Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

1.thumb.jpg.9df93cad6d10683820c39d43121f73bf.jpg

Вечер на Волга, 1888, Масло върху платно

5ad60894e2560_Untitled2.thumb.jpg.67b20789dbf3cf5e26b58cba969afa96.jpg

Пролет в Италия, 1890 г., Масло върху платно, 19 x 32 см

3.thumb.jpg.3234687e5878db6bfc72bd4945e9485b.jpg

Тиха обител, 1890, Масло върху платно, 87 x 108 см
През лятото на 1890 г. Левитан отива в Юриевец и заедно с многобройни пейзажи и етюди рисува "Изгледът на манастир". Така се ражда етюда на една от най-хубавите му картини - "Тиха обител" (Тихият манастир).

5ad6091429a0c_Untitled4.thumb.jpg.351ee08e72272966e56a5c5220e163cb.jpg

Канал във Венеция, 1890 г., Масло на хартия, 32 х 20 см

5ad6093724b5d_Untitled5.thumb.jpg.88a706a9ceca08ac0a14f84e36d8502e.jpg

Златна есен, 1889 г., Маслени бои върху платно

5ad6095201fa8_Untitled6.thumb.jpg.d9bd8393534ccbb68724d1c7880d645e.jpg

Плиос, 1889, Масло върху платно

5ad6096ea3682_Untitled7.thumb.jpg.ece45937f76a521e10e230cb4db91a01.jpg

Юнски ден (Лято), 1890 г., Маслени бои върху платно, 43 x 61 см

5ad6098f16d92_Untitled8.thumb.jpg.336b4b71e82e9ec90555961935e2134c.jpg

Мъгла над водата, 1890 г., Масло върху платно, 40 x 63 см

5ad609aa01377_Untitled9.thumb.jpg.b0e1d6a8064f4633f9c1ebf2ecfe31ad.jpg

На здрачаване, 1890 г., Маслени бои върху платно, 71 x 123 см

5ad609c6e2448_Untitled10.thumb.jpg.d6e3a036fd9f78c0efcc3ac642dc76b6.jpg

Манастир на реката, 1890 г., Маслени бои върху платно, 56 x 73 cm

5ad609e21951e_Untitled11.thumb.jpg.16feb0f8a49bad35e3ba1eb3970d306d.jpg

Пролет в Италия, 1890 г., Маслени бои върху платно

5ad609fcbf602_Untitled12.thumb.jpg.3d17fd062adedf658b63311e1306f5a5.jpg

Път към Владимирка, 1892, Маслени бои върху платно, 79 x 123 см
Характерна за неговата работа е мълчаливият и почти меланхоличен свят на пасторални пейзажи, напълно лишени от човешко присъствие. Палитрата му обикновено е приглушена, а стилът му е повече поетичен, отколкото реалистичев или натуралистичен. Отношението на Левитан към природата и поезията на неговото изкуство са сродни в много отношения с произведенията на Антон П. Чехов, който става негов приятел от края на 70-те. Ако предишните му творби са предимно с интимен и лиричен характер, зрялото му изкуство става философско, медитиращо върху човека и света. Тези негови късни творби са особено обичани от руските интелектуалци от онова време, защото те представляват най-чистия образец на "пейзаж на настроението", най-популярия пейзажен жанр в Русия в края на 19 век. Към този период принадлежи "Път към Владимирка" (1892 г.); Левитан рисува трагично известния път, по който са били изпращани осъдените на каторга в Сибир.

5ad60a4aaad09_Untitled13.thumb.jpg.de4d7a672055572e33176cf7196586e5.jpg

Вечерни камбани, 1892
Вариант на картината "Тиха обител". Оригиналното заглавие на произведението е "Манастирът по време на празник", Маслени бои върху платно, 87 x 107 см
Исак Левитан е най-големият руски пейзажист-лирик от края на XIX век; той е с душевна нагласа да бъде "поет на пейзажа". Необичайно виждане на светлината, недоловимите движения и най- незначителни детайли в природата, са характерни за стила му да живописва. Името на Левитан става символ и синоним за  лиричен пейзаж.
През 1818 г. Томас Мур публикува първата си колекция от National Airs - колекция от песни, в които са включени неговите стихове и техни музикални интерпретации от композитораот Джон Стивънсън. Заглавието на един стих  е "Тези вечерни камбани" с подзаглавието Във въздуха: Камбаните на Санкт Петербург. Мур споменава, че стихът се основава на руски оригинал, но всички опити за намиране на оригинала се провалили. Най-вероятно е, че стихът е оригиналното творение на Томас Мур, базирано на руска тема. Иван Козлов, който е руски поет със собствено творчество, но също така и плодовит преводач на съвременна английска поезия (превежда Байрон, Чарлс Улф и Томас Мур), публикува през 1828 г. адаптация на английския оригинал:
Вечерний звон, вечерний звон!
Как много дум наводит он
О юных днях в краю родном,
Где я любил, где отчий дом.
И как я, с ним навек простясь,
Там слушал звон в последний раз!

