Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Super Heavy и кораб Starship на СпейсЕкс


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Илон Мъск оцени шанса за успешен полет на следващия Старшип на 60%

starship-earth.jpg

Кадър на Земята от ръба на космоса, заснет по време на дебютния полет на “Старшип” през април. Photo credit : SpaceX

26 юни 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск оповести, че шансът за цялостен успех на втория полет на “Старшип”, който се очаква да е факт след около шест седмици, е приблизително около 60%. СпейсЕкс са внедрили над 1000 промени, сред които най-серизоната е тази за “горещо разделяне” на степените – т.е. втората степен ще запали двигателите си още докато първата работи.

Повечето от руските космически ракети, в това число “Союз” и “Протон”, разчитат на “горещо разделяне”. При американските, включително текущата ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”, първо се изключват двигателите на първата степен, втората степен се отделя и чак тогава тя си запалва двигателя. Илон Мъск съобщава, че “горещото разделяне” ще повдигне товароподемността на “Старшип” с около 10%

Всичко това стана ясно по време на разговор между Мъск и журналистката Ашли Ванс от Блумбърг.

Най-големият риск пред предстоящия втори полет на “Старшип” е именно това “горещо” разделяне. Но като цяло се очаква по-добра работа на първата степен, без масово преждевременно изключване на двигателите. Двигателите на първия “Старшип” бяха миш-маш, всеки един от тях произведен по различно време и съответно с проявяващи се недостатъци. Сега обаче новите двигатели “Раптор” са със сериозно подобрен колектор за горещи газове, който не протича както предишния.

Илон Мъск също така оповести, че досега СпейсЕкс са инвестирали около $2 милиарда в цялостната разработка на “Старшип”, а до края на годината сумата може да набъбне до $3 милиарда.

Това е съвсем дребна сума в сравнение с останалите космически проекти от този калибър. НАСА, например, е вложила над $23 милиарда за създаването на новата си лунна ракета “Спейс Лонч Систъм”, която изстрелва мисиите “Артемис”, като само едно-единствено изстрелване възлиза на около $2 милиарда.

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/26/elon-musk-second-starship-chances/

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 171
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Старшип премина през статично огнево изпитание преди втория му орбитален полет!

2023-27-june-static-fire-starship-1024x5

Снимка от статичното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

27 юни 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс проведе днес успешно огнево изпитание на “Старшип” преди дългоочаквания втори тестов орбитален полет, който се очертава да е факт след около шест седмици.

В хода на изпитанието бяха запалени всичките шест двигателя. Очевидно отдавна са отминали времената, когато двигателите бяха запалвани поединично, преди да се мине към цялостното изпитание. Корабът, който е обозначен като “Шип 25”, е в добро състояние и е готов да бъде интегриран към ракетата-носител “Супер Хеви”.

Цялостното огнево изпитание на “Супер Хеви” е следващата голяма стъпка, която трябва да бъде изпълнена преди полета. Според Илон Мъск ремонтите на стартовата площадка, която бе увредена след старта на предишния “Старшип”, са почти завършени. Понастоящем биват наливани около 1000 кубични метра специален бетон, подсилен със стомана.

“Върху него имаме и нещо като стоманен сандвич, който представлява две дебели плочи стомана, заварени една за друга и с канали, завършващи с перфорации на върха, така че от тях ще бъде изхвърлено огромно количество вода”, информира ни Мъск.

След като ремонтите приключат и огневото изпитание на “Супер Хеви” премине, ще последва самият полет – като, разбира се, американският регулатор (FAA) трябва да се подпише под въведените през последните седици промени и да одобри “Старшип” като безопасен за изстрелване.

Мъск твърди, че са въведени над 1 000 промени, най-сериозната от които е свързана с разделянето на степените – то ще е от типа “горещо разделяне”, типично за руските ракети “Союз” и “Протон”. Според предприемача шансът за цялостен успех по време на втория полет на “Старшип” е 60%, в зависимост дали разделянето изобщо сработи.

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/27/starship-static-fire-2/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс изпълни частично успешен огневи тест на следващия Супер Хеви

2023-spacex-static-fire.png

Кадър от огневия тест. Photo credit : SpaceX

7 август 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс изпълни частично успешен огневи тест на следващата свръхтежка ракета “Супер Хеви”, която представлява долната част от цялостната система “Старшип”. След изпитанието има някои добри и някои лоши новини.

Лошите новини включват факта, че четири от 33-те двигателя “Раптър” са се изключили преждевременно, което, както журналистът Ерик Бъргър за Арс Текника пише, е показател, че СпейсЕкс все още се мъчи да подобри тяхната надеждност. В ход е разработката на следващата итерация “Раптър 3″, но този прототип на ” Супер Хеви”, известен като “Бустър 9”, е оборудван с по-старата итерация “Раптър 2”.

Добрите новини касаят това, че “Супер Хеви” премина изпитанието без да експлодира, в добро състояние, което означава, че може скоро да бъде подготвен за полет. Също такава добра новина е, че новата ъпгрейдната стартова площадка с водна система за омекотяването на сътресенията при изстрелването функционира безпроблемно. Край на летящите камъни и отломки!

Засега все още не е ясно дали изпитанието е достатъчно успешно, за да може “Старшип” да бъде одобрен за нов полет, или ще има нов тест.

