ЧЕСТИТ 24-ТИ МАЙ
-
Последна активност
-
Руско-украинската война 2022-2024 година. 1 2 3 4 157
От Р. Теодосиев, in Руско-украинската война 2022 година.
- 3913 мнения
- 223361 прегледa
-
- 1559 мнения
- 147029 прегледa
-
- 23 мнения
- 59 прегледa
-
Произходът на фортификационните познания на ранносредновековните българи 1 2
От makebulgar, in Археология
- 48 мнения
- 1869 прегледa
-
- 571 мнения
- 13078 прегледa
-
-
Последно разглеждащи 0 Потребители
- No registered users viewing this page.
Препръчано мнение
К.ГЕРБОВ
„Първите известия за честването на Кирил и Методий на 11 май се срещат в „Христоматия славянского язъка” от 1852 г. на Неофит Рилски. През 1863 г. денят е установен като църковен празник на светите братя равноапостоли, славянски просветители. На тази дата от Юлианския календар отговаря 23 май по Григорианския календар. Днес обаче, празникът, прераснал в Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост, се отбелязва на 24 май, а църквата почита светите Кирил и Методий на 11 май.”
Това съм го написал в статията „100 г. след смяната на календара”. Обясних и защо се е получило така.
Подразни ме, че Пламен Павлов обяснява българската история и то пред голяма аудитория - телевизия "Скат", агенция „Фокус” (сайта и радиото), обаче много често показва незнание. А дава идеи и така заблуждава зрителите и слушателите.
Затова и българите са объркани и не знаят какво, кога честват. Вчера по БНР водещата пак прочете за „азбукарчетата” дето знаели, че славянската азбука била създадена от Кирил и Методий. Но не уточни за коя славянска азбука става дума. През целия ден, пак по това радио, кореспондентките от страната пускаха деца да казват: „Кирил и Методий създадоха българската азбука”.
На 11 май Кирил и Методий ги чества само нашата църква. Руската си ги чества на 24 май. Мисля, че така е и в Македония.
Има обаче хора, които познават добре историята и работят по въпроса.
КГ125
Е, исторически тези, не виждам драма.
Иначе е документирано и от началото на 19 век, някъде 1801 г., но не мога да се сетя къде и кой пътешественик го пишеше ....
КГ125
За нямане - няма. Но основания за предположение има.
К.ГЕРБОВ
Драма няма, но е хубаво да се знае, че днешния 11 май няма никаква връзка с историята на честването на Кирил и Методий в България.
Неприсъствени дни през 1911 г.
Преди 1916 г. Денят на светите Кирил и Методий се е отбелязвал на 11 май. Тогава календарът в България е бил Юлиански. Казваме му стар стил.
Месец май по православния календар за 1911 г.
11 май по Юлианския календар е отговарял на 24 май по Григорианския (новия стил) и това е било познато на българите, защото в тогавашните календари са отпечатвани и двете дати. Затова и след 1916 г. съвсем естествено Денят на Кирил и Методий се чества на 24 май по въведения в България Григориански календар. Но същият ден си е бил 11 май по стария стил, т. е. по Юлианския календар.
Месеци април и май 2018 г.
Същото е положението и днес. Честваме 24 май по Григорианския календар, което е 11 май по Юлианския. А тези, които честваха Кирил и Методий на 11 май, всъщност са отбелязали 28 април по Юлианския календар.
Doris
Може пък да има:
"Празникът на славянската азбука е бил отбелязван още през Среновековието, разказа преподавателят по философия и история от ЕГ“Б.Брехт“ – Костадин Пампов. В хроника от ХII в. до нас достига информация, че след възраждането на Второто българско царство, по идея на епископ Василий – царете Асен и Петър организират през април на 1186 г. тържествено честване на годишнината от идването на учениците на Кирил и Методий в България. Според хрониката след тържествена литургия в църквата „Свети Димитър Солунски“ във Велико Търново, пред насъбралия се народ били четени произведенията на Климент Охридски и Константин Преславски.
Кирил и Методий са канонизирани като светци в края на IX в. Най-старите исторически сведения за честването им са от XII в. Тогава се утвърждава и 11 май като ден, в който се почита паметта и на двамата свети братя. Преди това най-често срещаните поминални дни за славянските учители били дните на тяхната смърт – 14 февруари за Константин-Кирил и 6 април за Методий. От края на XIV в., т. е. след включването на българските земи в диоцеза на Вселенската патриаршия, имената им вече не присъстват в «Месецословите». (Димо Чешмеджиев «Кирил и Методий в българската историческа памет през средните векове», София, 2001 г.)"
http://pzdnes.com/2017/05/23/костадин-пампов-празникът-на-кирил-и-м/
Остава да се разбере каква е тая "хроника от 12 век"?
Не, и 24 май и 11 май са по Григорианския календар, но честването на 24 май е старостилно, а на 11 май е по нов стил. За това старостилните руска и сръбска ПЦ отбелязват Св.св. Кирил и Методий на 24 май. А българската църква, понеже е приела новото летоброене чества празника по нов стил.
