Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ и РЕКОРД: Супер Хеви запали за пръв път седем двигателя едновременно по време на огневи тест!

2022-Super-Heavy-7-engines-test.jpg Кадър от днешното успешно огнево изпитание на „Супер Хеви“. Photo credit : NASASpaceflight.com

19 септември 2022 г. 21:15 ч.

Светослав Александров. Изключително важен успех по програмата „Старшип“ на Илон Мъск! За пръв път от началото на тестовата програма бяха запалени едновременно седем двигателя „Раптор“ – нов рекорд! За нуждите на статичното огнево изпитание беше използван 7-мият прототип на свръхтежката ракета „Супер Хеви“.

„Налягането в камерите изглеждаше добре при всичките седем двигателя“ – с тези думи Илон Мъск потвърди успеха в Туитър.

Статичното огнево изпитание беше зрелищно за зрителите, а както напомня блогърът Everyday Astronaut, това даже не са 25% от двигателите на „Супер Хеви“. Така че, макар и днешният успех да бе важна крачка напред към първия орбитален полет на „Старшип“, все още сме далеч от реализацията му. Първата степен на цялостната система притежава общо 33 двигателя „Раптор“, така че през следващите дни и седмици вероятно предстоят още тестове със седем и повече двигатели, докато се стигне до окончателния предстартов тест – статично огнево изпитание с пълния набор двигатели.

Тук няма как да не напомня, че „Старшип“ и „Супер Хеви“ вече са преминавали многократно и успешно през множество „мокри“ и статични огневи изпитания, докато ракетата-носител на НАСА „Спейс Лонч Систъм“ все още не може да премине благополучно дори и през едно-единствено „мокро изпитание“ с пълно изпълняване на обратното броене. Частично „мокро“ изпитание е предвидено за 21-ви септември и ако то е успешно, ще се направи опит за изстрелване на 27-ми септември.

При това „Спейс Лонч Систъм“ има само четири двигателя на първата степен и тя трябва да извежда на път към Луната кораба „Орион“ с четирима души на борда. Илон Мъск има съвсем друга цел – цялостно завладяване на Слънчевата система и колонизация на Марс, като в рамките на едно изстрелване се планира да се извеждат сто души в космоса. „Старшип“ е най-амбициозната програма в историята на космонавтиката – и всички се надяваме тя да постигне пълен успех.

https://cosmos.1.bg/space/2022/09/19/super-heavy-first-seven-engine-test/

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 175
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА: СпейсЕкс произвежда по един ракетен двигател Раптор на ден!

2021-29-raptors-installed-super-heavy-10 На снимката: американски ракетни двигатели „Раптор“. Photo credit : SpaceX

4 ноември 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА изрази задоволство от прогреса на СпейсЕкс по програмата „Старшип“ за завръщане на човек на Луната. Оказва се, че фирмата на Илон Мъск е постигнала целта си по производството на един двигател „Раптор“ на ден. Това е забележително, особено отчитайки, че агенцията е дала на конкурентната компания Аероджет Рокетдайн $1.16 милиарда, за да може да продължи да произвежда двигатели „RS-25“ за ракетата „Спейс Лонч Систъм“, като годишно се произвеждат едва четири бройки, по $100 милиона на двигател. За сравнение „Раптор“-ите са със сходна тяга, произвеждат се вече ежедневно и една бройка излиза $250 000!

Новината бе съобщена от Арс Текника, като уебсайтът се позовава на Марк Кирасич – заместник-администраторът на НАСА по програмата „Артемис“ за полети до Луната.

„СпейсЕкс се придвижва много бързо напред с разработката“, категоричен е Кирасич. „Видяхме ги как произвеждат това, което се наричаше Раптор 1.0. След това го ъпгрейднаха до Раптор 2.0, който увеличи тягата и производителността на първо място и на второ намали количеството компоненти, съответно се намали нуждата от производствено време и изпитания. Строят ги много бързо. Целта им беше да произвеждат по седем двигателя седмично и я постигнаха тази цел през предходната четвърт от годината. Сега наистина строят по седем двигателя седмично“.

Служителят на НАСА е категоричен, че в хода на производството текат допълнителни усъвършенствания на „Раптор“-ите и качеството на двигателите се повишава.

Понастоящем дебютното изстрелване на „Старшип“ е планирано за декември, но трябва да се има предвид, че графикът е оптимистичен и зависи от множество фактори. Първо ракетата трябва да мине през цялостно огнево изпитание, при което ще се запалят всичките 33 двигателя. Необходим е и лиценз от държавния регулатор.

Вероятно ще има отлагане за началото на 2023 г., но едно е сигурно – в СпейсЕкс се работи упорито и заради този труд забавянията са минимални.

https://cosmos.1.bg/space/2022/11/04/spacex-one-raptor-per-day/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ и РЕКОРД: Супер Хеви изпълни статичен огневи тест с 14 двигателя Раптор!

starship-static-fire-14-engines-1024x576 Кадър от статичното огнево изпитание. Photo credit : NASASpaceflight.com

14 ноември 2022 г. 21:10 ч.

Светослав Александров. Пореден прогрес по програмата „Старшип“ на СпейсЕкс! За пръв път ракетата „Супер Хеви“ премина през статично огнево изпитание, в хода на което бяха запалени рекорден брой двигатели „Раптор 2“ – общо 14! Доскоро максималният брой двигатели, запалвани едновременно, бе седем.

„Пълновременно изпитание на 14 двигателя“, потвърди Илон Мъск в Туитър.

