нов икономически хоризонт. Наистина ли в пренебрежението им към "Старшип" Боинг биха допуснали СпейсЕкс да се специализират в конструкцията на хардуер за лунните бази и така да си присвоят още една колосална ниша? Би следвало страхът на старите корпорации да е този, че изобщо няма да са поканени. Вместо това някой ден старите индустриалци ще се събудят и ще открият, че всичките им младши инженери са се преместили в Тексас и никой няма да остане да оправи проблема с неработещите клапани на кораба "Старлайнър". 

Според експерта никой не знае кога "Старшип" ще стане готов и какво ще е състоянието на кораба след две години. След като програматичните рискове пред "Старшип" бъдат преодолени, инженерният фокус ще се премести към следващите задачи - създаването на животоподдържащи системи, роботи, пилотирани лунни и марсиански хабитати. Ако НАСА и останалите индустриални играчи не се адаптират бързо да се включат в изпълнението на тези задачи, СпейсЕкс ще започнат да работят активно и в тази посока. Първият признак за това ще са неясно формулирани обяви за работа и наемане на персонал тихомълком. Хендмър предупреждава познатите си в космическата индустрия, че ако започнат да наблюдават как техните приятели и колеги без предупреждение се местят в Тексас, причината ще е точно тази. 

Специалистът е на мнение, че през следващите години грограмата "Артемис" ще продължи, а Лабораторията за реактивно движение към НАСА все още ще строи научни апарати - марсоходи и вероятно роботи, отправящи се към Уран и Нептун. Но Хендмър не смята, че центровете на НАСА в настоящето си състояние биха могли да се включат в производството на базовата архитектура за лунните и марсианските станции. Вероятно други компании ще заемат тази ниша. Свикнали сме да виждаме логото на НАСА върху всяка космическа станция или мисия, но няма гаранция, че това ще продължи и занапред. Според Хендмър със сигурност няма да се случи, ако НАСА пропилява тези години на преход, докато чака Конгресът да се смили и да налее още пари.

Хендмър е категоричен, че независимо дали ще отнеме една или три години, един ден "Старшип" ще изгрее на хоризонта и всичко ще се промени. Докато големите индустриални играчи продължават да не вземат тази инициатива насериозно, значи преспокойно може да кажем, че не я разбират. 

Източник : Кеси Хендмър

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4211-2021-starship-gamechanger

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип за пръв път премина през огнево изпитание с всичките си шест двигателя!

2021-first-6-engine-test-starship.jpg

Кадър от огневото изпитание. Photo credit : SpaceX

12 ноември 2021 г. 23:00 ч.

Светослав Александров. Днес беше осъществена сериозна стъпка напред към осъществяването на дебютния космически полет на "Старшип"! За пръв път новият кораб на СпейсЕкс премина успешно през статично огнево изпитание, при което бяха запалени всичките му шест двигателя! 

Илон Мъск потвърди в Туитър, че резултатите от теста са удовлетворителни. 

Напомням на читателите, че "Старшип" представлява горният компонент на новата система за изстрелване на СпейсЕкс. Всеки кораб е снабден с шест двигателя "Раптор" на течен метан и кислород, три от които са оптимизирани за работа в атмосферата и три са за работа в условията на вакуум. 

Макар че проведеното днес изпитание е наистина голяма крачка, предстои едно още по-голямо предизвикателство, преди да се пристъпи към изстрелването - огневи тест с всичките двигатели (29 на брой!) и на долния компонент на стартовата система, ракетата "Супер Хеви". А това ще е наистина зрелищна гледка! 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4227-2021-starship-first-6-engine-test

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск написа стряскащо писмо към работниците си: заплаши ги с фалит, ако не оправят кризата с двигателите Раптор

2021-first-6-engine-test-starship.jpg

Кадър от статично огнево изпитание на "Старшип" по-рано през този месец. Photo credit : SpaceX

30 ноември 2021 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. През последните месеци СпейсЕкс показа забележителен прогрес с двигателите "Раптор". До този момент компанията е произвела над 100 бройки (замислете се, че все още няма нито един двигател "BE-4" на Блу Ориджин, годен за полет), като "Раптор"-ите са преминали през множество статични и летателни изпитания. Но за Илон Мъск това не е достатъчно. Навръх Черен петък предприемачът написа стряскащо писмо към работниците си, заплашвайки ги, че компанията ще фалира, ако не оправят "кризата" с производството на двигателите. 

