Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

zx620_3386798.jpg
Как може да изглежда заводът на Volkswagen 
Автор: Капитал

Ще стане ли „Кремиковци“ Volkswagen? България за първи път има шанс да привлече мега автозавод, но подобни преговори изискват всички умения и усилия на българското правителство. София срещу Пловдив.

Капацитетът на структурата ще е около 1000 коли на ден, тоест около 360 000 на година. Което директно вкарва държавата, която го приюти, в топ 10-12 по производство на леки коли в ЕС (дори да няма никакви други подобни мощности). Сроковете за избор на локация са изключително кратки: окончателно решение трябва да се вземе до края на април - началото на май, а идеята е целият завод да заработи от 2022г.

Подобен проект, разбира се, кара правителствата в целия регион да се облизват. Само за сравнение, инвестиция от такъв мащаб би се равнявала на общите чуждестранни инвестиции в цяла България за година и половина.

Затова и при преговори за такива проекти в Европейския съюз (а и навсякъде) автомобилните гиганти влизат с много силни позиции, подкрепени и от сигурността, че ако не получат нещо в една държава, почти сигурно ще го договорят в следващата. По информация на "Капитал" преки конкуренти на България за завода се явяват Румъния и Сърбия. Това е и добре, и не.

Цялата статия: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2019/02/08/3386796_shte_stane_li_kremikovci_volkswagen/

 

  • Потребител
Публикува

Ако искат германците да дават в тоя завод по 500-1000 евро заплати, значи са объркали държавата. Ще трябва да строят завода в Молдова. 

  • Администратор
Публикува

Миналата година излезе подобна новина, че Али Баба ще идва в България, чу се за Амазон, но това звучи най-реалистично.

България ли е най-подходяща и можем ли да отговорим на техните изисквания?

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Р. Теодосиев said:

zx620_3386798.jpg
Как може да изглежда заводът на Volkswagen 
Автор: Капитал

Ще стане ли „Кремиковци“ Volkswagen? България за първи път има шанс да привлече мега автозавод, но подобни преговори изискват всички умения и усилия на българското правителство. София срещу Пловдив.

Капацитетът на структурата ще е около 1000 коли на ден, тоест около 360 000 на година. Което директно вкарва държавата, която го приюти, в топ 10-12 по производство на леки коли в ЕС (дори да няма никакви други подобни мощности). Сроковете за избор на локация са изключително кратки: окончателно решение трябва да се вземе до края на април - началото на май, а идеята е целият завод да заработи от 2022г.

Подобен проект, разбира се, кара правителствата в целия регион да се облизват. Само за сравнение, инвестиция от такъв мащаб би се равнявала на общите чуждестранни инвестиции в цяла България за година и половина.

Затова и при преговори за такива проекти в Европейския съюз (а и навсякъде) автомобилните гиганти влизат с много силни позиции, подкрепени и от сигурността, че ако не получат нещо в една държава, почти сигурно ще го договорят в следващата. По информация на "Капитал" преки конкуренти на България за завода се явяват Румъния и Сърбия. Това е и добре, и не.

Цялата статия: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2019/02/08/3386796_shte_stane_li_kremikovci_volkswagen/

 

Колко ще струва това на данъкоплащащите?

При Ауди направиха стачка за по-висока заплата. Понеже тук произвеждат двигатели и други за лукс категорията затова на третият ден/когато и в Германия трябваше да спре един завод заради липса на части/, подписаха споразумението с профсъюза....Профсъюзът на работниците в Ауди не фигурира никое унгарско обединение.

Същото се опитаха да направят и при Сузуки /мераклисаха се по примерът/но провсъюзните лидери с охраната ги изхвърлиха от завода и от работното им място....Те са член на унгарският профсъюзен съюз.....😭

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, Р. Теодосиев said:

Миналата година излезе подобна новина, че Али Баба ще идва в България, чу се за Амазон, но това звучи най-реалистично.

България ли е най-подходяща и можем ли да отговорим на техните изисквания?

Ама вместо Али Баба дойдоха 40-те разбойника.....

