Отиди на
Форум "Наука"

Къде е България на новата газова схема


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 5 часа, Б. Киров said:

Причините са много, най-вече в историческата ни памет и цивилизационна принадлежност. Ние сме във Византийската цивилизационна сфера, където централизираната власт определя стопанското поведение и дори отношението към религията. Доколкото сме имали своя Ренесанс, той е твърде кратък като историческо време и твърде закъснял - т.н. Възраждане, когато предприемчивите българи излизат на европейските пазари, но реално това е не повече от един век. Османската система, която до голяма степен наследява византийската, особено в стопанската сфера, не предполага индивидуализъм и лична отговорност, самата същност на капитализма и предприемачеството.

Това пък как го измисли. Османските поданици (от малцинствата) като предприемачи са на светлинни години пред конкурентите им от средна и източна Европа и не отстъпват на тези от западна. Просто стопанските мащаби на западните страни са по-големи, а от там и разликите. Проблемът е, че предприемачите от български произход през по-голямата част от времето са част от рум миллета и се сливат с останалите предприемачи, независимо от произхода им - гръцки, български, влашки или православни албанци. Другият проблем е, че новите национални държави за прекалено тесни за старото поколение предприемачи и те се пръскат по света. С други думи няма приемственост и е необходимо наново да се изгражда предприемаческа класа. Цивилизационната принадлежност обаче няма отношение по въпроса. Просто няма традиции, няма време за натрупване. Изгражда се някаква средна класа, но тя не е национална, а имперска и изчезва с краха на империята. Изгражда се нова средна класа, тя пък изчезва в събитията след 9-ти септември. След това изграждахме "интелигенция", но тя се чупи на запад, а сега всеки по-предприемчив също драпа към Европа или САЩ. От къде да дойде промяната?

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 723
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Аз също не приемам поне половината от написаното от него и неговия модел. Това е изсмукано от пръстите виждане, което обаче прекрасно обслужваше политическия елит, предимно в САЩ, по онова време. Донякъде го обслужва и сега, защото идеално се вписва в Британския имперски модел на "разделяй и владей", все пак нищо ново под слънцето, новото е добре познато старо. Хънтигтън бързо беше изваден от актуалност след Фукуяма, забравен за известно време, но според мен, сега отново става донякъде актуален за истинските творци на геополитиката. Доктрината на Тръмп и екипа около него, защото въпреки че той говори срещу "дълбоката държава", точно те са тази държава, е възприел стратегия за сфери на влияние, нещо като риалполитик в Европа през 19-ти век, но модернизирана, а подходът на Хънтингтън донякъде кореспондира с това тяхно виждане.

От друга страна са либералните глобалисти в Демократическата партия, с аватар Байдън-Харис, които виждат бъдещето повече в светилната на Фукуяма. Две напълно противоречащи си гледни точки, въпрос на баланси на силата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 25 минути, Б. Киров said:

 Туруция ще "преболедува" своето озапдняване и ще се върне към мюсюлманската си същност, нещо, което действително се вижда при Ердоган. 

С това не съм много съгласен ,смятам  че Турция при Ердоган продължи да се европеизира, Какво го виждам това? Просто и безпристастно: На хората беше дадена свобода на религията и изповеданията.

За политически цели и изкавания  процесът може   да се нарича ислямизация, нарастване на ролята и влиянието на исляма, но пак опираме до дефинициите. За мен "религия" и "цивилизция" са толкова различни термини, както "религия" и "култура" или както "цивилизация" и "култура"

Миш-маша между тях според мен няма да ни доведе до полезна дискусия..

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 11 минути, nik1 said:

С това не съм многп съгласен ,смятам  че Турция при Ердоган продължи да се европеизира, Какво го виждам това? Просто и безпристастно: На хората беше дадена свобода на религията и изповеданията.

