Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 175
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки
Публикува

Ракетата Супер Хеви мина през успешен огневи тест преди петото изстрелване на Старшип

2024-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка от вчерашното статично огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

16 юли 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера СпейсЕкс подложи ракетата “Супер Хеви” на статично огнево изпитание – важна стъпка преди петото изстрелване на кораба “Старшип”. Изпитанието бе успешно.

Като правило фирмата на Илон Мъск подлага както “Супер Хеви”, така и “Старшип” на статични огневи тестове. Този “Старшип”, който ще се използва за петия полет, бе тестван още през май.

Предстои да видим колко време ще отмине между огневото изпитание на “Супер Хеви” и петия полет. Преди четвъртото изстрелване този интервал възлизаше на два месеца, но тогава ракетата бе подложена на някои ъпгрейди (каквито този път не се очакват). Според Илон Мъск е напълно реалистично предстоящото изстрелване да бъде осъществено през август.

Напомням на читателите, че юнският (четвърти) полет на “Старшип” бе забележителен успех. Не само корабът достигна орбита, но както той, така и “Супер Хеви” извършиха меки приводнявания в океана. Така даже най-критичните към Илон Мъск журналисти излязоха със заглавия, че мисията бе благополучна. Все пак някои повреди по “Старшип” при навлизането в атмосферата бяха констатирани, ето защо сега техниците подменят хиляди керамични плочки по топлинния му щит.

Все още не е ясно какви цели ще бъдат поставени пред петото изстрелване. Но една от възможностите, които се обмислят, включва захващане на “Супер Хеви” чрез роботизираните ръце на стартовата кула след приключването на полета. Концепцията е по-различна от възвръщаемостта на първите степени на “Фалкън 9”, които извършват кацания върху плаваща платформа или върху наземна площадка. Но ръководството на СпейсЕкс смята, че това е най-добрият подход за бързо рециклиране и подготовка за ново изстрелавне.

Работата по “Старшип” протича на фона на временно преустановени полети на работната ракета “Фалкън 9” заради авария на горната степен. Все още не знаем кога ще се върне тя в експлоатация. В зависимост от това колко бързо бъде установена първопричината за провала, завръщането може да е факт до няколко седмици… или до няколко месеца.

Илон Мъск заяви, че очаква “Фалкън 9” да е на линия в най-скоро време. Целта до края на годината е “Фалкън 9” да проведе повече мисии, отколкото космическите совалки за целия им 30-годишен експлоатационен период.

Видеозапис от огневото изпитание:

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/16/super-heavy-static-fire-2/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс: Старшип бе готов да лети през август, държавният регулатор ни бави за ноември!

2024-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка на “Старшип” по време на огнево изпитание през юли. Photo credit : SpaceX

10 септември 2024 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Днешното триумфално изстрелване на пилотирания кораб “Крю Драгън” на рекордно след епохата “Аполо” разстояние от Земята бе само първата крачка към усвояването на Слънчевата система. Но за да се върнем обратно на Луната и да стигнем по-нататък към Марс, ни трябва и новият кораб “Старшип”. Проблемът е, че следващият “Старшип” е готов да лети още от началото на август – и все още не е изстрелян. СпейсЕкс днес обвини държавния регулатор в протакане.

Според становище, публикувано на сайта на фирмата, “процесът по придобиването на разрешителни често пъти бива спъван от проблеми – от смехотворни до очевидно абсурдни. Понякога тези блокади са предизвиквани от фалшиви и подвеждащи репортажи, базирани на злонамерена истерия от онлайн хулители или от заинтересовани групички, които представят криворазбрана наука за факт”.

Наскоро Федералната авиационна администрация, основният регулатор в САЩ, е съобщил на СпейсЕкс, че разрешителното за следващия полет на “Старшип” се очаква да е през ноември. Това е забавяне с два месеца – доскоро съобщенаваната от регулатора дата бе средата на септември. Забавянето не се дължи на някакво опасение във връзка с безопасността, а на “разточителен екологичен анализ”.

СпейсЕкс конкретно споменава CNBC като основната медия, която е виновник за фалшиви новини във връзка с предполагаемото замърсяване на “Старшип”.

В Туитър акаунта на фирмата се съобщава, че за да може СпейсЕкс да изпълни отговорностите си по програмата на НАСА за завръщане на човек на Луната “Артемис”, “Старшип” трябва да може да лети.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/10/starship-faa-slow/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Шестият Старшип мина през статично огнево изпитание

2024-sixth-starship-ready-flight-1024x68

На снимката: “Старшип” №6 минава успешно през огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

19 септември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Намираме се в абсурдна ситуация заради бюрократичното безумие в САЩ – “Старшип”-ът, предназначен за шестия полет, премина успешно през статично огнево изпитание и така придобива техническа готовност да бъде изстрелян още преди регулаторът да даде разрешение за петия полет.

Изпитанието тази нощ включваше запалване на всичките шест двигателя на течен метан и кислород “Раптор”.

Напрежението между Илон Мъск и Федералната авиационна администрация (ФАА) е достигнало връхната си точка. На 10-ти септември СпейсЕкс публикува дълго съобщение на страниците си, според което “Старшип”-ът за петия полет е в пълна техническа готовност да бъде изстрелян, но регулаторът бави процедурите за разрешение до ноември заради “разточителен екологичен анализ”.