За да може „Супер Хеви“ да стане технически годна за полет, трябва да премине през статично огнево изпитание, в хода на което да се запалят всичките ѝ 33 двигателя. Засега първото изстрелване е насрочено за декември, но почти е сигурно, че ще бъде отложено, тъй като графикът на Мъск е оптимистичен. Въпреки всичко прогресът е очевиден. Точната дата за полет зависи от това как ще протече тестовата програма. Възможно е да бъдат проведени още частични огневи изпитания, включващи запалването на 21 и 28 двигателя, преди да се стигне до цялостно изпитание с пълния набор двигатели.

https://cosmos.1.bg/space/2022/11/14/superheavy-record-14-engines/

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Супер Хеви премина през успешен огневи тест, който продължи 13 секунди!

2022-long-duration-spacex-1024x576.jpg Снимка от огневия тест. Photo credit : SpaceX

30 ноември 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Основаната от Илон Мъск космическа фирма СпейсЕкс проведе ново огнево изпитание на “Супер Хеви”, при което общо 11 двигателя бяха запалени. Новостта този път се състои в това, че те работиха в продължение на 13 секунди – и всичко премина успешно.

Това бе първото изпитание след 14-ти ноември, когато “Супер Хеви” премина през кратък огневи тест с 14 двигателя. Тогава Илон Мъск оповести, че пред програмата “Старшип” предстои само още едно огнево изпитание преди орбиталния полет.

Но плановете се менят и е възможно това вече да не е така. Очакваме с интерес да видим какво ще е развитието на програмата!

https://cosmos.1.bg/space/2022/11/30/starship-static-fire/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс за пръв път зареди с гориво напълно сглобена ракета Старшип!

2023-starship-first-wet-dess-rehearsal-1 На снимката: “Старшип” за пръв път бива изцяло зареден с гориво. Photo credit : SpaceX

24 януари 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Проектът “Старшип” премина през още една важна стъпка напред към дебютното изстрелване – за пръв път изцяло сглобената ракета бе заредена с гориво! Макар че през последните години различни прототипи на горната и долната степен бяха зареждани с гориво, запалвани а в някои случаи даже имаше суборбитални полети на горния компонент на “Старшип”, сега за пръв път бе проведено т.нар. “мокро” изпитание като единен комплект.

Изпитанието също така позволи на инженерите на СпейсЕкс да организират цялостна симулация на обратното броене, както и да проверят работоспособността на системите на стартовата площадка.

Успешното изпълнение на този т.нар. “мокър тест” означава, че фирмата на Илон Мъск е на прав път към дебютния полет на “Старшип”, който може да е факт още през февруари или март.

Но преди това предстои още едно важно изпитание – дългоочакваното статично огнево изпитание на първата степен “Супер Хеви”, при което трябва да се запалят едновременно всичките 33 двигателя. До този момент са провеждани множество статични огневи изпитания, но максимум с 14 двигателя.

Що се касае до горната степен “Шип 24”, тя вече премина през цялостно запалване на всичките ѝ шест двигателя още през септември.

Видеозапис от днешното изпитание:

https://cosmos.1.bg/space/2023/01/24/starship-fully-fueled/

  • Потребител
Публикува (edited)

Интересно е защо не направиха опит за изстрелване само на бустера на ниска височина, за да изпробват дали могат да го хванат с кулата. 

Редактирано от makebulgar
  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс изпълни първото цялостно огнево изпитание на Супер Хеви!

2023-9-feb-starship-test.jpg Кадър от огневото изпитание. Photo credit : SpaceX

9 февруари 2023 г. 23:45 ч.

Светослав Александров. Днес е изключително важен и вероятно повратен момент за проекта “Старшип” на СпейсЕкс, след като компанията за пръв път изпълни цялостно огнево изпитание на първата степен “Супер Хеви”! Все още предстои да бъде направен щателен анализ на резултатите, но по първоначална информация изпитанието е в по-голямата си част успешно – 31 от общо 33 двигателя се запалиха, като по думите на Илон Мъск това е достатъчно за достигането на орбита.

“Екипът ни изключи един от двигателите непосредствено преди старта, а още един спря от самосебе си, така че общо 31 двигателя се запалиха. Но това са достатъчно двигатели, за да достигнем орбита”, написа Илон Мъск в Туитър.

Освен работоспособността на ракетата, изпитанието трябваше да потвърди и готовността на стартовата площадка и наземните системи. Днешното изпитание доведе до нов рекорд за СпейсЕкс – никога досега компанията не е запалвала толкова много ракетни двигатели едновременно! Тепърва предстои да се направи проверка дали има някакви повреди по самата площадка, но първоначалният оглед показва, че всичко изглежда наред.

Прототипът, използван в хода на днешното изпитание, бе “Бустър 7”. Ако изпитанието бе завършило с експлозия или имаше някакъв друг неблагоприятен завършек, това нямаше да е краят на света – следващият прототип “Бустър 9” е в готовност и той може да бъде веднага изкаран за нови тестове.

Но резултатът днес е повече от задоволителен – с изпълнено пълновременно огнево изпитание на 31 от общо 33 двигателя, изглежда, че “Старшип” е вече наистина (този път наистина!) в готовност да лети до орбита!

https://cosmos.1.bg/space/2023/02/09/spacex-first-whole-starship-test/

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува

Мегаракетата Starship на SpaceX най-накрая може да излети в орбита през следващите дни

Ако всичко върви по план, Starship ще изпревари SLS на НАСА и ще се превърне в най-мощната оперативна ракета в света.
Крис Йънг
| 03 април 2023 08:44 EST
 
GpVkyP7cCNonUpb9Al66n5CwPE7TnKRyRlCVt4oq
 

Най-накрая може да видим изстрелването на Starship към орбита само след няколко дни.