Ами според мен в Турция има силна средна класа, която е невъзвратимо европеизирана, най-малкото за милионите турски граждани работещи в Западна Европа. И също така има промишлен капиталистически елит, който е европеизиран повече от източноевропейските елити, и като образование и като предприемачески опит и възможности. Нещо повече, този техен елит, в това число висшето офицерство са американизирани. Така че каквото и да прави Ердоган и неговата партия, а те правят немалко в това отношение, да разчупят черупката на кемализма, тази елитна доста широка прислойка ще остане прозападна. В същото време, ако Турция има амбиция да си върне влиянието в старите сфери на Османската империя, а такива очевидно не липсват, тя не може да говори с мюсюлманите в Близкия изток само на английски. Така че и двата процеса ще вървят успоредно, според мен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, Б. Киров said:

Ами според мен в Турция има силна средна класа, която е невъзвратимо европеизирана, най-малкото за милионите турски граждани работещи в Западна Европа.

Личните ми впечатления са, че турците от Турция са много по-европейци в сравнение с турците от западна Европа. "Западняците" ми се виждат напълно маргинализирани. Най-вероятно там живеят в някакви обособени квартали (гета).  Вярно е обаче, че впечатленията може и да лъжат. Тези представи са формирани от турци, които живеят в европейската част на Турция и Истанбул, а за "западняците" представата ми е от гастарбайтери по българските магистрали и бензиностанции. И едните и другите със сигурност не са представителна извадка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

 

Преди 19 минути, Б. Киров said:

Ами според мен в Турция има силна средна класа, която е невъзвратимо европеизирана, най-малкото за милионите турски граждани работещи в Западна Европа. И също така има промишлен капиталистически елит, който е европеизиран повече от източноевропейските елити, и като образование и като предприемачески опит и възможности. Нещо повече, този техен елит, в това число висшето офицерство са американизирани. Така че каквото и да прави Ердоган и неговата партия, а те правят немалко в това отношение, да разчупят черупката на кемализма, тази елитна доста широка прислойка ще остане прозападна. В същото време, ако Турция има амбиция да си върне влиянието в старите сфери на Османската империя, а такива очевидно не липсват, тя не може да говори с мюсюлманите в Близкия изток само на английски. Така че и двата процеса ще вървят успоредно, според мен.

Съгласен съм..

Имах нещо просто превид - според мен не може да се говори за някакво "страховито" нарастване на влиянието на исляма в Турция (посещавам  Турция при всяка възможност, и два пъти съм бил в Турция по време на военното положение). Апропо, всички помним може би че същинските  ислямисти бяха обявени за терористична организация, защото влиянието им нарастна и си позволиха да оспорват  и се наместват безпардонно в светста власт и дела на Ердоган..

Проверими факти: Влиянието на исляма  в Турция денс е относително по-слабо или съпоставимо с влиянието на християнството в САЩ, (да не говорим за днес, при управлвнието на Тръмп).
Тогава не би следвало да приемаме и  САЩ за европеизирана страна?

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 43 минути, Atom said:

Проблемът е, че предприемачите от български произход през по-голямата част от времето са част от рум миллета и се сливат с останалите предприемачи, независимо от произхода им - гръцки, български, влашки или православни албанци. Другият проблем е, че новите национални държави за прекалено тесни за старото поколение предприемачи и те се пръскат по света. С други думи няма приемственост и е необходимо наново да се изгражда предприемаческа класа. Цивилизационната принадлежност обаче няма отношение по въпроса. Просто няма традиции, няма време за натрупване. Изгражда се някаква средна класа, но тя не е национална, а имперска и изчезва с краха на империята. Изгражда се нова средна класа, тя пък изчезва в събитията след 9-ти септември. След това изграждахме "интелигенция", но тя се чупи на запад, а сега всеки по-предприемчив също драпа към Европа или САЩ. От къде да дойде промяната?

Без да претендирам че съм познавач, доколкото знам българските предприемачи в Османската империя се повяват като такива едва в началото на 19-ти век - това са предимно търговците, посредничещи между османския и западноевропейския пазари. Българските занаятчии, еснафа, са пар екселанс свободни предприемачи, напълно кореспондиращи с гилдиите в Западна Европа от времето на Ренесанса, но са закъснели с няколко века, защото докато абаджиите, гайтанджиите и другите занаятчии работят примитивно в допотопни работилници все още в средата на 19-ти век, промишлената революция в Европа помита ръчния труд. Така че когато се създава националната държава, ние като елит имаме една класа от много предприемчиви занаятчии, но не и промишленици. Част от тези будни и трудолюбиви люде стават обаче фабриканти и банкери, а богатите търговци преминават към новия национален елит, защото те са образованите и богатите. На сцената през 80-те и 90-те години изкачат и мощна вълна от парвенюта като алековия Бай Ганьо, напористи селяни с нестихваща жажда за пари и власт. Създава се и европейска класа от интелектуалци - поетите символисти, естети, представители на най-авангардната западна мисъл. Девети септември 1944 помита като вълна стария елит, но това е друга история.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 15 минути, nik1 said:

