Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува
Преди 1 минута, Thorn said:

Мижи да те лажем. Боеспособност с Миг-21 през 21 век и бойна авиация, базирана на учебен самолет.

Тъпо и упорито. Говоря за боеспосбност на пилотите. Сега си купуват 24 нови Ф-16 и имат 12 втора ръка, така че всичко им е на мястото. Но давайте в същия дух, за мен е забавно.

  • Мнения 526
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува
Преди 3 минути, Б. Киров said:

Българският чиновническ-политически гений произведе едно голямо нищо. След присъединяването на България към НАТО, ако помните, още през 2004 г. гръмко беше обявено, че ще се купуват нови западни машини - оттогава минаха 14 години и сме на същото ниво, с тази разлика, че военната авиация е разсипана откъм кадри, защото с една дузина амортизирани и не модернизирани Миг-29 и малко летателни часове няма как да подготвиш качествени пилоти. Те затова падат иначе хубавите западни хеликоптери, от пилотска некадърност, за която обаче не са виновни пилотите, а началниците им и политиците. 

Идеята ми е, че в България трябва да има достатъчно технически ресурс и стимули за професията военен пилот, за да се получи нещо добро. Много е просто това - един футболист, ако не тренира всеки ден, отива в зоните и селските отбори - може да не тренира с маркови обувки и топка, но е длъжен ежедневно да тренира и то много. С всяка професия е така.

Солидаризирам се с мнението ти.

 

  • Потребители
Публикува (edited)

 

Цитирай

 

L159 Advanced Light Combat Aircraft (ALCA)

 

 

The L159 Advanced Light Combat Aircraft (ALCA) was developed by Aero Vodochody to meet the Czech Air Force operational requirements for a light multi-role combat aircraft. The aircraft was developed in the single-seat L159A and two-seat L159B versions.

The Czech Air Force ordered 72 L159A aircraft and the first was delivered in April 2000. All 72 were delivered by the end of 2003. The L159B completed its first flight in June 2002 and the Czech Air Force ordered a further two aircraft.

Aero Vodochody was owned 50% by the Czech Government and 35% by Boeing Company; however, in October 2004, Boeing withdrew from the company. On 23 November 2005, the Czech Government announced that the company was to be privatised and, in October 2006, it was sold to Penta Investments.

In July 2004, the Czech Ministry of Defence announced that it plans to reduce the number of L159 aircraft in service by 47 to 18 in operational service and six in reserve. The remainder of its L159 fleet is to be sold.

L-159 aircraft modernisation programme

In June 2006, Aero Vodochody was awarded a contract by the Czech Ministry of Defence to convert four single-seat L-159A aircraft to L-159B two-seaters. The first modified aircraft made its maiden flight on 8 March 2007, while the second aircraft completed its maiden flight on 6 August 2007. The third aircraft took its maiden flight on 28 August 2007. All four converted aircraft were delivered to the Czech Air Force in November 2007.

In May 2008, Aero Vodochody signed an agreement with Saab Czech and Gripen International to cooperate on the marketing and further development of the L-159.

L159 Advanced Light Combat Aircraft features

"The ALCA was developed in single-seat L159A and two-seat L159B versions."

The L159 ALCA is based on the proven airframe design and aerodynamic configuration of the L39 Albatros and L59 family of basic and advanced jet trainers, and incorporates a high-performance military turbofan engine, advanced avionics and sensors.

The operational capabilities of the aircraft include close air support, tactical reconnaissance, air defence, counter insurgency, border patrol, anti-ship missions, and lead-in fighter and weapons training.

The L159 ALCA is based on the proven airframe design and aerodynamic configuration of the L39 Albatros and L59 family of basic and advanced jet trainers. It incorporates a high-performance military turbofan engine, advanced avionics and sensors. The operational capabilities of the aircraft include close air support, tactical reconnaissance, air defence, counter insurgency, border patrol, anti-ship missions, and lead-in fighter and weapons training.

L159 ALCA cockpit

The cockpit arrangement and controls of the L159 ALCA correspond to a modern fighter aircraft configuration. The flight visions head-up display (HUD) with raster capability is the primary flight instrument and weapon aiming system. The multifunction colour displays are used for the display of flight and navigation information and weapons systems status. The hands-on throttle and stick (HOTAS) control enables both pilots to control the aircraft without removing their hands from the throttle or the control stick.

The cockpit is protected with composite and ceramic ballistic armour. Survivability is also increased by the provision of a fuel tank inerting system, an on-board inert gas-generating system (OBIGGS). VS-2 zero ejection seats and a canopy jettisoning system are fitted. The standard aircraft configuration also includes an on-board oxygen-generating system (OBOGS).

Weapons

The aircraft is equipped with a Hamilton Standards Stores Management System. There are seven hardpoints to carry stores: three under each wing and one under the centre fuselage.

"The L159 climbs at 47m per second."

These are capable of carrying a wide range of NATO standard weapons, including AIM-9 Sidewinder air-to-air missiles, AGM-65 Maverick air-to ground missiles, rockets and free-fall bombs, a gun pod, laser-guided bombs, reconnaissance pods, electronic countermeasure pods and fuel drop tanks.

The system is adaptable for the addition of new weapons, including medium-range air-to-air missiles and special pods for ECM, reconnaissance, night navigation and targeting.

Countermeasures

The L159 ALCA’s electronic warfare system consists of the BAE Systems Sky Guardian 200 radar warning receiver and the Vinten Vicon 78 series 455 countermeasures dispensing system. Provision is made for the installation of an electronic countermeasures (jamming) pod.

Avionics

The L159’s avionics system meets multi-mission requirements and provides capabilities similar to current-generation frontline fighter and ground attack aircraft. Avionics integration is via a MIL-STD-1553 databus, which facilitates future growth.

The avionics system performs the following functions: target sensing, controls and displays, stores management, communication, navigation and identification, self-protection, and data loading and recording.

The L159A aircraft is equipped with a Grifo-L multimode pulse Doppler radar produced by the Italian company FIAR. For air-to-air search the radar has five modes of operation, can track up to eight targets and has track-while-scan capability. There are four submodes for air combat and nine modes for air-to-surface operations. The L159B is fitted with an electro-optical sensor or laser designator in the nose.