SpaceX премести Ship 24, прототипът на горната степен на Starship, който възнамерява да изстреля на първия си орбитален летателен тест (OFT), на площадката си за изстрелване в Южен Тексас в събота, 1 април. Първият опит за изстрелване може да се случи още на 10 април, според доклад на Ars Technica.

Ако всичко върви по план, SpaceX ще има най-мощната оперативна ракета в света в ръцете си, и то на известно разстояние.

Илон Мъск: Изстрелването на Starship ще гарантира вълнение

Миналата седмица SpaceX вдигна огромния прототип "Super Heavy" от първа степен за своята система за изстрелване Starship, Booster 7, на стартов монтаж на същото място. След това частната космическа фирма ще подреди Ship 23 на върха на Booster 7 преди първия опит за орбитално изстрелване.

Главният изпълнителен директор на SpaceX Илон Мъск наскоро заяви, че Starship вероятно ще стартира около втората половина на април. В нов доклад обаче старшият космически редактор на Ars Technica Ерик Бергер цитира източници, според които опитът за изстрелване може да се осъществи още в понеделник, 10 април. Мъск посочи, че SpaceX очаква одобрение от Федералната авиационна администрация (FAA) преди старта, така че това има потенциал да премести датата малко назад.

Заслужава да се отбележи обаче, че дори ако SpaceX изстреля Starship следващата седмица, масивната ракета на Марс не е гарантирана да достигне орбита. Мъск наскоро написа в Twitter, че Starship има приблизително 50% шанс да достигне орбита при първия си опит. "Не казвам, че ще стигне до орбита, но гарантирам вълнение", добави той.

Starship ще бъде най-мощната ракета в света.

Още през януари Starship завърши пълна репетиция на Starship, което означава, че е извършил всички операции по изстрелване до последните секунди на обратното броене.

С този ключов крайъгълен камък от пътя, SpaceX постепенно работи за първия опит за орбитално изстрелване на Starship.

Преди OFT техниците в съоръжението за изстрелване на Starbase на SpaceX в Южен Тексас добавиха екраниране към стартовия монтаж, който ще бъде подложен на екстремна топлина от 33-те двигателя Raptor, които захранват Super Heavy.

Ако всичко върви по план за SpaceX, тези двигатели Raptor ще направят Starship най-мощната оперативна ракета в света. Титлата преди това се държеше от ракетата Falcon Heavy на SpaceX, въпреки че беше детронирана от лунната ракета на НАСА Space Launch System (SLS).

SLS произведе около 9,5 милиона паунда тяга при излитане. Falcon Heavy по същество е направен от три бустера Falcon 9, завързани заедно и има 5 милиона паунда тяга. Очаква се Starship да надмине рекорда, поставен от SLS, като произведе огромни 17 милиона паунда тяга при изстрелването. С тази мощност и намалените разходи, свързани с пълната повторна употреба на Starship, SpaceX се надява в крайна сметка да изпрати първите хора на Марс.

  • Модератор Космически науки
Публикува

Старшип бе сглобен за първия му полет през този месец!

2023-first-starship-stacked-1024x576.jpg

Старшип – новата система за изстрелване, състояща се от ракета и космически кораб, е в готовност за полет! Photo credit : SpaceX

7 април 2023 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс е вече в пълна готовност за полет за първия полет на новата космическа система “Старшип”, след като през тази седмица горната и долната степен бяха отново сглобени – надяваме се, този път за последно. Чака се единствено американският регулатор да даде своето одобрение за изстрелване – това е финалната, окончателната пречка от бюрократичен характер, макар че вече има индикации че лицензът ще бъде връчен съвсем скоро.

Според СпейсЕкс през следващата седмица ще има цялостна репетиция на обратното броене и ако то мине наред, по-следващата ще станем свидетели на орбиталния полет.

Разбира се, подобно на дебютните полети на нови ракети, примерите са много – “Спейс Лонч Систъм” на НАСА, “Алфа” на Файърфлай, “Теран” на Релативити Спейс, шансът нещо да се обърка по време на обратното броене и да се стигне до продължителни отлагания е реален. Освен това нито една частна компания (може би с изключение на Космически пионер на Китай) не е успяла да изпрати в орбита чисто нова ракета от първия път, така че вероятностите за пълен провал по време на това дебютно изстрелавния са сериозни. При всички положения СпейсЕкс ще получи ценни данни, които ще залегнат в подготовката на следващите мисии на “Старшип”.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/07/starship-assembled-first-flight/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск: шансът за отлагане е голям, вероятно първият полет на Старшип няма да е успешен

starship-1024x576.jpg

“Старшип” в очакване на своя полет днес. Photo credit : SpaceX

17 април 2023 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Остават едва няколко часа до първия опит за изстрелване на “Старшип”, като стартовият прозорец се отваря в 16:00 ч. българско време. Илон Мъск обаче предупреди да не сме с високи очаквания, тъй като шансът за отлагане е много голям, а и дори да излети ракетата, вероятно няма да постигне цялостен успех.

Напомням на читателите, че “Старшип” е най-мощната ракета в историята на човечеството. Затова критериите за успех при първия старт са силно занижени. За Мъск полетът ще се брои за благополучен “ако (ракетата) не се взриви на стартовата площадка”.