Проверими факти: Влиянието на исляма  в Турция денс е относително по-слабо или съпоставимо с влиянието на християнството в САЩ, (да не говорим за днес, при управлвнието на Тръмп).
Тогава не би следвало да приемаме и  САЩ за европеизирана страна?

Това сега става централна тема в предизборната борба между Тръмп и Байдън - Байдън е декларирал се примерен католик и не малко гурута на прогресивната политическа мисъл съвсем сериозно го съветват да поведе партията към християн-демократичния германски модел, да реформира целия политически пейзаж в САЩ по германския модел, с една дума да се научи да говори немски, за да е в синхрон с Европа.

Тръмп също парадира със своята религиозност, непрекъснато се появява с библия в ръка и вбеси опонентите си като тръгна на църква във Вашингтон, придружен от началник щаба на армията, та последния после трябваше да се обяснява, че едва ли не случайно е бил там.

Американците, особено латиносите и черните, са дълбоко религиозни, това е част от живота им. Там политик декларирал се като атеист не струва много.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 13 минути, Atom said:

Личните ми впечатления са, че турците от Турция са много по-европейци в сравнение с турците от западна Европа. "Западняците" ми се виждат напълно маргинализирани. Най-вероятно там живеят в някакви обособени квартали (гета).  Вярно е обаче, че впечатленията може и да лъжат. Тези представи са формирани от турци, които живеят в европейската част на Турция и Истанбул, а за "западняците" представата ми е от гастарбайтери по българските магистрали и бензиностанции. И едните и другите със сигурност не са представителна извадка.

Ами то в и свръх-модерния Измир (преживяващ демографски бум) съжителстват  двете  различни култури, - новограждани  (преселници от изостанлаите региони и провинция) и коренни ..Сред първите се чувствам  като в приказките  за шехеризада или за али баба

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 29 минути, Б. Киров said:

Без да претендирам че съм познавач, доколкото знам българските предприемачи в Османската империя се повяват като такива едва в началото на 19-ти век - това са предимно търговците, посредничещи между османския и западноевропейския пазари.

Няма как де се появят по-рано. Преди 19-ти век няма нации, а всички православни са рум-миллет. Православните предприемачи не се делят и всички, независимо от произхода (гърци, българи, цинцари или православни албанци) се възприемат като едно цяло.  При това положение западния свят ги възприема като гърци, а те самите най-вероятно се възприемат като ромеи (на турски рум, урум.). Различен статус имат арменците и евреите.  Има много мощни (от световен мащаб) фигури от малцинствените османски предприемачи - братя Рали, Синас и редица други. Преди време бях отворил във форума специална тема за османската средна класа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Б. Киров said:

Но това вече няма да е онази старата Османска Турция, а една модернизирана и озапднена Турция, която ще търси по нов начин мястото си под слънцето в мюсюлманския свят.

Това няма как да се случи. Ако се върне към исляма ще се превърне в поредната ислямска държава с всичките му мурафети, демек обратно в средновековието. И какво значи" Русия ще се насочи категорично към Православната си същност."? 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 29 минути, Б. Киров said:

Без да претендирам че съм познавач, доколкото знам българските предприемачи в Османската империя се повяват като такива едва в началото на 19-ти век - това са предимно търговците, посредничещи между османския и западноевропейския пазари. Българските занаятчии, еснафа, са пар екселанс свободни предприемачи, напълно кореспондиращи с гилдиите в Западна Европа от времето на Ренесанса, но са закъснеми с няколко века, защото докато абаджиите, гайтанджиите и другите занаятчии работят примитивно в допотопни работилници все още в средата на 19-ти век, промишлената революция в Европа помита ръчния труд. Така че когато се създава националната държава, ние като елит имаме една класа от много предприемчиви занаятчии, но не и промишленици. Част от тези будни и трудолюбиви люде стават обаче фабриканти и банкери, а богатите търговци пменивата към новия национален елит, защото те са образованите и богатите. На сцената през 80-те и 90-те години изкачат и мощна вълна от парвенюта като алековия Бай Ганьо, напористи селяни с нестихваща жажда за пари и власт. Създава се и европейска класа от интелектуалци - поетите символисти, естети, представители на най-авангардната западна мисъл. Девети септември 1944 помита като вълна стария елит, но това е друга история.