"The L159A aircraft is equipped with a Grifo-L multimode pulse Doppler radar."

The aircraft’s autopilot and yaw damper, supplied by BAE Systems Flight Controls, has a stall avoidance system mode (SAS), automatic attitude hold (ATT HLD), heading hold (HDG HLD), altitude hold (ALT HLD) and control stick steering mode (CSS).

The aircraft monitoring system (AMOS) collects, processes and records data about the aircraft systems and aircraft loading, and provides automatic data retrieval and data transfer, via a Fairchild data transfer system, to the aircraft maintenance management system.

Honeywell ITEC F 124-GA-100 engine

The aircraft is equipped with a Honeywell ITEC F 124-GA-100 engine developing a maximum thrust of 28kN. The F124 is a two-shaft non-afterburning turbofan engine with three-stage LP axial compressor. The HP compressor has four axial stages followed by one centrifugal.

An engine monitoring system (EMS) is embedded in the dual Full Authority Digital Engine Control (FADEC) to store mechanical and performance data during flight, and has the capability to provide analytical and condition check-out on the ground.

Aero Vodochody is flight testing L-159 aircraft equipped with an in-flight refuelling probe.

Performance of the L159 ALCA

The L159 can climb at the rate of 47m per second. Its maximum speed is 936km per hour. The range and service ceiling of the aircraft are 2,530km and 13,200m, respectively. Its take-off run is 440m.

The aircraft weighs around 4,350kg and its maximum take-off weight is 8,000kg.

 

https://www.airforce-technology.com/projects/l159/

Да  уточня и обобщя: L-159 ALCA e лек мултифункциoнален боен самолет, проектиран и произведен за нуждите на Чешките ВВС.

не е "ударен" (както неправилно го наричат другарите от Aеропрес), не е и "тренировъчен"

Апропо, тренировъчните самолети на Aero Vodochody са L-39 Албатрос, L-59 Супер Албатрос, и влизащият в серийно производство през 2019 година  L-39 NG.

 

 

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува
Преди 9 часа, nik1 said:

 

https://www.airforce-technology.com/projects/l159/

Да  уточня и обобщя: L-159 ALCA e лек мултифункциoнален боен самолет, проектиран и произведен за нуждите на Чешките ВВС.

не е "ударен" (както неправилно го наричат другарите от Aеропрес), не е и "тренировъчен"

Апропо, тренировъчните самолети на Aero Vodochody са L-39 Албатрос, L-59 Супер Албатрос, и влизащият в серийно производство през 2019 година  L-39 NG.

 

 

+++ Това се опитвам да обяснявам тук през цялото време, то е очевидно, но не знам защо, не срещам разбиране от съфорумците. Този самолет е "лек мултифункциoнален боен самолет", ще те цитирам, което го прави годен по стандартите на НАТО да изпълнява функции в мисии по еър полисинг - тази толкова иронизирана дума, но която си има определено значение и нормативни изисквания:

"Самолетът е дозвуков и не покрива минималните изисквания на НАТО за платформа за изпълнение на мисията „ер полисинг” – те са за свръхзвуков изтребител с форсажен двигател и радиолокационна станция. Така става немислимо самолетът да може да се използва за охрана на въздушното ни пространство в рамките на системата за ПВО и ПРО на НАТО."

http://aeropress-bg.com/articles/4885-%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%E2%80%9Escorpion%E2%80%9D-%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B3%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%BE-%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B5%D1%80%D0%B0

Това е цитат от другарите от Аеропрес по повод мераците на ББ да закупи евтин лек боен самолет Скорпион от Текстрон, които обаче са без основание, първо, защото няма серийно производство, второ, защото този самолет е дозвуков, за разлика от Л-159, и трето че съвсем не е евтин. Това като офтопик, но статията е много интересна и заслужава внимание.

„Чувам, че трябва да купим най-скъпото, което се продава на пазара. Аз с моя приятел, опонент и хейтър в правителството, Дончев, много споря на тази тема – кое налага да купим най-скъпия възможен самолет, най-скъпия възможен вертолет и най-скъпия възможен изтребител? Ние, когато провеждаме търгове и обществени поръчки за дружества и организации, те купуват Дачии, Шкоди, Фолксваген. Не се хвърлят на Мерцедеси и Пасати. Кое налага най-бедната държава да купува най-скъпата и модерна възможна военна техника? Значи друг тип самолети, друг тип бронетранспортьори, които струват по-малко пари.“:)

http://aeropress-bg.com/articles/4885-как-„scorpion”-стигна-до-устата-на-премиера

Шарана посочи по-горе корейския KAI T-50 Golden Eagle, който е от класа на Л-159 Алка

https://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Той също носи бойно дежурство по охрана на границите и сега корейците продават такива машини на Ирак за същата цел, измествайки от сделката чехите с техните Л-159. разликата е в цената, и то огромна - чешката машина струва 11 млн. долара, тази на корейците 30 млн., което наистина обезмисля закупуването й при положение, че почти на същата цена може да се купи грипен или Ф-16.

Iraq

https://en.wikipedia.org/wiki/Light_combat_aircraft

Но с Л-159 не е така, той е най-евтината алтернатива от този клас със съвременна авионика и конструкция, която е в състояние едновременно да изпълнява бойни функции в рамките на НАТО и едновременно с това да бъде алтернативна като цена за текущи разходи и закупуване възможност за млади пилоти да практикуват интензивно.

Много държави, които по една или друга причина не искат или не могат да си позволят да имат такава платформа си плащат за обучението на млади пилоти на други държави, които разполагат с такива възможности: унгарците, например, си командироват младите пилоти, за да тренират в държави, където разполагат. Всяка държава си решава проблемите с базата индивидуално, но самолет от типа на Л-159 е такава възможност, и чехите се възползват от нея. Румънците с техните Миг-21 са изцедили потенциално всичко възможно от него и след няколко години го пращат в музея, но предварително са си направили точната сметка и тя им излиза - сега ще разполагат с голяма база относително модерни самолети в съчетание с добре подготвени пилоти.

