Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, Б. Киров said:

Aero L-159 Alca - 16 броя на бойно дежурство, продадоха количество на американска компания, която тренира с тях бойни пилоти /предпочете ги пред израелски стари Ф-16, продадоха и на Ирак, техните участваха в бойни действия срещу ИДИЛ/

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

За Миг-29 много сме писали тук, това което излиза по медиите са официални данни - тази година са преведени 26 млн. лева по този контракт, значи керванът си върви.

За пръв път чувам L-159 да се ползват за еър полисинг, сигурен ли си? Това са дозвукови самолети, които ги ползват като учебни (спарките) или ударни (единичните). Това е като да кажем, че нашите Су-25 могат да се ползват за еър полисинг. На хартия поне за баналните случаи стават, но на практика никой няма да тръгне да ги ползва за такива.

Той кервана си върви, защото иначе няма да има какво да лети и определено не е платено за възстановяването на 15 летящи бройки. Това обаче не означава, че форумните (защото няма къде другаде да се чуе нещо такова) изказвания от типа колко евтина била поддръжката на МиГ-овете до 2029 не са пълно безумие. То и в момента едва ли има повече от 5 летящи МиГ-а, като дойдат новите към 2023 като нищо ще ги махнат изцяло или ще оставят няколко от най-здравите бройки за някоя друга година.

  • Мнения 526
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува
1 hour ago, Du6ko said:

Това за Индия и Ф 16 . Тръмп каза че Индия  ще изпита гнева и наказанието на Големия Брат заради покупката на руски ракети С 400 преди да е очаквала. Може би президента има предвид лицензии и производство на Ф 16 в Индия ?

На въпроса, дали евентуалното прехвърляне на линията за крайно сглобяване в Индия ще повлияе на българската сделка, бе отговорено, че това ще се случи по-далеч в бъдещето и българските изтребители ще бъдат вероятно сглобени в Южна Каролина.

http://www.aeropress-bg.com/news/military-aviation/5663-lockheed-martin-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%B0-f-16v-%D0%B2-%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F

Тук има повече подробности докъде са стигнали нещата с производство на Ф-16 в Индия:

On April 18, Tata Lockheed Martin Aerostructures Limited (TLMAL), a joint venture between Tata Advanced Systems Limited (TASL) and Lockheed Martin, inaugurated India's first-of-its-kind metal-to-metal bonding facility at Adibatla in Hyderabad.

The new 4,700 square-meter metal-to-metal bonding facility adds a new cutting-edge capability to the Indian aerospace industry and enables TASL to use this technology across manufacturing programmes for complex aerostructures manufacturing and increased indigenisation, which directly supports the Government of India's 'Make in India' initiative, Lall said.

The new facility and capacity expansion creates new job opportunities for skilled workers in India's manufacturing sector and provide on-the-job training, which supports the Government of India's 'Skills India' initiative, he said.

http://zeenews.india.com/india/f-16-production-can-make-india-fighter-jet-export-hub-lockheed-2110694.html

Накратко, Локхийд-Мартин и Тата и сега работят съвместно и имат планове и подписани споразумения Индия да асемблира около 200 Ф-16 от последната модификация, като към това се присъединят индийски фирми по цялата верига на производството: от микро до макро равнище на фирмите.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 час, Sharana said:

За пръв път чувам L-159 да се ползват за еър полисинг, сигурен ли си? Това са дозвукови самолети, които ги ползват като учебни (спарките) или ударни (единичните). Това е като да кажем, че нашите Су-25 могат да се ползват за еър полисинг. На хартия поне за баналните случаи стават, но на практика никой няма да тръгне да ги ползва за такива.

This affordable multi-role (air-to-ground, air-to-air and reconnaissance) platform made much use of Western technology, including the Honeywell F124 turbofan engine and the avionics. The Czech Air Force is currently the type's sole military operator. There is also a trainer version, the L-159T.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:y9n1BsG1lbkJ:https://www.airtattoo.com/airshow/aircraft/aircraft-in-the-spotlight/czech-air-force-l-159-alca+&cd=24&hl=bg&ct=clnk&gl=bg

това е отпреди да наемат грипените, оперирали са единствено с 16 Л-159, които летят и сега; преди в друга тема бях извел линк на видео на свместно патрулиране с американски самолети в рамките на НАТО - чешките Л-159 + Ф-16 или Ф-18, сега не си спомням, но линка и видеото са някъде из темите на форума

A Light combat aircraft is a light multirole military aircraft most coming from advanced trainers that have been modified or designed for engaging in light combat missions, either in light strike or attack missions, reconnaissance or interdiction roles while some keeping its trainer role.[1][2] They are also slower than their bigger counterparts capable only of subsonic speed though some are capable of reaching mach 1+.[3] Although equipped with either guns or short range air-to-air missiles[4] it is usually for self-defense purpose or anti-helicopter missions not for air defense as lightweight fighters do, though some are capable of air combat or point air defense missions due to integrated or have variants capable of carrying powerful multi-mode radar systems,[5][6][7] most LCAs don't have such due to their small limited design or are less powerful. However they can still be used to patrol the skies and implement border patrol or air policing.[8][9][10] These aircraft are usually smaller and more lightly armed than the bigger multirole or strike aircraft such as the American F-18, F-15E Strike Eagle or Russian Mig-29. Most LCAs are armed with either bombs, rockets or gun pods used for COIN or CAS missions. Some aircraft have been developed to integrate more advanced armaments such as smart bombs and air to ground missiles, ECM pods(Electronic Countermeasure) and electronic targeting systems for better mission capability.[11][12][13][14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Light_combat_aircraft

самолетчетата са добри, маневрени и евтини и ако питаш мен, можем да си купим поне 16 от тях за еърполисинг и летателни часове на пилотите, покрай сериозните машини, които могат да летят по-малко, за да имат по-дълъг живот; Draken International, Inc. се казва американската фирма за трениране на американски военни летци, купила си е 21 от Албатросите-Алка и ако ти се занимава открий какво говори собственика на фирмата, много готин млад предприемач, а и какво казват самите американски пилоти за чешките самолети. Не винаги най-скъпото е най-доброто.

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International#/media/File:Draken_Jets_in_Flight.jpg

Преди 1 час, Sharana said:

Той кервана си върви, защото иначе няма да има какво да лети и определено не е платено за възстановяването на 15 летящи бройки. Това обаче не означава, че форумните (защото няма къде другаде да се чуе нещо такова) изказвания от типа колко евтина била поддръжката на МиГ-овете до 2029 не са пълно безумие. То и в момента едва ли има повече от 5 летящи МиГ-а, като дойдат новите към 2023 като нищо ще ги махнат изцяло или ще оставят няколко от най-здравите бройки за някоя друга година. 

Ще поживеем ще видим:); Нещо за полските Миг-29 да коментираш?

Poland has around 30 MiG-29 fighters in its fleet which have been in service for nearly 30 years.

https://www.defence24.com/polish-mig-29-jet-fighters-modernised-fulcrums-compliant-with-the-nato-standards

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 2 часа, Б. Киров said:

This affordable multi-role (air-to-ground, air-to-air and reconnaissance) platform made much use of Western technology, including the Honeywell F124 turbofan engine and the avionics. The Czech Air Force is currently the type's sole military operator. There is also a trainer version, the L-159T.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:y9n1BsG1lbkJ:https://www.airtattoo.com/airshow/aircraft/aircraft-in-the-spotlight/czech-air-force-l-159-alca+&cd=24&hl=bg&ct=clnk&gl=bg

това е отпреди да наемат грипените, оперирали са единствено с 16 Л-159, които летят и сега; преди в друга тема бях извел линк на видео на свместно патрулиране с американски самолети в рамките на НАТО - чешките Л-159 + Ф-16 или Ф-18, сега не си спомням, но линка и видеото са някъде из темите на форума

A Light combat aircraft is a light multirole military aircraft most coming from advanced trainers that have been modified or designed for engaging in light combat missions, either in light strike or attack missions, reconnaissance or interdiction roles while some keeping its trainer role.[1][2] They are also slower than their bigger counterparts capable only of subsonic speed though some are capable of reaching mach 1+.[3] Although equipped with either guns or short range air-to-air missiles[4] it is usually for self-defense purpose or anti-helicopter missions not for air defense as lightweight fighters do, though some are capable of air combat or point air defense missions due to integrated or have variants capable of carrying powerful multi-mode radar systems,[5][6][7] most LCAs don't have such due to their small limited design or are less powerful. However they can still be used to patrol the skies and implement border patrol or air policing.[8][9][10] These aircraft are usually smaller and more lightly armed than the bigger multirole or strike aircraft such as the American F-18, F-15E Strike Eagle or Russian Mig-29. Most LCAs are armed with either bombs, rockets or gun pods used for COIN or CAS missions. Some aircraft have been developed to integrate more advanced armaments such as smart bombs and air to ground missiles, ECM pods(Electronic Countermeasure) and electronic targeting systems for better mission capability.[11][12][13][14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Light_combat_aircraft

самолетчетата са добри, маневрени и евтини и ако питаш мен, можем да си купим поне 16 от тях за еърполисинг и летателни часове на пилотите, покрай сериозните машини, които могат да летят по-малко, за да имат по-дълъг живот; Draken International, Inc. се казва американската фирма за трениране на американски военни летци, купила си е 21 от Албатросите-Алка и ако ти се занимава открий какво говори собственика на фирмата, много готин млад предприемач, а и какво казват самите американски пилоти за чешките самолети. Не винаги най-скъпото е най-доброто.