Едно обаче е ясно – мнозина не вярваха, че Илон Мъск ще подготви нова ракета за полет до лятото. Сега изглежда, че СпейсЕкс е в техническа готовност, но основната пречка си остава бюрокрацията. Компанията трябва да убеди регулатора, че изстрелването няма да доведе до дъжд от отломки, както беше през април – и в това отношение изглежда, че огневият тест е предоставил достатъчно качествени данни, за да успокои чиновниците. Също така системата за умишлено взривяване на ракетата в случай на отклонение от полета трябваше да бъде преправена – по време на априлската мисия “Старшип” се отклони от траекторията, но минаха 40 секунди, преди системата да се задейства и ракетата да бъде взривена по команда.

Видеозапис от теста:

https://cosmos.1.bg/space/2023/08/07/spacex-static-fire/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

ИМА ЛИЦЕНЗ!!! Старшип е одобрен за полет най-рано на 17-ти ноември!

fully-integrated-starship-767x1024.jpg

“Старшип” – готов за полет. Photo credit : SpaceX

16 ноември 2023 г. 00:10 ч.

Светослав Александров. Разгеле! Федералната авиационна администрация даде официално разрешение за предстоящия полет на “Старшип” – и с това всички бюрократични пречки преди старта бяха елиминирани!

Според СпейсЕкс, най-ранната възможна дата за второто изстрелване на “Старшип” е 17-ти ноември. Двучасовият стартов прозорец се отваря в 15:00 ч. българско време.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/15/starship-obtains-license/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ПОЧТИ ПЪЛЕН УСПЕХ: Старшип достигна космоса по време на втория си полет!

2023-18-november-starship-flight-1024x57

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

18 ноември 2023 г. 15:30 ч.

Светослав Александров. Днес беше изключително успешен ден за СпейсЕкс и проекта “Старшип”, след като корабът от най-ново поколение успя да достигне космоса за пръв път по време на втория му изпитателен полет! Макар че долният компонент “Супер Хеви” експлодира след разделянето на степените, а контактът със “Старшип” бе преустановен малко преди изключването на двигателите, мисията завърши почти с пълен успех.

Изстрелването бе проведено в 15:02 ч. българско време, като “Супер Хеви” запали безупречно своите 33 двигатели. Всичко бе много по-различно в сравнение с дебютната мисия през април, когато двигателите един по един се изключваха непланирано. Този път такова нещо нямаше. Всички двигатели работиха без засечки до разделянето на степените.

А това беше голям момент. СпейсЕкс за пръв път реши да изпробва процедурата “горещо разделяне” – при което двигателите на втората степен се запалват още докато тези на първата степен работят. Тази процедура се използва от десетилетия на руски ракети “Союз” и “Протон”, но не се прилага в американската космонавтика. И именно това беше голямото очакване за днешния ден и критерий за успех на изпитателната мисия – горещото разделяне да сработи! И то сработи!

За съжаление скоро след това “Супер Хеви” се взриви и не успя да изпълни управляемо приводняване – очевидно ще мине още доста време, докато СпейсЕкс постигне също толкова надеждна възвръщаемост, както е при “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”. Вероятно това ще се случи след много мисии, както бе и с “Фалкън”-ите. Но “Старшип” продължи своя път към космоса, прекосявайки безпроблемно международната 100-километрова линия на Карман, която разделя земната атмосфера от космическото пространство.

На осмата минута от началото на мисията, малко преди планираното изключване на двигателите на “Старшип”, на височина около 149 километра и при скорост 6.7 km/sec, системата за саморазрушаване на кораба се задейства поради неизвестна до този момент причина. Но фактите са факти – днес почти беше достигната орбита, както беше и оригиналният план (цялостно влизане в орбита и превръщането на “Старшип” в изкуствен спътник на Земята не бе предвиждано по принцип).

Вече даже критични медии към Мъск като CNN обявиха втория полет на “Старшип” за успешен и е извън всякакво съмнение е, за разлика от случилото се през месец април, че този път няма да има спорове сред космическата общност дали мисията може да се празнува като успешна или не – защото тя е успешна. Критерият е ясен – достигане на орбитална (или почти орбитална) височина и скорост, а това бе постигнато.

Вероятно през близките часове и дни погледите отново ще бъдат насочени към Земята – ще се направи анализ дали наземните системи са в добро състояние след полета, какво е влиянието върху околната среда, дали има отломки и прочие… Но тези анализи ще ги оставим за близко бъдеще.

Сега всички космически ентусиасти може да се наслаждаваме, че вече наистина живеем в епохата “Старшип” и това е най-важната космическа новина за 2023 година.

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/18/starship-almost-fully-successful/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Исторически момент: за пръв път ракетна степен с 30+ двигатели сработва безупречно!

2023-Starship-Hotstaging-1024x845.jpg

Снимка от “горещото разделяне” на степените на “Старшип” по време на днешния полет. Photo credit : SpaceX

18 ноември 2023 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Днешният полет на “Старшип” се оказа исторически: за пръв път от началото на космонавтиката първа степен на ракета, оборудвана с повече от 30 двигателя, сработва безупречно от напускането на стартовата площадка до разделянето ѝ от втората степен!

В човешката история е имало само пет изстрелвания на големи ракети с повече от 30 двигателя на първата степен, без да броим днешното. Четири са били изстрелванията на съветската ракета “Н1” в периода между 1969 и 1972 година. Тази ракета е притежавала 30 двигателя “НК-15” на първата степен, но всичките четири полета са завършили с провал още преди началото на работата на втората степен. Един от провалите, на 3 юли 1969 г. (само няколко седмици преди първото пилотирано кацане на Луната от кораба на НАСА “Аполо 11”), настъпил още в близост до стартовата площадка, което унищожило цялата наземна инфраструктура, слагайки на пауза полетите на “Н1” за две години.