България, както са в момента нещата, разполага с 15 Миг-29, които теоретично са годни да изпълняват полети по охрана на въздушните граници, но без да са модернизирани по стандартите на НАТО, и в най-добрия случай, нещата ще останат така още 12 години, дори и да се закупят на два транша 16 нови самолета, те няма да са достатъчни като база, за да се подготвят на тях млади пилоти. Според мен, алтернативите са няколко:

1. Да си останат така нещата в блатото /най-лоша, но най-вероятна от песимистично-реалистична гледна точка/

2. Да се мисли за купуване на поне още една ескадрила 16 самолета, независимо нови или втора ръка, които да осигурят техническа база за подготовка и натоварване.

3. да се плаща наем на други държави, за да се подготвят нашите летци на тяхна база.

4. Евтиния вариант на 2 - да се закупят на възможно най-ниска цена нови леки бойни самолети по стандартите на НАТО, които успоредно с бойните си функции, изпълняват и тренировъчни за млади пилоти.

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 3 часа, Б. Киров said:

1. Да си останат така нещата в блатото /най-лоша, но най-вероятна от песимистично-реалистична гледна точка/

2. Да се мисли за купуване на поне още една ескадрила 16 самолета, независимо нови или втора ръка, които да осигурят техническа база за подготовка и натоварване.

3. да се плаща наем на други държави, за да се подготвят нашите летци на тяхна база.

4. Евтиния вариант на 2 - да се закупят на възможно най-ниска цена нови леки бойни самолети по стандартите на НАТО, които успоредно с бойните си функции, изпълняват и тренировъчни за млади пилоти.

Аз лично съм привърженик на  варианта 2+4, като за "2" предпочитам нови изтребители..

 

Цитирай

Това се опитвам да обяснявам тук през цялото време, то е очевидно, но не знам защо, не срещам разбиране от съфорумците

Повечето свързват многофунционалността с свръхзвуковата скорост и по-високия таван на самолета, но това е не e съвсем коректно. Ако говорим за Air-Air възможностите и възможностите за въздушен двубой на L-159 ALCA, L-159  може да прехваща и атакува дозвукови въздушни средства - вражески хеликоптери, безпилотни средства, "крилати" ракети , атакуващи самолети, и също движещи се с дозвукова скорост бойни самолети с форсажни , свръзвукови двигатели  в момент на кацане, излитане, или при снижаване на скоростта и височината при атакуването от тях на наземни цели.

Освен това, както се вижда, в мисиите по охрана L-159 ALCA летят съвместно с свръhвзукови изтребител

ПС

Ето какви  са възможностите на един радарите  Grifo-s (не знам как се прикачва файл- опцията вече не я виждам, преди прикачвах)

http://www.leonardocompany.com/en/-/grifo-s

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува
Преди 14 часа, Б. Киров said:

Българският чиновническо-политически гений произведе едно голямо нищо. След присъединяването на България към НАТО, ако помните, още през 2004 г. гръмко беше обявено, че ще се купуват нови западни машини - оттогава минаха 14 години и сме на същото ниво, с тази разлика, че военната авиация е разсипана откъм кадри, защото с една дузина амортизирани и не модернизирани Миг-29 и малко летателни часове няма как да подготвиш качествени пилоти. Те затова падат иначе хубавите западни хеликоптери, от пилотска некадърност, за която обаче не са виновни пилотите, а началниците им и политиците. 

Това е крилата мисъл, и веднага се сещам за парите, раздавани на нашите хора за ..."дупки" .. Това е плодът на българския чиновническо-политически гений :)

 

- Ямата Белене, която се превърна в черна дупка за пари 

https://www.mediapool.bg/aets-belene-e-v-narushenie-oshte-s-obyavyavaneto-na-konkursa-za-stroezh-news192170.html

Докладът може да се намери в мрежата и е много интересно четиво

 

- Ямата КТБ

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/mnenia/2017/07/28/3014642_urocite_ot_ktb/

 

 

Цитирай

На втората от политическите консултации за КТБ през 2014 г. при президента Росен Плевнелиев Михаил Миков, тогава лидер на управляващата партия, пита "какво значи дупка?", а Бойко Борисов, лидер на партията, която е на път да вземе властта, отговаря дълбокомъдрено "значи яма".

 

-  и наскоро "дупката" на Гергов във Варна

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2018/10/10/3325199_pravitelstvoto_podari_43_mln_lv_na_georgi_gergov_za/

----------------

Другия плод на българския чиновническо-политически гений....... са празните лъскави стадиони и колодруми (добре че не сме петролна страна :))

https://offnews.bg/razsledvane/kak-postroihme-mavzolej-za-60-miliona-v-plovdiv-642270.html

/Колодрумът е хванал паяжини, понеже практически не се ползва/

  • Потребители
Публикува
1 hour ago, nik1 said:

Аз лично съм привърженик на  варианта 2+4, като за "2" предпочитам нови изтребители..

Това и според мен е оптималното, а и реално възможното с този валутен резерв, който при сега съществуващата икономическа система може да бъде образно казано профукан много бързо от популисти.

1 hour ago, nik1 said:

Повечето свързват многофунционалността с свръхзвуковата скорост и по-високия таван на самолета, но това е не e съвсем коректно. Ако говорим за Air-Air възможностите и възможностите за въздушен двубой на L-159 ALCA, L-159  може да прехваща и атакува дозвукови въздушни средства - вражески хеликоптери, безпилотни средства, "крилати" ракети , атакуващи самолети, и също движещи се с дозвукова скорост бойни самолети с форсажни , свръзвукови двигатели  в момент на кацане, излитане, или при снижаване на скоростта и височината при атакуването от тях на наземни цели.

Освен това, както се вижда, в мисиите по охрана L-159 ALCA летят съвместно с свръhвзукови изтребител

Може би затова командването на НАТО го е включило в инициативите си за еърполисинг над Балтика, а и преди да наемат грипените в Чехия, този самолет единствено изпълняваше функция по охрана на въздушното пространство; между другото, максималната му скорост е прилична, около 1000 км/ч, което го поставя пред повечето му конкуренти в неговия клас. Доколкото чета, чехите търсят съвместна продукция на съвсем нова модификация F/A-259, съвместно с Израел и се надяват да намерят пазари в Близкия изток.

