Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 11 часа, Aspandiat said:

Отделно може да се добави и наблюдението, че явно в очите на източната историография гръцките полиси с тяхното демократично или предимно демократично устройство нямат властова легитимност и приемственост. Очевидно защото не са носители на монархическа традиция. Такава легитимност в елинистическия свят може да има само Македонското царство с неговия монархически строй.

Монархическата идея, според мен е свързана с идеята за "божественост" на единствен лидер. Тази идея е близка на Ориента, но не на демократичните полиси - гръцки и в частност на полиса Рим. Има известен ранен царски период, но римляните се отказват от "царството". Идеята за "божественост" на римския император идва с трайно овладяване на Изтока и срещата с различни източни фамилии, като Птолемеите в Египет. Александър Велики, вероятно е единственият, или един от малкото,  чиято божественост е призната в Египет и във Вавилон. Интересно е например как в началото, когато римляните постепенно овладяват гръцките полиси  се отнасят малко с презрение към техните философски тези / според Попов - характерен индивидуализъм за гърците /, но по-късно изведнъж елинизмът идва на мода в Рим. Според мен подобно нещо става и след окончателно завладяване на Изтока и идеята за "божественост" започва да се появява още при Август.

Цитирай

Биограф Александра Македонского Кальсиниас писал, что Александр завещал похоронить себя в Египте, в Сива, где жрецы древнего храма провозгласили его сыном Амона. Пердикка обещал Александру сделать это, но затем решил отвезти тело царя в Македонию. Его замысел не удался. Птолемей, встретив колесницу в Дамаске, похитил саркофаг с телом Александра и перевез его в 321 году до н .э. в Мемфис. В Мемфисе тело Александра, скорее всего, сохранялось в храмеСерапейон[2].По свидетельству Плутарха[3], через несколько лет Птолемей перевез его в Александрию, похоронив в подземной усыпальнице. Могила Александра стала местом массового паломничества людей. В 48 году до н. э. могилу Александра посетил Цезарь. Римский император Октавиан Август, когда захватил Александрию, «осмотрел тело Великого Александра, гроб которого вынесли из святилища: в знак преклонения он возложил на него золотой венец и осыпал тело цветами», пишет Светоний[4]. Согласно Диону Кассию, Октавиан неловким движением отломил нос у мумии[5]. Тело лежало в стеклянном саркофаге, а мавзолей находился на центральной площади. По словам Светония, у могилы Александра побывал и Калигула, который собственноручно снял с Александра нагрудник, а потом сам носил его. Каракалла, посетивший Александрию в 210-х годах, возложил свою тунику и кольцо на усыпальницу великого завоевателя[6]. Наконец, солдатский император Септимий Север приказал замуровать священную усыпальницу, и с тех пор неизвестно, где она находится.

Александър Велики е удобна фигура за да се претендира за власт и влияние над Азия до Индия. Император Траян също се готви за поход до Индия. Опозиция сред римляните на всякакви "чужди" идеологии има постоянно и съответно и противници на "монархизма".

 

 

  • Потребител
Публикува

Гърцизацията на империята започва със завладяването на населените с гръкоезични градове, и не е някакъв рязък политически ход, а си е нормално стечение на обстоятелствата. И това стечение на обстоятелствата е подпомогнато от фактът, че висшия елит на ромеите в Рим се е обучавал на гръцки и на гръцката наука във училищата.

  • Потребител
Публикува

Или интерпретацията му на историята е продукт на текущата политическа ситуация в региона му... А и няма как да базира историческия елинизъм в Сирия на друго освен на Александър, щото доколкото знам гръцки колонии в тази част на света няма. 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 22 часа, Пандора said:

Монархическата идея, според мен е свързана с идеята за "божественост" на единствен лидер. Тази идея е близка на Ориента, но не на демократичните полиси

Точно така.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 2 часа, stinka (Rom) said:

А и няма как да базира историческия елинизъм в Сирия на друго освен на Александър, щото доколкото знам гръцки колонии в тази част на света няма. 

А, има. Селевкидите системно (допреди Магнезия 190 пр.Хр.) набират колонисти от Европейска Гърция и им раздават земя в Сирия и Месопотамия, обикновено срещу военна служба или пък като градско население. Антиохия например е гръко-сирийски град. Като антипод на семитския Вавилон Селевкидите създават в Месопотамия град Селевкия на Тигър, който постепенно измества Вавилон. В Сирия до и след арабското завоевание е пълно с градове с гръцки имена или с гръцки имена паралелни на семитските. Например Харан има успоредното гръцко име Калиникион. Отделно броят на семитите, които доброволно се елинизират между 300 пр.Хр. и 600 сл.Хр. е въпрос само на догатки, но със сигурност никак не е малък.