Новината бе съобщена от авторитетни медии като The Verge и CNBC.

Защо изглежда, че има проблем? Макар че 100 произведени двигателя е внушително число, всяка ракета "Супер Хеви" и кораб "Старшип" имат нужда от 39 "Раптор"-а. Поне в началото "Старшип"-ите няма да са възвръщаеми, докато компанията усъвършенства процедурите по обратно навлизане в атмосферата. Според Мъск СпейсЕкс трябва да изстрелва "Старшип" веднъж на две седмици, започвайки от догодина. И ако няма нужната бройка двигатели за постигането на тази цел, компанията няма да е в състояние да поддържа работата на спътниковата си мрежа "Старлинк".

"Щях да почивам през уикенда, първият ми уикенд от доста време, но вместо това ще съм на производствената линия на "Раптор" през цялата нощ и през уикенда", е съобщил Мъск в своето писмо.

Доскоро отделът по двигателостроене на СпейсЕкс се ръководеше от Уил Хелтсли, който напусна компанията по-рано през ноември. От тогава досега ръководството на фирмата е разследвало положението с производството на "Раптор" и Мъск констатира, че то е много по-сериозно, отколкото е смятал преди. 

Предприемачът разчита на печалба най-вече от спътниковия интернет "Старлинк", но въпреки че са изстреляни над 1 700 сателита в орбита, първата версия по неговите думи е "финансово слаба". Втората версия спътници е "финансово силна", но може да бъде изстрелвана ефективно само с ракети "Старшип". А досега спътниците винаги са били изстрелвани с ракети от по-старо поколение "Фалкън 9".

Застрашена ли е наистина компанията СпейсЕкс от фалит? Трудно е да се каже, но The Verge напомня, че Илон Мъск притежава склонността да плаши работниците си по този начин. Например през 2018 г. той е използвал същата тактика по отношение на Тесла и производството на "Модел 3". След това фирмата изплувала нагоре и днес нейната стойност се оценява на $1 трилиона.

Едно нещо е сигурно - предстои сериозно раздвижване в СпейсЕкс. Мъск не е човек, който ще остави работниците си да си клатят краката. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4247-2021-raptor-engine-crisis

  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск: малка е вероятността СпейсЕкс да фалира, но само параноидните оцеляват

2021-first-6-engine-test-starship.jpg

Кадър от статично огнево изпитание на "Старшип" по-рано през този месец. Photo credit : SpaceX

1 декември 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск, харизматичният основател на СпейсЕкс, написа съобщение в Туитър, в което оцени шансовете за фалит на фирмата му като малко вероятни. Все пак той подчерта, че не са изключени - например в случай на сериозна рецесия и огромни загуби по програмите "Старлинк" и "Старшип". Тогава "банкрутът, дори и все още да е невероятен, не е невъзможен", смята Мъск.

Предприемачът се позова на книгата на Андрю Гроув, някогашният изпълнителен директор на Интел, като я цитира: "Само параноидните оцеляват". 

"Магнитудът на програмата "Старшип" все още не се оценява широко. Тя е предназначена да разпространи живота до Марс (както и до Луната), което изисква 1000 пъти повече товароподемност до орбита в сравнение с всички останали ракети, взети заедно", категоричен е Мъск.

Що се касае до финансовата стабилност на СпейсЕкс, експерти като Ерик Ралф от сайта Тесларати са категорични, че тя не е застрашена. Само през месец ноември фирмата е привлякла инвестиции от $350 милиона, а вероятно до края на 2021-ва година те ще възлизат общо на $2.3 милиарда. Общата стойност на СпейсЕкс се оценява на $100 милиарда. 