Петото изстрелване на ракета с повече от 30 двигателя бе дебютното на “Старшип” през април тази година, като тогава двигателите се изключваха един по един, без отново да се стигне до разделяне на степените.

Днес СпейсЕкс успя да докаже, че една ракета може да работи и с повече от 30 двигатели – нямаше никакви откази на 33-те двигателя на течен метан и кислород “Раптор”, което показва, че технологията е вече стабилизирана.

Напомням на читателите, че в хода на днешното изстрелване “Старшип” достигна успешно до космоса за пръв път.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/18/starship-raptor-reliable/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

По предварителна информация: Стартовата площадка на Старшип е в безупречно състояние!

launch-pad-spacex-683x1024.jpg

Площадката след полета. Photo : John Kraus Twitter

18 ноември 2023 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Добрите новини след днешното изстрелване на “Старшип” не спират – според първоначалните сведения стартовата площадка е в безупречно състояние, без повреди!

Напомням на читателите, че това бе основна критика към СпейсЕкс след дебютното изстрелване на “Старшип” през април. Тогава пламъците на ракетата изхвърлиха множество отломки, които нанесоха повреди на наземната инфраструктура и застрашиха околната среда. Но през последните няколко месеца фирмата на Мъск внедри иновативна система с метална плоча и водно охлаждане. Тя бе тествана неколкократно в хода на статични огневи изпитания, а днес стана ясно, че е ефективна и при реален полет!

Всичко това означава, че следващият “Старшип” и “Супер Хеви” могат да бъдат изведени на стартовата площадка още до няколко седмици и нищо чудно третото изстрелване да бъде осъществено още през януари-февруари!

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/18/starship-launch-pad-perfect/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Експерт пояснява защо вторият полет на Старшип бе успешен

2023-20-nov-spacex-1024x576.jpg

Снимка от изстрелването на “Старшип” в събота. Photo credit : SpaceX

20 ноември 2023 г. 19:30 ч.

Светослав Александров. Изстрелването на “Старшип” в събота бе своеобразен тест за интелигентност, а реакцията на хората след мисията е показател кой е грамотен и разбира ракетостроителната индустрия и кой е обикновен наблюдател. Журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника написа подробен материал защо полетът е успешен – също толкова успешен, колкото изстрелването на “Спейс Лонч Систъм” през ноември миналата година.

Бъргър е впечатлен от реакцията на някои медии. Wall Street Journal излезе със заглавие “Вторият Старшип на СпейсЕкс завърши с още една експлозия”, а Bloomberg – “СпейсЕкс и Супер Хеви – изстрелване и още един провал”. Журналистът предполага, че редакторите на тези издателства (материалите на които по темата са сравнително достоверни) са се консултирали с бийт репортерите и са сменили заглавията впоследствие. Но независимо от това част от медиите произнесоха тежка присъда: това е още един провал за Илон Мъск и СпейсЕкс.

Но да бъркаш понятието “експлозия” с “провал” е мързелив подход и напълно игнорира реалността.

По време на първото изстрелване на “Старшип” през април, под натиска на Илон Мъск, СпейсЕкс реши да провери дали може да проведе мисията без на стартовата площадка да има системи за омекотяване на шума и сътресенията. Оказа се, че не може. Първият “Старшип” повреди космическия център, след като изхвърли огромно количество бетон в радиус от мили.

Мъск и СпейсЕкс си научиха урока и напълно преобразиха и построиха наново стартовата площадка така, че да има иновативна водна система за омекотяването на шума и сътресенията. До август тази година системата не само бе построена, но и тествана. Всички тези промени доведоха до създаването на здрава стартова площадка, която оцеля след съботното изстрелване без повреди.

Бъргър е говорил с Филип Ренч, инженер, който преди е работил в СпейсЕкс в продължение на пет години. Самият Ренч е изумен колко скоростно е била построена наново стартовата площадка в рамките само на няколко месеца през тази година.

“Това, за което си мисля и което не се забелязва от обществеността, е колко горещо и влажно е в Бока Чика в края на лятото и през есента. Екипът построи наново монтировката за орбитално изстрелване, сложи системата за водно омекотяване и останалите компоненти от стартовата площадка през най-мизерната и гореща част на годината. Спомням си, че преживявах лек топлинен шок всеки ден през август и септември, докато работих. Така че поздравявам тези техници, заварчици и инженери, които през изминалите седем месеца направиха всичко това възможно”.

Инженерите на СпейсЕкс също така промениха първата степен на “Старшип” в отговор на това, че множество двигатели “Раптор” се самоизключиха по време на априлското изстрелване. По време на полета в събота всички 33 двигатели работиха на пълна мощност през цялото време, без провал.

Също така компанията създаде изцяло нов компонент на ракетата – пръстен за горещо разделяне. Пръстенът позволява изключителна трудна маневра на отделяне на степените, по време на която горната степен запалва двигателите си, докато тези на долната степен все още работят. Маневрата сработи успешно и степените се разделиха – това бе заснето и документирано от камерите.