Самолетът L-159 ALCA  и сега е много добра алтернатива на Су-25 като ударен, чиито ресурс е изтекъл и за удължаването на който се дават до 99 млн. лева  за 14 бр. /това е сумата за пет нови Л-159/. И като цена, и като възможности и като многофункционалност чешкият самолет е по-добро решение от Су-25. Разбира се, съществуват и други подобни алтернативи, но цените са по-високи. Разликата е, че Л-159 или негова усъвършенствана версия ще могат да се ползват и за въздушно патрулиране - авиониката е на самолети от 4-то поколение и в новата версия ще се ъпгрейдва допълнително.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-aero-vodochody-unveils-fa-259-for-oa-x-450219/

Плащаме на Беларус до 99 млн. лв. за ремонт на Су-25

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2018/09/28/3318446_plashtame_na_belarus_do_99_mln_lv_za_remont_na_su-25/

  • Потребители
Публикува
Преди 32 минути, nik1 said:

На втората от политическите консултации за КТБ през 2014 г. при президента Росен Плевнелиев Михаил Миков, тогава лидер на управляващата партия, пита "какво значи дупка?", а Бойко Борисов, лидер на партията, която е на път да вземе властта, отговаря дълбокомъдрено "значи яма".

"веднага се сещам за парите, раздавани на нашите хора за ..."дупки" .. Това е плодът на българския чиновническо-политически гений :)"

:):ag: ++

  • Потребител
Публикува

Идеята да се използват самолети за напреднало военно обучение, подобно на L-159, Як-130, M-346, Корейскоро самлетче, самолета на Текстрон Скорпион за ерзац изтребители не е нова и е много дискусирана...по форумите. 

Обаче практически не се прилага. Причината е прозаична - самолета за напреднало обучение е бавен и лети ниско. Не можеш да провеждаш еър полисинг, или сериозно да подпомагаш ПВО-то, ако самолета ти нито може да настигне граждански джет, нито да се издигне на неговата височина, а ако се успее, ще се изръси от там в свредел. За маневриране на големи височини и не говорим.

Друга причина са хомеопатичните сензори, когато въобще ги има. Стават за обучение и понякога за работа по наземни цели, но самолета просто е ерзац. Как ще свалиш крилата ракета, откачил пилот на съседна държава мъкнещ бомби към Варна, или отвлечен Боинг, като и трите цели са ти извън скоростно-височинния диапазон. От какво ще пазим небето тогава? И какво ще предложим на НАТО?

Не е коректно сравнението между Лансерите и L-159. МиГ-21 си е пълнокръвен боен самолет. Свръхзвуков и с планер създаден да издържа натоварвания. Оборудван с израелския радар, ХУД и ракети е напълно способен да изпълнява задачи по еърполисинг. И да обучава пилотите за такива задачи. Вече като самолет за ПВО издиша.

Често има мечти (а китайците ги претвориха на практика), да се усили планера и да се преструктурира за свръх звук (планера е най-скъпото), да се сложи нов по-мощен двиател, по-сериозен радар, системи за самозащита, да се интегрират оръжия и ХОП! Имаме чудесен изстребител! Обаче това чудо ще е по-скъпо от Грипен и ще бъде още по-компромисно.

  • Потребители
Публикува

Значи с някои неща бих се съгласил за това, което изтъкваш, с други не напълно. Таванът на Л-159 е Service ceiling: 13,200 m (43,300 ft) /за сравнение този на Су-25 е около 7-8000 м/, максималната му скорост е 936 км/ч и това е максималната скорост на всички цивилни Боинг. За ударен самолет е добър, според мен, за напреднало обучение на пилоти е много добър, ако лети в двойка с машина като грипен или Ф-16. На всичките тези, които изреждаш всъщност обучават млади пилоти в много държави, но имат и бойни функции. Най-големия му плюс като боен самолет за еърполисинг е извънредно ниските разходи на летателен час, мисля че за текстронския скорпион даваха 3000 долара за час, за Л-159 е още по-ниско, а цената му е 9.6 млн. долара, обявена за 2016, с всички резервни части и въоръжение ще дойде не повече от 25 млн., като в това се включва и сервиз и поддръжка, както и подготовка на пилоти - разликата е около 5 пъти в цената. Пиша тези цифри на базата на реалната сделка с Ирак, която направиха чехите. Корейците сега продадоха корейското самолетче, както го наричаш, на Ирак, мисля 20 + бройки за по 30 млн., но то е всъщност разработка на Локхийд-Мартин и е на въоръжение като

KAI T-50     Republic of Korea     light multirole     FA-50     60[19]

https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Korea_Air_Force

а скоростта му Mach 1.5 - 1640 км/ч, затова пък цената му 3 пъти по-голяма от тази на чешкия, таван на полет 14 000 м

Не защитавам някаква определена теза, просто разглеждам възможности, без да имам претенции да съм познавач на материята.

Не съм сравнявал Лансерите с Л-159, писах само, че румънците се възползваха от тях, но времето изтече.

         
  • Потребител
Публикува
Преди 42 минути, Б. Киров said:

Таванът на Л-159 е Service ceiling: 13,200 m (43,300 ft) /за сравнение този на Су-25 е около 7-8000 м/, максималната му скорост е 936 км/ч и това е максималната скорост на всички цивилни Боинг. За ударен самолет е добър, според мен, за напреднало обучение на пилоти е много добър, ако лети в двойка с машина като грипен или Ф-16.

Висчко това е вярно, но за еърполисинг си трябва истински изтребител. Не е само въпроса дали може да се изстреля до 10 000, или 13 200 метра, а дали ще може да оперира на тези височини. Той ще се засили и като камък от прашка ще се качи до там, но ще е практически трудноманеврен.  Докато пътническите самолети и базираните на тях разузнавателни, AWAKS, морски и т.н. машини, благодарение на огромната крилна площ и турбовентилаторните двигатели се справят на тези височини (ама и за тях не е песен). 

Да не говорим за скоростта. При положение, че боингите и руските илове имат същата скорост, като твоят самолет, няма как да ги прихванеш. Ти имаш някакво време за реакция, за разгон, за набор и единственият ти шанс е прихват на насрещен курс. След това не можеш дори да съпровождаш нарушителя. 