  • Модератор Военно дело
Публикува
Преди 2 часа, makebulgar said:

Ако искат германците да дават в тоя завод по 500-1000 евро заплати, значи са объркали държавата. Ще трябва да строят завода в Молдова. 

Искаш да кажеш 500- 100 лв? За 500 съм съгласен- ще ги дадат, за 1000 лв- може би на средния персонал.

  • Потребител
Публикува

С 1000 лв едва ли ще имат някакъв качествен персонал в София. С 1000 евро може би, но пак ще им е трудно.

  • Администратор
Публикува

Това са над 5000 работници и няколко стоти специалисти, имаме ли ги?

Спокойно могат да създадат редица обучителни програми с обвързващи договори, както прави Луфтханза Техник София в момента.

  • Потребител
Публикува (edited)
Канадци затварят три завода за авточасти у нас заради скъп труд и липса на поръчки
 https://www.24chasa.bg/novini/article/7287038
Редактирано от JImBeam
  • Потребител
Публикува
Преди 11 минути, Р. Теодосиев said:

Това са над 5000 работници и няколко стоти специалисти, имаме ли ги?

Спокойно могат да създадат редица обучителни програми с обвързващи договори, както прави Луфтханза Техник София в момента.

За това време докато се построи сглобятилницата, ще бъдат обучени и тези хора. Това не е атомна техника, че да е нужно години наред да се учиш за оператор. 

  • Потребител
Публикува
Преди 20 минути, Skubi said:

За това време докато се построи сглобятилницата, ще бъдат обучени и тези хора. Това не е атомна техника, че да е нужно години наред да се учиш за оператор. 

Точно така.Могат да ги хванат от гората и за кратко време да ги обучат.Заплата от 1 000 - 1 500 лв. за тия хора е разкош.

Проблема е съвсем другаде.Поради високата корупция, фолксфагените ще видят зор.Начинанието е мащабно и решението зависи от политиците (които са на власт).Трябва да се договорят сумите които ще получат лично.

Най голяма пречка се явява факта, че след време ще дойде друга партия на власт.Новите също ще искат дял от печалбата.Това създава несигурност за бъдещето.Тази е причината да се изнасят парите от България.Има милиарди задигнати, но даже тия които са на власт не смеят да инвестират откраднатото защото колегите им като дойдат на власт ще ги рекетират.

Същото е положението и в братска Русия, откъдето сме копипейстнали  тази система.Там  въпреки санкциите и вероятността да загубят голяма част от парите си, олигарсите пак не смеят да върнат капиталите си обратно в Русия.Нещо не вярват на обещанията на Путин, знаят че рискът да загубят всичко е реален.

Ако е еднократна продажба(на предприятие, като Кремиковци да речем), тогава и рушвета е еднократен.Купувачът ограбва каквото може ,предприятието фалира и следващите които дойдат на власт нямат значение.Далаверата е приключила.Друг е въпроса ,ако периодично могат да се дерат кожи както правят ЕРП-тата и ВИК.Там се налага постоянно да се дели част от задигнатото.За целта е ДКЕВР, която постоянно притиска и договаря сумите които трябва да получат тия които са на власт.Като се сменят,  пазарлъка почва с новата партия спечелила изборите.Може би някаква такава схема е необходима и при Фолксфаген.Там е работата, че ЕРП-тата получиха даром активите, и буквално за няколко месеца си избиха парите и отдавна натрупаха стабилни печалби.И вече им е все тая дали ще ги изгонят.Докато Фолксфаген трябва да направи по големи капиталовложения и могат да го притискат много в бъдеще.Няма съмнение, сложни ще бъдат преговорите.

  • Глобален Модератор
Публикува

С 1500 евро чисти пари за начална заплата могат да започнат добре, но ще тярвба да я вдигнат... 

Но при сегашните нива на корупция ..... :(

Но пък ТОВА ако стане, ще е един от големите знаци за оправяне на държавата!

  • Потребители
Публикува
Преди 17 часа, КГ125 said:

С 1500 евро чисти пари за начална заплата могат да започнат добре, но ще тярвба да я вдигнат... 