След това, на 17-ти септември, ФАА публикува на страницата си съобщение, че предлага СпейсЕкс да бъде глобена с $633 009 долара заради това, че фирмата не се е съобразила с ограниченията в разрешителните, издадени за изстрелване на две ракети “Фалкън 9”. Абсурдното е, че изстрелванията са проведени през миналата 2023 г., а предложенията за глоби идват чак сега. Случващото се подбужда съмнения сред самия Илон Мъск, че администрацията на американския президент Джо Байдън използва властови лостове, за да репресира фирмите му. Съмненията се засилват и покрай факта, че Мъск открито застана зад кампанията на Доналд Тръмп.

СпейсЕкс вече започна съдебни действия срещу регулатора. “Убеден съм, че ще се стигне до разкритие на неподходящо, политически мотивирано поведение от страна на ФАА”, написа Мъск в X.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/19/sixth-starship-static-fire/

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

В очакване на петия полет на Старшип

2024-5th-flight-preview.jpg

10 октомври 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс е насрочила петия полет на свръхтежката ракета “Супер Хеви” с кораба “Старшип” за 13-ти октомври, ако дотогава бъде връчено разрешително.

Този “Старшип” е в техническа готовност за изстрелване още от месец август – но Федералната авиационна администрация (ФАА), регулаторът в САЩ, отказа да издаде своевременно разрешителното. Първоначално СпейсЕкс планираше петата мисия на “Старшип” да е аналогична на четвъртата, докато дебютният опит за прихващане на “Супер Хеви” от роботизираните ръце “Меказила” на стартовата кула да бъде проведен по време на шестия полет. Но четвъртата мисия бе толкова успешна, че фирмата на Илон Мъск реши да пренебрегне повторението и прихващането да се случи още при петата. Промененият профил доведе до притеснения за евентуални екологични последствия и ФАА реши да се консултира с други агенции – което доведе до отлагането на решението за връчване на разрешително за края на ноември.

За Илон Мъск обаче подобно забавяне бе недопустимо. Последва яростна битка с регулатора в социалните мрежи, където ръководствата на ФАА и СпейсЕкс си прехвърляха словесни престрелки. Но никой от нас не знае какво точно се случва зад кулисите. Очевидно СпейсЕкс има много добър екип от юристи и дипломацията се води на високо ниво. След последното запитване от медиите към ФАА тази седмица, регулаторът вече не ни съобщава, че решение се очаква да бъде взето чак през ноември. Според различни източници в ракетно-космическия отрасъл, ФАА и СпейсЕкс са на път да стигнат до споразумение и разрешителното скоро ще бъде връчено.

Четвъртият полет, както споменах в по-предния параграф, бе много успешен, но едва днес научихме подробностите около този успех. Според думите на Бил Герстенмеър, кацането на “Супер Хеви” в океана е било изключително точно, като отклонението е възлизало само на половин сантиметър! Именно такава точност е необходима, за да може ракетата да се подравни с кулата на стартовата площадка и да бъде прихваната. Точността е вече постигната!

СпейсЕкс ни предупреждава, че прихващането с “Меказила” ще е факт само ако бъдат изпълнени хиляди условия. Ракетата трябва да е в отлично състояние при завръщането, необходимите двигатели да работят, траекторията да е точна – и дори това няма да е достатъчно, полетният ръководител накрая трябва да даде личното си одобрение и да въведе ръчна команда. Ако такава команда не бъде дадена, “Супер Хеви” ще бъде насочена за меко приводняване в океана.

“Старшип” е критично важна система за програмата на НАСА “Артемис” и следващото стъпване на човек на Луната. Ако по времето на “Аполо” се е разчитало на съвсем дребен лунен модул, който е помещавал двама астронавти и те даже не са имали кресла, а е трябвало да стоят прави по време на кацането на лунната повърхност, то “Старшип” е модерен и просторен космически кораб. Той няма да се изстрелва директно към Луната, а ще бъде презареждан в орбита посредством специални танкери. След като кацанията на кораба бъдат овладени, няма спор, че следващата стъпка ще е разработката и изстрелването на тези танкери.

Засега не е ясно колко танкери с гориво ще са необходими, за да може “Старшип” да лети до Луната. Спрягат се числа между 15 и 35 изстрелвания, което на пръв поглед ни се струва невъобразимо много. Но нека не забравяме, че СпейсЕкс не работи по същия начин, по който работят останалите космически компании. Фирмата действа с много бързи темпове. Реално предстоящият полет на “Старшип” ще е 98-мото изстрелване на СпейсЕкс за 2024-та година, така че, да, фирмата на Илон Мъск няма никакви проблеми да изстрелва десетки ракети в рамките на кратък период.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/10/fifth-flight-starship-preview/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Федералната авиационна администрация връчи разрешително за петия полет на Старшип!

2024-5th-flight-preview.jpg

“Старшип” в очакване на полет. Photo credit : SpaceX

12 октомври 2024 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Федералната авиационна администрация (ФАА) най-сетне даде зелена светлина за петото изстрелване на свръхтежката ракета “Супер Хеви” и нейния кораб “Старшип”. СпейсЕкс получи дългоочакваното разрешително! Полетът може да бъде осъществен още в неделя!