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International#/media/File:Draken_Jets_in_Flight.jpg

 

 

Badasses..:)

 

 

 

 

 

 

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува
Преди 1 час, nik1 said:

Badasses..:)

:) Точно първото видео имах предвид, това е съвместна мисия в рамките на Baltic Eye 2013, което е в рамките на еър полисинг програмата на НАТО Baltic Air Policing.

The air policing mission above the Baltic States illustrates the ability of the Alliance to share and pool existing capabilities.  It started in April 2004 and has been executed continuously ever since. So far, 16 NATO nations have participated in this mission.  This is an important confidence building measure to demonstrate the Alliance solidarity and resolve not only to current members, but also to our partners and future potential members. Air Policing has been, and remains, the cornerstone of Alliance solidarity and cohesion.

https://ac.nato.int/page5931922/-nato-air-policing

https://shape.nato.int/enhanced-nato-air-policing-patrols-baltic-airspace

няма никакво съмнение какви мисии изпълняват чешките Л-159 Алка съвместно с Ф-16; в минута 2.15 жената пилот го обяснява така, че дори и аз го разбрах, без да знам чешки.

Между другото, още за тези чешки самолети, те са били проектирани като съвместна продукция на Боинг и чешкия завод и авиониката почти изцяло е на Боинг, както и радарите; Jared Isaacman, СЕО на Дракън, който има лиценз на военен пилот и е летял на тях, казва в интервю, което съм цитирал тук някъде, че след като ги е пробвал е избрал да закупи от Чехия 21-броя, като ги е предпочел пред амортизирани Ф-16. Човекът е изградил огромен бизнес с тези самолети, защото само за тази година е сключил договор с Пентагона за 280 млн. долара, които му се плащат да обучава действащи американски военни летци на собствения му аерофлот с над 100 самолета, по-голям отколкото на много държави; централно място заемат чешките Л-159

On June 1, 2018, the Pentagon announced that the Air Force had awarded Draken a $280 million contract to continue providing training services for the 57th Adversary Tactics Group at Nellis Air Force Base in Nevada, as well as Luke Air Force Base in Arizona and Hill Air Force Base in Utah.[2]

In November 2018, the Air National Guard (ANG) awarded Draken a five year contract to provide red air services to support key combat readiness training exercises throughout the United States.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International

  • Потребители
Публикува
On 11.10.2018 г. at 0:16, Sharana said:

Като за масмедия толкоз. Какво всъщност е представлявало предложението можеш да потърсиш в Аерото, имаше хубава статия. Първо, за да се вкарат в строя 15 бройки трябва да платим 115,6 милиона евро. След това да плащаме по 11,25 милиона евро годишно за 1450 часа (по няма и 100 на самолет) при това без включените ремонти, консумативи и тн. Реалната сума като включиш всичко това става страшна. Затова и МиГ-29 на тази възраст и евтино е виц. Нека все пак да цитирам по-авторитетна личност

Един летателен час на Миг-29 както е изчислен, струва колкото на грипен, тоест възможно най-евтин от предлаганите нови самолети; сметките за резервни части и поддръжка са спекулация – защото иначе поставен въпросът е, колко струва поддръжка на един нов самолет за 10 години – това е най-малко цената инвестирана в покупката, той също има амортизация и финанси, вкарвани перманентно в него; колко ще ви излезе един автомобил за 10 години със сервиз и поддръжка, колкото цената на самия автомобил при покупка, това са шменти-капели за наивници, че си купуваш нещо ново и забравяш за разходи по него. "Голата цена" на Ф-16 е 30 млн. долара, тази на грипена 45 млн., но за колко идва всеки един от тези самолети със сервиз и екстри - за 3 пъти повече, нали.

Въпросът е за какво ти е необходим самолетът /или каквато и да е техника/ и кое е най-оптимално за ползвателя. Еър полисинг може да се извършва с евтини многоцелеви самолети с евтина поддръжка, умните държави го правят, в това число и най-богатите и силните, САЩ го прави, както и Швейцария. Бедните парвенюта скачат на бентлита и мерцедеси последен модел, докато живеят в панелка. Това е синдромът на „бързо забогатял китаец”.

И за да не съм голословен в твърдението, че държави като САЩ и Швейцария си правят добре сметките, когато става въпрос за разходи по патрулиране /еър полисинг/ на въздушните им граници:

САЩ:

And Aero together with the IAI declared their interest to take part in the American OA-X program, or the Light Attack Program. The program is meant to provide the US Air Force with efficient airpower together especially with the ability to preserve its more advanced aircraft for conflicts involving major powers. The aim of the program is to find a relatively cheap plane with low operation costs to be deployed in regions where the enemy does operate advanced AA technologies, and a plane which can also offer good solutions for training of new pilots.

https://www.czdjournal.com/defence/the-l159-light-attack-jet-to-serve-with-the-usaf-24.html

Имат специална програма American OA-X program за въвеждане на "относително евтин самолет, за да запазят по-усъвършенстваната си авиация за конфликти", затова работят по разработването на "лек многоцелеви и евтин" самолет за рутинни функции и трениране на пилоти.

Швейцария:

Northrop F-5F Tiger II           US      conversion trainer        12[1]    1976    air policing and electronic warfare[23]

Northrop F-5E Tiger II           US       fighter             41[1]    1978    Only about 22 aircraft are operational with remainder in storage

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Swiss_Air_Force

https://ru.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

Доскоро Northrop F-5F Tiger II, който е от 60-те години и еквивалент на Миг-21,   беше основния боен самолет в швейцарските ВВС, сега го замениха с Ф-18, след референдум отхвърлил алтернативния грипен, но не го изхвърлиха от въоръжение и ползват 12 броя от него за еър полисинг, а са оставили като боен 22; в друга тема съм цитирал текст, как Швейцария продава голям брой модернизирани от швейцарците Northrop F-5F на американския Флот преди няколко години, тоест на страната-производител неин самолет. Моделът сега струва 7 млн. за брой.

 

 

 

 

 

 

 

 

           
  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, Б. Киров said:

Един летателен час на Миг-29 както е изчислен, струва колкото на грипен, тоест възможно най-евтин от предлаганите нови самолети

Недей да разказваш вицова моля те, несериозно е.

 

Преди 4 часа, Б. Киров said:

And Aero together with the IAI declared their interest to take part in the American OA-X program, or the Light Attack Program. The program is meant to provide the US Air Force with efficient airpower together especially with the ability to preserve its more advanced aircraft for conflicts involving major powers. The aim of the program is to find a relatively cheap plane with low operation costs to be deployed in regions where the enemy does operate advanced AA technologies, and a plane which can also offer good solutions for training of new pilots.

https://www.czdjournal.com/defence/the-l159-light-attack-jet-to-serve-with-the-usaf-24.html

Имат специална програма American OA-X program за въвеждане на "относително евтин самолет, за да запазят по-усъвършенстваната си авиация за конфликти", затова работят по разработването на "лек многоцелеви и евтин" самолет за рутинни функции и трениране на пилоти.

Какво представлява "Light Attack Program" поне в уикипедия чел ли си? За какъв еър полисинг става въпрос май само ти си знаеш, на американците дори през акъла не би им минало.

  • Потребители
Публикува
Преди 3 часа, Sharana said:

Недей да разказваш вицова моля те, несериозно е.

Ти май не можеш да смяташ наум, вземи тогава калкулатор и раздели 11.25 млн. долара, колкото сам си посочил в постинга си, на 1450 летателни часа, които също сам си посочил в постинга си - да те улесня, получава се 7758 щатски долара на летателен час е цената с Миг-29. Сега направи справка с това, което съм посочил в линка си за цена на летателен час на грипен, Ф-16, Ф-18 и т.н.