Там някъде - кираджиите и търговците българи се появат след кържалийското време, и след реформите на танзимата. Преди това има богати българи- това са бирниците и джелепите , както и хайдуците (мутрите).

За друга предприемаческа дейност (изключвам еснафа и дребния селки производител) при българите аз лично не съм чел или слушал

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 13 часа, nik1 said:

Там някъде - кираджиите и търговците българи се появат след кържалийското време, и след реформите на танзимата. Преди това има богати българи- това са бирниците и джелепите , както и хайдуците (мутрите).

За друга предприемаческа дейност (изключвам еснафа и дребния селки производител) при българите аз лично не съм чел или слушал

 

"Хайдуци" или "янкеседжии", по новому "мутри"

Прапрадядо  ми по линия  на майка ми е бил "янкеседжия", според семейните разкази - бил е салджиям, който обирал и убивал богатите си пътници (според легендата - турци), но аз си мисля, че не е избирал по етнос. 

Иначе, покрай Пловдив по време на "смутните времена", има "предприемчиви" мутренски/янкеседжийски села.

Цитирай

Село Рогош е създадено около 1576 г. под имената „Рогуш“ и „Кебър“. По-късно са съществували две села – Малък Рогош и Голям Рогош. По време на османската власт селището се установило на левия бряг на река Марица на 12 км източно от град Пловдив, в близост до „Друма“ – стратегическия път на турските кервани. Жители на селото нападали керваните и избивали съпровождащата ги потеря. Турски съгледвачи, забелязали печат от ограбен керван върху плата на сукмана на местна жителка, впоследствие предизвикват масово клане и опожаряване на селото. Малкото оцелели се заселват в местността Юрта, за което свидетелстват намерени гробищни камъни, монети, гърнета, тухли. Вероятна причина за преместването на селото от местността „Юрта“ на сегашното му място през 1760 година е маларията.

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 17 часа, Atom said:

Западняците" ми се виждат напълно маргинализирани. Най-вероятно там живеят в някакви обособени квартали (гета). 

Това го бях цитирал в темата "Източна и Западна Европа разделени на тема религия, малцинства и общество", но тук пак ще го цитирам съкратено, статията е от 2011:

"В Германия по официална статистика през 2010 са живеели около 3 млн. имигранти от турски произход, от които работещи са 1.2 млн.

Турците в Германия притежават над 80 000 компании, които генерират годишни брутни приходи от около 40 милиарда евро. "Днес в Германия има 82 000 турски предприемачи, за които работят 450 000 до 500 000 души, според Кескин. Тези фирми инвестират около 10 милиарда евро всяка година, каза той. "Процентът на предприемачите сред германците е 1%, докато тази цифра е 11-12% сред турците".

https://siobhandowling.wordpress.com/2011/09/04/building-a-new-empire/

https://www.hurriyetdailynews.com/turkish-migrants-give-live-to-german-economy-6520

Излиза, че турските компании в Германия през 2010 са генерирали БВП колкото е бил БВП на България през същата година; с тази разлика, че работещите в България през тази година са били около 3 млн., докато заетите в "германските" турски компании са били 500 000 - шест пъти по-ефективни и продуктивни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 20 часа, nik1 said:

Там някъде - кираджиите и търговците българи се появат след кържалийското време, и след реформите на танзимата. Преди това има богати българи- това са бирниците и джелепите , както и хайдуците (мутрите).

Турция е "болният човек" на Европа през 19-ти век; затова са и всички опити за европеизирането и реформите, но всички в Европа знаят, че трябва да си "поделят наследството на Болния човек"; страната е затънала в дългове и изостанала. Османската империя не може сама да си построи железниците, та затова й се налага да търси помощ от Франция, Австро-Унгария и Германия, сагата с Барон Хирш е показателна. За предприемачи в западен стил не може да говорим, защото цялата система не предполага такива - търговците и лихварите не са предприемачи, те са просто забогатели хора.