Но Александровото наследство е определящо, да, защото самият Селевк, основателят на Селевкидската империя и от чието възцаряване започва т.нар. Селевкидска или Сирийска ера, е бивш Александров генерал.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Графе, мецни нещо бре, само лайкове блъскаш. :ae:

Редактирано от Aspandiat
  • Потребител
Публикува
Преди 42 минути, Aspandiat said:

А, има. Селевкидите системно (допреди Магнезия 190 пр.Хр.) набират колонисти от Европейска Гърция и им раздават земя в Сирия и Месопотамия, обикновено срещу военна служба или пък като градско население. Антиохия например е гръко-сирийски град. Като антипод на семитския Вавилон Селевкидите създават в Месопотамия град Селевкия на Тигър, който постепенно измества Вавилон. В Сирия до и след арабското завоевание е пълно с градове с гръцки имена или с гръцки имена паралелни на семитските. Например Харан има успоредното гръцко име Калиникион. Отделно броят на семитите, които доброволно се елинизират между 300 пр.Хр. и 600 сл.Хр. е въпрос само на догатки, но със сигурност никак не е малък.

Но Александровото наследство е определящо, да, защото самият Селевк, основателят на Селевкидската империя и от чието възцаряване започва т.нар. Селевкидска или Сирийска ера, е бивш Александров генерал.

Е, всичко това е след Александър. 

А... монархическата идея до кой освен античните гърци не е близка... в цялото средиземноморие?

  • Потребители
Публикува (edited)
On 3/30/2018 at 16:36, Aspandiat said:

Най-интересното е обаче това, че Михаил Сирийски представя гърцизирането на Източната римска империя като реставрация не на някоя от гръцките държавици от класическата и посткласическата епоха, а като възстановяване на старото Македонско царство/империя, основано от Каран (808-877 г. пр.Хр.)* и просъществувало до Персей (179-167 г. пр.Хр.). Следователно (и това е може би най-интересното) в очите на завоюваните от римляните сирийци и елино-сирийци епохата на римското господство е нещо временно, един вид аномалия, която в един момент по естествен път бива излекувана/преодоляна и гърците/македоно-гърците си възвръщат онова, което им е принадлежало по правото на древната традиция. За представителите на източната историография Римската империя (истинската) обхваща времето единствено от Август до края на управлението на Юстин II, тоест от 27 г. пр.Хр. до 574 г. сл.Хр.

 

 

Рим (Roma) и като империя, като не е баш империя, а е принципат бая време (Рим до 284 година е принципат), В историографията се нарича "империя", защото е по-лесно..

ПС

Всички в тоя форум сте се забили в Рим като Империя, а замисляте ли се като какъв е бил като Република

Няма ли републиканци тук ? :)

Империи и империйки бол, но такива могъщи република в историятата, има само две .:ae:.

 

Редактирано от nik1
  • 3 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува
On 30.03.2018 г. at 15:36, Aspandiat said:

Хванал съм се да прегледам от-до стария Михаил Сирийски и на едно място в том 2 откривам едно интересно сведение, илюстриращо от една страна как през 12 век в Сирия и Леванта под името "франки" се разбират римляните (не ромеите), а от друга сведението дава илюстрация кога според Михаил Сирийски (или според представите на "сирийската школа) започва гърцизацията на Източната империя.

     Това сведение НЕ Е от авторско от М. Сирийски, а препис от Хоренаци, по-точно от неговата История на Армения ( Mosis Chorenensis Historiae armeniacae libri III. Acceditejusdem scriptoris epitome geographiae.Londini, ex officina C. Ackers typographi; apud J.Whistonum bibliopolam, Londini,1736 ). В арменския превод има и други "изненади" например ромеите (Ρωμαιςι) са превеидени като "далматинци". Като гледам, че се именуваш Պարթեւական Նախարար и вероятно разбираш арменски или дай Боже -Haϊco можеш ли да изясниш факта, защо Guliemus & Georgius, Gul. Whistoni смятат, че превода на арменски дава термина bulgarorum, като превод на  Bullarius ( хора разпространяващи съобщения, казано най-общо ). Ако имаш адекватен отговор, ще го добавя като твой авторски текст към ето този  https://www.academia.edu/37063262/Traditum_a_scriptoribus_antiquis_VII.docx на въпросното място.
Поздрави.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!