Но при сегашните нива на корупция ..... :(

Но пък ТОВА ако стане, ще е един от големите знаци за оправяне на държавата!

За такава заплата на работник пише в цитираната статия - 1500 евро е малко по-малко от половината на средната заплата в Германия, което за Фолксваген е икономия от над 100 млн. евро годишно само за заплати, но за България само заплатите са годишна инвестиция от над 100 млн. евро. вторични положителни ефекти са квалифицираните кадри, което ще окаже въздействие върху образованието, свързаните производства и дейности като транспорт, търговия и т.н. Да не говорим за положителния ефект от 1.4 млрд. евро пряка инвестиция. Минуси в този проект няма, въпросът е дали Фолксваген ще избере България /София или Пловдив?/ пред конкуренцията на Турция, Румъния и Сърбия.

Най-дългосрочен положителен ефект ще има производството на електрически амтомобили в България, ако изобщо се случи /а дано, ама.../, защото това е отговора на германския производител на Тесла и техния модел-3 - масов и по-евтин, почти два пъти, електроавтомобил за ЕС. Прекалено е хубаво за да стане, но дай боже.

  • Потребител
Публикува
Преди 19 часа, КГ125 said:

С 1500 евро чисти пари за начална заплата могат да започнат добре, но ще тярвба да я вдигнат... 

Но при сегашните нива на корупция ..... :(

Но пък ТОВА ако стане, ще е един от големите знаци за оправяне на държавата!

Големината на заплатите е пряко свързана с нивото на корупцията.(Не зная това ли имаше предвид?)

Какво може да привлече Фолксфаген в България?

1.Ниски заплати.

2.Малък корпоративен данък.

Какви са пречките?

Ниските заплати са ниски само за работниците.Голяма част от разликата от корпоративния данък и заплатите у нас и в Германия ще отиде за смазване на корупционата машина.Никой няма да остави фолксфаген да печели в такива размери.Сумата която трябва да отделя за корупция, ще бъде съобразена с неговите печалби. Няма да стане "дайте едни сто хиляди, пък вие приберете един, два  милиарда".

И най важното, сигурността на инвестициите!От една страна, управляващите трябва да  имат лост с който да притискат Фолксфаген за да си плаща редовно рекета.(Иначе не мож ги накара.)От друга трябва да се предвидят толкова големи неустойки, при разтрогване на договора (от българска страна), че Фолксфаген да може да си получи обратно инвестициите, че и нещо отгоре. 

Няма как при това ниво на корупция да се случат хубави работи(чудеса).То и сега имаме инвестиции от Лукойл,  РПТ-тата, ......най много и Фолксфаген да се нареди до тях.

  • Потребители
Публикува

Не знам поради какви съображения българската статия изключва Турция от конкурентите за инвестицията на Фолксваген, в турската преса, позовавайки се и на германски източници като фаворит за тази нова фабрика се сочи Турция:

https://www.dailysabah.com/automotive/2018/12/27/turkey-by-far-strongest-candidate-for-vws-new-investment-sector-representatives-say

в което има много резон, според мен. Така или иначе германците ще обявят решението си чак през ноември 2019.

Относно корупцията и по-специално сравненията с Лукойл и ерепетата, според мен, в случая с автомобилите не е точно така - Лукойл е монополист 90 % на българския пазар, ерепетата също са такива и оперират тук, двата модела на германците ще се изнасят за външни пазари, то е ясно, че 360 000 нови автомобила българския пазар не може да поеме, така че лостовете за срастване и обща паница с властта са почти минимални, клонящи към нула - Фолксваген инвестира 40 млрд. евро в новите си проекти за електромобили /колкото е БВП на България/, част от които е и тази нова фабрика - тя на първо време ще освободи капацитет в Чехия, Испания и Германия за новите модели електромобили, като поеме тези с бензинови и дизелови двигатели оттам.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 5 часа, Б. Киров said:

Относно корупцията и по-специално сравненията с Лукойл и ерепетата, според мен, в случая с автомобилите не е точно така - Лукойл е монополист 90 % на българския пазар, ерепетата също са такива и оперират тук, двата модела на германците ще се изнасят за външни пазари, то е ясно, че 360 000 нови автомобила българския пазар не може да поеме, така че лостовете за срастване и обща паница с властта са почти минимални, клонящи към нула

Не разбирам какво значение има дали продукцията се изнася за външни пазари?Това не е пречка за корупцията.