“Може пък и да успее да излети утре”, сподели Мъск вчера. “Но ние ще бъдем изключително внимателни и ако видим нещо, което ни притесни, ще отложим полета. Това не е като, вие знаете, даден влак да напусне гарата в 9:30 или нещо такова”.

Относно шанса за експлозия, Мъск казва: “Ами ракетата има 33 двигателя, ако нещо се случи с един от тях, то е като да имаш кутия с гранати. Много големи гранати”.

“Вероятно няма да успеем – ако под “успех” дефинираме достигането на орбита”, категоричен е предприемачът.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/17/starship-possibly-to-be-delayed/

  • Потребител
Публикува (edited)

Днешният опит за старт ще е в прозореца от 16:25 ч. до 17:30 ч. българско време. 

Ето и канали с излъчване на живо на старта:

 

Редактирано от makebulgar
  • Глобален Модератор
Публикува

Fingers crossed. Остават 45 минути до изстрелването към момента.

  • Глобален Модератор
Публикува

Изстреляха го успешно с леко закъснение! Изчезна вече от наземните камери, без видими проблеми. Всички, вкл. и Мъск, изглеждаха доволни зад мониторите.

  • Модератор Космически науки
Публикува

ЕПОХАТА на Старшип ЗАПОЧНА! Ракетата достигна 39 километра, преди да експлодира! 

 

2023-starship-debut-flight-1024x473.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : SpaceX

20 април 2023 г. 17:50 ч.

Светослав Александров. Днес, на 20-ти април, епохата на “Старшип” официално започна! Началото бе с експлозия, но СпейсЕкс счита полета за успешен – ракетата изпълни двата основни критерия за успех, които фирмата на Илон Мъск целеше днес. Първо – тя успя да напусне стартовата площадка и да се отдалечи на безопасно разстояние от наземната инфраструктура. Второ – “Старшип” премина през етапа на максимално динамично натоварване (max q) и достигна височина от 39 километра.

Успехите днес са ясни и видими, но какво се обърка? Имахме преждевременно изключване на пет двигателя “Раптор”. Три от тях се самоизключиха непосредствено след излитането. Четвърти отказа на 30-тата секунда, а пети – на 60-тата. Все пак първата степен “Супер Хеви” успя да си свърши добре работата днес и на Земята бяха получени добри данни – включително видеокадри:

cutvature-eaarth-1024x959.jpg

Кривината на Земята се забелязваше от борда на “Старшип”. Photo credit : SpaceX, Processing : Andy Saunders

Важно е обаче да се подчертае – изстреляната днес ракета вече бе морално остаряла и бе оборудвана с по-стара итерация двигатели “Раптор”. Ракетата, известна под името “Бустър 7”, беше произведена преди повече от година и премина през продължителни изпитания преди днешния старт. Скоро втората ракета “Старшип” на име “Бустър 9” ще бъде приведена в готовност, а тя вече има множество подобрения в сравнение с “Бустър 7” и по-надеждна итерация двигатели. Предполага се, че след анализ на днешния полет, ще бъдат направени и още промени.

“Поздравявам СпейсЕкс за вълнуващото тестово изстрелване на Старшип”, написа Илон Мъск в Туитър. “Научихме много за следващото изстрелване, което ще бъде проведено след няколко месеца”.

Тъй като това беше тестов полет, на борда на “Старшип” нямаше никакъв спътник или друг полезен товар, така че експлозията на 4-тата минута не се отразява по никакъв начин на СпейсЕкс или на клиент на фирмата.

“Становището … “но експлодира” е окей. За един лаик, който разглежда НАСА като работа, която не може да си позволи да пропадне, днешният полет изглежда като провален. Но за тези, които знаят малко повече, това беше огромен успех. СпейсЕкс имат още 2-3 ракети, готови да бъдат изстреляни. СпейсЕкс работи по различен начин. Процесът на фирмата е по-бърз, но също така по-разхвърлян. За щастие те могат да си позволят “да се провалят”. Те могат да построят 10 ракети “Супер Хеви” за същото време, за което НАСА строи една-единствена ракета “Спейс Лонч Систъм”. Ако първите пет се провалят, но следващите пет успеят, кое е по-добре?”, пише журналистът Ерик Бъргър.

Космическата индустрия поздрави СпейсЕкс за полета.

“Поздравявам СпейсЕкс за първия интегриран полет на “Старшип”. Всяко велико постижение в историята е изисквало известно ниво калкулируем риск, защото с големия риск идва и голямата награда. Очаквам с нетърпение да видя какво ще научат СпейсЕкс, следващия полет – и всичко занапред”, коментира шефът на НАСА Бил Нелсън. Напомням на читателите, че НАСА разчита на СпейсЕкс за успешната доставка на астронавти на повърхността на Луната чрез програмата “Старшип”.

“Поздравления, СпейсЕкс! Забележителна стъпка”, присъедини се към поздравите и Йозеф Ашбахер, ръководителят на Европейската космическа агенция.

“Поздравления за СпейсЕкс относно днешното изстрелване на “Старшип”, най-високата и най-мощната ракета, изстреляна някога! Макар че “Старшип” претърпя “бързо неочаквано разпадане” преди разделянето на степените, изпитанието предостави добри данни за екипа на “Старшип”, които ще им помогне да се подготвят за следващия полет”, съобщават от Националния аерокосмически музей в САЩ.

Видеозапис от полета:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/20/starship-era-begins/

  • Потребител
Публикува

Сигурно можеха да натиснат копчето, да откачат Старшип и да го върнат обратно, та е чудно защо не го направиха. 