Не казвам, че ако много искаш, или нямаш друго, не можеш да използваш УТС за еърполинсинг, но ще се надяваш на благоприятна ситуация. Въобще не разглеждаме груби варианти, понякога с жертви, като заигравките между Гръцките и Турските ВВС. Пишем само за ситуаци руски разузнавателен Ил в твои териториални води, или пътнически самолет със съмнителен курс и изсключен транспондер. 

Иначе за реалната си функция, напреднало обучение, чехът не е толкова евтин. Аз лично мисля, че в тази роля M-346 е много по-добър, особено със системите си за симулации и е същата цена, или по-евтин - 20 милиона долара. 

За корееца писах за този за напреднало обучение. С превръщането му в боен се случи точно това което написах по-горе, цената му стана като на боен изтребител, а възможностите не баш... И сега корейците търсят други варианти. 

  • Потребители
Публикува (edited)

Малко саркастичен и само-саркастичен кодош..

Понеже  в България всички сме генерали и политици (забележката не е моя - това е констатация от един автор, бил на фронта през Балканската война, а манталитета никак не е сменен),..  явно не ни идва ума че чехите (и другите нации с лек многоцелеви боен самолет) все пак може да не са прости народи и това всичко да е било известно на тях и да са съобразили някои неща - и че в действителност и скоростта и практическия таван на Л-159 надвишават тези на граждански джет? :) 

1 hour ago, Б. Киров said:

Таванът на Л-159 е Service ceiling: 13,200 m (43,300 ft)

Именно..

Service ceiling  от 13,200 m (43,300 ft) е малко повече от този на модерните Боинги..Техния Service ceiling е такъв, че те не могат да достигнат тази височина.

(Нека все пак се види и дефиницията за Service ceiling)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ceiling_(aeronautics)

https://ru.wikipedia.org/wiki/Практический_потолок

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува

Amazonski: "Не казвам, че ако много искаш, или нямаш друго, не можеш да използваш УТС за еърполинсинг, но ще се надяваш на благоприятна ситуация. Въобще не разглеждаме груби варианти, понякога с жертви, като заигравките между Гръцките и Турските ВВС. Пишем само за ситуаци руски разузнавателен Ил в твои териториални води, или пътнически самолет със съмнителен курс и изсключен транспондер. 

Иначе за реалната си функция, напреднало обучение, чехът не е толкова евтин. Аз лично мисля, че в тази роля M-346 е много по-добър, особено със системите си за симулации и е същата цена, или по-евтин - 20 милиона долара. 

За корееца писах за този за напреднало обучение. С превръщането му в боен се случи точно това което написах по-горе, цената му стана като на боен изтребител, а възможностите не баш... И сега корейците търсят други варианти. " 

Съгласен съм с това, което пишеш, и аз го виждам. Там е работата, че за разлика от друг вид пазари, в този няма "евтин лукс". Ако е "лукс" не е евтин, ако е евтин не е "лукс". Проблемът за България, според мен, е в подготовката на летците. Дори и с16 нови самолети и при скъпи полетни часове това пак ще стои като проблем. Но каквото сами си направим и враговете не могат.

Програмите за обучение в чужда държава, изглежда, не са евтино удоволствие - някъде из мрежата ми попадна оферта за такава програма на Локхийд към държава на стойност над 700 млн. Чета също така, че млади унгарски пилоти отиват за квалификация във Великобритания; чехите също имаха такива програми, румънците, доколкото прочетох си подготвят сами пилотите.

Докато, и ако, дойдат и бъдат усвоени тези 16 нови самолети, българските пилоти ще трябва да летят на не-модернизираните Миг-29, няма на какво друго, и то малко, за да им пестят оставащия ресурс. При средна възраст, както казва Радев през 2014, от 38 години на личния състав. Това си е направо оставане по бели гащи, като говорим за минимален период от 10-12 години в най-добрия случай.

За Alenia Aermacchi M-346 Master може би си прав, но ако въобще някой мисли сериозно по този въпрос от вземащите решения, трябва да се направи много обстоен и щателен сравнителен анализ от професионалисти, според мен. На пръв поглед, съдейки по клиентите, които го ползват, нещата изглеждат в негова полза:

 Azerbaijan

    Azerbaijan Air Force (AAF) – 10 airplanes on order with 15 more recently ordered as of October 2018.[67]

 Israel

    Israeli Air Force (IAF) – 30 in operation,[68] received in an exchange deal for AWACS and reconnaissance satellites being built by Israel Aerospace Industries for Italy.[38] designated M-346 "Lavi"

 Italy

    Italian Air Force – 18 designated T-346A, deliveries completed February 2018.[54]

 Poland

    Polish Air Force – 8 aircraft in service, designated M-346 "Bielik", 4 more on order with an option for 4 more[69]
        41 Baza Lotnictwa Szkolnego in Dęblin

 Singapore

    Republic of Singapore Air Force (RSAF) – 12 in service[70][71]

 Turkmenistan

    Turkmen Air Force – Unknown number revealed May 2018.[72][73][74]

https://en.wikipedia.org/wiki/Alenia_Aermacchi_M-346_Master

 

  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 58 минути, Б. Киров said:

Пишем само за ситуаци руски разузнавателен Ил в твои териториални води, или пътнически самолет със съмнителен курс и изсключен транспондер. 

Бих добавил и нарушителите - хеликоптери. а също и безпилотните средства (по принцип)

Ако сме коректни- хеликотерите са най-използваните средства за нарушаване на чуждите пространства:

https://www.indiatoday.in/india/story/chinese-army-violated-indian-airspace-four-times-in-a-month-along-lac-report-1197845-2018-03-26

https://steemit.com/myanmar/@zamanbd80/17-times-myanmar-violated-the-airspace

Апропо

Дори и при егейските "случаи" се използват и хелокоптери, В този случай има 19 на брой нарушители-хеликоптера за един ден

https://www.express.co.uk/news/world/805662/Turkey-planes-violate-Greek-airspace-141-times-Aegean-Islands

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува
Преди 8 часа, Amazonski said:

Иначе за реалната си функция, напреднало обучение, чехът не е толкова евтин. Аз лично мисля, че в тази роля M-346 е много по-добър, особено със системите си за симулации и е същата цена, или по-евтин - 20 милиона долара. 