Защо новият стил на църковните празници всъщност връща датите - защото таблиците за съответствие, които си постнал горе са само за последното столетие. За средновековието и преди него, както казва проф. Павлов двата календара съвпадат.
https://bg.wikipedia.org/wiki/Приемане_на_григорианския_календар
А основната част от църковните празници са си доста архаични, от преди 1582. Включително и празника на Св.св. Кирил и Методий, както се вижда.
Старостилните църкви, каквато е била и БПЦ от 1916 до 1968 г. отбелязват празниците по времето, когато се падат според Юлианския календар, но съобщават датите по гражданския Григориански календар (+13 дни):
http://www.bulgarian-orthodox-church.org/ed/calendar-2017.pdf
Ами това си е така, според езиковедите азбуката , която създава Константин-Кирил Философ е за тогавашния българския език или казано по-политкоректно, за българския диалект на средновековния славянски език. Тя отразява типичната българска ятова граница, например.
Skubi
"Cirill és Metód 865-866-ban Mosaburgban" Сега Залавар.
Кирил и Методий в 865-866 са били в Мошабург. Превеждали библията на славянски. Но за някои гласа е нямало подходяща гръцка буква. Доказателство затова е парче от стомна с два знака разделени с кръст Иже и Он. Затова я нарекли глаголица, защото при хърватите католическите попове им казвали глаголяши.
https://mult-kor.hu/20090722_regeszeti_szenzacio_glagolita_iras_zalavarrol
К.ГЕРБОВ
Григорианският календар е утвърден през 1582 г. Преди това такъв няма. Но таблици за двата календара са направени и за тогава. Ето за 1583 г. Тогава 11 май по стар стил е било 21 май по нов стил.
Няма смисъл да се връщаме към Средновековието, след като датата е установена като официален църковен празник през 1863 г. Виж 11 май - Ден на почит към светите братя Кирил и Методий
През 1968 г. БПЦ въвежда т. н. Новоюлиански календар. В коментарите за този факт има нещо, което явно е заблудило Пламен Павлов и той на практика реагира като във вица „не било компютри, а компоти”. За намеса на „комунистите” се споменава не по повод установяването на 24 май като Ден на Кирил и Методий, а връщането на датата 11 май от църквата през 1968 г.
Църковниците коментират: „Истината е, че приемането на новия календар от Българската православна църква в края на 1968 г. преследва конкретни политически цели, а след тази дата календарът активно е използван и като средство във „външната политика” на Църквата, на която държавата възлага големи надежди. В края на 60-те години, когато Българската православна църква заменя юлианския с т. нар. новоюлиански (наричан също ревизиран юлиански, изправен или новоправославен) календар, Църквата и комунистическата държава вече са сключили един неписан „договор” за съжителство.” Календар и църковна политика през комунизма | История на БПЦ ...
В друга една статия, която сега не можах да открия в интернет, съм прочел и записал: „Смяната на календара [през 1968 г.], което все пак е значимо събитие в живота на една Църква, може да бъде посочена и като добър пример за последователната политика на комунистическия режим за изолиране на Църквата от общественото внимание.”
На практика се получи така, че българите продължиха да си честват 24 май по нов стил, което е 11 май по стар стил, а църквата си хареса датата 11 май по нов стил, което е 28 април по стар стил!
Тази „историческа теза” от Кирило-Методиевската енциклопедия, е писана от видни имена на „славистичната наука” („Напред науката, е слънце”, както се пее в един химн). И е хубаво азбукарчетата, журналистите, художниците на изображения с Кирил и Методий и пр., да се съобразяват с изнесеното в нея.
Приемаме, че тази азбука е била създадена „за тогавашния български език или казано по-политкоректно, за българския диалект на средновековния славянски език”. Защо обаче не пишем на нея? Нали Кирил и Методий са я създали за българите! Значи и спрямо Кирил и Методий сме се оказали такива неблагодарници, както към руснаците, които са ни освободили.
Или може би сме всъщност лицемери, защото хвалим Кирил и Методий, че са създали азбуката ни, но пишем на азбуката, която не е създадена от тях.
Incorrectus
Явно знаеш кой е авторът на споменатия "допълнен византийски унциал", което обяснява категоричното ти мнение.
А може би руснаците са неблагодарни, защото използват безличния термин "славянска азбука", за да не би да се подразбере, че използват азбуката на българския народ и българската държава.
К.ГЕРБОВ
Руснаците трябва да са чели „приписката на Тудор Доксов”, а там се казва: „Тази благочестива книга, наречена Атанасий (писана от Атанасий Александрийски), преведе от гръцки на славянски език по заповед на нашия български княз на име Симеон епископ Константин в годината от сътворение на света 6 414, индикт 10 (906 г.).”
Има и един презвитер Григорий, който е написал такава приписка: „Книгы Завета Божиа Ветхаго, сказающе образы Новаго Завета истинну сущу, преложеныя от греческаго языка в словенскыи при князи блъгарстем Симеоне сыне Бориши Григорием презвитером мнихом всех церковник блъгарскых церквии, повелением того книголюбца князя Симеона, истине же рещи боголюбца”.