Ден по-рано регулаторът обяви всички разследвания за отклоненията от работата на горната степен на ракетите “Фалкън 9” за приключили. Няма никакви пречки пред цялостното възобновяване на полетите.

Стартовият прозорец се отваря в 15:00 ч. българско време, на 13-ти октомври. Мисията е очаквана с голямо нетърпение от космическите ентусиасти, защото тя може да включва първото прихващане на “Супер Хеви” от роботизираната ръка “Меказила” на кулата на стартовата площадка. Това обаче ще се случи само ако няма никакви отклонения от траекторията, дори и минимални, и единствено ако полетният ръководител подаде ръчна команда.

Междувременно СпейсЕкс публикува интерактивна игра, в която можете да пробвате вашите умения да прихващате ракета. Ще успеете ли, или ракетата ви ще се разбие? Пробвайте на този линк: https://starshipthegame.spacex.com

https://www.space-bg.org/space/2024/10/12/faa-license-given/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: СпейсЕкс за пръв път захвана СуперХеви посредством роботизираната ръка МекаЗила след безупречен пети полет!

2024-13-oct-starship-5-mechazilla-1024x4

На кадъра: “Супер Хеви” се насочва към “МекаЗила” за прихващане. Photo credit : SpaceX

13 октомври 2024 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Петият полет на кораба на СпейсЕкс “Старшип” завърши с пълен успех! Този път фирмата на Илон Мъск отбеляза историческо и триумфално захващане на ракетата-носител “Супер Хеви” посредством гигантската роботизирана ръка “Меказила”, част от стартовия комплекс.

Изстрелването бе осъществено в 15:25 ч. българско време.

Понастоящем работните ракети на СпейсЕкс “Фалкън 9” притежават възвръщаеми първи степени, които, след като изведат полезните си товари в космоса, извършват меки кацания върху роботизирана платформа в океана или върху специализирана наземна площадка. Този метод, който се ползва от 2015 г. досега, има съществен недостатък – степента е оборудвана с механизъм за разгръщане на застопоряващи крачета, който я утежнява допълнително и намалява товароподемността ѝ. В случая със “Старшип”, ракетата “Супер Хеви” е от т.нар. свръхтежък клас (от класа на “Сатурн 5” или “Енергия”) и сходен механизъм би бил още по-обемен и тежък. Драстичният спад в товароподемността на “Супер Хеви” би бил крайно нежелателен – Илон Мъск замисля системата за колонизация на Луната и Марс, което значи изстрелване на огромно количество товари и хиляди астронавти. Ето защо се стигна до решението “Супер Хеви” да има по два къси пръта от всяка страна, колкото да може да бъде улавяна. А целият механизъм за застопоряване бе прехвърлен към стартовата площадка и опорната кула.

Идеята изглеждаше толкова откачена, че множество диванни анализатори, но и сериозни аерокосмически инженери се обзалагаха, че никога няма да проработи! Само че мотото на СпейсЕкс е следното: ако физичните закони не го забраняват, значи е постижимо. Днес то беше постигнато!

“Днес беше направена голяма стъпка към превръщането на човечеството в междупланетен вид”, написа Илон Мъск в X след успешната мисия. “Това е научна фантастика, без да е фантастика”, отбеляза предприемачът в друг коментар.

Освен успешното захващане на “Супер Хеви”, самият кораб “Старшип” също направи една обиколка около Земята, след което навлезе в земната атмосфера и извърши управляаемо приводняване в океана. Голямата цел в бъдеще е и “Старшип” да се завръща на суша и използва повторно. Това обаче ще отнеме време.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк!


“След като СпейсЕкс постигне възвръщаемост на основната степен, което е неизбежно, най-голямата ракета в историята на човечеството ще е в по-голямата си част преизползваема. Ще отнеме време, докато се стигне до възвръщаемост и на горната степен, но тъй като СпейсЕкс може често и бързо да строи космически кораби, това няма значение в краткосрочен план”, написа журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника малко преди днешния успех.

Истината е, че след днешното изстрелване може да заключим, че програмата “Старшип” е технологичен успех в пълния смисъл на този израз. Очакваме сега тя да се превърне и в програмен успех, като изпълни задачата си по цялостното усвояване на околоземната орбита и колонизирането на Слънчевата система. Големите пречки от тук насетне не са технологични. Технологията е готова и вече е въведена в експлоатация. Както пише още Бъргър, големите пречки отсега нататък са свързани с разработката на допълнителни наземни системи, достъпността на гориво, както и регулаторните трудности.

“Аз не мисля, че Федералната авиационна администрация е недобронамерен играч”, смята Бъргър, “но тя не е създадена за такава епоха или среда. Проблемът трябва да се разреши от Конгреса, ако изобщо политиците искат програмата за завръщане на Луната “Артемис” да успее”.

Защото реалността е, че днешният полет, макар и успешен, стана факт след двумесечно закъснение заради регулаторните трудности. Ракетата-носител “Супер Хеви” и корабът “Старшип” бяха готови за изстрелване още през август. Илон Мъск предупреди, че забавянето може да доведе до неизпълнение на срока човек да се завърне на Луната в предвидения от НАСА срок. Предприемачът нееднократно се ядосваше, че не е нормално компанията му СпейсЕкс да строи ракета за по-кратко време, отколкото е нужно на регулаторите да преместят папка от едното на другото бюро.