Това, разбира се, не значи, че финансовият капацитет на СпейсЕкс е безграничен, нито че няма предизвикателства пред фирмата. Инвеститорите могат да се разочароват. Вероятно ще минат години в сравнение с очакванията на Мъск, преди спътниците "Старлинк" да бъдат рутинно изстрелвани със "Старшип". Ако СпейсЕкс не получи навременно одобрение от официалния регулатор, напълно е възможно догодина да не станем свидетели на повече от пет изстрелвания на "Старшип", а редовните полети да започнат след 2023-та година. Но все пак шансът за банкрут остава пренебрежимо нисък, така че вероятно Мъск просто стряска работниците си, за да работят по-усърдно и да не си взимат повече отпуск, отколкото е необходимо.  

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4248-2021-elon-musk-paranoid

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск отговори на важни въпроси по време на презентацията му за Старшип

2022-starship.jpg

Системата за изстрелване "Супер Хеви" и "Старшип". Photo credit : SpaceX

11 февруари 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Космическият предприемач Илон Мъск разочарова феновете си с дългоочакваната презентация за напредъка на "Старшип" - което може би не бива да ни изненадва, тъй като той е човек на действието, а не на словото. Въпреки всичко голяма част от събитието бе посветено на сесия с въпроси и отговори, съответно космическите ентусиасти и журналисти успяха да изкопчат отговори на най-важните въпроси, обкръжаващи инициативата. 

Напомням на читателите, че "Старшип" е последният проект на успешната космическа компания СпейсЕкс. Защо СпейсЕкс бива възприемана като успешна компания? През последните 20 години фирмата успя да построи ракетните двигатели "Мерлин", ракетите "Фалкън 9" и космическите кораби "Драгън" и "Крю Драгън". Мъск усъвършенства възвръщаемостта на първите степени, като до този момент такива са върнати и рециклирани над 100 пъти. Той стъпи на спътниковия пазар, като предлага най-евтината услуга за извеждане на товар до орбита. Нещо повече - ракетите "Фалкън 9" са най-надеждните в световен мащаб - преди броени дни съобщих, че като брой последователни полети без провал те вече изпреварват руските "Союз". Но най-важното - благодарение на пилотираните кораби "Крю Драгън" САЩ скъса със зависимостта от Русия по отношение на превозите до МКС и държавата отново притежава своя собствена орбитална пилотирана космическа система. 

Макар че тези успехи са безспорни и космонавтиката е във възход, това не е е достатъчно. Все още сме далече от усвояването на Слънчевата система и колонизацията на Марс. Дори и да има редовни полети на "Фалкън 9", спътници "Старлинк", мисии по споделено пътуване и астронавти, това отваря път единствено към по-добра експлоатация на близката околоземна орбита. Междупланетните полети са друга бира. 

Ето защо СпейсЕкс разработва нова генерация ракетни двигатели, наречени "Раптор", следващо поколение тежкотоварен носител, именуван "Супер Хеви" и нов, модерен кораб "Старшип". 

През 2021-ва година, след серия от частични успехи и разбивания на прототипи на "Старшип", през май корабът най-сетне доказа своята способност да изпълнява атмосферни полети и да каца безпроблемно. Но следващата голяма стъпка, орбиталната мисия, се оказа по-трудна за постигане.

Най-сериозната пречка, която не е от технически характер, касае бюрократичната спънка, наложена от американския регулатор - Федералната авиационна администрация. Регулаторът провежда щателна оценка на влиянието на ракетите върху природата около базата Старбейз в Тексас. Анализът трябваше да е готов до края на декември, след това бе съобщено, че има нужда от повече време и сега очакваме той да бъде публикуван в края на февруари. Въпреки всичко витаят слухове, че този срок отново няма да бъде спазен и оценката ще бъде предоставена през март или даже по-късно. 

И това е само първата стъпка - ако Федералната авиационна администрация постанови, че "Супер Хеви" и "Старшип" са безопасни за околната среда, тя трябва да издаде лиценз за орбитални полети. Процедурата може да отнеме седмици, месеци или даже години. При всички положения съществува реален шанс космодрумът на Старбейз да бъде спъван от бюрокрацията до 2023-2024 година, а Илон Мъск изобщо не е щастлив, ако първият орбитален полет бъде отложен дотогава. 