Между другото Лукойл изнася гориво за Македония,Турция,Югославия ,САЩ,и още кой знае къде.

П.П.Ако няма възможност за далавера, проекта въобще не може да се реализира.

Първата година когато ни отпуснаха пари от еврофондовете, България ги върна неусвоени.Още не бяха готови с механизмите на "усвояването".Просто не могат ли да ги откраднат ,парите се връщат.Идеята е, че ако няма корупция инвестиционния проект няма смисъл да се реализира.Корупцията у нас не е на места, тя е повсеместна.Тя движи икономиката, културата, спорта, здравеопазването,.......... интересно има ли сфера която работи без корупция?

Редактирано от vvarbanov
  • Потребители
Публикува
Преди 4 часа, vvarbanov said:

Не разбирам какво значение има дали продукцията се изнася за външни пазари?

ДДС и акцизите в ЕС се плаща в страната, където се продава стоката. Продукцията на Лукойл и електроенергията на ерепетата са голямо перо за държавния бюджет и интересите на хазната и на продавача съвпадат цената да е по-висока - затова продавачите смазват механизма на антимонополните държавни органи да си затварят очите пред монополното положение и свързаното с него вдигане на цените. Печели фиска, печелят монополите, печелят и държавните чиновници, контролиращи монопола в личен и партиен план, сделката е уин-уин за тези три страни и винаги губеща за потребителите/купувачи, които плащат масрафа с по-високите цени.

В случая с колите на Фолксваген ДДС ще отива във фиска на държавата, където е пазар за тези техни автомобили: Фолксваген имат интерес да регистрират местен клон заради ниския корпоративен данък печалба от 10 % и ниските работни заплати. Интересът на българската държава би трябвало да е от вливането на голяма инвестиция и регулярното заплащане на работници, както и от създаването на икономическо оживление в инфраструктурата на това производство, но "далавера" по линия ДДС-оборот-рушвети не се отваря заради реализацията на стоката на друго място.

По принцип за корупцията си абсолютно прав, в ЕС България е шампион по този показател, вероятно това ще бъде една от причините германците да бъдат много предпазливи да инвестират тук, другата, според мен, е липсата на квалифицирана работна ръка и опит в автомобилната промишленост, лично според мен, Фолксваген ще избере вероятно Турция, но ще видим.

Между другото, това което пишат в Капитал, че заплатите в Турция са по-високи, не отговаря на действителността:

Salaries And Financing[ Edit ][ Edit ]

Average Monthly Net Salary (After Tax) София - 670.57 € (1,311.21 лв)                Истанбул - 438.37 € (2,605.38 TL)     -34.63 %

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Bulgaria&city1=Sofia&country2=Turkey&city2=Istanbul&displayCurrency=EUR

 

  • Потребител
Публикува
Преди 16 минути, Б. Киров said:

интересите на хазната и на продавача съвпадат цената да е по-висока

Интересите на хазната?

Рушветът се дава на административните чиновници за да   осигурят по големи печалби на фирмата, да не са луди да пълнят бюджета. В тоя случай интересите на хазната са ловко избягнати, като просто % на акциза е намален.Така високите цени облагодетелстват само фирмата.

"Най-лесно е да се сравни с една държава като Австрия, където крайните цени са като тук, но акцизът ( парите, които държавата прибира) е 1 лв. В съседна Гърция акцизът е 1,40 лв., в Турция е 1,80 лв., в Германия - 1,20 лв., а тук само 0,65 лева. "  https://clubz.bg/75737-dyrjavata_dyrji_nisyk_akciza_na_gorivata_uslujva_na_lukojl

Преди 49 минути, Б. Киров said:

Интересът на българската държава

Когато искаме да разберем случващото се, трябва да изключим "интереса на българската държава".Всичко става много по ясно, ако го разглеждаме от гледната точка ,какъв е интереса на управляващата класа.