2023-Starship-Hotstaging-1024x845.jpg

Горещото разделяне на “Старшип”. Photo credit : SpaceX

Спомнете си, че първото изстрелване на “Старшип” бе осъществено преди седем месеца. През този период от време СпейсЕкс, под ръководството на Илон Мъск, внедри тази радикална инженерна промяна. Това не е тривиална задача. “Старшип” е все още прикачен към “Супер Хеви”. Двигателите му се задействат още докато “Супер Хеви” лети нагоре. Това е невероятно трудно – и въпреки това сработи. Това е върховно ниво инженерна наука и би следвало да се впечатлите, ако досега не сте се впечатлили.

Но да … “Супер Хеви” експлодира. Тук Ерик Бъргър напомня контекста на случването на експлозията – след успешната работа на ракетата. Ако това беше която и да е друга ракета – “Протон”, “Союз”, “Атлас 5”, “Ариана 5”, никой нямаше да обърне внимание. Тези ракети са еднократни и първите им степени падат в океана или се взривяват, ако стигнат до суша. Никой не обръща внимание на това. Но “Старшип” е различна ракета – Илон Мъск иска да я направи за многократна употреба, също както и предишната му ракета “Фалкън 9” стана за многократна употреба. Нужно ли е да наричаме полета “провал” защото ракетата се е взривила при опит за завръщане на Земята? Не. Ако това беше която и да е друга ракета, никой нямаше да пише такива бомбастични заглавия и полетът ѝ щеше да бъде счетен за успешен, тъй като първите степени се изхвърлят, а не се рециклират.

Горната степен – “Старшип” не само оцеля трудната маневра на горещо разделяне, но продължи по своя път към космоса. И достигна космоса!!! Достигна височина от 150 километра. Да, в края на работата на двигателите нещо се случи. Възможно е един или повече двигатели “Раптор” да са се провалили, да е станало нещо с щита, предпазващ ги от прегряване – засега не знаем. Знаем само, че се задейства системата за самоунищожаване. Но събирането на данни от този етап на полета е забележително постижение и успех сам по себе си.

Ерик Бъргър е категоричен, че полетът на “Старшип” е също толкова успешен, колкото този на “Спейс Лонч Систъм” през ноември 2022 година. Ще кажете – но как така? “Спейс Лонч Систъм” прати в космоса мисията “Артемис 1”, която обиколи Луната, нали? Да – това бе така, но нов компонент на “Спейс Лонч Систъм” бе само първата ѝ степен. Горната степен бе практически немодифицирана степен от “Делта 4”, която е летяла многократно и е надеждна. Първата степен на “Старшип” и “Спейс Лонч Систъм” вече са еднакво надеждни и не се провалят. Ако СпейсЕкс, вместо “Старшип”, бе поставил на “Супер Хеви” степента от “Делта 4” и кораба “Орион”, по време на съботното изстрелване мисията без проблем щеше да излети към Луната.

Със сигурност медийният негативизъм се дължи на антипатията към Илон Мъск, категоричен е Бъргър. Мъск изказва супер неудобни и гадни политически твърдения. Но въпреки това той е човекът, който е основал СпейсЕкс и остава основната движеща сила на компанията. Подобно на всички останали, той има тъпи идеи. Има и брилянти идеи. Но най-важното: Мъск върши работа.

В аерокосмическата индустрия има два типа хора: кондуктори и работници. Кондукторите ходят на срещи, пишат доклади и правят анализи. Те безспорно изпълняват важна роля. Космонавтиката е сложна дисциплина, която е изключително рискована и това налага да има допълнителни чифтове очи. Но кондукторите, освен положителната роля, която играят, са проклятието на прогреса.

След времената на кацането на Луната през 60-те години, през следващите десетилетия НАСА постепенно се напълни с кондуктори вместо с работници. Част от магията на СпейсЕкс е, че компанията вече две десетилетия е пълна с работници и едва с неколцина кондуктори.

Тази култура е създадена от Мъск и се поддържа лично от Мъск. Той е лидер, който блъска назад бюрокрацията. Той върви напред, и докато върви напред чупи неща. Неговият провал като обществена личност и действията и коментарите му в социалните мрежи със сигурност са навредили на репутацията му и до някаква степен – тази на СпейсЕкс.

Но да се омаловажава науката, която видяхме в събота, само поради тази причина би било грешка, категоричен е Бъргър. Разумният подход е да погледнем към случилото се като към критично важна стъпка напред към нещо изумително, към едно космическо бъдеще, за което преди само сме си мечтали. Разумният подход е да приветстваме хората, които работят.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/20/why-starship-flight-was-success/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
 

Третият Старшип и Супер Хеви бяха изведени на стартовата площадка за предполетни изпитания

2023-starship-superheavy-1024x767.jpg

На снимката: Следващата ракета “Супер Хеви” е на стартовата площадка за изпитания преди полет. Photo credit : SpaceX

19 декември 2023 г. 16:40 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс оповести, че третата ракета-носител “Супер Хеви” и нейният кораб “Старшип” бяха изведени на стартовата площадка за последните им изпитания преди полет.

Напомням на читателите, че скоро след втория полет на 18-ти ноември, Илон Мъск обеща, че третият “Старшип” ще е готов още преди Нова година. И докато днешната новина изглежда потвърждава техническата готовност, това не е единственото условие, за да има мисия – американският регулатор отново трябва да издаде лиценз. Макар че вторият полет на “Старшип”, за разлика от първия през април, бе много по-успешен, ракетата “Супер Хеви” се взриви при опит за кацане, а самият “Старшип” претърпя повреда на двигатели при достигането на орбита. Това означава, че регулаторът може да наложи изисквания и СпейсЕкс трябва да ги изпълни, преди разрешителното да бъде връчено.