П.П. Само като илюстрация:

2020-09-28_202347.jpg.90c25348d0197ada9985713357ae114e.jpg

Това е статистика на брой работници, заети във фабриките в Османската империя към 1913 по сектори - 14 000 общо! За какво става въпрос, Османската империя пропуска Индустриалната революция в Европа, тя я подминава. Империята е износител на суровини и консуматор на фабрични стоки, съответно за и от Западна Европа. При това трябва да се има предвид, че доколкото е имало някаква индустрия, тя е била съсредоточена предимно в Египет, където я развива отцепилия се като автономно управление Мехмед Али Паша, предимно текстилна промишленост, захранвана с парна тяга машини.

2020-09-28_201845.jpg.35464851628e941e95473d938ae5f63c.jpg

Това е разпределението по сектори на османската промишленост към 1915 - около 70 процента е хранителна.

Предприемачеството предполага капитализъм и принадена стойност, както и платен наемен труд, условия за което в Османската империя дори през 19-ти век не съществуват. Банковият капитал, доколкото го има, също е съсредоточен във френски, германски и британски банки, половината от финансирането отива за погасяването на османския държавен дълг, натрупан главно от строежа на железници. Железниците обаче се строят не с предназначение за търговия, а за бързо превозване на войски в размирните региони на империята.

 

Хайдутите бяха промотирани като "народни закрилници" по времето на соца в България, особена заслуга има Хайтов, но истината за тях е доста нелицеприятна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 4 часа, Б. Киров said:

Хайдутите бяха промотирани като "народни закрилници" по времето на соца в България, особена заслуга има Хайтов, но истината за тях е доста нелицеприятна.

"Излел е Делю хайдутин, хайдутин янкеседжия.."  (yankesici  -крадец)

 

https://context.reverso.net/translation/turkish-english/bir+haydut

Translation of "bir haydut" in English

 
a bandita thug (https://en.wikipedia.org/wiki/Thuggee)
an outlaw
rogue
a prowler
a brigand
a dacoit
a bogie
a mobster
Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Б. Киров said:

Хайдутите бяха промотирани като "народни закрилници" по времето на соца в България, особена заслуга има Хайтов, но истината за тях е доста нелицеприятна.

И без Хайтов хайдутите си остават в историята като народни закрилници, въпреки че реално са и разбойници. Голямата литературна заслуга за изграждане на образа на хайдутина се пада на Ботев, разбира се. Но основата е в народното творчество -легенди и песни. Според мен и в други страни средновековното разбойничество има бунтовен и социален елемент - класика е Робин Худ.

г

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 50 минути, nik1 said:

"Излел е Делю хайдутин, хайдутин янкеседжия.."  (yankesici  -крадец)

 

https://context.reverso.net/translation/turkish-english/bir+haydut

Translation of "bir haydut" in English

 
a bandita thug (https://en.wikipedia.org/wiki/Thuggee)
an outlaw
rogue
a prowler
a brigand
a dacoit
a bogie
a mobster

Сега е време да си признаем всичко :)

И аз от дядо ми по майчина линия съм слушал, че неговият дядо/или прадядо?/ също се е занимавал с хайдушкия занаят, но някъде около Петроханския проход, Берковица. Явно е бил доходен занаят rogue-bogie; и днес май е на почит, усещам, че има някакъв пиетет и завист към "мутрите", може и да се лъжа, но като гледам носталгичните сайтове, посветени на първите "герои на прехода", така ми се струва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Обаче тотално се отплеснахме от темата, и ако трябва да съм напълно откровен, моето мнение е, че тръбата, която идва от Турция и преминава през България към Сърбия, независимо как ще се нарече, беше един от малкото добри ходове в българската енергетика, ако не единственият, за последните десетилетия. В крайна сметка от нея страната ни, така мисля, ще спечели, въпреки политизирането на темата. И то не толкова от транзит на руски газ, а от свързването с Гърция и транзитирането на газ оттам, както на север, така и на запад.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, Б. Киров said:

Предприемачеството предполага капитализъм и принадена стойност, както и платен наемен труд, условия за което в Османската империя дори през 19-ти век не съществуват.