Кое е несериозно? Това че ти не проверяваш цифрите сам, или това, че повтаряш внушени от някой друг не твои мисли като свои предубеждения?

Преди 3 часа, Sharana said:

Какво представлява "Light Attack Program" поне в уикипедия чел ли си? За какъв еър полисинг става въпрос май само ти си знаеш, на американците дори през акъла не би им минало.

Чел съм. Ето ти някои линкове, освен уикипедия:

https://sldinfo.com/2017/08/the-rationale-behind-the-usaf-oa-x-experiment/

https://warontherocks.com/2017/04/playing-moneyball-the-scouting-report-on-light-attack-aircraft/

https://kafkadesk.org/2018/07/25/biggest-czech-aircraft-manufacturer-unveils-new-multirole-fighter-plane/

The Light Attack program, or OA-X, has the potential to provide the Air Force with four major benefits: efficient, persistent airpower, fighter pilot production, the absorption of those pilots, and the ability to preserve and posture its more advanced aircraft for conflicts involving major powers. As such, this proposed weapon system will help solve the problems of fighter pilot production and absorption with the added benefit of giving strategic flexibility to the Air Force inventory at an affordable price.

The introduction of a light attack aircraft will offer low procurement costs, efficient operations (in the appropriate threat environment) and an improvement in readiness of the 4th & 5th Gen fleet.

The introduction of an appropriate number of light attack aircraft would also assist in addressing the pilot shortage in the USAF. A variety of sources indicate the USAF is currently 750 – 1000 pilots short.

The Air Force is executing an aggressive program of pilot retention and the addition of a light attack aircraft would make a positive impact.

Pietrucha explains, “People say, ‘you don’t have enough pilots, why do you need more aircraft?’ Good question. We need to absorb pilots. The Air Force takes a pilot out of pilot training and then to make him or her an experienced aviator that individual goes into a fighter squadron to get 500 flight hours, and then they are an experienced fighter pilot. The Air Force does not have enough airplanes to achieve that. It does not matter how many pilots the Air Force produces, they cannot absorb them.”

General Holmes commented on the same dynamic, “Part of the benefit of this airplane is that I can season and produce fighter pilots fast. I can fly a lot of hours on it pretty cheap so I can make an experienced fighter pilot (which is what I am short) fast. So as ACC Commander I would season pilots in this aircraft fast then bring them back for a short course to move them into a 4th or 5th Gen fighter.”

“[Considering the light attack aircraft], I can use them in combat (I think, we’ll find out). I can use them to season young fighter pilots fast. When they are in the US, I can use them to train tactical air control parties at a much lower cost per flying hour. I can use them to support my maneuver unit training with the Army at a much lower cost per flying hour and still work through all the close air support procedures. It is a capability we think (we’re going to do these experiments and see) that would let us continue to do another multi-year approach to fighting violent extremist organizations at a cheaper cost in a fiscal environment where every dollar counts. When preparing for the higher end fight – the 5th gen fight, every dollar counts.”

Ако изпитваш затруднения да го четеш, кажи, ще ти го преведа.

А това е специално за теб на този линк, преди не беше чувал за Л-159, след като разбра изпитваше суеверно съмнение, че е изпълнявал мисии по еър полисинг, което не е нищо друго, а охрана на въздушната граница, на чист български език, после и видео беше линквано, но което не ти изнася, не го коментираш. Лош навик. Ето пак за Л-159, този път за съвместна продукция на чешката фирма с израелска фирма:

https://kafkadesk.org/2018/07/25/biggest-czech-aircraft-manufacturer-unveils-new-multirole-fighter-plane/

И пак ти потретвам: както този дозвуков самолет Л-159, така и швейцарските Northrop F-5F Tiger II, изпълняват мисии по охрана на въздушните граници на държавите Чехия и Швейцария. Защо да караш танк за полицейски патрул?

 

  • Потребител
Публикува
Преди 18 минути, Б. Киров said:

Ти май не можеш да смяташ наум, вземи тогава калкулатор и раздели 11.25 млн. долара, колкото сам си посочил в постинга си, на 1450 летателни часа, които също сам си посочил в постинга си - да те улесня, получава се 7758 щатски долара на летателен час е цената с Миг-29. Сега направи справка с това, което съм посочил в линка си за цена на летателен час на грипен, Ф-16, Ф-18 и т.н.

Кое е несериозно? Това че ти не проверяваш цифрите сам, или това, че повтаряш внушени от някой друг не твои мисли като свои предубеждения?

Не знам дали си наясно (по-скоро не предвид начина по който пишеш), но сравняваш ябълки с портокали. Най-представителния разход е грубо казано всичките разходи свързани с въпросния тип самолети за една година разделено на броя часове, които са навъртяли. Така погледнато Юрофайтъра е около 70 000 евро, Ф-15 е около 40-42 000 долара, Ф-16 е около 20-22 000 долара, Грипена е 15-20 000 долара. Оценка за МиГ-29, която е под 30 000$ няма да се намери и то на по-новички (подобрени) от нашите, та ние със сигурност се разделяме с повече от 30 000$ на час - да не говорим как се държат летящи само няколко с канализиране на останалите.

Тези цитираните 7758 долара са едва ли не горивото и кафето за пилота (както казваше Амазонлийски :D), обслужването и ремонта/замяната на агрегати не са включени. За същото (просто летене) чехите плащат по 4350 долара и то за доста по-активно летене - 150 часа годишно на самолет срещу няма и 100 при МиГ-29, всеки час над тези  100 вече скача на €11 325 (~13 110$). Ще смятаме ли колко ще стане средната цена ако вдигнем оборотите с 50% повече летене годишно? Само дето тези кръчмарки сметки са безсмислени в крайна сметка, има кой да ги прави като се смята цената на жизнения цикъл на новите самолети.

Сега разбра ли как сравняваш ябълки с портокали? Тези 7700 долара при МиГ-29 са просто летене, маркетингови неща, като аналогичното нещо при Грипена е 4350$, Само дето реалната му стойност е в района 15-20 хиляди долара (зависи от държавата и количеството летене все пак), а на МиГ-29 над 30 000$. Махни ги митовете колко евтина и надеждна е съветската техника - няма никакъв начин стар двудвигателен изтребител с много калпави двигатели (ранни РД-33), които на всеки 350ч трябва да се свалят и да се пращат в завода в Русия (и с общ ресурс 1 500 часа) да е по-евтин за поддръжка от еднодвигателен такъв, чийто двигател се сваля в пъти по рядко и с общ живот 6 000 часа. Такива филми просто няма, колкото и да се подмятат стойности без разбиране какво стои зад тях...

 

 

Преди 18 минути, Б. Киров said:

Ако изпитваш затруднения да го четеш, кажи, ще ти го преведа.

А това е специално за теб на този линк, преди не беше чувал за Л-159, след като разбра изпитваше суеверно съмнение, че е изпълнявал мисии по еър полисинг, което не е нищо друго, а охрана на въздушната граница, на чист български език, после и видео беше линквано, но което не ти изнася, не го коментираш. Лош навик да дискутираш, нездравословен за умственото ти състояние и кондиция. Чети и коментирай всички аргументи на опонента, ако искаш да си обективен. Ето пак за Л-159, този път за съвместна продукция на чешката фирма с израелска фирма:

https://kafkadesk.org/2018/07/25/biggest-czech-aircraft-manufacturer-unveils-new-multirole-fighter-plane/

И пак ти потретвам: както този дозвуков самолет Л-159, така и швейцарските Northrop F-5F Tiger II, изпълняват мисии по охрана на въздушните граници на държавите Чехия и Швейцария. Защо да караш танк за полицейски патрул?

 

Поинтересувай се какво правят нашите МиГ-29 едва ли не всеки ден в момента. Може би ще ти стане ясно какво може и какво не може - "на патрул" да плаши гаргите никой не лети. 

 

За какво не ми изнасяло даже не виждам смисъл да коментирам. Та ти не правиш разлика между учебен и боен самолет. В случай, че не знаеш ние си имаме L-39, които изпълняват същите функции. В "случай на война" и на L-39 могат да се сложат ракети за БВБ и на хартия да може да се ползва и за патрул в мирно време. На практика обаче на тези самолети се обучават пилоти и трупат опит (при нас в Долна Митрополия), а след това попадат в изтребителна част - при нас това е само Града с МиГ-29ки, в Чехия са на Грипени. И това са тези, които поддържат 24/7 дежурство.