  • Глобален Модератор
Публикува

Сигурно защото и по него има двигатели, които са искали да изпробват и да видят докъде ще стигне така.

  • Потребител
Публикува

Е то като започна да се върти в спирала ракетата и да се снижава под 39 км вече беше ясно, че или ще гръмне или ще падне. Можеха да ги разкачат и да пробват да приземят някъде Старшип. 

  • Глобален Модератор
Публикува

Къде да го приземят? Някъде в Тексас? 😬 Прекалено рисковано е като за първи тестов полет, в който още го изпробват как лети. Няма гаранция, че след като почна да играе щяха да успеят да овладеят полета му, че ще го приземят меко на точно определено място и че няма да нанесе поражения там. Едва ли въобще е била отигравана и подготвяна такава опция - според план максимум предвиждаха да направи приблизително една земна обиколка и да падне в океана около Хавай. Така че в случая много по-безопасно беше да го взривят докато е на максимално безопасно разстояние от земята.

  • Потребител
Публикува

За Супер Хеви е първи тестов полет, но за Старшип не е първи и вече са тествли рулиране, полет и кацане. Тъй че горната част можеха да я приземят някъде на някой паркинг. 

  • Модератор Космически науки
Публикува

Защо Старшип представлява революция в космонавтиката?

starship-earth.jpg

Земята, заснета от камерите на “Старшип” по време на дебютния му полет. Photo credit : SpaceX

21 април 2023 г. 18:15 ч.

Светослав Александров. Вчера беше проведено първото изстрелване на космическата система “Старшип”. Много се изписа и изказа след този дебютен полет, но прави впечатление, че все още голяма част от хората не разбират какво представлява “Старшип” и защо, когато някой ден постигне цялостен успех, се очертава да е най-голямата революция в космонавтиката след изстрелването на първия спътник и първите хора в космоса. В тази публикация напомням казаното от бившия инженер от НАСА Кеси Хендмър, един от най-сериозните анализатори на “Старшип”.

“Старшип”, коментира Хендмър, не е просто голяма ракета на стероиди. Той представлява следващата стъпка към постигането на Светия граал в ракетостроенето, изцяло възвръщаема орбитална ракета, която може да се произвежда серийно. “Старшип” осигурява логистични услуги до околоземна орбита, които могат да се сравнят с някогашния Берлински въздушен лифт. Корабът позволява извеждането на полезен товар от 100 тона до орбита в рамките на едно изстрелване за сума от $10 милиона, както и да лети хиляди пъти годишно. Вече в околоземна орбита и презареден с гориво един “Старшип” би могъл да изпрати 100 тона провизии навсякъде в Слънчевата система, към Луната или Марс. Корабите “Старшип” са в състояние да доставят хиляди тонове товар до повърхността на Червената планета в рамките само на 10 стартови прозореца и да изпълняват други услуги, като например да заменят спътниците “Старлинк” или да подпомагат строежа на станции на Южния полюс на Луната. 

По този начин проектът “Старшип” премахва един от най-важните лимити в космонавтиката. В исторически план всяка една космическа мисия е била ограничавана от абсурдните изисквания за тегло, тъй като настоящият транспорт до околоземна орбита струва $10 000 за килограм и всяко изстрелване възлиза на стотици милиони. Това се отразява на графика, ценовата стратегия, обема, избора на материали, труда, терморегулацията, навигацията, управлението, въобще всеки един аспект на мисията. Хендмър сравнява космическите кораби отпреди епохата на “Старшип” с някогашните стоманени оръжия, правени преди индустриалната революция. Те са били невъобразимо скъпи вследствие на колосалния труд за тяхното изготвяне, но все пак с ограничени възможности в сравнение с постиганото през слединдустриалната епоха.

Така например корабите “Аполо” са били ограничени от товароподемността на единичната ракета “Сатурн 5”, като една експедиция е включвала скачване в окололунна орбита и само двама астронавти са изследвали повърхността на Луната в продължение на няколко часа. Всяка мисия на НАСА до друга планета представлява триумф на миниатюризацията, плод на усилията да наблъскаш колкото се може повече научен капацитет в рамките на зададеното ограничение на теглото. Съвременната лунна програма “Артемис” се нуждае от станция “Гейтуей” и отделна система за пилотирано кацане, защото дори огромната ракета “Спейс Лонч Систъм” не притежава достатъчно голяма товароподемност, за да си изпълни задачата.

Хендмър напомня обстоятелствата, съобразно които НАСА избра “Старшип” за превоза на астронавти до повърхността на Луната. “Старшип” спечели този конкурс, защото от трите конкуриращи се компании само СпейсЕкс предложи архитектура, която върши работа. Нещо повече – “Старшип” може да се използва за цялата програма “Артемис” и вероятно наистина ще се използва, ако тази програма бъде продължена. За същата сума, която се дава за “Артемис”, “Старшип” може да изведе сто пъти повече полезен товар към Луната и вместо двата или трите 10-тонни модула, планирани през следващото десетилетие, може да се построи база на Луната, в която биха заживели 1 000 души. Вероятно това няма да се случи, но все пак е постижимо технологично.  