Въпросът с условията в Османската империя е ясен - тотална липса. Това никой не го оспорва. Причините са много. Неблагоприятни договори с европейските страни, липса на образовани кадри (образованието е оставено почти на самотек) и най-важното съпротива на мюсюлманите или най-малкото нежелание да участват в промените.

Колкото и да е малка като обем индустрията например тя е изцяло в ръцете на чужденци или османски малцинства (арменци, евреи, гърци и т.н.) Например правителствената програма за индустриализация през средата на 19-ти век се осъществява до голяма степен под ръководството на арменската фамилия Дадян. Мюсюлманите обаче не са въодушевени да служат и да се подчиняват на християни или евреи и до голяма степен бойкотират правителството си.

Ставаше въпрос  за "Византийската цивилизационна сфера". Тя не е никакъв проблем за фамилиите Синас, Рали, Дадян, индивиди като Захаров, Онасис и ред други. Това са предприемачи с размах от световен мащаб. Синас например кредитира правителствата на половин Европа, Рали управляват империя с 40000 служители в цял свят, а Захаров е кралят на оръжията и може би най-богатия човек в света за времето си - https://en.wikipedia.org/wiki/Basil_Zaharoff  Списъкът може да се продължи още и да стане много дълъг. Тъпчилещов например изкарва достатъчно пари за да може да си позволи спонсорството на строежи на църкви в почти всеки град на България. Който не е се е обърнал към него за помощ, той не е получил подпомагане. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Atom said:

Ставаше въпрос  за "Византийската цивилизационна сфера". Тя не е никакъв проблем за фамилиите Синас, Рали, Дадян, индивиди като Захаров, Онасис и ред други. Това са предприемачи с размах от световен мащаб. Синас например кредитира правителствата на половин Европа, Рали управляват империя с 40000 служители в цял свят, а Захаров е кралят на оръжията и може би най-богатия човек в света за времето си - https://en.wikipedia.org/wiki/Basil_Zaharoff  Списъкът може да се продължи още и да стане много дълъг. Тъпчилещов например изкарва достатъчно пари за да може да си позволи спонсорството на строежи на църкви в почти всеки град на България. Който не е се е обърнал към него за помощ, той не е получил подпомагане. 

Рали, сега се запознах бегло с дейността им, реално правят бизнеса си от Лондон; Базил Захаров, този е фамозен наистина! - също е играч на световната сцена. Идеята ми е, че такива личности не са могли да направят голяма кариера в рамките на Османската империя. Все едно Мъск да направи кариерата си в ЮАР или Сергей Брин в Русия. Под "византийска цивилизационна сфера", наследена от Османската империя, а оказва се и в днешни клонинги на този тип управление като Русия, България, Сърбия - разбирам голяма политическа централизация и концентрация на икономическа, политическа и идеологическа власт в един център, така наричаната "вертикала на властта" в Русия. Императорът /султан, Генсек или просто "бащица"-премиер, се изживява като Център и Слънце на своя свят - той раздава "порциите" в икономиката, изгражда феодални "обръчи" от "хранени хора"/олигарси, които имат правото да развиват някакъв бизнес, на практика духовния живот и независимо обществено мнение в такава централизирана политическа система не могат да виреят, обикновено в по-старите монархии от този византийски модел, Църквата е слуга на Царя/императора, а не обратното, както е било на Запад в Европа. Най-характерния белег на такъв модел е липсата на разделение на властите, те са събрани в една ръка, и тя е на Лидера, независимо как ще го наречем. Затова в такива системи пазарната икономика среща огромни трудности, а големите капиталисти са олигарси, назначени по принципа на лоялността към онзи на върха на властта.

Ататюрк в Турция брутално разделя светската власт от религията и религията от образованието. Болшевиките в Русия отначало се опитват да направят нещо още по-радикално, но само десет години след ВОСР, както те я кръщават, сякаш от Нищото изскача фигурата на Върховния Вожд и със стоманена ръка реставрира Царския византийски модел. След това за пазар и дума не може да става.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 минути, Б. Киров said:

Идеята ми е, че такива личности не са могли да направят голяма кариера в рамките на Османската империя. Все едно Мъск да направи кариерата си в ЮАР или Сергей Брин в Русия.