Ето каква е реакцията след днешния успех от водещи експерти в аерокосмическия отрасъл:

“Старшип и Супер Хеви вече имат повече полети (5) от съветската лунна ракета Н1 (4)”, написа руският космически журналист Анатолий Зак.

“Поздравявам СпейсЕкс за успешното захващане на ракета и петия летателен тест на Старшип днес”, написа администраторът на НАСА Бил Нелсън. “Докато се приготвяме да се върнем на Луната с програмата Артемис, продължаващите изпитания ще ни подготвят за смелите мисии, които предстоят в бъдеще – включително кацането на Южния полюс на Луната и по-нататък на Марс!”.

“Човечеството сега има истински шанс да построи постоянни селища на Луната, Марс и в останалата Слънчева система”, смята Делян Аспарухов, съосновател на космическата компания Варда. “Супер Хеви и изцяло възвръщаемата ръкета бяха неизпълнима мечта на научната фантастика и СпейсЕкс успяха. Най-великата държава в света (бел. прев. – САЩ)!”

“Спомням си това събрание, на което Илон Мъск ни каза, че няма да използваме крачета за кацане, че ще прихващаме ракетата във въздуха. Ние всички реагирахме – моля?”, сети се експертът по течногоривни ракетни двигатели Том Мюлер.

“Вярвате ли сега?”, попита астронавтът Джаред Айзъкман, който миналият месец се отдалечи с кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън” на 1 400 километра от Земята, рекордно разстояние след приключването на програмата “Аполо”. Айзъкман прикачи следната илюстрация към въпроса си:

isaacman-1024x512.jpg

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/13/starship-flight-5-success/ 

  • Потребител
Публикува (edited)

Наистина исторически момент за космонавтиката. 

Ето по-пълно видео от полета и хващането:

 

И кацането и взрива на Старшип:

 

Редактирано от makebulgar
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Абе тая Мехазила въобще не трепна? Бустерът нали тежи 270 тона? Тез ръчички трябваше да поддадат поне малко? Винаги има луфтове за обиране и еластичности по конструкцията, а тука - съвсем  нищо??

 В тубата има видео от друг ракурс - при него пък въобще не се появиха пламъците, които обгърнаха бустера за момент?

Хммм???

От този ракурс добре се видя, че бустерът спря на безопасно разстояние, успокои се вертикално и тогава лекичко се затика в ръцете. Всичко това за 3 сек.

  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, Exhemus said:

Абе тая Мехазила въобще не трепна? Бустерът нали тежи 270 тона? Тез ръчички трябваше да поддадат поне малко? Винаги има луфтове за обиране и еластичности по конструкцията, а тука - съвсем  нищо??

 В тубата има видео от друг ракурс - при него пък въобще не се появиха пламъците, които обгърнаха бустера за момент?

Хммм???

От този ракурс добре се видя, че бустерът спря на безопасно разстояние, успокои се вертикално и тогава лекичко се затика в ръцете. Всичко това за 3 сек.

Пак някакви конспирации върти Илон Мъск!

Сетне без да трепне ще каже ,че е кацнал и на Луната. Според тебе русофил ли е Мъск защото помага на Русия във войната с Украйна. И на Тръмп, (първия приятел на Путин) да спечели изборите. Или е русофоб защото съсипа руската космонавтика ?

On 13.10.2024 г. at 19:59, makebulgar said:

И кацането и взрива на Старшип:

И твоята не е лесна!

Да не забравим да подчертаем взрива. Хубаво, че е той, за да намали дисонанса от полета на Старшип. То иначе не може да се спи спокойно и да се сънуват русофилски сънища.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 29 минути, vvarbanov said:

И твоята не е лесна!

Да не забравим да подчертаем взрива. Хубаво, че е той, за да намали дисонанса от полета на Старшип. То иначе не може да се спи спокойно и да се сънуват русофилски сънища.

Коментирал съм по същество видеото. А русофилско-русофобските глупоси, които създаваш вадейки от контекста една моя дума знаеш къде можеш да си ги завреш. Ако не знаеш, питай Мъск, той е достатъчно откровен за такива глупости, когато някой ги вкарва от никъде в разговора. 

Говорим си тук най-спокойно за ракети и успехи в космонавтиката, и изведнъж идва някой трол и осира всичко с едно изречение, като определя някой друг политически. Доколкото си спомням омацванто на темите с политика е забранено от правилата на форума. 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 6 часа, makebulgar said:

Коментирал съм по същество видеото........"И кацането и взрива на Старшип:"

Коментара ти е "две думи на кръст". Като най същественото с което завършваш резюмето си според теб е, взрива на Старшип. 

Не се засягай. Щом не е вярно няма нужда да реагираш така.

Което налага някои изводи, ама нейсе.

Преди 6 часа, makebulgar said:

Доколкото си спомням омацванто на темите с политика е забранено от правилата на форума. 

 Именно! Омацването на темите от русофилска гледна точка не трябва да се толерира.

Както и създаването на нови конспиративни теории за измами в космическите постижения на САЩ.  