Да уточним цените от официални източници от реално извършени сделки:

1. За М-345, продаден на Сингапур, 12 броя

The acquisition cost of the aircraft, ground based training system and associated spares are worth S$543m (US$ 410 million—Ed.), and delivery of the first aircraft is expected in 2012.
 

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/118509/singapore-awards-%24410m-contract-for-m346-jet-trainers-and-ground-system.html

http://www.leonardocompany.com/en/-/first-m-346-for-republic-of-singapore-air-force

Средна цена за 1 бр. - 34 млн. щатски долара

 

2. За Л-159, продаден на Ирак

Stropnicky said his ministry would receive 750 million crowns ($29.89 million) for the Iraqi sale. Four of the planes are currently being used by the Czech air force, while the remaining 11 are stored by the plane maker.

The producer Aero negotiated the plan to sell the planes to Iraq last April and will act as an intermediary in the transaction.

The Czechs have been trying to sell the planes to Iraq for years. A previous attempt to sell Iraq 28 of the aircraft fell through in 2013 when Baghdad agreed to buy South Korea’s FA-50 planes instead.

https://www.reuters.com/article/us-iraq-security-czech-idUSKBN0M51QI20150309

Линкът е към информация на Ройтерс, но изказването е на чешкия военен министър:

за 15 броя - 29.89 млн. долара

Средна цена за 1 бр. - 2 млн. долара

17 пъти разлика в цената

п.с. Или иначе казано, ако успее да се спазари за такава цена, България би могла да има 16 такива нови самолети, една пълна ескадрила, на цената, която сега ще плати за ремонта на 14 Су-25 с изтекъл срок на годност.

  • Потребители
Публикува (edited)
1 hour ago, Б. Киров said:

Да уточним цените от официални източници от реално извършени сделки:

1. За М-345, продаден на Сингапур, 12 броя

The acquisition cost of the aircraft, ground based training system and associated spares are worth S$543m (US$ 410 million—Ed.), and delivery of the first aircraft is expected in 2012.
 

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/118509/singapore-awards-%24410m-contract-for-m346-jet-trainers-and-ground-system.html

http://www.leonardocompany.com/en/-/first-m-346-for-republic-of-singapore-air-force

Средна цена за 1 бр. - 34 млн. щатски долара

 

2. За Л-159, продаден на Ирак

Stropnicky said his ministry would receive 750 million crowns ($29.89 million) for the Iraqi sale. Four of the planes are currently being used by the Czech air force, while the remaining 11 are stored by the plane maker.

The producer Aero negotiated the plan to sell the planes to Iraq last April and will act as an intermediary in the transaction.

The Czechs have been trying to sell the planes to Iraq for years. A previous attempt to sell Iraq 28 of the aircraft fell through in 2013 when Baghdad agreed to buy South Korea’s FA-50 planes instead.

https://www.reuters.com/article/us-iraq-security-czech-idUSKBN0M51QI20150309

Линкът е към информация на Ройтерс, но изказването е на чешкия военен министър:

за 15 броя - 29.89 млн. долара

Средна цена за 1 бр. - 2 млн. долара

17 пъти разлика в цената

п.с. Или иначе казано, ако успее да се спазари за такава цена, България би могла да има 16 такива нови самолети, една пълна ескадрила, на цената, която сега ще плати за ремонта на 14 Су-25 с изтекъл срок на годност.

 

Бих се обзаложил че ако зададем въпроса така: ако флотилията беше ваша лична, територията също, парите - ваши лични, кой вариант бихте избрали:

то 99.99 процента от анкетираните биха избрали вариант 2..

 

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува

Хакнах документите на НАТО :)

По долу има една интересена публикация , в която се проследява и описва историята на съдаването на чешкия лек мултифункционален самолет L159: от проектирането му, до въвеждането му в експлотация и подръжка.

 

Evolution of Aircraft Maintenance/Support Concepts with Particular Reference to Aircraft Availability – Czech Air Force Perspective

https://www.sto.nato.int/publications/STO Meeting Proceedings/RTO-MP-AVT-144/MP-AVT-144-03.pdf

  • Потребители
Публикува
Преди 37 минути, nik1 said:

Хакнах документите на НАТО :)

По долу има една интересена публикация , в която се проследява и описва историята на съдаването на чешкия лек мултифункционален самолет L159: от проектирането му, до въвеждането му в експлотация и подръжка.

 

Evolution of Aircraft Maintenance/Support Concepts with Particular Reference to Aircraft Availability – Czech Air Force Perspective

https://www.sto.nato.int/publications/STO Meeting Proceedings/RTO-MP-AVT-144/MP-AVT-144-03.pdf

The situation changed after 2005. Today, the CzAF operates two types of tactical aircraft the JAS-39 Gripen (12 a/c of C-version and 2 a/c of D-version) and L-159 (24 a/c). The JAS-39 Gripens are operated using a lease agreement between the Kingdom of Sweden and Czech Republic signed 2005. The Czech made L-159 aircraft has been in operation since 2000.

In this paper, we will focus on the L-159 aircraft as a representative of a complex military aircraft system, where NATO compatibility requirements were implemented for the first time in the Czech Republic as well as the requirements for an on-condition maintenance concept.

This was major international project with participation of the Czech industry and foreign subcontractors. Based on the specific customer requirements, the development procedures were according to standards and specifications never before used in the Czech Republic (US Milspecs and STANAGs).

The L-159 aircraft project was originated based on a detailed analysis of actual situations and needs of the CzAF at the beginning of the millennium. With respect to political orientation of the Czech Republic in the beginning of 1990’s and based on military - technical and economical analyses, the decision was adopted to gradually re-equip the obsolete aircraft technology with the NATO compatible technology using production and development capacities of the Czech aircraft industry. After the analysis, both from time and economic aspects, the decision was made to select a light multi-role sub-sonic tactical combat aircraft called the L-159 (ALCA - Advanced Light Combat Aircraft).