Междувременно тази сутрин в 06:01 ч. от космическия център Кейп Канаверал бе проведено поредното безупречно изстрелване на ракета “Фалкън 9” със спътници от серията “Старлинк”. Това бе първият полет на СпейсЕкс след едноседмична пауза за “Фалкън”-ите, породена от лоши метеорологични условия. Неблагоприятното време вероятно ще направи изпълнението на 100 изстрелвания до края на декември невъзможно, но все пак с 90+ мисии, СпейсЕкс остава най-големият космически превозвач в световен мащаб.

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/19/starship-rolled-launch-pad/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Третият Старшип премина успешно през статично огнево изпитание

2023-starship-static-fire.jpg

Кадър от статичното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

21 декември 2023 г. 08:40 ч.

Светослав Александров. Празниците наближават, но работната обстановка в СпейсЕкс е много натоварена. Очевидно Илон Мъск бърза – тази нощ третият “Старшип” премина през статично огнево изпитание. Изпитанието изглежда да е било успешно – прототипът на пръв поглед е в добро състояние.

Веднага щом “Старшип” излетя на втория си полет на 18-ти ноември, Мъск обеща, че третата ракета ще е в готовност за изстрелване още преди края на декември. Тази дата със сигурност няма да бъде спазена – Федералната авиационна администрация (ФАА) трябва да издаде разрешително. Така че е реалистично да очакваме старта на “Старшип” през 2024-та, и то вероятно в началото. Не очакваме регулаторът да се тутка толкова дълго както преди втората мисия, защото след втория полет бе констатирано, че няма повреди в близост до стартовата площадка и застрашена инфраструктура. И все пак работещите във ФАА са много по-малко, отколкото е необходимо, за да се поеме напливът от заявки на частната космическа индустрия в САЩ.

Видеозапис от огневото изпитание:

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/21/third-starship-static-fire/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Супер Хеви премина за пръв път през статично огнево изпитание с всичките 33 двигатели!

2023-29-dec-static-fire-super-heavy-1024

Кадър от днешното статично огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

29 декември 2023 г. 23:55 ч.

Светослав Александров. Тази вечер ракетата “Супер Хеви”, която ще служи за извеждането в космоса на третия “Старшип”, премина през огнево изпитание. Уникалното в случая е, че за пръв път от началото на изпитателната програма бе проведено напълно успешно статично огнево изпитание на стенд с всичките 33 двигателя “Раптор”!

Разбира се, това не е първият път, когато всичките 33 двигателя се запалват – по време на ноемврийския полет на “Старшип”, “Супер Хеви” не прояви никакви проблеми и тогава двигателите благополучно изведоха кораба към космоса. Но иронично, въпреки ноемврийския успех за “Супер Хеви”, ракетата не бе преминала през цялостно огнево изпитание, а само през частично. Преди априлския дебют също нямаше изпитание с пълния набор от двигатели. Тези частични успехи бяха достатъчни за Илон Мъск да даде ход на полетите.

Така че изглежда, че днес за пръв път “Супер Хеви” премина през изцяло успешен тест на стенд. Надяваме се, че това ще е достатъчно за успешен полет след няколко седмици, когато “Старшип” отново ще бъде изстрелян.

Тази вечер също така и “Старшип” премина през огнево изпитание, като този път бе запален само един двигател “Раптор” – целта бе да се симулира запалване при условия, близки с тези по време на космически полет. Очевидно СпейсЕкс се готви за следващите големи стъпки – презареждане в орбита и кацане на Луната.

Видео от днешното огнево изпитание на “Супер Хеви”:

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/29/super-heavy-first-static-fire-33-engines/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс определи 14-ти март като най-ранната възможна дата за третия полет на Старшип

2023-starship-static-fire.jpg

Статично огнево изпитание на “Старшип”. Photo credit : SpaceX

7 март 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс обяви, че се готви за третия полет на свръхтежката ракета “Супер Хеви” и на кораба “Старшип” най-рано на 14-ти март. Това не означава, че изстрелването ще бъде непременно на 14-ти март, просто представлява най-ранната възможна дата, когато компанията ще притежава техническа готовност. Реалната дата зависи от множество други фактори, най-важният от които е получаването на разрешително от американския регулатор.

Към настоящия момент разрешителното все още не е връчено, но множество авторитетни източници в ракетно-космическия отрасъл ни уверяват, че това ще се случи съвсем скоро.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


Напомням на читателите, че “Старшип” дебютира през месец април 2023 година и макар че тогава корабът не достигна космоса, СпейсЕкс определи полета за голям успех – никога досега такава мощна ракета не бе летяла в историята на човечеството. Така че очакванията бяха занижени – за успех се броеше единствено безопасно отдалечаване от стартовата площадка. Вече вторият полет през ноември 2023 г. бе безспорно успешен, защото “Старшип”, макар и да се разпадна в последните етапи от мисията, за пръв път достигна космоса.

Сега вече за третата мисия е планирана богата програма. Тя включва рестарт и повторно запалване на двигател “Раптор” след достигането на космоса. Поради различния профил приводняването на “Старшип” не се очертава да е в района на Хаваите, а край Индийския океан на 65-тата минута след старта.