Редактирано от vvarbanov
  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, makebulgar said:

Доколкото си спомням омацванто на темите с политика е забранено

Доколкото разбирам,забранена е пропагандата,а не политиката. Това се две различни неща. Политиката няма как да се избегне. Няма и защо да се избягва. В крайна сметка всичко е политика. И това не е непременно нещо лошо... А пък особено в космонавтиката има много политика...

  • Потребител
Публикува
Преди 24 минути, vvarbanov said:

Коментара ти е "две думи на кръст". Като най същественото с което завършваш резюмето си според теб е, взрива на Старшип. 

Не се засягай. Щом не е вярно няма нужда да реагираш така.

Което налага някои изводи, ама нейсе.

 Именно! Омацването на темите от русофилска гледна точка не трябва да се толерира.

Както и създаването на нови конспиративни теории за измами в космическите постижения на САЩ.  

Не се обиждай, но е доста глупаво под път и над път да виждаш русофили, дори и там където ги няма, само защото някой някъде изрекъл някоя руска дума или пък вадейки от контекста някоя дум, която уж била срещу САЩ или друг съюзник. Ако ме питаш мен, русофобията от този тип не е политическа позиция, а е психологически проблем. Към психолози трябва да се обърнеш. 

Иначе коментарът ми за видеото първоначално трябваше да е една дума на кръст, тоест да е само "И кацането на Старшип", но тъй като видях, че накрая го взривяват, добавих и това за взрива. Така че само хора със съответните психологични нагласи са видели някакво русофилство в тази дума, без да го има там, което се вижда разбирасе от по-ранните ми постове.

Exhemus също не прави някакви конспирации, а е прав, че в ютюба и другаде в нета има и друг ракурс на захващането, от където захващането е доста по-различно, като почти не се вижда наклона на суперхеви секунда преди захващането. Мисля, че видеото беше пуснато от Спейс Хъ в Хъ.  

 

 

  • Потребител
Публикува (edited)

За съмняващите се в това, че Мехазила е хванала Суперхеви, ето две видеа с моментите на хващане, снимани от камерите на Мехазила и Суперхеви:

 

 

 

От първото видео се вижда и защо от някои ракурси излизащите пламъци може да не се виждат. Просто горивото е изпускано от страната на Мехазила, и ако наблюдаваш от другата страна, почти няма да видиш пламъците. Вижда се, че и ръцете на Мехазила не подават под тежеста, тъй като разполагат с механизъм в тях, който подава и обира теглото.  

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 5 часа, makebulgar said:

Exhemus също не прави някакви конспирации, а е прав, че в ютюба и другаде в нета има и друг ракурс на захващането, от където захващането е доста по-различно, като почти не се вижда наклона на суперхеви секунда преди захващането. Мисля, че видеото беше пуснато от Спейс Хъ в Хъ. 

Добре, обясни с каква цел са и до какво водят констатациите на Exhemus !

Преди 21 часа, Exhemus said:

Абе тая Мехазила въобще не трепна? Бустерът нали тежи 270 тона? Тез ръчички трябваше да поддадат поне малко? Винаги има луфтове за обиране и еластичности по конструкцията, а тука - съвсем  нищо??

 В тубата има видео от друг ракурс - при него пък въобще не се появиха пламъците, които обгърнаха бустера за момент?

Хммм???

От този ракурс добре се видя, че бустерът спря на безопасно разстояние, успокои се вертикално и тогава лекичко се затика в ръцете. Всичко това за 3 сек.

"Въпреки бустера от 270 т. Мехазила въобще не трепна."

Не е ли това съмнение в реалността на изстрелването?

"Ръчичките и те не поддават поне малко, нито конструкцията мърда." И т.н.

 Какъв извод трябва да си направим. 

 Самия  Exhemus изразява неверието си с междуметието: "Хммм???" Не иска ли да каже ,че изстрелването не е вярно, а е зле организирана конспирация?

  Не е ли това отричане на полета на старшип? Не се ли опитва да внуши, че това не може да е верно заради нередностите които е забелязал в клипа? Маке, какво иска да каже Exhemus с тия анализи? 

Питам тебе ,защото ти се нае доброволно да защитаваш колегата си по русофилия.

Преди 5 часа, makebulgar said:

Не се обиждай, но е доста глупаво под път и над път да виждаш русофили, дори и там където ги няма, само защото някой някъде изрекъл някоя руска дума или пък вадейки от контекста някоя дум, която уж била срещу САЩ или друг съюзник.

Това са русофилски ,несъзнателни, когнитивни изкривявания.Намират се в сляпото ти петно, затова не можеш да ги идентифицираш . Те са много устойчиви на промяна.

Редактирано от vvarbanov
  • Потребител
Публикува
Преди 15 часа, vvarbanov said:

Пак някакви конспирации върти Илон Мъск!

Сетне без да трепне ще каже ,че е кацнал и на Луната. Според тебе русофил ли е Мъск защото помага на Русия във войната с Украйна. И на Тръмп, (първия приятел на Путин) да спечели изборите. Или е русофоб защото съсипа руската космонавтика ?

Винаги трябва да има човек за план Б  😎

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 3 часа, vvarbanov said:

Питам тебе ,защото ти се нае доброволно да защитаваш колегата си по русофилия.

Еми явно не можеш да разсъждаваш правилно, освен, че имаш психологически проблем с русофилството.