In accordance with requirements of the CzAF, the L-159 aircraft was designed to be a light multi-role singleseat subsonic combat aircraft which can fulfil the following tasks under normal and adverse meteorological conditions during both the day and night: • Tactical reconnaissance; • Fights against air targets to short and medium distance within and behind the visual range; • Destruction of ground targets with guided and unguided weapons; and • Training and condition flying

 

Initial service life of the aircraft is designed at eight thousand (8,000) flight hours within twenty-five (25) years. The aircraft operational scenario specified in the Use Study was based on AOR of two hundred fifty (250) flight hours per aircraft per year. This value of AOR was considered when the maintenance concept was established.

After 4,000 flight hours (which is half of the aircraft service life), the intermediate repair broadened by the Mid Life Upgrade (MLU) is carried out. The work includes visual inspections of the main airframe structure elements and check of the engine air ducts and main suspension points with eddy currents, with consequent disassembly.

Deployments Suitability of the proposed maintenance concept for the light combat aircraft was demonstrated during common exercises like the NATO Air Meet (NAM). Higher reliability values were achieved there during intensive operation and concentrated support than during operation at the home air base.

https://www.sto.nato.int/publications/STO Meeting Proceedings/RTO-MP-AVT-144/MP-AVT-144-03.pdf

като стана въпрос за хакване, да ви дам линкове към Уикилийкс за близкото минало на българските ВВС от различна гледна точка:

https://wikileaks.org/plusd/cables/09SOFIA101_a.html

https://wikileaks.org/plusd/cables/05SOFIA1858_a.html

https://wikileaks.org/plusd/cables/08SOFIA305_a.html

 

  • Потребители
Публикува
Преди 57 минути, Б. Киров said:

като стана въпрос за хакване, да ви дам линкове към Уикилийкс за близкото минало на българските ВВС от различна гледна точка:

https://wikileaks.org/plusd/cables/09SOFIA101_a.html

https://wikileaks.org/plusd/cables/05SOFIA1858_a.html

https://wikileaks.org/plusd/cables/08SOFIA305_a.html

 

Не е тайна какво се случва в България - тук е базата на руската агентура на Балканите, зависимите политици са власт от 30 години (дори последният които  е "черешката на тортата", си "смени" мнението за изтребителите на 180 градуса без никакви агрументи от негова страна), а премиера разиграва театро да се прави на голям приятел на Запад, или на изнедадан (заедно с военния министър) че е разбрал от медиите за френско-британо-амерканския удар срещу Сирия.

Последното, това че никой в България не беше уведомен за операция на HАТО, нагледно илюстрира това с кого са близки нашите управляващи.

  • Потребител
Публикува
Преди 20 минути, nik1 said:

Не е тайна какво се случва в България - тук е базата на руската агентура на Балканите, зависимите политици са власт от 30 години (дори последният които  е "черешката на тортата", си "смени" мнението за изтребителите на 180 градуса без никакви агрументи от негова страна), а премиера разиграва театро да се прави на голям приятел на Запад, или на изнедадан (заедно с военния министър) че е разбрал от медиите за френско-британо-амерканския удар срещу Сирия.

Последното, това че никой в България не беше уведомен за операция на HАТО, нагледно илюстрира това с кого са близки нашите управляващи.

Гадните агенти не ни пуснаха в Съв Съюз и ни набутаха в Евр Съюз и Нато с подлата цел пак да бъдем бити като при Кайзера , Фюрера и Ген Сека ! И пак да ни окупират и си направят бази. Ама тоя път сме на страната на победителите ! Сащ и Европа отдавна искат дпжа ни дадът самолети , ракети и кораби ама ние се дърпаме заради агентите. Сигурен сьм че имаме няколко вагона с краставици и консерви да си купим самолетии!

  • Потребители
Публикува
Преди 31 минути, Du6ko said:

Гадните агенти не ни пуснаха в Съв Съюз и ни набутаха в Евр Съюз и Нато с подлата цел пак да бъдем бити като при Кайзера , Фюрера и Ген Сека ! И пак да ни окупират и си направят бази. Ама тоя път сме на страната на победителите ! Сащ и Европа отдавна искат дпжа ни дадът самолети , ракети и кораби ама ние се дърпаме заради агентите. Сигурен сьм че имаме няколко вагона с краставици и консерви да си купим самолетии!

Пак ли забрави да си пиеш хапчетата, или вече не ти действат в тези дози?

  • Потребител
Публикува
1 hour ago, Du6ko said:

Гадните агенти не ни пуснаха в Съв Съюз и ни набутаха в Евр Съюз и Нато с подлата цел пак да бъдем бити като при Кайзера , Фюрера и Ген Сека ! И пак да ни окупират и си направят бази. Ама тоя път сме на страната на победителите ! Сащ и Европа отдавна искат дпжа ни дадът самолети , ракети и кораби ама ние се дърпаме заради агентите. Сигурен сьм че имаме няколко вагона с краставици и консерви да си купим самолетии!

Попаднах не една дискусия по БТВ, оказва се, май президента, и хора от БСП са получили или са им обещани комисионни от СААБ, затова и беше това бързане и целия цирк с Грипена. От 3 мин. нататък.https://btvnovinite.bg/bulgaria/kakvo-provokira-slovesnite-prestrelki-mezhdu-prezidenta-i-cvetan-cvetanov.html

“Да, но ето има съмнения за корупция във всяка сделка , в която е замесен Грипен?”

 Михаил Мирчев кандидат кмет от БСП за София:

“В рамките на Европейския съюз, винаги се плащат някакви комисионни, може да сложим и думата корупция, така че по принцип да се говори за съмнения е несериозно.”

  • Потребители
Публикува
Преди 2 часа, nik1 said:

Не е тайна какво се случва в България - тук е базата на руската агентура на Балканите, зависимите политици са власт от 30 години (дори последният които  е "черешката на тортата", си "смени" мнението за изтребителите на 180 градуса без никакви агрументи от негова страна), а премиера разиграва театро да се прави на голям приятел на Запад, или на изнедадан (заедно с военния министър) че е разбрал от медиите за френско-британо-амерканския удар срещу Сирия.

Последното, това че никой в България не беше уведомен за операция на HАТО, нагледно илюстрира това с кого са близки нашите управляващи.

Не бих искал да навлизам в политическите аспекти на темата, нали форума изключва това, но дори ако се прочетат текстовете от трите линка като технически експертизи за състоянието на българската военна авиация, там има пределно ясно изведени на експертно ниво заключения за боеспособността на ВВС и достигането им до състояние на пълна военна безпомощност.