А колко са напреднали въпросните тренировъчни самолети и какви възможности имат е просто въпрос на цена. По-скъпите имат и ударни функации, но основната що на L-39 (у нас), що на L-139 (при чехите) / Як-130 (при руснаците) / Hawk T2 (при британците) / T-346A (при италанците) / T-50 (при корейците) / T-38 (при американците) и тн е учебната. Що се отнася до швейцарските - това са антични самолети, които така или иначе си ги имат от много време. Не можаха да ги заменят с Грипени, защото няма какво да се харчат с още самолети, при положение че си имат над 30 F-18, които са им бойните самолети и които използват по-често. Аналогията с нас е МиГ-21, които пенсионирахме наскоро, за да освободим ресурс за нещо ново.

 

За тези прословути леки самолети на американците - първо че в момента става въпрос за 15 бройки, което е просто смешно на фона на техните ВВС, второ че търсят ударен самолет за CAS (непосредствена авиационна поддръжка), който да може да ръси бомби по брадатите джапанки в Близкия изток по-евтино от A-10, F-15/16 и B-1B-B-52, които са им най-честия инструмент за CAS в региона. Само на теб май би ти минало през акъла да предложиш нещо такова да се ползва за прехвати, дето нито ще догони, нито ще се вдигне толкова високо, където му е и целта :D

ATAC-afghan-air-force-super-tucano-a-29.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 9 часа, Б. Киров said:

Въпросът е за какво ти е необходим самолетът /или каквато и да е техника/ и кое е най-оптимално за ползвателя. Еър полисинг може да се извършва с евтини многоцелеви самолети с евтина поддръжка...

           

Точно така и най-евтиния боен самолет влизащ в тази категория е Грипен, плътно следван от Ф-16. Защото другите са учебни и евтини, но не и бойни и "многоцелеви". "Мерцедесите и бентлитата" са препратки вече към 5. поколение, на такива не се мятат държави с нашите финансови възможности.

Иначе американците използват F-5 в ролята на "агресори", та да има срещу какво да тренират пилотите им - в бойна ескадрила такива няма да намериш. Та не че искат да минат тънко и да прихващат руските самолети като наближат Аляска с тях, за друго им трябват :D

А да ни предлагаш да си купуваме F-5 при положение, че си пенсионирахме МиГ-21 ... нали.

Редактирано от Sharana
  • Потребители
Публикува
1 hour ago, Sharana said:

 

1 hour ago, Sharana said:

Не знам дали си наясно (по-скоро не предвид начина по който пишеш), но сравняваш ябълки с портокали. Най-представителния разход е грубо казано всичките разходи свързани с въпросния тип самолети за една година разделено на броя часове, които са навъртяли. Така погледнато Юрофайтъра е около 70 000 евро, Ф-15 е около 40-42 000 долара, Ф-16 е около 20-22 000 долара, Грипена е 15-20 000 долара. Оценка за МиГ-29, която е под 30 000$ няма да се намери и то на по-новички (подобрени) от нашите, та ние със сигурност се разделяме с повече от 30 000$ на час - да не говорим как се държат летящи само няколко с канализиране на останалите.

Тези цитираните 7758 долара са едва ли не горивото и кафето за пилота (както казваше Амазонлийски :D), обслужването и ремонта/замяната на агрегати не са включени. За същото (просто летене) чехите плащат по 4350 долара и то за доста по-активно летене - 150 часа годишно на самолет срещу няма и 100 при МиГ-29, всеки час над тези  100 вече скача на €11 325 (~13 110$). Ще смятаме ли колко ще стане средната цена ако вдигнем оборотите с 50% повече летене годишно? Само дето тези кръчмарки сметки са безсмислени в крайна сметка, има кой да ги прави като се смята цената на жизнения цикъл на новите самолети.

Сега разбра ли как сравняваш ябълки с портокали? Тези 7700 долара при МиГ-29 са просто летене, маркетингови неща, като аналогичното нещо при Грипена е 4350$, Само дето реалната му стойност е в района 15-20 хиляди долара (зависи от държавата и количеството летене все пак), а на МиГ-29 над 30 000$. Махни ги митовете колко евтина и надеждна е съветската техника - няма никакъв начин стар двудвигателен изтребител с много калпави двигатели (ранни РД-33), които на всеки 350ч трябва да се свалят и да се пращат в завода в Русия (и с общ ресурс 1 500 часа) да е по-евтин за поддръжка от еднодвигателен такъв, чийто двигател се сваля в пъти по рядко и с общ живот 6 000 часа. Такива филми просто няма, колкото и да се подмятат стойности без разбиране какво стои зад тях...

Пак не ти излизат сметките, а сметките са си сметки: ти започна с тези 11 млн. долара за 1450 часа, сега се усукваш и отиваш на сума над 30 000 долара за час само и само да ми докажеш лично колко си прав. Ама пак не става - при летене 2000 часа годишно сумата отива на 60 млн. годишно, както вече го преизчисляваш или 720 млн. за 12 години, но имаш докрай използван ресурс на тези самолети за това време и при планирани да се закупят 8 плюс 8 нови самолети гарантираш 2 ескадрили за периода - Миг-29 и нов самолет. Така е предвиден и планът - на два етапа приблизително по 6 години да се усвоят на два транша 8 и 8 нови самолета, погледни решението на НС и предвидената сума от приблизително 2 млрд. долара. така че през това време да са обучени летци за новата техника и да се отвори възможност за купуване на нови самолети на мястото на миг-29. Както пишеш, грипен за същото време ще имат 20 000 долара на час или 33 % по-нисък разход, което от въпросните 720 млн. е 240 млн., тоест за цената на 2 нови грипен България ще има 15 летящи Миг-29. Не се бой, ония в политиката, макар и да не са айнщайновци, могат да смятат по-добре от теб и мен и вече са ги направили кръчмарските сметки - миговете ще си литкат до 2029. както и су-25.

1 hour ago, Sharana said:

Точно така и най-евтиния боен самолет влизащ в тази категория е Грипен, плътно следван от Ф-16. Защото другите са учебни и евтини, но не и бойни и "многоцелеви". Американците използват F-5 в ролята на "агресори", които да имитират МиГ-21 (все още е на въоръжение по света все пак) та да има срещу какво да тренират пилотите им - в бойна ескадрила такива няма да намериш. Та не че искат да минат тънко и да прихващат руските самолети като наближат Аляска с тях :D:D :D 

 

Не правиш разлика между боен самолет и самолет за еър полисинг, даже ББ я прави и каза "на нас не ни трябват самолети за еърполисинг"; американците си тренират младите пилоти на тези бойни леки самолети, подчертал съм ти бойни леки, те са обявили конкурс за такива машини и предвидената сума е над 2.5 млрд долара, не си чел внимателно, става въпрос за над 100 машини, един от кандидатите е чешкия Л-159 /изглежда ти го бъркаш с Л-39/, който е многоцелеви боен самолет с авионика на боен самолет от 4-то поколение.

1 hour ago, Sharana said:

А да ни предлагаш да си купуваме F-5 при положение, че си пенсионирахме МиГ-21 ... нали.

Хайде недей и ти да правиш "сламен човек" и да ми влагаш твърдение, което не съм направил, никъде не съм предлагал да си купуваме Ф-5, написах много ясно, че швейцарците използват 32 броя от тях за еър полисинг и като бойни машини. както и че чехите си използват Л-159 за еър полисинг, въпреки че имат грипен.

  • Потребител
Публикува (edited)

Четеш неща из интернет, но не можеш да ги oсмислиш. Самолет за еър полисинг няма - това са разсъждения на ниво ББ. И смисъла, който се влага е, че не искаме чисти изтребители (като МиГ-29 сега или Юрофайтъра от първи транш), а многоцелеви самолети с пълни възможности както В-В, така и В-З. Тези учебните, на които се кефиш са на ниво Виетнам с тези ракети за БВБ - с това нищо различно от пътнически Боинг не можеш да наплашиш. То затова и на никой не би му хрумнало да ги ползва за такова - те имат ударни или разузнавателни задачи и ракетите В-В са за самоотбрана и срещу хеликоптери.

Л-159 с никого не го бъркам - ти го бъркаш. Самолета най-официално е "light subsonic attack jet and advanced trainer". В линка, който сам пусна дори е написано защо е създаден и кого трябва да заменя:

Преди 11 часа, Б. Киров said:

 

Цитирай

The Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) is a light attack subsonic jet

derived from the worldwide popular L-39/59 trainers, developed between 1994 and 1997. The Czech Army placed an order for 72 single seated L-159A variants in 1995, meant as replacements for the soviet era MiG-23, Su-22 and Su-25 attack and fighter-bomber planes.