  • Потребители
Публикува

Ако държавата вдигне акциза от 65 ст., както е сега на 1.30 или на 1 лв както е в Австрия, тази разлика ще удари крайния потребител директно в джоба съответно с 65 или 35 стотинки на бензиностанцията отгоре, но причината е не в нежеланието на държавата да вдигне акциза, а в безсилието на държавата да застави монополиста да свали цената на бензина в складовете. Причината е монопола върху складовете за гориво, а не в ниския акциз. Така че не е луд, който яде баницата, а който му е дал, но това с монопола стана много отдавна, когато Лукойл приватизира складовете на Петрол през далечното време на управлението на Иван Костов и "десните демократи" в България; сега и австрийската ОМВ продава на същите цени в България и със същия нисък акциз, всеки външен играч ползва завареното положение на монопола. Държавата си взема своето от големия оборот във вид на ДДС + акциз, колкото повече толкова повече, при това предпочита да се занимава с един монополист, отколкото с десетки конкуренти, които трябва да следи за оборота. Системата е порочна в самата си основа, защото монопол и държава играят от едната страна, това се нарига олигопол.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Олигопол

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 2 часа, Б. Киров said:

Ако държавата вдигне акциза от 65 ст., както е сега на 1.30 или на 1 лв както е в Австрия, тази разлика ще удари крайния потребител директно в джоба съответно с 65 или 35 стотинки на бензиностанцията отгоре, но причината е не в нежеланието на държавата да вдигне акциза, а в безсилието на държавата да застави монополиста да свали цената на бензина в складовете. Причината е монопола върху складовете за гориво, а не в ниския акциз.

  Акциза се определя от държавата.Монополът не означава по нисък акциз.Той е еднакъв както за монополиста, така и за другите участници на пазара.

Ако държавата вдигне акциза, няма да се вдигне крайната цена, а печалбата на монополиста ще бъде по малка.В случая търговската надценка е ненормална.

 В нормалните държави търговската надценка е не повече от 10-15 ст. (5-8 евроцента), а у нас тя е над 40 ст.   https://clubz.bg/75737-dyrjavata_dyrji_nisyk_akciza_na_gorivata_uslujva_na_lukojl

Цената на горивата не може да се различава драстично от тази в ЕС. Монополът на Лукойл се изразява главно в недопускането на други участници на пазара.Това е заради складовете.Този монопол е осигурен от правителството, което сключи сделката и се поддържа от следващите управляващи.Та даже дълги години нямаха измерващи устройства и не се знаеше колко внасят и изнасят. 

Държава въобще не е безсилна да застави монополиста да свали цената на бензина в складовете.Тя няма желание да направи това.

Ще дам един пример с Полша.През 90-те при тях имаше картел на месото и цената се вдигна много.Тогава държавата разреши безмитен внос на месо и пазарът се върна в нормални граници. 

Редактирано от vvarbanov
  • Потребители
Публикува
Преди 34 минути, vvarbanov said:

Цената на горивата не може да се различава драстично от тази в ЕС. Монополът на Лукойл се изразява главно в недопускането на други участници на пазара.Това е заради складовете.Този монопол е осигурен от правителството, което сключи сделката и се поддържа от следващите управляващи.Та даже дълги години нямаха измерващи устройства и не се знаеше колко внасят и изнасят. 

Държава въобще не е безсилна да застави монополиста да свали цената на бензина в складовете.Тя няма желание да направи това.

Ще дам един пример с Полша.През 90-те при тях имаше картел на месото и цената се вдигна много.Тогава държавата разреши безмитен внос на месо и пазарът се върна в нормални граници. 