Също така се предвижда отваряне и затваряне на вратите на товарния отсек – това е важна процедура, защото при някой от следващите полети посредством “Старшип” ще започне извеждането на спътниците “Старлинк”.

И не на последно място – СпейсЕкс планира да осъществи демонстрация на презареждане с гориво, като течен метан и кислород ще бъдат прехвърлени от един резервоар в друг.

Това е сериозен показател, че фирмата на Илон Мъск се готви за полети до Луната. За разлика от епохата “Аполо”, когато с ракета “Сатурн 5” е бил извеждан съвсем мъничък двуместен лунен модул, тук целият кораб “Старшип” трябва да може да каца на Луната с голямо количество полезен товар и множество астронавти. Но за тази цел е необходимо той да се презарежда с гориво в орбита.

Първото кацане на човек на Луната след над 50-годишна пауза е предвидено за септември 2026 г. – амбициозна дата, която зависи от това дали графикът на “Старшип” ще бъде спазен успешно и без особени проблеми. Така че стискаме палци на фирмата на Мъск да успее!

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/07/14-march-net-starship/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс получи разрешение да изстреля Старшип!

2024-starship-ready-flight-1024x562.jpg

На снимката: “Старшип” е готов за полет. Photo credit : SpaceX

13 март 2024 г. 23:50 ч.

Светослав Александров. Федералната авиационна администрация връчи разрешително на СпейсЕкс за провеждането на третия полет на ракетата “Супер Хеви” и космическия кораб “Старшип”! С това бе преодоляна последната пречка преди изстрелването.

Стартовият прозорец се отваря на 14-ти март в 14:00 ч. българско време и продължава 110 минути. За съжаление обаче времето в района на Южен Тексас, където се намира базата на фирмата на Илон Мъск, остава лошо и е възможно да не се подобри чак до неделя. Така че се подгответе за евентуални отлагания.

За щастие ракетата е в пълна техническа готовност. Това ще е първото от общо шест изстрелвания на “Старшип”, планирани за настоящата 2024-та година.

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/13/faa-approval-granted/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, SAlexandrov said:

Към момента на писането на тази публикация, “Старшип” все още се намира в космоса.

Е, при влизането в атмосферата загуби контрол и започна да се върти. Изключителни кадри от плазмата около кораба и задкрилките в основата, които бяха уникални. Но заради въртенето мисля че "голата" от керамика част се оказа в термичен проблем и го загубиха от телеметрията.  И не можа да се приводни. Но всичко останало беше уникално и много повече от опит 2.

Пожелавам все така всеки опит да е повече от предишните - всички тестове на кораба, както и преди това на ФАЛКОН9 - бяха така, докато не се стигна до успех!

Тепърва ще има анализи, детайли, кадри и клипчета... които ще видим с интерес.

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Старшип премина успешно през статично огнево изпитание преди четвъртия му полет

26-march-starship-static-fire-1024x656.p

Кадър от статичното огнево изпитание на “Старшип”. Photo credit : SpaceX

26 март 2024 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Не са изминали и две седмици от историческия успешен трети полет на “Старшип”, при който корабът за пръв път достигна орбитална скорост – а СпейсЕкс вече се готвят за четвъртия! Вчера този “Старшип”, който ще бъде използван за въпросния четвърти полет (изделието “Шип 29”), премина успешно през пълновременно статично огнево изпитание.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


В хода на огневото изпитание бяха запалени всичките му шест двигателя “Раптор”. СпейсЕкс очаква следващото изстрелване да бъде осъществено още през месец май – и самият факт, че имаме произведен “Старшип”, тестван на стенд, показва, че това не е пожелателна дата, типична за амбициозните и трудноизпълними графици на Илон Мъск, а съвсем вероятна и реалистична дата. По-скоро бих казал, че интригата е дали “Старшип” ще литне за четвърти път преди корабът на Боинг “Старлайнър” да дебютира с екипаж.

Същевременно тази нощ в 01:42 ч. българско време от площадка №40 на космодрума Кейп Канаверал бе изстреляна поредната партида спътници “Старлинк” посредством ракета “Фалкън 9”. Ракетата бе оборудвана с първа степен, известна под сериен номер “B1078”, като това бе осмото изстрелване за нея. На осмата минута след старта “B1078” извърши меко кацане върху плаващата платформа “Недоимък на достойнство”. Към днешна дата СпейсЕкс са изстреляли вече над 6 000 спътника “Старлинк”, от които 5 680 са активни.

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/26/starship-static-fire-success/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Четвъртият Супер Хеви и Старшип бяха изведени на стартовата площадка за предстоящо изстрелване

2024-13-may-starship-rolled-1024x683.jpg

На снимката : “Бустър 11” бива изведен към стартовата площадка. Photo credit : SpaceX

13 май 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Предстартовата подготовка на космодрума на СпейсЕкс “Старбейз” в Тексас за четвъртия полет на “Старшип” започна! Двата компонента, нужни за мисията, респективно ракетата-носител “Супер Хеви” – изделие “Бустър 11”, и самият кораб “Старшип” – изделие “Шип 29”, бяха изведени на стартовата площадка.

През следващите няколко дни предстои “Бустър 11” и “Шип 29” да бъдат стиковани, след което да бъдат подложени на цялостно интегрирано “мокро” изпитание, т.е. зареждане с гориво и симулиране на обратно броене. Поотделно както “Бустър 11”, така и “Шип 29” са преминавали през “мокри” и статични огневи изпитания.