МиГ-23, Су-22 и Су-25 са ударни самолети и точно тях е било идеята да заменя. Има си понятие учебно-боен самолет - точно такъв е и не е единствен, има и по-хубави. Италианците в аналогичния им M-346 са интегрирали хем контейнер, хем повече оръжия В-З. Но това не сменя класа на самолета. Авиониката си я има, все пак е учебен, но радар и ракета за ДБВ няма и за изтребител не става. Корейците се пробваха на базата на техния учебен Т-50 да направят лек изтребител като добавят подходящ радар и интегрират ракета за ДВБ, но докараха цената на Грипен и целия смисъл се губи (за тях си е техен, но за европейски клиенти като нас би било безумие).

main-567.jpg

 

За американците - те не тренират, а ОБУЧАВАТ пилоти на такива машини. Като им свърши обучението, младите пилоти попадат в бойните части. Там летят на бойни машини вече (като Ф-15, Ф-16 и тн). Въпросните L-159 ги е купила частна фирма, която срещу заплащане (аутсорсинг) предоставя самолети (богат парк имат) в ролята на "агресори" по учения срещу които да тренират строевите пилоти, ПВО разчети и тн. Пилотите в тези L-159 са цивилни работещи за фирмата, а не военни - играят го ролята на мишени.

Обучен пилот има нужна да се качи на подобен тренировъчен пилот само ако има някакво прекъсване за бързо възстановяване на навици. Та освен инструкторите на такива машини летят обучаващи се пилоти - това не е самолет за "тренировка" (поддържане на форма), такива тренировъчни полети се изпълняват със самите бойни самолети. Изключение са някои държави, които ползват част от този тип самолети като ударни машини (като чехите). При нас все още летят Су-25 и това е тяхната роля, ако те ще се заменят то да, не е лошо с нещо такова като по-бюджетно макар и ако се мисли в перспектива малко е спорен въпроса дали е по-добре изтребители+учебно-бойни или малко повече изтребители като Грипен/Ф-16, които имат пълни възможности В-З плюс в перспектива ударни безпилотници към тях, които да изпълняват част от въпросните ударни и разузнавателни задачи.

 

Относно цената - аз ти цитирах Радев по-горе, може да се върнеш да го прочетеш. Миналата седмица на отворените врати в Графа се видя, че летящите МиГ-29 са 5 бройки, което даже е добър резултат, защото имаше периоди и само с два. За да литнат още 10 трябва да се налеят не малки пари, да се поддържат до 2029 пък вече са големи пари. Ако този път се подпише договор за нови, които да започнат да идват след 2022 няма и да се прави нищо по МиГ-овете. Ще се канибализират доколкото може всички бройки, за да има по всяко време 3-5 летящи, а след 2025 изобщо ще ги пенсионират, защото няма да могат да летят вече. Математиките, където за 2 Грипена ще имаме 15 летящи МиГ-29 не знам как я правиш.  За последен път те съветвам да не въртиш някакви странни сметки на базата на няколко публични цифри, които така и не можеш да вденеш какво означават. В прав текст е казано, че в тази цена НЕ Е включено тех.обслужването и частите, които формират реалната цена. Ако полетят 15 бройки ще се бъркаме с доста солидна сума, за да летят всичките и да им се заменят агрегатите на време. Само дето е крайно нерационално да се отделят такива пари в поддръжката им до 2029 при положение, че това са самолети застинали на ниво '89та. Един Ф-16 блок 70 ще свърши работата на няколко такива МиГ-29 дето ги имаме, то не е само до бройка, а и до възможности. Всяко следващо поколение е по-сложно, по-скъпо, но с по-големи възможности и никога не ги заменят 1 към 1 - вече не за нужни зерговете МиГ-21, за да свършат работата, която няколко Су-27 могат. Затова и никой не е тръгнал да възстановява 15 бройки, а се държи един санитарен минимум докато не дойдат новите.

 

 

Цитирай

Така например първоначалната руска оферта за осигуряване на един летателен час е била €7250, която е паднала на €6250 след преговори.

Тази цена важи в рамките на въпросните 1450 часа годишно и НЕ включва възстановяването на летателната годност на изтребителя – тоест всички капитално-възстановителни ремонти на двигател, КСА и други агрегати, както и доставката на консумативи за да може МиГ-29 да е напълно изправен. За всеки следващ час след заявените 1450 ще се плаща по €11 325.

Цената за извършаване за ремонт на колесника на 10 самолета и ремонт на 13 катапултни кресла К-36ДМ е малко над €14,5 млн. Цената на извършване на контролно-възстановителни работи при достигане на 1000+100 часа на МиГ-29УБ борд 14 е малко над €2,1 млн. Отделно за ремонт на агрегатите на единичен изтребител, включително и КСА-2 е малко над €2,8 млн. Доставката на консумативи за единичен МиГ-29 пък е посочена за малко над €3,8 млн. Годишното оскъпяване е 9%.

http://aeropress-bg.com/news/bulgaria/5237-мо-очаквано-избра-рск-„миг”-за-изпълнител-на-поръчката-за-поддръжка-на-миг-29

 

 

Като цяло не съм мазохист и не виждам смисъл да пиша повече, защото от километри си личи, че е си си наумил нещо и подхвърляш думички без да разбираш - еър полисинг та еър полисинг, да се чуди човек защо не са се намерили държави да купуват такъв клас самолети с тази цел (задачи В-В, а не учебни и ударни)...

Редактирано от Sharana
  • Потребител
Публикува (edited)

А забравих за OA-X. Като за начало финалистите, между които ще е избора са два и то витлови самолети - всички реактивни (включително любимия ти L-159) отпаднаха, защото друго се търси в тази програма. Също така все още не знаят колко ще купуват, кога ще купуват, колко ще струват и тн. Също така не знам защо обсъждаме противопартизански самолети - на нас такива не ни трябват.

 

Цитирай

According to the announcement, the service wants to put out a solicitation in December 2018 and pick a winning offer in the fourth quarter of the 2019 Fiscal Year, which runs from July 1, 2019, to Sept. 30, 2019. The Air Force still has yet to say how many aircraft it expects to purchase as part of what it is now calling the Light Attack Aircraft (LAA) program.

As of June 2018, the service said that it still had not developed an acquisition strategy for buying light attack aircraft. It didn’t ask for any money for the program in its 2019 Fiscal Year budget request, either.

Congress, which has been very supportive of light attack aircraft projects, added hundreds of millions into the defense budget anyway, but the Air Force has suggested that a full LAA program that sees the purchase of between 200 and 300 aircraft in total could cost approximately $2.5 billion between the 2020 and 2024 fiscal years. The service has insinuated on a number of occasions that it doesn’t expect to begin receiving any such planes until 2020 at the earliest.

http://www.thedrive.com/the-war-zone/22666/usaf-reveals-timeline-for-buying-light-attack-aircraft-it-now-says-it-needed-decades-ago

 

Програмата за учебни реактивни самолети беше друга и я спечелиха Boeing и SAAB с Т-Х.

http://www.thedrive.com/the-war-zone/23889/boeing-wins-big-again-and-claims-the-usafs-huge-t-x-jet-trainer-deal

Редактирано от Sharana
  • Потребители
Публикува
Преди 38 минути, Sharana said:

Ще се канибализират доколкото може всички бройки, за да има по всяко време 3-5 летящи, а след 2025 изобщо ще ги пенсионират, защото няма да могат да летят вече. Математиките, където за 2 Грипена ще имаме 15 летящи МиГ-29 не знам как я правиш.  За последен път те съветвам да не въртиш някакви странни сметки на базата на няколко публични цифри, които така и не можеш да вденеш какво означават. В прав текст е казано, че в тази цена НЕ Е включено тех.обслужването и частите, които формират реалната цена. Ако полетят 15 бройки ще се бъркаме с доста солидна сума, за да летят всичките и да им се заменят агрегатите на време. Само дето е крайно нерационално да се отделят такива пари в поддръжката им до 2029 при положение, че това са самолети застинали на ниво '89та.

Добре че не ги вземаш  решенията ти, а други. Договорът за 4 години за 15 самолета е сключен за фиксирана сума и може да се види на сайта на Военното министерство, в него са описани всички суми по ремонт и поддръжка на стойност 81 млн. лева, но изчислен в евро, уточнени за начините на плащане, фактуриране и застраховка в тези рамки, простата сметка е, че за три пъти по-голям срок тази сума ще е около 3 пъти по-голяма.

https://pp.mod.bg/MO-DOA-2017-068

http://aeropress-bg.com/news/bulgaria/5237-мо-очаквано-избра-рск-„миг”-за-изпълнител-на-поръчката-за-поддръжка-на-миг-29

да "канибализират" годни за летене самолети могат само малоумници.