Защо тогава не се възложи официално за задача “Артемис” да разчита изцяло на “Старшип”? Защото, пише Хендмър, програмата е все още закотвена в старата парадигма, съобразно която изстрелването на всеки килограм струва милиони долари и поради това трябва активно да ограничаваме нашите амбиции. Това стана ясно, напомня експертът, по време на пресконференцията на НАСА на 26-ти септември 2021 година, когато администраторът на агенцията Бил Нелсън оповести разделянето на пилотираната програма на две – едната част, посветена на комерсиалните полети и другата, касаеща “Артемис”. Но не понижаването в длъжност на тогавашната ръководителка Кейти Лийдърс направи най-голямо впечатление на Кеси Хендмър. А това, че в рамките на 45-минутната пресконференция “Старшип” не бе споменат нито веднъж.

“Знам, че СпейсЕкс и “Старшип” са противоречиви сред някои кръгове в НАСА”, коментира Хендмър, “но какъв е смисълът да се поддържа политика, която вечно ги игнорира? Аз познавам десетки хора в американската космическа индустрия, които се съгласяват с всичко, което съм писал за “Старшип”, но въпреки това официалната политика се носи по течението като че ли ракетите “Фалкън” никога не са кацали”.

Експертът е категоричен, че преструването, че “Старшип” не съществува, е лошо стратегическо ограждение независимо дали проектът ще стане готов през тази година, 2025 г. или никога.

Какво разбира Хендмър под израза “стратегическо ограждение”? Според него с всеки следващ ден шансът “Старшип” да постигне цялостен успех се увеличава и ако той успее ще промени индустрията необратимо. Съответно адекватните мерки трябва да лежат някъде по средата между тоталната паника и бездействието. Космическата индустрия би платила по-малка цена ако се подготви, но “Старшип” никога не полети, отколкото ако не се подготви и “Старшип” придобие готовност. “Старшип” представлява по-скоро добра новина и не следва да се тълкува като признак за гибел, но пренебрежението към проекта увеличава шанса за сериозни негативни промени в аерокосмическия отрасъл.

Но за какви негативни промени говори Хендмър, ако “Старшип” е толкова добър проект? Центровете на НАСА са фокусирани върху създаването на комплексни и скъпи роботи, които излитат с конвенционални ракети и изучават Вселената. Ако вземем например Лабораторията за реактивно движение, тук става въпрос за машини, изстрелването на които възлиза на $1 000 000 за килограм. Със сигурност НАСА не изстрелва по 50 тона товар годишно, дори ако включим в това число полетите към МКС. Текущият световен капацитет на полетите до околоземна орбита възлиза на 500 тона годишно. Благодарение на “Старшип” капацитетът ще стигне 500 тона седмично. В същото време цените ще паднат до $50 на килограм. Как космическата индустрия ще се адаптира към това предлагане?

Надали Конгресът ще увеличи бюджета на НАСА до няколко трилиона долара годишно, така че НАСА и индустрията трябва да се приспособят да произвеждат 100 пъти повече неща за една десета от днешната им стойност. Тъй като ограничението по маса няма да има такова голямо значение в бъдещето, няма необходимост да се посвещават хиляди човекочаса работа в сглобяването на специализирани машини, изготвени от специално направени титаниеви части.

Ето оттук идва заплахата за старата космическа индустрия. Преди епохата на “Старшип” единствено НАСА можеше да построи хардуера за лунна база. Само НАСА знаеше как да направи титаниев трактор за милиарди долари. Но след “Старшип” дори Катерпилар и Камаз биха могли да конвертират съществуващите си продукти и с минимални промени да ги пригодят за космическа работа. Понастоящем някои от камионите на Катерпилар са изключително издръжливи и надеждни. Разбира се, един космически трактор би имал нужда от по-добра боя, вакуумно-издръжлива хидравлика, лубриканти, изолация на кабелите и т.н… Хендмър предвижда как НАСА може да работи съвместно с индустрията за постигането на тези задачи, но това няма да е в услуга на екипите от хиляди хора, които се потят над една-единствена мисия в продължение на десетилетие. Обучението на доктори не е евтина задача и изисква сериозна грижа.

Историята, пише Хендмър, е пълна с отломки от бивши титани на индустрията, които не са осъзнавали последствията от новите технологии и са надценявали възможността си да се адаптират. Примерите са много – Blockbuster, Motorola, Kodak, Nokia, RIM, Xerox, Yahoo, IBM, Atari, Sears, Hitachi, Polaroid, Toshiba, HP, Palm, Sony, PanAm, Sega, Netscape, Compaq, Enron, GM, DeLorean и Nortel. В определени случаи като Kodak или цифровите фотоапарати, корпорациите сами са измислили технологиите, които впоследствие са ги унищожили. И това не бива да ни изненадва. Ръководството на фирмите е виждало ясно какво се случва, но не е проумявало, че адаптацията изисква да стъпиш отвъд границите на традиционната бизнес практика. “Старшип” и “Фалкън” са създадени на изследователска база, разработена и проучвана от НАСА и Роскосмос. СпейсЕкс са намерили начин за мощно производство, но не са измислили ракетите си от нищото. Или настоящата космическа индустрия трябва да се адаптира към “Старшип”, като намери начин да произвежда голямо количество хардуер за по-ниска цена, или дузини други компании, необременени от традиция, закостенели интереси и висок организационен надзор, ще заемат нейното място. 