По този руски стих, по неговият мотив, е рисуван пейзажът на Левитан.

5ad60aba1b8e5_Untitled14.thumb.jpg.968be1f3d5950be05c3c02cdcf5af9ef.jpg

До езерото, 1893, пастел

5ad60ad58e3ed_Untitled15.thumb.jpg.a624312059af975908e4acf2e6ebe315.jpg

Над Вечният покой, 1894, маслени бои върху платно, 150 x 206 см
Исак Левитан вижда природата като надарена със собствен вътрешен живот. Картината "Над Вечния покой" е с усещане за безграничност. Сивите северни небеса се отразяват в празните и студени води на езерото, над които висят пухкави облаци. Природата е застинала в своето първобитно величие. Времето е спряло над езерото и зеления нос с малкото църковно гробище, а наклонените кръстове над гробовете и само една блещукаща светлина напомнят за това колко е преходен човешки живот. Ако предишните му творби са предимно с интимен и лиричен характер, зрялото му изкуство става философско, изразявайки медитацията на художника върху човека и света.

5ad60b093ae67_Untitled16.thumb.jpg.f0c3f81804d06a31cda91a075b05a8e8.jpg

Клон от разцъфтяващо ябълково дърво, средата на 1890 г., хартия, масло, 10 x 16 см

Untitled_17.thumb.jpg.aae296f6904ed8238811852d443c45f4.jpg

Златна есен, 1895 г., Маслени бои върху платно, 82 x 126 см

Untitled_18.thumb.jpg.7694c33ef30e87a04fc91d76544cc0b6.jpg

Пролет, Последният сняг, 1895, Маслени бои върху платно, 25 х 33 см

5ad60b5dc85e4_Untitled19.thumb.jpg.3b4b21805cd7de973d0437a81ce87136.jpg

Пролет, Придошла вода, 1897, Масло върху платно, 64 x 57 см

5ad60b7a3a1d2_Untitled20.thumb.jpg.d8e7bd2a2b7e85c706f48b752d7b8ed1.jpg

Залез, Луна, 1899, Маслени бои върху платно, 49 x 61 см

5ad60b915bf3b_Untitled21.thumb.jpg.cfc6e0722ccfcf046574120239e752fe.jpg

Езеро, Русия, 1899-1900, Масло върху платно, 149 x 208 см
Последната, недовършена живописна творба на Левитан. Започнато, според някои изкуствоведи, под въздействието на поезията на Александър Пушкин, над чиито поетични илюстрации Левитан работи в края на 1890 г., и преди всичко от мотива на стихотворението "О бурен облак, оцелял след буря"

  • Глобален Модератор
Публикува

Мисля, че Златна есен, 1895 г.  е най-известната картина на Левитан. Аз съм малко предубеден към чистите пейзажисти, защото пейзажът е най-лесният жанр. Но това е мое мнение.

Инак, сега се сетих за един друг руски художник, Валентин Серов, който е връстник и съвременник на Левитан. Той пък е нещо като антипод на Левитан - рисува портрети, а не пейзажи.

Ето линк към негови работи: https://www.google.com/search?q=валентин+серов+картины&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwin2qC9ysHaAhUBIpoKHR6RDbsQ_AUoAXoECAAQAw&biw=1280&bih=866

А ей тази е може би най-известната му картина: Момиче с праскови.

http://vserov.ru/kartina/1.php

 

  • Потребители
Публикува
Преди 7 минути, Aspandiat said:

Мисля, че Златна есен, 1895 г.  е най-известната картина на Левитан. Аз съм малко предубеден към чистите пейзажисти, защото пейзажът е най-лесният жанр. Но това е мое мнение.