Слава Богу, предприемачът е обмислил всичко и има резервен вариант - СпейсЕкс притежава официално одобрение да изстрелва "Старшип", но от космическия център Кенеди. Компанията вече строи стартова площадка там. По време на тазнощната сесия Мъск потвърди, че площадката може да бъде готова в рамките на шест до осем месеца. Ето защо той е убеден, че ракетата ще излети до края на календарната година, каквото и да стане откъм регулаторни спънки.  

Най-сериозното предизвикателство от технически характер касае двигателите "Раптор". Предишната версия "Раптор 1", която е стабилна, притежава 185t тяга - но това не е достатъчно за целите на програмата. Затова СпейсЕкс разработва нова версия "Раптор 2", която към настоящия момент постига 230t тяга и надеждите са, че в бъдеще ще могат да бъдат постигнати 250t тяга. По думите на Мъск "Раптор 2" е вторият най-голям проблем, който окупира неговото съзнание след системата за автономно шофиране от ново поколение на автомобила "Тесла". Предприемачът описва разработката на новия двигател като "умопомрачително трудна", но съществена, за да може "Старшип" изобщо да проработи. "Раптор 2" е два пъти по-евтин от "Раптор 1", по-малък, с по-малко части и практически представлява цялостен редизайн по отношение на турбомашинерията, соплото, електронните компоненти, буквално всичко. Единственият по-сериозен проблем, който е останал да бъде решен, касае топенето на горивната камера. За тази цел се използва система за криогенно охлаждане. Екипите са много близо до цялостното разрешение на проблема. Най-важното е, че след миналогодишния мейл, в който Мъск е стреснал работниците си в стил "или работим, или фалирате" - работата се е активизирала и на ден се произвежда по един двигател. 

Що се касае до плаващите платформи "Фобос" и "Деймос", Мъск заяви, че към настоящия момент те представляват нисък приоритет за компанията. Основният фокус е насочен към подготовката на стартовите площадки на Старбейз и Кейп Канаверал, но паралелно и по "Фобос" и "Деймос" се работи, макар и с по-нисък темп, като до края на годината всяка от тях трябва да е технически готовна за изстрелвания. 

Илон Мъск изрази благодарност към НАСА, че е избрала "Старшип" за транспортна система на първите пилотирани лунни мисии, които ще бъдат проведени след 1972 година. Той обаче отрече, че програмата за лунен "Старшип" може да се обособи като отделна от цялостния проект "Старшип", за да задоволи нуждите на американската космическа агенция. Ще бъдат построени множество кораби и ракети-носители, а добавянето на крачета за кацане на Луната е сравнително лесна задача в сравнение с цялостните предизвикателства. 

За разлика от програмата "Аполо", при която двама астронавти са се разхождали на Луната за няколко часа, през 21-ви век трябва да има трайно усвояване на естествения ни спътник. За тази цел е необходимо да бъде усъвършенствана още една процедура - презареждането на космическите кораби в орбита. СпейсЕкс планира да изстреля няколко "Старшип"-а, които ще служат като "метанстанции" в околоземна орбита. Там ще се скачват и презареждат лунните "Старшип"-и. Според Мъск това няма да е сложна задача - СпейсЕкс вече има сериозен опит със скачванията на пилотирани кораби "Крю Драгън" и Международната космическа станция. 