Хендмър прави съкрушаващо сравнение между програмната характеристика на лунната програма на НАСА “Артемис” и тази на “Старшип”. Понастоящем “Артемис” предвижда създаването на 130-тонна ракета  “Спейс Лонч Систъм” (бел. прев. – не тази, която летя през ноември 2022 г.) със специализирана високоенергетична степен, която е още в етап на предварителни проучвания, кораб “Орион” в съвременен вариант и 33-тонен двустепенен спускаем лунен модул (който НАСА продължава да третира като допълнение). Всичко това дава като резултат архитектура, подобна на тази от някогашната програма “Аполо”, но е по-тежка, по-скъпа, по-тромава, с повече подвижни части и със същия капацитет за доставка на товари на лунната повърхност. Тук има два много важни числови показателя – цената на изстрелване (долари за тон) и годишният капацитет (тонове годишно). Всяка една космическа система за превоз на товари трябва да оптимизира тези два показателя. “Старшип” се стреми към числа от порядъка на $1 милион за тон и 100 тона годишно. Някога програмата “Аполо” е постигала $2 милиарда за тон и 2 тона провизии годишно, доставени на Луната. Сегашната програма “Артемис” ще постигне $4 милиарда за тон и отново 2 тона годишно.

Видно е, че архитектурата на “Артемис” е не само по-лоша от “Старшип”, но даже от тази на “Аполо” или на която и да е друга съществуваща система. Нещо повече – това е програмен провал, тъй като никой от отделните компоненти не може да бъде подобрен без цялостното преправяне на общата система. Става въпрос за скъпоструващи, взаимнопреплитащи се недостатъци. Няма начин тази програма да е устойчива във времето, какво ли остава за постоянно присъствие на човек на лунната повърхност. Просто са изсипани десетки милиарди долари в проект, който трябва да изпълни цели, загубили своето геополитическо значение още на 24 юли 1969 г.

Хендмър смята, че Боинг, вместо да си заравят главата в пясъка и да игнорират “Старшип”, могат просто да създават хардуер, който да запълва капацитета на кораба. Старият аерокосмически гигант е в идеалната позиция да прави това и да печели пари, отваряйки нов икономически хоризонт. Наистина ли в пренебрежението им към “Старшип” Боинг биха допуснали СпейсЕкс да се специализират в конструкцията на хардуер за лунните бази и така да си присвоят още една колосална ниша? Би следвало страхът на старите корпорации да е този, че изобщо няма да са поканени. Вместо това някой ден старите индустриалци ще се събудят и ще открият, че всичките им младши инженери са се преместили в Тексас и никой няма да остане да оправи проблема с неработещите клапани на кораба “Старлайнър”. 

Според експерта никой не знае кога проектът “Старшип” ще съзрее напълно. След като програматичните рискове пред “Старшип” бъдат преодолени, инженерният фокус ще се премести към следващите задачи – създаването на животоподдържащи системи, роботи, пилотирани лунни и марсиански хабитати. Ако НАСА и останалите индустриални играчи не се адаптират бързо да се включат в изпълнението на тези задачи, СпейсЕкс ще започнат да работят активно и в тази посока. Първият признак за това ще са неясно формулирани обяви за работа и наемане на персонал тихомълком. Хендмър предупреждава познатите си в космическата индустрия, че ако започнат да наблюдават как техните приятели и колеги без предупреждение се местят в Тексас, причината ще е точно тази. 

Специалистът е на мнение, че през следващите години грограмата “Артемис” ще продължи, а Лабораторията за реактивно движение към НАСА все още ще строи научни апарати – марсоходи и вероятно роботи, отправящи се към Уран и Нептун. Но Хендмър не смята, че центровете на НАСА в настоящето си състояние биха могли да се включат в производството на базовата архитектура за лунните и марсианските станции. Вероятно други компании ще заемат тази ниша. Свикнали сме да виждаме логото на НАСА върху всяка космическа станция или мисия, но няма гаранция, че това ще продължи и занапред. Според Хендмър със сигурност няма да се случи, ако НАСА пропилява тези години на преход, докато чака Конгресът да се смили и да налее още пари.

Докато големите индустриални играчи, твърди Хендмър, продължават да не вземат инициативата “Старшип” насериозно, значи преспокойно може да кажем, че не я разбират. 

Източник: Кеси Хендмър

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/21/casey-handmer/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск: Следващото изстрелване на Старшип ще е след месец-два

2023-starship-debut-flight-1024x473.jpg

Кадър от вчерашното изстрелване. Photo credit : SpaceX

22 април 2023 г. 00:45 ч.

Светослав Александров. Американският предприемач Илон Мъск оповести, че следващото изстрелване на “Старшип” може да е факт след месец-два и даде своя коментар относно водещата теория за преждевременното изключване на двигателите “Раптор” – попаднали отломки в тях вследствие на работата на двигателите, които са раздробили бетона и са го разпръснали по време на първите секунди от изстрелването.

Мъск призна, че дебютният полет на “Старшип” е бил проведен без да бъде построена омекотяващата платформа под стартовия стенд. Строежът на тази платформа, която фактически представлява гигантска стоманена плоча с водно охлаждане, започнал преди три месеца – но не бил завършен в срок.

Въпреки това СпейсЕкс изстреляли “Старшип” на базата на данни от статични огневи изпитания, които показали, че бетонът тип “Фондаг” може да издържи по време на дебютния полет. За съжаление преценката се оказала погрешна.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/21/elon-musk-next-starship-launch/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Днес отбелязваме две години от първото успешно кацане на Старшип!

2023-starship-1024x576.jpg

На снимката: прототипът “Старшип SN15”, който преди две години на днешния ден извърши първото успешно кацане. Photo credit : SpaceX

6 май 2023 г. 11:00 ч.

Светослав Александров. На днешния ден преди две години прототипът “Старшип SN15” бе изстрелян и след петминутен полет извърши успешно кацане. Това бе първото завръщане на “Старшип” след четири предходни експлозии и така бе доказана смислеността на итеративния метод на разработка – с всяка поредна мисия, дори и да не е (изцяло) успешна, се въвеждат подобрения, които накрая водят до пълен успех.