Инак, сега се сетих за един друг руски художник, Валентин Серов, който е връстник и съвременник на Левитан. Той пък е нещо като антипод на Левитан - рисува портрети, а не пейзажи.

По принцип и аз не съм особено голям ценител на пейзажи, но при Левитан има нещо много особено, наистина си е някаква поезия в цветове и форми, трудно ми е да го опиша, но ми действат много силно - не мога да кажа същото за другия им голям пейзажист, Иван Шишкин, там пейзажите ми приличат на фотографии, Айвазовски, може би, в някои от платната си е толкова лиричен и необикновен, при Левитан всичко е лирично, там е магията.

Серов е невероятен, ще се опитам да го представа тук. Репин също като портретист.

  • Глобален Модератор
Публикува

Аз преди не понасях ориенталската леност и зной в картините на Гоген, но миналата година го преоткрих и си дадох сметка какъв майстор е всъщност.

  • Глобален Модератор
Публикува

Инак, ако ти се занимава, можеш да направиш една сравнителна тема между различни пейзажисти или пейзажи на художници от различни страни и направления от примерно периода 1860 - 1930 г. Ще е интересно.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 минута, Aspandiat said:

Аз преди не понасях ориенталската леност и зной в картините на Гоген, но миналата година го преоткрих и си дадох сметка какъв майстор е всъщност.

Бил е нещо като художествен гуру на Ван Гог, прословутото отрязано ухо на Ван Гог е след един скандал между двамата, Гоген си отива сърдит, Ван гог още по сърдит, си отрязва ухото и му го изпраща по пощата, за да го засегне възможно най-дълбоко.

  • Глобален Модератор
Публикува

Историята я знам. Имам една хубава биография на Анри Перюшо "Животът на Ван Гог" . Има я и онлайн в Читанката.https://chitanka.info/book/7370-zhivotyt-na-van-gog

В нея са качени и други негови биографии на художници: 

https://chitanka.info/person/henri-perruchot

 

  • Потребители
Публикува

Много са добри като текст, Перюшо е най-доброто, което съм чел за импресионистите, бих ги препрочел, ако ми остане време.

  • Глобален Модератор
Публикува

Начи, аз тая вечер има 2-3 часа, които мога да отделя да направя една тема за тук, посветена на моя любим Тулуз-Лотрек. Ще е повече текст, по-малко изображения. Ще напиша темата въз основа на това, което си спомням от книгата за Лотрек на Перюшо, която, уви, не е качена в Читанката.

  • Потребители
Публикува
Преди 5 минути, Aspandiat said:

Начи, аз тая вечер има 2-3 часа, които мога да отделя да направя една тема за тук, посветена на моя любим Тулуз-Лотрек. Ще е повече текст, по-малко изображения. Ще напиша темата въз основа на това, което си спомням от книгата за Лотрек на Перюшо, която, уви, не е качена в Читанката.

+ Давай:), ще допълня с изображения, колекционирам си репродукции на твърдия диск, така че няма да е проблем - имам много работи с добро качество като резолюция от Тулуз-Лотрек.

  • Потребители
Публикува
Цитирай

По принцип и аз не съм особено голям ценител на пейзажи, но при Левитан има нещо много особено, наистина си е някаква поезия в цветове и форми, трудно ми е да го опиша, но ми действат много силно - не мога да кажа същото за другия им голям пейзажист, Иван Шишкин, там пейзажите ми приличат на фотографии, Айвазовски, може би, в някои от платната си е толкова лиричен и необикновен, при Левитан всичко е лирично, там е магията.

Доста от картините се родеят с тези на Писаро, Сисле, Утрило. Левитан е руски импресионист. Шишкин и Айвазовски са представители на академичната живопис.

При тази многотия, си пропуснал две представителни картини. Наричат ги „христоматийни”. Използват ги като илюстрации в книги и статии за Левитан.

5ad774130f93c_1885-1889.thumb.jpg.d20806379f79c9441f7792c954515f37.jpg

Брезова гора, 1885-89

5ad774344347f__1895.thumb.jpg.0a3e94b5fd41b00f395591753a10613f.jpg

Март, 1895

5ad7745618d43_1.thumb.jpg.87f2a077771f3ad05137959bbf516437.jpg

Книга за Левитан

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!