Кога се е появил този български език, не е ясно. По времето на Симеон са пишели на славянски език.
То и в текста на „За буквите”, който Романа постна, също пише: „След това човеколюбецът бог, който урежда всичко и който не оставя човешкия род без разум, но всички привежда към разум и спасение, смили се над човешкия род, изпрати му свети Константин Философа, наречен Кирил, праведен и истинолюбив мъж, и той им състави 38 букви: едни по образец на гръцките букви, а други пък според славянската реч.” На какво се основава тогава твърдението, че, „азбуката, която създава Константин-Кирил Философ е за тогавашния българския език или казано по-политкоректно, за българския диалект на средновековния славянски език.”?
Doris
Пс-скоро не е ясно кога се е появил славянският език, защото българи и България е имало от ранното средновековие и българите са говорели на собствен език, според изворите.
По времето на цар Симеон в България са пишели на старобългарски. Това може да се узнае във всеки гимназиален учебник.
В приписката на Тудор Доксов се говори не за "Славянски език", а за словенскъ ѩзык. От същата епоха има и писмени паметници, в които езикът е наречен ѩзꙑкъ блъгарьскъ. Така че, двата термина са взаимнозаменяеми.
https://bg.wikipedia.org/wiki/Старобългарски_език
Ето едно много добро видео, където доц. д-р Славия Бърлиева обяснява защо и глаголицата и кирилицата са създадени за българския език:
https://btvnovinite.bg/videos/tazi-sutrin/zashto-v-rusija-sa-ubedeni-che-kirilicata-idva-ot-vizantija.html
Във видеото има и за историята на "пославянчването" на българската азбука.
През 1863 г. става църковен празник за РПЦ. Обаче БПЦ не е подразделение на РПЦ, та да чака от нея да въведе празника.
Смисълът на връщането към средновековието е да се разбере защо празникът е на 11 май по нов стил. Защото за България е бил въведен още през 12 век, а средновековните дати не се променят в новия календар. Така е и за църквата и за науката. Например Битката при Клокотница се е състояла на 9 март 1230 г.,денят на Св. 40 мъченици и според църковната и според историческата хронология.
24 май е по стар стил. Погледни какви са РПЦ и СПЦ, които го отбелязват като църковен празник - старостилни.
На практика честването на Св.св. Кирил и Методий стана двойно. В Църковния календар на БПЦ ги има и двете дати, а в гражданския живот безбройните институции, носещи техните имена празнуват патронен празник на 11 май, а след това и общонароден празник на 24 май. И това са все културни институции - читалища, училища, Великотърновския университет и самата Народна библиотека. Дали хората във всички тях са толкова глупави да не разбират, че са объркали датата, или по-скоро някой друг се е объркал?
П.п. Забравих да спомена множеството именници,които празнуват на 11 май.
Редактирано от DorisLast roman
явно през Средновековието българският и славянският език били тъждествени понятия /както може да се види и от произведението на Черноризец Храбър/.
Incorrectus
Явно имаш неведоми източници на познание. От предишния ти пост научихме, че Кирил и Методий не са създали кирилицата. Откъде знаеш това? Сега научаваме, че знаеш кое летоброене е ползвал Черноризеца. Ами ако годината е 855? Великоморавската причина отпада. По Брегалница какви букви е разнасял, според теб?
monte christo
Новоюлианският календар принципно е най-точният, обаче за църковните нужди определено не е най-доброто решение (приложение). С други думи, Новоюлианският календар е едно недоразумение в църковната сфера. С цел уж празниците да се отбелязват на датата си (например всеизвестно е, че Коледата се празнува на 25 декември), фактически чрез прилагането му, празниците определено не се празнуват на датата си. Земята си пътува из Космоса и се върти около оста си ден за ден. Това виждат и усещат хората. В тази връзка, БПЦ от 1968 г. насам неправилно празнува... празниците. Ама... какво да направим? Всички неправилно празнуваме, за разлика от старостилците.
25 декември (Коледа) Григориански и Новоюлиански календар (нов стил) = 12 декември (св. Спиридон) Юлиански календар (стар стил).
7 януари (Ивановден) Григориански и Новоюлиански календар (нов стил) = 25 декември (Коледа) Юлиански календар (стар стил).
Св. св. Методий и Кирила се празнуват на 11 май по Юлиански календар (стар стил), което ще рече 24 май Григориански календар (нов стил). Но заради прословутото празнуване на празниците по датата си ("хората по-лесно щели да го възприемат"), БПЦ уж "правилно" празнува св. св. Методия и Кирила на 11 май по Новоюлиански и Григориански календар (нов стил), ама... всъщност е... 28 април Юлиански календар (стар стил), т.е. празнува неправилно паметта на славянските учители. Ей заради тези разминавания, доста от Църквите се дърпат и не искат да приемат Новоюлианският календар. С право...
КГ125
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!
"Българска наука" е сред първите заслужили поздрава!!!!
Науката е слънце!
Skubi
Напиши мнение
Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.