Бог да пази България.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 55 минути, Б. Киров said:

Добре че не ги вземаш  решенията ти, а други. Договорът за 4 години за 15 самолета е сключен за фиксирана сума и може да се види на сайта на Военното министерство, в него са описани всички суми по ремонт и поддръжка на стойност 81 млн. лева, но изчислен в евро, уточнени за начините на плащане, фактуриране и застраховка в тези рамки, простата сметка е, че за три пъти по-голям срок тази сума ще е около 3 пъти по-голяма.

Послушай Шарана. Летателен час на самолет е разтегливо понятие, но всичко което е излизало за МиГ-29 (9-12 като нашите), се върти околко $30 000. Причината е същата, като при Тайфун - това е самолет от судената война. Не е мислено (както при Грипен примерно) за лекотата на обслужването. Или по-скоро това не е било основна цел. Разбира се и технологиите тогава не са позволявали чудеса, като например сега да вържеш един голям компютър към F-16V и той да направи дианостиката, вместо бай-техник да връти болтове като гламав.

Плюс сепцифики, като след кацане да редиш тави под самолета да събират керосина, щото от топлинните разширения, тече като гевгир. Или да подържаш специално отрядче "парашутисти" на които работата им е да съват спирачните парашути.

Това едно на ръка. По-лошото е че самолета е строен в условията на бясна, абсурдно скъпа, оръжейна надпревара. Където поколенията или полу-поколения са се сменяли буквално за десетилетие. За това ресурса на планера на МиГ-29 не е голям, ресурса на кутията с черколяците не е голям (а тя е много скъпа), а междуремонтния ресурс на двигателите (а те са два!) е на порядък по-малък от този на Грипен и Пепелянката.

Самолета е правен да избичи до един КВР, колкото да обучи двама пилота, после още един КВР докато поседи на дежурство няколко години, после директно в резерва, щото постъпва негов дълбоко модернизиран вариант, или направо следващото поколение...

Разбира се сумата може и да е по-малка, не си залагам главата на тези $30 000. Но при всички случаи ще е по-висока от на конкуренцията. И това при няколко десетки часове нальот годишно и никакво натоварване, освен ако няма учения с американската национална гвардия. Ако тези мигове ги опънат по 300 часа годишно, както си трябва, след година ще са паметници...или по-лошо.

 

 

Редактирано от Amazonski
  • Модератор Военно дело
Публикува

http://www.aeropress-bg.com/news/military-aviation/5685-полша-възстанови-полетите-със-су-22,-но-забраната-за-миг-29-остава

Относно полските МиГ-29.

В момента полските ВВС разполагат с 31 броя МиГ-29 и 18 броя Су-22, като Полша възнамерява да ги експлоатира до около 2025 г.

  • Потребители
Публикува
Преди 54 минути, Amazonski said:

Послушай Шарана. Летателен час на самолет е разтегливо понятие, но всичко което е излизало за МиГ-29 (9-12 като нашите), се върти околко $30 000. Причината е същата, като при Тайфун - това е самолет от судената война. Не е мислено (както при Грипен примерно) за лекотата на обслужването. Или по-скоро това не е било основна цел. Разбира се и технологиите тогава не са позволявали чудеса, като например сега да вържеш един голям компютър към F-16V и той да направи дианостиката, вместо бай-техник да връти болтове като гламав.

Плюс сепцифики, като след кацане да редиш тави под самолета да събират керосина, щото от топлинните разширения, тече като гевгир. Или да подържаш специално отрядче "парашутисти" на които работата им е да съват спирачните парашути.

Това едно на ръка. По-лошото е че самолета е строен в условията на бясна, абсурдно скъпа, оръжейна надпревара. Където поколенията или полу-поколения са се сменяли буквално за десетилетие. За това ресурса на планера на МиГ-29 не е голям, ресурса на кутията с черколяците не е голям (а тя е много скъпа), а междуремонтния ресурс на двигателите (а те са два!) е на порядък по-малък от този на Грипен и Пепелянката.

Самолета е правен да избичи до един КВР, колкото да обучи двама пилота, после още един КВР докато поседи на дежурство няколко години, после директно в резерва, щото постъпва негов дълбоко модернизиран вариант, или направо следващото поколение...

Разбира се сумата може и да е по-малка, не си залагам главата на тези $30 000. Но при всички случаи ще е по-висока от на конкуренцията. И това при няколко десетки часове нальот годишно и никакво натоварване, освен ако няма учения с американската национална гвардия. Ако тези мигове ги опънат по 300 часа годишно, както си трябва, след година ще са паметници...или по-лошо.

Да го послушам, но да не върви с "бутонките напред", малко по-кротко да го дава:); не твърдя, че Миг-29 е супер машина и т.н., само че ще остане, и е наложително, докато не дойде пълна ескадрила от 16 нови самолета, а това няма да се случи по-рано от 2030, просто така се движат нещата в България. И не го твърдя, защото съм голям "разбирач", а като събирам 2 + 2, което съм се научил от собствен опит.

Прочетох интервю с Румен Радев от 2014, намерих го преведено на английски, затова така го цитирам, той не казва нещо по-различно за Миг-29:

So, about this new type of fighter - how many of them are we talking about, and at what price?

We need at least 16 aircraft in order to be able to accomplish our tasks and conduct normal pilot training. I cannot comment on the price, but the analysis of a number of variants shows that under certain circumstances the price for acquiring and using 16 fighters, even new ones until 2030, is comparable to the price we would have to pay for upgrading and using the Mi-29s. The difference is that in 2030 we will own a completely paid-for, fully functional squadron of fighter aircraft with modern capabilities, while the MiG-29 will no longer be usable and we will have to start looking for a new type fighter once again.
There are many advantages to buying new fighter aircraft. First, we would solve, at once, the issues with the deficit of combat capabilities, compatibility and the freeing up of radio frequencies. Second, the new aircraft can be delivered - gradually, of course - sooner than the modernization of the MiG-29s could take place.
Third, calculations show some long-term financial advantages of such a decision. It is true that the initial price of acquisition is high, but the new technologies guarantee lower maintenance costs, which form a significant part of the overall price over the life cycle of the aircraft.

One thing is sure – we will continue to need the MiG-29s for quite some time. We must treat them with respect and take good care of them. However, before we can answer the questions surrounding them - should we modernize them and how many of them we need, to what extent to upgrade and how long to maintain them, etc., first we have to take the decision about the new type of fighter – what type, when, how many, what capabilities.

Of course, the best thing for us would be to buy 16 new aircraft, and replace the MiG-29s at once; however, we must be realistic. This would be a significant financial effort for the country, and would not be an easy decision to take, especially at present.

It is very important, however to start the process, which will really and decisively transform our Air Force. One possibility is for us, as a start, to buy 8-9 of the new type of aircraft, while at the same time put our maximum efforts into optimizing the maintenance of the MiG-29s. At the next stage, depending on the future financial capacity of the country, we could acquire 8 more new aircraft. It is important that the total number of aircraft should not be less then 16.

Why is this number so important for you?

The minimum total number of aircraft is related to meeting the most important requirement – the necessary number of pilots, trained to the required standard. The minimum number of aircraft needed to achieve that is 16, in order to guarantee the minimum number of flight hours. These flight hours are among the most important things we have to achieve. We have become accustomed to flying dangerously little, in breach of any standards for annual minimum of flight hours. What is more – we somehow got reconciled to flying dangerously little. We have even begun to feel some kind of complacency and have continued to maintain our capabilities. We are, however, beginning to pay the price for that, because our reserves of the most important resource – pilots – have almost run out. Our most recent attempts to train young pilots to fly on the MiG-29 were a failure – there are just not enough resources for that. In order to train a young pilot safely, you need three times the flight hours that an experienced pilot needs to maintain his skills and go on duty. And we just cannot avoid going on duty. And so it goes on, until the day the system finally collapses. This day is fast approaching; we do not have the minimum necessary flight hours for the system to be able to reproduce itself.

http://www.pan.bg/view_article-41-23259-en-Major-General-Rumen-Radev-We-Fly-Dangerously-Little-We-Urgently-Need-a-New-Type-of-Fighter-Aircraft.html

Синтезирано: България постоянно трябва да поддържа поне 16 бойни самолета в готовност; това няма да се случи с 16 нови самолета до 2030 /ще бъде добре дотогава да стане/, следователно поддържането поне на 8 боеготови Миг-29 и след 6 години ще е актуално /а до идването на първия самолет и поне още 2 години на всичките/, защото това е минималния срок за приключването на първия транш от 8 с целия цикъл на усвояване и т.н.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, Frujin Assen said:

http://www.aeropress-bg.com/news/military-aviation/5685-полша-възстанови-полетите-със-су-22,-но-забраната-за-миг-29-остава

Относно полските МиГ-29.