Ами в общи линии казваме едно и също нещо, но има известни нюанси. Основната разлика е, че ти твърдиш, че държавата може да накара който и да е производител/търговец да намалява цена, това не е така, България поне на книга е пазарна икономика и държавата не може да задължи някой да продава на по-ниска цена. Държавата може друго да направи, антимонополната комисия може да установи монопол и картелно споразумение и да приложи антимонополно законодателство, но тази комисия си чопли години наред носа и накрая излезе със заключение, че картел няма. Така че сме в параграф 22. Монополът върху складовете спира внос на по-евтино гориво, има и други "респектиращи" методи за убеждение и ситуацията е такава каквато е.

  • Модератор Военно дело
Публикува
Преди 1 минута, Б. Киров said:

Ами в общи линии казваме едно и също нещо, но има известни нюанси. Основната разлика е, че ти твърдиш, че държавата може да накара който и да е производител/търговец да намалява цена, това не е така, България поне на книга е пазарна икономика и държавата не може да задължи някой да продава на по-ниска цена. Държавата може друго да направи, антимонополната комисия може да установи монопол и картелно споразумение и да приложи антимонополно законодателство, но тази комисия си чопли години наред носа и накрая излезе със заключение, че картел няма. Така че сме в параграф 22. Монополът върху складовете спира внос на по-евтино гориво, има и други "респектиращи" методи за убеждение и ситуацията е такава каквато е.

Както казва Хазин "пазарна икономика" няма никъде по света. В цивилизованите държави има адвокати, в нецивилизованите мутри. 

Тоест, ако искаш да постигнеш нещо в икономиката- чисто икономическите лостове са най слаби и неефективни.

  • Потребители
Публикува
Преди 11 минути, Frujin Assen said:

Както казва Хазин "пазарна икономика" няма никъде по света. В цивилизованите държави има адвокати, в нецивилизованите мутри. 

Тоест, ако искаш да постигнеш нещо в икономиката- чисто икономическите лостове са най слаби и неефективни.

Въобще не е така, според мен. Махнеш ли монопола, на пазара се появяват конкуренти, които се борят за този пазар с две неща - цена и качество. От тази тяхна конкурентна борба се вдига качеството и падат цените за крайния потребител, работата на държавата е да следи спазването на правилата и да си събира данъците. Конкретен пример за България са цените и качеството на мобилните телефони и услуги, след навлизането на няколко различни играчи, цените паднаха, качеството се повиши; друг пример е интернет връзката, при доставчиците на която има конкуренция, цените са относително ниски, качеството относително високо. Конкуренцията движи пазара.

  • Модератор Военно дело
Публикува
Преди 1 минута, Б. Киров said:

Въобще не е така, според мен. Махнеш ли монопола, на пазара се появяват конкуренти, които се борят за този пазар с две неща - цена и качество. От тази тяхна конкурентна борба се вдига качеството и падат цените за крайния потребител, работата на държавата е да следи спазването на правилата и да си събира данъците. Конкретен пример за България са цените и качеството на мобилните телефони и услуги, след навлизането на няколко различни играчи, цените паднаха, качеството се повиши; друг пример е интеренет връзката, при доставчиците на която има конкуренция, цените са относително ниски, качеството относително високо. Конкуренцията движи пазара.

Чисто умозрително! 

Ако двамата сме конкуренти и видя, чи ти си по добър от мен ще пратя мутри да те пребият, ще платя на който трябва данъчните и хеи да не излизат от офиса ти. Ще започна да те съдя за глупости. Ще платя на пресата да разпространяват всякакви гадости за теб... Неща от този род.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 минута, Frujin Assen said:

Чисто умозрително! 

Ако двамата сме конкуренти и видя, чи ти си по добър от мен ще пратя мутри да те пребият, ще платя на който трябва данъчните и хеи да не излизат от офиса ти. Ще започна да те съдя за глупости. Ще платя на пресата да разпространяват всякакви гадости за теб... Неща от този род.

В кръга на шегата, при мутрите също има конкуренция и мога да ти пратя по-шлифовани мутри, но ако сме сериозни - е затова сме най-бедни в ЕС.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!