Повечето хора, като чуят за дебютния полет на “Старшип”, си мислят за иконичното изстрелване на 20-ти април тази година. И наистина това бе първият интегриран летателен полет на “Старшип” заедно с неговата първа степен “Супер Хеви”. Но през 2021 г., преди “Супер Хеви” да бъде разработена, СпейсЕкс изстрелваше единствено горните степени – т.е. самия “Старшип”. Тогава също дебютните полети бяха само частично успешни.

Първо, на 9 декември 2020 г., бе изстрелян прототипът “SN8”. Самото изстрелване бе успешно и достигнатата височина беше 12.5 километра, но при кацането прототипът експлодира. Вторият полет на 2-ри февруари 2021 г. също завърши с експлозия при кацането. На 3-ти март 2021 г. “Старшип SN10” излетя и за пръв път кацна успешно, но осем минути по-късно прототипът неочаквано бе погълнат от пламъци. На 30-ти март “Старшип SN11” експлодира докато още бе във въздуха.

И накрая дойде триумфът – на 6-ти май, когато “Старшип SN15” успешно излетя, достигна 10-километрова височина, след което бе постигнато благополучно кацане без последваща експлозия. С тази успешна мисия приключи и първият етап от летателните изпитания на програмата, като през следващите месеци СпейсЕкс се фокусира върху разработката на “Супер Хеви” с цел орбитални полети.

Както вече знаем, тези орбитални полети започнаха на 20-ти април. Макар че дебютното изстрелване на “Старшип” със “Супер Хеви” бе само частично успешно, а достигнатата височина бе около 40 километра (т.е. по-малко от половината път към космоса), няма никакво съмнение, че това полага основите за цялостен успех на програмата.

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/06/starship-two-years-since-landing/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс назначи бившата ръководителка на НАСА Кати Лийдърс!

kathy-lueders.jpg Кати Лийдърс след скачването на първия пилотиран кораб “Крю Драгън” към МКС. Photo Credit: (NASA/Joel Kowsky)

16 май 2023 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. Гореща кадрова новина разтърси космическия свят – Кати Лийдърс, бившата ръководителка на комерсиалната пилотирана програма на НАСА, бе назначена във фирмата на Илон Мъск СпейсЕкс! Лийдърс ще е главен мениджър на базата Старбейз в Тексас, където тече разработката на “Старшип”. Това назначение вдъхва увереност сред инвеститорите и клиентите, че “Старшип” ще успее.

Новината бе съобщена от CNBC.

Кати Лийдърс бе един от най-значимите ръководители на НАСА през последните десетилетия. Тя оглави Комерсиалната пилотирана програма на агенцията през 2014 г. в тежък момент – програмата трябваше да гарантира, че след пенсионирането на совалките ще има нови американски кораби, способни да превозват астронавти до МКС, но тези кораби са частна собственост. Дотогава НАСА беше свикнала, че основните разработки на пилотираните ракети и кораби са нейни, а частните фирми – просто подизпълнители. Това бе твърде радикална промяна, предприета по времето на тогавашния американски президент Барак Обама и не е изненадващо, че имаше сериозна опозиция. В центъра на опозицията бе не друг, а сенатор Бил Нелсън, тогава в комисията, разпределяща бюджета на НАСА, а днес по ирония администратор на агенцията и поддръжник на комерсиалната програма. Но Нелсън е просто политик, който се нагажда според тенденциите. Кати Лийдърс бе тази, която се конфронтираше и с действията си гарантираше, че държавата няма да пуска пипалата си в комерсиалната пилотирана програма. Под ръководството на Лийдърс НАСА за пръв път изпрати човек в орбита на борда на американски частен кораб “Крю Драгън” през 2020 година.

Веднага щом това се случи, тогавашният администратор на агенцията назначи Лийдърс като заместник-администратор на директората за Пилотирани изследвания и операции. Така тя придоби ръководна роля върху всички пилотирани космически дейности на НАСА – не само комерсиалната програма, но и Международната космическа станциия и програмата “Артемис” за завръщане на Луната. Това отново бе тежък момент за агенцията, макар и да беше във възход. Предшественикът на Лийдърс – Дъг Ловеро бе подложен на разследване по подозрения, че тайно е подпомагал Боинг срещу конкурентите си в конкурс за пилотиран лунен модул за програмата “Артемис”. Лийдърс спомогна за това да се гарантира, че консурсът ще се проведе честно. В крайна сметка фирмата, която го спечели, бе СпейсЕкс и тя ще създаде модула на базата на “Старшип”. Нямаше как да е иначе – единствено СпейсЕкс строяха летящи прототипи, а останали – макети.

Но Блу Ориджин, недоволни, че тяхното предложение е отхвърлено, започнаха да съдят НАСА. И в крайна сметка Кати Лийдърс бе понижена в длъжност по подъл начин – директоратът за Пилотирани изследвания и операции бе разделен на две – операциите (комерсиални кораби и МКС) останаха под ръководството на Лийдърс, а изследванията (лунни полети и програмата “Артемис”) бяха връчени на друг човек.

На 1-ви май Лийдърс се пенсионира официално от НАСА. Сега тя се присъединява да ръководи не кое да е, а “Старшип” – междупланетната транспортна система на СпейсЕкс, благодарение на която човечеството ще колонизира Луната и Марс.

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/16/spacex-kathy-lueders/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!