Така е, но капитализмът е глобална система. Ако си амбициозен излизаш на световната сцена, а не откриваш топлата вода в някаква затънтена провинция. Между другото в момента "голяма кариера" дори и в Европа е трудно да се направи. Мястото е САЩ и затова няма европейски Гугъл, Амазон и т.н.

Както и да е. Идеята е, че оправданието "византийска цивилизационна сфера" само вреди. Всеки народ може да намери в историята си всичко. Както "оправдания", така и "вдъхновение". Ние например много държим да се оправдаваме с робството си, с византийското наследство и т.н. А защо не подходим обратно? Англичаните си имат Магна Харта, ние имаме Устава на Екзархията. Това е единствената оригинална българска институция, създадена отвътре и замислена като абсолютно демократична и републиканска. Вярно е, че веднага след освобождаването на България и под натиска на Русия уставът се променя и губи както демократичните си основи така и републиканските (не били канонични). Арменците обаче запазват своя и тяхното събрание (на религиозната  им общност) се превръща в истински народен парламент с реални "партии" и там се обсъждат (понякога ожесточено) и приемат решения по всякакви въпроси. При това тяхната организация е малко по-консервативна в сравнение с предвиденото в Устава на Екзархията.

Свободата не ще Екзарх, но именно възраждането и дейността на църковните общини са момента в който може да кажем, че аха, аха се доближаваме до  някакво гражданско общество. По това време почти всичко - образование, устройство на селищата, благотворителност и т.н. се решава  вътре в общността и без никаква помощ от централната власт.

Вместо да се вайкаме, че чашата е наполовина празна по-добре да прогледнем, че всъщност е наполовина пълна. Евреите да не би да имат по-добра историческа съдба? В никакъв случай, но не им пука. Вадят си някакви поуки и продължават напред. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, Б. Киров said:

Сега е време да си признаем всичко :)

И аз от дядо ми по майчина линия съм слушал, че неговият дядо/или прадядо?/ също се е занимавал с хайдушкия занаят, но някъде около Петроханския проход, Берковица. Явно е бил доходен занаят rogue-bogie; и днес май е на почит, усещам, че има някакъв пиетет и завист към "мутрите", може и да се лъжа, но като гледам носталгичните сайтове, посветени на първите "герои на прехода", така ми се струва.

Точно така! Бандюгите също като хайдутите само след 50 години ще бъдат изучавани като герои. 

За борбата против игото на ГЕРБ на хъшовете Цветан Василев и Божков, които се скитат немили - недраги в чужбина. Б.Б. пък ще остане в историята като благодетел  построил магистралите, а Марешки като закрилник на евтиния бензин и хапчетата. :lol: 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 10 часа, Atom said:

Както и да е. Идеята е, че оправданието "византийска цивилизационна сфера" само вреди. Всеки народ може да намери в историята си всичко. Както "оправдания", така и "вдъхновение". Ние например много държим да се оправдаваме с робството си, с византийското наследство и т.н. А защо не подходим обратно? Англичаните си имат Магна Харта, ние имаме Устава на Екзархията. Това е единствената оригинална българска институция, създадена отвътре и замислена като абсолютно демократична и републиканска. Вярно е, че веднага след освобождаването на България и под натиска на Русия уставът се променя и губи както демократичните си основи така и републиканските (не били канонични). Арменците обаче запазват своя и тяхното събрание (на религиозната  им общност) се превръща в истински народен парламент с реални "партии" и там се обсъждат (понякога ожесточено) и приемат решения по всякакви въпроси. При това тяхната организация е малко по-консервативна в сравнение с предвиденото в Устава на Екзархията.

Свободата не ще Екзарх, но именно възраждането и дейността на църковните общини са момента в който може да кажем, че аха, аха се доближаваме до  някакво гражданско общество. По това време почти всичко - образование, устройство на селищата, благотворителност и т.н. се решава  вътре в общността и без никаква помощ от централната власт.

Вместо да се вайкаме, че чашата е наполовина празна по-добре да прогледнем, че всъщност е наполовина пълна. Евреите да не би да имат по-добра историческа съдба? В никакъв случай, но не им пука. Вадят си някакви поуки и продължават напред. 

+++ Напълно съм съгласен, 100 процента.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!