Търсете в дъното българския чиновническо-политически гений с неговата феноменална способност да прави дупки от всичко.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 11 часа, Б. Киров said:

Да уточним цените от официални източници от реално извършени сделки:

1. За М-345, продаден на Сингапур, 12 броя

The acquisition cost of the aircraft, ground based training system and associated spares are worth S$543m (US$ 410 million—Ed.), and delivery of the first aircraft is expected in 2012.
 

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/118509/singapore-awards-%24410m-contract-for-m346-jet-trainers-and-ground-system.html

http://www.leonardocompany.com/en/-/first-m-346-for-republic-of-singapore-air-force

Средна цена за 1 бр. - 34 млн. щатски долара

 

2. За Л-159, продаден на Ирак

Stropnicky said his ministry would receive 750 million crowns ($29.89 million) for the Iraqi sale. Four of the planes are currently being used by the Czech air force, while the remaining 11 are stored by the plane maker.

The producer Aero negotiated the plan to sell the planes to Iraq last April and will act as an intermediary in the transaction.

The Czechs have been trying to sell the planes to Iraq for years. A previous attempt to sell Iraq 28 of the aircraft fell through in 2013 when Baghdad agreed to buy South Korea’s FA-50 planes instead.

https://www.reuters.com/article/us-iraq-security-czech-idUSKBN0M51QI20150309

Линкът е към информация на Ройтерс, но изказването е на чешкия военен министър:

за 15 броя - 29.89 млн. долара

Средна цена за 1 бр. - 2 млн. долара

17 пъти разлика в цената

п.с. Или иначе казано, ако успее да се спазари за такава цена, България би могла да има 16 такива нови самолети, една пълна ескадрила, на цената, която сега ще плати за ремонта на 14 Су-25 с изтекъл срок на годност.

 

Такова извъртане на факти честно си казвам не съм виждал от много време. 2 милиона, 17 пъти - тук да не сме читателите на БЛИЦ :D  Проверявай, моля те какво постваш.

 

Реалната ситуация е следната. През 2012 искат да им продадат 28 самолета. 24 нови за 1 милиард долара и 4 втора употреба от излишъците на армията в подарък. Не стана, защото имаше забрана за експорт от Великобритания (електрониката вътре е сбор от западни производители и без тяхно разрешение няма експорт).  След като не се състоя сделката купиха корейските Т-50 на цена от 1,1 милиарда долара. Същите 24 самолета. Голяма ли е разликата от 100 милиона разделени на 24 самолета?

 

След това забраната от страна на UK пада.

https://www.theguardian.com/politics/2016/feb/14/cameron-lifts-ban-czech-fighter-plane-sale-to-iraq

 

И им продават самолети ВТОРА РЪКА. Как даже ти хрумна да сравняваш цена на нов с цена на такъв на старо не ми хрумва, но дори не си прочел какво си написал. От тези 15 самолета само 4 са на ВВС, другите 11 са на производителя. И за тези 4 министерството получава 30 милиона долара, тоест по 7,5 на самолет. Цената на цялата сделка е 180 милиона долара за 15те самолета общо. Знаем колко са получили военните, значи останалите 11 самолета са 150 милиона или по 13,6. Разликата в цената вероятно идва от включените комисионни, за да се състои сделката... Това по-скоро в кръга на шегата рзбира се, военните получават само пари за желязото, а фирмата ще обучава, поддържа няколко години и тн.

Цитирай

The £137m sale of the jets has been mired in allegations of corruption by Iraqi MPs, who claimed that “millions of dollars in illicit payments accompanied the decision to buy the L-159s”.

Редактирано от Sharana
  • Потребител
Публикува
Преди 19 часа, Б. Киров said:

 

Програмите за обучение в чужда държава, изглежда, не са евтино удоволствие - някъде из мрежата ми попадна оферта за такава програма на Локхийд към държава на стойност над 700 млн. Чета също така, че млади унгарски пилоти отиват за квалификация във Великобритания; чехите също имаха такива програми, румънците, доколкото прочетох си подготвят сами пилотите.

Унгарците плащат по 9 милиона долара годишно техните пилоти да се обучават в Канада в център на НАТО, където има инструктори от цял свят. Договора им е до 2021, но може и да се удължи. 

Причината - ами не, не е като да не могат да си купят учебни самолети, а просто нямат школа. Към 2023 ще станат 20 години, откакто пилотите им се обучават наравно с други НАТОвски (Германия е една от многото държави, които не обучава пилоти) и ще могат да си стартират тяхна школа, остава само да купят учебни самолети.

 

Макар при нас да не е такава трагедия (техните ВВС оказват съпротива при едни събития от миналото и са тотално разформировани след тях, а към 1991 МиГ-овете, които са били базирани там са си съветска собственост) то нашата школа си е застинала на ниво около 1990. Нямали сме съвременен западен самолет, познават си само МиГ-29 с начин на ползване ала война през 1990 и на такова обучават и новите - как ще се получи нещо различно и да купим нови самолети? Разпространено е хващането, че за да се използва съвременен западен изтребител пълноценно пилота още от нулата трябва да е трениран по техни методики, защото карането на самолета (основното на което се учат нашите по неактуална вече съветска школа) е минимална част от нужните навици. Ако пилота не мисли като американските кел файда, че има модерни самолети ако няма да се ползват оптимално? Та не мисля, че ще ни е вредно и ние да обучаваме пилотите си в международен център на НАТО в САЩ или Канада за период от примерно 10 години, а после някои от тях и те ще станат инструктури та ще можем да възобновим нашата си, но вече да е актуална.

 

Един от тези центрове е Sheppard Air Force Base

The 80th Flying Training Wing began conducting the Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program in 1981. This one-of-a-kind program provides fighter oriented pilot training for 13 NATO countries. They are: Belgium, Canada, Denmark, Germany, Greece, Italy, The Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Turkey, the United Kingdom and the United States.

В Канада са по-малко държави, но обучението не е по-лошо.

At the “2 Canadian Forces Flying Training School” instructors from the US, Britain, Finland, Germany, Canada and other countries provide high-performance jet training to over 150 NATO pilots a year.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!