Илон Мъск написа, че към настоящия момент се очаква четвъртият полет на “Старшип” да е факт след 3-5 седмици (т.е. в началото на юни). Третият бе реализиран в средата на март и той бе исторически за програмата, защото “Старшип” за пръв път достигна до орбита! С други думи, “Старшип” вече е толкова успешна ракета, колкото всяка друга в световен мащаб, защото може да извежда спътници и товари в космоса. Но за СпейсЕкс “успешна ракета” не е достатъчно, за да може да се стигне до Марс – Мъск иска “Старшип” да е възвръщаем.

Ето защо очакванията преди четвъртият полет са корабът да оцелее след навлизането в атмосферта. Бъде ли изпълнена тази стъпка, пътят към рециклирането не само на първата степен, но и на втората е вече открит! Това ще означава само едно – цялостна възвръщаемост.

Досегашната система “Фалкън 9” има рециклируеми само първи степени и обтекатели, но не и втори степени.

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/13/super-heavy-starship-rolled-launch-pad/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Илон Мъск: Най-големият проблем в космонавтиката за решаване е орбитален топлинен щит за многократна употреба

2024-14-march-starship-reaches-orbit-102

На снимката: “Старшип” в орбита по време на третия му полет. Photo credit : SpaceX

30 май 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес Илон Мъск написа няколко подробни коментара в социалната мрежа X относно най-голямото предизвикателство, което е останало за решаване в космонавтиката: а именно създаването на възвръщаем орбитален топлинен щит за многократна употреба.

Коментарите на Мъск се появиха след поредица от дискусии, възникнали след публикуването на статия в The New York Times. Статията се фокусира върху факта, че СпейсЕкс са се превърнали в монополист и интервюира няколко мрънкачи сред предприемачите, в това число Питър Бек, Джим Кантрел и Тим Елис, които, вместо да се поразбързат и да направят по-добър продукт, се жалват, че СпейсЕкс се мъчат да задушат конкуренцията.

Публикацията привлече вниманието на един друг предприемач – Дан Пиермънт, основател на фирмата ABL. Пиермънт не се съгласява с мрънкането и заявява, че пазарът е доста разнообразен и постоянно има възможности за неговото подобряване. “Възвръщаемостта е един такъв лост”, казва Пиермънт. “Мисля, че всяка една система за изстрелвания ще достигне до този етап. Но възвръщаемостта представлява цял спектър и не е единственият лост. Най-големият е персоналът и затова автоматизирането представлява огромна възможност за конкурентоспособност. Изборът на материали, изборът на машини, вертикализацията, опростяването на конструкцията, смъкването на разходите по изпитанията, на логистиката, на инфраструктурата, са също важни”.

Илон Мъск благодари на Пиермънт и каза следното: “Надявам се, че ракетостроителните компании ще се фокусират върху възвръщаемостта. Ето това е фундаменталният пробив, който е нужен, за да може човечеството да се превърне в космическа цивилизация. Ракетите “Фалкън” са възвръщаеми на 80%. Екипът върши огромна работа, за да могат да бъдат изстрелвани веднъж на 2-3 дни.

С изключителни усилия “Старшип” ще вдигне възвръщаемостта до около 100%. Има много трудни проблеми, които трябва да бъдат решени с този кораб, но най-големият проблем, който ни остава, е създаването на орбитален възвръщаем топлинен щит за многократна употреба. Топлинният щит на космическите совалки на НАСА трябваше да бъде рециклиран в продължение на шест месеца от огромен екип, така че ние не може да го наречем “за многократна употреба” според каквато и да е разумна дефиниция на този термин.

Ще трябва да бъдат направени няколко опита за решаването на проблема, които включват създаването на нова верига за нискобюджетни, обемни и въпреки това надеждни керемиди. Може да бъде направено”.

“Не сте ли се замисляли за това да краудсорснете инженерните предизвикателства”, попита коментаторка в Х. “Има много хора, които биха ви помогнали, но не работят в СпейсЕкс”.

“Проблемът е в изпълнението, а не в идеите”, отвърна Илон Мъск. “Освен ако не направим топлинния щит тежък, както е в случая с космическите кораби “Драгън”, при които надеждността е от първостепенно значение, единственият начин да откриваме слабите места е посредством изстрелвания. Към настоящия момент ние не сме предпазени от загубата на керемиди на повечето места, защото вторичният задържащ материал вероятно няма да оцелее. Ще обясня какъв е проблемът с повече подробности през идната седмица в интервю за The Everyday Astronaut. Това наистина е трънлив проблем, отчитайки колко много ресурси са вложени до този момент за разрешаването му, но безрезултатно”

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/30/elon-musk-heat-shield/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Федералната авиационна администрация издаде разрешително за полета на Старшип

2024-starship-ready-flight-1024x562.jpg

5 юни 2024 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Американският регулатор в лицето на Федералната авиационна администрация издаде разрешително за четвъртото изстрелване на “Старшип”, което може да е факт не по-рано от утре, 6-ти юни.

Новото в случая е, че освен че СпейсЕкс отново има държавно разрешение да изстрелва “Старшип”, лицензът съдържа клаузи, които гарантират, че регулаторът няма да разследва компанията в случай, че корабът бъде загубен при опит за кацане.