По-горе никой не защитавам, а изтъквам вероятните причини Exhemus да се чуди защо аджеба видеото, което е гледал не е като останалите видеа. Както посочих има ракурси на снимане на хващането, които не изглеждат като останалите - бустера е прав, а не наклонен, огъня не се вижда и т.н. И това не е някакво адвокатстване, а просто отбелязвам, че съм гледал въпросното видео, което е гледал и Exhemus.

И тъй като не съм тук да спамя, обсъждайки политика като теб, съответно съм приложил видеа по същество на темата, от които се изясняват нещата, за който смята, че има нещо нередно с хващането на бустера.

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, Exhemus said:

Винаги трябва да има човек за план Б  😎

  Тука клиента ти потвърждава , че конспиративната му теория е "план Б"

Преди 5 часа, makebulgar said:

По-горе никой не защитавам, а изтъквам вероятните причини Exhemus да се чуди защо аджеба видеото, което е гледал не е като останалите видеа.

А ти обясняваш защо Exhemus създава конспиративна теория.

Преди 14 часа, makebulgar said:

Exhemus също не прави някакви конспирации,....

Тук пък го защитаваш, че не прави конспирации. Маке поддържаш две противоречащи се когниции. Хем казваш, че Exhemus не прави конспирации, хем обясняваш, че причината за неговите конспиративни коментари е заради видеото.

Не може да имаш две противоречащи се когниции.Това е забранено със закон. Закон за изключеното трето (tertium non datur)  две противоречащи се изказвания не могат да бъдат едновременно неистини.

Погледни го от друга страна. Един ден може да се гордееш и да разправяш на внуците си, че си бил свидетел на създаването на конспиративната теория за неполета на Старшип.

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, vvarbanov said:

  Тука клиента ти потвърждава , че конспиративната му теория е "план Б"

А ти обясняваш защо Exhemus създава конспиративна теория.

Тук пък го защитаваш, че не прави конспирации. Маке поддържаш две противоречащи се когниции. Хем казваш, че Exhemus не прави конспирации, хем обясняваш, че причината за неговите конспиративни коментари е заради видеото.

Не може да имаш две противоречащи се когниции.Това е забранено със закон. Закон за изключеното трето (tertium non datur)  две противоречащи се изказвания не могат да бъдат едновременно неистини.

Погледни го от друга страна. Един ден може да се гордееш и да разправяш на внуците си, че си бил свидетел на създаването на конспиративната теория за неполета на Старшип.

 

Еми ако питаш мен и русофилите и русофобите сте все за психолог или психиатър. 

Навсякъде оспамвате с политическите си глупости. И най-лошото в диагнозата ви е, че си позволявате да пращате в групите си всички останали, разделяйки ги на наши и ваши, на приятели и врагове, с оглед на филията или фобията си. Тоест, ако каже някой и гък срещу САЩ или Спейс Хъ, то отива автоматично в групата на русофилите, което разбира се означава, че е таен агент на Путин и му целува снимката всяка вечер. Психологическата деформация е в това, че те пращат не да си българофил, китайофил, филипинофил, египтофил, а специално те пишат русофил. Явно е въпрос или на първични страхове, или са си просто политически тактики. 

 

  • Потребител
Публикува
Преди 12 часа, makebulgar said:

Еми ако питаш мен и русофилите и русофобите сте все за психолог или психиатър. 

Навсякъде оспамвате с политическите си глупости. И най-лошото в диагнозата ви е, че си позволявате да пращате в групите си всички останали, разделяйки ги на наши и ваши, на приятели и врагове, с оглед на филията или фобията си..............

Това се нарича психологическа проекция! 

В своите злокачествени форми това е защитен механизъм , в който егото се защитава срещу отречени и силно негативни части от себе си, като отрича съществуването им в себе си и ги приписва на другите, пораждайки неразбиране и причинявайки междуличностна вреда.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection

В твоя свят, аз съм русофоб, а ти не си русофил.

Онтологичното пристрастяване  възниква, когато човек стане пристрастен към своите вярвания относно това кой мисли, че е и как мисли, че съществува. 

В скоро време ще открия специална тема как се формират русофилските нагласи. Много интересно е, чувствай се поканен.

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

СпейсЕкс насрочи шестия полет на Старшип за 18-ти ноември

2024-13-oct-starship-5-mechazilla-1024x4

Снимка от завръщането на „Супер Хеви“ по време на октомврийския полет. Photo credit : SpaceX

7 ноември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс насрочи шестото изстрелване на „Старшип“ за не по-рано от 18-ти ноември. Ако тази дата се запази, това ще е рекорд за новия кораб – времевият интервал между предходния и предстоящия полет би бил само пет седмици. НАСА очаква в един момент „Старшип“ да лети два пъти седмично.

Петият полет бе знаменателен за програмата – за пръв път ракетата-носител „Супер Хеви“ бе прихваната от роботизираната ръка на стартовата площадка „Меказила“, докато самият „Старшип“ извърши меко приводняване в океана.

Същото се очаква и този път. СпейсЕкс отново уточнява, че полетът е изпитателен и аномалии винаги са възможни. Ракетата „Супер Хеви“ трябва да е абсолютно изправна, за да може да бъде прихваната от стартовата кула. Също така полетният ръководител трябва да подаде ръчна команда. Ако тези условия не бъдат изпълнени, „Супер Хеви“ ще се приводни меко в океана. СпейсЕкс не желае да прави никакви компромиси с безопасността.