Мъск спомена и лунната мисия "диър Муун" на предприемача Юсаку Маедзава, планирана за 2023-та година. Почти е сигурно, че пътешествието ще бъде отложено, а и никой не се надява, че ще имаме пилотирани полети на "Старшип" до една-две години. Но едно е ясно - предстои сериозна революция в космонавтиката. "Старшип" ще е изцяло възвръщаема космическа система, като един старт ще възлиза на около $2 милиона - по-евтино от всичко останало в цял свят (даже ракетите "Фалкън 9" струват около $60 милиона). И дори и пилотираните стартове да се забавят съществено, когато "Старшип" полети в безпилотен режим играта ще се промени. Корабът има огромен капацитет за превозване на полезен товар до орбита (около 150 тона). Всички са развълнувани от това, което следва. Астрономи и учени мечтаят за много по-мощни и по-големи телескопи от настоящия "Джеймс Уеб", за амбициозни междупланетни изследвания, които не могат да се сравнят с нищо настоящо. 

Така че стискаме палци "Старшип" да успее... Ще следим с интерес развитието на проекта през следващите месеци и години. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4360-2022-super-heavy-starship-update

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

За пръв път напълно сглобена ракета Старшип мина през криогенно изпитание!

2022-starship-fully-stacked-wet-dress.pn

Кадър от "мокрото изпитание". Photo credit : SpaceX/LabPadre.com

17 март 2022 г. 13:30 ч.

Светослав Александров. Програмата "Старшип" на СпейсЕкс отбеляза важен напредък - за пръв път напълно сглобена ракета беше подложена на криогенно изпитание! Постижението е съществено, защото до този момент долните и горните степени бяха изпитвани поотделно. 

Фирмата на Илон Мъск даде ход на това изпитание в съдбовен ден - днес също така очакваме за пръв път построената от Боинг ракета "Спейс Лонч Систъм" за лунната програма на НАСА "Артемис" да бъде изведена на стартовата площадка. 

Според журналиста Ерик Ралф, пишещ за сайта Тесларати, първата подложена на криогенно изпитание сглобена ракета "Старшип" се състои от вече известните и добре тествани компоненти "Бустър 4" (долна степен) и "SN20" (горна степен). Плановете на Мъск непрекъснато се менят и сега за съжаление не очакваме ракетата да полети в тази конфигурация - изглежда, че първият полетен вариант ще се състои от различни горна и долна степен. Но не може да омаловажим постигнатото досега - космическата система "Старшип" най-сетне започва цялостни тестове! 

Като за начало първата степен бе напълнена на 10% от нейния максимален капацитет, а втората - на 25-50% от нейния максимален капацитет с течен азот. Понеже азотът е практически инертен, това е добър начин, по който издръжливостта на ракетата бива проверявана. Дори и да не оцелее по време на изпитанието, в такъв случай ракетата просто ще се пръсне или разпадне вместо да избухне (както ако бъде напълнена с истинско гориво - течен метан и кислород). А взрив на стартовата площадка би гарантирал продължителни ремонти и дълги месеци отлагания (включително и защото отново ще се вдигне вой от екоактивистите за влиянието на "Старшип" върху околната среда).

Междувременно Илон Мъск продължава да смята, че дебютният орбитален полет на свръхтежката ракета може да е факт още през тази година. Това е оптимистично вярване, тъй като "Старшип" е най-амбициозният космически проект в историята на човечеството. И все пак новини като тази доказват, че напредъкът по програмата е реален и в един момент тя ще стигне до финалната права. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4433-2022-17-march-spacex-wet-dress

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Разгеле! Американският регулатор най-сетне взе решение за влиянието на Старшип върху природата!

2022-starship-fully-stacked-wet-dress.pn

Скачена ракета "Супер Хеви" с кораб "Старшип". Photo credit : SpaceX/LabPadre.com

13 юни 2022 г. 21:40 ч.

Светослав Александров. Разгеле, доживяхме! След мъчително чакане, проточило се в продължение на близо осем месеца и след като станахме свидетели на многократни отлагания, Федералната авиационна администрация най-после публикува своята оценка относно влиянието на изстрелванията на космическите кораби "Старшип" върху околната среда. Макар че американският регулатор изисква от СпейсЕкс да изпълни над 75 препоръки, решението е положително и представлява голяма юридическа победа за Илон Мъск. Така бе преодоляна една от най-важните стъпки преди предстоящото първо орбитално изстрелване на "Старшип". 