В момента полските ВВС разполагат с 31 броя МиГ-29 и 18 броя Су-22, като Полша възнамерява да ги експлоатира до около 2025 г.

Миналата година тръгна програма за замяната им, ако няма забавяне през декември 2018 трябва да са финализирали изискванията си и да пуснат RFP за минимум 32 самолета с доставки към 2024. Локхийд вече казаха, че ще им предложат или Ф-35 или Ф-16V блок 70/72 в зависимост от изискванията и финансовата рамка. Шведите Грипен Е/F, Боинг F-15 и F-18, европейците е ясно - Eurofighter.

Ще е интересно да се види, но от сега е ясно, че европейците даже и шанс нямат ... с тези цени се съревновават с Ф-35 и всеки нормален е ясно какво би предпочел.

  • Потребител
Публикува
Преди 17 часа, Б. Киров said:

Синтезирано: България постоянно трябва да поддържа поне 16 бойни самолета в готовност; това няма да се случи с 16 нови самолета до 2030 /ще бъде добре дотогава да стане/, следователно поддържането поне на 8 боеготови Миг-29 и след 6 години ще е актуално /а до идването на първия самолет и поне още 2 години на всичките/, защото това е минималния срок за приключването на първия транш от 8 с целия цикъл на усвояване и т.н.

До колкото разбирам от изказванията и действията на министъра, това е идеята и на правителството.

  • Потребители
Публикува
1 hour ago, Amazonski said:

До колкото разбирам от изказванията и действията на министъра, това е идеята и на правителството.

То няма и друга алтернатива - в шаха се нарича "цайтнот", проиграл си си времето и трябва да местиш без да имаш време за много варианти, първото под ръка.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Малко офтопик. 

Условно десните у нас имат една интересна стратегия. Когато искат да махнат нещо "комунистическо", но не искат да предизвикват скандали действат по следния начин- оправдавайки се, че няма пари прекратяват финансирането и изчакват всичко да се разпадне, след което го закриват. Имам чувството, че подобна стратегия се провеждаше и срещу армията и в частност МиГ-29. За тия години все можеше да се извърши ремонт, модернизация, да се договори ако щете абонаментно обслужване. Това си е баш същия сценарий. Никой нищо не пипа по машините 30 години и изведнъж се излиза с прозрението, че те са стари и безперспективни.

Надявам се, това да е така, защото ако "толкова си могат" при малко машини, без възможност за канибализация и недостиг на пари просто ще имаме паметници.

  • Потребители
Публикува

Големият проблем на българските ВВС не е недостигът на машини, а недостигът на хора. Радев го казва в интервюто си – средната възраст на пилотите е 38 години, при това те летят недопустимо малко. Изваждането на Миг-21 в този аспект е най-голямата грешка на българските военни плановици. Последвана от втора такава – занемаряването на Миг-29. ВВС са атрофирали откъм кадри. Без подготвени млади летци авиацията е обречена.

Many people think that the MiG-21 is an old fighter not able to offer great performances, but it is not right.
In Mihail we met a MiG-21 pilot that was very enthusiastic about the plane.
– This fighter offers exceptional performance and is still able to compete with the modern combat aircraft. Currently we fly missions together with the RAF Typhoons as last year we trained with the Canadian CF-18 Hornets –, he said.
– During the next open day in Borcea everyone will be able to admire our great MiG-21 demo pilot and to see what this plane can still do – he added.The RoAF MiG-21 received major upgrades during the past years to be in compliance with the NATO requirements. They include HOTAS system, multifunctional color display (MFCD), multifunctional display (MFD), Elop 921 HUD, DASH helmet, hybrid navigation system (HNS), radionavigation system (RNAV), IFF Plessey transponder, improved armament system, MMR radar, CHAFF and FLARE defence. It can load weapons such as 1x23 twin barrel canon, Air-to-air missiles, reactive projectiles block smart/classic bombs, fuel tanks, laser, photo or jamming pods.An AP capability for Romania has been provided by national Romanian fighter assets under NATO command, tactically controlled by Combined Air Operations Centre Torrejon, Spain. The aircraft has a very important role due to the fact that it preserves the integrity of eastern side of NATO airspace. This way, Mig 21 of Romanian Air Force contributes to collective defence of the alliance.The MiG-21 pilots are trained in order to manouver the plane at its maximum capacity. They take part in several joint operations to increase the level of training of flight personnel and the capabilities of the Romanian Air Force.

The Romanian Air Force will show its amazing MiG-21 solo demo display in this year's main european airshow such as the Royal International Air Tattoo, UK, and the Radom Centenary Airshow, Poland.

https://www.blogbeforeflight.net/2018/06/romanian-air-force-mig-21-lancer.html

Това е от 2018 г. Румънците си запазиха високо-подготвен летателен състав и сега нямат проблем да преминат на по-модерен самолет. Но си платиха цената с модернизация на Миг-21. Ние не го направихме и ще платим по-скъпа цена.

 

 

  • Потребители
Публикува
On 11.10.2018 г. at 13:40, Б. Киров said:

:) Точно първото видео имах предвид, това е съвместна мисия в рамките на Baltic Eye 2013, което е в рамките на еър полисинг програмата на НАТО Baltic Air Policing.

The air policing mission above the Baltic States illustrates the ability of the Alliance to share and pool existing capabilities.  It started in April 2004 and has been executed continuously ever since. So far, 16 NATO nations have participated in this mission.  This is an important confidence building measure to demonstrate the Alliance solidarity and resolve not only to current members, but also to our partners and future potential members. Air Policing has been, and remains, the cornerstone of Alliance solidarity and cohesion.

https://ac.nato.int/page5931922/-nato-air-policing

https://shape.nato.int/enhanced-nato-air-policing-patrols-baltic-airspace

няма никакво съмнение какви мисии изпълняват чешките Л-159 Алка съвместно с Ф-16; в минута 2.15 жената пилот го обяснява така, че дори и аз го разбрах, без да знам чешки.

Между другото, още за тези чешки самолети, те са били проектирани като съвместна продукция на Боинг и чешкия завод и авиониката почти изцяло е на Боинг, както и радарите; Jared Isaacman, СЕО на Дракън, който има лиценз на военен пилот и е летял на тях, казва в интервю, което съм цитирал тук някъде, че след като ги е пробвал е избрал да закупи от Чехия 21-броя, като ги е предпочел пред амортизирани Ф-16. Човекът е изградил огромен бизнес с тези самолети, защото само за тази година е сключил договор с Пентагона за 280 млн. долара, които му се плащат да обучава действащи американски военни летци на собствения му аерофлот с над 100 самолета, по-голям отколкото на много държави; централно място заемат чешките Л-159

On June 1, 2018, the Pentagon announced that the Air Force had awarded Draken a $280 million contract to continue providing training services for the 57th Adversary Tactics Group at Nellis Air Force Base in Nevada, as well as Luke Air Force Base in Arizona and Hill Air Force Base in Utah.[2]

In November 2018, the Air National Guard (ANG) awarded Draken a five year contract to provide red air services to support key combat readiness training exercises throughout the United States.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Draken_International

Авиониката на L-159 Аlca е на Боинг. Радарите са на Leonardo и осигуряват Interceptor Fire Control.

http://www.airframer.com/direct_detail.html?company=119694

Цитирай

няма никакво съмнение какви мисии изпълняват чешките Л-159 Алка съвместно с Ф-16; в минута 2.15 жената пилот го обяснява така, че дори и аз го разбрах, без да знам чешки.

Съвместна охрана на въздушното пространство на три НАТО-вски държави..

 

  • Потребители
Публикува
Преди 26 минути, nik1 said:

Съвместна охрана на въздушното пространство на три НАТО-вски държави..