Поради факта, че петият полет бе безпроблемен, Федералната авиационна администрация не изисква разследване. Така шестата мисия може да се осъществи в срок. Държавни пречки няма – тя ще лети съобразно вече издаденото разрешително.

Основната разлика между петия и шестия полет е, че сега се очаква „Старшип“ да проведе повторно запалване на двигателите „Раптор“ в космоса. Тази демонстрация ще докаже, че корабът е способен да постига безопасно различни орбити, както и да излиза от орбита и да каца на Земята. Ако демонстрацията е успешна, това ще отвори пътя към използването на „Старшип“ за въвеждането на комерсиални товари. Вероятно първите такива ще са спътниците „Старлинк“, версия №2. Към настоящия момент групировката „Старлинк“ се състои отново от специализиран вариант на версия №2, кръстен „Старлинк 2-Мини“, за да могат спътниците да се вмъкват под обтекателя на ракетата. Но ако всичко мине наред, още през първата половина на 2025-та година „Старшип“ ще влезе в експлоатация като кораб за редовно извеждане на полезни товари и вече и по-големите спътници ще могат да бъдат изстрелвани.

Предстоящият полет ще е последният за Вариант №1 на „Старшип“, след което той ще бъде пенсиониран. Следващото поколение кораби „Старшип“ ще са с подсилени крила, по-големи горивни резервоари, по-нови термозащитни плочи и допълнителен слой изолация.

Междувременно напомням, че преди няколко дена ни беше показан за пръв път макет на пилотирания вариант на „Старшип“, с който астронавти ще кацат на Луната. Макетът не е окончателния вариант, той е ориентировъчен – СпейсЕкс провежда всеки месец срещи с астронавти на НАСА, които дават предложения за това какво очакват от космическия кораб. Но със сигурност дава представа колко просторен ще е „Старшип“. Няма нищо общо с космическите кораби на дядовците ви, в които астронавтите са летели набутани в тесни пространства като консервени кутии 🙂

Както пише журналистът Ерик Бъргър за Арс Текника, фактът, че „Старшип“ постига ежемесечни изстрелвания само на втората година след дебюта си, е забележителен. Но честите полети са задължителен етап за разгръщането на пълния потенциал на кораба, с помощта на който човечеството ще колонизира Луната и Марс.

За повече информация: СпейсЕкс

https://cosmos.1.bg/space/2024/11/07/spacex-sixth-flight-18-november/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Старшип доказа, че може да маневрира в космоса по време на шестия полет!

2024-flight-6-launches-1024x574.jpg Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

20 ноември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. „Старшип“ е на ръба да изпълни редовна орбитална мисия с извеждането на полезен товар, след като гигантският кораб на СпейсЕкс изпълни ключово изпитание по време на шестото му изстрелване днес! Всичко по време на днешния полет премина според очакванията, с изключение на отмененото прихващане на „Супер Хеви“ от стартовата кула, като отмяната се случи заради неготовност на кулата – самата ракета сработи перфектно и извърши алтернативно меко приводняване в океана.

Но не кацането беше основната цел, поставена за днес. Моментът на истината за „Старшип“ настъпи на 38-мата минута след старта. Тогава корабът на Мъск проведе изпитателно запалване на двигател „Раптор“ в космически условия – и всичко премина успешно! За последен път подобен опит бе направен през март, по време на третия полет на „Старшип“, но тогава корабът загуби ориентация и маневрата бе отменена. По време на 4-тия и 5-тия полет фокусът на СпейсЕкс бе да усъвършенства процедурите, необходими за завръщането на „Супер Хеви“ и „Старшип“, така че нови опити за запалването на „Раптор“-ите не бяха предприети.

Задачата остана за шестата мисия. Сега, след като космическите маневри бяха демонстрирани, започва нов етап в разработката на „Старшип“. Корабът вече ще може да се използва за орбитални мисии и да извежда в космоса първо полезни товари, а по-нататък – астронавти. Първоначално товарите ще бъдат спътници от интернет групировката „Старлинк“. Очаква се, когато започнат изстрелванията по програмата „Старлинк“ чрез „Старшип“, това сериозно да ускори летателната честота на кораба.

В интерес на истината още днес „Старшип“ превози символичен полезен товар в космоса. И ако по време на дебюта на „Фалкън Хеви“ през 2018 година бе изстрелян автомобил „Тесла“, то сега в космическото пространство бе изведен … банан:

spacex-starship-banana-cargo-1024x484.jp

Разбира се, всичко това се прави с цел. Манекенът „Старман“, облечен в скафандър зад волана на „Тесла“, символизираше устрема на човечеството към далечния космос и това беше предвкусване какво ще се случи, когато хора за пръв път ще напуснат пределите на най-ниските околоземни орбити след 50-годишно прекъсване. Нещо, което видяхме тази година с успешната пилотирана експедиция „Поларис Доун“, при която четирима астронавти се отдалечиха на 1 400 километра от Земята. Сега обаче посланието бе друго – вижте този банан, който се рее във вътрешността на „Старшип“! Корабът е огромен. Няма нищо общо с космическите кораби от 60-те години! Той ще превозва огромно количество товари и десетки астронавти.