Федералната авиационна администрация констатира, че космическите ракети и кораби на Илон Мъск не оказват сериозно влияние върху екосистемите в района на Бока Чика, Тексас - основното място, където се развива разработката и изпитанията на "Старшип". Становището "без сериозно влияние", макар и с известни уговорки, е възможно най-доброто развитие за СпейсЕкс. Ако регулаторът беше излязъл с т.нар. "становище за влияние на околната среда", това щеше да означава продължителен обзор, т.е. още дълги месеци бюрократични забавяния преди първото орбитално изстрелвания. 

Е, със сигурност екоактивистите няма да останат доволни и може да последват протести. 

Важно е да се подчертае, че това все още не е лиценз за изстрелване - СпейсЕкс тепърва трябва да получи такъв, но преодоляването на екологичната оценка бе важна крачка напред в тази посока. 

През последната година СпейсЕкс отбеляза значителен прогрес в строежа и оборудването на площадката си за изстрелване в базата Бока Чика. Също така започна серийното производство и тестването на модернизираните двигатели "Раптор 2". Понастоящем фирмата работи с нов прототип, наречен "Старшип S24", който на 1-ви юни премина успешно през пневматичното си изпитание, а на 2-ри юни преодоля и криогенно изпитание, при което прототипът бе пробно с течен азот, за да се провери неговата устойчивост по време на зареждането с гориво. Очаква се през следващите седмици "Старшип S24" да стане първият летателен апарат, който ще бъде оборудван с двигатели "Раптор 2". Ако той успее да изпълни и статично огнево изпитание, прототипът може да стане и първият, одобрен за орбитално изстрелване. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4580-2022-starship-complete

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Прототип на Супер Хеви е в добро състояние след неочаквана експлозия на стартовата площадка

2022-33-engines-spacex.jpeg

Двигателният отсек на "Супер Хеви". Photo credit : SpaceX

13 юли 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. В същия час, в който президентът на САЩ Джо Байдън представяше първата научна снимка от космическия телескоп "Джеймс Уеб", на стартовата площадка на СпейсЕкс в Бока Чика, Тексас, се случи нещо странно. По време на изпитанието на "Бустър 7", един от прототипите на свръхтежката ракета "Супер Хеви", двигателите като че ли се запалиха неочаквано. Това изненада зрителите на живото предаване (да, имаше и такива, въпреки че фокусът на света бе насочен към "Джеймс Уеб"), които знаеха, че в този ден СпейсЕкс не бяха планирали статично огнево изпитание. Впоследствие се оказа, че става въпрос за локална експлозия. За щастие стартовата площадка и "Бустър 7" са в добро състояние. 

Случката обърка дори самия Илон Мъск, който явно към този момент не бе в Бока Чика и първоначално написа в Туитър, че е имало статично огнево изпитание. Впоследствие туитът му бе изтрит и предприемачът призна, че се е случило нещо "неособено добро". Според Ерик Ралф, журналист от сайта Тесларати, е имало спонтанно запалване на метаново гориво след контакта му с кислород. Това е един от най-големите рискове при работата с криогенни горивни смеси. Но изглежда, че СпейсЕкс са се разминали с най-лошото.

"Току-що бях до горивния отсек. Повредите изглеждат минимални, но трябва да инспектираме всички двигатели", написа Мъск в Туитър

Ракетите "Супер Хеви" на СпейсЕкс са оборудвани с по 33 двигателя "Раптор 2". Фирмата очаква да проведе първия орбитален полет до края на годината, но проектът "Старшип" е все още експериментален и аномалии не са изключени. Илон Мъск работи по т.нар. итеративен подход, също както великия съветски конструктор Сергей Корольов - вместо да се прекарва дълго време в чертежи и изчисления, се изстрелват ракети и слабостите се установяват в движение. В днешно време старите космически агенции и традиционни корпорации не обичат да работят по този подход, тъй като разчитат на средства от данъкоплатците и всеки провал се гледа под лупа. Но Мъск като частно лице може да си го позволи. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4635-2022-starship-b-7-survives-explosion

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: СпейсЕкс за пръв път проведе огнево изпитание на Супер Хеви на орбиталната стартова площадка!