Пиша толкова много за този чешки самолет не защото съм му рекламен агент, а защото чехите и румънците по различен начин си съхраниха боеспособни авиациите и пилотите. Румънците с модернизиран изцяло от техен завод /съвместно с израелска фирма/ Миг-21, чехите с Л-159, на който си подготвиха тренирани млади пилоти. Българският чиновническ-политически гений произведе едно голямо нищо. След присъединяването на България към НАТО, ако помните, още през 2004 г. гръмко беше обявено, че ще се купуват нови западни машини - оттогава минаха 14 години и сме на същото ниво, с тази разлика, че военната авиация е разсипана откъм кадри, защото с една дузина амортизирани и не модернизирани Миг-29 и малко летателни часове няма как да подготвиш качествени пилоти. Те затова падат иначе хубавите западни хеликоптери, от пилотска некадърност, за която обаче не са виновни пилотите, а началниците им и политиците.

Идеята ми е, че в България трябва да има достатъчно технически ресурс и стимули за професията военен пилот, за да се получи нещо добро. Много е просто това - един футболист, ако не тренира всеки ден, отива в зоните и селските отбори - може да не тренира с маркови обувки и топка, но е длъжен ежедневно да тренира и то много. С всяка професия е така.

Как са го направили румънците? Още отначало искам да уточня две неща: те също са имали 20 Миг-29, от които след като са си направили разчетите са се отървали, продали са ги. И второ - което според мен е по-важно, - говоря в минало свършено време, защото това е пропуснато време и няма ход назад. Пиша го само с надеждата, че такива тъпи грешки, според мен, няма да се повтарят в бъдеще. А дано ама надали.

И ето текста за румънската сага с Миг-21:

"През 1989 г., след падането на режима на Чаушеску, румънските военновъздушни сили постепенно преминават от съветската доктрина към западния стандарт, стават членове на НАТО през 2004 г. и поради разпадането на Съветския съюз икономическата и материална подкрепа на Romane Fortele Aerianе беше шзчерпана.

Освен това, през тези години нивото на технологична авионика на западните бойни самолети бързо нарастваше, следователно Romane Fortele Aeriane трябваше да реши дали да закупи нов боен самолет, за да избегне пропастта с други военновъздушни сили или да подобри своята флота.

Очевидно е, че финансовите ресурси изиграха фундаментална роля при избора, така че първата инициатива бе да се подобри МиГ-29 с програмата "Снайпер", но финансовата ситуация доведе до изоставянето на "Фулкрумс" и усъвършенстване на ескадрили MiG 21 MF и UM на служба с румънските военновъздушни сили от 1962 г. с програмата Lancer.

За тази програма, започнала през 1993 г., изпълнявана от румънската Aerostar SA, със съдействието на израелската Elbit System Ltd, бяха подбрани 110 самолета, предимно от последните доставки през 2003 г.

Програмата предостави общата инвентаризация на 73 MiG 21 Lancer A вариант за наземна атака с едно кресло, 23 самолета Lancer C за въздушно превъзходства с едно кресло и 14 версия на Lancer B с две кресла за тренировки и наземни атаки.

Целта на тази важна програма за ъпгрейд беше да се увеличи оперативната съвместимост и съвместимостта с другите въздушни сили на НАТО.

Един от проблемите, с които бившите членове на Варшавския договор трябваше да се справят след разпадането на Съветския съюз, беше доставката на резервни части за военни съоръжения; в програмата Lancer бе изчислен общият брой резервни части, необходими за поддържане на MiG 21 в експлоатация до края на оперативния му живот. Колин Козма, командир на "Ескадрила" 711, обяснява:

 "По време на Студената война Румъния беше част от Варшавския договор, състоящ се от източноевропейските държави и Съветския съюз (а не Русия), повечето от които източноевропейски държави в момента са членове на НАТО. През 1990 г. че Румъния предприе няколко инициативи на всички нива, за да се присъедини към НАТО. Модернизацията на MiG-21 е част от тези инициативи (на технологично ниво), като обявената цел е повишена оперативна съвместимост и съвместимост с армиите на НАТО.

По това време бяха направени сложни и изчерпателни оценки, опитвайки се да обхванат множество аспекти по отношение на оптималната и устойчива нова модернизирана платформа (MiG-21 LanceR). Аспектът на резервните части (като оставащ живот ресурс в часове на полет, разходи и т.н.) е от съществено значение при този подбор на модернизация на въздухоплавателните средства (MiG-21 или MiG-29) и в процеса на вземане на решения. В началото на 1990 г. Румъния има няколкостотин MiG-21 (Fishbed), от които около 110 са избрани за модернизация със значителен пакет от резервни части, изчислен да покрива целия експлоатационен период (някъде до 2021-2023 г.).

В момента инженерите и специалистите Baza 71 осигуряват техническо обслужване на всеки 25, 50 и 100 часа полет, както и поддръжката на корпуса на всеки 50, 100 и 200 часа полет. Основна поддръжка се осигурява след 600 полетни часа или 10 години дейност от Aerostar в Бакъу.

Първоначалната авионика на MiG 21 е дълбоко модифицирана, а сега в пилотската кабина на Lancer много по-скоро прилича на западен нов изтребител, отколкото на стар съветски самолет.

Инструменталният панел бе преработен с два Elbit мултифункционални дисплея и Elop 921 HUD / горен-преден контролен панел. В Лансер C левият дисплей е цветен MFD за управление на навигация, а десният е монохромен MFD, представляващ радарната ситуация. Основните навигационни и бойни информации се проектират в Elbit DASH монтиран на монитора дисплей, което прави Lancer един от първите оперативни самолети въвели DASH в активна услуга и да предостави на пилота предимство при близки маневриране ангажименти.

Друга основна модификация е подмяната на радара RP 21 Sapfir с израелския от IAI Elta EL / M 2032M модерен импулсен доплеров радар, който оборудва по-новите версии Lancer C, а Lancer A и Lancer B са оборудвани с Elta EL / M 2001B, радари с I / J-обхват.

Други подобрения в авиационната техника включват хибридната навигационна система LISA-4000EB, компютърът за данни с данни Marconi, VHF / UHF радио, система за предаване на данни, записващо устройство за полетни данни и IFF транспондер, съвместим с НАТО.

Системите за самозащита бяха подобрени чрез инсталирането на два MPMN-60 пневматични и разпръскващи устройства отстрани на задния фюзелаж

Защитата на самолета във враждебна електромагнитна обстановка се гарантира от ELTA EL / L 8222R, която блокира електронно заглушаване, автономно открива вражески радари и ракети и излъчва електронни сигнали за противодействие на заплахата.

Друго подобрение на Lancer е мултифункционална платформа за оръжието, както обяснява кол. Cosmin Cosma. Тази платформа, разработена заедно от Aerostar и Elbit, може да носи съветски оръжия, като например ракетите R 73 и западните оръжия, като например израелската ракета Python 3, благодарение на два различни вида конектори.Това позволява на румънските MiG 21 да носят два различни вида оръжие, Източни и Западни, в една и съща мисия, увеличавайки потенциала на самолета.

След завършването на Авиационната академия (разположена в Брашов - Academia Fortelor Aeriene - AFA) програмата за обучение обикновено продължава в Бобок, в Асоциацията на авиационните сили (SAFA), където младите пилоти (първи и втори помощник- ) завършват полетното си обучение по IAR-99 SOIM, обикновено летящи по 70-100 часа (в съответствие с установените цели, цели, кариера със следващи самолети / бази, мисии и др.). Това отнема 1-1.5 години. След това те се завръщат в своите въздушни бази, където започват / продължават бойното обучение на изтребители / хеликоптери, за да постигнат ниво MR / CMR.

Основната роля на Escadrila 711 е въздушната отбрана, поради което в базата има винаги готови два MiG 21 за QRA (Qick Reaction Allert), а за да станат бойни пилоти, готови за този тип мисии, от курсантите се изискват две години специално обучение.

Това обучение е разделено на две стъпки. В първата, която трае 100 полетни часа, пилотът е обучен във всички аспекти на мисията за противовъздушна отбрана, а във вторият стадий, който отнема още 80 часа, пилотът се научава как да пресече заплахата, използвайки различни тактики. В края на този път пилотът е обявен за готов за мисии на QRA. Обучението по наземна атака, вторична роля на ескадрона, се извършва на стрелбищата на Богата и Цинчу.

Благодарение на стандартното адаптиране към НАТО, осигурено от Lancer up-grade, четири MiG 21, принадлежащи към Baza 71 Aeriana, са извършили Air Policing Baltikum от август до ноември 2007 г. от въздушната база Siauliai в Литва, за да защитят въздушното пространство на Балтийските държави.

http://en.aviation-report.com/romanian-air-force-transylvanian-mig-21-lancer/

http://www.mig.mariwoj.pl/mig-29-ro.htm

  • Модератор История
Публикува

Мижи да те лажем. Боеспособност с Миг-21 през 21 век и бойна авиация, базирана на учебен самолет.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!