Днешният полет също така представляваше стрес тест за „Старшип“. СпейсЕкс искаше да тества лимитите на космическия кораб и проведе изпитание, което можеше да доведе до загубата на мисията по време на навлизането в атмосферата. Нещо повече – екипите очакваха „Старшип“ да бъде загубен! Фирмата обаче не се страхува от експлозии и лоши заглавия в медиите. Всичко това е път напред към успеха. Има някои неща, които могат да бъдат доказани само посредством летателни тестове, а не чрез модели и симулации.

Доколко конструкцията на „Старшип“ би могла да издържи? За да бъде даден отговор на въпроса, на изстреляния днес кораб бяха умишлено махнати 2 100 термозащитни плочи. Нещо повече – откъм носовата част въобще нямаше плочи. Към края на мисията „Старшип“ нарочно бе въведен в атмосферата под по-остър ъгъл, за да бъде изложен на максимално високи температури. Колко дълго щеше да оцелее корабът, преди неминуемо да се разпадне?

Но „Старшип“ изобщо не се разпадна – той успешно премина през фазата на най-голямо нагряване и накрая извърши меко кацане в океана:

GcyJT7SXcAABN2s.png

Тестът е успешен и конструкцията на „Старшип“ е добра! Но СпейсЕкс вече разработват по-добър вариант на кораба, наречен „Версия 2“. Той ще притежава по-големи горивни резервоари, изцяло преработени крила (за да се реши проблемът с прогарянето им, забелязан по-рано през годината) и подобрен топлинен щит. Ако оправдае очакванията си, „Версия 2“ на „Старшип“ може да представлява истинска революция за програмата!

Днешният полет на „Старшип“ бе гледан лично от новоизбрания американски президент Доналд Тръмп, който присъстваше в базата на СпейсЕкс в Тексас. Самият Илон Мъск подкрепяше сериозно кампанията на републиканеца, след като беше разочарован от администрацията на Джо Байдън, която още от първия ден го пренебрегваше. Нито веднъж по времето на мандата си Байдън не съобщи и не написа нищо за успехите в пилотираната космонавтика на СпейсЕкс. През лятото на 2021 г. Байдън организира среща между производители на електромобили в Белия дом, на която представителите на Тесла не бяха поканени. Седмици по-късно, когато СпейсЕкс изстреля частната пилотирана мисия „Инспирейшън4“ и когато това изобщо не бе отразено по никакъв начин от Байдън, Мъск написа в Туитър: „Той все още спи“.

Върволица от подобни събития доведе до обвързането на Мъск с Тръмп и тепърва ще стане ясно какви ще са последствията от това. Мрежата „Старлинк“ е ключова за Украйна във войната срещу Русия, но Тръмп и подкрепящият го предприемач имат виждания за преустановяването на военната помощ към Украйна и осигуряването на мир по дипломатически път, който вероятно включва териториални отстъпки (на Донбас и Крим). Това е в разрез с политическите виждания на Европа, според които войната трябва да прилючи само когато Украйна се върне в границите си от 1991 година.

Но ако Тръмп предприеме непопулярни мерки спрямо Европа, дали това ще се отрази на космонавтиката? Тук е важно да се напомни, че по време на първия си мандат Тръмп създаде съглашението „Артемис“ за съвместни космически политики и усвояване на Луната, което е подписано и от България (с което сме 32-рата държава, направила това). Отделно обществените позиции на Мъск и управлението му на социалната мрежа Х (бившия Туитър) стават все по-неприемливи за европейците. Дали държавите на Европа биха подкрепяли космонавтика, в центъра на която е Мъск?

Тук е налице още един проблем. Днешният полет бе шести за „Старшип“ от началото на изпитанията на 23-ти април 2023 година, а четири от изстрелванията на кораба бяха проведени през настоящата година. Но в основата на лунната програма „Артемис“ стои ракетата „Спейс Лонч Систъм“, корабът „Орион“ и орбиталната станция „Гейтуей“, които се създават от НАСА, представители на стария космически отрасъл (Боинг, Нортроп Груман, Локхийд Мартин), но също така и европейски предприятия. Сервизният модул на кораба „Орион“ и компоненти на станцията „Гейтуей“ се строят в Европа. Но последният път, когато ракетата „Спейс Лонч Систъм“ летя, бе през ноември 2022 година. Оттогава минаха две години, а следващият полет не се очертава да е по-рано от есента догодина.

Администрацията на Тръмп и Мъск имат амбиции да прекратят работата по „Спейс Лонч Систъм“, което е логично – ако искаме да усвоим трайно Луната, то не ни трябва ракета, която лети веднъж на няколко години. По-логично е да се разчита на „Старшип“ – предният ѝ полет бе само преди пет седмици, а в един момент се очаква корабът да започне да излита два пъти седмично. И макар че прекратяването на „Спейс Лонч Систъм“ е логично и правилно решение, то няма да се хареса на мнозина в Конгреса, както и на партньорите по проекта в Европа.

В космоса може да няма ветрове – но безспорно следващите месеци ще са буреносни поне на Земята, докато се решават въпросите, свързани с космическите политики.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/11/20/starship-flight-tests-results/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!