Това е много важна новина. Преди появата на СпейсЕкс всички ракети (с изключение на твърдогоривните ускорители на совалките и техните двигатели) се изхвърляха и не се рециклираха – те бяха за еднократна употреба. Фирмата на Илон Мъск обаче си е поставила за цел човечеството да стане междупланетен вид, а за това трябва ракетите и космическите кораби да станат като самолетите, да има пълна възвръщаемост. Към настоящия момент СпейсЕкс усъвършенства връщането на първите степени на “Фалкън 9” и постигна важна частична възвръщаемост, която доведе до революция в космонавтиката. Компанията изстрелва по една ракета веднъж на два-три дни.

“Старшип” е първата програма, която се мъчи да постигне цялостна възвръщаемост. Но това няма да стане от раз. Почти е гарантирано, че в хода на утрешния полет няма да бъде реализирано завръщане. Ще трябва да има много изстрелвания, много опити, докато стартовата система бъде стабилизирана и целта бъде постигната.

Новият лиценз гарантира, че при тези неуспешни опити за кацания държавата няма да пречи и да провежда разследвания.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/05/faa-starship-license/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Старшип е в орбита, Супер Хеви извърши меко приводняване!

2024-starship-first-water-landing-1024x5

Кадър от мекото приводняване. Photo credit : SpaceX

6 юни 2024 г. 16:05 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб на СпейсЕкс “Старшип” благополучно достигна до орбита по време на четвъртия си полет, а свръхтежката ракета-носител “Супер Хеви” за пръв път се върна на Земята успешно, изпълнявайки контролирано меко приводняване в океана чрез собствените си двигатели!

Изстрелването бе осъществено в 15:50 ч. българско време. Полетът към космоса протече само с един проблем – един от двигателите на “Супер Хеви” не се запали. Но това не се оказа голяма пречка – в крайна сметка останалите двигатели успяха да го компенсират. Най-важното – нямаше никакви проблеми при завръщането на “Супер Хеви”, навлизането в атмосферата и изпълняването на двигателните маневри. Свръхтежката ракета извърши меко кацане в океана, след това се прекатурна настрани по план. Нямаше експлозия!

Отново ни прави огромно впечатление забележителният бърз напредък по програмата “Старшип”. Предходната ракета “Фалкън 9” за пръв път достигна орбита на 4 юни 2010 година. Първата ѝ степен извърши контролирано приводняване четири години по-късно, през април 2014 г., по време на деветия полет.

За сравнение “Старшип” достигна за пръв път орбита в средата на март тази година, а първото приводняване на първа степен “Супер Хеви” е факт по-малко от три месеца по-късно!

Но истинската цел за новата програма на СпейсЕкс е не частична възвръщаемост, както е при “Фалкън”, а пълна! Затова очакваме с нетърпение завръщането на самия “Старшип”. Корабът ще престои в орбита около 40 минути, преди да се опита да навлезе в атмосферата. Няма гаранция, че ще успее изведнъж – фокусът на програмата на този етап са данни. Данни, които, след като бъдат анализирани, ще послужат за подобряването на кораба и в един момент за неговото цялостно рециклиране.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/06/super-heavy-water-landing/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ПЪЛНА ВЪЗВРЪЩАЕМОСТ: Старшип извърши меко приводняване в океана!

2024-6-june-starship-full-recovery-1024x

Кадър от навлизането на “Старшип” в атмосферата. Photo credit : SpaceX

6 юни 2024 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Историята може да запомни днешния ден като повратната точка към превръщането на човечеството в междупланетен вид. За пръв път от началото на космическата надпревара бе постигната цялостна възвръщаемост след орбитален полет! Това се случи, след като “Старшип” извърши меко приводняване в океана.

“Старшип” е горният компонент на новата орбитална транспортна система на СпейсЕкс. Напомням, че по-рано след днешното изстрелване първата степен “Супер Хеви” също извърши самостоятелно управляемо меко приводняване в океана.

Никой никога досега не е връщал на Земята абсолютно всичките компоненти след орбитален полет – това не е изпълнявано нито от американските совалки, нито от съветската “Буран”, нито от предишната ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”, нито от ракетата на Рокет Лаб “Електрон”. Тези споменати транспортни системи са частично възвръщаеми.

“Старшип” цели да е първата в историята на човечеството изцяло възвръщаема система за транспорт до орбита. Днешните меки приводнявания както на първата, така и на втората степен, полагат наистина добра основа. Да – наистина има още много работа занапред, но изглежда, че най-голямото препятствие вече е преодоляно. Това е преминаването на горната степен през етапа на най-голямо нагряване при навлизането в атмосферата. Връщането се случи, макар и един от стабилизаторите от неръждаема стомана да се топеше, макар и “Старшип” да бе загубил много термозащитни плочки.

СпейсЕкс трябва да започне да връща “Супер Хеви” и “Старшип” и върху суша. Приводняването на компоненти е най-простият тип възвръщаемост. Илон Мъск вече намекна, че още следващият път може да бъде направен опит за прихващането на “Супер Хеви” от “Меказила”.

Напомням на читателите, че пълната възвръщаемост е считана за Светия граал в космонавтиката. Ако искаме да колонизираме Слънчевата система и най-вече Марс, единственият начин, по който това може да стане, е космическите ракети и кораби да станат като самолетите. Това обаче би било невъзможно, ако те се изхвърлят след всеки полет.

Видеозапис от приводняването на “Старшип”:

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/06/starship-splashes-down/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!