2022-orbital-launch-pad-success-fire.jpg

Снимка от успешното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

10 август 2022 г. 07:50 ч.

Светослав Александров. Важен прогрес по програмата "Старшип" на Илон Мъск! Тази нощ екипите успяха да проведат за пръв път статично огнево изпитание на ракетата "Супер Хеви" на новата орбитална стартова площадка на СпейсЕкс в Тексас - макар и засега само с един двигател "Раптор". 

СпейсЕкс също така се похвали и с успешен огневи тест и на горния компонент на системата - прототипа "Старшип 24", при който бяха запален два двигателя. 

Както съобщава журналистът Ерик Ралф за сайта Тесларати, успешното огнево изпитание за изделието "Бустър 7" (именно този вариант на "Супер Хеви" бе тестван) е важен етап от тестовата кампания, която започна в началото на април, преди повече от четири месеца. Тестовете на "Бустър 7" никак не минаваха гладко. В началото изделието премина успешно през две "мокри изпитания", по време на които бе заредено с течен азот, но впоследствие претърпя повреди след стрес изпитание на структурните му компоненти и трябваше да бъде върнато във фабриката за ремонт. По-късно то бе изведено на стартовата площадка за втори път, премина още едно "мокро изпитание" и на 14-ти май пак бе прибрано във фабриката, където престоя до 23-ти юни.

След това на 11-ти юли, докато към ускорителя бяха монтирани всичките 33 двигателя, екипите се опитаха да проведат пълномащабно изпитание, при което бяха задействани всичките им турбопомпи (без обаче да има запалване). Неочаквано обаче настъпи експлозия. Повредите на "Бустър 7" се оказаха сравнително дребни и след още няколко седмици във фабриката, изделието беше повторно изкарано на стартовата площадка.

Този път техниците бяха монтирали само 20 двигателя, с което бе даден ход на по-консервативна изпитателна кампания. На 8-ми август бе проведен тест на турбопомпите на един от тях, а днес се стигна и до статичното огнево изпитание. Всичко мина без проблеми.

Освен че това бе първият огневи тест на новата орбитална стартова площадка, това бе и първото изпитание на "Старшип" с двигател "Раптор 2". За разлика от предходната версия "Раптор" с тяга от 185 тона, двигателите "Раптор 2" имат 230 тона тяга или с 25% повече.

Илон Мъск остава оптимистичен, че дебютният орбитален полет на "Старшип" може да е факт до края на годината, но всичко това зависи от по-нататъшните успехи на изпитателната кампания. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4689-2022-10-august-starship-test-success

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: СпейсЕкс проведе статично огнево изпитание на Старшип с шест двигателя!

2022-6-engine-test-success-1024x576.jpg Снимка от огневото изпитание. Photo credit : SpaceX

9 септември 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс изпълни статично огнево изпитание на орбиталния прототип на „Старшип“, по време на което всичките му шест двигателя „Раптор“ бяха запалени безпроблемно. Успешното изпитание даже подпали част от тревните площи в базата на СпейсЕКс в Тексас, което със сигурност ще издразни екозащитниците.

За успеха СпейсЕкс се похвали в Туитър.

„Старшип“ се състои от два компонента – долна част, която се нарича „Супер Хеви“, и горна част (самия „Старшип“). Понастоящем СпейсЕкс изпитва и двата компонента, подлагайки ги на различни „мокри“ и огневи изпитания – например, на 31-ви август, беше проведено статично огнево изпитание на „Супер Хеви“ с три двигателя, за което не знаем резултатите (част от видеата изглеждат да загатват, че само два от двигателите са се запалили успешно). По-късно проблемният двигател беше сменен, а тази нощ, докато „Старшип“ преминаваше през огневото изпитание, „Супер Хеви“ премина успешно през „мокро“ изпитание на турбопомпите на множество двигатели, при което турбините им бяха задвижени (без обаче да има статично запалване).

https://cosmos.1.bg/space/2022/09/09/2022-9-sep-starship-test-flight/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!